Nyt tietoa tiskiin

DN

tarkoitus ostaa oikeat talvirenkaat lähes uuteen SUV:iin, on kyllä olemassa nokian vitoset mutta en niitä kyllä autooni laita (ryssäläiset).

6

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoa maailma ja netti etenkin on pullallaan. Sitä tuskin lisää kaipaat.
      Mutta kokemus on näissä asioissa tärkeäpää nimen omaan tapauskohtaisesti.

      Ensinnäkin kun Sinulla on nelivetoinen auto, niin ei ole kovin väliä, millä
      renkailla ajat. Itselläni on menossa neljäs nelivetoinen kitkarenkailla.
      Vähän ajokokemusta omaavat kuljettajat ja takavetoiset autot ovat
      vaarallinen yhdistelmä meidän talviliikenteessä, ja on aivan oikein, että
      heillä on mahdollisimman pitkät piikit. Mutta Sinulla SUV:n omistajana
      ei ole mitään hätää.

      Periaatteessa pitää suosia kotimaista valmistajaa, vaikka ne ryssältä tulisivatkin,
      sillä ainahan niistä jotain jää Noiallekin, ainakin kate. Teoriassa venäjällä
      valmistetut renkaat pitäisi edustaa rengasteknologian huippua, sillä tehdas
      on uusi. Mutta mutta mutta, onko niissä kumiseoksissa kaikki koostumuksen
      edellyttämät lisäaineet, etteivät vaan olisi menneet "parempiin suihin".

      Nokialaisia valmistetaan myös Suomessa, riippuu koosta. Minun ärrät ovat
      kokoa 225 mm ja se varmisti ostopäätöksen. Tällä hetkellä on kahdet, vanhemmat
      84000 km ajetut, kesät talvet. Syksyllä laitan kaksi talvea alla olleet "uudet"
      käyttöön.

      On täysin huhaa puhetta, että kitkat sulaisisivat kesäkäytössä, ei ainakaan Nokian R.

      No, tietoa tuli kuitenkin jonkin verran, mutta kokemusta sitäkin enemmän.
      Jos päädyt nastoihin, niin senkin teet tietoisesti, sillä silloin olet tavikelissä
      SUV:si kanssa maanteiden kunkku.

      • KYroi

        Ei kitkoissa mitään vikaa ole, todella mukavat. Pito talvisin ihan yhtä hyvä joka kelillä kuin nastarenkailla, ihan jopa sillä kauhian pelottavalla jääkelillä. Kesäisin kyllä pihinä ja viitseliäisenä miehenä ajelen kesärenkailla.. Ai niin, autossa on vajaaveto edestä käsin.

        Mutta tuo, että nastarenkailla on jotenkin maanteiden kunkku nastarenkailla, niin ehkäpä liikennevalokiihdyttelyssä.. Mutta tahtoisin kuitenkin huomauttaa, että hidastuvuus on ihan samaa kuin vajaavetoisissakin autoissa (niissäkin jarrut joka nurkassa) ja kaarrepito. Tai oikeastaan kaarreajossa pärjää etuvetoisella paremmin kuin nelivetoisella, joka voi yllättää saamalla takapään luistoon. Etuvetoinen vain ja ainoastaan puskee, mikä on erittäin helppo huomata ja korjata.


      • KYroi kirjoitti:

        Ei kitkoissa mitään vikaa ole, todella mukavat. Pito talvisin ihan yhtä hyvä joka kelillä kuin nastarenkailla, ihan jopa sillä kauhian pelottavalla jääkelillä. Kesäisin kyllä pihinä ja viitseliäisenä miehenä ajelen kesärenkailla.. Ai niin, autossa on vajaaveto edestä käsin.

        Mutta tuo, että nastarenkailla on jotenkin maanteiden kunkku nastarenkailla, niin ehkäpä liikennevalokiihdyttelyssä.. Mutta tahtoisin kuitenkin huomauttaa, että hidastuvuus on ihan samaa kuin vajaavetoisissakin autoissa (niissäkin jarrut joka nurkassa) ja kaarrepito. Tai oikeastaan kaarreajossa pärjää etuvetoisella paremmin kuin nelivetoisella, joka voi yllättää saamalla takapään luistoon. Etuvetoinen vain ja ainoastaan puskee, mikä on erittäin helppo huomata ja korjata.

        Kyllä etuvetoisella pärjää, mutta nelivetoisella nuo mutkat
        tulee ajettua suuremmalla nopeudella. Tuo teiden kunkku
        on kokonaisuus, johon lasken mukaan auraamattomilla kaduilla
        ajelut ja helpomman etenemisen yleensä. Abs-jarruilla neliveto ei
        tosiaankaan pysähdy sen paremmin kuin kaksivetoinenkaan.

        Nelivetoisella kun ollaan pois tieltä, niin ollaan yleensä syvemmällä
        hangessa juuri tuon "turvallisen" tuntuisen suuremman nopeuden
        takia. Kaikki ne joskus juuttuu, mitä parempi vetojärjestelmä,
        sitä syvemmällä hangessa ollaan.


      • jäläs

        Yritin provosoida mehevää keskustelua kitkoista "hui lipsuu".
        Tarkotus oli "kaivaa" ne kitkojen hyvät ja huonot
        puolet esiin.Esimerkiksi sivuluisto ,verrattuna
        nastoihin,Nastat on tiedossa minullakin monen kymmenen
        vuoden ajo kokemuksella.Jopa ne kuppi hakkapeliitat ! !
        Mutta,kun vänkäsin noita talvi renkaita alle,niin,tulipahan
        mieleen että jos ajas samoilla ,siis kitkoilla ympäri vuoden.
        kilometrejä tulee noin 6000 vuoteen ! !
        Ei tarviais vaihtaa eikä kärsiä noistä älytttömistä kesä kakkaroista
        kivi kovat 225 x17,ja auto on yks meluisa rempula.
        Nuo kakkarat ei sovellu kuin rata ajoon!
        Noilla nastarenkailla 16x205 on kuin eri auto,
        ohjaus tuntuma looginen,ei remmo urissa kuin pässi,
        kulku kaiken kaikkiaan järjellisempää.
        Kitkoistahan puuttus vielä nastojenkin
        rapina.


      • Täpinä...
        jäläs kirjoitti:

        Yritin provosoida mehevää keskustelua kitkoista "hui lipsuu".
        Tarkotus oli "kaivaa" ne kitkojen hyvät ja huonot
        puolet esiin.Esimerkiksi sivuluisto ,verrattuna
        nastoihin,Nastat on tiedossa minullakin monen kymmenen
        vuoden ajo kokemuksella.Jopa ne kuppi hakkapeliitat ! !
        Mutta,kun vänkäsin noita talvi renkaita alle,niin,tulipahan
        mieleen että jos ajas samoilla ,siis kitkoilla ympäri vuoden.
        kilometrejä tulee noin 6000 vuoteen ! !
        Ei tarviais vaihtaa eikä kärsiä noistä älytttömistä kesä kakkaroista
        kivi kovat 225 x17,ja auto on yks meluisa rempula.
        Nuo kakkarat ei sovellu kuin rata ajoon!
        Noilla nastarenkailla 16x205 on kuin eri auto,
        ohjaus tuntuma looginen,ei remmo urissa kuin pässi,
        kulku kaiken kaikkiaan järjellisempää.
        Kitkoistahan puuttus vielä nastojenkin
        rapina.

        Moi moi

        Minä olen ajellut viimeiset 16-17 vuotta kitkoilla kesät talvet.
        10-20 tuhannen jälkeen vaihdan etuakselilta taka-akselille, jotta
        kuluisisivat mahdollisimman tasaisesti.

        Nyt saan ryöpyn niskaani, kun väitän, että 3 mm:n kitkat ovat
        parhaat kesärenkaat joita voi kuvitella. Kun vaan välttää hohtuuttomia
        nopeuksia sateella. Kitkan pehmeä kumiseos pitää asfaltilla erin omaisesti,
        ja on hiljainen. Kun leveyttä on pikkasen enempi kuin ensiasennusrenkaissa,
        niin ei huoju eikä kiertele. Se että löytää urat leveämpi rengas, on lähinnä
        teoriaa. Kulunut kitka on harvinaisen "topakka" ja johtuu juuri noiden
        lamellien kulumisesta, ei olla harjan päällä, niin kuin upo uudella renkaalla.

        Kun muistaa vielä, ettei aja sataa kun sataa, niin hyvin menee, kosteus
        asfaltissa 3 mm kulutuspinnalla ei ole ongelma.

        Rengaskauppiaita kyllä ottaa päähän, kun kitkojen ostaja ei keväällä
        ilmestykkään rengaskaupoille, jää ne toiset renkaat myymättä.

        Autokoulujen talvikurssit pitäisi ajaa noilla mainitsemillasi kuppihakiksilla,
        niin tietäisivät millaisen hien takana auton oikaisu on. Sen jälkeen
        kelpaisisi nykyistä rengas kuin rengas


      • jäläs
        Täpinä... kirjoitti:

        Moi moi

        Minä olen ajellut viimeiset 16-17 vuotta kitkoilla kesät talvet.
        10-20 tuhannen jälkeen vaihdan etuakselilta taka-akselille, jotta
        kuluisisivat mahdollisimman tasaisesti.

        Nyt saan ryöpyn niskaani, kun väitän, että 3 mm:n kitkat ovat
        parhaat kesärenkaat joita voi kuvitella. Kun vaan välttää hohtuuttomia
        nopeuksia sateella. Kitkan pehmeä kumiseos pitää asfaltilla erin omaisesti,
        ja on hiljainen. Kun leveyttä on pikkasen enempi kuin ensiasennusrenkaissa,
        niin ei huoju eikä kiertele. Se että löytää urat leveämpi rengas, on lähinnä
        teoriaa. Kulunut kitka on harvinaisen "topakka" ja johtuu juuri noiden
        lamellien kulumisesta, ei olla harjan päällä, niin kuin upo uudella renkaalla.

        Kun muistaa vielä, ettei aja sataa kun sataa, niin hyvin menee, kosteus
        asfaltissa 3 mm kulutuspinnalla ei ole ongelma.

        Rengaskauppiaita kyllä ottaa päähän, kun kitkojen ostaja ei keväällä
        ilmestykkään rengaskaupoille, jää ne toiset renkaat myymättä.

        Autokoulujen talvikurssit pitäisi ajaa noilla mainitsemillasi kuppihakiksilla,
        niin tietäisivät millaisen hien takana auton oikaisu on. Sen jälkeen
        kelpaisisi nykyistä rengas kuin rengas

        No nyt kyllä kerroit sellaisen pommin , että,rengas kauppiaalta pääsee itku !
        Kuinkahan moni muukin on näitten nyky autojen rengas ongelmien
        kanssa paininut ? Harvassa on ne tyytyväiset noihin yli koko renkaisiin.
        Siis yksin kertaisesti kitkat kesällä on yhtä kuin miellyttävä ja suht
        koht hiljainen auto,verrattuna noihin älyttömiin rata renkaisiin,
        siis normaali kuskin normaali ajonopeudella !
        Mutta,eläpä välitä jos jotkut tahot vähän riemastuu. . .
        Taijan minäkin ajella nuo nastat tänä talvena loppuun
        ja sitte kitkat.
        Kiitos sinulle hyvästä ja asian tuntevasta vastauksesta.
        PS.ELITE EI OIJENNU ,KU HYVÄLLÄ TUURILLA ! !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe