Mitä se tarkalleen on ja tarttuuko se? ;)
Ja onko kyyninen ihminen huono immeinen? Olisiko syytä hankkiutua ominaisuudesta eroon jos mahdollista? - Miten ja miksi?
Jännää..
Kyynisyys?
3
148
Vastaukset
on vähän niin kuin suojautumismekanismi. Kyyninen ihminen on varmuuden vuoksi kyyninen, ettei tule pettymään tai tule leimatuksi naiiviksi tai simppeliksi, positiiviseksi hölmöksi. Kyynisyys voi vähentyä tai lisääntyä iän myötä. Kyynisimmät tyypit joita itse muistan tavanneeni olivat silloin n. 20-22vuotiaita:D Kyyninen tyyppi yleensä haluaa myös vaikuttaa kyynisyydessään älykkäältä;)
Mutta onhan heitä "vanhoissakin" ihmisissä...
En tiiä, miten siitä eroon pääsee, uskaltautumalla olla avoimesti hölmö tai iloinen?- hmm...
Kyynisyys ei musta ole yksinomaan huono ominaisuus. On varmasti olemassa sekä tervettä (ihmistä psykologisesti myös suojaavaa) kyynisyyttä, että sellaista kyynisyyttä, joka on ainoastaan vahingollista ja tuhoavaa. Ajattelisin, että kysymys siitä, pitäiskö kyynisestä asenteesta "hankkiutua eroon", riippuisi aika vahvasti siitä, että mihin kyynisyys ihmisellä kohdistuu. Esimerkin vuoksi: jos joku suhtautuu kyynisellä asenteella hänen luottamuksensa kolme kertaa aiemmin pettäneen ihmisen vakuutteluihin, on kyynisesti suhtautuvan reaktio usein varmasti aika ymmärrettävä. Sen sijaan sellainen kyynisyys tai antipatian tunteiden kokeminen ei enää ole ihmiseltä mitenkään rakentavaa, jos jollakulla kyynisyys kohdistuisi aina ja vain vaikkapa joihinkin tiettyihin samoihin ammatinharjoittajiin, ihmisryhmiin tai johonkin muuhun vastaavaan, riippumatta mitenkään siitä, että onko kyyniselle suhtautumiselle olemassa mitään henkilökohtaista tai järkevää ulkoista syytä ylipäätäänkään.
Jos joku saa lähipiiriltään koko ajan huomautteluja turhan kyynisestä suhtautumisestaan, kannattanee sellaisen varmasti tarkistaa asenteitaan. Itse kunkin läheiset ovat nimittäin monasti oivallisimpia ja parhaimpia kertomaan ihmisestä sellaisia asioita, mitä tämä ei itse välttämättä niin hyvin huomaa. Ja verraten luotettavia arvioitsijoina usein myös.
"Kyynistä" suhtautumista voitaneen muuten pitää myös yhtenä huumorinlajinakin joskus, jollei siihen liity selkeää ympäristöön kohdistuvaa vihamielisyyttä tai epäluuloisuutta.;) Itse olen tuntenut parikin valtavan miellyttävää ihmistä, joilla on ollut eräällä tapaa sellainen kyyninen maailmankatsomus, joka kuitenkin on kaikessa kyynisyydessään ollut hauska. He, ts. kyseiset ihmiset ovat olleet sellaisia vähän hiljaisia maailman tarkkailijoita luonteeltaan, mutta kuitenkin sellaisia, että heillä on ollut vahva itseironian taju myös. Kyynisyys - ollakseen hauskaa - vaatiikin juuri vahvaa itsetuntemusta ja itseironian tajua. Muuten asenne kääntyy ahdistavaksi ympäristölle kestää.
Joskus kyynisyyden avulla saatetaan pyrkiä peittämään maailmaa kohtaan tunnettua epävarmuuttakin. Nuoret ja vielä aikuiseksi kehittymässä olevat ihmiset saattavat joskus olla hyvinkin kyynisiä, ehdottomien ajatusrakennelmiensa kanssa, mutta heillä kyynisyys lienee usein suojamekanismikin. Kypsempään ikään ehtineeltä hyvin voimakkaan kyynisen maailmankatsomuksen havaitseminen taas on välillä lähinnä surullista, koska aikuinen ihminen on jo maailmankuvansa aika valmiiksi muodostanut, eikä aikuisen välttämättä ole niin helppoa päästä haitallisista asenteistaan eroon oppia uudenlaisia ajattelutapoja, kuin nuoremman ihmisen.- rand.om
"Kyynistä" suhtautumista voitaneen muuten pitää myös yhtenä huumorinlajinakin joskus, jollei siihen liity selkeää ympäristöön kohdistuvaa vihamielisyyttä tai epäluuloisuutta.
Itsehän kärsin tästä mielenhäiriöstä, mutta omasta mielestäni tätä positiivisempaa laatua jonka mainitsit.
Toivottavasti ei muutu iän myötä katkeraksi kyynisyydeks, en halua happamaksi vanhaksi pieruks ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5502112Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3861709Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H211539Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641408JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191116- 561092
- 1181077
Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16858Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka12833Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66823