Kristinuskon mukaanhan ihminen pelastuu yksin uskosta, eikö? Eli pelkästään uskomalla voi vaikuttaa kuolemanjälkeiseen elämään.
Mutta eihän uskominen ole mikään tahdonalainen mielentila!
Ei kukaan voi itse päättää, mihin uskoo ja mihin ei. Tai toki voi, mutta ei se usko ole silloin aitoa. Jos joku vaikka väittää, että tämä lause mitä tässä kirjoitan, alkaa M-kirjaimella, niin en minä pysty sitä mitenkään uskomaan, vaikka kuinka yrittäisin. Minun silmäni ja järkeni sanovat että se alkaa J:llä, ja luotan silmiini ja järkeeni (mille myöskään en mahda mitään) niin paljon, että en pysty uskomaan muuta.
Sama pätee raamatun kertomuksiin. En minä niihin pysty uskomaan vaikka miten haluaisin (tosin en kyllä edes halua, mutta eihän halukaan ole sellainen tunne johon itse voi vaikuttaa), sillä terve järki ja kaikki kokemus mitä maailmasta on kertynyt, sotii niitä asioita vastaan.
Tästä päästäänkin sitten siihen kysymykseen, että mitä järkeä on edes yrittää uskoa uskontoon, joka on niin epäoikeudenmukainen, että sen mukaan ihan randomilla heitetään ihmisiä ikuiseen onneen ja ikuiseen kärsimykseen ilman, että he OIKEASTI pystyvät siihen vaikuttamaan? Miksi uskoa jumalaan, joka on niin hirvittävä ja epäoikeudenmukainen?
Vai lasketaanko se uskomiseksi, jos yrittää väkisin selittää itselleen että "uskon minä, uskon minä..."?
Perustavanlaatuinen ongelma kristinuskossa
36
302
Vastaukset
- Tremoles
Ihminen voi vaan joko totella, siis uskoa, Luojaa, taivaallista Isää kaikessa tai sitten olla tottelematon, siis uskoton. Tuo sanotaan epäsuorasti monissa Raamatun uudentestamentin kirjoituksissakin. Ja tietenkään ei voi olla siten, etteikö joko tottelevaisuus tai tottelemattomuus ole sellaisia tekoja, joita tekoina oikeasti pidetään. Puheilla ja sanomisella on sitten vähemmän merkitystä. Luojalle, taivaan Isälle ei kuitenkaan voi esim sanoa jotta kyllä minä uskon, mutta teen jota itseäni huvittaa. Kuten niin monet väittävät voivansa. Mutta eihän he uskokkaan, vaan elävät itsepetoksessa ja valheessa. Elikä, ovat valheiden ikeessä, orjina.
- Herramme
Jeesuksen usko, jonka Hän antaa lahjana, kuten kaiken muunkin, mitä jumaliseen elämään tarvitaan.
Aloittaja on siinä oikeassa, että luonnollisesta ihmisestä sitä ei voi pusertaa.
Jeesus tuli ristinkuolemansa kautta , tekemään meistä sellaisia, joita Hän kuvaa esim. vuorisaarnassaan. Sehän on, kuten varmaan tiedät osoitettu Jumalan pojalle meissä.
Siksi me julistamme golgatan ristiä.Tai kuten Johannes sanoi: Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin. - Tremoles
Herramme kirjoitti:
Jeesuksen usko, jonka Hän antaa lahjana, kuten kaiken muunkin, mitä jumaliseen elämään tarvitaan.
Aloittaja on siinä oikeassa, että luonnollisesta ihmisestä sitä ei voi pusertaa.
Jeesus tuli ristinkuolemansa kautta , tekemään meistä sellaisia, joita Hän kuvaa esim. vuorisaarnassaan. Sehän on, kuten varmaan tiedät osoitettu Jumalan pojalle meissä.
Siksi me julistamme golgatan ristiä.Tai kuten Johannes sanoi: Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.Usko on lahja Luojalta, taivaalliselta isältä, kuten aivan kaikki muukin. Hän on tehnyt ja luonut kaiken. Ja sitten kun ihminen, siis kuka hyvänsä, ymmärtää ja osaa mieltää usko sanan merkityksen täysin oikein, voi hän vasta uskoa oikeasti.
- huitua
Uskoa Jeesukseen on Uuden Testamentin mukaan ihan muuta kui nyt esität.
Usko on uskoa Jeesusta opettajana siten, että usko vaikuttaa opetuksen mukaiseen elämään, ja ymmärtämään asioita toisesta näkökulmasta. Ihminen samalla joko viohaa tahi kunnioittaa opettajaansa ja toimii senmukaisesti. Jos itse päätät, ettet noudata, teet sen siten, että päätöksesi muuntuu osaksi persoonallisuuttasi, joksi leimaudut. Ajatuksissa tehty päätös tai lausutut sanat toimivat meitä muuttaen senmukaan kuin vakavassa mielessä me ne omimme itseemme. Molemmat tavat, sekä myöntyminen että vastustaminen ovat yhteisnimeltään uskoa, ja me itse olemme niiden suunnan valitsevia perämiehiä, jotka vaikutamme oman elämämme laivan suuntaan ja kääntymisiin. - Tremoles
huitua kirjoitti:
Uskoa Jeesukseen on Uuden Testamentin mukaan ihan muuta kui nyt esität.
Usko on uskoa Jeesusta opettajana siten, että usko vaikuttaa opetuksen mukaiseen elämään, ja ymmärtämään asioita toisesta näkökulmasta. Ihminen samalla joko viohaa tahi kunnioittaa opettajaansa ja toimii senmukaisesti. Jos itse päätät, ettet noudata, teet sen siten, että päätöksesi muuntuu osaksi persoonallisuuttasi, joksi leimaudut. Ajatuksissa tehty päätös tai lausutut sanat toimivat meitä muuttaen senmukaan kuin vakavassa mielessä me ne omimme itseemme. Molemmat tavat, sekä myöntyminen että vastustaminen ovat yhteisnimeltään uskoa, ja me itse olemme niiden suunnan valitsevia perämiehiä, jotka vaikutamme oman elämämme laivan suuntaan ja kääntymisiin.Et sinä ole ensimmäinen etkä varmasti viimeinenkään joka tulee sanomaan ettei Luojaamme, Jumalaa, taivaallista Isää tarvitse totella, eikä huomioida ollenkaan. Siis kerrot aivan päinvastaista jota jo Kristus opetti aikoinaan.
- huitua
Tremoles kirjoitti:
Et sinä ole ensimmäinen etkä varmasti viimeinenkään joka tulee sanomaan ettei Luojaamme, Jumalaa, taivaallista Isää tarvitse totella, eikä huomioida ollenkaan. Siis kerrot aivan päinvastaista jota jo Kristus opetti aikoinaan.
Etkä sinä ole ensimmäinen, joka ymmärtää väärin kuulemansa ja tuomitsee oman vääryytensä kautta.
2.Korinttolaiskirje:
10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä. - Tremoles
huitua kirjoitti:
Etkä sinä ole ensimmäinen, joka ymmärtää väärin kuulemansa ja tuomitsee oman vääryytensä kautta.
2.Korinttolaiskirje:
10:12 Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.Miksi et opettele ilmaisemaan itseäsi oikein ja paremmin.
Kaiketi tiedät, jotta viisauttakin saa lisää, anomalla sitä nimenomaan Luojalta, taivaalliselta Isältä suoraan. Juuri sillälailla kuten Kristus aikoinaan opetti. Kokeileppa jo tänään. Ja lopeta myös tuo itsesi vertaaminen minuun.
- tsrtyp
Usko on sydämen kuuliaisuutta Jumalan Sanalle. >>> Johanneksen evankeliumi:
7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
Usko johtaa tietämiseen siitä, mikä on totuutta. Senjälkeen ei olla pelkän uskon varassa. Ihan kuin uimaan opetteleva rohkenee astua veteen, ja noudatettuaan saamiaan uintiohjeita, tietää kokeiltuaan niitä pystyvänsä pysymään pinnalla saamansa opetuksen mukaisesti. Alkupäätös vaatii sen uskon.
Jokainen, joka on vilpittömästi halukas oppimaan uskon perusteita, tulee tietoiseksi sen sisältämästä totuudesta ja myös ymmärtää ne. Totuus on toisin kuin luterilainen piispa sanoi jotain uskonasiaa mysteeriksi, jota ei voikaan ymmärtää. Mikäli ymmärrystä ei ole, ei ole vielä kyllin noudattanut saamaansa opetusta. Monasti siitä oppimisesta opetetaan väärin, ja näin osoitetaan, ettei asiasta näin puhuva ole itsekään päässyt sisälle uskon olemukseen. (Matteuksen evankeliumi:
7:14 mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät. )
On totta, ettei usko ole jokamiehen.
Uskonasioiden oppiminen vaatii itsensä likoonlaittoa. Ihan niinkuin kaikessa muussakin oppimisessa.
Jopa Jeesus kävi itse saman tien päätyäkseen siihen täydellisyyteen, jossa hän päätti päivänsä.
Hebrealaiskirje:
5:8 Ja niin hän, vaikka oli Poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,
5:9 ja kun oli täydelliseksi tullut, tuli hän iankaikkisen autuuden aikaansaajaksi kaikille, jotka ovat hänelle kuuliaiset,- katsele ja kuuntele
Tämäkin kirjoitus on tarkoitettu itse aiheen kirjoittajalle, eikä kenellekkään kommentoijalle.
Usko tulee ihmiseen Jumalan lahjana, eikä sitä voi itse itsestään pusertaa.
Usko on kokonaan armoa, ei ole hyvää tai synnitöntä ihmistä joka kelpaisi Jumalalle.
Kristillisen alkoholi .ja narkomaanityön sivulla on selkeästi kerrottu, mitä usko on:
http://www.kan.fi/usko_keskella_elamaa/opetuspaketti_-_kristinuskon_perusta/uskosta/ - hetkinen runolle?
katsele ja kuuntele kirjoitti:
Tämäkin kirjoitus on tarkoitettu itse aiheen kirjoittajalle, eikä kenellekkään kommentoijalle.
Usko tulee ihmiseen Jumalan lahjana, eikä sitä voi itse itsestään pusertaa.
Usko on kokonaan armoa, ei ole hyvää tai synnitöntä ihmistä joka kelpaisi Jumalalle.
Kristillisen alkoholi .ja narkomaanityön sivulla on selkeästi kerrottu, mitä usko on:
http://www.kan.fi/usko_keskella_elamaa/opetuspaketti_-_kristinuskon_perusta/uskosta/Linkki runolle, saman paikan eräs valittavissa oleva sivu:
http://www.kan.fi/usko_keskella_elamaa/runomakasiini/
- ...
Väännetään vielä rautalangasta.
1) Ihminen ei voi itse vaikuttaa siihen, uskooko hän vai ei.
2) Ihminen ei myöskään voi itse vaikuttaa siihen, haluaako hän uskoa. Se halu joko on tai ei ole, ja vaikka se olisikin, niin silti ei välttämättä usko.
Jos ei usko tai ei halua uskoa, niin sille ei siis voi mitään. Silloin on aivan yhdentekevää, mitä raamatussa sanotaan mistäkin. Ei se vaan toimi niin, että raamatun ohjeilla voisi perustella ihmisille, miksi raamattuun pitää uskoa.
Voisiko joku nyt vääntää minulle rautalangasta, miten kristinuskossa pelastuu sellainen henkilö, joka ei pysty uskomaan eikä välttämättä edes halua uskoa, eikä tunne kiinnostusta koko uskontoa kohtaan. Oikeudenmukaisessa uskonnossahan ihminen ei voi joutua kärsimään asiasta, jolle ei voi mitään, ja oikeudenmukaisuuden taas pitäisi olla koko uskonnon perusta.- sisälukutaito uupuu
1 ja 2 kohtaan on vastattu, että ihminen voi itse vaikuttaa.
- mitä on kirjoitettu
Kirjoitettu on:
27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
ja;
2 ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.
sekä:
14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten? - Tremoles
Kohta 1.) Ihminen nimenomaan voi vaikuttaa jotta joko tottelee, siis uskoo, taikka ei. Noudattamalla joko niitä kaikkia sääntöjä joita on annettu noudatettavaksi. Tai sitten olla omien sääntöjen, siis kaikessa jotenkin omanpään mukaan toimiva. Mahdollista on myös olla sekä että. Eli, osoittain noudattava, siis totteleva, ja osin ei.
Kohta 2.) Ihminen kyllä tietenkin omalla halullaan voi edesauttaa omaa tottelevaisuutta, siis uskoaan. Taipumalla Luojan, taivaallisen Isän tahdon alle. Tekemällä niin kuin on pyydetty tekemään ja elämään.
Raamatun kirjoituksiin voi suhtautua monella eri tavalla, sehän on vain yksi uskonnollinen kirja, siis uskonnollinen lähdeteos, kirjakokonaisuus, jonka ihmiset itse ovat kirjoittaneet ja tehneet vuosituhansien aikana nykyiseen muotoonsa.
Eikä ihminen tietenkään voi pelastua ollenkaan jos ei hän tottele ehdoitta Luojaamme, Jumalaa, taivaallista Isää. Sillä Hän, taivaallinen Isä on itse sanonut, tosin muiden suilla, ettei Hän siedä tottelemattomia ja isättömiä lapsia jotka kapinoivat Häntä itseään vastaan alinomaan, tehden omien mielihalujensa ja tarpeittensa mukaan, eläen
niin kuin mieletön tapaa tehdä. - ...
sisälukutaito uupuu kirjoitti:
1 ja 2 kohtaan on vastattu, että ihminen voi itse vaikuttaa.
kuten jokainen ajatteleva ihminen varmasti ymmärtää, ihan riippumatta siitä mitä täällä joku vastaa.
Kokeile vaikka itse: Esitän kolme väitettä, pystytkö uskomaan näihin:
- Maapallo on oikeasti kuutio
- Sinulla on kolme silmää ja kuusi kättä
- Minä, joka näitä viestejä kirjoittelen, olen itse jumala
Pystytkö sinä todellakin yksinkertaisesti vain päättämään, että uskot johonkin noista, ja näin päätettyäsi OIKEASTI uskot? Eikö sisälläsi todellakaan ole sellaista tunnetta, johon et voi itse vaikuttaa, ja joka kertoo että nuo väittämät eivät pidä paikkaansa?
Entä haluatko uskoa edellämainittuihin asioihin? Jos et, niin millä tavoin saat itsesi haluamaan? Vai olisiko sittenkin niin, että et vain halua uskoa niihin, etkä voi sille mitään?
Minulla ainakin on tuollaiset tunteet kristinuskoa (ja kaikkia muitakin uskontoja) kohtaan. En usko niihin, enkä haluakaan uskoa, enkä voi sille mitään. Itseasiassa olen jopa äärettömän tyytyväinen siitä, että en usko enkä tunne siihen mitään halua, sillä omat moraalikäsitykseni ja oikeudentajuni poikkeavat joissain asioissa valtavan paljon raamatun opeista (en esimerkiksi hyväksy sitä, että ihmisiä tai eläimiä tuomitaan sellaisten syntymässä saatujen ominaisuuksiensa vuoksi, joihin he/ne eivät voi itse vaikuttaa). Sillekään en voi mitään. Jos minut sitten tämän takia joskus tuomitaan ikuiseen kärsimykseen, niin voinpahan ainakin sitten todeta, että minua ei tuomittu oikeudenmukaisin perustein. - ...
Tremoles kirjoitti:
Kohta 1.) Ihminen nimenomaan voi vaikuttaa jotta joko tottelee, siis uskoo, taikka ei. Noudattamalla joko niitä kaikkia sääntöjä joita on annettu noudatettavaksi. Tai sitten olla omien sääntöjen, siis kaikessa jotenkin omanpään mukaan toimiva. Mahdollista on myös olla sekä että. Eli, osoittain noudattava, siis totteleva, ja osin ei.
Kohta 2.) Ihminen kyllä tietenkin omalla halullaan voi edesauttaa omaa tottelevaisuutta, siis uskoaan. Taipumalla Luojan, taivaallisen Isän tahdon alle. Tekemällä niin kuin on pyydetty tekemään ja elämään.
Raamatun kirjoituksiin voi suhtautua monella eri tavalla, sehän on vain yksi uskonnollinen kirja, siis uskonnollinen lähdeteos, kirjakokonaisuus, jonka ihmiset itse ovat kirjoittaneet ja tehneet vuosituhansien aikana nykyiseen muotoonsa.
Eikä ihminen tietenkään voi pelastua ollenkaan jos ei hän tottele ehdoitta Luojaamme, Jumalaa, taivaallista Isää. Sillä Hän, taivaallinen Isä on itse sanonut, tosin muiden suilla, ettei Hän siedä tottelemattomia ja isättömiä lapsia jotka kapinoivat Häntä itseään vastaan alinomaan, tehden omien mielihalujensa ja tarpeittensa mukaan, eläen
niin kuin mieletön tapaa tehdä.nyt oli kyse uskomisesta eikä sääntöjen tottelemiseseta. Ensinmainittu on mielentila, johon ei voi vaikuttaa, jälkimmäinen taas toimitamalli jonka tosiaan voi halutessaan omaksua tai jättää omaksumatta.
Mutta joka tapauksessa, tämä ei ole aiheen kannalta mitenkään oleellista, sillä kyllähän ihmisen pitää uskoa niihin sääntöihin, jotta hänellä olisi halua niitä totella. Jos minä en oikeasti usko jumalaan, enkä tunne pienintäkään tarvetta uskoa (näille asioille en voi mitään, edelleenkään), niin mikä ihmeessä pyrkisin noudattamaan ohjeita, joita tämä (minulle) mielikuvitusolento on satujen mukaan antanut?
Noudatatko muka itse kaikkia ohjeita, joita lukee kirjoissa joita pidät satukirjoina ja jotka lupaavat palkita/rangaista sinua asioilla, joiden et usko olevan olemassa? - Tremoles
... kirjoitti:
nyt oli kyse uskomisesta eikä sääntöjen tottelemiseseta. Ensinmainittu on mielentila, johon ei voi vaikuttaa, jälkimmäinen taas toimitamalli jonka tosiaan voi halutessaan omaksua tai jättää omaksumatta.
Mutta joka tapauksessa, tämä ei ole aiheen kannalta mitenkään oleellista, sillä kyllähän ihmisen pitää uskoa niihin sääntöihin, jotta hänellä olisi halua niitä totella. Jos minä en oikeasti usko jumalaan, enkä tunne pienintäkään tarvetta uskoa (näille asioille en voi mitään, edelleenkään), niin mikä ihmeessä pyrkisin noudattamaan ohjeita, joita tämä (minulle) mielikuvitusolento on satujen mukaan antanut?
Noudatatko muka itse kaikkia ohjeita, joita lukee kirjoissa joita pidät satukirjoina ja jotka lupaavat palkita/rangaista sinua asioilla, joiden et usko olevan olemassa?Uskominen on nimenomaan yhdenlaisten sääntöjen ja lakien noudattamista. Eikä suinkaan joidenka tahansa, vaan luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän asettamien, sekä myös Hänen tahtonsa alaisena elämistä.
Ethän sinä edes tunnu tietävän ko ohjeita ollenkaan. Ja sen vuoksi ei sinun kanssa voi keskustella ko ohjeista.
Eikä tietääkseni yleensäkään ohjeita joistakin satukirjoista oteta. Tosin, sinun kohdalla se vaikuttaa olevan kyllä todellista. - kuolematon sielu
Tremoles kirjoitti:
Uskominen on nimenomaan yhdenlaisten sääntöjen ja lakien noudattamista. Eikä suinkaan joidenka tahansa, vaan luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän asettamien, sekä myös Hänen tahtonsa alaisena elämistä.
Ethän sinä edes tunnu tietävän ko ohjeita ollenkaan. Ja sen vuoksi ei sinun kanssa voi keskustella ko ohjeista.
Eikä tietääkseni yleensäkään ohjeita joistakin satukirjoista oteta. Tosin, sinun kohdalla se vaikuttaa olevan kyllä todellista.riittää kun pyrimme epäitsekkyyteen kaikissa teoissamme.
Suuttuminenkin on itsekkyyttä. - Silmäpari
kuolematon sielu kirjoitti:
riittää kun pyrimme epäitsekkyyteen kaikissa teoissamme.
Suuttuminenkin on itsekkyyttä.Tunteiden, kuten suuttumuksen, kieltäminen johtaa katastrofiin
- Tremoles
riittää kun pyrimme epäitsekkyyteen kaikissa teoissamme.
Suuttuminenkin on itsekkyyttä.Jos mielestäsi on hyvä olla tottelematta, siis täysin uskoton, niin toki sinulla on oikeus tuohonkin mielipiteeseesi. Tosin, ihmettelen vaan hieman, jotta kuinka tälläisessä yhteiskunnassa enää voi yleensäkään toteuttaa tuollaista asennetta jotenkin järjettömästi, tehden kaikkea sellaista johonka ei tarvita ollenkaan ihmisen minuutta, pyrkien jotenkin samalla kaikessa kuitenkin itseä tyydyttävään epäitsekkyyteen, varsinkin jos ei saa suuttua edes itsekkäästi. Täytyy todeta jotta tuo vaikuttaa kovin tunnevammaisen ja elämänvastaisen mielen tuottamalta maisemakuvalta ja ajatelmalta.
- kuolematon sielu
Tremoles kirjoitti:
Jos mielestäsi on hyvä olla tottelematta, siis täysin uskoton, niin toki sinulla on oikeus tuohonkin mielipiteeseesi. Tosin, ihmettelen vaan hieman, jotta kuinka tälläisessä yhteiskunnassa enää voi yleensäkään toteuttaa tuollaista asennetta jotenkin järjettömästi, tehden kaikkea sellaista johonka ei tarvita ollenkaan ihmisen minuutta, pyrkien jotenkin samalla kaikessa kuitenkin itseä tyydyttävään epäitsekkyyteen, varsinkin jos ei saa suuttua edes itsekkäästi. Täytyy todeta jotta tuo vaikuttaa kovin tunnevammaisen ja elämänvastaisen mielen tuottamalta maisemakuvalta ja ajatelmalta.
ja elämänvastaisuutta jos pyrkii epäitsekkyyteen?
Eikös raamatussakin sanota että ei saa toiselle tehdä sitä mitä ei itselle haluaisi tehtävän? Kaikki paha lähtee itsekkyydestä.
Epäitsekkyys voi olla jopa suurta uhrautumista jonkun edestä jopa ihmiskunnan.
Pitää ainakin pyrkiä siihen.
Minusta todellinen epäitsekkyys ei voi olla itseä tyydyttävä niinkuin sanoit. - Mitä tarkoitat nimimimerkki ...?
... kirjoitti:
kuten jokainen ajatteleva ihminen varmasti ymmärtää, ihan riippumatta siitä mitä täällä joku vastaa.
Kokeile vaikka itse: Esitän kolme väitettä, pystytkö uskomaan näihin:
- Maapallo on oikeasti kuutio
- Sinulla on kolme silmää ja kuusi kättä
- Minä, joka näitä viestejä kirjoittelen, olen itse jumala
Pystytkö sinä todellakin yksinkertaisesti vain päättämään, että uskot johonkin noista, ja näin päätettyäsi OIKEASTI uskot? Eikö sisälläsi todellakaan ole sellaista tunnetta, johon et voi itse vaikuttaa, ja joka kertoo että nuo väittämät eivät pidä paikkaansa?
Entä haluatko uskoa edellämainittuihin asioihin? Jos et, niin millä tavoin saat itsesi haluamaan? Vai olisiko sittenkin niin, että et vain halua uskoa niihin, etkä voi sille mitään?
Minulla ainakin on tuollaiset tunteet kristinuskoa (ja kaikkia muitakin uskontoja) kohtaan. En usko niihin, enkä haluakaan uskoa, enkä voi sille mitään. Itseasiassa olen jopa äärettömän tyytyväinen siitä, että en usko enkä tunne siihen mitään halua, sillä omat moraalikäsitykseni ja oikeudentajuni poikkeavat joissain asioissa valtavan paljon raamatun opeista (en esimerkiksi hyväksy sitä, että ihmisiä tai eläimiä tuomitaan sellaisten syntymässä saatujen ominaisuuksiensa vuoksi, joihin he/ne eivät voi itse vaikuttaa). Sillekään en voi mitään. Jos minut sitten tämän takia joskus tuomitaan ikuiseen kärsimykseen, niin voinpahan ainakin sitten todeta, että minua ei tuomittu oikeudenmukaisin perustein.Kirjoitat:"en esim.hyväksy sitä,että ihmisiä tai eläimiä tuomitan sellaisten syntymässä saatujen
ominaisuuksiensa vuoksi,joihin he/ne eivät voi itse vaikuttaa"?
Uudessa Testamentissa kirjoitetaan,ettei meidän tule katsoa henkilöön,eikä Jumalakaan niin tee
vaan Hän katsoo ihmisen sydämeen. - ...
Tremoles kirjoitti:
Uskominen on nimenomaan yhdenlaisten sääntöjen ja lakien noudattamista. Eikä suinkaan joidenka tahansa, vaan luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän asettamien, sekä myös Hänen tahtonsa alaisena elämistä.
Eikä tietääkseni yleensäkään ohjeita joistakin satukirjoista oteta. Tosin, sinun kohdalla se vaikuttaa olevan kyllä todellista.Meillä on varsin eri käsitys sanojen "usko" ja "uskominen" merkityksestä. Jos minä vaikka uskon siihen, että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja että ihminen on kehittynyt apinasta, niin ei siihen liity yhdenkään säännön mukaan elämistä, minusta vain tuntuu siltä että se on totta. Sanan tässä merkityksessä en pysty uskomaan jumalaan, enkä todellakaan mahda sille yhtään mitään.
Anyway, kuten sanoin, ihmisen pitää USKOA (sanan edellä kuvatussa merkityksessä) niiden sääntöjen todellisuuteen ja että ne oikeasti ovat "luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän asettamia" ennen kuin häneltä voidaan vaatia niiden noudattamista. Henkilölle joka ei USKO, on raamattu ihan yhtä lailla satukirja, kuin vaikkapa taru sormusten herrasta.
Et ole vielä vastannut kysymykseeni:
Olisitko itse valmis noudattamaan ohjeita, joita lukee jossakin kirjassa, jota pidät satukirjana, ja jotka lupaavat palkita/rangaista sinua asioilla, joiden et usko olevan olemassa, ilman mitään konkreettisia todisteita? Jos et ole valmis tähän, niin miten voit vaatia tätä muilta? (Ja todisteeksihan ei tietenkään riitä se, että kyseisessä kirjassa sanotaan, että se sisältää kaikkivaltiaan tahdon ja että se ei ole satua. Minäkin voin kirjoittaa kirjan, jossa sanotaan noin.)
Niistä itse ohjeista en ole edes kiinnostunut keskustelemaan, vaan siitä, että, mistä se usko alunperin tulee, mistä sen voi saada, ja miten sen saamiseen voi itse vaikuttaa, jos mitenkään. Mitään vastausta näihin kysymyksiin ei tietenkään voi perustella argumentilla, joka edellyttää että henkilö jo ennestään uskoo!
Väännetään vielä rautalangasta:
En halua vastaukseksi mitään raamatun tekstin lainausta, jumalan tai jeesuksen antamaa sääntöä/ohjetta, tai ylipäätään mitään "koska Jumala on kaikkivaltias" -tyyppistä vastausta. Nimittäin, tässä kysymyksessä lähtökohta on sellainen ihminen, joka näihin ei (vielä) usko: Jeesus, jumala ja kumppanit eivät ole hänelle olemassa ja heidän sääntönsä eivät ole hänelle voimassa. Ja se kysymys kuuluu, miten tällainen ihminen kristinuskon mukaan voi pelastua? - Tremoles
... kirjoitti:
Meillä on varsin eri käsitys sanojen "usko" ja "uskominen" merkityksestä. Jos minä vaikka uskon siihen, että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja että ihminen on kehittynyt apinasta, niin ei siihen liity yhdenkään säännön mukaan elämistä, minusta vain tuntuu siltä että se on totta. Sanan tässä merkityksessä en pysty uskomaan jumalaan, enkä todellakaan mahda sille yhtään mitään.
Anyway, kuten sanoin, ihmisen pitää USKOA (sanan edellä kuvatussa merkityksessä) niiden sääntöjen todellisuuteen ja että ne oikeasti ovat "luomakunnan Luojan, taivaallisen Isän asettamia" ennen kuin häneltä voidaan vaatia niiden noudattamista. Henkilölle joka ei USKO, on raamattu ihan yhtä lailla satukirja, kuin vaikkapa taru sormusten herrasta.
Olisitko itse valmis noudattamaan ohjeita, joita lukee jossakin kirjassa, jota pidät satukirjana, ja jotka lupaavat palkita/rangaista sinua asioilla, joiden et usko olevan olemassa, ilman mitään konkreettisia todisteita? Jos et ole valmis tähän, niin miten voit vaatia tätä muilta? (Ja todisteeksihan ei tietenkään riitä se, että kyseisessä kirjassa sanotaan, että se sisältää kaikkivaltiaan tahdon ja että se ei ole satua. Minäkin voin kirjoittaa kirjan, jossa sanotaan noin.)
Niistä itse ohjeista en ole edes kiinnostunut keskustelemaan, vaan siitä, että, mistä se usko alunperin tulee, mistä sen voi saada, ja miten sen saamiseen voi itse vaikuttaa, jos mitenkään. Mitään vastausta näihin kysymyksiin ei tietenkään voi perustella argumentilla, joka edellyttää että henkilö jo ennestään uskoo!
En halua vastaukseksi mitään raamatun tekstin lainausta, jumalan tai jeesuksen antamaa sääntöä/ohjetta, tai ylipäätään mitään "koska Jumala on kaikkivaltias" -tyyppistä vastausta. Nimittäin, tässä kysymyksessä lähtökohta on sellainen ihminen, joka näihin ei (vielä) usko: Jeesus, jumala ja kumppanit eivät ole hänelle olemassa ja heidän sääntönsä eivät ole hänelle voimassa. Ja se kysymys kuuluu, miten tällainen ihminen kristinuskon mukaan voi pelastua?Niin, sinulla on vaivana tuo mieltäsi piinaava kaiken asiallisen kattava tietämättömyys ja huonoakin huononpi muisti sekä puutteellinen kyky luoda asioista kirjallisia malleja ja hyviä uskottavia kysymyksiä jostakin järjellisestä ja helposti käsitettävistä asiakokonaisuuksista. Ja kuten tuli todettua jo aiemmin, itse uskosta et tiedä itseäsi hyödyttävää, kuten et uskomisestakaan, etkä liioin uskonnoistakaan tiedä arvoituksenkaan vertaa.
Koska näemmä et osaa lukea kunnolla tai et ymmärrä lukemaasi oikein, niin kerronpa sinulle, ettei sinulle ole vastattukkaan Raamatusta otetuin tekstein. Vaan itse kirjoitetuin.
Uskot kuten lystäät, sehän tuli jo selväksi. Eikä siitäkään enää tämän enenpää. Sääntöjen mukaan ne apinatkin elävät, mutta ethän sinä edes sitäkään käsitä. Sen sijaan, olet kyllä avoimesti mielistelevä orja näille maallisille poltiikoille, jotka pissittävät sinua mielensä mukaan, uskot siis lujasti heihin ja heidän omiin satukirjoihinsa.
Tuskin muuten sinä edes tiedät jota rautalanka on. Vaikutat ainakin sellaiselta ja myös harhaiselta hörhöltä jota piinaa vakavaakin vakavanpi lähimmäis/ihmis -riippuvuus.
Lue Raamatusta loput. Siellä on uskosta enemmän kuin tuhat hyödyllistä sanaa, myös typeryksille. - Tremoles
ja elämänvastaisuutta jos pyrkii epäitsekkyyteen?
Eikös raamatussakin sanota että ei saa toiselle tehdä sitä mitä ei itselle haluaisi tehtävän? Kaikki paha lähtee itsekkyydestä.
Epäitsekkyys voi olla jopa suurta uhrautumista jonkun edestä jopa ihmiskunnan.
Pitää ainakin pyrkiä siihen.
Minusta todellinen epäitsekkyys ei voi olla itseä tyydyttävä niinkuin sanoit.Kyllä se voi sitäkin olla. Varsinkin tuo, kun joku yrittää markkinoida epäitsekkyyttä varsin itsekkäästi täällä. Pyrkimyksillä ei silloin ole ollenkaan arvoa, jos ei ole kohdennettua päämäärää tai tavoitetta valmiiksi asetettuna. Ei siis riitä jotta heiluu kuin heinämies pellolla, pyrkien vaan johonkin. Mutta jatka sinä vaan nenällä kyntämistä, kyllä se siitä sitten joskus sara loppuu kesken matkasi.
Tässä lisää ajateltavaa sinulle. Jos joku ihminen itsekkäästi aina auttaa muita, niin muuthan siinä autetuiksi silloin tulevat. - kuolematon sielu
Tremoles kirjoitti:
Kyllä se voi sitäkin olla. Varsinkin tuo, kun joku yrittää markkinoida epäitsekkyyttä varsin itsekkäästi täällä. Pyrkimyksillä ei silloin ole ollenkaan arvoa, jos ei ole kohdennettua päämäärää tai tavoitetta valmiiksi asetettuna. Ei siis riitä jotta heiluu kuin heinämies pellolla, pyrkien vaan johonkin. Mutta jatka sinä vaan nenällä kyntämistä, kyllä se siitä sitten joskus sara loppuu kesken matkasi.
Tässä lisää ajateltavaa sinulle. Jos joku ihminen itsekkäästi aina auttaa muita, niin muuthan siinä autetuiksi silloin tulevat.ja odota sinä sitä ylöstempausta.
Muuten itsekäs ihminen harvoin auttaa. Jos auttaa niin palkkion toivossa. - huitua
Tremoles kirjoitti:
Niin, sinulla on vaivana tuo mieltäsi piinaava kaiken asiallisen kattava tietämättömyys ja huonoakin huononpi muisti sekä puutteellinen kyky luoda asioista kirjallisia malleja ja hyviä uskottavia kysymyksiä jostakin järjellisestä ja helposti käsitettävistä asiakokonaisuuksista. Ja kuten tuli todettua jo aiemmin, itse uskosta et tiedä itseäsi hyödyttävää, kuten et uskomisestakaan, etkä liioin uskonnoistakaan tiedä arvoituksenkaan vertaa.
Koska näemmä et osaa lukea kunnolla tai et ymmärrä lukemaasi oikein, niin kerronpa sinulle, ettei sinulle ole vastattukkaan Raamatusta otetuin tekstein. Vaan itse kirjoitetuin.
Uskot kuten lystäät, sehän tuli jo selväksi. Eikä siitäkään enää tämän enenpää. Sääntöjen mukaan ne apinatkin elävät, mutta ethän sinä edes sitäkään käsitä. Sen sijaan, olet kyllä avoimesti mielistelevä orja näille maallisille poltiikoille, jotka pissittävät sinua mielensä mukaan, uskot siis lujasti heihin ja heidän omiin satukirjoihinsa.
Tuskin muuten sinä edes tiedät jota rautalanka on. Vaikutat ainakin sellaiselta ja myös harhaiselta hörhöltä jota piinaa vakavaakin vakavanpi lähimmäis/ihmis -riippuvuus.
Lue Raamatusta loput. Siellä on uskosta enemmän kuin tuhat hyödyllistä sanaa, myös typeryksille.Jaak.3:18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. >>>>>> ei komentaen ja solvaten!
room.12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Jaakobin kirje:
2:16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
Ps.
Tervehdys kolmelle ...
ja vointia!
;=?) - aivopesu
... kirjoitti:
Meillä on varsin eri käsitys sanojen "usko" ja "uskominen" merkityksestä. Jos minä vaikka uskon siihen, että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja että ihminen on kehittynyt apinasta, niin ei siihen liity yhdenkään säännön mukaan elämistä, minusta vain tuntuu siltä että se on totta. Sanan tässä merkityksessä en pysty uskomaan jumalaan, enkä todellakaan mahda sille yhtään mitään.
En halua vastaukseksi mitään raamatun tekstin lainausta, jumalan tai jeesuksen antamaa sääntöä/ohjetta, tai ylipäätään mitään "koska Jumala on kaikkivaltias" -tyyppistä vastausta. Nimittäin, tässä kysymyksessä lähtökohta on sellainen ihminen, joka näihin ei (vielä) usko: Jeesus, jumala ja kumppanit eivät ole hänelle olemassa ja heidän sääntönsä eivät ole hänelle voimassa. Ja se kysymys kuuluu, miten tällainen ihminen kristinuskon mukaan voi pelastua?"mistä se usko alunperin tulee, mistä sen voi saada, ja miten sen saamiseen voi itse vaikuttaa"
Onnistuit jälleen kerran kysymään juuri sen kysymyksen, johon uskovilla itsellään ei ole vastausta, niin merkillistä kuin se onkin.
Ihan kaikkia vastausyrityksiä en lukenut mutta näytti siltä että yhtä yleistä selitysmallia ei huomattu käyttää. Eli tämän tapaista:
"Uskon saamiseen ei voikaan itse vaikuttaa, koska usko on Jumalan lahja. Jokainen voi kuitenkin rukoilemalla pyytää tuota lahjaa ja kun oikein kovasti pyytää, sen voi saada."
Tuo on tietysti aivan yhtä huono selitys kuin kaikki muutkin sillä mitenpä voisi ainakaan vilpittömästi rukoilla jos alkutilanne on se että ei usko. Se totuuden siemen tuossa kuitenkin on että siinä viitataan ahkeraan ja toistuvaan toimintaan. Sitten on sen laatuisia ilmauksia kuin "usko tulee kuulemisesta", taasen annetaan ymmärtää että tarpeellinen määrä kuulemista tarvitaan.
Kiteytettynä voisi sanoa että ihmisen saa uskovaksi, jos sen saa tarpeeksi kauan toistamaan kuulemista, rukoilemista ja muuta uskonnon harjoittamista, ts. aivopesulla. Sille taas ihmiset ovat enemmän tai vähämmän herkkiä, ketjun aloittaja ilmeisesti vähemmän, onneksi olkoon! - Tremoles
huitua kirjoitti:
Jaak.3:18 Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille. >>>>>> ei komentaen ja solvaten!
room.12:18 Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
Jaakobin kirje:
2:16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
Ps.
Tervehdys kolmelle ...
ja vointia!
;=?)ja jos luulet jotta riitoja kylvämällä saat jotakin pisteitä, niin väärinpä luulet. Yhtä jumalaton ja uskoton sinä olet kuin tuo toinenkin vihanlietsoja jolle huikkasit juudansuudelmasi. Etkä sinä suinkaan Raamatun jakeita lainailemalla oikea uskoiseksi ihmiseksi muutu. Tosin, hyvin sinä teeskennellen sellaistakin näyttelet, kuten niin paljon muutakin. Ja kyllähän teitä riittää joka lähtöön, osalta vaan on näemmä jäänyt lääkkeet ottamatta.
- tahdollasi
Käsky on: Rakasta Jumalaa (tarkempi määre yli kaiken).
Samaa sanaa kysytään avioliittovihkimyksessä: tahdotko (rakastaa).
Rakastaminen ei pääsääntöisesti ole tunteiden asia, vaan tahtomisen.
Pakota vastustavainen mielesi ja kehosi tahtosi voimalla tekemään sitä, minkä ymmärrät Jumalan rakastamiseksi. - Kolkuttakaa niin teille avataan
Jeesus kehottaa ihmisiä ensin etsimään Jumalan Valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaa. Tämä on meille kerrottu Raamatussa, ennenkaikkea Jeesuksen opetuksina Evankeliumissa ja myös muissa palvelijoittensa kirjeissä ja Ilmestyskirjassa.
Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy häntä lähestyvää. Anokaa Jumalan tahdon mukaan, tahtonsa ilmoitettu Raamatussa. Jos et usko, et usko. Tämän mahdollisuuden Raamattukin tuntee:
"Eiväthän kaikki ole uskovia" 2 Tess 3:2
Koska odotat oikeudenmukaisuutta, sinun tulee osoittaa minkä säädösten edessä aiot itsellesi vaatia oikeudenmukaisuutta. Olisiko kymmenen käskyä sinusta sopiva perusta jakaa oikeutta?- Jeesus on uskomme alkaja ja sen täyttäjä
Ei kukaan voi tulla Minun tyköni,ellei Isä häntä vedä.
Se on Jumalan teko,että uskomme Häneen,Poikaan,
jonka Jumala lähetti.
Tässä joitakin kohtia Raamatusta.
Jumala kutsuu jokaista ihmistä omalla ajallaan ja
vetää ihmistä tykönsä,jolloinka ihminen tulee
tilaan,jossa hän alkaa miettiä tavalla tai toisella
taivasasioita.Jumala johdattaa kuulemaan Sanaa
ja Sanan kuuleminen herättää uskoa ja kun sitten
ihminen ymmärtää kuulemastaan,että hänen on
tehtävä parannus syntielämästään ja uskottava
Jeesukseen saadakseen syntinsä anteeksi,samoin
kuin iankaikkisen elämän,niin sen jälkeen hänen
tulee tehdä omakohtainen valinta:joko hän uskoo
Jeesukseen ja pelastuu tai sitten hän hylkää
Jeesuksen ja jatkaa syntielämäänsä ja hänen
loppunsa on Raamatun mukaan kadotus,eikä
taivas. - EJKR.
Jeesus on uskomme alkaja ja sen täyttäjä kirjoitti:
Ei kukaan voi tulla Minun tyköni,ellei Isä häntä vedä.
Se on Jumalan teko,että uskomme Häneen,Poikaan,
jonka Jumala lähetti.
Tässä joitakin kohtia Raamatusta.
Jumala kutsuu jokaista ihmistä omalla ajallaan ja
vetää ihmistä tykönsä,jolloinka ihminen tulee
tilaan,jossa hän alkaa miettiä tavalla tai toisella
taivasasioita.Jumala johdattaa kuulemaan Sanaa
ja Sanan kuuleminen herättää uskoa ja kun sitten
ihminen ymmärtää kuulemastaan,että hänen on
tehtävä parannus syntielämästään ja uskottava
Jeesukseen saadakseen syntinsä anteeksi,samoin
kuin iankaikkisen elämän,niin sen jälkeen hänen
tulee tehdä omakohtainen valinta:joko hän uskoo
Jeesukseen ja pelastuu tai sitten hän hylkää
Jeesuksen ja jatkaa syntielämäänsä ja hänen
loppunsa on Raamatun mukaan kadotus,eikä
taivas.Mainitsemasi seikat ovat aivan tuttuja. Yritän vain keskustella aloittajan tavalla ja noudattaen tätä ohjetta Hengen johdatuksesta:
"tietäkää, kuinka teidän tulee itsekullekin vastata." Kol 4:6
- Rukoillaan ja valvotaan uskossa Jeesuksekseen
Jeesuksen opetukset ovat kallio niille, jotka Herransa mukaan tekevät. Epäuskoiset ei tee ja eivät siksi usko Herraa Jeesusta. Jeesus sanoi: "Ei jokainen, joka huutaa ´Herra Herra´ pääse Taivasten Valtakuntaan, vaan ne, jotka tekevät hänen tahtonsa."
Jokainen uskoo johonkin, teot ja sanat paljastavat mihin ihminen uskoo. Petollisinta on väärät jeesukset ja kristilliset opetukset, joiden perusta ei ole Nasaretilaisen Jeesuksen opetuksessa. Tärkeää on tuntea koko Raamatun opetukset ja tässä ajassa Jeesuksen paluuseen liittyvät ajankohtaiset kehotukset ja varotukset ja lohdutukset, sillä pimeyttä on paljon, joka tekeytyy valkeudeksi.
Jokainen koetelkoon itseään ja toisten oppeja, ovatko ne Nasaretilaiselta Jeesukselta vai toisilta jeesuksilta, ihmisten perinnäissääntöjen ja oppien luomuksilta järkeisoppeihin perustuen. - kosmis
Mielenkiinnolla luin nuo vastaukset aloittajalle. Mielestäni kukaan ei vastannut kysymykseen, joka olisi voinut olla: "miksi kristinuskossa vaaditaan pelastukseen usko?".
Luonnollisesti uskonto, joka ei uskoa vaadi, on nopeasti entinen uskonto. Uskonnossahan pitää olla rakenteisa, joka pitää sen hengissä. Sellaisen jumalan moraali, joka pelastaa vain häneen uskovat, kuullostaa omituiselta.
Minunkaan uskonnottomuus ei ole jotain, jonka tietoisesti valitsen. Se on oman ajatteluni ja järkeilyn tulos. Aivan samalla lailla, kuin uskova ei voi pakottaa itseään olemaan uskomatta. Minä ajattelen, niin kuin ajattelen ja sisimmässäni tiedän mihin uskon ja mihin en.
Kohtuuttomalta tuntuisi myös vaatimus, että muslimimaahan syntynyt joutuisi kadotukseen, koska uskoo niin kuin hänet on opetettu koko yhteisön voimalla.
Pointti on, että ei uskoa tai epäuskoa voi valita tietoisesti. Kuinka se silloin voisi olla perusta pelastumiselle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin28010498IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3337376Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?861987Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1231741Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut791699Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61541- 1101201
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin48989Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26848MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312772