Homeko muka pikasairaaksi

ihmettelenpä vaan

Voiko "homesairaus" muka iskeä yllättäen? Oireet on toisinaan sopineet hyvinkin homeeseen, mutta miksi nyt?? Olen asunut tässä talossa jo vuosia eikä ole mitään muutakaan muutosta tapahtunut (ainakaan mielestäni). "Homeoireet" tipahtivat kuin taivaasta n kuukausi sitten. Olen yrittänyt keksiä syyllistä vähän jokapaikasta, mutta vieläkin on lämpöilyä, vilunväreitä, silmäoireita, nenän tukkoisuutta (vaihtelevasti aivan rutikuivat limakalvot tai sitten nuhaa ja turvotusta), kurkkukipua, väsyttää vaikka nukkuu, lievää ihottumaa, hengitysvaikeuksia, "roskan tunnetta" keuhkoissa tai henkitorvessa ym. Tulehdusarvoissa ei ollut mitään, kun kävin verikokeissa.

Tässä on jo siivottu paremmin, tuuletettu paremmin, vaihdeltu ruokavaliota, vaihdeltu sisälämpötilaa. Aina silloin tällöin mietin hometta, koska aina kun luen niitä oirelistoja, minulla on ollut niitä kaikkia jossain vaiheessa, paitsi kovaa päänsärkyä.

Joku epäili kuivaa huoneilmaa näin talvella, mutta pistääkö se ihmisen muka näin kipeäksi. Yö meni omituisesti: olin ensin tukossa ja sitten taas en ja sitten tukossa ja ei. Aamulla ei meinannut jaksaa nousta sängystä ja noustuani iski taas kamala kylmä, jonka tuntuu tulevan sisältä päin. Lämpö noussut n asteen verran. Silmiä kuivaa ja nenä niiskuttaa. Mitään kunnon flunssaa ei ole kuitenkaan tullut kertaakaan. Oireilu on aaltoilevaa, joskus oli parempiakin päiviä ja kaikki yöt tuntuvat olevan erilaisia. Omituista!

17

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

Luethan alla olevan tekstin huolellisesti - itsesi takia.

Konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä kutsuttiin ennen erittelemättä niitä, hysteriaksi.
      Hysterialle on altis tietty luonnetyyppi, jolle ovat ominaisia lapsenomainen itsekeskeisyys, suggestioalttius, teatraalinen käytös, mielikuvituksen rikkaus ja taipumus dramaattisuuteen.

Somatisaatiohäiriöinen potilas kärsii lukuisista ruumiillisista oireista, kuten kroonisista kivuista, vatsaoireista tai muista neurologista oireista ilman, että häneltä löytyy mitään ruumiillista sairautta. Somatisaatiohäiriöstä kärsivät ovat usein kipulääkkeiden ja sedatiivien pitkäaikaiskäyttäjiä. Suurin osa somatisaatiohäiriödiagnoosin saaneista on naisia.

Konversio-oireet ovat ruumiillisten toimintojen tasolla esiintyviä psykogeenisiä häiriöitä. Hysteerisiä halvauksia ja tuntohäiriöitä ei enää juuri esiinny, vaan niiden sijaan ovat tulleet kivut, äänen menetys, päänsärky ja huimaus. Konversio-oireiden taustalla on varsin usein erityisesti lapsuuden mutta joskus myös aikaisemman aikuiselämän aikaiset traumaattiset kokemukset. Tällöin oire alkaa tai ilmenee elämäntilanteissa, jotka tavalla tai toisella muistuttavat tietoisuudesta torjutusta ja työstämättömästä traumaattisesta tapahtumasta.
      Häiriöstä kärsivä hakeutuu yleensä aina itse hoitoon pelätessään oireiden taustalla olevia sairauksia.
      Hyvä hoitosuhde samaan ja oireiden luonnetta ymmärtävään lääkäriin vähentää olennaisesti häiriön aiheuttamaan kärsimystä sekä tutkimuksista ja hoidosta aiheutuvia kuluja
      Psykoterapia ja erityisesti kognitiivinen psykoterapia tai traumaterapia voivat osalla potilaista lievittää merkittävästi sairauden oireita.

• Mikäs konitohtori se täällä nimettömänä kirjoittaa?

Älä vaan aloittaja luota tällaisiin puoskareihin.

Kunnon lääkäri allekirjoittaa juttunsa.

• .

ei varmaankaan ollut tarkoitettu palstan homesairaille yleensä, vaan tuhansia viestejä tänne kirjoittaneelle sairaalle, joka mm. menettää äänensä minuutissa, kun menee paikkaan, jossa tietää joskus olleen hometta.

• "Konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä kutsuttiin ennen erittelemättä niitä, hysteriaksi. --
        -- Suurin osa somatisaatiohäiriödiagnoosin saaneista on naisia."

Konitohtorin olisi pitänyt vielä tasapuolisuuden nimissä mainita, että miehilläkin oli ennen vanhaan ihan oma tautinsa, jonka nimi oli "neurastenia". Heh...

- Perin outoja sairauksia, ja Wikipediassakin kerrotaan hysteriasta näin:

"Hysteria tulee kreikan sanasta hysteron, joka tarkoittaa kohtua. Hysterian on joskus luultu johtuvan kohdun liikkumisesta..."

(Eheh, kohtuni liikkuu, varokaa.)

• .
        sanasinko kirjoitti:

"Konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä kutsuttiin ennen erittelemättä niitä, hysteriaksi. --
        -- Suurin osa somatisaatiohäiriödiagnoosin saaneista on naisia."

Konitohtorin olisi pitänyt vielä tasapuolisuuden nimissä mainita, että miehilläkin oli ennen vanhaan ihan oma tautinsa, jonka nimi oli "neurastenia". Heh...

- Perin outoja sairauksia, ja Wikipediassakin kerrotaan hysteriasta näin:

"Hysteria tulee kreikan sanasta hysteron, joka tarkoittaa kohtua. Hysterian on joskus luultu johtuvan kohdun liikkumisesta..."

(Eheh, kohtuni liikkuu, varokaa.)

Kai sinäkin myönnät, että konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä on olemassa eikä ole mikään ihme, jos tännekin palstalle on yksi sellainen pesiytynyt. Sinua ei tässä tarkoiteta.

• . kirjoitti:

Kai sinäkin myönnät, että konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä on olemassa eikä ole mikään ihme, jos tännekin palstalle on yksi sellainen pesiytynyt. Sinua ei tässä tarkoiteta.

"Kai sinäkin myönnät, että konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä on olemassa eikä ole mikään ihme, jos tännekin palstalle on yksi sellainen pesiytynyt. Sinua ei tässä tarkoiteta."

- Ei, en tajua. Jokaisen oireen takana on jotain. Kaikkeen on syy.

Kaikkein vähiten tajuan nettipuoskareita, jotka voivat leimata toiset jo pelkkien kirjoitusten perusteella luulosairaaksi.

Jos oikea lääkäri tekee täällä semmoista, aina pahempaa...

• sanasinko kirjoitti:

"Kai sinäkin myönnät, että konversiohäiriötä ja somatisaatiohäiriötä on olemassa eikä ole mikään ihme, jos tännekin palstalle on yksi sellainen pesiytynyt. Sinua ei tässä tarkoiteta."

Kaikkein vähiten tajuan nettipuoskareita, jotka voivat leimata toiset jo pelkkien kirjoitusten perusteella luulosairaaksi.

Tapasin muuten eilen naisen, joka kertoi saaneensa mykobakteerin siitä, että oli yöpynyt kerran kaverinsa luona, jolla oli homeongelma.

Naisella epäiltiin syöpää (melanoomaa), kunnes tutkimuksissa paljastui tuo bakteeri, johon hän sai vuoden lääkityksen.

• -
        sanasinko kirjoitti:

"Jokaisen oireen takana on jotain. Kaikkeen on syy."

- Syy on aina olemassa myös konversiohäiriöissä ja somatisaatiohäiriöissä.

"pelkkien kirjoitusten perusteella"

- niitä henkilön kirjoituksia on täällä tuhansia. Myös satoja lääkärinlausuntoja, laboratoriotuloksia, oirekuvauksia jne.. on ollut täällä esillä.

Kyseessä ei sitäpaitsi ole diagnoosi, vaan yritys auttaa ihmistä näkemään muitakin mahdollisia syitä sairasteluunsa.

• - kirjoitti:

"Jokaisen oireen takana on jotain. Kaikkeen on syy."

- Syy on aina olemassa myös konversiohäiriöissä ja somatisaatiohäiriöissä.

"pelkkien kirjoitusten perusteella"

- niitä henkilön kirjoituksia on täällä tuhansia. Myös satoja lääkärinlausuntoja, laboratoriotuloksia, oirekuvauksia jne.. on ollut täällä esillä.

Kyseessä ei sitäpaitsi ole diagnoosi, vaan yritys auttaa ihmistä näkemään muitakin mahdollisia syitä sairasteluunsa.

En osallistu kuitenkaan kivittäjäisiin.

Näkökantani on se, että jos ihminen tuntee itsensä sairaaksi, hän on sitä.

(Mutta en viitsi vääntää tästä enempää, menisi suotta vain viimeiset voimat tämmöiseen.)

• homeista hulluuteen

Niin kai sitten. Ihan muita kirjoittajia rauhoitellakseni. Ikäni olen jo lapsuudesta lähtien ravannut sairaalassa eri oireiden takia, muttei mitään ole koskaan löytynyt. On minulla ollut masennustakin ja olen miettinyt noita psykosomaattisia oireita (vai mitä ne nyt oli). Olen silti tuntenut itseni ihan oikeasti kipeäksi. Ihottumaa ainakin on vaikea feikata. Hengitysvaikeuksilleni ei ole löytynyt selitystä keuhoja kuuntelemalla, verikoista tai prick-testistä.

Olen alipainoinen, joten se nyt ainakin voi aiheuttaa "ihan oikeita" oireita. Tämä on käynyt mielessäni, kun on niin paljon erilaisia limakalvo ongelmia. Lääkäri huomautti, että alipaino voi aiheuttaa palelua.

• homeista hulluuteen
        homeista hulluuteen kirjoitti:

Niin kai sitten. Ihan muita kirjoittajia rauhoitellakseni. Ikäni olen jo lapsuudesta lähtien ravannut sairaalassa eri oireiden takia, muttei mitään ole koskaan löytynyt. On minulla ollut masennustakin ja olen miettinyt noita psykosomaattisia oireita (vai mitä ne nyt oli). Olen silti tuntenut itseni ihan oikeasti kipeäksi. Ihottumaa ainakin on vaikea feikata. Hengitysvaikeuksilleni ei ole löytynyt selitystä keuhoja kuuntelemalla, verikoista tai prick-testistä.

Olen alipainoinen, joten se nyt ainakin voi aiheuttaa "ihan oikeita" oireita. Tämä on käynyt mielessäni, kun on niin paljon erilaisia limakalvo ongelmia. Lääkäri huomautti, että alipaino voi aiheuttaa palelua.

"Hengitysvaikeuksilleni ei ole löytynyt selitystä keuhkoja kuuntelemalla, verikokeista tai prick-testistä."

Kirjoitusvirheitäni vain korjailin :)

t. Alkuperäinen kirjoittaja

• .
        . kirjoitti:

ei varmaankaan ollut tarkoitettu palstan homesairaille yleensä, vaan tuhansia viestejä tänne kirjoittaneelle sairaalle, joka mm. menettää äänensä minuutissa, kun menee paikkaan, jossa tietää joskus olleen hometta.

En minä hysteerisenä pidä henkilöä jolla menee ääni minuutissa. Hän on todennäköisesti niin herkistynyt, että oireet lyö heti. Voisihan henkilölle tehdä kokeita sidesilmillään meneekö ääni eri rakennuksissa. Ihmetyttää miksi ihmiset somatisoisivat itseltään verta nenästä, sydämmen rytmihäiriöitä ja psoriaksen. Itse en jaksa tähän uskoa. Vielä kun näistä rakennuksista on kunnon tutkimusten jälkeen aina löytynyt hometta.

• ööö.....

että kyse olisi homeoireista, jos talossa ei ole tapahtunut mitään ja olet vuosia siellä asunut ilman ongelmia

• alkuperäinen kirj.

pieniä oireita silloin tällöin. Jos kesällä (ainakin) jätin kaikki ikkunat kiinni yöksi, aamulla heräsin kurkku kipeänä. Jotain pientä vesivauriota täällä on ollut aiemmin, mutta kukaan ei tunnu olevan noista huolissaan. Kylpyhuoneessa oli/on kai huono ilmastointi, kun siellä täällä on pieniä homepisteitä. En tiennyt että jos hometta kasvaa, se vain yksinkertaisesti siivotaan pois. Pelko homeesta jäi kuitenkin mieleen.

Ilmanvaihto täällä on kai huono. Konellinen ilmastointi kuulemma vain nostaa pölyä pahemmin ilmaan, joten pitäisi siivota paremmin. Huoneessa oli aina raskasta hengittää ja oli taivaallinen tunne, kun aukaisi ikkunan päästäen raitista ilmaa sisään. Tähänkin vaikuttaa ihan omat siivous- ja tuuletustottumukset. Näin talvella asia onkin vaikeampi. Tänään tuuletin kodin heti herättyäni ja lämpötila laski hetkessä 10'C:seen! Saattaahan olla että olen vain vilustuttanut itseni tällä tuulettamisella, mutta jotenkin minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että olen kipeämpi jos EN tuuleta.

Pölyallergia minulta on pari vuotta sitten tutkittu, ettei sitä pitäisi olla. Olen nyt pakkasilla koittanut tappaa pölypunkkeja ym ja tämä on mielestäni auttanut hengitysteitäni enkä ole aamulla aina niin tukossa. Olen siirtynyt jo hajusteettomiin tuotteisiin, koska pyykkiä pestessä aina rupesi aivastuttamaan. Aina suuremman siivoamisen jälkeen tulen kipeäksi. Silmäni olivat jo paremmassa kunnossa, mutta imuroituani eilen, silmiäni alkoi taas kaihertaa. Joten vaikuttaa, että nämä oireet liittyisivät pölyyn.

Eilen minulla oli 37'C vaikka normaali lämpöni on 36,4'C. Googlettelin lämpöilystä ja löysin sellaisen vaihtoehdon, että lihasjännitys ja stressi voisi aiheuttaa lämpöilyä. Minulla on yläselkää pistänyt ja niskoissa ollut jäykkyyttä, joten ehkä se on vain sitä. Monilla muillakin lämpöilyä on ollut nimenomaan talvella. Lihakset ovat jotenkin siis jumissa.

Vaikka alitajunnassa home pelottaa näiden oikeiden keskellä, uskon ja t oivon silti että kaikille löytyy aivan luonnollinen selitys.

Kiitos kaikille viesteistänne!

• Teroitin
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

pieniä oireita silloin tällöin. Jos kesällä (ainakin) jätin kaikki ikkunat kiinni yöksi, aamulla heräsin kurkku kipeänä. Jotain pientä vesivauriota täällä on ollut aiemmin, mutta kukaan ei tunnu olevan noista huolissaan. Kylpyhuoneessa oli/on kai huono ilmastointi, kun siellä täällä on pieniä homepisteitä. En tiennyt että jos hometta kasvaa, se vain yksinkertaisesti siivotaan pois. Pelko homeesta jäi kuitenkin mieleen.

Ilmanvaihto täällä on kai huono. Konellinen ilmastointi kuulemma vain nostaa pölyä pahemmin ilmaan, joten pitäisi siivota paremmin. Huoneessa oli aina raskasta hengittää ja oli taivaallinen tunne, kun aukaisi ikkunan päästäen raitista ilmaa sisään. Tähänkin vaikuttaa ihan omat siivous- ja tuuletustottumukset. Näin talvella asia onkin vaikeampi. Tänään tuuletin kodin heti herättyäni ja lämpötila laski hetkessä 10'C:seen! Saattaahan olla että olen vain vilustuttanut itseni tällä tuulettamisella, mutta jotenkin minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että olen kipeämpi jos EN tuuleta.

Pölyallergia minulta on pari vuotta sitten tutkittu, ettei sitä pitäisi olla. Olen nyt pakkasilla koittanut tappaa pölypunkkeja ym ja tämä on mielestäni auttanut hengitysteitäni enkä ole aamulla aina niin tukossa. Olen siirtynyt jo hajusteettomiin tuotteisiin, koska pyykkiä pestessä aina rupesi aivastuttamaan. Aina suuremman siivoamisen jälkeen tulen kipeäksi. Silmäni olivat jo paremmassa kunnossa, mutta imuroituani eilen, silmiäni alkoi taas kaihertaa. Joten vaikuttaa, että nämä oireet liittyisivät pölyyn.

Eilen minulla oli 37'C vaikka normaali lämpöni on 36,4'C. Googlettelin lämpöilystä ja löysin sellaisen vaihtoehdon, että lihasjännitys ja stressi voisi aiheuttaa lämpöilyä. Minulla on yläselkää pistänyt ja niskoissa ollut jäykkyyttä, joten ehkä se on vain sitä. Monilla muillakin lämpöilyä on ollut nimenomaan talvella. Lihakset ovat jotenkin siis jumissa.

Vaikka alitajunnassa home pelottaa näiden oikeiden keskellä, uskon ja t oivon silti että kaikille löytyy aivan luonnollinen selitys.

"En tiennyt että jos hometta kasvaa, se vain yksinkertaisesti siivotaan pois"= valitettavasti näin monet luulevat .Desinfioinnin tarpeellisuuden arviointi on haastavaa, sillä kemikaaleista ja niiden ominaisuuksista on saatavilla vain niukasti tietoja. Arvioitavaksi jää myös kemikaalien käytön hyöty.
        Korjausrakentamiseen soveltuvien kemikaalien määrä on suuri. Homeen desinfiointiin, rakenteiden pesuun ja suojaamiseen tarkoitetut valmisteet eli niin kutsutut biosidit sisältävät satoja erilaisia vaikuttavia ainesosia. Aineet eivät myöskään muodosta yhtenäistä joukkoa viranomaisten valvonnassa, vaan ovat eri lakien ja tahojen säätelemiä ja valvomia.
        Valtaosa asiantuntijoista epäilee desinfiointiaineiden hyötyjä homevaurioisten rakennusten kunnostuksessa.... lue lisää http://www.kemia-lehti.fi/pdf/kem808_sippel.pdf

• .
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

Viestisi on aivan kuin omasta elämästäni. Ja minä meinasin kuolla homeasuntoon. Lämpöily johtuu siitä, että elimistösi ei pysty enään pitämään peruselintoimintoja yllä.

• Kiinnostaa.
        . kirjoitti:

Viestisi on aivan kuin omasta elämästäni. Ja minä meinasin kuolla homeasuntoon. Lämpöily johtuu siitä, että elimistösi ei pysty enään pitämään peruselintoimintoja yllä.

"Tapasin muuten eilen naisen, joka kertoi saaneensa mykobakteerin siitä, että oli yöpynyt kerran kaverinsa luona, jolla oli homeongelma."

Miten hän oireili tuon mykobakteerin takia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3422
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2051
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1929
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      18
      1491
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1338
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1257
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1035
    Aihe