elimistöön leviäminen

jjj,.-,m

elikkäs tiiättekö te yhtään kuinka kauan menee jos on tulehtunu hammas juuret että se tulehus leviää elimistöön? kuolen varmaan, enkä uskalla hammaslääkäriin selvinpäin..

8

1341

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Voi olla, ettei koskaan leviä, tai sitten se on kerrasta poikki. Mutta onhan se tulehdus helvetin kivuliaskin...

      Mene yksityiselle sedaatioon. Maksaa kyllä, mutta on niiiiiiiin hintansa väärti. Vaikka lainarahalla. Juurihoito pelastaa hampaan ja saa tulehduksen kuriin. Eka kerta sedaatiossa (pahimmat) ja seuraavat kerrat ei tunnukaan enää yhtään missään =)

    • the_road

      Sitä ei voi kukaan ennustaa, mutta sen verran voi sanoa, että joka vuosi Suomessa joutuu useampi ihminen tehohoitoon hammasperäisen tulehduksen takia. Vaikka ei tehohoitoon joutuisikaan, niin hammastulehdus voi aiheuttaa paljon muutakin vaivaa jo aikaisemmassa vaiheessa. Esim. usein toistuvat/pitkittyneet flunssat voikin johtua hammastulehduksesta.

      Hammaslääkäriin ei ole pakko uskaltautua "selvinpäin". Eikä tarvitse edes mennä yksityiselle puolelle. "Tarpeeksi" kun pelkää, niin saa kyllä kunnallisestakin hoitolasta lähetteen sedaatiossa tai nukutuksessa tehtävään hammashoitoon. Ei missään nimessä kannata odotella tulehduksen pahentumista ja kärsiä kivuista yksinään.

    • huuuuuhkaja

      Ajattele asia niin päin, että kuinka paljon kuitenkin joudut kärsimään kipua ja särkyä, ellet mene sinne hammaslääkäriin. Kerro jo varatessasi aikaa, mikä tilanteesi on.

      • kertokaa-

        Kertoisiko joku mikä sedaatio on?
        Itse olen ajatellut jo rahatilanteen vuoksi, että seuraavan kerran kun menen hammaslääkäriin teetän kerralla koko remontin. Kaikki loput hampaat pois ja proteesit tilalle. Jos otan osaproteesin saan paikkauttaa jäljelle jääviä hampaita ja poiston jälkeen taas proteesien korjausta. Kalliiksi tulee. Löytyisi vaan lääkäri joka tekee niin kuin asiakas haluaa.
        Hesassa oli aikaisemmin ainakin joku hyväksi kehuttu paikka, mutta onkohan enää?


    • jesipuli

      Nuorempana 15v.. En uskaltautunut hammaslääkäriin mitenkään en edes tarkastukseen..
      No äiti sitten valeli rohkeutta ja sanoi että ei ole kun tarkastus lampulla hieman tutkitaan..
      Siellä sitten he huomasi pelkoni ja sain ajan nukutukseen..(n.3kk päähän kunnalliselle) aah mikä ihanuus.. pistos suoneen ..nukahdus ja.. herätys ja reijät oli paikattu.. :))

      Minulla on aina ollut hieman huonot hampaat..vaikka niitä hoidankin hyvin.. nykyään ei enään tarvitse nukutusta..
      hieman vanhempana pariin hampaaseen juurihoito tehty.. Voin sen sanoa.. että se ensimmäinen kerta on pahin ja viimeset juurihoito kerrat ei ole kuin 30% siintä mitä se ensimmäinen kerta on..
      (joskus yhteen hampaaseen tehdään 2-3 juurihoitokertaa, riippuu hampaasta/juuresta)
      kannustukseksi sanon että se kipu mikä oli enne hammaslääkäriin menoa(ennen hoitoja) oli sen verran tappava että kun laitoin edes hellästi hampaat yhteen tuli itku ja olisi tehnyt mieli itse vetää hammas pois..SIIS HERRANEN AIKA MIKÄ KIPU!!!! Että älä mistään hinnasta päästä kipua niin pahaan tilanteeseen.. Hae nukutus aikaaa ...
      tai Ota ryyppy ja mene päivystykseen..valita kipua..he alottavat hoidon heti ja saat lähetteet sitten jatkohoitoihin.. ja jos niihinkin tarvis ota ryyppy.. HAMMASSÄRKY ON PAHIN SÄRKY!!!

      • Pelokas -72

        Olen 38v. ja viimeeksi käynyt hammaslääkärillä 22v. sitten.
        Pelkään niin paljon että 21v. kun odotin ensimmäistäni yritin hyödyntää silloin vielä ilmaista hammashuoltoa odottajille mutta odotushuoneessa hammaslääkärin hajujen ja äänien vallatessa mielen pissasin pelosta housuu ja lähdin lätkimään.

        Nyt kuukausi takaperin etuhampaani lohkesi, ja se oli viimeinen tippa. Mieheni tuli mukaan henkiseksi tueksi vastaanotolle, ja tuskanhiki pinnassa sydän hakaten pääsin jopa huoneeseen sisään, mutta ovi kun meni selän takana kiinni alkoi holtiton paniikki-itku mikä ei loppunut ihan heti. Onneksi olin infonnut jo aikaa tilatessa pelostani joten henkiläkunta oli tosi ammattitaitoista ja empaattista, ja saivat minut rauhoittumaan niin paljon että saivat alkututkimuksen tehtyä.

        No, sain suoralta kädeltä lähetteen nukutuksessa tehtävään hammashoitoon sairaalaan, ja aikaa tässä siis odotellessa. Ensimmäisellä käynnillä otetaan 3D kuvannos jollain uudella laitteella? Ja tehdään sama tutkimus uudestaan, otetaan muotit hampaista ja jutellaan anestesialääkärin kanssa, ja näiden tietojen perusteella leikkaava lääkäri, oikomishoitajat ja anestesiologi suunnittelevat toimenpiteet ja hoidon.

        Sitten ilmoittavat minulle toimenpiteen ajankohdan ja/tai leikkausjonon pituuden.

        Voi olla että edessä on paikkaamistoimenpiteiden ohella myös alaleuan pienennysleikkaus sekä pysyvät raudat tukemaan leikkauksessa saavutettua hoitoa, mutta sitä ei kuulemma tiedä ennen kuin näkevät 3D mallinnoksen.

        Jännittää muttei vielä sen ihmeemmin pelota. Luottamus on todella suuri Suomalaiseen sairaanhoitoon, ja leikattu on ennenkin...ehkä juuri siksi. Odotan vaan innolla että hampaat olisivat kunnossa ja EHKÄ 40 vuotispäivillä saisi häikäistä vieraat uudella säihkyvällä hymyllä :) Saas nähdä :)

        Minun hammaslääkäripelostani on kiittäminen 10-12 vuotiaana tehty hammas- ja oikomishoito, muttei itse hoidon puolesta vaan 80-luvun "ihanien" hammashoitajien. Melkeinpä suoranaista väkivaltaa välillä ja muistan mm muutaman kommetin " Olet jo noin iso lapsi, ole hiljaa" tai " kyllä nyt noin ison pitää jo kipua kestää" kun olen vaikeroinut kivusta ja pyytänyt taukoa....et silleen!

        Tsemppiä vaan muille hammaslääkäripelkoisille ja hyrraahuudit nykypäivän pelkopotilaiden huomioon ottamiselle!!!


      • Pelokas -72
        Pelokas -72 kirjoitti:

        Olen 38v. ja viimeeksi käynyt hammaslääkärillä 22v. sitten.
        Pelkään niin paljon että 21v. kun odotin ensimmäistäni yritin hyödyntää silloin vielä ilmaista hammashuoltoa odottajille mutta odotushuoneessa hammaslääkärin hajujen ja äänien vallatessa mielen pissasin pelosta housuu ja lähdin lätkimään.

        Nyt kuukausi takaperin etuhampaani lohkesi, ja se oli viimeinen tippa. Mieheni tuli mukaan henkiseksi tueksi vastaanotolle, ja tuskanhiki pinnassa sydän hakaten pääsin jopa huoneeseen sisään, mutta ovi kun meni selän takana kiinni alkoi holtiton paniikki-itku mikä ei loppunut ihan heti. Onneksi olin infonnut jo aikaa tilatessa pelostani joten henkiläkunta oli tosi ammattitaitoista ja empaattista, ja saivat minut rauhoittumaan niin paljon että saivat alkututkimuksen tehtyä.

        No, sain suoralta kädeltä lähetteen nukutuksessa tehtävään hammashoitoon sairaalaan, ja aikaa tässä siis odotellessa. Ensimmäisellä käynnillä otetaan 3D kuvannos jollain uudella laitteella? Ja tehdään sama tutkimus uudestaan, otetaan muotit hampaista ja jutellaan anestesialääkärin kanssa, ja näiden tietojen perusteella leikkaava lääkäri, oikomishoitajat ja anestesiologi suunnittelevat toimenpiteet ja hoidon.

        Sitten ilmoittavat minulle toimenpiteen ajankohdan ja/tai leikkausjonon pituuden.

        Voi olla että edessä on paikkaamistoimenpiteiden ohella myös alaleuan pienennysleikkaus sekä pysyvät raudat tukemaan leikkauksessa saavutettua hoitoa, mutta sitä ei kuulemma tiedä ennen kuin näkevät 3D mallinnoksen.

        Jännittää muttei vielä sen ihmeemmin pelota. Luottamus on todella suuri Suomalaiseen sairaanhoitoon, ja leikattu on ennenkin...ehkä juuri siksi. Odotan vaan innolla että hampaat olisivat kunnossa ja EHKÄ 40 vuotispäivillä saisi häikäistä vieraat uudella säihkyvällä hymyllä :) Saas nähdä :)

        Minun hammaslääkäripelostani on kiittäminen 10-12 vuotiaana tehty hammas- ja oikomishoito, muttei itse hoidon puolesta vaan 80-luvun "ihanien" hammashoitajien. Melkeinpä suoranaista väkivaltaa välillä ja muistan mm muutaman kommetin " Olet jo noin iso lapsi, ole hiljaa" tai " kyllä nyt noin ison pitää jo kipua kestää" kun olen vaikeroinut kivusta ja pyytänyt taukoa....et silleen!

        Tsemppiä vaan muille hammaslääkäripelkoisille ja hyrraahuudit nykypäivän pelkopotilaiden huomioon ottamiselle!!!

        Ja ei tullut edes paljoa kirjoitusvirheitä...annettakoon se anteeksi?


    • Itse kisko hammasta pois?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      615
      4383
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3520
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      67
      3171
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2961
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2324
    6. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2257
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2241
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2040
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2005
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      1973
    Aihe