tarkoitus ostaa oikeat talvirenkaat lähes uuteen SUV:iin, on kyllä olemassa nokian vitoset mutta en niitä kyllä autooni laita (ryssäläiset).
Nyt tietoa tiskiin
6
221
Vastaukset
Tietoa maailma ja netti etenkin on pullallaan. Sitä tuskin lisää kaipaat.
Mutta kokemus on näissä asioissa tärkeäpää nimen omaan tapauskohtaisesti.
Ensinnäkin kun Sinulla on nelivetoinen auto, niin ei ole kovin väliä, millä
renkailla ajat. Itselläni on menossa neljäs nelivetoinen kitkarenkailla.
Vähän ajokokemusta omaavat kuljettajat ja takavetoiset autot ovat
vaarallinen yhdistelmä meidän talviliikenteessä, ja on aivan oikein, että
heillä on mahdollisimman pitkät piikit. Mutta Sinulla SUV:n omistajana
ei ole mitään hätää.
Periaatteessa pitää suosia kotimaista valmistajaa, vaikka ne ryssältä tulisivatkin,
sillä ainahan niistä jotain jää Noiallekin, ainakin kate. Teoriassa venäjällä
valmistetut renkaat pitäisi edustaa rengasteknologian huippua, sillä tehdas
on uusi. Mutta mutta mutta, onko niissä kumiseoksissa kaikki koostumuksen
edellyttämät lisäaineet, etteivät vaan olisi menneet "parempiin suihin".
Nokialaisia valmistetaan myös Suomessa, riippuu koosta. Minun ärrät ovat
kokoa 225 mm ja se varmisti ostopäätöksen. Tällä hetkellä on kahdet, vanhemmat
84000 km ajetut, kesät talvet. Syksyllä laitan kaksi talvea alla olleet "uudet"
käyttöön.
On täysin huhaa puhetta, että kitkat sulaisisivat kesäkäytössä, ei ainakaan Nokian R.
No, tietoa tuli kuitenkin jonkin verran, mutta kokemusta sitäkin enemmän.
Jos päädyt nastoihin, niin senkin teet tietoisesti, sillä silloin olet tavikelissä
SUV:si kanssa maanteiden kunkku.- KYroi
Ei kitkoissa mitään vikaa ole, todella mukavat. Pito talvisin ihan yhtä hyvä joka kelillä kuin nastarenkailla, ihan jopa sillä kauhian pelottavalla jääkelillä. Kesäisin kyllä pihinä ja viitseliäisenä miehenä ajelen kesärenkailla.. Ai niin, autossa on vajaaveto edestä käsin.
Mutta tuo, että nastarenkailla on jotenkin maanteiden kunkku nastarenkailla, niin ehkäpä liikennevalokiihdyttelyssä.. Mutta tahtoisin kuitenkin huomauttaa, että hidastuvuus on ihan samaa kuin vajaavetoisissakin autoissa (niissäkin jarrut joka nurkassa) ja kaarrepito. Tai oikeastaan kaarreajossa pärjää etuvetoisella paremmin kuin nelivetoisella, joka voi yllättää saamalla takapään luistoon. Etuvetoinen vain ja ainoastaan puskee, mikä on erittäin helppo huomata ja korjata. KYroi kirjoitti:
Ei kitkoissa mitään vikaa ole, todella mukavat. Pito talvisin ihan yhtä hyvä joka kelillä kuin nastarenkailla, ihan jopa sillä kauhian pelottavalla jääkelillä. Kesäisin kyllä pihinä ja viitseliäisenä miehenä ajelen kesärenkailla.. Ai niin, autossa on vajaaveto edestä käsin.
Mutta tuo, että nastarenkailla on jotenkin maanteiden kunkku nastarenkailla, niin ehkäpä liikennevalokiihdyttelyssä.. Mutta tahtoisin kuitenkin huomauttaa, että hidastuvuus on ihan samaa kuin vajaavetoisissakin autoissa (niissäkin jarrut joka nurkassa) ja kaarrepito. Tai oikeastaan kaarreajossa pärjää etuvetoisella paremmin kuin nelivetoisella, joka voi yllättää saamalla takapään luistoon. Etuvetoinen vain ja ainoastaan puskee, mikä on erittäin helppo huomata ja korjata.Kyllä etuvetoisella pärjää, mutta nelivetoisella nuo mutkat
tulee ajettua suuremmalla nopeudella. Tuo teiden kunkku
on kokonaisuus, johon lasken mukaan auraamattomilla kaduilla
ajelut ja helpomman etenemisen yleensä. Abs-jarruilla neliveto ei
tosiaankaan pysähdy sen paremmin kuin kaksivetoinenkaan.
Nelivetoisella kun ollaan pois tieltä, niin ollaan yleensä syvemmällä
hangessa juuri tuon "turvallisen" tuntuisen suuremman nopeuden
takia. Kaikki ne joskus juuttuu, mitä parempi vetojärjestelmä,
sitä syvemmällä hangessa ollaan.- jäläs
Yritin provosoida mehevää keskustelua kitkoista "hui lipsuu".
Tarkotus oli "kaivaa" ne kitkojen hyvät ja huonot
puolet esiin.Esimerkiksi sivuluisto ,verrattuna
nastoihin,Nastat on tiedossa minullakin monen kymmenen
vuoden ajo kokemuksella.Jopa ne kuppi hakkapeliitat ! !
Mutta,kun vänkäsin noita talvi renkaita alle,niin,tulipahan
mieleen että jos ajas samoilla ,siis kitkoilla ympäri vuoden.
kilometrejä tulee noin 6000 vuoteen ! !
Ei tarviais vaihtaa eikä kärsiä noistä älytttömistä kesä kakkaroista
kivi kovat 225 x17,ja auto on yks meluisa rempula.
Nuo kakkarat ei sovellu kuin rata ajoon!
Noilla nastarenkailla 16x205 on kuin eri auto,
ohjaus tuntuma looginen,ei remmo urissa kuin pässi,
kulku kaiken kaikkiaan järjellisempää.
Kitkoistahan puuttus vielä nastojenkin
rapina. - Täpinä...
jäläs kirjoitti:
Yritin provosoida mehevää keskustelua kitkoista "hui lipsuu".
Tarkotus oli "kaivaa" ne kitkojen hyvät ja huonot
puolet esiin.Esimerkiksi sivuluisto ,verrattuna
nastoihin,Nastat on tiedossa minullakin monen kymmenen
vuoden ajo kokemuksella.Jopa ne kuppi hakkapeliitat ! !
Mutta,kun vänkäsin noita talvi renkaita alle,niin,tulipahan
mieleen että jos ajas samoilla ,siis kitkoilla ympäri vuoden.
kilometrejä tulee noin 6000 vuoteen ! !
Ei tarviais vaihtaa eikä kärsiä noistä älytttömistä kesä kakkaroista
kivi kovat 225 x17,ja auto on yks meluisa rempula.
Nuo kakkarat ei sovellu kuin rata ajoon!
Noilla nastarenkailla 16x205 on kuin eri auto,
ohjaus tuntuma looginen,ei remmo urissa kuin pässi,
kulku kaiken kaikkiaan järjellisempää.
Kitkoistahan puuttus vielä nastojenkin
rapina.Moi moi
Minä olen ajellut viimeiset 16-17 vuotta kitkoilla kesät talvet.
10-20 tuhannen jälkeen vaihdan etuakselilta taka-akselille, jotta
kuluisisivat mahdollisimman tasaisesti.
Nyt saan ryöpyn niskaani, kun väitän, että 3 mm:n kitkat ovat
parhaat kesärenkaat joita voi kuvitella. Kun vaan välttää hohtuuttomia
nopeuksia sateella. Kitkan pehmeä kumiseos pitää asfaltilla erin omaisesti,
ja on hiljainen. Kun leveyttä on pikkasen enempi kuin ensiasennusrenkaissa,
niin ei huoju eikä kiertele. Se että löytää urat leveämpi rengas, on lähinnä
teoriaa. Kulunut kitka on harvinaisen "topakka" ja johtuu juuri noiden
lamellien kulumisesta, ei olla harjan päällä, niin kuin upo uudella renkaalla.
Kun muistaa vielä, ettei aja sataa kun sataa, niin hyvin menee, kosteus
asfaltissa 3 mm kulutuspinnalla ei ole ongelma.
Rengaskauppiaita kyllä ottaa päähän, kun kitkojen ostaja ei keväällä
ilmestykkään rengaskaupoille, jää ne toiset renkaat myymättä.
Autokoulujen talvikurssit pitäisi ajaa noilla mainitsemillasi kuppihakiksilla,
niin tietäisivät millaisen hien takana auton oikaisu on. Sen jälkeen
kelpaisisi nykyistä rengas kuin rengas - jäläs
Täpinä... kirjoitti:
Moi moi
Minä olen ajellut viimeiset 16-17 vuotta kitkoilla kesät talvet.
10-20 tuhannen jälkeen vaihdan etuakselilta taka-akselille, jotta
kuluisisivat mahdollisimman tasaisesti.
Nyt saan ryöpyn niskaani, kun väitän, että 3 mm:n kitkat ovat
parhaat kesärenkaat joita voi kuvitella. Kun vaan välttää hohtuuttomia
nopeuksia sateella. Kitkan pehmeä kumiseos pitää asfaltilla erin omaisesti,
ja on hiljainen. Kun leveyttä on pikkasen enempi kuin ensiasennusrenkaissa,
niin ei huoju eikä kiertele. Se että löytää urat leveämpi rengas, on lähinnä
teoriaa. Kulunut kitka on harvinaisen "topakka" ja johtuu juuri noiden
lamellien kulumisesta, ei olla harjan päällä, niin kuin upo uudella renkaalla.
Kun muistaa vielä, ettei aja sataa kun sataa, niin hyvin menee, kosteus
asfaltissa 3 mm kulutuspinnalla ei ole ongelma.
Rengaskauppiaita kyllä ottaa päähän, kun kitkojen ostaja ei keväällä
ilmestykkään rengaskaupoille, jää ne toiset renkaat myymättä.
Autokoulujen talvikurssit pitäisi ajaa noilla mainitsemillasi kuppihakiksilla,
niin tietäisivät millaisen hien takana auton oikaisu on. Sen jälkeen
kelpaisisi nykyistä rengas kuin rengasNo nyt kyllä kerroit sellaisen pommin , että,rengas kauppiaalta pääsee itku !
Kuinkahan moni muukin on näitten nyky autojen rengas ongelmien
kanssa paininut ? Harvassa on ne tyytyväiset noihin yli koko renkaisiin.
Siis yksin kertaisesti kitkat kesällä on yhtä kuin miellyttävä ja suht
koht hiljainen auto,verrattuna noihin älyttömiin rata renkaisiin,
siis normaali kuskin normaali ajonopeudella !
Mutta,eläpä välitä jos jotkut tahot vähän riemastuu. . .
Taijan minäkin ajella nuo nastat tänä talvena loppuun
ja sitte kitkat.
Kiitos sinulle hyvästä ja asian tuntevasta vastauksesta.
PS.ELITE EI OIJENNU ,KU HYVÄLLÄ TUURILLA ! !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1411478
- 1151225
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261043Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89984Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99833
- 38722
- 109676
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644