Hampaat "liikkuu"

nnell

Hei kaikki!
Auttakaa ken osaatte tämän vaivan kanssa. Olen siis 17-vuotias, ja tuntuu kuin kaksi etuhammastani lähtisivät pian irti. Ne naksuvat ja loksahtelevat aina kun nielaisen. Samalla tuntuu, että koko hammas saattaa lähteä irti. Olen nyt ollut pari kertaa muutaman viikon sisään hammaslääkärissä, mutta en ole kysynyt että mitä tämä voisi olla. Tuskin mitään vakavaa, sillä kyllähän he sen olisivat huomanneet. Joten pyydän, että vastaatte tähän ja autatte :))))

19

10746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkklkl

      Täältä saat ilmaisia neuvoja, muuta kannattaa varmaan jotain maksaakin kun hampaat on kysymyksessä.
      Älä heiluttele hampaitasi sormin, ne voi irrotakin. Vanhempana hampaat ovat lujemmin kiinni.

      • En heiluttele ollenkaan. Ei ne silleen heilu vaan tuntuu siltä että ne loksahtavat pois paikoiltaa yms vaikka näin ei olekaan.


    • Kepa77

      Älä tosiaan liikuttele itse hampaitasi. Ensi tilassa yksityiseen hammaslääkäriin tutkittavaksi. Hampaan ei kuulu heilua. Mitä tahansa onkin syynä, saa varmasti hoidettua.

      • En niitä heilutelekaan (: Hammaslääkäri olisi varmasti sanonut jos olisi jotain vakavaa kyseessä! :)


      • *TheRoad*
        nnell kirjoitti:

        En niitä heilutelekaan (: Hammaslääkäri olisi varmasti sanonut jos olisi jotain vakavaa kyseessä! :)

        Kannattaa kuitenkin mainita hammaslääkärille asiasta. Oletko vielä menossa hammaslääkärille lähiaikoina?


      • *TheRoad* kirjoitti:

        Kannattaa kuitenkin mainita hammaslääkärille asiasta. Oletko vielä menossa hammaslääkärille lähiaikoina?

        Juu kyllä ajattelin mainita (: äsken koitin varovasti yhtä etuhammastani ja se heilui aika pahasti. Olen menossa lokakuussa hlääkäriin (:


    • --..

      Mulla on sama juttu, yleensä ainakin syömisen jälkeen ne tuntuu oudolta ja sitten jotenkin hassusti "loksahtaa" paikoilleen.. Pelottaa hammaslääkäri niin kovasti, etten ole saanut aikaiseksi soitettua sinne edes vielä..

    • hammashoitsuopisk.

      Tuskin kyseessä on mitään kovin vakavaa, varsinkin jos olet käynyt hammaslääkärillä useasti lähiaikoina eikä hän ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Yleensä hammaslääkäri käynnillä, lääkäri tutkii suun yleisilmeen kuitenkin melko perinpohjin.. ja varsinkin jos ikenissäsi ei ole mitään tulehduksia tms, tuskin kyse on ainakaan mistään vakavasta.
      Noin nuorella aika harvoin mitään paroakaan on kovin mittavassa määrin, ja jos kyse on vain hampaiden heilumisesti, ni tuskin on syytä huoleen.. Tosin asiasta kannattaa lääkärille mainita, niin hän voi arvioida tilanteen tarkemmin.. :)

      • dsegreu

        Itsellä oli sama kokemus,, tuntui että hammas liikkuu jotenkin sijoillaan jollakin tavalla,, ajoittain kipeäkin. Ulkoisesti siinä ei näy mitään. Lopulta selvisi että hammas oli (kyseessä juurihoidettu hammas) oli saanut halkeamia, osa niin syviä, että hammas on poistettava,,


    • Välttämättä irti ole lähdössä. Asia on niin, että ihminen käyttää hampaitaan pääasiassa syömiseen. Voit toki pyytää poistamaan ne, jos se kiusaa sinua.

      • ärsyttävää

        mulla kans ollut samanlaista, yks hammas välilä selkeästi lonksuu ja etuhampaat ikäänkun kinnais ja jos esim.kynnellä koitan ottaa välistä jotain pois räksähtää tms.liikahtaa.. mulle purentahammaslääkäri vaan sanoi että no kyllä hampaat kaikilla vähän liikkuu. ei silti paljon lohduta kun se on uus juttu,ei mun mielestä tällästä kuuluis olla! mul on myös puutuneet noi etuhampaat vähän väliä


      • the_road

        Lakkaa höpisemästä sekavia! =/


      • todellista totta
        the_road kirjoitti:

        Lakkaa höpisemästä sekavia! =/

        Ai mitä sekavia?


      • the_road
        todellista totta kirjoitti:

        Ai mitä sekavia?

        " Ai mitä sekavia? "

        Tarkoitin tietysti tuota nimimerkin "ramipussinen" kommenttia. Eikö se aika sekavaa höpinää ole??


      • koskahan loppus
        the_road kirjoitti:

        " Ai mitä sekavia? "

        Tarkoitin tietysti tuota nimimerkin "ramipussinen" kommenttia. Eikö se aika sekavaa höpinää ole??

        jep,aattelin jo että tarkotit sitä että kun hampaat liikkuu ja lonksuu ;)
        Kuulemma purannallisesta asiasta olis kyse,hml sanoi mulle.
        mun tilanteessa vissiin lihasjännitys muuttaa sitä niin kokoajan että
        saa aikaan vaikka mitä mutta kestänyt jo 8kk!


      • the_road
        koskahan loppus kirjoitti:

        jep,aattelin jo että tarkotit sitä että kun hampaat liikkuu ja lonksuu ;)
        Kuulemma purannallisesta asiasta olis kyse,hml sanoi mulle.
        mun tilanteessa vissiin lihasjännitys muuttaa sitä niin kokoajan että
        saa aikaan vaikka mitä mutta kestänyt jo 8kk!

        No enhän mä sinua tarkottanut =) Ihan asiallisia viestejä oot lähettänyt.

        Kyllähän hampaat kaikilla heiluu/joustaa ihan vähän, mutta se on kyllä yleensä niin lievää, ettei itse edes huomaa. Purentakin muuttuu ajan kuluessa kaikilla ja kaikenikäisillä hiukan, eli hampaat siirtyvät. Mutta kyllähän tuossa jotain on jos noin paljon heiluvat, ei ihan normaalia.

        Joo, mullakin kävi mielessä että olisi jotain purentaan liittyvää ehkä. Narskutteletko tai puretko hampaita tiukasti yhteen?? Yöllä tai päivällä? Meinaan, että olisiko siinä syy lihasjännitykseen?


      • ressaa kovasti
        the_road kirjoitti:

        No enhän mä sinua tarkottanut =) Ihan asiallisia viestejä oot lähettänyt.

        Kyllähän hampaat kaikilla heiluu/joustaa ihan vähän, mutta se on kyllä yleensä niin lievää, ettei itse edes huomaa. Purentakin muuttuu ajan kuluessa kaikilla ja kaikenikäisillä hiukan, eli hampaat siirtyvät. Mutta kyllähän tuossa jotain on jos noin paljon heiluvat, ei ihan normaalia.

        Joo, mullakin kävi mielessä että olisi jotain purentaan liittyvää ehkä. Narskutteletko tai puretko hampaita tiukasti yhteen?? Yöllä tai päivällä? Meinaan, että olisiko siinä syy lihasjännitykseen?

        Kiskot on ollu käytössä jo kohta 6kk ja oireita yhä ja edelleen :/
        varsinaisesti narskuttamista en ole koskaan havainnut mutta hampaiden
        tiukkaa yhteenpuremista kylläkin.. siihen olen tosin viimeset puoli vuotta
        kiinnittänyt huomiota enkä enää tehnyt ainakaan hereillä ollessa.. luulis jo
        oireiden pikkuhiljaa häviävän.. sain uudet kiskot pari viikkoa sitten mutten ole
        pystynyt niitä käyttämään,tällä viikolla vihdoin meen niitä hiotuttamaan..
        meinaa hulluks tulla näiden oireiden kanssa :( alkoi kai loppuraskaudessa ja sillon
        hiottiin aina yhtä hammasta joka aina rupes kanttaamaan.. sitten poistettiin heti
        synnytyksen jälkeen viisuri ja siitä vasta hermokivut alkoikin..sitten juurihoitoa
        viereiseen hampaaseen. sitten toiselta puolelta viisuri pois kun oli vähän poikittain ja
        kivut siirtyi sinnekin. sitten niitä olikin molemmin puolin. Tänä aikana siis pari juurihoitoa,
        ei mätää.. ilmeisesti hermot menny puremisen takia (?). niin tai näin nyt on sitten etuhammas
        vähän liikkunut eteenpäin ja hitusen toisen yläetuhampaan päälle.. ja ikävän tuntunen.
        muutenkin vaikka mitä outoja tuntemuksia. kumpa nyt rauhottus!


      • kkkss
        ärsyttävää kirjoitti:

        mulla kans ollut samanlaista, yks hammas välilä selkeästi lonksuu ja etuhampaat ikäänkun kinnais ja jos esim.kynnellä koitan ottaa välistä jotain pois räksähtää tms.liikahtaa.. mulle purentahammaslääkäri vaan sanoi että no kyllä hampaat kaikilla vähän liikkuu. ei silti paljon lohduta kun se on uus juttu,ei mun mielestä tällästä kuuluis olla! mul on myös puutuneet noi etuhampaat vähän väliä

        Kuulemma ruokavaliollakin merkitystä hampaiden suussa pysymiseen reikiintymisen estämiseen. Tarkistakaa että saatte vitamiiineja ja hivenaineita monipuolisesti, erityisesti D-vitamiinia, kalaöljyä, c-vit. yms.


      • pönttöpääukkeli
        ressaa kovasti kirjoitti:

        Kiskot on ollu käytössä jo kohta 6kk ja oireita yhä ja edelleen :/
        varsinaisesti narskuttamista en ole koskaan havainnut mutta hampaiden
        tiukkaa yhteenpuremista kylläkin.. siihen olen tosin viimeset puoli vuotta
        kiinnittänyt huomiota enkä enää tehnyt ainakaan hereillä ollessa.. luulis jo
        oireiden pikkuhiljaa häviävän.. sain uudet kiskot pari viikkoa sitten mutten ole
        pystynyt niitä käyttämään,tällä viikolla vihdoin meen niitä hiotuttamaan..
        meinaa hulluks tulla näiden oireiden kanssa :( alkoi kai loppuraskaudessa ja sillon
        hiottiin aina yhtä hammasta joka aina rupes kanttaamaan.. sitten poistettiin heti
        synnytyksen jälkeen viisuri ja siitä vasta hermokivut alkoikin..sitten juurihoitoa
        viereiseen hampaaseen. sitten toiselta puolelta viisuri pois kun oli vähän poikittain ja
        kivut siirtyi sinnekin. sitten niitä olikin molemmin puolin. Tänä aikana siis pari juurihoitoa,
        ei mätää.. ilmeisesti hermot menny puremisen takia (?). niin tai näin nyt on sitten etuhammas
        vähän liikkunut eteenpäin ja hitusen toisen yläetuhampaan päälle.. ja ikävän tuntunen.
        muutenkin vaikka mitä outoja tuntemuksia. kumpa nyt rauhottus!

        voivoivvoivoiv


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      615
      4383
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3520
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3171
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2961
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2324
    6. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2257
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2241
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2040
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2005
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      1973
    Aihe