Jumala puhuu:

Teuvo Aho

Usko ja elämä: Mitä sanapalvelijan tulee julistaa?
Jumala puhuu meille monella tavalla. Ympärillämme oleva luonto julistaa Jumalan suuruutta ja huolenpitoa kaikesta luomastaan. Erilaisissa elämänkohtaloissa emme aina ymmärrä Jumalan puhetta. Kyselemme hänen tarkoitustaan sairauden, onnettomuuksien ja kuoleman kohdatessa. Onko silloinkin Jumalan puhe isällistä rakkautta? Jumalan salattu viisaus avautuu silloinkin ainoastaan uskolle ja vain tarvittava määrä.

”Ääni sanoo: – Julista! Ja minä kysyn: – Mitä minun pitää julistaa?” (Jes. 40:6.)
Sananpalvelijan on hyvä kuunnella avoimin mielin, mitä ympärillä tapahtuu. Ennen kaikkea hänen tulee kuunnella Siionin sydänääniä: sitä, mitä Jumala puhuu (Jes. 2:3). Elämä soljuu eteenpäin ja joskus myrskyääkin hyökyaaltojen tavoin. Tajuntaamme virtaa monenlaisia viestejä ja haasteita. Keskikesän kynnykselläkin on kuitenkin julistettava kaikkein tärkeintä: ”Ruohoa ovat ihmiset. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti.” (Jes. 40:7–8.)

Jumalan sana tulee kaukaa lähelle. Kukaan ei voi sanoa, ettei se minua kosketa. Kun tulemme seuroihin, istumme seurapenkkiin ja yhdymme Jumalan kansan lauluun, saamme ristiä kätemme ja pyytää: Anna, Isä, lapsen mieltä kuulla ja uskoa. Sana satuttaa, löytää aran mielen. Evankeliumin saarna synnyttää ilon. Profeetan sana alkaa elää: ”Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia, antamaan Siionin sureville kyynelten sijaan ilon öljyä” (Jes. 61:3). Elämän katoavaisuuden keskellä on jotakin katoamatonta. Jumala on uskollinen lupauksissaan. Evankeliumissa on Jumalan voima uuden päivän matkalle.

Evankeliumi vapauttaa elämään

Kristuksen evankeliumi vapauttaa uskojansa elämään (Room. 1:16). Samalla kun evankeliumi vapauttaa synnin orjuudesta, se sitoo minut Kristuksen seuraamiseen kuuliaisuuden tiellä (1. Piet. 1:13–14). En enää elä itselleni, vaan hänelle, joka on minua rakastanut ja yhä rakastaa (2. Kor. 5:15). Oikea vapaus on vastuun kantamista itsestä ja toisista ihmisistä. Se ei ole vain velvollisuus, vaan ennen kaikkea riemullinen etuoikeus ja tehtävä. Kilvoituksen ja palvelun poluilla tulee tappioita. Sydän hätäilee. Mistä löydän ilon ja rauhan?

”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon” (Matt. 11:28). Sanan kuulossa Hyvän Paimenen kutsu koskettaa. Se on tarkoitettu minulle. Kädet kohoavat siunaamaan, julistamaan ilosanomaa syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan rauhasta. Isä muistaa vielä. Lapsen nimi on elämän kirjassa. Evankeliumin saarna vapauttaa uskomaan. Se vapauttaa elämään Jumalan lapsena tässä maailmassa. Jumalan majassa on tilaa surun ja ilon kyynelille. Vanhan liiton matkamies kutsuu meitä yhteiseen iloon: ”Ihmeellinen on sinun armosi, Jumala! Sinun siipiesi suojaan rientävät ihmislapset. Sinä ruokit heidät talosi runsain antimin ja annat heidän juoda ilosi virrasta. Sinun luonasi on elämän lähde, sinun valostasi me saamme valon.” (Ps. 36:8–10.)

5

312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Usko ja elämä: Mitä sanapalvelijan tulee julistaa?
      Jumala puhuu meille monella tavalla. Ympärillämme oleva luonto julistaa Jumalan suuruutta ja huolenpitoa kaikesta luomastaan. Erilaisissa elämänkohtaloissa emme aina ymmärrä Jumalan puhetta. Kyselemme hänen tarkoitustaan sairauden, onnettomuuksien ja kuoleman kohdatessa. Onko silloinkin Jumalan puhe isällistä rakkautta? Jumalan salattu viisaus avautuu silloinkin ainoastaan uskolle ja vain tarvittava määrä.

”Ääni sanoo: – Julista! Ja minä kysyn: – Mitä minun pitää julistaa?” (Jes. 40:6.)
      Sananpalvelijan on hyvä kuunnella avoimin mielin, mitä ympärillä tapahtuu. Ennen kaikkea hänen tulee kuunnella Siionin sydänääniä: sitä, mitä Jumala puhuu (Jes. 2:3). Elämä soljuu eteenpäin ja joskus myrskyääkin hyökyaaltojen tavoin. Tajuntaamme virtaa monenlaisia viestejä ja haasteita. Keskikesän kynnykselläkin on kuitenkin julistettava kaikkein tärkeintä: ”Ruohoa ovat ihmiset. Ruoho kuivuu, kukka lakastuu, mutta meidän Jumalamme sana pysyy iäti.” (Jes. 40:7–8.)

Jumalan sana tulee kaukaa lähelle. Kukaan ei voi sanoa, ettei se minua kosketa. Kun tulemme seuroihin, istumme seurapenkkiin ja yhdymme Jumalan kansan lauluun, saamme ristiä kätemme ja pyytää: Anna, Isä, lapsen mieltä kuulla ja uskoa. Sana satuttaa, löytää aran mielen. Evankeliumin saarna synnyttää ilon. Profeetan sana alkaa elää: ”Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia murheellisia, antamaan Siionin sureville kyynelten sijaan ilon öljyä” (Jes. 61:3). Elämän katoavaisuuden keskellä on jotakin katoamatonta. Jumala on uskollinen lupauksissaan. Evankeliumissa on Jumalan voima uuden päivän matkalle.

Hieman ihmetyttää?? Siteeraat vahaa testamenttia? Samalla puhut evankeliumista. Mitä oikein ajat takaa.

Käskikö Jeesus missään julistaa Vanhaa Testamenttia? Paikka olisi hyvä näyttää Raamatusta. Jeesus ainoastaan sanoi, - ettekö te tunne kirjoituksia.

Evankeliumi itsessään ei vapauta synnistä, vapautuksen tekee vain Kaste ja usko Jeesukseen Herrana.

Kasteessa ei voi olla kysymys tiedottoman vauvan vale- valelusta, jossa Hänet liitetään johonkin valtio- johteiseen seurakuntaan, vaan upotuskasteesta, jossa Ihminen liitetään Kristukseen, ja saa ylleen Kristus ruumiin.

Evankeliumista puhuu vain ihmiset, jotka eivät pysty sanomaan Jeesuksen nimeä lähimmäisten edessä, kuten Sinä

(Matt. 11:28). Sanan kuulossa Hyvän Paimenen kutsu koskettaa. Se on tarkoitettu minulle. Kädet kohoavat siunaamaan, julistamaan ilosanomaa syntien anteeksiantamuksesta ja Jumalan rauhasta. ** Mantraa. Evankeliumi on ilosanoma syntyneestä vapahtajasta, joka täytti lain, ja on Jeesus Kristus.

Synti taas ei ole mikään VL syntilista, vaan uskon puute juuri Jeesukseen, jota sinulla ei ole. Jeesus itse määrittelee synnin vain kerran. Siinä on lestadiolaiselle juuri opin kappale, mutta ei näytä kelpaavan. Jeesus kertoo mikä on synti. Joh 16; 9 Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun.

Tehän ette usko Jeesukseen Herrana vain synnin sovittajana.

Isä muistaa vielä. Lapsen nimi on elämän kirjassa. Evankeliumin saarna vapauttaa uskomaan. Se vapauttaa elämään Jumalan lapsena tässä maailmassa.** Vaikka kuulet niitä saarnoja päivät pitkät, et ole muuta kun kolehdin maksaja. Jumalan valtakuntaan pääsee vain Hän, joka tunnustaa Jeesuksen Herraksi, ottaa Hänet vastaan, ei mitään lahkoa. Joh 1; 12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

Jumalan majassa on tilaa surun ja ilon kyynelille. Vanhan liiton matkamies kutsuu meitä yhteiseen iloon: ”Ihmeellinen on sinun armosi, Jumala! Sinun siipiesi suojaan rientävät ihmislapset. Sinä ruokit heidät talosi runsain antimin ja annat heidän juoda ilosi virrasta. Sinun luonasi on elämän lähde, sinun valostasi me saamme valon.” (Ps. 36:8–10.)** Juuri näin puhuu Jehovan todistaja, Jumalan suojaan vain suoraan.

Kes.

• Teuvo Aho

jehovan todistaja?

• etsivä-xx

Teksti on päivämiehen: Päivämies 22/2010
        http://www.srk.fi/index.php?p=usko_ja_elama_mita_sanapalvel

Tekstiä ei ole tänne varmaankaan tuonut sen kirjoittaja Teuvo Aho itse vaan joku muu.

Teuvo Aho on tietääkseni pappismies. Luterilaisessa jumalanpalvelusperinteessä on tapana kertoa asiaan liittyvät psalmit, vanhan testamentin tekstit sekä apostolien kirjoitukset evankeliumitekstin lisäksi. Mielestäni tässä tekstissä on hyvä lohdutuksen sanoma ja hyvä kirjoitus erittäin vaikeasta aiheesta. Se on minun mieleeni vaikka siinä onkin minulle vieraampia vanhoillislestadiolaisen liikkeen korostuksia. Asia avautunee kuitenkin sille kohderyhmälle, jolle se on kirjoitettu eli kaikille kärsiville vanhoillislestadiolaisille ihmisille. Avautunee rikkirevityille sydämille ja epätoivoisille maailman murjomille, koska se tuntui lohdulliselle minustakin. Psalmien tekstit ovat mitä lohdullisinta sanaa tämän päivänkin ihmisille. Kyllä luterilainen ihminen osaa lukea Raamattua niin että psalmien sanoma on ennen Kristusta lupaukseen luottavien sanomaa - laulua uskosta Jumalaan.

"Isä muistaa vielä. Lapsen nimi on elämän kirjassa." Minulle tämä lause on viittaus kasteeseen. "Älä pelkää, minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. (Jes. 43:1)" Tämä kuuluu kirkkomme kasteseremoniaan ja katekismuksen kasteopetukseen. Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.(1. Piet. 3:21)". Kasteen lahjoihin turvaamme aina uudestaan ja uudestaan. Minä palaan tähän tähän lauseeseen uudestaan ja uudestaan "olet minut nimeltä kutsunut, minä olen sinun".

• 12+12
        etsivä-xx kirjoitti:

Teksti on päivämiehen: Päivämies 22/2010
        http://www.srk.fi/index.php?p=usko_ja_elama_mita_sanapalvel

Tekstiä ei ole tänne varmaankaan tuonut sen kirjoittaja Teuvo Aho itse vaan joku muu.

Teuvo Aho on tietääkseni pappismies. Luterilaisessa jumalanpalvelusperinteessä on tapana kertoa asiaan liittyvät psalmit, vanhan testamentin tekstit sekä apostolien kirjoitukset evankeliumitekstin lisäksi. Mielestäni tässä tekstissä on hyvä lohdutuksen sanoma ja hyvä kirjoitus erittäin vaikeasta aiheesta. Se on minun mieleeni vaikka siinä onkin minulle vieraampia vanhoillislestadiolaisen liikkeen korostuksia. Asia avautunee kuitenkin sille kohderyhmälle, jolle se on kirjoitettu eli kaikille kärsiville vanhoillislestadiolaisille ihmisille. Avautunee rikkirevityille sydämille ja epätoivoisille maailman murjomille, koska se tuntui lohdulliselle minustakin. Psalmien tekstit ovat mitä lohdullisinta sanaa tämän päivänkin ihmisille. Kyllä luterilainen ihminen osaa lukea Raamattua niin että psalmien sanoma on ennen Kristusta lupaukseen luottavien sanomaa - laulua uskosta Jumalaan.

"Isä muistaa vielä. Lapsen nimi on elämän kirjassa." Minulle tämä lause on viittaus kasteeseen. "Älä pelkää, minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun. (Jes. 43:1)" Tämä kuuluu kirkkomme kasteseremoniaan ja katekismuksen kasteopetukseen. Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus.(1. Piet. 3:21)". Kasteen lahjoihin turvaamme aina uudestaan ja uudestaan. Minä palaan tähän tähän lauseeseen uudestaan ja uudestaan "olet minut nimeltä kutsunut, minä olen sinun".

Päivämiehessä on puhetta myös siitä miten jumala haluaa pitää ihmisen pienen paikalla.
        http://freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa/

• VL-uskovaiseksi
        Teuvo Aho kirjoitti:

jehovan todistaja?

Luulin että hän on vl.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      612
      2246
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      108
      1098
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      25
      1095
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      5
      944
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      855
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      86
      845
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      89
      752
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      725
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65