Tarkistettujen väestötilastojen mukaan 77,2 prosenttia suomalaisista kuului evankelis-luterilaiseen kirkkoon 31.12.2011.
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F9015267D433F41EC225799500443630?OpenDocument&lang=FI
Kirkosta erosi lopullisten tietojen mukaan 46 177 jäsentä, littyneitä oli 13 623.
Tappiota kirkolle siis noin 32500 henkeä. Vuosi oli siis kirkolla parempi kuin edellinen 2010, jolloin tappio kirkolle oli 69800 henkeä. Kyse oli silti kolmanneksi suurimmasta ero- ja tappiomäärästä viimeisen 12 vuoteen. Kun vielä ylil 10 vuotta sitten eroajien ja liittyjien määrät olivat lähes tasoissa, on vuoden 2005 jälkeen kirkko jäänyt joka vuosi kymmeniä tuhansia tappiolle. Samaan aikaan kirkkoon vuosittain liittyneiden määrä on vuodesta 2000 vuoteen 2011 mennessä kasvanut "peräti" 2400 henkeä...
Taulukossa vuosi, eronneet, liittyneet, erotus ja kirkkoon kuuluvien prosentti.
2000 13 600 11 200 –2 400 85,0
2001 14 083 10 608 –3 475 84,8
2002 16 077 10 377 –5 700 84,6
2003 26 857 10 023 –16 834 84,1
2004 27 009 9 365 –17 644 83,6
2005 33 043 9 559 –23 484 83,1
2006 34 952 10 116 –24 836 82,4
2007 37 879 10 474 –27 405 81,7
2008 52 203 10 763 –41 440 80,6
2009 43 650 12 195 –31 455 79,7
2010 83 097 13 284 –69 813 78,2
2011 46 177 13 623 –32 554 77,2
Neljän viimeisen vuoden aikana on kirkosta eronnut yhteensä noin 225000 ihmistä. Samaan aikaan kirkkoon on liittynyt vajaat 50000 ihmistä. Tappiota kirkolle on siis tullut noin 175000 henkeä.
Kirkkoon kuuluu enää 77 prosenttia
12
148
Vastaukset
- Kohta se tulloo
Täällä on vakiosekopäämme, tuo logiikan mestari, viiden sekunnin kuluttua paikalla muistuttamassa sinua siitä, miten ensi vuonna ei eroa enää yhtäkään ihmistä, koska toissa vuonna erosi enemmän kuin viime vuonna. Saat nähtäväksesi liudan lukuja ja linkkejä sekä "numerot eivät valehtele" -perusteluja
- lehmätkin lentäisi
Jumala voisi halutessaan lopettaa kirkosta eroamiset.... Mutta sitä ei tapahdu, koska jumalia ei ole olemassa.
- fiksut eroavat
Annetaan niiden kuulua kirkkoon, jotka luulevat pelastuvansa jonnekin maksamalla kirkollisveroa kuterilaiselle lahkokirkolle!
- sdfghjkli
Paljonko tuosta porukasta on niitä, jotka eivät voi jäsenyyteensä vaikuttaa? Siis alaikäiset.
- Ennen kuulumatonta
Huomattavan suuri osa kirkkoon kuuluvista on alaikäisiä ja huomattavan suuri
osa heistä tulee eromaan kirkosta täysi-ikäisinä. Huomattavan moni eroaisi jo ennen sitä, jos se vain olisi mahdollista.
On muuten enemmän kuin sairasta, että 16-vuotias ei saa itse päättää omasta kirkkoon kuulumisestaan, mutta jos tämä 16-vuotias onkin äiti, niin hän saa päättää lapsensa kuulumisesta kirkkoon. Miten ihminen, joka siis ei kuulemma ole "riittävän kypsä" päättämään edes omasta kirkkoon kuulumisestaan, voi kuitenkin päättää samasta asiasta toisen ihmisen puolesta? Mistä se kypsyys, jota siis todistetusti ei ole, silloin yhtäkkiä löytyykin?
Kaksinaismoralismi on aina se ainoa moraali, joka kirkon touhuista löytyy. - 6 + 16
Ala-ikäisiä kirkkoon kuuluvia kirkon luvuissa on n. 950 000 eli varsin paljon. Jos nuo putasataan kirkon luvuista pois, tipahtaa kirkon markkinaosuus jo alle 60 prosentin.
- Fiksuja nuoria
6 + 16 kirjoitti:
Ala-ikäisiä kirkkoon kuuluvia kirkon luvuissa on n. 950 000 eli varsin paljon. Jos nuo putasataan kirkon luvuista pois, tipahtaa kirkon markkinaosuus jo alle 60 prosentin.
Onneksi alaikäiset siivoavat itsensä yhä tehokkaammin kirkonkirjoista tullessaan täysi-ikäisiksi :)
- sfgjsfgsj
Vajaat 50 000 per ikäluokka, eli ehkä jotain 800 000 alle 18-v. jäsentä e.l. kirkolla.
- 74,
Jos eroaminen vähääkään vilkastuu, parin vuoden kuluttua harvempi kuin kolme neljästä kuuluu kirkkoon.
- Oikea suunta....
Ainakin se lupaa erittäin hyvää tulevaisuuden suhteen, että yhä harvempi pariskunta viettää kirkkohäitä ja yhä harvempi lapsi kastetaan. Mikäli nämä aikaisemmin niin itsestäänselvät perinteet ovat kuolemassa pois tarkoittaa se myös aika automaattisesti sitä, että seuraavallakaan sukupolvella ei ole tarvetta kyseisille muodollisuuksille enää.
- Tilastomiehet
SCQ!
- Hyvin uppoaa
Edelleenkin surkea vuotava kirkkovene uppoaa tasaista tahtia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483