Aurinkopaneelin koko

pekka örn

Osaisiko joku viisampi laskea minkä kokoinen aurinkopaneeli kannattaisi hommata.
Setti olisi tämä:

Moottori: Yamaha 80 hp -85

Akut: Exide Maxxima 900 DeepCycle ja Exide 60A vapaa-ajanakku

Laitteet:
-cd-soitin 2 x kaiutin
-plotteri
-kännykkälaturi
-läppärin lataus silloin tällöin
-wallas 1300 kulutus n.0,4 A
-jääkaappi kulutus n.0,6 A,
-pyyhkijät
-kaikki sisävalot on ledejä (n. 8 kpl) ja luultavasti ulkovalotkin vaihdan ledeihin.

16

3526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • solarshell

      Lähtökohtaisesti moottorin latauskyky on niin pieni ja ajomäärät niin lyhyitä, että se ei retkikäytössä pysty pitämään minkäänlaisia akkuja varattuna ja toiseksi, aurinkopaneelikaan ei lataa kovin häävisti. Toki on helpompaa jos liikut retkillä vain aurinkoisina kesäpäivinä etkä syyssateilla, mutta aurinkopaneeliksi valitsisin sellaisen joka mekaanisesti on järkevästi asennettavissa.

      Jos sitten taas ajatuksenasi on, että akut latautuvat viikolla laiturissa niin ohje on sama.

    • spaneli

      Joo siis sellanen mihin rahat riittää ja minkä pystyy asentamaan. Itselläni 50W matkaveneessä ja ihan ok, mutta ei haittaa vaikka olisi suurempikin. Välillä 50W ja 80W hintaerokin on mitätön, joten pistä vaan isoin mitä menee, koska aurinkopaneeli ei oikeastaan ikinä ole riittävän iso.

    • ajelehtija.

      Hanki mahdollisimman iso aurinkopaneli eli sellainen jota pystyt "helposti" kuljettamaan mukana. Älä asenna sitä kiinteästä. Kiinteästi asennettu kenno kerää vain murto-osan siitä sähköstä, jonka irtonainen ja liikuteltava kenno pystyy keräämään. 50W kiinteällä kennolla saat aurinkoisena päivänä 5A sähköä kun taas liikuteltavalla kennolla 20A. Mitä suorempaa aurinko paistaa kennoon, sitä enemmän se lataa. Pienikin varjostus pudottaa tehoa radikaalisti.
      Sulla on vuorokausikulutus 15-20Ah luokkaa. Läppäri imasee todella paljon sähköä eli helposti 4-5A tunnissa. Kuinka monta tuntia ajat ja kuinka paljon olet esim. saaren rannassa. Kuinkahan iso laturi Jammussa löytyy? Olisikohan 30A? Tunnin ajolla saat vuorokausikulutuksen akkuihin. Akuista riittää potkua todennäköisesti kahden vuorokauden seisokkiin. Jos aurinko paistaa niin kennolla ylläpidät latausta. Jos ei paista niin tyhjien akkujen lataamiseen pitää ajaa neljän tunnin aikoja.
      Osta 80W kova kenno, säädin tai ampeeri/volttimittari ja kunnon kaapelia kytkentöihin. 80W kennon hinta/teho suhde on parhaimmillaan. Älä ostä pientä pehmeää kennoa. SIllä et tee yhtään mitään.

      • Asentaja nro.1

        Sanotaan näin että on eduksi jos paneliin saa saranoinnin, niin saa vähän käännettyä aurinkoon tehokkaammin. Kovaa panelia ei kannata irrallisena raahailla ja tiputella mereen kunten edellä ehdotetaan. Erijuttu on jos ostat rullattavan panelin. Käytännössä kuitenkin 99% laittaa kiinteäksi, koska se vain on kätevin tapa. Kiinnityspaikka tai sen mahdollisuus riippuu veneestä. Joillan on katolla tilaa, niin pistävät ihan akselin tai jopa aurinkoseuraimen jotta panelin saa aurinkoakohti. Kyseessä on silti kiinteä asennus.


    • -Mika

      Mikä jääkaappi kuluttaa noin vähän? Kun useimmat kuluttaa noin kymmenkertaisesti tuon verran....
      Esim hyvinä ja sähköpiheinä tunnetut Waecon pikkukaapit kuluttaa 50 ampeerituntia vuorokaudessa. Käydessään kaappi ottaa 5-6 ampeeria, mutta koska se käy vaan osan aikaa, on vuorokausikulutus kohtuullinen. Peltier-kaappi kuluttaa noin 100 ja yhdistelmäkaappi )kaasu(verkkovirta/akku) noin 150 ampeerituntia vuorokaudessa.

      Kaikki muut laitteesi yhteensä vie noin 40 Ah. Et myöskään kertonut, kuinka pitkän ajan haluat olla omavarainen sähkön suhteen (ilman moottorilatausta). Noilla varusteilla ilman aurinkokennoa pystyt siis toimimaan noin vuorokauden ilman jääkaappia ja puoli vuorokautta jääkaapin kanssa. Jos hankit vaikkapa sen 50 Watin kennon, niin se tuottaa noin 4 ampeeria täydellä auringonpaisteella, joten kesäpäivänä semmoisen 40 Ah. Tämä riittäisi ilman jääkaappia. Tarvitsisit siis 100 Watin kennon, jotta aurinkokennoilla saisi kompensoitua koko kulutuksen, jääkaappi mukaanlukien. Mutta kuitenkin täytyy varautua myös pilvisiin sadepäiviin, joten akkukapasiteettia olisi hyvä olla vähintään se 150 Ah, jotta edes teoriassa pärjäisi sateisen viikonlopun yli ilman konelatausta.

      • eb

        Nykyään esim jääkaapin max. virran kulutus 2,7A
        Eberin lämmittimen ottama sähköteho 8-40W -> max 3,3A


      • Joakim_

        Suurin osa jääkaapeista lienee varustettu pienellä Danfossin kompuralla, joka vie joko 40 tai 35 W eli reilut 3 A käydessään. Tuo 50-sarja riittää 130 litran tilavuuteen saakka. Seuraava 80-sarja riittää 250 litraan saakka ja kulutus käydessä 4-5 A. Omassa veneen kiinteässä kylmäboksissa kompura käy 10-20% ajasta eli kulutus selvästi alle 20 Ah/vrk. Joku isompi ja/tai huonommin eristetty käy ehkä jopa 30% ajasta, jolloin kulutus menee jo niukasti yli 20 Ah/vrk.

        Meillä riittää nelihenkisen perheen kesälomalla 100 Ah akku n. 3 vrk täysin lataamatta kaikkeen kulutukseen.

        50 W aurinkopaneli tuottaa keskimäärin kesäaikana n. 15 Ah/vrk. Maksimivirta tuollaisella niukasti yli 3 A ja kokonaistuotto vuorokaudessa n. 5 x maksimivirta kesäkuukausina.


      • -Mika-
        eb kirjoitti:

        Nykyään esim jääkaapin max. virran kulutus 2,7A
        Eberin lämmittimen ottama sähköteho 8-40W -> max 3,3A

        Jääkaapeissa on usein kulutukset ilmoitettu hieman harhaanjohtavasti ja usein siten, että suoran vertailun tekeminen on hankalaa. Tämä taas johtuu käytettyjen tekniikoiden erilaisuudesta. Esim uusin Waeco kompressorikaappi MDC 50 kuluttaa valmistajan mukaan 45 wattia tai 1,0 Ah eli 24 Ah vuorokaudessa. No 45 wattia on pyöreesti 3,75 ampeeria, mutta valmistaja on laskenut, että koneisto käy vaan runsaan kuusi tuntia vuorokaudessa. Uskokoon ken tahtoo...
        Tyypillinen peltier-kaappi ("kylmälaukku")taas ottaa 45 wattia, mutta 3,75 ampeeria ja 3,75 Ah, koska koneisto käy sen 24 tuntia vuorokaudessa. Kuluttaa siis 90 ampeerituntia (Ah) vuorokaudessa.

        Käytännössä on tilanne siten, että kompressorikaappi kuluttaa noin 50 Ah vuorokaudessa ja peltier-kaappi 100 ampeerituntia vuorokaudessa. Se on paljon sähköä, jos se pitää saada akusta tai aurinkokennosta.

        Eberi taas (kuten muutkin lämppärit) ottaa hetkellisesti paljon virtaa käynnistyessään (sytyshehku), mutta vievät melko vähän jatkuvassa käytössä.

        Laskeskelin alkuperäisen kysyjän sähkönkulutuksia vuorokausitasolla seuraavasti: CD-soitin 10 Ah, Plotteri 10 Ah, kännylaturi 2 Ah, Läppäri 5 Ah, Wallas 5 Ah, Jääkaappi 50 Ah. Nämä kulutuslukemat on siis vuorokausikulutuksia ja laskenta perustuu oletettuun käyttöaikaan/vuorokausi ja laitteen todelliseen hetkelliseen kulutukseen. Laskelmat perustuu myös omiin kokemuksiini laitteiden käytöstä, muullatavoin noita on aika vaikea laskeakaan.


      • -Mika-
        Joakim_ kirjoitti:

        Suurin osa jääkaapeista lienee varustettu pienellä Danfossin kompuralla, joka vie joko 40 tai 35 W eli reilut 3 A käydessään. Tuo 50-sarja riittää 130 litran tilavuuteen saakka. Seuraava 80-sarja riittää 250 litraan saakka ja kulutus käydessä 4-5 A. Omassa veneen kiinteässä kylmäboksissa kompura käy 10-20% ajasta eli kulutus selvästi alle 20 Ah/vrk. Joku isompi ja/tai huonommin eristetty käy ehkä jopa 30% ajasta, jolloin kulutus menee jo niukasti yli 20 Ah/vrk.

        Meillä riittää nelihenkisen perheen kesälomalla 100 Ah akku n. 3 vrk täysin lataamatta kaikkeen kulutukseen.

        50 W aurinkopaneli tuottaa keskimäärin kesäaikana n. 15 Ah/vrk. Maksimivirta tuollaisella niukasti yli 3 A ja kokonaistuotto vuorokaudessa n. 5 x maksimivirta kesäkuukausina.

        ..juu, korjasin jo hieman tuolta osin, tai oikeammin laitoin valmistajan tiedot kompurakaapin kulutuksesta esille, jolloin jokainen voi laskea itse. Tuo alkuperäisen kysyjän listalla oleva 0,6 A on kuitenkin metsässä. Jopa valmistaja (Waeco) ilmoittaa kulutuksen olevan alimmillaan 0,8 Ah eli ampeerituntia. Omassa käytössäni huomioin myös sen, että monilapsisessa perheessä se kaapinovi käy melko tiheään ja valmistajan ilmoittamiin arvoihin päästään vain, jos ovea ei käytännössä koskaan avata. Käytännössä siis omaan kokemukseeni perustuen totean, että jääkaappi yksinään kuluttaa enemmän, kuin kaikku muu veneessä yhteensä. Muilla voi olla toisin, ja varmaan onkin.
        Mullakin riittää 100 Ah:n akku yli viikonlopun, mutta vain ilman jääkaappia. Jos se on päällä, menee se 200 Ah viikonlopussa.


      • Joakim_
        -Mika- kirjoitti:

        ..juu, korjasin jo hieman tuolta osin, tai oikeammin laitoin valmistajan tiedot kompurakaapin kulutuksesta esille, jolloin jokainen voi laskea itse. Tuo alkuperäisen kysyjän listalla oleva 0,6 A on kuitenkin metsässä. Jopa valmistaja (Waeco) ilmoittaa kulutuksen olevan alimmillaan 0,8 Ah eli ampeerituntia. Omassa käytössäni huomioin myös sen, että monilapsisessa perheessä se kaapinovi käy melko tiheään ja valmistajan ilmoittamiin arvoihin päästään vain, jos ovea ei käytännössä koskaan avata. Käytännössä siis omaan kokemukseeni perustuen totean, että jääkaappi yksinään kuluttaa enemmän, kuin kaikku muu veneessä yhteensä. Muilla voi olla toisin, ja varmaan onkin.
        Mullakin riittää 100 Ah:n akku yli viikonlopun, mutta vain ilman jääkaappia. Jos se on päällä, menee se 200 Ah viikonlopussa.

        No siis meillä vie se kylmäboksi alle 0,6 A. Olen mitannut virraksi 3,3-3,4 A ja useamman kerran kellottanut käyntisykliksi 50-70 s käynti 4-8 minuutin tauko (riippuu lähinnä veneen sisälämpötilasta). Edes boksin avaaminen ja kahden lämpimän 2 l kokispullon laittaminen kaappiin ei muuta tuota sykliä. Tuo kokis on sitten muutaman tunnin kuluttua kylmempää kuin kotijääkaapissa.

        Boksi on toki pieni, vain 23 litraa ja tehty lasikuidusta veneeseen. Myös höyristin on pienintä mallia. Kompura on RST-vesitankin vieressä pohjaa vasten. Tilaa ei ole tuuletettu, mutta se on kohtuu iso ja ei juuri lämpene.

        Lue myös Vene-lehden jääkaappitesti 5/1996. Siinä useampi kaappi pystyi pitämään 1-2 asteen sisälämpötilaa alle 1 A kulutuksella.

        Waeco ilmoittaa CB-36/40 bokseille n. 0,6 A. 40-50 l jääkaapeille n. 0,8 A.


      • -Mika-
        Joakim_ kirjoitti:

        No siis meillä vie se kylmäboksi alle 0,6 A. Olen mitannut virraksi 3,3-3,4 A ja useamman kerran kellottanut käyntisykliksi 50-70 s käynti 4-8 minuutin tauko (riippuu lähinnä veneen sisälämpötilasta). Edes boksin avaaminen ja kahden lämpimän 2 l kokispullon laittaminen kaappiin ei muuta tuota sykliä. Tuo kokis on sitten muutaman tunnin kuluttua kylmempää kuin kotijääkaapissa.

        Boksi on toki pieni, vain 23 litraa ja tehty lasikuidusta veneeseen. Myös höyristin on pienintä mallia. Kompura on RST-vesitankin vieressä pohjaa vasten. Tilaa ei ole tuuletettu, mutta se on kohtuu iso ja ei juuri lämpene.

        Lue myös Vene-lehden jääkaappitesti 5/1996. Siinä useampi kaappi pystyi pitämään 1-2 asteen sisälämpötilaa alle 1 A kulutuksella.

        Waeco ilmoittaa CB-36/40 bokseille n. 0,6 A. 40-50 l jääkaapeille n. 0,8 A.

        Tarkoitin lähinnä, että 0,6 A on metsässä. Oiekammin (sinäkin tarkoitat sitä) olisi pitänyt olla, kuten Waeco ilmoittaa: 0,6 Ah.
        Kun samassa lauseessa kerrot kulutuksen olevan 0,6 A ja 3,4 A, niin hetken joutuu miettimään.... No tämä on tavallaan semantiikkaa.... mutta oleellinen ero kulutuksia ja akunkestoa ja aurinkopanelin kokoa mietittäessä.

        Boksi on ilmanmuuta parempi ratkaisu, kuin kaappi. Ja vielä itsetehtynä yleensä parempi eristykseltään. Oma kaappini on kaappimallia ja jo vähän iäkkäämpi, joten ei sellaisenaan sovi vertailukohdaksi. Mutta suuntaa-antavasti senkin "mainosarvot" ja todellinen kuutus käytössä eroaa tuossa aiemmin ilmoittamani verran.
        Ja vielä: mielummin lasken kulutuksen yläkanttiin, kuin että mitoitan rajoille. Ja aina on hyvä, että joku "haastaa" kokemukseni erilaisilla kokemuksilla.... luulisin sen hyödyttävän useampiakin...


      • ajelehtija.
        -Mika- kirjoitti:

        Tarkoitin lähinnä, että 0,6 A on metsässä. Oiekammin (sinäkin tarkoitat sitä) olisi pitänyt olla, kuten Waeco ilmoittaa: 0,6 Ah.
        Kun samassa lauseessa kerrot kulutuksen olevan 0,6 A ja 3,4 A, niin hetken joutuu miettimään.... No tämä on tavallaan semantiikkaa.... mutta oleellinen ero kulutuksia ja akunkestoa ja aurinkopanelin kokoa mietittäessä.

        Boksi on ilmanmuuta parempi ratkaisu, kuin kaappi. Ja vielä itsetehtynä yleensä parempi eristykseltään. Oma kaappini on kaappimallia ja jo vähän iäkkäämpi, joten ei sellaisenaan sovi vertailukohdaksi. Mutta suuntaa-antavasti senkin "mainosarvot" ja todellinen kuutus käytössä eroaa tuossa aiemmin ilmoittamani verran.
        Ja vielä: mielummin lasken kulutuksen yläkanttiin, kuin että mitoitan rajoille. Ja aina on hyvä, että joku "haastaa" kokemukseni erilaisilla kokemuksilla.... luulisin sen hyödyttävän useampiakin...

        Jos haluatte pienentää jääkaapin virrankulutusta, niin asentakaan kompuran kanssa rinnan pc-puhallin tuulettamaan lauhduttimen kennoa. Puhaltimen virrankulutus on murto-osa siitä, mitä lauhduttimen/kompuran viilennyksen tehostaminen tekee käyntiaikojen pienenemiseen. Itselläni käyntiajoista putosi noin 1/4 osa pois.

        Itse olen kokeillut 50W aurinkokennoa kiinteästi asennettuna sekä irrallisena. Laitan irtokennon illalla itään noin 60 asteen kulmaan, jolloin se kalastaa aamuauringon ensimmäisistä tunneista myös vesiheijastuksen. Siirrän kennoa veneen kannella päivän mittään 4-5 kertaa ja lopulta kenno on länteen samoin noin 60 asteen kallistuksella länteen. Tällä tavalla kenno saa kesällä 18 tuntia suoraa auringonpaistetta ja akkuhin jää siitä noin 20Ah energiaa. Kiinteällä vaakasuoraan kannelle asennetulla kennolla tuotto jää neljäsosaan.

        Kenno ei putoa mereen, jos sen nurkkiin laittaa silmukat ja pitää kennon kumijoustimilla sopivassa asennossa. Kennon takaosaan kannattaa myös liimata kerroksia umpisolumuovia, jolloin kenno kelluu vaikka se putoaisi mereen. Lisäksi pehmeä takaosa on ystävällisempi veneen kannelle. Itse pidän kennoa veneen sivu- ja tuulilasia vasten, jolloin se varjostaa mukavasti kuumaa auringonpaistetta. Uimataso on myös hyvä paikka, jossa kenno ei ole pahasti tiellä. Ajon aikana siirrän kennon sisätilaan punkan päälle. Homma vaatii hieman puuhastelua, mutta merellä aikaa riittää.


      • Pekka Örn
        ajelehtija. kirjoitti:

        Jos haluatte pienentää jääkaapin virrankulutusta, niin asentakaan kompuran kanssa rinnan pc-puhallin tuulettamaan lauhduttimen kennoa. Puhaltimen virrankulutus on murto-osa siitä, mitä lauhduttimen/kompuran viilennyksen tehostaminen tekee käyntiaikojen pienenemiseen. Itselläni käyntiajoista putosi noin 1/4 osa pois.

        Itse olen kokeillut 50W aurinkokennoa kiinteästi asennettuna sekä irrallisena. Laitan irtokennon illalla itään noin 60 asteen kulmaan, jolloin se kalastaa aamuauringon ensimmäisistä tunneista myös vesiheijastuksen. Siirrän kennoa veneen kannella päivän mittään 4-5 kertaa ja lopulta kenno on länteen samoin noin 60 asteen kallistuksella länteen. Tällä tavalla kenno saa kesällä 18 tuntia suoraa auringonpaistetta ja akkuhin jää siitä noin 20Ah energiaa. Kiinteällä vaakasuoraan kannelle asennetulla kennolla tuotto jää neljäsosaan.

        Kenno ei putoa mereen, jos sen nurkkiin laittaa silmukat ja pitää kennon kumijoustimilla sopivassa asennossa. Kennon takaosaan kannattaa myös liimata kerroksia umpisolumuovia, jolloin kenno kelluu vaikka se putoaisi mereen. Lisäksi pehmeä takaosa on ystävällisempi veneen kannelle. Itse pidän kennoa veneen sivu- ja tuulilasia vasten, jolloin se varjostaa mukavasti kuumaa auringonpaistetta. Uimataso on myös hyvä paikka, jossa kenno ei ole pahasti tiellä. Ajon aikana siirrän kennon sisätilaan punkan päälle. Homma vaatii hieman puuhastelua, mutta merellä aikaa riittää.

        Kiitos paljon kommenteista. Tässä kyseinen jääkaappi (tai oikeastaan laatikko) http://www.isotherm.com/en/index.html?fixframe=1&

        Tuolla lukeekin 0,6/2,7 A

        Käyn tällä viikolla ostamassa aurinkopaneelin. Katsotaan mihin asti rahat riittää. Ei vaan oikein jaksaisi HT veneessä kuskailla kahden metrin paneelia. Täytyy sitten ensikaudella testailla miten lataa ja kauanko akussa on virtaa. Toinen akku pyhitetty kuitenkin startille, joten ei maailmanloppu, jos hupiakku tyhjenee ja kaljat lämpenee.


      • koleman
        Pekka Örn kirjoitti:

        Kiitos paljon kommenteista. Tässä kyseinen jääkaappi (tai oikeastaan laatikko) http://www.isotherm.com/en/index.html?fixframe=1&

        Tuolla lukeekin 0,6/2,7 A

        Käyn tällä viikolla ostamassa aurinkopaneelin. Katsotaan mihin asti rahat riittää. Ei vaan oikein jaksaisi HT veneessä kuskailla kahden metrin paneelia. Täytyy sitten ensikaudella testailla miten lataa ja kauanko akussa on virtaa. Toinen akku pyhitetty kuitenkin startille, joten ei maailmanloppu, jos hupiakku tyhjenee ja kaljat lämpenee.

        Meidän perhe käytti viime kesänä menestyksekkäästi Coleman Extreme-kylmälaukkua yhdessä Arteknon kylmävaraajien kanssa. 20 (?) litrainen riittää hyvin 2 hengen eväisiin ja viikonlopun yli pysyy tavara kylmänä, mutta täydennystä ei tietenkään paljon pysty jäähdyttämään. Mitä nyt 3,5 kiloinen kuha piti saada kylmäketjuun ja se kyllä hoitui hyvin.


      • paneliantero
        Pekka Örn kirjoitti:

        Kiitos paljon kommenteista. Tässä kyseinen jääkaappi (tai oikeastaan laatikko) http://www.isotherm.com/en/index.html?fixframe=1&

        Tuolla lukeekin 0,6/2,7 A

        Käyn tällä viikolla ostamassa aurinkopaneelin. Katsotaan mihin asti rahat riittää. Ei vaan oikein jaksaisi HT veneessä kuskailla kahden metrin paneelia. Täytyy sitten ensikaudella testailla miten lataa ja kauanko akussa on virtaa. Toinen akku pyhitetty kuitenkin startille, joten ei maailmanloppu, jos hupiakku tyhjenee ja kaljat lämpenee.

        Toi edellinen ryssi vähän siinä, että kuten edellä todettu, niin tehot katoaa jos paneeli ei tuuletu alta. No jokatapauksessa 80w paneelikin on noin 80cm pitkä joten jos kattoluukut ei estä, niin menee yleensä paatin katolle helposti. Noi vouhotukset miten virtaa pitää tulla kokoajan niin pirusti on ihan turhia. Itselläni oli ennen ihan vain vaakatasoon asennettuna paneeli entisen omistajan jäljiltä. Siinä oli 75ah akku ja sillä pötkötteli aikalailla 3 yötä jääkaappeineen, jos nyt jotain paistetta oli. Nyt muutin paneelin kippaavaksi (vaikka harvoin jaksan kippailla sitä), mutta akku on 105ah joten jos ei 4 yötä luonnonsatamassa riitä, niin ihmettelen. Sitä kun viikonlopun jälkeen ajelee korirantaan, niin se akku ehtii kyllä täyttyä seuraavaan reissuun. Hommaa muuten naps:in lataussäädin. Ovat käsittääkseni ihan parhaita mitä löytyy.


      • ajelehtija.
        paneliantero kirjoitti:

        Toi edellinen ryssi vähän siinä, että kuten edellä todettu, niin tehot katoaa jos paneeli ei tuuletu alta. No jokatapauksessa 80w paneelikin on noin 80cm pitkä joten jos kattoluukut ei estä, niin menee yleensä paatin katolle helposti. Noi vouhotukset miten virtaa pitää tulla kokoajan niin pirusti on ihan turhia. Itselläni oli ennen ihan vain vaakatasoon asennettuna paneeli entisen omistajan jäljiltä. Siinä oli 75ah akku ja sillä pötkötteli aikalailla 3 yötä jääkaappeineen, jos nyt jotain paistetta oli. Nyt muutin paneelin kippaavaksi (vaikka harvoin jaksan kippailla sitä), mutta akku on 105ah joten jos ei 4 yötä luonnonsatamassa riitä, niin ihmettelen. Sitä kun viikonlopun jälkeen ajelee korirantaan, niin se akku ehtii kyllä täyttyä seuraavaan reissuun. Hommaa muuten naps:in lataussäädin. Ovat käsittääkseni ihan parhaita mitä löytyy.

        Aurinkopanelin teho tosiaankin putoaa ainakin teoriassa kennon lämpötilan noustessa. En ole kuitenkaan havainnut minkäänlaista tehonpudotusta vaikka kenno on kokonaan takapuolelta "eristetty". Mittäilin kennon tehon ennen ja jälkeen eristämisen ja teho oli aivan sama vaikka kenno oli auringon porotuksessa useita tunteja. Eli kennosta voi huoleteti tehdä umpinaisen. Asennetaanhan pehmeät lättykennotkin veneen kannelle ilman ilmarakoa ja ilma ei varmasti kierrä kennon takana.

        Kiinteä kenno on tehoton ratkaisu. Oletko koskaan mitannut päivän aikana saamasi sähkön määrän? Jos veneesi sähkönkulutus on pieni, niin eihän silloin paljoa lataustehoa tarvita, mutta silloin ei myöskään ole mitään järkeä ostaa aurinkokennoa. Lisäksi jos veneesi on hidas puksuttelija jolla kotimatka kestää tuntikausia, niin akut ehtivät hyvin latautua. Mutta tällöinkään ei tarvita aurinkokennoa.

        Aurinkokennosta on eniten hyötyä mikäli sähkönkulutus on suurehko ja vene nopea tai ajomatka lyhyt. Nopealla veneellä ei matka-aika suhteessa seisokkeiden aikaiseen sähkönkulutukseen riitä lataamaan akkuja täyteen. Tämä erotus on korvattava esim. tehokkaalla aurinkokennon käytöllä.

        Lataussäätimeksi kannattaa valita hakkuripohjainen laite, joka nostaa latausjännitett'ään korkeaksi vaikka kennon virta pysyy pienenä. Akut latautujat sitä tehokkaammin mitä korkeampi jännite on. Korkealuokkainen säädin osaa tästä huolimatta olla kiehuttamatta akkuja. Toisaalta, jos kenno tuottaa maksimissaan 2-3 A virtaa, niin se akkujen kiehumisesta ei ole vaaraa, vaikka säädintä ei ole lainkaan. Virta on ylläpitotasolla. Kunnon säätimestä on kuitenkin se etu, että esim. puolipilvisellä säällä se saa puskettua juuri tuolla älykkäällä elektroniikallaan akkuihin energiaa, kun taas ilman säädintä akut eivät lataudu lainkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      192
      1425
    3. Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..

      Mitä sinä minusta haluat?
      Ikävä
      76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      989
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      81
      902
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      6
      847
    Aihe