††† Miksi nykydieselit eivät KESTÄ? †††

Kyllästynyt...

Hajonneita venttiilikoneistoja, räjähtäneitä ruiskupumppuja, levinneitä turboja. Kaikkia näitä yhdistää se ikävä tosiasia, että dieselmoottorin korjaaminen on todella kallista. Puhutaan useiden tuhansien eurojen summista. Markkoina siis kymmeniä tuhansia!

Polttoainetta menee vähemmän, mutta rahaa palaa senkin edestä. Se mitä yritän sanoa on se, ettei nykyajan viriviridieseleissä ole järkeä.

Kyllä 60 hv on maksimiteho mitä 2-litraisesta dieselistä voidaan ottaa ulos luotettavuuden kärsimättä. Mersun dieselin saama maine on nyt pilattu näillä nykyajan viriviridieseleillä.

114

12369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joutavia

      Nykyisissä kuorma-autodieseleissäkin on suuremmat litratehot kuin 30hp/litra.
      Turbot ja ruiskupumput ovat ikivanhoja keksintöjä ja erittäin luotettavia.

      • bdiapf

        muuta sano, iskutilavuus 12l, tehoja otettu 380-520hp ja huoletta ajetaan n 2milj.km


      • Rahtitollo
        bdiapf kirjoitti:

        muuta sano, iskutilavuus 12l, tehoja otettu 380-520hp ja huoletta ajetaan n 2milj.km

        500th on raja jonka jälkeen rekkakin on vaihtokunnoss. terv omakohtaista kokemusta on...


      • volvolvo
        Rahtitollo kirjoitti:

        500th on raja jonka jälkeen rekkakin on vaihtokunnoss. terv omakohtaista kokemusta on...

        Ajat ilmeisesti Sisulla


      • bdiapf
        Rahtitollo kirjoitti:

        500th on raja jonka jälkeen rekkakin on vaihtokunnoss. terv omakohtaista kokemusta on...

        itse ajat ja tarkastat öljyt/huolehdit vaihtamisen niin moisella suorituksella kannataa katsoa peiliin.
        Niin, tuo 12l kertoo että kyse on nimenomaan Volvosta. Muilla merkeillä tahtoo n.800.000km kohdalla tulla eteen alapään laakeriden vaihto mutta ei sekään auton vaihtokuntoa tarkoita.


      • .
        volvolvo kirjoitti:

        Ajat ilmeisesti Sisulla

        Suomi menetti itsenäisyytensä lopullisesti 1.12.2009

        LUKEKAA KOMMENTIT:
        http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/lissabonin-sopimus-astuu-voimaan-tanaan/163181
        Linkistä löytyy historiallista faktaa:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8652235

        EU sanakirja suomeksi.
        Tämä on internet-sanakirja, joka tarjoaa lyhyet selitykset useimmille EU keskusteluissa käytettäville termeille. Täältä löydät myös monia hyödyllisiä linkkejä.
        http://fi.euabc.com/

        End of Nations on irlantilainen dokumentti Euroopan unionista ja Lissabonin sopimuksesta.
        http://www.youtube.com/watch?v=xIvCZzRTjSA&feature=PlayList&p=427891A3EF8DB28F&index=0&playnext=1

        End Game (suomeksi tekstitetty)
        http://www.youtube.com/watch?v=q37CoRrpoxg&feature=PlayList&p=30FD881224A87756&index=0


    • ererrer

      Nuo nykyaikaiset dieselit on kyllä todella epäluotettavia. Jos tutkit eri merkkien foorumeilta huomaat että nuo pahimmat epäluotettavuustekijät kohdistuvat samoihin osiin.

      Onneksi löytyy vielä vanhemman mallisia dieseleitä joilla voi ajaa; ei maksa paljon, kuluttaa polttoainetta kohtuudella, lämpökin riittää. Ja hyvällä tuurilla saa vielä kivoilla varusteillakin.

      • Look at Ford now

        koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin. Toinen juttu on, jos kunnolla "räjähtää". Kandee nähtävästi lisätä talvella sitä 2-tahtiöljyä, max. 1% polttoaineesta, niin voitelee jakajapumpun nestepäätä, ja vedenpoistolisäaine lisäksi. Vai olenko hakoteillä? Oma (Lucas/Ford-)pumppu tiivistettiin uusiksi keväällä vain 11,5 vuoden palvelun jälkeen, josta puolet ajasta Suomessa. Turbo vaihtui suoraan pakosarjan kylkeen, kun ei jaksanut purkaa imu- ja pakosarjaa sekä pakoputkea - sai jäädä vanha hukkaportti ja puhallinpurkki. Ja syöttösolenoidi vaihdettiin ja semmoista. Eli melkein uutena rempattiin kuten nykydieseleissä on tapana, vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja...


      • kaikki
        Look at Ford now kirjoitti:

        koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin. Toinen juttu on, jos kunnolla "räjähtää". Kandee nähtävästi lisätä talvella sitä 2-tahtiöljyä, max. 1% polttoaineesta, niin voitelee jakajapumpun nestepäätä, ja vedenpoistolisäaine lisäksi. Vai olenko hakoteillä? Oma (Lucas/Ford-)pumppu tiivistettiin uusiksi keväällä vain 11,5 vuoden palvelun jälkeen, josta puolet ajasta Suomessa. Turbo vaihtui suoraan pakosarjan kylkeen, kun ei jaksanut purkaa imu- ja pakosarjaa sekä pakoputkea - sai jäädä vanha hukkaportti ja puhallinpurkki. Ja syöttösolenoidi vaihdettiin ja semmoista. Eli melkein uutena rempattiin kuten nykydieseleissä on tapana, vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja...

        "vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja... "

        on suhteellista, joillekin kymmenen vuotias auto on suht uusi, toisille 1-vuotias on jo vanha.
        Mitkään tiivisteet eivät ole ikuisia, ~10vuodessa ne tuppaa kovettumaan ja kulumaan, olipa kyseessä ruiskupumpun tiiviste tai öljyssä uiva stefa.

        Mahtaa olla harvassa sellaiset henkilöt jotka pitää käyttöautona w124 mersua joskus vuonna 2020. Koneet varmaan kestäisi mutta kori voi olla melko haperoa jos sillä on ajettu päivittäin. Jos tykkää jokavuotisista hitsausviikoista, niin mikäs siinä. Eipä sekään taida ilmaista olla.


      • joku*

        1.9 tdi ja mittarissa nyt 497 tonnia. Koneessa ei mitään ongelmaa tähän mennessä, ei edes venttiilikoppaa avattu, saatikka turboa tai muuta. Vastaavia määriä aiemmin ajettu vanhemmilla, vaan alkoivat olla jo lopuillaan ja öljyä paloi. Kyllä tekniikka on kehittynyt vuosien saatossa. Ongelmat periytyy lastuista sun muista tietämättömien "virityksistä".


      • joku toinen*
        joku* kirjoitti:

        1.9 tdi ja mittarissa nyt 497 tonnia. Koneessa ei mitään ongelmaa tähän mennessä, ei edes venttiilikoppaa avattu, saatikka turboa tai muuta. Vastaavia määriä aiemmin ajettu vanhemmilla, vaan alkoivat olla jo lopuillaan ja öljyä paloi. Kyllä tekniikka on kehittynyt vuosien saatossa. Ongelmat periytyy lastuista sun muista tietämättömien "virityksistä".

        Nyt puhuttiin nykydieseleistä. Ei 1.9 tdi ole nykydiesel!


      • rottelo
        kaikki kirjoitti:

        "vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja... "

        on suhteellista, joillekin kymmenen vuotias auto on suht uusi, toisille 1-vuotias on jo vanha.
        Mitkään tiivisteet eivät ole ikuisia, ~10vuodessa ne tuppaa kovettumaan ja kulumaan, olipa kyseessä ruiskupumpun tiiviste tai öljyssä uiva stefa.

        Mahtaa olla harvassa sellaiset henkilöt jotka pitää käyttöautona w124 mersua joskus vuonna 2020. Koneet varmaan kestäisi mutta kori voi olla melko haperoa jos sillä on ajettu päivittäin. Jos tykkää jokavuotisista hitsausviikoista, niin mikäs siinä. Eipä sekään taida ilmaista olla.

        kyllä varmasti ainakin itäsuomessa vielä ajellaan 2020 vanhoilla autoilla esim.w124 200d on kova laite ...eihän kellään ole vara täällä uudella ajaa!!!


      • Golffifani

        Wanha Volkswagen Golffin 1,5 l:n maailmanennätysdiesel tomuista takaisin pellin alle ja naftaa säästämään. Ralliformulaa rapaöljyn sijasta koneeseen koko vuoden, 80 000 km välein jakohihnan vaihto, öljynvaihto 15 000 km tie- ja 10 000 km kaupunkiajossa ja eikun baanalle! 500 000 km menee rikki helposti ilman kummempia kulumisia ja vaurioita.
        Itse ajoin 1,5 milj. km 1,5 l:n Golf dieselillä ilman mekaanisia vaurioita. Tietysti kuluvia osia vaihdettiin, mutta aina kerralla 500 000 km! Ei ollut turboa eikä muuta elektroniikkaa. Idioottivarma peli. Keskikikulutus 1,5 milj. ajo-km aikana oli 3,8-4,8 l/100 km!
        Mikä nykydiesel pystyy samaan jatkuvassa ajossa?


      • jämpti on nii n
        kaikki kirjoitti:

        "vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja... "

        on suhteellista, joillekin kymmenen vuotias auto on suht uusi, toisille 1-vuotias on jo vanha.
        Mitkään tiivisteet eivät ole ikuisia, ~10vuodessa ne tuppaa kovettumaan ja kulumaan, olipa kyseessä ruiskupumpun tiiviste tai öljyssä uiva stefa.

        Mahtaa olla harvassa sellaiset henkilöt jotka pitää käyttöautona w124 mersua joskus vuonna 2020. Koneet varmaan kestäisi mutta kori voi olla melko haperoa jos sillä on ajettu päivittäin. Jos tykkää jokavuotisista hitsausviikoista, niin mikäs siinä. Eipä sekään taida ilmaista olla.

        pohjan kun pesee joka toinen vuosi tai vaikka vuosittain ja sudilla vedät hautatervaa sinne niin se ei muuta kaipaa,


      • Tekniikka kehittynyt
        joku* kirjoitti:

        1.9 tdi ja mittarissa nyt 497 tonnia. Koneessa ei mitään ongelmaa tähän mennessä, ei edes venttiilikoppaa avattu, saatikka turboa tai muuta. Vastaavia määriä aiemmin ajettu vanhemmilla, vaan alkoivat olla jo lopuillaan ja öljyä paloi. Kyllä tekniikka on kehittynyt vuosien saatossa. Ongelmat periytyy lastuista sun muista tietämättömien "virityksistä".

        Auto kestää kun sillä ajetaan ja huolletaan.Niin yksinkertaista asia on.Jos kone ei kestä vika löytyy pääsääntöisesti penkin ja ratin välistä.Revitetään,ei huolleta jne. Valitetttavasti merkkihuollot ovat usein sarananrasvausta,kun pitäisi käydä läpi ihan oikeita asioita.Kertokaa se heille(merkkihuolto),kyllä ne tekevät kun heille kerrotaan vaan mitä pitää tehdä.
        Komponentteja joudutaan joskus vaihtamaan,ajotietokone kertoo vian ja kohteen.Mutta silloin kilometrejä on usein jo kohtuullisen paljon.Mikään ei kestä ikuisesti.


      • maximex
        Look at Ford now kirjoitti:

        koneesta ruiskutuspumpun tiivisteet. Tiivarien vaihto maksaa tavalliseenkin pumppuun 500 egestä ylöspäin. Toinen juttu on, jos kunnolla "räjähtää". Kandee nähtävästi lisätä talvella sitä 2-tahtiöljyä, max. 1% polttoaineesta, niin voitelee jakajapumpun nestepäätä, ja vedenpoistolisäaine lisäksi. Vai olenko hakoteillä? Oma (Lucas/Ford-)pumppu tiivistettiin uusiksi keväällä vain 11,5 vuoden palvelun jälkeen, josta puolet ajasta Suomessa. Turbo vaihtui suoraan pakosarjan kylkeen, kun ei jaksanut purkaa imu- ja pakosarjaa sekä pakoputkea - sai jäädä vanha hukkaportti ja puhallinpurkki. Ja syöttösolenoidi vaihdettiin ja semmoista. Eli melkein uutena rempattiin kuten nykydieseleissä on tapana, vanhat Mersun 200D-250D-300D-koneethan kestää 35 vuotta tai jotain, eikä niissä ole ikinä vikoja...

        Puhut asiaa. Varsinkin uuden auton käyttöönotossa ja työkoneissa erittäinkin tärkeää, kakstahtiöljyn lisääminen. Vielä, sen oljyn pitää olla näihin korkeakierros moottoreihin tarkoitettua, ei peräprutkua.


      • Ei kuulosta
        Golffifani kirjoitti:

        Wanha Volkswagen Golffin 1,5 l:n maailmanennätysdiesel tomuista takaisin pellin alle ja naftaa säästämään. Ralliformulaa rapaöljyn sijasta koneeseen koko vuoden, 80 000 km välein jakohihnan vaihto, öljynvaihto 15 000 km tie- ja 10 000 km kaupunkiajossa ja eikun baanalle! 500 000 km menee rikki helposti ilman kummempia kulumisia ja vaurioita.
        Itse ajoin 1,5 milj. km 1,5 l:n Golf dieselillä ilman mekaanisia vaurioita. Tietysti kuluvia osia vaihdettiin, mutta aina kerralla 500 000 km! Ei ollut turboa eikä muuta elektroniikkaa. Idioottivarma peli. Keskikikulutus 1,5 milj. ajo-km aikana oli 3,8-4,8 l/100 km!
        Mikä nykydiesel pystyy samaan jatkuvassa ajossa?

        "Itse ajoin 1,5 milj. km 1,5 l:n Golf dieselillä ilman mekaanisia vaurioita. Tietysti kuluvia osia vaihdettiin, mutta aina kerralla 500 000 km! Ei ollut turboa eikä muuta elektroniikkaa. Idioottivarma peli. Keskikikulutus 1,5 milj. ajo-km aikana oli 3,8-4,8 l/100 km!"

        kovin uskottavalta. Keskikulutus ei voi olla litran haitarilla, se on yksi ainut luku. Autosi on ollut muutenkin suuren osan matkasta hinausköyden jatkona, tai kulutus laskettu väärin jos tuollaisia lukemia tosissasi esität.


      • 1,5 miljoonaa Golffi
        Ei kuulosta kirjoitti:

        "Itse ajoin 1,5 milj. km 1,5 l:n Golf dieselillä ilman mekaanisia vaurioita. Tietysti kuluvia osia vaihdettiin, mutta aina kerralla 500 000 km! Ei ollut turboa eikä muuta elektroniikkaa. Idioottivarma peli. Keskikikulutus 1,5 milj. ajo-km aikana oli 3,8-4,8 l/100 km!"

        kovin uskottavalta. Keskikulutus ei voi olla litran haitarilla, se on yksi ainut luku. Autosi on ollut muutenkin suuren osan matkasta hinausköyden jatkona, tai kulutus laskettu väärin jos tuollaisia lukemia tosissasi esität.

        Kun oli perässä trailerilla pari tonnia kuormaa ja maantieajo, kulutus oli 10l/ 100 km, mutta kun ajoin yksin maantiellä 100 mittarissa kulutus oli 3,5 l/100 km. Kuormia oli kuitenkn harvoin.
        Joka 500 000 tuhannen jölkeen alkoi tupruttaa sinistä, mutta sekin häipyi pelkällä rengastuksella.
        Sellaisia olivat vanhat hyvät dieselit, joihin kuuluu myös vanhat hyvärt Mersudieselit.
        Ei ollut turboja eikä elektroniikkaa, jotka laukeavata yllättäen.


      • luppa75
        1,5 miljoonaa Golffi kirjoitti:

        Kun oli perässä trailerilla pari tonnia kuormaa ja maantieajo, kulutus oli 10l/ 100 km, mutta kun ajoin yksin maantiellä 100 mittarissa kulutus oli 3,5 l/100 km. Kuormia oli kuitenkn harvoin.
        Joka 500 000 tuhannen jölkeen alkoi tupruttaa sinistä, mutta sekin häipyi pelkällä rengastuksella.
        Sellaisia olivat vanhat hyvät dieselit, joihin kuuluu myös vanhat hyvärt Mersudieselit.
        Ei ollut turboja eikä elektroniikkaa, jotka laukeavata yllättäen.

        Taitaa toi rengastuskin olla aika iso vika kun sen merkkiliikkeeseen joutuu viemään, eli kyllä sulla on siinä vikoja ollut, ne on vaan korjattu.


      • tietoa hieman
        Ei kuulosta kirjoitti:

        "Itse ajoin 1,5 milj. km 1,5 l:n Golf dieselillä ilman mekaanisia vaurioita. Tietysti kuluvia osia vaihdettiin, mutta aina kerralla 500 000 km! Ei ollut turboa eikä muuta elektroniikkaa. Idioottivarma peli. Keskikikulutus 1,5 milj. ajo-km aikana oli 3,8-4,8 l/100 km!"

        kovin uskottavalta. Keskikulutus ei voi olla litran haitarilla, se on yksi ainut luku. Autosi on ollut muutenkin suuren osan matkasta hinausköyden jatkona, tai kulutus laskettu väärin jos tuollaisia lukemia tosissasi esität.

        kyllähän kulutus piruvie voi vaihdella satasella, riippuu kuinka painat kaasua ja kuinka mäkistä maantie sattuu olemaan siellä missä ajat tms teidenkunto, vastatuuli ym, siihen kulutukseen on nimen omaan erittäin paljon ulkopuolisia tekijöitä, esim rengaspaineet, auton lasti jne ym, et tunjnu autoista paljon tietävän ja jos tiedät, tädssä kohtaa on aukko tiedoissa joten kyllä norm kulutuksessa ilmoitetaan luku viiva luku eikä yksi ainoa luku


      • auts75
        joku* kirjoitti:

        1.9 tdi ja mittarissa nyt 497 tonnia. Koneessa ei mitään ongelmaa tähän mennessä, ei edes venttiilikoppaa avattu, saatikka turboa tai muuta. Vastaavia määriä aiemmin ajettu vanhemmilla, vaan alkoivat olla jo lopuillaan ja öljyä paloi. Kyllä tekniikka on kehittynyt vuosien saatossa. Ongelmat periytyy lastuista sun muista tietämättömien "virityksistä".

        Kun menit kehumaan...


      • j a t
        1,5 miljoonaa Golffi kirjoitti:

        Kun oli perässä trailerilla pari tonnia kuormaa ja maantieajo, kulutus oli 10l/ 100 km, mutta kun ajoin yksin maantiellä 100 mittarissa kulutus oli 3,5 l/100 km. Kuormia oli kuitenkn harvoin.
        Joka 500 000 tuhannen jölkeen alkoi tupruttaa sinistä, mutta sekin häipyi pelkällä rengastuksella.
        Sellaisia olivat vanhat hyvät dieselit, joihin kuuluu myös vanhat hyvärt Mersudieselit.
        Ei ollut turboja eikä elektroniikkaa, jotka laukeavata yllättäen.

        Myö mun kokemus VW Passatista ja MB 240.sta olivat varsin myönteisiä, Perheessämme tuli Passatille n 300 thkm ja Meselle 340 thk. Kun ne myimme oli Passatin mittarilukema 740 thkm ja Mesen 840 thkm. Harmittaa, että tuli myytyä. Olihan niissä vikoja: pakoputki uusittiin molempiin, kesä- ja talvirenkaat uusittiin, mesen nokkakoriste uusittiin ilkivallan takia, joo ja öljyt vaihdoin 7 thkm välein. Ja kului sitä tuulilasinpesunestettäkin...! - ja polttoainetta! Sitä vasta paljon meni, vw:llä n 5 - 6 l/100. kun kaikki ajot laskettiin yhteen (myös ne painavat peräkärriajot), mersu oli syöppö se kulutti 6,5 - 8. Mutta, kun kokonaiskulutus huoltojen, hankinnan jms mukaan laskettiin - oli edullsita ajoa.
        Kukahan tietäisi mistä saisi vanhan 123 koppaisen 300:n farmaridieselmesen?


      • ei huolta
        auts75 kirjoitti:

        Kun menit kehumaan...

        Koputin maalaamatonta puuta kirjoittaessani


      • 406 HDI
        joku toinen* kirjoitti:

        Nyt puhuttiin nykydieseleistä. Ei 1.9 tdi ole nykydiesel!

        Ajettu 450.000km eikä edes öljyä kulu.

        Auto Pösö 406 on tottakai huollettu huolto-ohjelman mukaan.

        Moottori tuntuu kestävän erittäin hyvin japanilaisiin Toyotan viri vireihin verrattua.


    • kuka

      "Kyllä 60 hv on maksimiteho mitä 2-litraisesta dieselistä voidaan ottaa ulos luotettavuuden kärsimättä. Mersun dieselin saama maine on nyt pilattu näillä nykyajan viriviridieseleillä."

      kehtaa ajaa 60hv dieselillä, kun tarjolla on parempaakin. Vähän niinkuin hidastettua elokuvaa katsoisi. Ei oikein nappaa.

      • Mersun mies

        Mercedes-benz 250d llä ihan pärjää Suomen olosuhteissa 90hv vain ja vanha auto mutta vielä taittaa kilometrejä enemmän kuin moni uusi:) kulutus n 6-6,5l 100km starttaa -26"c pakkasesta ilman lämmitintä varmaan kylmemmästäkin kun uusis akun.Kiihtyvyys on aikas hvtin hidasta mutta mikäs kiire täsä maasa kun ei moottori-tiellä saa 120km-h kovempaa ajaa eikä sitäkään kohta:/ ladallaki pääsee jo 120:)


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
        Mersun mies kirjoitti:

        Mercedes-benz 250d llä ihan pärjää Suomen olosuhteissa 90hv vain ja vanha auto mutta vielä taittaa kilometrejä enemmän kuin moni uusi:) kulutus n 6-6,5l 100km starttaa -26"c pakkasesta ilman lämmitintä varmaan kylmemmästäkin kun uusis akun.Kiihtyvyys on aikas hvtin hidasta mutta mikäs kiire täsä maasa kun ei moottori-tiellä saa 120km-h kovempaa ajaa eikä sitäkään kohta:/ ladallaki pääsee jo 120:)

        Ei ruiskuja ole pakko vaihtaa uuteen jos ne hajoaa. Uudet maksaa törkeen paljon (500-600 ekee/kpl) Suuttimet voi myös korjauttaa. Pirkanmaalla esimerkiksi TammerDiesel vaihtaa ruiskuihin päät, toimen pide n.200 ekee / kpl.


      • vinkkaaja.
        Mersun mies kirjoitti:

        Mercedes-benz 250d llä ihan pärjää Suomen olosuhteissa 90hv vain ja vanha auto mutta vielä taittaa kilometrejä enemmän kuin moni uusi:) kulutus n 6-6,5l 100km starttaa -26"c pakkasesta ilman lämmitintä varmaan kylmemmästäkin kun uusis akun.Kiihtyvyys on aikas hvtin hidasta mutta mikäs kiire täsä maasa kun ei moottori-tiellä saa 120km-h kovempaa ajaa eikä sitäkään kohta:/ ladallaki pääsee jo 120:)

        starttaa 26 asteen lämpötilassa ihan hienosti, mennen tullen, kuten itsekin sanoit. vink - -


      • stäsäs
        vinkkaaja. kirjoitti:

        starttaa 26 asteen lämpötilassa ihan hienosti, mennen tullen, kuten itsekin sanoit. vink - -

        Itellä vanha kunnon accordi -84 alko nikotteleen starttaamisen kanssa ku oli kolmatta päivää seissy 35 asteen pakkasessa. 5 minsaa sahuutin eikä lähtety. Vasta seuraavana päivänä lähti ku oli puonnu pakkanen 30:iin. Ni höräti tulille ekalla - niinku yleensä, mut samoilla virroilla ;) Lohkolämppää ei siinä vehkeessä ollu sen enempää ku niissä on peltiäkään. Sääli että kuskin penkki tippu tielle ajossa ku pohja oli homehtunu sen alta..


    • ihmeelinen maailma

      vai vieläkö niitä näkyy hurjasti liikenteessä.ehkä vikä ei ollutkaan mottorissa vaan jossain muualla.heh hoho haha

    • Uurbaan

      MB A 200 Turbo bensa vm. 2006. Turbo kesti 20 000 km. Onneksi korjaus meni vielä takuuseen.

    • eci!

      Siin olla semmonenkin seikka, kun tänäpäivänä löytyy turbo jo melki jokaisen urponkin konehuoneesta. Ne kun ei ymmärrä että koneet olis suotavaa antaa hieman lämmetä ennen kun alkaa vedätteleen ja vielä ois hyvä käyttää rauhassa ennen ku sammuttaa... eihän vanhat vaparit niin koville oo koskaan joutunu, kun ovat olleet "vahvempia" ja matalaviritteisempiä. Nykyisin haetaan taloudellisuutta joka paikasta. Käyttäjä voi sitten itse ratkaista miten tuotteestaan pitää huolta: säästääkö aikaa ja löpöä ja kiirehtii tienpäälle vai säästääkö vehkeitä ja rahaa uhraamalla minuutti reissun molemmis päissä.

    • mikamikamika

      Eipä hirveästi sovi moittia, kohta 600000km mittarissa mersussa. 20 v ikää ja kesällä tiivisteet syöttöpumpun putkiin laitettiin. Reilun satasen remontti osineen. Koko ajan kulutus alle 6 litraa satasella. Tehoja ihan tarpeeksi, jokainen taulu joka tielle osoittaa maksimivauhtia tulee helposti ylitettyä, samoin kaikista edellämenneistä on ohi päästy.

      • pilkunviilaaja-75

        Kaverikin puhuu hurjia lukemia kulutuksesta vanhasta mersusta. Totuus vaan toinen,kyydissä ollessa ainetta meni n.2,5 kertaisesti mitä hän oli aikaisemmin puhunut. En kommentoinut,vaan annoin tämän jatkaa ylistystään siitä vikapesästä.
        Ja joku kommentoi tuolla turboautojen jälkikäyttämisestä ym. Vakioautojen kanssa tämmöisestä nyt ei tarvitse huolehtia,täysin turhaa. Ja hieman lämpöiseksi käyttö -30 asteen pakkasella nyt kuuluu joka kalustoon.


      • outi09

        Meilläkin yli 20v mersu.Mittarissa yli 800000 ja hyvin pelaa.Ei ole tarvinnut tehdä mitään isompaa ja ei ole edes laho! Just sai leimankin ekalla :). Ja ajetaan niin kauan kuin kestää.Eihän se mikään raketti ole mut eipä tässä ole mihinkään kiire.Ja kuluttaa vähän.
        Taitaapi nämä vanhemmat dieselit kestää paremmin kuin uudet.Ja uudet on aika karkean kuuloisiakin.Ja kun meidän röntässä tulee kilometrit täyteen niin sit laitetaan samanlainen tilalle mut eipä taida löytyä näinkin tervepeltistä kuin meillä on.


      • Viilattu.
        pilkunviilaaja-75 kirjoitti:

        Kaverikin puhuu hurjia lukemia kulutuksesta vanhasta mersusta. Totuus vaan toinen,kyydissä ollessa ainetta meni n.2,5 kertaisesti mitä hän oli aikaisemmin puhunut. En kommentoinut,vaan annoin tämän jatkaa ylistystään siitä vikapesästä.
        Ja joku kommentoi tuolla turboautojen jälkikäyttämisestä ym. Vakioautojen kanssa tämmöisestä nyt ei tarvitse huolehtia,täysin turhaa. Ja hieman lämpöiseksi käyttö -30 asteen pakkasella nyt kuuluu joka kalustoon.

        -30 asteen pakkanen tarkoittaa 30 asteen lämpötilaa.


      • eci!
        pilkunviilaaja-75 kirjoitti:

        Kaverikin puhuu hurjia lukemia kulutuksesta vanhasta mersusta. Totuus vaan toinen,kyydissä ollessa ainetta meni n.2,5 kertaisesti mitä hän oli aikaisemmin puhunut. En kommentoinut,vaan annoin tämän jatkaa ylistystään siitä vikapesästä.
        Ja joku kommentoi tuolla turboautojen jälkikäyttämisestä ym. Vakioautojen kanssa tämmöisestä nyt ei tarvitse huolehtia,täysin turhaa. Ja hieman lämpöiseksi käyttö -30 asteen pakkasella nyt kuuluu joka kalustoon.

        Minä kommentoin jälkikäyttämistä. Kyyl se vaan semmonen asia on, että kone kuin kone tykkää siitä että antaa hieman käynnin tasaantua, eikä lähe heti kylmiltään vedättään eikä täydestä ravista sammuta. Öljyt pelaa ja hoitaa hommansa. Tietenkin täysin eri asia jos pystyy ajaan sen minuutin pari tyhjäkäynnillä, mutta jos heti lähet kiipeen mäkeä ylös vedättämällä niin ei ne kestä. Eikä tarviikkaan..
        Ja jos sun kaltanen kaveri tulis mun kyytiin niin antaisin kyllä auton lämmetä ihan reilusti...jos mesen kulutus kasvaa 2,5 kertaseks niin kone on jo "aika" kovilla.. Ei vaan.. Mut 5-6,3 väliin on menny toistaseks säällä ku säällä. Mut jos jotain oon jotain autotonta kuskaillu, niin en häpee ottaa ylimäärästä kun tarjotaan. On niitä muitakin kuluja.


      • Foordcapri

        Puhuttiin Nykydieseleistä. NYKYDIESELEISTÄ!!!


      • outi09
        Foordcapri kirjoitti:

        Puhuttiin Nykydieseleistä. NYKYDIESELEISTÄ!!!

        Mitä sitten???? Pilkunviilaaja...


      • hehehihiheheh
        Viilattu. kirjoitti:

        -30 asteen pakkanen tarkoittaa 30 asteen lämpötilaa.

        pitkää mietin ett voiko olla toi lause totta, mutta oot tosi tosi pilkunviilaaja =)


    • Ex-automyyjä

      On se totta, että ei se kehitys takaa luotettavuutta. Nykyinen, ( siis ei ihan tämä uusin ) Transporteri ei ole todellakaan yhtä vahva kuin T-4 malli jolla ajettiin 600 tuhattakin ilman ongelmia. Nykyisessä venttiilikoneisto hajoaa 250tkm lukemassa.

      • Vittuuntunut asentaj

        Autoalalla työskennellyt yli 35 vuotta, ja täytyy todeta, että pelkkää p*****aa suoltavat nykyisin tehtailta. Pannut ei kestä, kummallisia viritelmiä lukkomekanismeissa,(WV) tietokonetekniikkaa joka kuuluisi jonnekin aivan muualle kuin auton konepellin alle suola-pöly-ja kosteuden sekaan.(Peugeot) Korien pitäisi olla sinkittyjä, ei kolme vuotta vanhasta autosta silloin vaihdella helmoja tai takalokasuojia takuuseen! (Citroen, Mazda) Kaikessa näkyy vain kiire tuupata uutta mallia markkinoille, valitettavasti se on asiakkaan tehtävä olla testipilottina, ja kestää kaikki ns. kampanjat ja takuu korjaukset, mitäs kun takuu loppuu?


      • volsuforaina

        enpä ole huomannut..VW 2.5tdi T-5 kori ja 300 tuhatta täyttyy pian enkä ole huomannut hajonneen mitään muuta kuin rekisterikilven valo !


    • JJ82

      Jostain kumman syystä japanilaiset dieselit tuntuu aina vain kestävän melkein mitä vain, tuntuu että riittää
      että ne vain huoltaa joskus 15 000 km välein.
      Vaikka niistäkin nykyään kiskotaan tehoina ns. sielukin sisältä, niin eipä niitä tilastojen mukaan
      paljoa tarvitse korjailla, esim. Toyota Yaris 1.4 välijäähdytetty turbodiesel, jotain 90 hv, eikä
      niistä tunnu hajoavan tuollaisia osia.
      Ja vielä kaiken lisäksi, että japanilaiset osaa tehdä loistavasti toimivan
      dieselin, niin ne ovat myös hyvin kilpailukykyisiä hinnaltaan sekä varustelultaan.

      • tehtyjä

        nuo sinun ihmedieselit ja kyllä totuus että Tojon 2.2 diesel on yksi huonoimmista nykykoneista.


      • japsiautoilija(nyt)
        tehtyjä kirjoitti:

        nuo sinun ihmedieselit ja kyllä totuus että Tojon 2.2 diesel on yksi huonoimmista nykykoneista.

        Japsit kopioivat ensin jenkeistä ja euroopasta tekniikkaa, nyt em kopioivat kaiken japseilta? Miksei japseilla seiso järki? Miksi sieltä tulee nykyään vaikka mitä hyvää tekniikkaa? Maailman parhaat dieselitkin tulevat sieltä ja niitä käytetään jenkkilässä ja euroopassa "salaa", mutta toisilla nimillä.


    • trb1

      Ite ajelin toyota avensis 2.0d4d:llä yli 360000 kilsaa ilman mitään murheita.Turboo kun muistaa jälkikäytellä pitemmän matkan jälkeen pari minuuttia,niin avot.Hyvin toimi mulla ainakin kyseinen auto.Ja mitä noihin vanhoihin mersuihin tulee,niin aikas hirveitä ajettavia.Nollasta sataan ei ikinä..

    • nallesisu71

      Liian pitkät huoltovälit tekevät todella paljon hallaa nykymoottoreissa, oli se sitten bensa tai diesel. Ne pitkät huoltovälit on lähinnä tarkoitettu tonne keski-eurooppaan. Esim. VW;n huoltoväli on 30000 km naurettavaa. 15000km;n huoltoväli olisi sellainen realistinen

      • diiselmies

        Oikeat huoltovälit on aika paljon henkilökohtaisia, mutta myös auton käytön sanelemaa.
        Ajotyyli, moottorin esilämmitys, maantie tai kaupunki jne.
        Maantiellä ajettaessa on huoltoväli kaksi kertaa suurempi kuin kaupungissa. Jos auto käynnistetään aina kylmänä Suomen talvessa on huoltovälit siitäkin puolitettava.
        Normaalisti pitäisi huoltoväli( ainakin laatuöljyn ja suodattimien vaihto) puolittaa tehtaan suosituksesta, kun ollaan Suomen olosuhteissa. Huollot mieluummin kaupunkiajossa 5000 km ja maantiellä 10 000 km välein. Kyllä auton dieselille saataisiin käyttöaikaa ekä tarvittaisi kalliita remontteja.
        Joku ihmetteli täällä, että V8 dieselit eivät Suomessa kestä?
        Jos V8 varustetaan molemminpuolisilla lohkolämppäreillä niin kyllä kestävät. Varsinkin, jos lämppäreitä käytetään kylmäna käynnistettäessä.
        Jokainen ymmärtää milllainen tilanne on jääkylmän ja lähes käyntilämpimän lohkon välillä, kun lohkolämppäri asennetaan vain toiseen lohkoon. Moottori kuin moottori tarvitsee kestääkseen lämmityksen, varsinkin talvella!


    • LKI

      Viedään tuotanto Kiinaan tai Intiaan !!!!! Heh heh se on sitä kestävää kulutusta.Sama se on nykyyään kaikessa esim.sähkölamput.Osta marketista 12 kpl.lamppuja hintaan 3e ja käytä viikko korkeintaan !!! Kaikki mäsänä.Muuten maailman ensimmäinen sähkölamppu toimii yhä eli huima kehitys kun nyt menee 12kpl./viikko !!!!!

      • Niiiiiiiiii

        mitäs kilpailutitte niii...mulla wanha paska kerran vuodes hakee vikalistan ja korjaa se on siinä ;)


      • perry-eno
        Niiiiiiiiii kirjoitti:

        mitäs kilpailutitte niii...mulla wanha paska kerran vuodes hakee vikalistan ja korjaa se on siinä ;)

        Autokin on tekninen laite eikä mikään virkkuukoukku.
        kyllä se voi mennä rikki.


    • myrkytetty

      Hyvä kun otit mersut puheeksi!

      Mikäköhän siinä on, että ajoi minkä tahansa mersun pakettiauton perässä niin sellainen kärvä ja katku lähtee, että ei henkeä saa - jopa ihan uusien? Missä on hiukkas-suodattimet?

      Eikä siinä vielä kaikki mitä haluan sanoa...

      Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto.

      • niin se vaan..,

        mutta ei se hajua poista, vaan hiukkaset. Olet nyt haukkumassa taas väärää puuta. Koko hiukkassuodatin on ihan turha pönttö eikä kuulu suomeen ollenkaan.


      • pakota!!!!!!!
        niin se vaan.., kirjoitti:

        mutta ei se hajua poista, vaan hiukkaset. Olet nyt haukkumassa taas väärää puuta. Koko hiukkassuodatin on ihan turha pönttö eikä kuulu suomeen ollenkaan.

        kuka noita mersuja mainostaa. minä ainakin ostan keskihintaisen normiauton uutena ja nautin hyvistä ajoominaisuuksista, tukevista istuimista ja hyvistä ajovaloista, vaihdan sen uuteen neljän vuoden päästä ja iloisena huomaan että vielä jäi rahaa vaihtaa se kerran uuteen verrattuna siihen mersuun jonka jätin ostamatta. on sairasta kun ihmiset kehuu mersua jolla ajettu 600000km ilman mitään remonttiaja sen kyllä huomaa, öljynkäryyn perässä meinaa tukehtua, kun ei mersumies uskalla haastaa edellä menevää traktoria ylämäessä


      • Tekniikka menee etee
        niin se vaan.., kirjoitti:

        mutta ei se hajua poista, vaan hiukkaset. Olet nyt haukkumassa taas väärää puuta. Koko hiukkassuodatin on ihan turha pönttö eikä kuulu suomeen ollenkaan.

        Niin näät kun saat elää kauemmin kiitos hiukkassuodattimen,haju varmaan on sama vaan väliäökö sillä,eli ei se ole turha pönttö,siitä vaan kokeileen.


      • tare12

        Ja toisekseen jos motti ei ole kunnossa niin auto kun auto käryää..


      • kymmenvuotias

        "Mun mielestä kaikki yli 10 vuotta vanhat auto, etenkin diiselit pitäisi kieltää lailla. Sen pahempaa katkua ei voi olla kuin jonkun vanhan auton epätasaisesti käyvästä moottorista lähtevät paksulla ja mustalla öljyllä kyllästetyt hiilivetymyrkyt. joku vanha käryttävä romu saastuttaa ainakin kymmenen kertaa enemmän kuin uusi auto."

        autohan on parhaassa iässään käyttäjän kannalta. Arvo ei juuri tipu kuten uudempana, saa usein omansa pois vaikka muutaman vuoden ajaakin itse päivittäin. Uudella tippuu arvo samoilla kilometrimäärillä kymmeniä prosentteja. Vähemmän vikaherkkää elektroniikkaa. Kuluttaa diisseliäkin vähemmän tai saman mitä uudet kun hiukkasfiltterit nosti kulutusta. Huollot voi tehdä itse silloin kun ajankohta on sopiva, ei tarvitse seisottaa korjaamolla ja maksaa valohoidosta. Ns halpaa ajua.
        Musta savu on voimasavua, ei siihen epätasaisesti käyvää moottoria tarvita, pilvi näkyy silloin tällöin peileistä kun on tarvista liikahtaa hieman nopeammin.


    • tyhmät sen kuin tyytyy. Tietysti kauppiashuijarit myyvät paskaa koska näin saadaan rahat
      tyhmiltä nopeammin pois. Näin globalisaatio ja Eu toimii. Tätähän te tyhmät halusitte.
      ja sitten ihmetellään vielä??!! Todella TYHMIÄ

    • t5 2010

      minulla t5 07 ajettu nyt 303219, huollettu ajallaan aina kun auto ilmoittaa. edellisellä ajettiin 260tkm ennen vaihtoa. Siihen myös tankattiin 2 kertaa vahingossa bensaa n.17l ja 3l, auto näyttää liikkuvan vieläkin. Tästä hajoamassa laatikko toistamiseen (laakerivika) sekä kytkin loppu. Takuukorjauksia tehty aikalailla mutta ei moottoriin.

    • Viimeinen käyttäjä

      Olen köyhyydessä ostellut aina tosi vanhoja autoja, ennen motti kesti autossa kuin autossa yli puolen miljoonan, ennätyksen tein 1.8 litraisella diesel mazdalla, 850 000 kilometriä, koneessa ei mitään vikaa. Toyota crownilla 2.2 litraisella meni 650 000, minkä jälkeen kylläkin kone meni, kun öljyputkeen tuli vuoto. Nissan cedrikillä takana 620 000, kun pistin pois. 123 mersulla 580 000 ajettu kone vaihdettiin toiseen mersuun, kun kori loppui. Toyotaa lukuunottamatta joka ikisen auton panin pois ruosteiden takia, en moottorin, tosin toyotakin oli niin läpilaho, että kohta olisi mennyt poistoon vaikka motti olisikin kestänyt. Joka ikinen auto oli ollut monella omistajalla ennen minua, varmasti sekä hyviä että huonoja pitäjiä.
      Nykyään olen ajellut bensiiniautoilla, kun en ole 90-luvun dieseltekniikkaan luottanut. Nykyisen bensavolvon mittarissa on 490 000 ja kone täysin kunnossa. Ruosteet varmaan vievät tämänkin ennen kuin kone laukeaa.
      Olen myös ihmetellyt, miten nykypäivän autot näkyvät olevan korjaamoilla paljon yleisempiä kuin viime vuosituhannen autot.

      • taxari

        voiskohan tuo nyky autojen korjaamolla näkyvyys johtua siitä,että niitä on aika hemmetin paljon jo myyty ja yleisiä liikenteessä NYKYÄÄN sama homma se on ollu menneitten aikojenki sillon uusilla autoilla ku kukaan ei ole uskaltanut itse koskea uden auton tekniikkaan tietämättömänä kun takuu ollut voimassa


    • Taas kumminkin pensa

      Itse ajanut 400000 km kahden viimeisen vuoden aikana dieselillä,ei nokkaremmin vaihdoja,koska ketju,syönti vähäinen,kiitos uuden tekniikan,kiihtyvyys parempi kuin pensakoneen, huoltokustannukset pienemmät,vain öljyt ja suodattimet.Ainoa paska on diesel-vero,vaan jos ajaa paljon niin samoihin menee,jos ei allekin.Auto vaan ei ollut mese,nimeltään

      • Oli diesel

        Nykyajan diesel oli vähä ruokanen -päästöinen,pirteä pirssi,vaan se vitun vero,eiku dieselvero,ja vaihtoon meni,siinä vähä Saulille miettimistä ja tälle tollo pääministerilekin.


      • esalehikoinen
        Oli diesel kirjoitti:

        Nykyajan diesel oli vähä ruokanen -päästöinen,pirteä pirssi,vaan se vitun vero,eiku dieselvero,ja vaihtoon meni,siinä vähä Saulille miettimistä ja tälle tollo pääministerilekin.

        5v uusilla diesel audeilla ajaneena voin sanoa ettei ole ollut vielä mitään ylimääräistä korjattavaa. Pelkästään perushuollot. Sen siitä saa kun ostaa jonkun Kian


      • ajellaan

        mukaan ajanut kahdessa vuodessa 400000 tkm. Kova on ajosuorite 200000 tkm/vuosi :). Äkkiä laskien 300 pv kertaa 700 km = 210000 km. Keskinopeudella 60 km/h ajoaika noin 11.5 tuntia päivä. :)


    • tex willer

      maksohan se tiisseli ennen vain 40 penniä ja nyt yli 6 markkaa tä! 2 litrasesta mullaki otettu ulos 320 heppaa ja jokapaäiväsessä ajossa mittään ei ole hajonunna.tä!

      • tare12

        mihin v..ttuun tarvitsee suomen teillä tuollaisia tehoja.Noi vehkeet kun on tutkitusti virilastujensa ansiosta kolaritilastoissa, ja pahoissa sellaisissa nr 1.


      • Perdone

        se on kiinni auton kuin auton kestäminen. Ja pahiten käryää nenään vanha bensakone opel, tojo, mazda, ja pösö! Kyllä vanha , nimenomaan vanha joidenkin kehuma diesel läryää hitosti, on hiljainen kun ei ole puristuksia enää ja syö öljyö, mutta toisaalta lisää sitä kun palamaton naftan osa valuu oljytilaan!Syötöt laitettu liian suuriksi, että ades vähän kulkisi! UUdet pumput hajoaa, kun niiden polttoaine on veden höystämää, kun on jätetty putsaamatta ja vaihtamatta polttoainesuodatin. Nykyiset korkeapainepumput ei kestä vettä hiukkastakaan! Mutta ovat luotettavia jos viitsii huoltaa! Ilmansaanti on myös taattava, öljynsuodatin vaihdettava joka huollon yhteydessä.


      • fdgfghfj
        Perdone kirjoitti:

        se on kiinni auton kuin auton kestäminen. Ja pahiten käryää nenään vanha bensakone opel, tojo, mazda, ja pösö! Kyllä vanha , nimenomaan vanha joidenkin kehuma diesel läryää hitosti, on hiljainen kun ei ole puristuksia enää ja syö öljyö, mutta toisaalta lisää sitä kun palamaton naftan osa valuu oljytilaan!Syötöt laitettu liian suuriksi, että ades vähän kulkisi! UUdet pumput hajoaa, kun niiden polttoaine on veden höystämää, kun on jätetty putsaamatta ja vaihtamatta polttoainesuodatin. Nykyiset korkeapainepumput ei kestä vettä hiukkastakaan! Mutta ovat luotettavia jos viitsii huoltaa! Ilmansaanti on myös taattava, öljynsuodatin vaihdettava joka huollon yhteydessä.

        Mulla volkkari 1996 tdi 90hv.Ajettu 615000 km ei vielä vikoja.Koriin alkaa kyllä kertyä ruostetta.


    • maximex

      Tuosta Rudolf Dieselin polttoainekeksinnöstä alkunsa saanut nimitys.

      Osa syynä on varmaa alihankintatyöt, juuri noilla osatoimittajilla kun osia mainitsit. Mersun moottorin osat on jo pitkään tulleet koreasta, ssangjong valmistajalta, mikä on mersun kopio-maasturi. Nämä alihankkijan alihankkijat ovat se ongelma. Se on vähän kuin eka ISO stanrardi, taataan ettei taata oikeestaan mitää.

      Se ketjukoneisuus on jo tullut paljolti uudestaan käyttöön tällä vuosituhannella. Lähes kaikille merkeille.
      Vääntöä ei löydy, kun kone on ns. lyhyt-iskuinen tyypiltään.

      Yksi osatekijä on tietysti käyttäjä. Ei huolehdita hihnasta tarpeeksi ajoissa, öljyt, käyttö, sun muut osatekijät vaikuttavat moottoriin merkittävästi.

    • vexi155

      ei ymmärrä....miellä on Volvo (volkkarin diesel) jolla ajettu nyt 460tkm. "Matkan" aikana ei ole ollut mitään ongelmia, vain normaalit huollot, joitain etupään "koiranluiden" vaihtamisia ja molemmat etupään laakerit vaihdettu

    • Yatzi

      Vika onkin siis siinä että sulla on MERSU. Joka ei ole auto vaan kulkuneuvo ja hajoaa takuu varmasti. Osta auto! Mulla on ollut kohta kaksi vuotta ja varsin toimii. :)

    • osaava..

      ...ette osaa ajaa. Siirry polkupyörään vitun dille.

      • uuden mersun

        ei muuta kun vikaa ja vikaa ja seisontapäiviä, noh vaihto mersun toyotaan, niissä kun ei ole tojotamiesten mukaan mitään vikaa, vaan eipä ollu kovin paljon parempi kuin mersu. meni automaattilaatikko ja meni kansi. nyt ajellu tyytyväisiä kilometrejä ruotsalaisvalmisteisella autolla, ainoastaan kaksi nuppia ja 1 koiranluu vaihdettu


      • Bose
        uuden mersun kirjoitti:

        ei muuta kun vikaa ja vikaa ja seisontapäiviä, noh vaihto mersun toyotaan, niissä kun ei ole tojotamiesten mukaan mitään vikaa, vaan eipä ollu kovin paljon parempi kuin mersu. meni automaattilaatikko ja meni kansi. nyt ajellu tyytyväisiä kilometrejä ruotsalaisvalmisteisella autolla, ainoastaan kaksi nuppia ja 1 koiranluu vaihdettu

        Oho, Aveenhan tuli vasta hiljattain diesel/automaatti!

        Noita japseja olen pitänyt.....koska ei viitsi enää rassata noita autoja vapaa aikana, ja sen pitää toimia luotettavasti!

        Aikonaan oli nissanin 2,8td sitten mazdaa..kombrex...tälläkin myydessä yli puolimilj. termostaatti ja laturin hiilet meni konehuoneeseen tänä aikana!
        Nyt edelleen mazda... 6 diesel, commonrail, muuttuva geometria ahtimessa. Tästä meni sammutin solenoindi! Mittarissa nyt 170th.
        136hp/350nm.
        Että näin kestää!

        Juuri tulleessa esitteessä olisi uusi 6 185hp/400nm toki hinta...alk.38tuhatta.


    • vastuuttomat

      Hirvittää katsella tuoreita dieselautoja, kun ne hyökkäävät ja savuttavat.
      Kiihtyvyys ja musta pilvi kertoo, että ollaan kaukana tehtaan tarkoittamasta.

      Vika on virityslastun tilanneessa ja asentaneessa.
      Sellaisen auton pettynyt loppukäyttäjä tulee jo varhain.
      Ennen vaihtoa poistetaan viritykset, mutta alkanut tuho jää seuraavalle.

      • joooooofmhj,

        Viimeiset 90tuhatta kulutus kaikki ajot kesät talvet 7,2 sadalle ja noin puolet on kaupunki ajoa. Takamoottorinen transporter ilman turboa. Kone on ajettu vajaat 500tonnia. Hiace on neekeriauto.


      • Trasselijussi
        joooooofmhj, kirjoitti:

        Viimeiset 90tuhatta kulutus kaikki ajot kesät talvet 7,2 sadalle ja noin puolet on kaupunki ajoa. Takamoottorinen transporter ilman turboa. Kone on ajettu vajaat 500tonnia. Hiace on neekeriauto.

        Takamoottorisen Transportterin kone on ehkä huonoin diisseli , mitä on koskaan tehty . Ajettiin 270 tkm ja kone oli aivan loppu, sylinterin kansi halki monesta kohtaa , sylinterit ja männät täysin loppuun kuluneet.


      • koyama

        jos on ns.boksi siellä railputken jatkona hämäämässä, että moottorilämpö on alhaisempi kuin mitä mittari näyttää.


    • linkola peressaksi

      Se kuuluu markkinatalouteen ja kapitalismiin, tehdään paskaa että kulutus lisääntyy ja pitää vaihtaa tämän tästä uuteen, sama tv, känny, auto jne ym, muutenhan kulutus pysähtyy jos tuotteet ovat yhtä kestäviä ja vahvoja kun 50-70 luvulla, sittenhän yritykset eivät enää rikastu ja osakkeen omistajat rikastu entisestään ja toinen syy, tää maapallo halutaa tuhota mahdollisimman nopeesti tolla vain yritystä kannattavalla paskan rakentamis politiikalla, huomisesta viis kun auto ym eölektoniikka yritykset saavat vain tänään voittoo, vittuako huomisesta!

    • cococorsa

      13 vuotta vanha corsa 1,7 diisseli, ajettu 480 000. Jaappanin maan moottorilla varustettuna. Moottoria ei koskaan ole tarvinnut avata. Öljyt vaihdan suodattimineen 10000 välein, uudesta asti sama öljylaatu.
      Tuohon kymppitonniin ei tarvitse öljyä lisätä tippaakaan. Eikä savuta, savutusarvot todella pienet.
      Käytöllä voi paljon vaikuttaa kestävyyteen, kylmänä nätisti liikkeelle ja annetaan lämmetä rauhassa, sitten kyllä voi rankaista kun mylly on lämmin.

    • janttu !

      tosin 2004 mallinen e 220cdi mersu!

      • 220-240

        80 luvun mersun koneet kesti ja kesti ja kesti.
        Autot senkun huononee,ennen ne tehtiin kestämään nyt ne tehdään myyntiin.


      • merssut
        220-240 kirjoitti:

        80 luvun mersun koneet kesti ja kesti ja kesti.
        Autot senkun huononee,ennen ne tehtiin kestämään nyt ne tehdään myyntiin.

        säälittäviä pelejä sama kun laittas 4000n foortin koneen autoon ja ottas siitä 50hv.... kestäs varmasti 2000000km


      • ronssi
        merssut kirjoitti:

        säälittäviä pelejä sama kun laittas 4000n foortin koneen autoon ja ottas siitä 50hv.... kestäs varmasti 2000000km

        Maria lund on maailman kaunein nainen, osaa vilä esiintyä ja laulaakin. tv mies mikkelistä ps


    • jieopui

      Varasta kaupasta, se on kivaa ja isommat roistot käyttävät pukua ja sinusta tehdään hylkiö.
      Mieti sitä

      • järG

        kyllä se jää kantaaaaaa


      • !!!!!

        Tampereella auto kivitilassa missä asiakas oli MULKKU. Oli kivitilalla niin paha varkaus että joutuivat muuttamaan nimen nykyiseksi automaaksi HAHAHAAAA


    • volvon miäts.

      Mitrareiden "ruuvaus" tullut liian helpoksi.

    • oikeus!
    • Turbo autoilija

      Olen sitä mieltä, että turbot särjetään ajamalla. Turbo auton pitäisi antaa jäähtyä hetken aikaa, kun tulee suoraan esim. maantieltä huoltoasemalle. Useimmat ihmiset, kun eivät välitä vaan sammuttavat koneen suoraan, sen kummemmin miettimättä, mitä tapahtuu, kun kuuma kone lyödään vain kiinni antamatta sen ensin jäähtyä tyhjäkäynnillä.

      Turbon akseli pysähtyy, jos kone ei ole käynnissä. Kun kuuma moottori pysäytetään, niin öljy "palaa" turbon akselin ympäriltä. Kun kone sitten taas käynnistetään turbo pyörii vähän aikaa kuivana, ennen kuin se saa taas riittävän voitelun.

      • ml213.

        Jos ajetaan nopeusrajoitusten mukaan,- ainakin näin talvikeleillä, niin moottori ei juurikaan rasitu ja lämpene.Lie moottoreiden todellinen kestävyyys alentunut tehojen noustessa.Toisaalta silläkin on osuutensa miten näitä tehoja käytetään.


      • Twinbid.com
        ml213. kirjoitti:

        Jos ajetaan nopeusrajoitusten mukaan,- ainakin näin talvikeleillä, niin moottori ei juurikaan rasitu ja lämpene.Lie moottoreiden todellinen kestävyyys alentunut tehojen noustessa.Toisaalta silläkin on osuutensa miten näitä tehoja käytetään.

        Täällä kun huutaa niin ei tarvitse olla vanhasen rikas. Perus tulot riittää saadakseen huippuelektroniikkaa jouluksi!

        www.twinbid.com


      • koyama

        Diesel tarvitsee kierroksia ja sitä ei kyllä kaupunkiliikenteessä pysty tekemään.60 km/h ja 1300kierrosta/min on liian vähän,mutta näillä eväillä kaunistellaan päästöjä ja artisti vaihdattaa turboa,imusarjaa ja kuinkahan monta katalysaattoria on tukossa ja uutta tilalle. Matala moottorilämpö ja egr eli pakokaasun takaisinkierrätys.Noilla elementeillä saa moottorin tosi nokiseksi ja ei se enää edes kulje
        Diesel kyllä kestää kun kierroksia riittävästi.


    • hande-56

      Sitä tässä että kun noi koneet laitetaan niin pieneen pakettiin ja koitetaan tehoa vääntää miten vai.Siis perus kone on usein sama ja siihen vaan tietokoneohjelmalla laitetaan paukkuja mielin määrin,eihän ne kestä.
      Henkilöautoissa sama juttu,tehoa ja pienuutta päästöjen pienetämisellä.
      Merkillähän ei väliä olkoon mikä hyvään,siinä on turha kehua rempaa joutuu tekemään joka merkkiin.
      Tää sähkö tietokone yhdistelmä on vaan vika-altis pitää olla puhtaat polttoaineet ja siitä huolimata tekniika pumpuissa/suutimissa pettää. No toinen juttu on että sillähän he saapi tuloja noi eri merkit varaosilla ja niiden myynillä.
      Niistäkin tehdään niin merikkikohtaisia ja erikoisia että kyllä tulevaisuudessa saa rahaa menemään.Siis nykytekniikalla saataisii tehtyä kestäväkin auto mutta sehän on juju että tavara kietää ja lisää myydään. Eihän kauppa käy jos kaikki kestäs.

      • löpöllä vw 500000

        OLi muuten tänään kauheen huono toi Edvin Laineen ohjaama klassikko elokuva Tuntematon sotilas.
        Miksei sitä Molbergin versiota näytetä kun joskus , on selkeästi parempi kaikin osin kuin tämä mustavalkoinen kesäteatteri kommellus, rillumarei dokumentti vakavasta asiasta lukuunottamatta Åke Lindmannin suoritusta.


    • genius66

      Kyllhän se on niin että nykyisissä dieselmoottorit ovat melko tehokkaita ja ihan kestävyyden kustannuksella heppoja on tullut lisää ja ei enään puhuta samoista kilometrimääristä kuin aiemmin!Dieselmoottorien kehitys on ollut huimaa normaaliin ottomoottoriin verrattuna mutta tekniikka on sen verran arvokasta että puhutaan aina tuhansista euroista kun jotain isompaa moottoripuolella tapahtuu..kyllähän hevosvoimat myy..pojat puhuu rekoista mutta nyt oli varmaan henkilödieseleistä kyse..kyllä silläkin puolella on kilometrimäärät tippuneet samasta syystä ja kustannukset kasvaneet..merkillä ei niin väliä!

      • vw owner

        varmaksi, mut olen kuullut et volkkarin koneella täytyy päästä 600 tuhatta avaamatta ja uskon henkilöä, joka sen mulle sano. itellä on vaan kaksi ja molemmat on osoittautuneet hyviksi, voimaa löytyy paljon enemmän mitä nuhasta bensamoottorista. keskikulutus 5.5 ajotietokoneen mukaan talvioloissa seka ajossa. kesällä 950 kilometriä 50 euroa, kärry perässä 350 km kylläkin tyhjänä. suosittelen vertaamaan bensa diesel autoja keskenään. ja kysymys bensiini auton omistajille moniko pääsee alle 7 keskikulutukseen seka ajolla niin ettei tissuttele kaasun käytöllä?? millä merkillä ootte päässeet vw tsi??


      • moottoreita avannut
        vw owner kirjoitti:

        varmaksi, mut olen kuullut et volkkarin koneella täytyy päästä 600 tuhatta avaamatta ja uskon henkilöä, joka sen mulle sano. itellä on vaan kaksi ja molemmat on osoittautuneet hyviksi, voimaa löytyy paljon enemmän mitä nuhasta bensamoottorista. keskikulutus 5.5 ajotietokoneen mukaan talvioloissa seka ajossa. kesällä 950 kilometriä 50 euroa, kärry perässä 350 km kylläkin tyhjänä. suosittelen vertaamaan bensa diesel autoja keskenään. ja kysymys bensiini auton omistajille moniko pääsee alle 7 keskikulutukseen seka ajolla niin ettei tissuttele kaasun käytöllä?? millä merkillä ootte päässeet vw tsi??

        Tämä useastakin paikasta ja myös paikalliselta jalostustoimintaa pyörittävältä yritykseltä epävirallisesti kuultuna.
        Täällä tehtävä diesel (EN590) polttoaine on lyhyempijakeista ja huonommin voitelevaa kuin esim. Keski-Euroopassa saatavilla olevat laadut. Diesel korjaamot ovat tämän huomanneet, jos siitä ovat asiakkaille sanoneet, ovat jalostamon miehet olleet seuraavana päivänä kovasti oven takana kyselemässä, että milläs perusteella väitätte tuotetta huonoksi. Lähtökohta on täyttää tuon normin EN590 vaatimukset, mutta sepäs ei otakaan kovasti voitelevuuteen ja kuluvaisuuteen kantaa...
        Eli jos itse saisi valita, ennemmin Venäjän dieseliä, kuin cityä...
        Löytyy tästä myös esim. Onnettomuustutkinta:n raportteja lentokoneiden moottorien rikkoutumisesta.


      • vw owner kirjoitti:

        varmaksi, mut olen kuullut et volkkarin koneella täytyy päästä 600 tuhatta avaamatta ja uskon henkilöä, joka sen mulle sano. itellä on vaan kaksi ja molemmat on osoittautuneet hyviksi, voimaa löytyy paljon enemmän mitä nuhasta bensamoottorista. keskikulutus 5.5 ajotietokoneen mukaan talvioloissa seka ajossa. kesällä 950 kilometriä 50 euroa, kärry perässä 350 km kylläkin tyhjänä. suosittelen vertaamaan bensa diesel autoja keskenään. ja kysymys bensiini auton omistajille moniko pääsee alle 7 keskikulutukseen seka ajolla niin ettei tissuttele kaasun käytöllä?? millä merkillä ootte päässeet vw tsi??

        Joskus historiallisella ajalla, kun Golf diesel 1,5 l:n koneella tuli 70-luvun puolessa välissä markkinoille, oli uudella Golffilla ja sen moottorilla tehty kaikki mahdolliset dieselin maailmanennätykset: Kovassa ajossa, kilometrimäärissä, jatkuvalla ajolla, pienessä kulutuksessa ja häiriöttömyydessä. Tietysti pannu huollettiin tehtaan suositusten mukaisesti. Ajettiin täyttä vaihtia muistaakseni "Nyyrikin" radalla.

        Kilometrejä oli tuli melkein miljoona, keskikulutus 4,5 l/100 km eikä korjauksia. Se oli nykydiesel silloin. Sen takia kuitteja ympäri Suomea 1970-luvulla ajanut(ei ollut tietokoneita pöydällä eikä koneessa) S.E.Mäkisen kuljetusliike((sama firma ajaa nykyään autoja ympäri Suomea) hankki maailmaennätys- Golffit ajoon. Tilastojen mukaan kulutus oli parhailla kuskeilla maantiellä alle 4 l/100 ja kaahareilla vähän yli 4l/100 km! Aina kun autolle tuli 500 000 km täyteen hankittiin uusi samanlainen( 2 v).
        Minulla oli sellainen, lähes uusi auto, mäkisen vanha "loppuun ajettu nykydiesel" silloin ja ajoin toiset 500 000 km ilman huolia, mutta autoa huollettiin samalla tavalla kuin ennenkin. Ajoin 80-100 000 km/v!

        Nyt odotan, että markkinoille tulisi "Token" Suomessa keksimä vesidiesel. Saksalaiset ovat "keksineet" vuosi pari sitten saman vesidieselin uudestaan ja testaavat sitä. Vettä ja vähän löpöä sekaan ja menoksi, Ei tarvita kohta sähkö-, vety- tai bensa-autoja! On vain politiikasta kiinni, millä tulevaisuudessa ajetaan.


    • guigui

      Mul on kakslitranen 250 hv ja 490 nm kestänny 360000km

    • :)

      Sen takia ostinkin öky maasturin riittävän suurella bensa koneella. Potkua riittää eikä ole mitään turbo huolia. Köyhät laskee euroja huoltoasaemalla.

    • Rotschild

      vehkeillä jotka kestää. Ei bisnestä voi tehdä ihmisen ja luonnon tarpeista välittäen, elleivät ihmiset sitä vaadi tehokkaasti, niin että valituksilla ja vetoomuksilla on vaikutusta. Ei kapitalismiakaan ole, elleivät ihmiset sitä vaadi. Ihmiset vaan ovat laiskoja muuttumaan. Tehdään vain lapset ja luullaan että seuraava sukupolvi siivoaa omatkin paskat. Olipas karkea yleistys, mutta tätäkin ihmiset tekevät. Yleistävät itsensä, kuin se mitä itse ajattelee, muka olisi totta.

      Bisnes lähtee siitä, että ihmiset juoksevat kauppaan ostamaan uutta. Joten minkään ei tulisi nykyään kestää, kun voitontavoittelu kiristyy yhä useampien maiden pyrkiessä kapitalismiin mukaan. Ehkä osa ihmisistä alkaa nähdä, ettei tässä tavassa elää ole mitään jatkuvuutta, vaihtoehtoja vain ei tarjoilla kenenkään silmien eteen kovinkaan kiivaasti, miksiköhän? Toiset vain tekevät pakkomielteisinä lisää jotain ja ostavat jotain toista.

      Kuka rikas tavaranmyyjä, joka on rikastumiseen kiintynyt, muka välittää siitä, kestävätkö tuotteet? Sanotaan että on yksi. Kun ihminen tulee tällaisen empaattisen, ehkä kansallisen liikkeenomistajan kauppaan katselemaan tuotetta, ihminen havahtuu, että sehän maksaa enemmän kuin tuolla vastapuolella katua, jonka tavarat tulevat Kiinasta. Ja kun yhtään välinpitämätöntä usein koko lailla narsistista ja naiivia, lapsenmielistä ihmistä (jollaisena ylin auktoriteetti (pankkiirit) haluaa ihmisten pysyvän, jotta ne ostaa jatkossakin) ei kiinnosta muu kuin oma napa, oma työ, "oma" vaimo ja ne oman itsensä varmuuskopiot eli lapsensa...Me kaikki kilpailemme rahasta perheittäin. Rakastamme vain omaa kuvaamme, naapurin kuvat ovat turhia. Sota-aikana Suomella ei ollut USA propagandaa tulossa tv:stään. Menee jo vähän kauas aiheesta, mutta kaikki liittyy kaikkeen, vaikka senkin haluaisi kieltää.

      Mutta miksi ihmeessä haluta tukea tällaista rakennelmaa, ellei lapsenmielisyys, naivius, laput silmillä eläminen ole se elämän tarkoitus omasta mielestä?

      Dieselien, kuten minkä tahansa tuotteen, tulisi kestää. Mutta eivät voi kestää nykykapitalismissa. Mitä autonmyyjät sitten tekisivät, jos kaikki heidän tuotteensa kestäisivät isältä pojalle? Miten he riistäisivät oman osansa tästä toistemme kusettamisen kakusta, jonka päällä pankkiirit myhäilevät ja virnistelevät? Entisaikaan markkinointi (sanotaan vaikka 1900 luvun alku) ei ollut vielä kehittynyttä. Silloin saatettiin käyttää kunnon raaka-aineita. Nyt käytetään raaka-aineidenkin hankinnassa halvinta, tietenkin, jotta saadaan halvimmalla tuotetuksi halvin mahdollista tuote, joka kuitenkin näyttää niin hyvältä, että ulkonäkökeskeinen normikansalainen siihen tarttuu.

    • Takaisin bensaan.

      150 heppaa 2-litraisesta dieselistä on sama kuin otettaisiin 400 heppaa 2-litraisesta bensakoneesta. Eli pientä polttoainesäästöä haettaessa maksetaan korjauksista iso lasku. Järkisyillähän ei nykydieselin hankkimista voi perustella.

      • Köpiksessä

        Viritellyt koneet joissa on korkeat lämpötilat polttokammiossa, POLTTAVAT ilman typpeä ja happea yhteen ? Tästä aiheutuu typpioksiduuleja ja myähemmin typpihappoa eli happösateita.
        50-luvulla oli alhaiset kierrokset ja puristukset, eikä noion käuynyt.


      • tane45
        Köpiksessä kirjoitti:

        Viritellyt koneet joissa on korkeat lämpötilat polttokammiossa, POLTTAVAT ilman typpeä ja happea yhteen ? Tästä aiheutuu typpioksiduuleja ja myähemmin typpihappoa eli happösateita.
        50-luvulla oli alhaiset kierrokset ja puristukset, eikä noion käuynyt.

        -98 opel vectra 2.0 tdi:llä mittarissa 620tkm ainut remontti vent.kopan tiiviste siis moottorille, muutoin autosta katkeillut jousia, taka-akselin puslia ym. pientä, kone vaan tuntuu kestävän öljyä ei 10tkm vaihtovälillä tarvi lisätä, kulutus n.5-6l/100km ja kulkupuolikin on kunnossa


      • wv owner
        tane45 kirjoitti:

        -98 opel vectra 2.0 tdi:llä mittarissa 620tkm ainut remontti vent.kopan tiiviste siis moottorille, muutoin autosta katkeillut jousia, taka-akselin puslia ym. pientä, kone vaan tuntuu kestävän öljyä ei 10tkm vaihtovälillä tarvi lisätä, kulutus n.5-6l/100km ja kulkupuolikin on kunnossa

        moni voi koittaa bensaautolla samaa, ei ikinä ja kaks viikkoa päälle :)


    • ????

      Eihän uusien autojen tuulilasitkaan kestä, jos tulee kiveniskemä tai nasta lasiin ja pakkasta on niin lasi menee samantien laidasta laitaan halki. Ja syy on siinä että luonnonsuojeluintoiliat ovat puuttuneet joka asiaan ja tietysti lasinvalmistajat mielellään kuuntelevat risupartoja koska heille riittää töitä. Syy se miksi uusissa autoissa lasi hajoaa helpommin kuin aikaisemmin on se että nykylasista jätetään lyijy kokonaan pois.

    • pensamiäs
    • Ja höpsön hei

      No meikäläiselle 6 vuotta vanha 2.0 HDi on nykydiesel, vaikkei ehkä muille. Yli 300 tkm ajettu, ja auto kyllä vaikuttaa paremmalta kuin 180 tkm ajettu bensavehje. Eli täysin kunnossa.
      - Skodan 1.9 tdi, 300 tkm, hyvässä kunnossa, kulutus 4.8, ei vie öljyä.
      - Ja vanhalla 406 2.1 deselillä 550tkm myydessä, ei rempaaa, ja hyvässä kunnossa. No se nyt tietty oli toistakymmentävuotta vanha, mutta sentään järkevä turbo, eli mukava ajaakin, eikä mikään esihistoriallinen turboton ja tehoton

    • mesemies72

      itsellä 2.0 diesel w124 mersu autolla ajettu kohta 1,5 miljoonaa sama kone edelleenkin paikallaan huollot tehty aikanaan ja kyllä kestää koria ei ole tinattu vielä kertaakaan koska autolla ei ole ajettu suola paskassa niin kun etelän autoilla ja jos hyvä korisia autoja ehtii niin ne kannattaa lapista hakea :)

      • hj

        toyotan 4.0 ltr 6syl turbodiesel.. siinä sitä on moottori.. nytkin mittarissa 540tkm ja konetta ei ole availtu edellinen vastaava lähti uudelle omistajalle 700tkm lukemilla eikä ollut konetta availtu.. moottorin lämmitys ja jälkikäytö on turbodieselin avainsana mitä kestävyyteen tulee..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5270
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      2539
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      269
      2431
    4. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2369
    5. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1754
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      227
      1523
    7. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      53
      1102
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1053
    9. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1046
    10. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      73
      1003
    Aihe