JT:t on mukavia!

Mirja M......n

Olen samaa mieltä rautarouvan kanssa, siitä et jehovantodistajat ovat yksi kohteliaimpia uskovaisia suomessa. Ai, miten niin? Mulla kun on hyviä kokemuksia. Milloinkaan he eivät tuomitse, vaikka olen eri uskoa( hellari) ja höpö puhetta, ettei saa olla yhteydessä muitten sukulaisten kanssa. Me pidetään yhteyttä, käydään kylässä toisillamme ja muutenkin shoppaillaan ja reissataan. Molemmat kunnioitamme toistemme vakaumusta, emmekä ala kinastelemaan uskonasioista.Minä olen antanut meidän hengellisiä lehtiä ja äänitteitä ja he ovat antaneet heidän lehtiään. Olen jopa lukenutkin niitä. Suvaitsevaisuutta hieman kehiin, rakkaat ihmiset palstalla.

14

365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex- jt- ex

Tästä on turha jatkaa keskustelua, sanon vaan että ei kukaan ole ihmisiä arvostellutkaan, vaan valheoppia. Etkö sinäkin haluaisi pelastaa ihmiset palavasta talosta? Tai jos joku on ajamassa hurjaa vauhtia kohti kilometrin pituista jyrkännettä, etkö yrittäisi estää jotenkin?

• hymyä huuleen

Jos kaikki Jt ois samanlaisia kuin neitoni kutsuisin heitä keskustelemaan kotiini tuon tuostakin.Neitoni on ollut parasta viihdettä sen jälkeen kun Spede visio lopetti.

• >>ja höpö puhetta, ettei saa olla yhteydessä muitten sukulaisten kanssa.

Eikö ole siksi hienoa ettei kukaan ole tällaista väittänytkään. Kyse on suhtautumisesta _entisiin jehovantodistajiin_. Olepa ensin entinen jehovantodistaja ennenkuin tulet kertomaan entisille jehovantodistajille, miten asiat 'oikeasti' ovat.

>>Suvaitsevaisuutta hieman kehiin, rakkaat ihmiset palstalla.

Luetun ymmärtäminen olisi myös poikaa.

• mina vain kysyn ;

Ootko sä entinen jt? Jos, niin miksi erosit vai erotettiinx sut?

• mina vain kysyn ; kirjoitti:

Ootko sä entinen jt? Jos, niin miksi erosit vai erotettiinx sut?

Olen entinen jehovantodistaja. Erosin itse. Halusin oppia tuntemaan tulevan vaimoni ihan oikeasti ennen vihille viemistä. Se taas ei onnistu jos ei asu henkilön kanssa yhdessä, ja tuo taas ei onnistu jehovantodistajana - ainakaan kovin kauaa.

• oikaisu

että kyllä tuolla oli viestiketjussa maininta että ei saa olla tekemisissä enää sukulaistensa kanssa.

Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.

Asiahan on ihan päinvastoin, sen kyllä kaikki entiset JT tietävät.

• oikaisu kirjoitti:

että kyllä tuolla oli viestiketjussa maininta että ei saa olla tekemisissä enää sukulaistensa kanssa.

Mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.

Asiahan on ihan päinvastoin, sen kyllä kaikki entiset JT tietävät.

>>Ihan vaan tiedoksi että kyllä tuolla oli viestiketjussa maininta että ei saa olla tekemisissä enää sukulaistensa kanssa.

Missä? Kukaan ei esitä tällaista vakavissaan. Toki on niinkin että jehovantodistajia kehoitetaan rajoittamaan kaikenlaisia sosiaalisia suhteita nk. maailmallisiin, mutta normi sukulaisia ei erikseen kehoiteta karttamaan, vaikka nämä eivät olisi jehovantodistajia. Mikäli nämä ovat entisiä jehovantodistajia, niin siinä tapauksessa heitä tulisi lahkon mukaan karttaa.

>>Asiahan on ihan päinvastoin, sen kyllä kaikki entiset JT tietävät.

Ei se nyt varsinaisesti päinvastoinkaan ole, mutta osoitapa ensin tuo väittämä, jatkamme siitä.

• Pii on 3.0

..Mehän keskustellaan täällä -Jehovantodistajuudesta;, Jos se on noin kivaa, niin mihin sitä "Teokraattista sodankäyntiä"tarvitaan?
      -Se terminä on -1930- luvulla otettu Reaalisoialismin iskusanasta "-Punainen terrori", ja muutettu hiukan omaan käyttöön, ;
      Kun sanot olevasi hellari, (mitä nyt en kyllä usko,), niin kaikki nämä uskonopineethan voivat Jt, puoleltakin istua rinnan katsomaan nauruherätyksen pastoria Hinniä, Tv; seiskalta,esim, kanava 86,- joka sanoo olevansa (-Sehän on niin kotoista, ja tuttu sana, ) -raamatun ilmoittama -Järjestö, ja Välimies; Kulkee valkeissa vaatteissa, ja kohottelee käsiään kuin il Papa;,
      -Ja lopussa halaa suurta rahakasaa. Hänellä on yksi laaja ilmoitus;
      " -Pistä silmät kiinni, ota luottokortti ja lähetä 1000 euroa."

• Voimantorni

>>JT:t on mukavia>>

Harvan lahkon jäsenet ovat epämukavia tai -kohteliaita ulkopuolisia kohtaan; onhan kaiken kanssakäymisen tarkoituksena viime kädessä saada toinen liittymään omaan lahkoon. Oikeastaan kyse on vielä enemmästäkin: kuten lahkot yleensäkin, myös Jehovan todistajat harjoittavat opeteltua ja tarkoitushakuista "rakkauspommitusta" asiastaan kiinnostuneita kohtaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rakkauspommitus

>>jehovantodistajat ovat yksi kohteliaimpia uskovaisia suomessa>>

Jehovan todistajat ovat yksi suurimpia lahkoja Suomessa. Voisiko syy tähän kohteliaisuuteen liittyä mitenkään yllä kuvailtuun?

>>Minä olen antanut meidän hengellisiä lehtiä ja äänitteitä ja he ovat antaneet heidän lehtiään. Olen jopa lukenutkin niitä. Suvaitsevaisuutta hieman kehiin>>

Suvaitsevaisuus olisi aina toivottavaa, varsinkin uskon asioissa. Harmi vaan, että lahkot eivät koskaan tunnusta suvaitsevaisuuden arvoa. Ne eivät VOI olla aidosti suvaitsevia, sillä tällainen olisi ristiriidassa heidän oman vallankäyttönsä kanssa. Jehovan todistajat eivät ole tästä poikkeus. Heillä ei ole omasta mielestään MITÄÄN opittavaa keneltäkään muulta:

"Jehovan todistajat suorittavat julkista palvelustaan totellen Jumalan ohjeita. - - Jehovan todistajat eivät näin ollen mene ihmisten oville etsimään totuutta tai jonkinlaista valistusta. He ovat jo käyttäneet lukemattomia tunteja oppiakseen totuuden Jumalan sanasta ja omaksuttuaan ”hyvän uutisen” he menevät tottelevaisesti kertomaan siitä muille." (Vartiotorni 1. elokuuta 1984, sivu 31)

Ja näin suvaitseva tämä lahko on sinun(kin) uskonkäsityksiäsi kohtaan:

"Jehovan todistajat olisivat siis tyhmänrohkeita ja haaskaisivat kallista aikaansa, jos he ottaisivat vastaan väärän uskonnon kirjallisuutta, joka on suunniteltu pettämään ihmisiä, ja antautuisivat alttiiksi sen vaikutukselle. Heillä ei ole aikomustakaan langeta niiden juutalaisten surkeaan menettelyyn, jotka Paavalin mukaan ”vaihtoivat Jumalan totuuden valheeseen”." (Vartiotorni 1. elokuuta 1984, sivu 31)

Jehovan todistajat saavat siis vastaanottaa tietoa ainoastaan omalta lahkoltaan; eivät mistään muualta. He uskovat tietävänsä jopa kaikkien muidenkin uskonkäsitykset, koska HEIDÄN OMA JÄRJESTÖNSÄ on kertonut heille kaiken tarvittavan kaikista (vääristä) uskonnoista, kas tällä tavalla:

"Paavali ilmeisesti tunsi joitakin kreikkalaisia oppeja, ja hän käytti tuota tietoa antaakseen erittäin tehokasta todistusta. (Apostolien teot 17:28) Samalla tavoin Jehovan todistajatkaan eivät ole tietämättömiä toisten uskomuksista. He ovat hankkineet melkoisesti tietoa alueensa yleisimpien uskontokuntien opeista. Noita oppeja on tarkasteltu kirjassa Mitä uskonto on tehnyt ihmiskunnalle? sekä lukuisissa Vartiotornin ja Herätkää-lehden artikkeleissa. Noista eri uskontoja koskevista tiedoista ilmenee, missä kohdin ne poikkeavat Raamatun täsmällisistä opetuksista." (Vartiotorni 1. elokuuta 1984, sivu 31)

Eikö tällainen nimenomaan ole suvaitsematonta? Eikö tällainen ole täysin puolueellista ja tarkoitushakuista? Aivan kuin mainosmies väittää kertovansa asiakkaalleen "täsyin luotettavasti ja objektiivisesti" kaikkien kilpailijoiden tuotteiden virheet ja oman tuotteensa ehdottoman luotettavuuden, väittää Jehovan todistajien hallintoelin kertovansa jäsenilleen kaikkien muiden uskontojen ristiriidat ja itse edustavansa ainoaa oikeaa totuutta.

Lyhyesti kaava menee näin:

-Jehovan todistajat ovat ainoa Jumalan käyttämä viestintäkanava, koska Jehovan todistajien hallintoelin sanoo asian olevan niin.

-Jehovan todistaja ei saa kyseenalaistaa hallintoelimen sanomisia, koska se on Jumalan viestintäkanava.

"Älkäämme koskaan kyseenalaistako sanoin tai teoin Jehovan nykyään käyttämää viestintäkanavaa." (Vartiotorni 15. marraskuuta 2009)

• ihmisille...

Olla epäkohteliaita tai tympeitä muita ihmisiä kohtaan, jotta nimim. Voimatorni pitäisi oikeana kristittynä.
        Tältä se kuulostaa kun lukee monien muidenkin vuodatuksia.

• Voimantorni
        ihmisille... kirjoitti:

Olla epäkohteliaita tai tympeitä muita ihmisiä kohtaan, jotta nimim. Voimatorni pitäisi oikeana kristittynä.
        Tältä se kuulostaa kun lukee monien muidenkin vuodatuksia.

>>Pitäisikö ihmisille Olla epäkohteliaita tai tympeitä muita ihmisiä kohtaan>>

Miten voi olla mahdollista, että et ymmärrä ajatukseni ydintä, vaikka sen kuinka selkeästi tuon esiin? Syy on siinä, että sinä et halua ymmärtää. Viet asian sivuun, jotta sinun ei tarvitsisi nähdä ikävää tosiasiaa lahkostasi.

Katsos kun kyse ei ollut tavallisesta kohteliaisuudesta ja pelkistä hyvistä käytöstavoista. Kyse oli nimenomaan lahkoille tunnusomaisesta toiminnasta, jossa heidän opistaan kiinnostuneelle ihmiselle osoitetaan aivan erityistä huomiota, jotta tämä saataisiin liittymään lahkoon.
        Kun henkilö sitten on liittynyt jäseneksi (käynyt kasteella), vähenee tällaisen huomion osoittaminen olellisesti. Hänestä on tullut yksi Jehovan todistajista, jonka kanssa käydyistä keskusteluista ei enää voi raportoida kenttätunteja järjestölle (nerokas idea sinänsä tämä raportointivelvollisuus, jonka avulla järjestö saa jäsenensä paremmin motivoitua säännölliseen lahkotyöhön).

Tällaista huomioimista kutsutaan "rakkauspommitukseksi", joka on lahkoille yleinen toimintaperiaate uusien jäsenien värväämiseksi.

>>jotta nimim. Voimatorni pitäisi oikeana kristittynä>>

Nimimerkki Voimantorni on kristillisyydestä henkilökohtaisesti sitä mieltä, että koko kristillisyys on yksi suuri kupla, jonka perusteettomuus selviää lukemalla vaikka nämä seuraavat lainaukset:

"Kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen, sillä totisesti minä sanon teille: te ette missään tapauksessa käy loppuun Israelin kaupunkeja, ennen kuin Ihmisen Poika saapuu." - Matt. 10:23

"Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." - Matt. 24:34

Jeesus siis lupasi selvästi palata seuraajiensa elinaikana, mikä ei kuitenkaan pitänyt paikkansa.

Jokainen saa luonnollisesti uskoa, mihin haluaa. Kritiikkini kärki kohdistuu kuitenkin erityisesti perusteetonta valtaa käyttäviin lahkoihin ja kultteihin (kuten Jehovan todistajat).
        Näitä on olemassa muitakin kuin kristillisiä, kuten esim. Krishna-liike. Onkin merkittävää, että vaikka pyhinä pidetyt kirjoitukset eivät olisikaan samat, löytyy kaikista lahkoista kuitenkin ne samat tunnusomaiset ikävät piirteet, jäsenien kontrolloinnin välineet.

Tästä oli kysymys edellisessä viestissäni.

>>Tältä se kuulostaa kun lukee monien muidenkin vuodatuksia>>

Saat kuulostamaan järjestöäsi kohtaan esitetyn perustellun kritiikin kovin ei-toivotulta ja alhaiselta.
        Kyse ei suinkaan ole pelkistä henkilökohtaisista mielipiteistä ja subjektiivisista kokemuksista (vuodatuksista), vaan ihan todellisista asioista ja ilmiöistä. Ymmärrän toki hyvin, että sinusta tuntuu vaikealta kohdata järjestöstäsi paljastetut lahkomaiset piirteet; sellaistahan se mielenhallinnassa oleminen aiheuttaa.

• Rehellinen.

Kaikki jotka työskentelevät mainos-alalla ovat mielyttäviä ja mukavia.

Entä mainoksen jälkeen?

Mitä hyötyä seuralle on muoreista ja vaareista sanoi kerran joku kentälle ohjeeksi, panostakaa potentiaaliin ihmisryhmään joista on hyötyä seuralle myöhemmin jäseninä.

• Markku_Meilo

>>Ai, miten niin? Mulla kun on hyviä kokemuksia.

Samansuuntainen kokemus täällä, milloinkaan ei minua ole tuomittu tuntemieni lestadiolaisten taholta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1672
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1165
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      117
      1157
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      963
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      864
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      193
      796
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      746
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      743
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      689
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      653
    Aihe