Suhde ilman yhdessä asumista

onko outoa

Miten mies suhtautuu siihen, että sinkkunainen, joka on vuosia elänyt sinkkuna ja on sinut sen kanssa, olisi kyllä valmis seurustelemaan mutta ei halua naimisiin, ei lapsia eikä myöskään muuttaa yhteen asumaan ?No, tämä tietysti karsii lapsia haluavat miehet heti pois ja hyvä niin, mutta esim. eronnut jolla on jo lapsia edellisestä parisuhteesta tai mies joka ei halua lapsia, kuulostaisiko ihan mahdottomalta tällainen suhde naisen kanssa, joka on valmis suhteeseen mutta sen verran itsenäinen ja omaa tilaa kaipaava, ettei halua muuttaa saman katon alle ? Onko samalla tavalla ajattelevia miehiä olemassa vai haluavatko kaikki sen traditionaalisen perhekuvion ?

19

534

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai ei...

Kuulostaa pikemminkin siltä, ettet ole kohdannut edes mitään todelliseen rakkauteen viittaavaa elämäsi aikana. Puitteet ovat puitteita eikä elämä ole mustavalkoista. Oikean ihmisen kohdatessaan äärimmäisen harva kuitenkin haluaa pitää tietoisesti toista loitolla, mutta pystyy silti samalla antamaan vapauden toteuttaa muita asioita.

• taas määritellään

Olipa omituinen kommentti:"Kuulostaa pikemminkin siltä, ettet ole kohdannut edes mitään todelliseen rakkauteen viittaavaa elämäsi aikana."
        Perustuen mihin? Mikäs sitä TODELLISTA rakkautta nyt sitten on? Ja kuinka moni sitä on kohdannut? Nyt jos oikein ollaan raa'an rehellisiä ja sellaisia realistisia eikä puhuta muumilaaksoa, niin todellakaan asiat eivät ole mustavalkoisia, ja se, mikä näyttää ei välttämättä ole.

Suurin osa ihmisten seurusteluista ja yhdessä asumisista ei perustu rakkauteen, etenkään ensimmäisten vuosien jälkeen, vaan tottumukseen, tarpeeseen ja riippuvuuteenkin. Ja kyllä, näin se vaan on, mitä enemmän arkea, yhdessä asumista ja muuta, sitä nopeammin romantiikka usein (joo, en sanonut että aina) kuolee ja kyllä osalla rakkauttakin tulee, mutta... Että jos siis rehellisiä ollaan.
        Eikä siinä ole mitään pahaa, jos niin voi elää.

Huonoissakin suhteissa roikutan vuositolkulla, ja ihmisen elämässä se, mikä on aitoa, oikeaa ja todellista, voi olla kahden vuoden päästä kaikkea muuta, eikä mikään muuta sitä aikaisempaa tunnetta valheeksi. Se on mitä kulloinkin on. Ihminen kasvaa, herää, muuttuu ja mitä vielä.

Oikean ihmisen kohdatessaan molemmat voi elää ja rakastaa omana itsenään. Eikä se vaadi yhdessä asumista.

• Huomannut tämän
        taas määritellään kirjoitti:

Olipa omituinen kommentti:"Kuulostaa pikemminkin siltä, ettet ole kohdannut edes mitään todelliseen rakkauteen viittaavaa elämäsi aikana."
        Perustuen mihin? Mikäs sitä TODELLISTA rakkautta nyt sitten on? Ja kuinka moni sitä on kohdannut? Nyt jos oikein ollaan raa'an rehellisiä ja sellaisia realistisia eikä puhuta muumilaaksoa, niin todellakaan asiat eivät ole mustavalkoisia, ja se, mikä näyttää ei välttämättä ole.

Suurin osa ihmisten seurusteluista ja yhdessä asumisista ei perustu rakkauteen, etenkään ensimmäisten vuosien jälkeen, vaan tottumukseen, tarpeeseen ja riippuvuuteenkin. Ja kyllä, näin se vaan on, mitä enemmän arkea, yhdessä asumista ja muuta, sitä nopeammin romantiikka usein (joo, en sanonut että aina) kuolee ja kyllä osalla rakkauttakin tulee, mutta... Että jos siis rehellisiä ollaan.
        Eikä siinä ole mitään pahaa, jos niin voi elää.

Huonoissakin suhteissa roikutan vuositolkulla, ja ihmisen elämässä se, mikä on aitoa, oikeaa ja todellista, voi olla kahden vuoden päästä kaikkea muuta, eikä mikään muuta sitä aikaisempaa tunnetta valheeksi. Se on mitä kulloinkin on. Ihminen kasvaa, herää, muuttuu ja mitä vielä.

Oikean ihmisen kohdatessaan molemmat voi elää ja rakastaa omana itsenään. Eikä se vaadi yhdessä asumista.

"Todellista rakkautta" on se tunne, jota ihminen tuntee siinä pahimmassa hullaantumisen huumassa, jossa jätetään avioehto tekemättä ja sanotaan ihmettelijöille, että "sä et ymmärrä rakkaudesta mitään!"

• megara125
        Huomannut tämän kirjoitti:

"Todellista rakkautta" on se tunne, jota ihminen tuntee siinä pahimmassa hullaantumisen huumassa, jossa jätetään avioehto tekemättä ja sanotaan ihmettelijöille, että "sä et ymmärrä rakkaudesta mitään!"

Olen huomannut saman. Hyvin määritelty!

• Nature75

Ei mielestäni ole mitenkään outoa, jos haluaa pitää suhteensa väljempänä. Sen kyllä uskon, että meitä vapaamman seurustelun kannattajia ei liiemmälti ole. Tosin en lähtisi yleistämään milläänlaila sitä, miten joku tietty ryhmä kokee ajatuksesi. Kaikki ihmiset ovat kuitenkin yksilöitä, ja asia selviää vain tiedustelemalla rohkeasti.

• reipas_poikamies

Sopisi erittäin hyvin, kai siellä naisen luona saisi yön yli olla :D

• ap.kirjoittaja

Joo, tietysti. En tarkoittanut mitään platonista seurustelua. Seksiä ja hellyyttä toki kaipaisin, mutta en kuitenkaan mitään kauhean kiinteää yhdessäolemista jatkuvasti. Sitä on nyt ehkä vaikea selittää, mutta olen kai vähän semmoinen boheemi. Itse asiassa minulle sopisi erittäin mainiosti olla ns. toinen nainen eli suhteessa varattuun mieheen, mutta en henkisesti pysty siihen, koska se on vastoin periaatteitani. Ajatuskin on vastenmielinen. En nyt tällä hetkellä kyllä edes hae mitään suhdetta elämäntilanteestani johtuen, mutta halusin vain kuulostella, kuulostaako semmoinen ajatus mahdottomalta.

• Kyllä tuo minulle ainakin sopisi. En varmasti edes osaisi asua yhdessä toisen kanssa.

• heeboheemi

"kuulostaisiko ihan mahdottomalta tällainen suhde naisen kanssa, joka on valmis suhteeseen mutta sen verran itsenäinen ja omaa tilaa kaipaava, ettei halua muuttaa saman katon alle ?"

Itse olen moninaisista syistä ollut sinkku koko ikäni ja olen tottunut siihen, että on omaa tilaa ja aikaa enkä tällä hetkellä osaa kuvitellakaan, että asuisin jonkun kanssa kimpassa, toki yökylässä voisin käydä. Naimisiin meno ja lasten tekeminen ei myöskään houkuttele, kummilapset riittävät. Mutta eihän sitä tiedä, jos rakastuu tulisesti, että mitä sitten tapahtuu.

"Seksiä ja hellyyttä toki kaipaisin, mutta en kuitenkaan mitään kauhean kiinteää yhdessäolemista jatkuvasti."

Sama täällä, on itse asiassa minun näkökulmasta käsittämätöntä, että jotkut parit eivät ole suurin piirtein ikinä erillään. Se luo illuusion läheisyydestä, mutta läheisyys ei ole kiinni siitä, kuinka paljon ollaan yhdessä, vaan siitä kuinka hyvin ollaan samalla aaltopituudella eli kontaktissa toinen toiseen.

"Sitä on nyt ehkä vaikea selittää, mutta olen kai vähän semmoinen boheemi."

Mitäpä sitä kummemmin selittämään, boheemi olen itsekin, vaikkei sitä heti ulkoapäin arvaakaan, kun pukeudun "normaalisti" jne. Mutta eihän sitä tiedä, jos rakastuu tulisesti, että mitä sitten tapahtuu.

• määäääääääääääääääää

Kyllähän tuo toimia voi. Tunnen pariskunnan, joka aikoinaan asui yhdessä ja tekivät lapsenkin. Yhtä helvettiä oli se. Sitten useampi vuosi viha-väleissä. Nykyään seurustelevat, hoitavat lapsensa asiat yhdessä MUTTA ratkaiseva muutos: asuvat molemmat omissa osoitteissa, elävät omaa elämää (kuitenkin siis seurustelevat eli ei muita kumppaneita) ja ovat sopineet, että kyseessä pysyvä ratkaisu eli yhteenmuuttoa ei enää ikinä. Ja onnellisia ovat ja lapsikin näyttää voivan hyvin. Kukin tyylillään, ei kannata kulttuuripaineitten antaa liikaa vaikuttaa, jos se ei omalta tunnu.

• 98ituygjh

Eipä se estä lapsiakaan. Toimiva ja sitoutuvia suhteita voi olla vaikkei yhdessä asuisikaan, jos asiat puhutaan ja molemmat sitä haluaa. Eikä sitten etsi mitään pelleilyä sen takia, ettei ovi ole sama. Mutta yhdessä asuminen ei todellakaan ole mikään parisuhteen automaattinen parannus: suurimmaksi osaksi huononnus. Ihan hyvin voi asua, elää ja olla samalla taipaleella, rakastaa toisiaan, ilman että kaikki yksityisyys tarvitsee menettää, ilman että joka yö pitäisi edes yrittää nukkua vierekkäin, ilman että kaikki on yhteistä.

Mä voisin mennä naimisiinkin, mutta en asua yhdessä. Mä voisin kyllä hankkia lapsia, mutta en muuttaa yhteen.

• mies olen

On monia seksisuhteita, joissa tyypillisesti ei "asuta yhdessä": yhden illan suhde, fuckbuddy-suhde, salarakassuhde, lomaromanssi, hengailusuhde, tapailusuhde, ...

Miten seurustelu eroaa kaikista noista, jo mitenkään?

• uusiosinkkumies

Itse olen tuollaista suhdetta etsinyt kauan. Perinteinen parisuhde on koettu ja toimimattomaksi havaittu. Toistaiseksi en ole kuitenkaan törmännyt naiseen, joka itsenäisyyttäni ja oman tilan tarvettani ymmärtäisi. Aina vaan on höpisty sitoutumiskammosta eikä olla haluttu kuulla mitä yritän sanoa. Itse en ymmärrä miksi sitoutumisen pitäisi tarkoittaa yhteen muuttamista. Eikö se tarkoita, että ollaan sitouduttu tiettyyn ihmiseen eikä elämäntapaan. Myöskään lapsista en ole kiinnostunut. Monet jopa ikäiseni naiset (40) haaveilevat vielä raskaudesta ja lapsista. Kiva sinänsä kuulla, että sellaisiakin naisia on, jotka eivät ole perinteisestä perhekuviosta kiinnostuneet.

• ei onnistu helpolla

Itse toivoisin kanssa seurustelua jossa säilytetään omat reviirit. Aika usein kaatuu siihen että mies kuvittelee että minun kämpälle kävellään kuin omaan kotiinsa kun sattuu panettamaan/nälättämään, eikä ymmärretä että minulla on muutakin elämää kuin seurustelu. Monilla miehillä on joku omituinen omistamisen ja kontrolloimisen tarve.

Aika vaikea löytää samanhenkistä ihmistä, jossa molemminpuolinen kunnioitus toisen tilantarvetta kohtaan säilyisi. Ei varmaankaan löydy hirveästi malleja tämmöiselle elämäntyylille.

• N 40

Tuollaisella ajatuksella minäkin olen leikitellyt jo monta vuotta. Enää ei kyllä taida löytyä viitseliäisyyttä edes tuollaiseen, kun miehillä on tapana olla melkoisia riesoja kauempaakin katsoen.

Asuihan presidenttimmekin juuri tuollaisessa asetelmassa ennen kuin oli pakko muodon vuoksi mennä naimisiin. Hän asui siippansa kanssa vastakkaisissa huoneistoissa, mutta minulle välimatkan pitäisi olla ainakin puoli korttelia.

• :P

Olen aikoinaan asunut miehen kanssa. Kokemusta on siitä, että yhdessäoleminen pilaa suhteen. Romantiikka kuolee, tulee kyllästyminen toiseen ja hänen jatkuva näkemisensä ja henkilökohtaiset tapansa alkavat ärsyttää. Riitoja tulee pikkuasioista.
        Minä ja monet, todella monet tuttavani ovatkin tulleet siihen tulokseen että yhteen ei muuteta kenenkään kanssa enää ikinä! Tästä puhuvia omasta kokemuksesta kertovia yhdessäasumisesta kielteiseen tapaan puhuvia lehtikirjoituksia, kolumneja ym. on myös alkanut näkymään. Yleinen kokemus on, että parisuhde menee paskaksi yhdessäasumisen johdosta, mutta paranee HETI ja herää uuteen kukoistukseensa erilleenmuuttamisen myötä!
        Asukoon yhdessä ketkä haluaa! Se ei kuitenkaan ole ainoa tapa elää suhteessa eikä ainut oikea olemisen malli. Esim. muinaisessa Kiinassa elettiin matriarkaalissa, jossa naiset ja miehet asuivat erillään, miehet sitten kävivät joskus naisensa luona panemassa ja tuomassa rahaa ja ruokaa naiselle ja lapsille. Tällainen elämäntapa sopii minulle. Yhdessäasuminen oli rehellisesti sanoen yhtä helvettiä. Se saattaisi ehkä, siis EHKÄ onnistua jos olisi todella, siis todella iso lukaali, mutta pieni kerrostalokaksio on aivan liian pieni omaan elämään ja yksityiseen tottuneille, itsenäisille ihmiselle!

• :P
        :P kirjoitti:

Olen aikoinaan asunut miehen kanssa. Kokemusta on siitä, että yhdessäoleminen pilaa suhteen. Romantiikka kuolee, tulee kyllästyminen toiseen ja hänen jatkuva näkemisensä ja henkilökohtaiset tapansa alkavat ärsyttää. Riitoja tulee pikkuasioista.
        Minä ja monet, todella monet tuttavani ovatkin tulleet siihen tulokseen että yhteen ei muuteta kenenkään kanssa enää ikinä! Tästä puhuvia omasta kokemuksesta kertovia yhdessäasumisesta kielteiseen tapaan puhuvia lehtikirjoituksia, kolumneja ym. on myös alkanut näkymään. Yleinen kokemus on, että parisuhde menee paskaksi yhdessäasumisen johdosta, mutta paranee HETI ja herää uuteen kukoistukseensa erilleenmuuttamisen myötä!
        Asukoon yhdessä ketkä haluaa! Se ei kuitenkaan ole ainoa tapa elää suhteessa eikä ainut oikea olemisen malli. Esim. muinaisessa Kiinassa elettiin matriarkaalissa, jossa naiset ja miehet asuivat erillään, miehet sitten kävivät joskus naisensa luona panemassa ja tuomassa rahaa ja ruokaa naiselle ja lapsille. Tällainen elämäntapa sopii minulle. Yhdessäasuminen oli rehellisesti sanoen yhtä helvettiä. Se saattaisi ehkä, siis EHKÄ onnistua jos olisi todella, siis todella iso lukaali, mutta pieni kerrostalokaksio on aivan liian pieni omaan elämään ja yksityiseen tottuneille, itsenäisille ihmiselle!

Siis yhdessäeläminen pilaa suhteen! :D

• itämainen viisaus
        :P kirjoitti:

Siis yhdessäeläminen pilaa suhteen! :D

"henkilökohtaiset tapansa alkavat ärsyttää. Riitoja tulee pikkuasioista."

Siis niin totta. Näiden "onnellisten parien" pikku nahistelu pikku asioista kyllä mieltä lämmittää. Sitte mies on joko aadolffi tai vässykkä jompi kumpi.
        Milloin sanotaan "hei voisit sä tehdä tuon jutun", vaan tee se mäkäti mäkäti.

• kyllä naurattaa
        itämainen viisaus kirjoitti:

"henkilökohtaiset tapansa alkavat ärsyttää. Riitoja tulee pikkuasioista."

Siis niin totta. Näiden "onnellisten parien" pikku nahistelu pikku asioista kyllä mieltä lämmittää. Sitte mies on joko aadolffi tai vässykkä jompi kumpi.
        Milloin sanotaan "hei voisit sä tehdä tuon jutun", vaan tee se mäkäti mäkäti.

Toi aadolffi tai vässykkä -vertaus oli kyllä todella hyvä :D

Kiva olis löytää mies siltä väliltä, mutta jostain syystä törmään aina noihin aadolffeihin, ja intohan siinä hiipuu kun aadolffin pitää aina saada tahtonsa läpi joko huutamalla tai marttyyri-itkupillikohtauksilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sinä näet

kun katsot peiliin?
      Ikävä
      112
      1431
    2. Se helpottaisi oloa jos

Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin
      Ikävä
      88
      1287
    3. Palsta kysely..

Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott
      Sinkut
      134
      1028
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      964
    5. aivan mieletön ikävä

paha olo 😥🫣 kaipaan sua 😔💔
      Ikävä
      39
      897
    6. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      863
    7. Haluatko naimisiin kaivattusi kanssa?

Alttarille astelette
      Ikävä
      97
      857
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      75
      836
    9. Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa

Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.
      Ikävä
      54
      812
    10. Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun

Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että
      Ikävä
      39
      764
    Aihe