vanha vs. uusi

old fashion

en ymmärrä miksi ihmiset valittavat että suomessa ajetaan vanhoilla autoilla. Kyllä sen vanhan auton korjaaminen on helpompaa ja halvempaa kuin uuden. Kaikista tärkein että vanhan auton voi korjata itse, mutta uuden auton kanssa se on jo vaikeampaa. 20vuotta vanha auto mikä toimii vieläkin hyvin, toimii sen seuraavat 20 vuottakin yhtä hyvin.

27

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikella aikansa

Miksi uusia ihmisiä tehdään? Jos 20 vuotta vanha ihminen toimii hyvin, niin toimiihan se seuraavat 20 vuottakin hyvin?

Vanhoista autoista valittavat ihmiset ovat niitä samoja, jotka niillä ajavat. Joka paikkaa kolottaa, kun on joutunut tekemään sormet verillä epäergonomisessa asennossa remonttia jne. Katsastusmies iskee meisselin helmasta läpi ja hylkää uutta vastaavan 20 vuotiaan.

Vähemmästäkin ahdistuu.

• Kahvivitonen

Kiellettäisin ruostesuojaus, niin autot suomessa nuortuisi.

• 3399393

eiköhän vanhaan autokantaan ole suurena syyllisenä kova verotus.

Itsekin olen enemmän vanhojen autojen kannalla, voi tosiaan huoltaa itse tai pikkupajoilla ja osat halvalla motonetistä yms.

Yhden uudemman, täynnä uutta teknologiaa olevan auton olen omistanut ja kyllä kauhistutti huoltohinnat ja arvonalennukset. Mutta nämähän on persaukisten kotkotuksia :)

Mielestäni myös ekologisin vaihtoehto on ajaa ensin vanhat loppuun ennenkuin ostaa uuden.

• Taito T.

Jos ei omat taidot riitä, niin silloin pitää viedä auto korjaamolle tai ostaa uusi auto.

Uusilla autoilla ajaa uusavuttomat.

• AutoPelle

Verotuspa hyvinkin mutta ei autoverotus. SUomessa auton väliraha on ollut jo 20v sama kuin vaikkapa Saksassa mutta vakuutukset halvempia samoin kuin huollon hinnat.
        Ikävä vain Suomessa harjoitettu tasapäistämispolitiikka ja ylimitoitettu valtiokoneisto on kallista ja johtanut heikkoon ostovoimaan korkeiden tuloverojen vuoksi.
        Suomessa siivooja saa saman palkan kuin Saksassa mutta insinöörin palkka on Suomessa 30-50% alempi. Sama pätee kaikkiin muihinkin hommiin. Näinpä meillä Suomessa on suhteessa vähemmän väkeä joka ostaisi uusia parempia autoja kuin muualla.

Perusperiaate sovietFinlandissa on " miten saada muilta pois se mitä itsellä ei ole".

• Retkuilija

Muuten samaa mieltä mutta kaasarin kanssa tulee vaikeuksia. Kaikki kuluneet sohloiksi. Uusi maksaa saman verran kuin koko auto!

• Missähän vaiheessa kaasarin kanssa tulee vaikeuksia ja millaisia?
        Minun pikkupökötillä on ajettu vasta 415 000 km eikä vielä vaikeuksista tietoakaan. Jemmassa on toisen auton kaasari joka luultavasti sopii tilalle sitten kun vaikeuksia tulee. Molemmat merkkiä Solex.
        Joko minun pitäisi kovastikin huolestua kaasarista?

• sitroen kirjoitti:

Missähän vaiheessa kaasarin kanssa tulee vaikeuksia ja millaisia?
        Minun pikkupökötillä on ajettu vasta 415 000 km eikä vielä vaikeuksista tietoakaan. Jemmassa on toisen auton kaasari joka luultavasti sopii tilalle sitten kun vaikeuksia tulee. Molemmat merkkiä Solex.

Japanilaisten kaasuttimet ovat murheenkryynejä. Ei saa osia kun uusia ei ole tehty pariinkymmeneen vuoteen.

Eurooppalaisia kaasuttimia saa yhä jopa uutenakin, maksavathan ne rahaa mutta taisi olla myös niin, että esim. ranskalaisten autojen kaasuttimia ei vielä 80-luvullakaan ollut pilattu kaikenlaisilla saasteenrajoitussysteemeillä samalla tavalla kuin japanilaiset pilattiin.

Sähköinen tyhjäkäyntiventtiili oli kaikkein typerin keksintö: kun se hajoaa, auto ei käy tyhjäkäyntiä kuin ryyppy päällä.

Sovituslaipallahan kyllä weberin tai solexin japanilaiseenkin saa. Eurooppalaiset kaasuttimet ovat parempia juuri siksi ettei niitä välttämättä ole pilattu sähköosilla.

• Retkuilija
        sitroen kirjoitti:

Puolenmiljoonaa kilometriä ja ikää katiskalla 38 vuotta. Hitachi-kaasutin. Täyspaska.

• kytdyuyigu
        sitroen kirjoitti:

Että sä jaksat....

Kyllä sun tartteisi siitä kaasarista huolestua. Vahapatruunat ei toimi, kaasuläppäakseli kuluu väljäksi jo 200tkm kohdalla, jossakin vaiheessa alkaa sitten vielä tulvimaan yli kun neulaventtiili vanhuuttaan alkaa jumiutumaan.

305 -86 oli viimeinen kaasaripösö mulla ja vaikka auto toimi muuten ihan okei niin kaasuttajasta ei ollut kuin harmia.

• serviceman

Ihan tiedoksi vaan, että mikään ei estä huoltamasta myös sitä uudempaa itse.

• jokumuu.

Niissä uusissa vaan ei yleensä paljon huollettavaa ole. Suodattimia ja öljyjä nyt tietty joutuu vaihtamaan, ja joissain tapauksissa jakohihnaa aina jokusen vuoden välein, mutta kaikenlainen säätäminen on jäänyt pois.

Eipä tuo ainakaan minua haittaa ollenkaan.

• Kuluu aikaa
        jokumuu. kirjoitti:

Niissä uusissa vaan ei yleensä paljon huollettavaa ole. Suodattimia ja öljyjä nyt tietty joutuu vaihtamaan, ja joissain tapauksissa jakohihnaa aina jokusen vuoden välein, mutta kaikenlainen säätäminen on jäänyt pois.

Eipä tuo ainakaan minua haittaa ollenkaan.

Vanhanajan autoissa oli runsaasti huolto ja säätötöitä ja huoltoon tarvittiin aikaa noin runsas tunti.

Nyt työt ovat murto-osa, mutta siitä laskutetaan neljän tunnin työ.

• jokumuu.

Aika vikkeliä olivat ne vanhan hyvän ajan huoltomiehet jos esimerkiksi säätivät kaasarit, sytkän kärkivälin ja ennakon, venttiilit ja jakoketjun kireyden siinä reilussa tunnissa. Lisäksi tietysti moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, ilmanputsarin vaihto, vaihteistoöljyn tarkistus, autosta riippuen peräöljyjen tarkistus ja kardaanin poorien rasvaus, virranjakajan huovan voitelu jne.

Laskutetuista tunneista päätellen tekevät tuossa kyläpajalla "nykyautooni" huollon nopeammin kuin itse teen, aina kun ei viitsi harrastaa. Onhan heillä toki paremmat tilat ja vehkeetkin, ammattitaidosta nyt puhumattakaan.

• Ei niissä kaasareissa ollut muuta säädettävää kuin tyhjäkäyntiseos ja -nopeus, aikaa siihen meni korkeintaan puoli minuuttia. Jakoketjun kireydelle oli automaattisäätö, joissakin moottoreissa ei mitään säätöä. Kardaanin pooreja ei tarvinnut rasvata ja se virranjakajan huovan voitelukin meni samalla kun kärjet uusittiin ja säädettiin. Tippa ölyä huopaan...
        Huoltonosturilla koko huolto tehtiin kolmeen pekkaan suunnilleen kolmessa vartissa kaikkine jarrujen putsauksineen ja säätöineen, kaasarin putsauksineen, aurauksen säätöineen, tulppien vaihtoineen tai putsauksineen ja viilauksineen, latausjännitteen säätöineen ym.
        Aika monta niitä tuli tehtyä joskus kauan sitten...

• jokumuu.
        sitroen kirjoitti:

Ei niissä kaasareissa ollut muuta säädettävää kuin tyhjäkäyntiseos ja -nopeus, aikaa siihen meni korkeintaan puoli minuuttia. Jakoketjun kireydelle oli automaattisäätö, joissakin moottoreissa ei mitään säätöä. Kardaanin pooreja ei tarvinnut rasvata ja se virranjakajan huovan voitelukin meni samalla kun kärjet uusittiin ja säädettiin. Tippa ölyä huopaan...
        Huoltonosturilla koko huolto tehtiin kolmeen pekkaan suunnilleen kolmessa vartissa kaikkine jarrujen putsauksineen ja säätöineen, kaasarin putsauksineen, aurauksen säätöineen, tulppien vaihtoineen tai putsauksineen ja viilauksineen, latausjännitteen säätöineen ym.

Mallikohtaisia juttujahan nämä pitkälle ovat. Omassa 70-lukuisessa on enemmän ruuvailua vaativat tuplakaasarit, käsin säädettävä jakoketjun kireys välipyörällä ja kardaanin pooreille rasvanippa (ainoa tehtaalla asennettu nippa koko autossa). Tosin useampaa kaasaria ei tainnut aikanaan olla monessakaan prosentissa maantiellä liikennöivästä kalustosta.

Se venttiilien säätö jäi käsittelemättä. Ruuvikeinujen ruuvailu nyt ei kummoinen työ ole mutta niitä saikin säätää kohtuullisen usein, palasäätö taas oli työläämpi tehdä mutta toisaalta hommaan tarvitsi ryhtyä harvemmin.

Eihän noista mikään toimenpide mitenkään tekemätön homma ole mutta voi siinä kiirekin tulla jos vanhemman auton isomman huollon aikoo tehdä yksinään reiluun tuntiin.

• sitroen kirjoitti:

Ei niissä kaasareissa ollut muuta säädettävää kuin tyhjäkäyntiseos ja -nopeus, aikaa siihen meni korkeintaan puoli minuuttia. Jakoketjun kireydelle oli automaattisäätö, joissakin moottoreissa ei mitään säätöä. Kardaanin pooreja ei tarvinnut rasvata ja se virranjakajan huovan voitelukin meni samalla kun kärjet uusittiin ja säädettiin. Tippa ölyä huopaan...

3 x 45 min = 135 min = 2h 15 minuttia. Onhan se reilu tunti toki sekin.

Minulla uuden auton normihuolto maahantuojalla maksoi noin 350 euroa, eli en olisi uneksinutkaan sen tekemisestä itse.

Takuuajan jälkeen vaihdoin halvemmalle huollolle. Nyt maksaa alle satasen.

Miksi tehdä itse? Jos olisi vanha auto, tekisin vielä vähemmän.

• eeeeeeee145

ne kenen autoissa on kaikki vakatusjärjestelmät ynnä muut "herkut", niin ovat kyllä kusessa jos joutusivat ajamaan vanhemalla ja vielä takavetoisella autolla. Mitään eivät osaisi tehdä jos perä lähtisi vähänkin heittämään.... juuri tämän takia en uudella autolla viitsi ajaa kun se ei ole enää edes autolla ajamista...

• Nivaman

Vähäsen ajettu auto on sama, kuin uusi, mutta sen saa halvemmalla.

• outo juttu...

Miksi sitä autoa pitäisi sitten korjailla? Autohan on ajamista varten, eikä mikään iltojen ajanviete. Normaalit huollot ovat minulle aina riittäneet, ei koskaan mitään korjauksia. Ehkä siksi:

• mmakine

Helpompaa ja halvempaa... No se riippuu vähän siitä mitä on rikki ja mitä sattuu osaamaan. Kyllä minä varmaan joutuisin painimaan tosissani jos joutuisin selvittämään kaasuttimella ja mekaanisella virranjakajalla varustetun moottorin oudompaa vikaa, vaikkapa yllättäen kasvanutta kulutusta. Nykyautojen tekniikka on paitsi vaikeampaa, myös helpompaa.

Muuten olen sitä mieltä että iskarit ovat iskareita ja ABS-jarrukin on vain jarru eikä sieltä konehuoneesta hajoa useinkaan mitään nykyäänkään, kuten ennen wanhaankaan. Jos nykytekniikka tuntuu liian vaikealta, ei pidä valittaa vaan opetella.

• Varaosien saanti on kaikki kaikessa kuitenkin vanhankin auton kanssa. Jos niitä saa, silloin pystyy ajamaan.

• ajamista varten

kuka nyt autoa haluaa korjata?
      Sitä varten on mekaanikot ja autojen korjausliikkeet.

Minä ostan auton liikkumista varten,
      en sen takia että sitä saisi korjata....siksi ajan uudella.

• autoilijamies tässä

Huomaa että kirjoittaja on joku pers aukinen onneton mutterin hinkkaaja.

Oletko tietoinen että tekniikka kehittyy ja menee eteenpäin.
      Nykyajan autoa ja 20v romua ei voi edes verrata toisiinsa,
      niin paljon autot ovat menneet eteenpäin esim turvallisuuden osalta.

Nykyajan pikkuauto on turvallisempi ja luotettavampi kuin
      20 vuotta puhkiruostunut romuläjä.

Mutta ethän sinä voi sitä tietää kun sulla ei ole siihen varaa.

• ssssssss

uuden auton ostaa vain sellainen henkilö joka ei osaa suoraan sanottuna ajaa kunnolla autoa kun pitää kaikkien lisävarusteiden avulla ajaa, eikä vanha auto ole turvallisuus riski vaan se kuljettaja

• jokumuu.

Miten sitten luonnehtisit sellaista henkilöä jolla on sekä uudempi että vanhempia autoja?

Epäilemättä jotenkin toistaitoinen ja muutenkin epäkelpo kansalainen kuitenkin.

• sssssssssssss

sellaista ei ole olemassa, ne vanhat autot odottavat myyntiä tai voihan se uusikin myyntiä odottaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe