Rippisalaisuuden Raamatulliset perusteet ?

Paavolan Paavo

MItkä ne ovat ?

Jaakobin kirjeessä:
Jaak. 5:16

Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan. [1. Joh. 1:9 | Sananl. 15:29]

Siis tuossakaan kohdassa ei puhuta salailusta mitään.

Pyhä Henki tuo syntejä valoon ja tuomittavaksi, jotta niistä tulisi halu luopua.

Tämä on sitä oikeaa parannusta, jolle kuuluu synninpäästö.

Salarippi on katolinen hapatus, jota luterilainen kirkko jatkaa.

Vai löytääkö joku Raamatusta perusteet rippisalaisuudelle ?

(Huomattakoon, että valoon tuominen ei kuitenkaan tarkoita, että asiasta thedään yleinen juorunaihe)

33

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reimari..

      Ei taija löytyä-

      Niin katolisen kirkon kuin vl-liikkeenkin hedelmät ovat tosi rumat seksuaalisten
      väärinkäytösten vuokis.

      Salarippi on molemmissa väärin korostettu ja sen suojissa on tehty paljon pahaa.

      • Joo se rikosten salaamisen sisältävä väärä rippisalaisuusoppi on peräisin katoliselta kirkolta. Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä!
        Paitsi se että Raamattu kieltää rikosten salaamisen.

        Ef. 5:11
        Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. [Matt. 18:15; Room. 13:12; 2. Kor. 6:14]

        Jumalakaan ei salaile rikoksia, vaan ilmoittaa ne kaikille asiaan kuuluville tahoille.

        Dan. 2:22
        Hän ilmoittaa syvät ja salaiset asiat; hän tietää, mitä pimiässä on, sillä hänen tykönänsä on sula valkeus.


      • .-.-.-.

        "Salarippi on molemmissa väärin korostettu ja sen suojissa on tehty paljon pahaa."

        juuri tuon rippisalaisuuden takia, niin moni joutuu kärsimään.
        jos jollekulle tehdään vääryyttä tai joku tekee vääryyttä ja henkilö kertoo sen luottamuksellisesti ripillä, niin pappi kehottaa lukemaan aavemariaa kolme kertaa, niin kaikki on sitten ok. voi miten tekopyhä-oppi.

        ja vl-liikkeessä joutuukin rikoksen uhriksi joutunut vielä SRK:n uhriksi, eikö Suomessa ole enää mitään oikeusturvaa?


    • Ei rippisalaisuudesta mitään Raamatussa puhutakaan, aivan oikein.

      Ei ole siis Raamatun mukaan mitään rippisalaisuutta, jonka perusteella pitäisi salata jokin sellainen rikos joka on tehty yhteiskunnan lakeja, tai toista ihmistä vastaa.

      Rippisalaisuus on tietenkin siinä mielessä, että rippi-isä ei saa panetella ripittäytyjää kertomalla hänen tunnustamiaan asioita juorunaiheina, ilman mitään järkevää tarvetta ja syytä. Koskaan ei saa toisen asioita levitellä siinä tarkoituksessa, että haluaisi saattaa hänet noloon asemaan (oli sitten kysymys ripittäytyjästä tai kenestä tahansa ihmisestä, josta on saanut yksityisluonteisia tietoja tai epäilyjä).

      Panettelun nimittäin Raamattu kieltää:

      Sananl. 11:13
      Panettelia ilmoittaa salaisuuden, vaan jolla on uskollinen sydän, hän salaa sen.

      Sananl. 17:9
      Joka syntiä peittää, se saattaa itsellensä ystävyyden; vaan joka asian ilmoittaa, se saattaa ruhtinaat eripuraisiksi.

      Sananl. 20:19
      Älä sekoita sinuas sen kanssa, joka salaisuuden ilmoittaa, ja joka panettelee, ja jolla petollinen suu on.

      • Elikkä sellaisia syntejä ei saa panetellen ilkeässä tarkoituksessa kertoa asiaan kuulumattomille henkilöille, jotka eivät ole rikoksia (yhteiskunnan lakeja tai toista ihmistä vastaan).

        Tämä ei sinänsä liity mitenkään rippiin, sillä jos toisesta ihmisestä saa jotakin arkaluontoista tietoa millä tavalla tahansa, niin sitä tietoa ei saa turhan päiten levitellä.

        Se ei ole asian turhan päiten levittämistä, eikä panettalua, jos ilmoittaa rikoksen poliisille, lastensuojeluun, rikoksen uhrille, rikoksen huoltajille(uhri alaikäinen) tai muille tarpeellisille asiallisille tahoille.


      • Paavolan Paavo
        armonoppilas kirjoitti:

        Elikkä sellaisia syntejä ei saa panetellen ilkeässä tarkoituksessa kertoa asiaan kuulumattomille henkilöille, jotka eivät ole rikoksia (yhteiskunnan lakeja tai toista ihmistä vastaan).

        Tämä ei sinänsä liity mitenkään rippiin, sillä jos toisesta ihmisestä saa jotakin arkaluontoista tietoa millä tavalla tahansa, niin sitä tietoa ei saa turhan päiten levitellä.

        Se ei ole asian turhan päiten levittämistä, eikä panettalua, jos ilmoittaa rikoksen poliisille, lastensuojeluun, rikoksen uhrille, rikoksen huoltajille(uhri alaikäinen) tai muille tarpeellisille asiallisille tahoille.

        Olet harvinaisen suoraselkäinen ja Raamatullinen kun olen seurannut kirjoituksiasi aiheesta - vastoin SRK-opetusta. Kiitokset siitä.

        Ajattelen juuri samoin tuosta asioiden levittämisestä, ettei toista saa saattaa huonoon valoon.

        Miksi luulet, että katolinen kirkko meni aikoinaan niin pitkälle ohi Raamatun rippisalaisuus opin kehittelyssään ?


      • Paavolan Paavo kirjoitti:

        Olet harvinaisen suoraselkäinen ja Raamatullinen kun olen seurannut kirjoituksiasi aiheesta - vastoin SRK-opetusta. Kiitokset siitä.

        Ajattelen juuri samoin tuosta asioiden levittämisestä, ettei toista saa saattaa huonoon valoon.

        Miksi luulet, että katolinen kirkko meni aikoinaan niin pitkälle ohi Raamatun rippisalaisuus opin kehittelyssään ?

        Luulen näin.

        Papit eivät halunneet pysyä suorana ja ilmoittaa tietoonsa tulleita ystäviensä tekemiä rikoksia viranomaisille. He keksivät että voivat vedota rippisalaisuuteen sitten jos heitä syytetään rikoksen salaamisesta, kunhan vain vääristelevät rippisalaisuusopin ensin koskemaan muka rikoksiakin.


      • armonoppilas kirjoitti:

        Luulen näin.

        Papit eivät halunneet pysyä suorana ja ilmoittaa tietoonsa tulleita ystäviensä tekemiä rikoksia viranomaisille. He keksivät että voivat vedota rippisalaisuuteen sitten jos heitä syytetään rikoksen salaamisesta, kunhan vain vääristelevät rippisalaisuusopin ensin koskemaan muka rikoksiakin.

        Tässä asiassa ei saa sekoilla siinäkään, kun Raamatun joissakin käännöksissä käytetään joskus termiä "rikos", puhuttaessa tavallisesta synnistä. Onhan se hengellinen rikos se synti.

        Mutta sitä tavallista syntiä(vaikka sitä kutsutaankin joissakin yhteyksissä "rikokseksi") ei saa tässä rippisalaisuusasiassa sekoittaa yhteiskunnalliseen rikokseen, eikä toista ihmistä vastaan tehtyyn rikokseen, vaikka nekin ovat samalla myös syntejä.

        Tavallista syntiä ei tietenkään saa levitellä, muuten kuin Kristuksen kirkkolain (ei saa sekoittaa maalliseen kirkkolakiin) mukaisesti.

        Kirkkolaki:
        Elikkä jos joku jota pidetään uskonveljenä, ei halua tehdä parannusta jostakin synnistä vaikka toinen on nuhdellut häntä siitä kahden kesken. Silloin sen nuhtelijan velvollisuus on ottaa yksi tai kaksi uskovaista lisää nuhtelemaan sitä henkilöä. Jos hän ei sittenkään suostu parannukseen, niin asia pitää kertoa seurakunnalle. Jos hän ei tottele pyhähenkiseurakuntaakaan, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina.

        Paikallisseurakunta ei välttämättä tee aina Raamatun mukaista päätöstä (=paikallisseurakunta ei tee aina pyhähenkiseurakunnan mukaista päätöstä) asiasta, joten asiasta täytyy pitää niin monta kokousta(aina laajemmalta alueelta kokoontuen), että kaikki osapuolet tyytyvät päätökseen, tai että kaikki tyytymättömät osoittautuvat harhaoppisiksi tai synnin luvallisuutta kannattaviksi (oli heitä sitten enemmistä tai vähemmistö kokouksessa, niin ei merkitystä, sillä Jumalan valtakunta on kuningaskunta, eikä demokratia).

        Matt. 18:
        15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. [3. Moos. 19:17; Sir. 19:13-17; Luuk. 17:3; Gal. 6:1; Jaak. 5:19,20]
        16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. [5. Moos. 19:15 ; Joh. 8:17; 2. Kor. 13:1; Hepr. 10:28]
        17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. [1. Tim. 5:19,20 | Room. 16:17; 1. Kor. 5:9-13]
        18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu. [Matt. 16:19 ]


      • armonoppilas kirjoitti:

        Tässä asiassa ei saa sekoilla siinäkään, kun Raamatun joissakin käännöksissä käytetään joskus termiä "rikos", puhuttaessa tavallisesta synnistä. Onhan se hengellinen rikos se synti.

        Mutta sitä tavallista syntiä(vaikka sitä kutsutaankin joissakin yhteyksissä "rikokseksi") ei saa tässä rippisalaisuusasiassa sekoittaa yhteiskunnalliseen rikokseen, eikä toista ihmistä vastaan tehtyyn rikokseen, vaikka nekin ovat samalla myös syntejä.

        Tavallista syntiä ei tietenkään saa levitellä, muuten kuin Kristuksen kirkkolain (ei saa sekoittaa maalliseen kirkkolakiin) mukaisesti.

        Kirkkolaki:
        Elikkä jos joku jota pidetään uskonveljenä, ei halua tehdä parannusta jostakin synnistä vaikka toinen on nuhdellut häntä siitä kahden kesken. Silloin sen nuhtelijan velvollisuus on ottaa yksi tai kaksi uskovaista lisää nuhtelemaan sitä henkilöä. Jos hän ei sittenkään suostu parannukseen, niin asia pitää kertoa seurakunnalle. Jos hän ei tottele pyhähenkiseurakuntaakaan, niin pidä häntä pakanana ja publikaanina.

        Paikallisseurakunta ei välttämättä tee aina Raamatun mukaista päätöstä (=paikallisseurakunta ei tee aina pyhähenkiseurakunnan mukaista päätöstä) asiasta, joten asiasta täytyy pitää niin monta kokousta(aina laajemmalta alueelta kokoontuen), että kaikki osapuolet tyytyvät päätökseen, tai että kaikki tyytymättömät osoittautuvat harhaoppisiksi tai synnin luvallisuutta kannattaviksi (oli heitä sitten enemmistä tai vähemmistö kokouksessa, niin ei merkitystä, sillä Jumalan valtakunta on kuningaskunta, eikä demokratia).

        Matt. 18:
        15 "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. [3. Moos. 19:17; Sir. 19:13-17; Luuk. 17:3; Gal. 6:1; Jaak. 5:19,20]
        16 Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. [5. Moos. 19:15 ; Joh. 8:17; 2. Kor. 13:1; Hepr. 10:28]
        17 Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin. [1. Tim. 5:19,20 | Room. 16:17; 1. Kor. 5:9-13]
        18 Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te vapautatte maan päällä, on myös taivaassa vapautettu. [Matt. 16:19 ]

        Jos joku on tehnyt syntiä julkisesti (tai jotakin sellaista rikollista salassa, mitä ei saa kukaan sellainen salata, joka siitä saa tietä), niin häntä täytyy myöskin nuhdella julkisesti "kaikkien kuullen".

        1. Tim. 5:
        20 Nuhtele niitä, jotka syntiä tekevät, kaikkein kuullen, että muutkin pelkäisivät.
        21 Minä rukoilen Jumalan ja Herran Jesuksen Kristuksen ja valittuin enkelien edessä, ettäs nämät pidät ilman valitsemista, ja älä mitään tee toisen puolta pitäin.
        22 Älä pikaisesti jonkun päälle käsiäs pane, ja älä ole muiden synneistä osallinen: pidä itses puhtaana.


      • Paavolle
        Paavolan Paavo kirjoitti:

        Olet harvinaisen suoraselkäinen ja Raamatullinen kun olen seurannut kirjoituksiasi aiheesta - vastoin SRK-opetusta. Kiitokset siitä.

        Ajattelen juuri samoin tuosta asioiden levittämisestä, ettei toista saa saattaa huonoon valoon.

        Miksi luulet, että katolinen kirkko meni aikoinaan niin pitkälle ohi Raamatun rippisalaisuus opin kehittelyssään ?

        Raamattu opettaa tunnustamaan OMAT synnit! Aloituksesssasi se lukee selvästi.
        Pelaatte sopupelia rippiopin muuttamiseksi petollisen suuhun sopivaksi.


      • rivi-vl
        Paavolle kirjoitti:

        Raamattu opettaa tunnustamaan OMAT synnit! Aloituksesssasi se lukee selvästi.
        Pelaatte sopupelia rippiopin muuttamiseksi petollisen suuhun sopivaksi.

        Jos olet eri mieltä rippiopista, niin perustele oppisi Raamatulla. Ei auta huudella omia käsityksiään, jos ei ole Raamatussa mitään käsitysten tueksi.

        Yritä oppia se perusasia kristinuskosta, että on turha kirjoitella omia käsityksiään jos ne ei perustu Raamattuun Pyhään Jumalan sanaan!


      • Paavolle
        rivi-vl kirjoitti:

        Jos olet eri mieltä rippiopista, niin perustele oppisi Raamatulla. Ei auta huudella omia käsityksiään, jos ei ole Raamatussa mitään käsitysten tueksi.

        Yritä oppia se perusasia kristinuskosta, että on turha kirjoitella omia käsityksiään jos ne ei perustu Raamattuun Pyhään Jumalan sanaan!

        Jaak. 5:16
        "Tunnustakaa siis syntinne toisillenne"
        Eli,
        >>>Raamattu opettaa tunnustamaan OMAT synnit! Aloituksesssasi se lukee selvästi.


      • Hemesti
        armonoppilas kirjoitti:

        Elikkä sellaisia syntejä ei saa panetellen ilkeässä tarkoituksessa kertoa asiaan kuulumattomille henkilöille, jotka eivät ole rikoksia (yhteiskunnan lakeja tai toista ihmistä vastaan).

        Tämä ei sinänsä liity mitenkään rippiin, sillä jos toisesta ihmisestä saa jotakin arkaluontoista tietoa millä tavalla tahansa, niin sitä tietoa ei saa turhan päiten levitellä.

        Se ei ole asian turhan päiten levittämistä, eikä panettalua, jos ilmoittaa rikoksen poliisille, lastensuojeluun, rikoksen uhrille, rikoksen huoltajille(uhri alaikäinen) tai muille tarpeellisille asiallisille tahoille.

        Niin, ehdottomasti vain poliisille ja lähiomaisille, ei johtokunnille. Ei voi olla lain sallimaa levitellä yksityisasioita muille asiaan kuulumattomille. Vain oikeusviranomaiset pystyvät asian hoitamaan lain puitteissa. Tääyttääkö muuten lain pykälän se, että myös Johanna Hurtig on mennyt asioiden kanssa SRK:n johdon tapaamisiin, eihän nämä asiat ole muita kuin perheitten yksityisasioita, jotka kuuluvat vain poliisin selvitettäviin.


    • Ei rikossalailulle!

      Rippisalaisuudesta ei ole mitään mainintaa eikä edes vihjailua Raamatussa. SRK:n kehittämästä lastenraiskaamisrikosten rippisalailu on Raamatun vastainen erittäin vakavasti.

      Herramme antaa erittäin vakavan tuomion lasten pahentajille, mutta SRK:n rikosten rippisalailu-oppi romuttaa ja tyhjää koko Jeesuksen opetuksen!

      • Juuri noin.

        Ainoastaan panettelu kielletään Raamatussa, mutta se ei liity suoranaisesti rippiin, sillä toista ihmistä ei saa panetella millään hänestä tai hänen tekemisistään saaduilla tiedoilla tai epäilyillä.

        Mutta jos toisen tekemisten kertomisella on jokin muu tarpeellinen/hyödyllinen syy kuin panettelu, niin silloin se ei ole panettelua jos sen asian kertoo tarvittaville tahoille:
        Esim jos yhteiskunnan lakeja vastaan tehdyn rikoksen kertoo poliisille. Tai jos jossakin maassa vaikkapa varastaminen ei ole lailla kiellettyä, niin silti on asiasta tietävän velvollisuus kertoa siitä varastamisteon rikoksen kohteelle, tai hänen perillisilleen, tai edunvalvojilleen.

        Tai jos jossakin maassa lastenraiskaamista ei olla laissa kielletty, niin silti kyseisen rikoksen teosta/tapahtumisesta tietävällä on velvollisuus suojella rikoksen uhria tulevaisuudessa raiskaajalta, ja rangaista raiskaajaa oikeudenmukaisella tavalla, sekä kertoa raiskauksesta lapsen huoltajille, rikoksen uhrille itselleen, sekä muille sellaisille tahoille, jotka voisivat puolustaa, suojella ja auttaa rikoksen uhria, taikka ryöstää raiskaajalta korvaukseksi rahaa tai muuta omaisuutta uhrille, sekä rangaista raiskaajaa oikeudenmukaisella tavalla.


      • armonoppilas kirjoitti:

        Juuri noin.

        Ainoastaan panettelu kielletään Raamatussa, mutta se ei liity suoranaisesti rippiin, sillä toista ihmistä ei saa panetella millään hänestä tai hänen tekemisistään saaduilla tiedoilla tai epäilyillä.

        Mutta jos toisen tekemisten kertomisella on jokin muu tarpeellinen/hyödyllinen syy kuin panettelu, niin silloin se ei ole panettelua jos sen asian kertoo tarvittaville tahoille:
        Esim jos yhteiskunnan lakeja vastaan tehdyn rikoksen kertoo poliisille. Tai jos jossakin maassa vaikkapa varastaminen ei ole lailla kiellettyä, niin silti on asiasta tietävän velvollisuus kertoa siitä varastamisteon rikoksen kohteelle, tai hänen perillisilleen, tai edunvalvojilleen.

        Tai jos jossakin maassa lastenraiskaamista ei olla laissa kielletty, niin silti kyseisen rikoksen teosta/tapahtumisesta tietävällä on velvollisuus suojella rikoksen uhria tulevaisuudessa raiskaajalta, ja rangaista raiskaajaa oikeudenmukaisella tavalla, sekä kertoa raiskauksesta lapsen huoltajille, rikoksen uhrille itselleen, sekä muille sellaisille tahoille, jotka voisivat puolustaa, suojella ja auttaa rikoksen uhria, taikka ryöstää raiskaajalta korvaukseksi rahaa tai muuta omaisuutta uhrille, sekä rangaista raiskaajaa oikeudenmukaisella tavalla.

        Toki voimme hyvällä omallatunnolla käyttää termiä "rippisalaisuus" sellaisissa tilanteissa, kun joku kertoo arkaluontoisia asioita toiselle ihmiselle(tai useammalle rippi-isälle). Rippisalaisuus ei kuitenkaan estä kertomasta esim rikoksia poliisille, koska se ei ole panettelua. Rippisalaisuus estää vain panettelun.

        Tai oikeastaan rippisalaisuus itsessään ei estä panettelua, sillä panetella ei saa muutenkaan, vaikka tiedon asiasta saisi jollakin muullakin tavalla, kuin synnin tehneen henkilön kertomana. Panettelun estää (mikäli hän toimii omantuntonsa ja Raamatun mukaisesti) siis se että ihmisen omatunto ja Raamattu kieltävät panettelemasta toisesta ihmisestä.


      • armonoppilas kirjoitti:

        Toki voimme hyvällä omallatunnolla käyttää termiä "rippisalaisuus" sellaisissa tilanteissa, kun joku kertoo arkaluontoisia asioita toiselle ihmiselle(tai useammalle rippi-isälle). Rippisalaisuus ei kuitenkaan estä kertomasta esim rikoksia poliisille, koska se ei ole panettelua. Rippisalaisuus estää vain panettelun.

        Tai oikeastaan rippisalaisuus itsessään ei estä panettelua, sillä panetella ei saa muutenkaan, vaikka tiedon asiasta saisi jollakin muullakin tavalla, kuin synnin tehneen henkilön kertomana. Panettelun estää (mikäli hän toimii omantuntonsa ja Raamatun mukaisesti) siis se että ihmisen omatunto ja Raamattu kieltävät panettelemasta toisesta ihmisestä.

        "mikäli hän toimii omantuntonsa ja Raamatun mukaisesti"

        Tarkoitin tuossa sanalla "hän", sitä henkilöä, joka saa tietoa tai epäilyn toisen henkilön tekemisistä tai laiminlyönneistä.


      • Hemesti

        Suuremman rikoksen on mielestäni tehnyt se, joka ei mene suoraan poliisin juttusille ilmoittamaan, vaan sotkee asiaankuulumattomat rikoksesta vastuuseen ja syyllisyyteen.


    • Rikokset tulee aina paljastaa poliisille ja muille tarpeellisille tahoille.

      Ef. 5:
      11 Älkää osallistuko pimeyden töihin: ne eivät kanna hedelmää. Tuokaa ne päivänvaloon. [Matt. 18:15; Room. 13:12; 2. Kor. 6:14]

      Ap. t. 5:
      29 Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: enempi tulee kuulla Jumalaa kuin Ihmisiä.

      Lisää rippisalaisuusopista olen kirjoittanut mm tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10676324
      ja tuolla
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10675972

    • Sen lisäksi että rippisalaisuus on vastoin Jumalan sanaa, se on vastoin Suomen lakia. Rikoksen suosiminen / salailu on rangaistava rikos !

    • Minä siis ihmettelen, miksi itse itseään uskovaisina pitävät ihmiset suosivat rikollisuutta? Kaikki vääryydet, valheet ja rikokset ole saatanasta.
      Ovatko nämä "papit ja saarnamiehet" saatanan sanansaattajia?

      • "Ovatko nämä "papit ja saarnamiehet" saatanan sanansaattajia? "

        Hyvä kysymys.


      • hengentuotos
        armonoppilas kirjoitti:

        "Ovatko nämä "papit ja saarnamiehet" saatanan sanansaattajia? "

        Hyvä kysymys.

        Minä vastaan kun olen niin henkevä ja pyhää henkeä täynnä. Kyllä teidän piireissä taitaa asia niin olla että ovat ihan itse sitä s-saattajia.
        Vastaa sinäkin armotonopiilas. Mutta älä taas kieroile.


      • hengentuotos kirjoitti:

        Minä vastaan kun olen niin henkevä ja pyhää henkeä täynnä. Kyllä teidän piireissä taitaa asia niin olla että ovat ihan itse sitä s-saattajia.
        Vastaa sinäkin armotonopiilas. Mutta älä taas kieroile.

        Mikä on kysymys, että voisin vastata?


      • Paavolan Paavo

        Kaikki rikokset ovat paholaisen työtä. Totuuden Henki pyrkii tuomaan ne valoon.
        Siksi rippisalailuoppi on paholaisen työtä.

        Kuitenkin kuten nom. armonoppilas on hyvin tuonut esille, tunnustetuilla synneillä ei tule #mässäillä# eikä saattaa niiitä tunnuistaneita ihmisiä huonoon valoon.


    • rippisalaisuus

      Olen joskus jopa kuullut sanottavan, että se joka kertoo eteenpäin ripissä sovittuja asioita, on itse syypää samaan asiaan. Mihinkähän tämä ajatus perustuu? Ei varmaan mihinkään.

      • SRK:n oppeja.

        Tämän "syyllistyt samaan syntiin" -opin takana on SRK, joka haluaa tuolla salata vl-lastenraiskaamisrikokset. Kukapa vl-uskovainen haluaisi syyllistyä lasten raiskaamiseen pelkästään kertomalla asiasta poliisille? Tähän SRK luottaa ja uskoo, että rikokset salataan poliisilta viimeiseen saakka!


      • Siinäpä sitä itseään
        SRK:n oppeja. kirjoitti:

        Tämän "syyllistyt samaan syntiin" -opin takana on SRK, joka haluaa tuolla salata vl-lastenraiskaamisrikokset. Kukapa vl-uskovainen haluaisi syyllistyä lasten raiskaamiseen pelkästään kertomalla asiasta poliisille? Tähän SRK luottaa ja uskoo, että rikokset salataan poliisilta viimeiseen saakka!

        VL-uskovaiset sanovat lastenraiskaamisrikoksen poliisille ilmiantanutta "poliisin vasikaksi"!

        Rikosilmoituksen tehnyttä uhria he puolestaan sanovat "isänsä häpäisseeksi tyttäreksi"!


      • Hemesti
        Siinäpä sitä itseään kirjoitti:

        VL-uskovaiset sanovat lastenraiskaamisrikoksen poliisille ilmiantanutta "poliisin vasikaksi"!

        Rikosilmoituksen tehnyttä uhria he puolestaan sanovat "isänsä häpäisseeksi tyttäreksi"!

        Aina ilmoitetaan ensiksi poliisille, eikä ulkopuolisille ollenkaan. Näin menetellään muissakin tahoissa. Et sinä rikosta esim. koulun rehtorille mene ilmoittamaan, jos se tapahtuu kotona, se on poliisiasia, ei koulun syy.


    • huuuh

      Jos rippisalaisuus olisi raamatullinen käsite, Raamattuun ei takuulla olisi präntätty yhtä ainoata rikkomusta, ei Daavidin eikä Pietarin esimerkiksi.

      • 4+8

        Terävä huomio. SRK:n edelleen kehittämä katolinen salarippihapatus on molemmissa johtanut samanalaisiin kaikkein pienimpiin kohdistuviin törkeyksiin.

        Pyhä Henki tuo synnit valoon tunnustettavaksi, aiheuttaa katumuksen ja niistä luopumisen ja sitä kautta syntien anteeksiantamuksen.


      • Hemesti
        4+8 kirjoitti:

        Terävä huomio. SRK:n edelleen kehittämä katolinen salarippihapatus on molemmissa johtanut samanalaisiin kaikkein pienimpiin kohdistuviin törkeyksiin.

        Pyhä Henki tuo synnit valoon tunnustettavaksi, aiheuttaa katumuksen ja niistä luopumisen ja sitä kautta syntien anteeksiantamuksen.

        Enkä usko, että pedofiili menisi ilmoisna ikänä ripittäytymään. Kyllä nämä ripit on varmaan ihan synneistä vapaaksi haluavia, ei rikoksista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1776
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1484
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1164
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1151
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe