Palestiina, Israel ja palestiinalaiset

6

"Palestiina (arab. فلسطين‎, Falastīn) on alue Lähi-idässä. Nykyään Palestiinalla tarkoitetaan tavallisimmin arabien asuttamia Gazan ja Länsirannan alueita, mutta historiallisesti Palestiinaan on luettu myös nykyisen Israelin alue sekä osa Jordaniaa, Libanonia ja Syyriaa. "

http://fi.wikipedia.org/wiki/Palestiina

Tämä alue pitäisi selvittää kooltaan ja jakaa sen jälkeen nykyisten palestiinalaisten ja Israelin kesken. Tasaisesti. Jos joku hermostuu temppelivuoresta, laitetaan sekin puoliksi.

12

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtuva numero

      Pitääkö provosoida, vai tuleeko vastauksia muuten?
      Your choise..

    • 33

      Tietysti yksi lähtökohta voisi olla se, että israelilaiset on ajettu maastaan valloittajien toimesta, joten maa kuuluu nykyään muille. Sen perusteella heillä ei ole suoria vaatimusoikeuksia maa-alueeseen.
      Suomikin on menettänyt roimasti maa-alueita nyky-Venäjälle, ei siinä taitaisi YK:hon vetoaminen paljon auttaa, etä ne saisi takaisin.
      Ehkä israelilaisten tulisi vain tyytyä kohtaloonsa ja elää diasporassa.

      • g-a

        Kauan ja kärsivällisesti israelilaiset siihen tyytyivätkin, kunnes tuli mitta täyteen.


      • 16
        g-a kirjoitti:

        Kauan ja kärsivällisesti israelilaiset siihen tyytyivätkin, kunnes tuli mitta täyteen.

        Niin, . . .niin kauan kuin israelilaiset tyytyivät vain muuttamaan Palestiinan alueelle, ei ollut ongelmaa. Sen jälkeen kun Israelin valtio perustettiin, naapurit saivat slaagin.
        Eräs vaihtoehto voisi siis olla Israelin valtiion "purku" jonka jälkeen juutalaiset ja muut alueella asuvat voisivat jatkaa rauhaisaa eloa keskenään.


      • g-a
        16 kirjoitti:

        Niin, . . .niin kauan kuin israelilaiset tyytyivät vain muuttamaan Palestiinan alueelle, ei ollut ongelmaa. Sen jälkeen kun Israelin valtio perustettiin, naapurit saivat slaagin.
        Eräs vaihtoehto voisi siis olla Israelin valtiion "purku" jonka jälkeen juutalaiset ja muut alueella asuvat voisivat jatkaa rauhaisaa eloa keskenään.

        Kaikkien "palestiinalaisten" aidosta palestiinalaisuudesta en menisi ihan valalle.
        Ne vasta ovatkin ihmeellisen kirjavaa joukkoa. Monikansallisia, niin sanoakseni.

        Palestiina on juutalaisten kotimaa, ei esim. Euroopan tai Aasian "palestiinalaisten".
        Juutalaisilla on maahan monituhatvuotiset juuret, monilla "palestiinalaisilla" vain muutamia satoja vuosia, jopa vain muutamia kymmeniä vuosia.


      • 18
        g-a kirjoitti:

        Kaikkien "palestiinalaisten" aidosta palestiinalaisuudesta en menisi ihan valalle.
        Ne vasta ovatkin ihmeellisen kirjavaa joukkoa. Monikansallisia, niin sanoakseni.

        Palestiina on juutalaisten kotimaa, ei esim. Euroopan tai Aasian "palestiinalaisten".
        Juutalaisilla on maahan monituhatvuotiset juuret, monilla "palestiinalaisilla" vain muutamia satoja vuosia, jopa vain muutamia kymmeniä vuosia.

        Mitä esität palestiinalaisten juuriksi? Palestiinan alueella on kuitenkin ollut asutusta tuhansia vuosia, myös juutalaiset ovat siellä olleet ainakin 3000 vuotta, mutta myös muita kansoja löytyy.


      • aito israelson
        16 kirjoitti:

        Niin, . . .niin kauan kuin israelilaiset tyytyivät vain muuttamaan Palestiinan alueelle, ei ollut ongelmaa. Sen jälkeen kun Israelin valtio perustettiin, naapurit saivat slaagin.
        Eräs vaihtoehto voisi siis olla Israelin valtiion "purku" jonka jälkeen juutalaiset ja muut alueella asuvat voisivat jatkaa rauhaisaa eloa keskenään.

        Mistä vielä aiot opettaa palstalaisia , on täällä monenlaista kahelia käynyt mutta sinä olet yliveto .
        Onko mitään mitä et "tiedä " paremmin kuin kaikki muut tai mistä et voi julistaa miten asioiden pitää olla?


      • aito israelson
        18 kirjoitti:

        Mitä esität palestiinalaisten juuriksi? Palestiinan alueella on kuitenkin ollut asutusta tuhansia vuosia, myös juutalaiset ovat siellä olleet ainakin 3000 vuotta, mutta myös muita kansoja löytyy.

        ja alue on jaettu juuri koska siellä nyt kaksi kansaa joilla molemmilla on siihen historiallinen oikeus.


      • 20
        aito israelson kirjoitti:

        ja alue on jaettu juuri koska siellä nyt kaksi kansaa joilla molemmilla on siihen historiallinen oikeus.

        Alue on jaettu, mutta ehkä se pitäisi jakaa paremmin ja tiukasti. Molempien valtiot pitäisi tunnustaa ja hyvän tahdon eleenä toki naapurit voisivat luovuttaa noita historiassa aiemmin Palestiinaan kuuluneita alueita, niin ei tule niin ahdas olo.

        Toisaalta, jos tehtäisiin kovin tiukka jako, silloin palestiinalaisille jäisi väistämättä alueita, joihini liittyy uskonnollistakin historiaa, mikä on sääli. Mutta kaikella on hintansa ja oman maa-alueen luulisi olevan se tärkein asia kummallekin osapuolelle.

        Eihän sekään ole ihan oikein ollut, että palestiinalaiset tuupattiin syrjään, jotta Israelin valtio voitiin perustaa. Ympäröivät arabimaat kieltäytyivät ottamasta heitä vastaan ja näin palestiinalaisista muodostui pelinappuloita.
        En missään tapauksessa ole islaminuskon kannattaja, mutta mahdollisuus elää rauhassa omassa maassaan on ymmärrettävä toive.


      • 13
        aito israelson kirjoitti:

        Mistä vielä aiot opettaa palstalaisia , on täällä monenlaista kahelia käynyt mutta sinä olet yliveto .
        Onko mitään mitä et "tiedä " paremmin kuin kaikki muut tai mistä et voi julistaa miten asioiden pitää olla?

        Jaa minä vai? Kahtotaan nyt, kyllä noita juttuja tuosta löytyy. Onko tässä joku kiire? Ei messias ole tulossa, nou hätä.


      • kkkk-hatusta vetäise
        aito israelson kirjoitti:

        Mistä vielä aiot opettaa palstalaisia , on täällä monenlaista kahelia käynyt mutta sinä olet yliveto .
        Onko mitään mitä et "tiedä " paremmin kuin kaikki muut tai mistä et voi julistaa miten asioiden pitää olla?

        Aivan tämä ---- alkaa käydä jo vitsistä. Onkohan se ihan tosissaan?Jos tämä --- on tosissaan niin sitten asia on vielä rankempi. Olisiko tekemisen puute tai maaninen kausi meneillään?


      • 34
        kkkk-hatusta vetäise kirjoitti:

        Aivan tämä ---- alkaa käydä jo vitsistä. Onkohan se ihan tosissaan?Jos tämä --- on tosissaan niin sitten asia on vielä rankempi. Olisiko tekemisen puute tai maaninen kausi meneillään?

        Vaikuttaa siltä, että pelkäät palstan näivettyvän joten päätit trollailla.
        ---- vaikuttaa professorilta sinun kommentointiisi verrattuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe