Seurakuntaan takaisin?

vio-letti

Vanha jehovantodistajasukulaiseni pyysi minua taas kerran harkitsemaan paluuta seurakuntaan.

Mietin että mitenkä se mahtaisi sujua noin käytännössä? Jos ottaisin yhteyttä tähän paikalliseen jehovantodistajaseurakuntaan, tulisivatkohan he asiasta keskustelemaan?

Minulla olisi hiukan kysymyksiä jehovantodistajien edustajille. Kysyisin ensin vähän tästä lopun ajasta, joka nyt on venähtänyt hiukan pitemmäksi, kuin alkuun oli ajatus ja koko homma selitetään aivan toisella tavalla kuin minun nuoruudessani. Miten menee se Pohjan kuningas- ja Etelän kuningas-juttu joka oli tapeetilla minun nuoruudessani ja jota itsekin ihmisten ovilla selitin sen aikaiseen malliin? Mitenkähän se selitetään nykyään? Niin ja sitten vaikkapa tämä YK-jäsenyys, minun nuoruudessani ei semmoinen olisi tullut kuuloonkaan, siitä minulla olisi huikan kysymistä.

Sitten on nämä pedofiiliajutut. Kysyisin esimerkiksi että miksi seurakuntalaisia, joilla on lapsia, ei informoida siitä, että seurakuntaan muuttanut uusi veli on äsken pedofiiliarikoksesta linnasta vapautunut. Tiedossanin on tällainen tapaus.
Ja vieläkö vaaditaan kahden tai kolmen todistajan lausunto ennenkuin puututaan lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttötapaukseen? On minulla monta muutakin kysymystä juuri tästä, mutta nämä alkuun.

Sitten kysyisin että millä tavalla voidaan eettisesti puolustaa sitä, että jehovantodistaien opin mukaan kaikki toisinajattelevat ihmiset eliminoitaisiin pois maan päältä opin mukaisen uuden yhteiskunnan tieltä? Mitenkä tämä eroaa esimerkiksi Hitlerin ideasta tuhatvuotisesta utopiayhteiskunnasta? Tämä kysymys onkin minulle henkilökohtaisesti ehkä kaikkein vaikein.

Siinä vähän kysymyksiä alkulämpimiksi.

Mahdanko saada vastauksia kysymyksiin edes alkuun?

Mitä vaaditaan jehovantodistajien seurakuntaan takaisin pyrkivältä?

27

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta mixi?

Miksi palata oksennukselleen kuin koira?

• vio-letti

>>>Miksi palata oksennukselleen kuin koira?

• Markku_Meilo
        vio-letti kirjoitti:

>>Minä kyselin että olisiko se edes mahdollista, vai tyssäisikö paluun harkinta jo alkuunsa jehovantodistajien haluttomuuteen vastata aivan relevantteihin kysymyksiin?

Minulle soittanut tuttu vanhin tarjosi minulle välitöntä paluuta ilman ryömintää, mutta ei sanallakaan vastannut esittämiini kriittisiin kommentteihin merkittävistä oppinäkemyksistä. Viime vuonna lähetin paikalliseen seurakuntaan kirjeen, jonka osoitin vanhimmalle, jonka kanssa olin samaan aikaan Karvialla. Kirjeessä esitin, etten ole netissä saanut vastauksia esittämiini kysymyksiin, vaan on kehotettu ottamaan yhteyttä jt-seurakuntaan. Kirje ei ole johtanut minkäänlaiseen yhteydenottoon.

Noiden kahden kokemuksen perusteella oletan, ettei jehovantodistajilla ole seurakunnissa oleellisesti sen suurempaa halua halua vastata kuin täällä netissäkään.

• adesse
        vio-letti kirjoitti:

>>>>>Miten menee se Pohjan kuningas- ja Etelän kuningas-juttu joka oli tapeetilla minun nuoruudessani ja jota itsekin ihmisten ovilla selitin sen aikaiseen malliin? Mitenkähän se selitetään nykyään?

Nyt kyllä lyö pahasti tyhjää täytyy myöntää. Jompikumpi oli YK ja toista ei tiedetä ennenkuin se nousee.
        Jotkut aikoinaan ilmeisesti elättelivät toiveita että NL tjsp olisi se tuntematon. Se oli tosin vain heidän OMAA ajatteluaan ei Järjestön virallinen kanta.

>>>>>Niin ja sitten vaikkapa tämä YK-jäsenyys, minun nuoruudessani ei semmoinen olisi tullut kuuloonkaan, siitä minulla olisi huikan kysymistä.

Kehotan todella kysymään tästä asiasta vanhimmistolta. Internetin hienous on se että siellä pystytään vääristelemään asioita.

>>>>>Kysyisin esimerkiksi että miksi seurakuntalaisia, joilla on lapsia, ei informoida siitä, että seurakuntaan muuttanut uusi veli on äsken pedofiiliarikoksesta linnasta vapautunut.

Oletko nähnyt ilmoitusta lehdessä että naapuriisi on muuttanut pedofiili? Et koska Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Kannatan Jenkki-mallia missä voit nähdä kaikki seksuaalirikolliset virallisilta internetsivuilta.

>>>>Sitten kysyisin että millä tavalla voidaan eettisesti puolustaa sitä, että jehovantodistaien opin mukaan kaikki toisinajattelevat ihmiset eliminoitaisiin pois maan päältä opin mukaisen uuden yhteiskunnan tieltä?

Suurimmalle osasta ihmisiä annetaan mahdollisuus kääntyä. Vain ne jotka lähtevät sotaan Jumalaa vastaan hävitetään. Ilmeisesti heitäkin on. =|
        Ymmärrät kai että "Uutta maata™" (>>>>Mitenkä tämä eroaa esimerkiksi Hitlerin ideasta tuhatvuotisesta utopiayhteiskunnasta?
        Tarvitseeko tähän edes vastata? Noh pistetään nyt jotain.
        Jumala tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kääntyä hänen puoleensa jo nyt. Hänen elämänohjeensa eivät todellakaan ole rasittavia. Jos näitä noudattamalla voin elää ikuisesti on valintani helppo.
        Hitler EI antanut esim. Juutalaisille mahdollisuutta.
        Tai saati sitten homoseksuaaleille. Toisinkuin Jumala. Hän tietää että olemme epätäydellisiä. Homoseksuaalit eivät ole tuomionalaisia. Heidän tekonsa on. Jos he harjoittavat seksuaalisia-akteja niin voi voi mutta hekin voivat harjoittaa itsehillintää. (mikä on yksi "Hengen hedelmistä".)

Niinkuin Raamatussa sanotaan että Jumala ei halua tuhota (vai oliko se tuomita. en jaksa tarkistaa) ketään vaan toivoo että kaikki ihmiset pelastuisivat.

• vio-letti
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Minä kyselin että olisiko se edes mahdollista, vai tyssäisikö paluun harkinta jo alkuunsa jehovantodistajien haluttomuuteen vastata aivan relevantteihin kysymyksiin?

Minulle soittanut tuttu vanhin tarjosi minulle välitöntä paluuta ilman ryömintää, mutta ei sanallakaan vastannut esittämiini kriittisiin kommentteihin merkittävistä oppinäkemyksistä. Viime vuonna lähetin paikalliseen seurakuntaan kirjeen, jonka osoitin vanhimmalle, jonka kanssa olin samaan aikaan Karvialla. Kirjeessä esitin, etten ole netissä saanut vastauksia esittämiini kysymyksiin, vaan on kehotettu ottamaan yhteyttä jt-seurakuntaan. Kirje ei ole johtanut minkäänlaiseen yhteydenottoon.

Noiden kahden kokemuksen perusteella oletan, ettei jehovantodistajilla ole seurakunnissa oleellisesti sen suurempaa halua halua vastata kuin täällä netissäkään.

>>>Noiden kahden kokemuksen perusteella oletan, ettei jehovantodistajilla ole seurakunnissa oleellisesti sen suurempaa halua halua vastata kuin täällä netissäkään

• adesse
        vio-letti kirjoitti:

>>>Noiden kahden kokemuksen perusteella oletan, ettei jehovantodistajilla ole seurakunnissa oleellisesti sen suurempaa halua halua vastata kuin täällä netissäkään

Toki poikkeuksiakin tehdään. Varsinkin sillon kun tiedetään että seisoit vaikka päälläsi tai Jeesus itse ilmestyisi kyseiselle henkilölle ei silti tapahtuisi muutosta.

Heh. Itseasiassa viimeksi viime viikolla olen käynyt ent. JT:n luona. Eipä siinä sen ihmeempiä. Hän oli hieman vaivaantunut ja itsekkin hämmästyin. Toivotin hyvät päivän jatkot.

• vio-letti
        adesse kirjoitti:

>>>>>Miten menee se Pohjan kuningas- ja Etelän kuningas-juttu joka oli tapeetilla minun nuoruudessani ja jota itsekin ihmisten ovilla selitin sen aikaiseen malliin? Mitenkähän se selitetään nykyään?

Nyt kyllä lyö pahasti tyhjää täytyy myöntää. Jompikumpi oli YK ja toista ei tiedetä ennenkuin se nousee.
        Jotkut aikoinaan ilmeisesti elättelivät toiveita että NL tjsp olisi se tuntematon. Se oli tosin vain heidän OMAA ajatteluaan ei Järjestön virallinen kanta.

>>>>>Niin ja sitten vaikkapa tämä YK-jäsenyys, minun nuoruudessani ei semmoinen olisi tullut kuuloonkaan, siitä minulla olisi huikan kysymistä.

Kehotan todella kysymään tästä asiasta vanhimmistolta. Internetin hienous on se että siellä pystytään vääristelemään asioita.

>>>>>Kysyisin esimerkiksi että miksi seurakuntalaisia, joilla on lapsia, ei informoida siitä, että seurakuntaan muuttanut uusi veli on äsken pedofiiliarikoksesta linnasta vapautunut.

Oletko nähnyt ilmoitusta lehdessä että naapuriisi on muuttanut pedofiili? Et koska Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Kannatan Jenkki-mallia missä voit nähdä kaikki seksuaalirikolliset virallisilta internetsivuilta.

>>>>Sitten kysyisin että millä tavalla voidaan eettisesti puolustaa sitä, että jehovantodistaien opin mukaan kaikki toisinajattelevat ihmiset eliminoitaisiin pois maan päältä opin mukaisen uuden yhteiskunnan tieltä?

Suurimmalle osasta ihmisiä annetaan mahdollisuus kääntyä. Vain ne jotka lähtevät sotaan Jumalaa vastaan hävitetään. Ilmeisesti heitäkin on. =|
        Ymmärrät kai että "Uutta maata™" (>>>>Mitenkä tämä eroaa esimerkiksi Hitlerin ideasta tuhatvuotisesta utopiayhteiskunnasta?
        Tarvitseeko tähän edes vastata? Noh pistetään nyt jotain.
        Jumala tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kääntyä hänen puoleensa jo nyt. Hänen elämänohjeensa eivät todellakaan ole rasittavia. Jos näitä noudattamalla voin elää ikuisesti on valintani helppo.
        Hitler EI antanut esim. Juutalaisille mahdollisuutta.
        Tai saati sitten homoseksuaaleille. Toisinkuin Jumala. Hän tietää että olemme epätäydellisiä. Homoseksuaalit eivät ole tuomionalaisia. Heidän tekonsa on. Jos he harjoittavat seksuaalisia-akteja niin voi voi mutta hekin voivat harjoittaa itsehillintää. (mikä on yksi "Hengen hedelmistä".)

Niinkuin Raamatussa sanotaan että Jumala ei halua tuhota (vai oliko se tuomita. en jaksa tarkistaa) ketään vaan toivoo että kaikki ihmiset pelastuisivat.

>>>Jompikumpi oli YK ja toista ei tiedetä ennenkuin se nousee.>>Kehotan todella kysymään tästä asiasta vanhimmistolta>>Oletko nähnyt ilmoitusta lehdessä että naapuriisi on muuttanut pedofiili? Et koska Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja..>>Suurimmalle osasta ihmisiä annetaan mahdollisuus kääntyä. Vain ne jotka lähtevät sotaan Jumalaa vastaan hävitetään.>>Ymmärrät kai että "Uutta maata™" (>Jumala tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kääntyä hänen puoleensa jo nyt. Hänen elämänohjeensa eivät todellakaan ole rasittavia. Jos näitä noudattamalla voin elää ikuisesti on valintani helppo.

• Markku_Meilo
        vio-letti kirjoitti:

>>Juu, tässäkin kävi pari nuorta jehovantodistajapoikaa pari vuotta sitten.

Mulla kävi ovella muutama vuosi sitten sitten nuori jt-tyttö (ilmeisesti samasta seurakunnasta, jonka vanhimmalle kirjeeni osoitin), jolle nippu esittämäni väitteitä jäi auki, hän lupasi tarkistaa asioita ja pyysi lupaa palata. En tosin odottanutkaan hänen palaavan, tunnen mennen tullen paremmin Vt-seuran oppiseikkailut kuin tuo nuori tyttö, joka halusi mm. tarkistaa väitteeni onko Vt-seura opettanut (1929-1962 välillä), että Room. 13: esivallat ovat Jehova ja Jeesus. En voinut paljastaa taustaani ja kertoa, että muistan kuinka 1963 keväällä tuo muutos käsiteltiin sunnuntain lehtipalaverissa suomenkielellä, mutta ei sanallakaan viitattu, että tuo uusi valo oli samaa opetus kuin oli ollut ennen vuotta 1929.

>>Vanha jehovantodistajasukulaiseni on kovin huolissaan siitä, kun minun luonani ei käydä, sehän on velivanhinten velvollisuus.

Lähtökohtaisesti heidän tulisi tarkistella tilanteita kerran vuodessa, mutta käytännössä he ohittavat sellaiset, jotka katsotaan liian haastaviksi tapauksiksi.

>>Kerran ovat velivanhimmat käyneet takaisinvärväysmielessä näiden yli 25 vuoden kuluessa. Eipä näytä olevan suurta huolta kadonneista lampaista.

Minut kirjeellä erottanut viulisti soitti kahdesti noin 25 vuotta erottamisen jälkeen, keskustellen paluusta. Sitten tietty soitti tuntemani äänilaitevanhin, mutta puhelun päämotiivi oli urkkia erään nettikirjoituksen kirjoittajan henkilöllisyys, instantpaluu-lupaus oli ainoastaan puhelun sivutuote. Koin paluulupauksen antamisen hieman röyhistelyksi, koska hän ei ollut kanssani samasta seurakunnasta, joten hän on jutussa täysin ulkopuolinen. Oletan lisäksi, ettei hän ollut vielä vanhin ko. ajankohtana.

Todellisuus, jonka moni vanhin varmaan tajuaa, on sen verran karu etteivät vanhimmat halua "haastaa" asiansa osaavaa entistä jehovantodistajaa keskusteluun seuran menosta ja opeista. Eräs seurakuntani kaveri eteni vanhimmaksi, hyläten lopulta jehovantodistajuuden. Puhuin hänen kanssaan ja hän mainitsi avoimesti, että vanhimpien kurssilla käydään menneisyys hyvin pikaisesti läpi. Koska kritiikkiin ei kannusteta, niin ei vanhimmille voi kertyä juurikaan todellista tietoa menneisyydestä.

• Markku_Meilo
        vio-letti kirjoitti:

>>>Jompikumpi oli YK ja toista ei tiedetä ennenkuin se nousee.>>Kehotan todella kysymään tästä asiasta vanhimmistolta>>Oletko nähnyt ilmoitusta lehdessä että naapuriisi on muuttanut pedofiili? Et koska Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja..>>Suurimmalle osasta ihmisiä annetaan mahdollisuus kääntyä. Vain ne jotka lähtevät sotaan Jumalaa vastaan hävitetään.>>Ymmärrät kai että "Uutta maata™" (>Jumala tarjoaa ihmisille mahdollisuuden kääntyä hänen puoleensa jo nyt. Hänen elämänohjeensa eivät todellakaan ole rasittavia. Jos näitä noudattamalla voin elää ikuisesti on valintani helppo.

>>Pohjan kunkku oli Neuvostoliitto ja kumppanit

Jehovan edusmiehelle Russelille Pohjan kunkku oli nippu eurooppalaisia rosvovaltioita, kuten hän asian niin hupaisasti ilmaisi. No sitten Jehovan edusmies vaihtui ja mielipide vaihtui, otetaan siitä näyte siitä mitä minulle opettetiin jehovantodistajana:

"Jehovan enkeli ennusti, että kommunistinen Pohjan kuningas ryhtyy ennen Harmagedonissa tulevaa loppuaan muihinkin hyökkäyksiin:" (Tapahtukoon sinun tahtosi maan päällä, sivu 322)

Herää tietysti kysymyksiä. Onkohan tuo kyseinen Jehovan enkeli vielä jehovan palveluksessa kun meni ennustelemaan omiaan? Antoikohan Jehova tuon tehtävän enkelille katsomatta ennustuspalloonsa, vai oliko ennustuskone vialla? Toki voisi kyseenalaistaa Vt-seuran aseman Jehovan edustajana, mutta sehän olisi kriittistä suhtautumista jehovan viestintakanavana esiintyvän Jehovan voidellun profeetan julkaisun suhteen.

>>Mistä tietää, että tietää? Kuinka voit olla varma, että juuri jehovantodistajat esittävät "Jumalan" tahdon oikein?

Asia on helppo todentaa; jehovantodistajat esittävät jumalan tahdon oikein, koska jehovantodistajat sanovat esittävänsä jumalan tahdon oikein ja koska jehovantodistajat sanovat esittävänsä jumalan tahdon oikein, niin jehovantodistajat esittävät jumalan tahdon oikein.

• Voimantorni
        adesse kirjoitti:

Toki poikkeuksiakin tehdään. Varsinkin sillon kun tiedetään että seisoit vaikka päälläsi tai Jeesus itse ilmestyisi kyseiselle henkilölle ei silti tapahtuisi muutosta.

Heh. Itseasiassa viimeksi viime viikolla olen käynyt ent. JT:n luona. Eipä siinä sen ihmeempiä. Hän oli hieman vaivaantunut ja itsekkin hämmästyin. Toivotin hyvät päivän jatkot.

>>kun tiedetään että seisoit vaikka päälläsi tai Jeesus itse ilmestyisi kyseiselle henkilölle ei silti tapahtuisi muutosta>>

Minusta ainakin vaikutti siltä, että seurakuntaan palaamisen esteenä on monia ihan konkreettisia ristiriitoja sekä rutkasti avoimia kysymyksiä, joihin Jehovan todistajilla (niin järjestönä kuin yksinäkään) ei ole minkään sortin vastauksia annettavaksi.

Esimerkiksi vuosi 1914 on Jt-teologiassa aivan keskeisessä asemassa oleva ongelma vailla perusteluja. Yhtä räikeän ristiriitaista on ollut järjestön käytös YK:n kanssa, ja myös tämän jälkipyykin selvittäminen on osoittanut järjestön kieroilevan vastuuta pakoilevan luonteen.

Jt-seurakuntaan palaavalle ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin allekirjoittaa jälleen ne samat ristiriidat ja valheet, joista on tullut aiemmin tietoiseksi. Samalla hänen täytyisi jälleen sitoutua siihen, että ei tulisi kyseenalaistamaan mitään, mitä lahko opettaa. Kuinka rehellisenä ja vilpittömänä itse pidät tällaista meininkiä?

• vio-letti
        adesse kirjoitti:

>>>Toki poikkeuksiakin tehdään. Varsinkin sillon kun tiedetään että seisoit vaikka päälläsi tai Jeesus itse ilmestyisi kyseiselle henkilölle ei silti tapahtuisi muutosta.

• adesse
        vio-letti kirjoitti:

>>>>Tämä oli hyvin keskeistä opetuksessa silloin ja kyselin tässä että mitenkä sitä nykyään opetetaan?

Kuten sanoin jotkut vain arvailivat Pohjan kuningasta. Raamatussa häntä ei kuitenkaan ilmaista. Joten kaikki on ollut vain arvailua.

>>>>MItä mieltä itse olet? Lähettäisitkö lapsesi kahdestaan kentälle henkilön kanssa, joka on lusinut törkeästä lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä linnatuomion? Haluaisitko tietää?

Ensinnäkin. Miksi lähettäisit lapsesi kahdestaan kentälle jonkun muun kanssa?

Toiseksi. Tottahan toki haluasin tietää.

Kolmanneksi. Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Toistetaan. Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Joka koskee myös rikollisia.

>>>>Niin, 99,99% maan päällä elävistä ihmisistä hävitettäisiin jehovantodistajien opin mukaan, jos Harma tulisi nyt. Minulle ajatus on problemaattinen ja makaaberi. Miten sinulle?
        >>>>Mutta "Uusi maa" voidaan hyvin rakentaa miljardien ihmisten ruumiiden päälle, vai?

En edes jaksa enää yrittää koska selvästikkään et halua ymmärtää.

>>>Mistä tietää, että tietää? Kuinka voit olla varma, että juuri jehovantodistajat esittävät "Jumalan" tahdon oikein?

Emme tietysti väitä edustavamme absoluuttista totuutta. Tosin olemme lähmpinä sitä kuin mikään muu Kristinusko.

>>>>Jehovantodistajien "Jumala" uhkaa melkein koko ihmiskuntaa tuholla, -pian. Minun mielestäni se ei ole kovin sympaattista.

Imagine that. Mitä valtiot tekevät kun ihmiset rikkovat lakeja? Raamattu on ollut ihmisillä jo tuhansia vuosia. Joten meidän on aivan turha valittaa että emme tienneet mitä tehdä.

Ja se on aina hienoa kun unohdetaan täysin ne siunaukset mitä ihmiskunta saa kun Harma' loppuu.

>>>>Sinun vastauksesi muistutti minua taas siitä, että minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin aiheuttaa vanhalle jehovantodistajasukulaiselleni syvä pettymys.

Olisinpa vastannut mitä tahansa ei se olisi mitään muuttanut. Trollailusi näillä foorumeilla jatkuisi loputtomiin.

• vio-letti
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Pohjan kunkku oli Neuvostoliitto ja kumppanit

Jehovan edusmiehelle Russelille Pohjan kunkku oli nippu eurooppalaisia rosvovaltioita, kuten hän asian niin hupaisasti ilmaisi. No sitten Jehovan edusmies vaihtui ja mielipide vaihtui, otetaan siitä näyte siitä mitä minulle opettetiin jehovantodistajana:

"Jehovan enkeli ennusti, että kommunistinen Pohjan kuningas ryhtyy ennen Harmagedonissa tulevaa loppuaan muihinkin hyökkäyksiin:" (Tapahtukoon sinun tahtosi maan päällä, sivu 322)

Herää tietysti kysymyksiä. Onkohan tuo kyseinen Jehovan enkeli vielä jehovan palveluksessa kun meni ennustelemaan omiaan? Antoikohan Jehova tuon tehtävän enkelille katsomatta ennustuspalloonsa, vai oliko ennustuskone vialla? Toki voisi kyseenalaistaa Vt-seuran aseman Jehovan edustajana, mutta sehän olisi kriittistä suhtautumista jehovan viestintakanavana esiintyvän Jehovan voidellun profeetan julkaisun suhteen.

>>Mistä tietää, että tietää? Kuinka voit olla varma, että juuri jehovantodistajat esittävät "Jumalan" tahdon oikein?

Asia on helppo todentaa; jehovantodistajat esittävät jumalan tahdon oikein, koska jehovantodistajat sanovat esittävänsä jumalan tahdon oikein ja koska jehovantodistajat sanovat esittävänsä jumalan tahdon oikein, niin jehovantodistajat esittävät jumalan tahdon oikein.

Kiitti. Sain päivän hyväätekevät naurut.

• vio-letti
        adesse kirjoitti:

>>>>Tämä oli hyvin keskeistä opetuksessa silloin ja kyselin tässä että mitenkä sitä nykyään opetetaan?

Kuten sanoin jotkut vain arvailivat Pohjan kuningasta. Raamatussa häntä ei kuitenkaan ilmaista. Joten kaikki on ollut vain arvailua.

>>>>MItä mieltä itse olet? Lähettäisitkö lapsesi kahdestaan kentälle henkilön kanssa, joka on lusinut törkeästä lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä linnatuomion? Haluaisitko tietää?

Kolmanneksi. Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Toistetaan. Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja... Joka koskee myös rikollisia.

>>>>Niin, 99,99% maan päällä elävistä ihmisistä hävitettäisiin jehovantodistajien opin mukaan, jos Harma tulisi nyt. Minulle ajatus on problemaattinen ja makaaberi. Miten sinulle?
        >>>>Mutta "Uusi maa" voidaan hyvin rakentaa miljardien ihmisten ruumiiden päälle, vai?

>>>Mistä tietää, että tietää? Kuinka voit olla varma, että juuri jehovantodistajat esittävät "Jumalan" tahdon oikein?

Emme tietysti väitä edustavamme absoluuttista totuutta. Tosin olemme lähmpinä sitä kuin mikään muu Kristinusko.

>>>>Jehovantodistajien "Jumala" uhkaa melkein koko ihmiskuntaa tuholla, -pian. Minun mielestäni se ei ole kovin sympaattista.

Imagine that. Mitä valtiot tekevät kun ihmiset rikkovat lakeja? Raamattu on ollut ihmisillä jo tuhansia vuosia. Joten meidän on aivan turha valittaa että emme tienneet mitä tehdä.

Ja se on aina hienoa kun unohdetaan täysin ne siunaukset mitä ihmiskunta saa kun Harma' loppuu.

>>>>Sinun vastauksesi muistutti minua taas siitä, että minulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin aiheuttaa vanhalle jehovantodistajasukulaiselleni syvä pettymys.

Olisinpa vastannut mitä tahansa ei se olisi mitään muuttanut. Trollailusi näillä foorumeilla jatkuisi loputtomiin.

>>>Kuten sanoin jotkut vain arvailivat Pohjan kuningasta. Raamatussa häntä ei kuitenkaan ilmaista. Joten kaikki on ollut vain arvailua>>Ensinnäkin. Miksi lähettäisit lapsesi kahdestaan kentälle jonkun muun kanssa?>>Toiseksi. Tottahan toki haluasin tietää.
        Kolmanneksi. Suomen laissa on semmoinen jännä juttu kuin yksityisyyden suoja...>>En edes jaksa enää yrittää koska selvästikkään et halua ymmärtää.>>Emme tietysti väitä edustavamme absoluuttista totuutta>>Mitä valtiot tekevät kun ihmiset rikkovat lakeja?>>Ja se on aina hienoa kun unohdetaan täysin ne siunaukset mitä ihmiskunta saa kun Harma' loppuu.

• Markku_Meilo
        adesse kirjoitti:

>>Kuten sanoin jotkut vain arvailivat Pohjan kuningasta. Raamatussa häntä ei kuitenkaan ilmaista. Joten kaikki on ollut vain arvailua.

Hetken mietinkin mistä tässä oli kyse:

Sinä autoit oikeille urille, nyt jää enää epäselväksi arvailiko Jehova, kyseinen enkeli?

• >>Mietin että mitenkä se mahtaisi sujua noin käytännössä? Jos ottaisin yhteyttä tähän paikalliseen jehovantodistajaseurakuntaan, tulisivatkohan he asiasta keskustelemaan?

Vanhinten Lauma-kirjastahan tuon saa selville. Se veistelee asiasta näin:

"Takaisin ottaminen

Vaikka erotettujen takaisin ottamisessa ei tulisikaan kiirehtiä, takaisinottoanomusta tulisi harkita, kun sellainen esitetään.

Kerran vuodessa vanhimmisto tarkastelee seurakunnan alueella asuvien erotettujen tai eronneiden luetteloa. Vanhimmat käyvät kaikkien valitsemiensa luona nähdäkseen, haluavatko he palata takaisin. (w91 15/4 s. 22, 23)

Vanhimmisto määrää kaksi vanhinta tekemään kunkin käynnin, mieluiten sellaisia vanhimpia, jotka tuntevat tapauksen.

Yhden tai kahden lyhyen käynnin aikana vanhimmat voivat ystävällisesti selittää, mitä henkilö voi tehdä palatakseen.

He raportoivat tuloksista seurakunnan palveluskomitealle, ja vanhimmistolle ilmoitetaan asiasta seuraavassa vanhinten kokouksessa.

Jos joku tekee kysymyksen takaisin ottamisesta tai jos hän menettelyään muuttamalla esittää todisteita katumuksesta ja haluaa tulla otetuksi takaisin, tehtävään määrätyt vanhimmat voivat puhua hänen kanssaan ja selittää ystävällisesti, mitä hänen tulee tehdä, jotta hänet otettaisiin takaisin.

On eduksi, jos ne vanhimmat, jotka palvelivat asianomaisen erottaneessa oikeuskomiteassa palvelevat myös takaisin ottamista harkitsevassa komiteassa, jos se on mahdollista ja jos he palvelevat yhä vanhimpina siinä seurakunnassa, joka käsittelee takaisinottoanomuksen.

Takaisinottoanomuksia käsitellessään vanhinten tulee olla tasapainoisia.

Aito katumus ja väärän menettelyn hylkääminen - ei muiden asenne tai pelkkä ajan kuluminen - ovat tärkeimmät tekijät ratkaistaessa sitä, milloin joku voidaan ottaa takaisin. (1. Kor. 5:1, 11-13; 2. Kor. 2:6, 7)

Vanhinten tulisi pitää huolta siitä, että erotetulla on -ollut riittävästi aikaa todistaa, että hänen ilmaisemansa katumus on aitoa. (it-2 s. 771)

Tarkastelkaa hänen elämäänsä kokonaisuutena. Osoittaako se nyt, että hän katuu? (w77 15/6 s. 278)

Jos osoittaa, vanhimmat varovat menemästä äärimmäisyyksiin ja vaatimasta kohta kohdalta sellaisten syntien tunnustamista, joita ei ole ehkä selvästi todistettu.

Kun on todisteita salaliitosta, jonka jotkut ovat tehneet päästäkseen eroon puolisostaan ja mennäkseen naimisiin toistensa kanssa, tulisi kulua melkoisesti aikaa, ennen kuin asianomaisia voidaan kuulla takaisin ottamista koskevassa asiassa. (w80 1/2 s. 31, 32)

Jos tullaan siihen tulokseen, että väärintekijä katuu vilpittömästi, on lopettanut entisen väärän käytöksensä ja tekee katumukseen sopivia tekoja, hänet voidaan ottaa takaisin. (Vrt. Apt. 26:20. )

Päätöksen takaisin ottamisesta tekee sen seurakunnan oikeuskomitea, joka suoritti erottamisen. Sihteerin tulisi viipymättä allekirjoittaa ja palauttaa S-79b-kortti Seuralle. (om s. 149)

............jatkuu

• Jatkoa vanhinten Lauma-kirjasta:

"Jos erotettu on muuttanut, paikallinen oikeuskomitea voi käsitellä hänen takaisinottoanomuksensa siellä, missä hän nyt käy kokouksissa. Sen jälkeen tämä komitea antaa suosituksensa sen seurakunnan vanhimmistolle, joka erotti hänet.

Jos nuo kaksi seurakuntaa sijaitsevat kohtuullisen lähellä toisiaan, sen seurakunnan oikeuskomitean, joka suoritti erottamisen, tulisi tavata erotettu saatuaan suosituksen sen seurakunnan komitealta, jolle hän esitti takaisinottoanomuksensa.

Takaisin ottamisesta ilmoitetaan sekä siinä seurakunnassa, jossa kyseinen henkilö erotettiin, että siinä seurakunnassa, jossa hän tällä hetkellä käy.

Kun joku otetaan takaisin, hän tarvitsee yhä paljon hengellistä apua.

Vanhinten tulisi huolehtia siitä, että henkilölle todella järjestetään apua, jotta hän saisi hengellisen terveytensä ja lujuutensa jälleen takaisin. (Kol. 2:7; Tiit. 2:1, 2)

He voivat järjestää niin, että hänelle johdetaan raamatuntutkistelua, joka raportoitaisiin kenttäpalvelukseksi.

Rajoituksia tulisi asettaa henkilön auttamiseksi näkemään, miten hänen on jatkuvasti tarpeellista tehdä 'suoria polkuja jaloilleen', ja myös huomaavaisuuden osoittamiseksi seurakunnan jäsenten omaatuntoa kohtaan. (Hepr. 12:13)

Etu osallistua kenttäpalvelukseen palautuu, kun henkilö otetaan takaisin.

Muita etuja, kuten kokouksissa vastaaminen, ohjelmanosien hoitaminen ja rukouksen pitäminen kokouksissa, voidaan palauttaa edistyvästi, kun kyseisen henkilön katsotaan edistyneen hengellisesti siinä määrin, että hän on kelvollinen niihin, ja kun vanhimmat ovat sitä mieltä, ettei tällaisten etujen antaminen herätä paheksuntaa seurakunnassa.

Sen seurakunnan vanhimmat, jonka alueella hän nyt asuu, päättävät, milloin jotkin edut voidaan palauttaa.

Kuhunkin tapaukseen liittyvät seikat vaikuttavat ratkaisevasti siihen, miten pitkän ajan tulisi kulua, ennen kuin takaisin otetulle veljelle suositellaan lisäetuja ja -vastuuta.

Harkitkaa huolellisesti mahdollisia vaikutuksia, jos tuo kyseinen yksilö nimitettäisiin. Olisiko se kompastumisen aihe veljien keskuudessa?

Etua palvella avustavana palvelijana tai vanhimpana voidaan suositella vasta, kun hänellä on ollut riittävästi aikaa osoittautua nuhteettomaksi ja hän on jälleen 'vapaa syytöksestä' ja hänellä on "kyky puhua - - vapaasti". (1. Tim. 3: 2, 9, 10, 13)

Aiheutetun häpeän täytyy unohtua ja hänen täytyy luoda vakuuttava vanhurskauden maine, mikä voi vaatia vuosia.

Jos väärinteko tapahtui jossakin toisessa seurakunnassa, tuon seurakunnan jäsenten tunteet tulisi ottaa huomioon.

Jos kyse oli skandaalista, hänen väärintekoaan ei ehkä hyvin pitkään aikaan unohdettaisi siinä määrin, että hän olisi kelvollinen nimitettäväksi palvelemaan avustavana palvelijana tai vanhimpana."

• vio-letti

Kiitos T-i-u-k-u tästä.

Jos katson omaa tapaustani, niin näen heti suuria ongelmia. Jätin jehovantodistajat yli 25-vuotta sitten joten kiirettä ei ole ollut. Katuminen sitävastoin on ensimmäinen suuri kompastuskivi. En mitenkään voi katua sitä, että pidän edelleen moraalisesti ja poliittisesti vääränä toisinajattelevien eliminointia tappamalla nämä uuden yhteiskuntajärjestelmän tieltä. Tähän ajatukseen herääminen oli minun suurin "rikokseni" aikoinaan.

Toinen "rikokseni" oli/on, että haluan kunnioittaa ihmisoikeuksia. Se ei käy juttuun jehovantodistajuuden kanssa.

Hmm.. hmm...??

Voisihan joku velivanhin tietysti yrittää minulle pitää raamatuntutkistelua ja sitä kautta yrittää vakuuttaa minulle, että onhan se oikein, että kaikki toisinajattelevat tapetaan, -pian. Ja että minun täytyy sulkea sydämeni kaikilta niilta ihanilta ihmisiltä, joita tunnen, koska he kohta joutuvat tuhon omiksi pois "paratiisin" tieltä. Mutta pelkkä ajatuskin on minulle mahdoton, joten emme taida päästä puusta pitkään.

Muutenkin koko tuo "Lauma"-kirjan sääntöviidakko näyttää perustuvan siihen, että jehovantodistajat ovat "oikeassa" ja asetelma on jo kättelyssä eriarvoinen. Missään ei sanota, että paluuta harkitsevan kanssa tulisi keskustella tasa-arvoisesti ja kunnioituksella ja että tämän kysymyksiin tulee vastata parhaalla mahdollisella tavalla, - niin, jos osaa.

Koko prosessi perustuu siihen olettamukseen, että erotettu/eronnut on "väärässä" tai "väärintekijä" joka on lusinut tuomiota. Ei ollenkaan oteta huomioon, että tämä ehkä onkin oikeassa ja että jehovantodistajista lähteminen perustui harkittuun ratkaisuun. Näinhän asia monasti on, mutta eihän sitä voida myöntää.

No niin, minulla ei ole tietysti tarkoitustakaan pyrkiä takaisin jehovantodistajaksi. Se ei yksinkertaisesti onnistu, vaikka vanhat sukulaiseni niin kovasti toivovat.

• Tervetuloa...

seurakuntaan. Voisin antaa vastaukset noihin esittämiisi kysymyksiin, mutta luulen, että vähän, kun ajattelet tiedät itsekkin vastaukset moniin kysymyksiin. Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista.

• kyselen

Palaa takaisin........seurakuntaan. Voisin antaa vastaukset noihin esittämiisi kysymyksiin, mutta luulen, että vähän, kun ajattelet tiedät itsekkin vastaukset moniin kysymyksiin. Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista

........päteviin veljiin,

Mikä kuka on ns "pätevä veli", tai mitä sillä tarkoitetaan?.
        Tälläkin palstalla on varmaan käynyt lukemassa/kirjoittamassa päteviä jt:a jotka voisivat vastata kysymyksiin TÄÄLLÄ, saako niiltä "päteviltä veljiltä" joitakin erikoisempia vastauksia, kuin mitä esim tällä palstalla voisi antaa ja mitä ne vastaukset siinä tapauksessa olisivat?
        Vai onko jotain salaista mitä esim tämän palstan lukijat eivät saisi tietää?

• vio-letti

>>>Voisin antaa vastaukset noihin esittämiisi kysymyksiin>>mutta luulen, että vähän, kun ajattelet tiedät itsekkin vastaukset moniin kysymyksiin>>Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista

• Markku_Meilo

>>Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista.

Miten mainitsemiisi päteviin veljiin saa yhteyden, ehkä sinä olet pätevä veli?

Olen kirjoittanut jt-aikana tuntemalleni paikallisen seurakunnan vanhimmalle ja kertonut kysymyksistäni. Olen myöskin antanut yhteystietoni täällä netissä useamman kerran, kaikki ilman tulosta.

Jos itse et katso olevasi pätevä veli, niin ehkä sinä saat jonkun pätevän veljen ottamaan minuun yhteyttä?

Markku Meilo
        Puroniityntie 205-13
        00890 HELSINKI

040 040 4121
        [email protected]

• Tervetuloa.
        vio-letti kirjoitti:

>>>Voisin antaa vastaukset noihin esittämiisi kysymyksiin>>mutta luulen, että vähän, kun ajattelet tiedät itsekkin vastaukset moniin kysymyksiin>>Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista

Kaikki niinkuin sinäkin saavat vastaukset kysymyksiin seurakunnan yhteydestä, tämä palsta ei ole Jehovan todistajien saarnaamis paikka. Voit rehellisesti vaatia vastauksia kysymyksiisi ja asioihin jotka askarruttavat, vaistoaisin sinusta, että sinulta puuttuu paljon nöyryyttä, et pysy tosiasioissa ja puhut vastoin parempaa tiétoasi. Rukoile Jehovaa, että saat voimia tulla kokouksiin ja konvetteihin, sinut otetaan lämpimästi vastaan.

• ????????????
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>Mutta ole ihmeessä yhteydessä päteviin veljiin, että voitte keskustella epäselvistä asioista.

Miten mainitsemiisi päteviin veljiin saa yhteyden, ehkä sinä olet pätevä veli?

Olen kirjoittanut jt-aikana tuntemalleni paikallisen seurakunnan vanhimmalle ja kertonut kysymyksistäni. Olen myöskin antanut yhteystietoni täällä netissä useamman kerran, kaikki ilman tulosta.

Jos itse et katso olevasi pätevä veli, niin ehkä sinä saat jonkun pätevän veljen ottamaan minuun yhteyttä?

Markku Meilo
        Puroniityntie 205-13
        00890 HELSINKI

040 040 4121
        [email protected]

pitäisit pätevänä itse, kun tunnet paljon Jehovan todistajia? Varmasti on joku jota kunnioitat ja arvostat kerro kenet haluat vierailevan luonasi?

• Markku_Meilo
        ???????????? kirjoitti:

pitäisit pätevänä itse, kun tunnet paljon Jehovan todistajia? Varmasti on joku jota kunnioitat ja arvostat kerro kenet haluat vierailevan luonasi?

>>...pitäisit pätevänä itse, kun tunnet paljon Jehovan todistajia?

Käytin tuota "pätevä veli" -termiä ainoastaan siksi, että se esiintyi toisen kirjoittamassa viestissä.

>>Varmasti on joku jota kunnioitat ja arvostat kerro kenet haluat vierailevan luonasi?

En lähettänyt Korson seurakunnan vanhimmalle osoitettuna ainoastaan siksi, että olen tuntenut hänet aiemmin. Olen antanut erään entisen ko. seurakunnan jäsenen kertoa itselleni millainen hän on ihmisenä ja vanhimpana. Kaiken kuulemani jälkeen (ja osin lähtien siitä normaalielämän mekanismista, että asialliseen kirjeeseen vastataan) tämä vanhin tulee ensimmäisenä mieleeni. Voisimme samalla verestää vanhoja silmiämme ja muistella neljän vuosikymmenen takaista menoa.

En näe syytä mainita hänen nimeään julkisesti.

• Mikael.

Hyviä kysymyksiä. Valitettavasti en voi itse leikellä ja liimailla otteita kysymykseesi. Mutta ajattelin ajatella jotain tuohon lasten kanssa seksin harrastamiseen. Jos kerran on oikeassa ei voi olla väärässä. Ja toinen tietää toisesta aina jotain, siksi torailu ei kannata " meikäläisten" kesken. On se kumma, että jotkut sedät vetää nuoria 14-15 vuotiaita tyttöjä puoleensa. Mutta itse ainakaan en olisi sen ikäisten kanssa tekemisissä. Tosin en väitä enkä edes esitä, että kyseessä olisi muu kuin pelkkä tyhmyys. Mutta tyhmyyden ja idiotismin raja on monesti veteen piirretty viiva, jota ei jommalla kummalla ominaisuudella varustettuna voida monestikaan ehkä olla ylittämättä.

• Markku_Meilo

>>On se kumma, että jotkut sedät vetää nuoria 14-15 vuotiaita tyttöjä puoleensa. Mutta itse ainakaan en olisi sen ikäisten kanssa tekemisissä.

Ihan vaan yksi sellainen huomio, että tämä lehdistössäkin uutisoitu seitsemänkymppinen jt-lapsiinsekaantuja sekaantui huostaansa annettuihin lapsiin, jotka käsittääkseni olivat ainakin osin sukulaisia.

Oletan, että mainitsemasi nuorten tyttöjen veto johtuu useimmissa tapauksissa siitä, että sedät ostavat heitä viinalla tai vastaavalla. Eli veto ei ole puhtaasti lähtöisin nuorista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2373
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1013
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      242
      1010
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      914
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      806
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      719
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      46
      709
    Aihe