OSA 1(2)
Me emme vastusta kolminaisuutta, vaan kolminaisuusoppia. Kolminaisuusoppi ei perustu Raamattuun, ainakaan sellaisena kuin se on esitettynä Athanasiuksen uskontunnustuksessa. Me tietenkin vastustamme sellaisia harhaoppeja että Jeesus ja Pyhä Henki on myös Jumala. Eli suurin ero lienee siinä, että me uskomme Jumalan olevan yksi, mutta trinitaristit uskovat että Jumala on kolme, siitäkin huolimatta että Raamattu ilmoittaa hänen olevan yksi.
On myös huomioitava että sana "kolmiyhteinen" ei esiinny Raamatussa. Jumala ei ole koskaan ilmoittanut olevansa kolme. Siinäpä teillä haastetta kerrakseen. Näyttäkää meille toteen Raamatusta, edes yhdestä paikasta, että Jumala on sanonut olevansa kolme. Jos sellaista todistetta ei löydy, me tyydymme kymmeniin Raamatunjakeisiin jotka todistavat että Jumala on YKSI.
Käsitteenä "kolminaisuus" on tietenkin harhaanjohtava koska tuohon kolmen lukuun ei mahdu millään seurakunta joka on myös Jumalassa ja Jeesuksessa. Raamatun sanoma on, että Isä on Pojassa, että Poika on Isässä, ja että seurakuntakin on heissä (Joh.17:21).
Jeesuksesta tehtiin Jumala v.325 Nikean kirkolliskokouksessa. Mutta Pyhästä Hengestä, Jumalan voimasta, leivottiin Jumala vasta muutamia vuosikymmeniä myöhemmin, vuonna 381, Konstantinopoliksen kirkolliskokouksessa.
Kun me menemme vielä pidemmälle asian käsittelyssä me ymmärrämme että Jeesus jopa kielsi olevansa Jumala, sillä hän oli sitä mieltä että ainoastaan hänen Isänsä on ainut Jumala (kreik. "monos"= "ainut", "ainoa", "yksin"). Jeesus siis kielsi olevansa Jumala (Joh.5:44, Joh.17:3). Se tekee oppikiistan mutkikkaaksi, ainakin näennäisesti.
Oppikiista ei koskaan selviä niille, jotka eivät tutki Raamatun alkutekstejä ymmärtääkseen miten joku voi olla "Jumala/jumala" vaikka ei sitä olisi. VT:n alkuteksteissä ei erotellut isoja ja pieniä kirjaimia koska Raamatun hepreassa ei esiinny isoja taikka pieniä kirjaimia, vaan kaikki oli kirjoitettu aina samalla tavalla. Se tarkoittaa siis sitä, että käännökset "Jumala" ja "jumala" eivät esiintyneet yhtä aikaa VT:ssa. Sama juttu on UT:n alkuteksteissä. UT:n kreikankieliset alkutekstit ei kirjoitettu isoilla ja pienillä kirjaimilla, vaan kaikki oli kirjoitettu ISOILLA kirjaimilla. Teksteissä ei siis esiintynyt "Jumala" tuossa kirjoitusasussa, vaan muodossa "JUMALA" ja "jumala" (mikä tietenkin sekin saattaa olla hiukan harhaanjohtavaa, koska hepreassa ja kreikassa on omat kirjaimet olemassa.
Ei sittenkään Jumala!
55
126
Vastaukset
OSA 2(2)
Miten saadaan ratkottua sen näennäisen ristiriidan, että Jeesusta uskotellaan kirjoitusten perusteella olevan sama Jumala kuin mitä hänen Isänsä, vaikka hän toisaalta kielsi olevansa Jumala? (Joh.5:44, Joh.17:3). Se tapahtuu loogisella ajattelukyvyllä ja etymylogian tutkimusalan tiedolla. Sana "Jumala" tulee suomenkielisiin raamatunkäännöksiin heprealaisesta juurisanasta "el", tai kreikankielisestä sanasta "theos". Sana "el" tarkoittaa OIKEASTI "mahtava" tai "voimallinen". Eli kun Jumala sanoi tekevänsä Mooseksesta jumalan faaraolle (2.Moos.7:1), hän ei tarkoittanut tekevänsä hänestä sen saman Jumalan kuin hän on itse, vaan hän tarkoitti että hän tekee Mooseksesta "mahtavan" ja "voimallisen" faaraon edessä. Sehän tietenkin toteutui, sillä Jumala toteutti kymmenen vitsausta faaraon edessä Mooseksen ja Aaronin kautta. Saatanaakin on kutsuttu jumalaksi "theos"-sanalla (2.Kor.4:4). Miksi? Koska hän on mahtava hänkin. Sen ymmärtänee siitä kun "koko maailma on pahan vallassa" (1.Joh.5:19).
Kreikankielinen "theos"-sana edustaa UT:ssa samaa sanaa kuin hepreankielinen "elohim"-sana VT:ssa. Nuo kaksi sanaa eivät aina tarkoita "jumala" tai "Jumala". Tiedämme sen siitä, koska samoja alkukielen sanoja on käytetty nimittäessä jopa ihmisiä, enkeleitä, tuomareita, Jumalan omistamia asioita ja epäjumalia. Jopa aurinkoa, kuuta ja taivaan joukkoja kutsuttiin myös nimellä elohim (5.Moos.17:2-3), ja silti, elohim ei noissa yhteyksissä todista, että ne ovat Jumala tai jumalia.
Kun nyt ymmärrämme mistä sana "Jumala" oikein tulee, me tiedämme ettei kaikki ole Jumala tai jumala joista käytetään sanaa "Jumala". Mooses ei ollut Jumala, aurinko ei ole Jumala, ei myöskään saaatana, enkelit tai ihmiset. Jeesus kutsui jumaliksi kaikkia niitä joille Jumalan sana tuli (Joh.10:35), ja silti he eivät olleet Jumalia.
"Jos hän (Daavid) sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin..." (Joh.10:35).
Mitä ihmettä? Miten Jeesus pystyi sanomaan ihmisiä jumaliksi, vaikka itse ainakin kahdesti sanoi että ainoastaan hänen Isänsä on Jumala? (Joh.5:44, Joh.17:3). Siksi koska "Jumala" (el, elohim, theos) tarkoittaa "mahtava" ja "voimallinen". Eli kun Jeesus sanoi jumaliksi niitä joille Jumalan sana tuli niin hän yksinkertaisesti tarkoitti sitä, että he joille Jumalan sana tuli ovat "mahtavia". Joko selkenee? Epäjumalia on monesti kutsuttu jumaliksi Raamatussa, vaikkei eivät ole Jumalia luonnostaan (Gal.4:8).
Daavidin psalmissa sanotaan näin:
"Minä kiitän sinua kaikesta sydämestäni, veisaan sinun kiitostasi jumalien edessä" (Ps.138:1).
Sen kirjoitusmuoto olisi voinut olla seuraavan näköinen koska Raamatun hepreassa EI OLE isoja taikka pieniä kirjaimia:
"... VEISAAN SINUN KIITOSTASI JUMALIEN EDESSÄ"...
Ymmärrätkö yskän? Eivät ne "mahtavat ihmiset" joiden edessä hän veisasi olleet suinkaan Jumalia, samassa tarkoituksessa kuin me ymmärrämme "Jumala"- tai "jumala"-sanan. He eivät olleet epäjumalia, mutta eivät he olleet oikeitakaan Jumalia, vaan he olivat "mahtavia ihmisiä". Tästä samasta asiasta kertoo Paavali lisää. Toivottavasti se valaisee sinulle asian, miten on mahdollista että joku Jumala/jumala ei olekaan oikeasti Jumala vaikka kerrotaan hänen sitä olevan. Paavali kirjoitti Korinton seurakunnalle seuraavasti:
"...tiedämme, ettei maailmassa ole yhtään epäjumalaa ja ettei ole muuta Jumalaa kuin yksi" (1.Kor.8:4).
Ja Paavali jatkaa:
"Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja, NIIN ON MEILLÄ KUITENKIN AINOASTAAN YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, JA YKSI HERRA, JEESUS KRISTUS, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa" (1.Kor.8:4-5).
Nyt herääkin vakava kysymys: Jos Paavali on sitä mieltä, että on olemassa vain yksi Jumala, niin miten hän voi samanaikaisesti pyöristää näkemystään ja sanoa, että "niin sanottuja" jumalia on paljon, ja että niitä on sekä taivaassa (ilmakehässä) ja maassa (maapallon pinnassa)? Tässä on hyvä tarkkailla sanoja: "Niin sanottuja jumalia". Selitys noille sanoille löytyy hänen kirjeessään Galatian seurakunnalle:
"Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa (theos), te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia (theos) ole" (Gal.4:8).
Juurisana "el", mikä tarkoittaa "mahtava" tai "voimallinen" esiintyy monikkosanana VT:ssa, muodossa "elohim", noin 2600 kertaa ilman että se olisi kertaakaan käännetty tarkoittamaan "Jumalat" (silloin kun kyse on meidän ainoasta Jumalastamme). Tämä johtuu siitä että se hepreassa käyttäytyy kuin yksikkösana. Sama ilmiö näkyy suomenkielessä. Esim. jos sinulla on "silmälasit" päässäsi, ei kukaan usko että sinulla on kahdet tai kolmet silmälasit päässäsi. Ja jos sanot että menet naimisiin ja että sinulla on kohta häät, niin ei kukaan usko että sinulla on kohta kahdet tai kolmet häät, vaikka käytitkin monikkomuotoa. Heprealainen sana "elohim" käyttäytyy juuri samalla tavalla.- raamatusta
Johanneksen evankelumista
Luku 12:44
44. Jeesus huusi ja sanoi: joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni.
Apostolien teoista
Luku 7:55 ja 56
55. Mutta pyhää henkeä täynnä Stefanus nosti katseensa taivasta kohti ja näki
Jumlan kirkkauden ja Jeesuksen seisomassa Jumalan oikealla puolella.
56. Hän sanoi: Minä näen taivaat auenneina ja ihmisen Pojan seisovan Jumalan oikealla puolella.
"8. POJASTA TAAS: JUMALA, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iäti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka."
"Tämä tarkoittaa, että heidän on PAKKO OLLA KAKSI ERI OLEMUSTA"
Jaakobin kirjeestä
Luku 2:19
19. Sinä uskot että Jumala on yksi. Siinä teet oikein. Riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
eli mitä eroa meillä on?
mutta meillä on se ero että te jotka uskotte kolmiyhteiseen jumalaan niin te sanotte että Isä ja Poika on yksi ja sama eli lainaan sanojasi
"Kunhan aika on täysi, Jeesus yhdistyy Isän kanssa"
miten voi kaksi eri henkilöa yhdistyä yhdeksi?
maan päälläkin kun on isä ja poika, niin eihän isä ja poika yhdisty täällä maan päälläkään yhdeksi vai yhdistyykö?
yhdistyykö isä ja poika kuoltuaan yhdeksi?
eikö täällä maan päälläkin kun on isä ja poika niin eikö poika ole isälle alamainen ja kuuliainen ja näin ollen alistu isänsä tahtoon?
maan päällä kun on isä ja poika niin onko nämä yksi ja sama ihminen?
eli kysymys kuulu että sanotteko että Isä ja Poika on näin yksi henkilö ja Jumala?
tämä ero meillä on muuta eroa meillä ei ole.
ymmärrättekö?- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
Emme, koska esityksesi oli jokseenkin sekava.
Keitä ovat muuten "me", joiden nimissä kirjoitat?
>> Me emme vastusta .. >> - olen samassa
jumalan_pete kirjoitti:
Emme, koska esityksesi oli jokseenkin sekava.
lerissä kun sinä ja et ymmärrä minua?
en minäkään usko kolmiyteseen Jumalaan vaan tässä selitän mikä meidän ero on niihin jotka uskovat kolmiyhteseen jumalaan jos ymmärrät? - jos kirjoitukseni
olen samassa kirjoitti:
lerissä kun sinä ja et ymmärrä minua?
en minäkään usko kolmiyteseen Jumalaan vaan tässä selitän mikä meidän ero on niihin jotka uskovat kolmiyhteseen jumalaan jos ymmärrät?on sekva niin se johtuu sittä että se on lainaus eräästä keskustelustani jossa olen osallisena.
- jaikal.fi
Minun vastineeni jumalan peten kirjoitukseen on luettavissa kotisivullani.
http://www.jaikal.fi/113188798- ml213.
Eiköhän nuo sepustuksesi jo jokainen muistane ulkoa.MINUN kotisivuiltani,- sanojasi lainaten.
Kaikella on oma aikansa ja myös kotisivuillasi. Kotisivut kuolevat, mutta JUMALAN ilmoitukset ovat kuoleattomia. - jaikal.fi
ml213. kirjoitti:
Eiköhän nuo sepustuksesi jo jokainen muistane ulkoa.MINUN kotisivuiltani,- sanojasi lainaten.
Kaikella on oma aikansa ja myös kotisivuillasi. Kotisivut kuolevat, mutta JUMALAN ilmoitukset ovat kuoleattomia.>>>>Kotisivut kuolevat, mutta JUMALAN ilmoitukset ovat kuoleattomia.
- jaikal.fi
ml213. kirjoitti:
Kaikella on oma aikansa ja myös kotisivuillasi. Kotisivut kuolevat, mutta JUMALAN ilmoitukset ovat kuoleattomia.>>>Eiköhän nuo sepustuksesi jo jokainen muistane ulkoa.MINUN kotisivuiltani,-
- ml213.
jaikal.fi kirjoitti:
>>>Eiköhän nuo sepustuksesi jo jokainen muistane ulkoa.MINUN kotisivuiltani,-
Huomioinet, ettei seurava sukupolvi edes muista kotisuvujasi ja mitä sepustuksia seillä oli. Todella moni muistaa jo ulkoa mitä alat kirjoittamaan. Taas uskominen on jo eri käsite.
Tekisit vihdopin jo parannuksen,- jos se vielä on mahdolista ja uskopisit viimein, miten Nasaretin Jeesus oli /on Kristus, jonka JUMALA teki Herraksi. Hän on JUMALAN Poika ja JUMALA on luonnollisesti hänen Isänsä.
Tuohon mielikuvaan uskovia tulee olemaan jokaisesta sukupolvesta kautta aikain. Pyhä Henki pitää siitä huolen,- ei kotisivut. 2. Korinttolaiskirje 10
18 "Ei se ole koetuksen kestävä, joka itse itseään suosittelee, vaan se, jota Herra suosittelee. "
Ihmisjärki päätteli ja teki jeesuksesta Jumalan. Henki opettaa meille, että Jeesus on Jumalan Poika. Ne ihmiset jotka väittävät omaavansa Pyhän Hengen, mutta kutsuvat Jeesusta Jumalaksi, ovat hengettömiä ihmisopppeihin uskovia pakanoita.
Iloitsen siitä että Jumala on antanut lappixelle hengellistä viisautta, sekä silmät nähdä ja korvat kuulla. Sydänkin taitaa olla paikallaan.
- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
Iloitsen siitä että Jumala on antanut lappixelle hengellistä viisautta, sekä silmät nähdä ja korvat kuulla. Sydänkin taitaa olla paikallaan.
No niin, tässä taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan, jolle on tärkeintä on oma oppinsa, joka on " ainoa totuus". Jeesus Kristus tulee sitten ehkä jossakin
taka-alalla.
Oppinsa nimissä iloitaan Saulus tarsolaisen tavoin Jeesuksen nimeä avukseen huutavia kivitettäessä.
Se oma kunnia, voi voi! Usko Toivonen kirjoitti:
No niin, tässä taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan, jolle on tärkeintä on oma oppinsa, joka on " ainoa totuus". Jeesus Kristus tulee sitten ehkä jossakin
taka-alalla.
Oppinsa nimissä iloitaan Saulus tarsolaisen tavoin Jeesuksen nimeä avukseen huutavia kivitettäessä.
Se oma kunnia, voi voi!Usko Toivonen kirjoitti:
>>>No niin, tässä taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan, jolle on tärkeintä on oma oppinsa, joka on " ainoa totuus".> taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan>jolle on tärkeintä oma oppinsa>oppinsa, joka on " ainoa totuus">Jeesus Kristus tulee sitten ehkä jossakin taka-alalla.>Se oma kunnia- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
Usko Toivonen kirjoitti:
>>>No niin, tässä taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan, jolle on tärkeintä on oma oppinsa, joka on " ainoa totuus".> taas törmättiin itseään korostavaan kirjoittajaan>jolle on tärkeintä oma oppinsa>oppinsa, joka on " ainoa totuus">Jeesus Kristus tulee sitten ehkä jossakin taka-alalla.>Se oma kunniaEi se auta vaikka kirjoitatkin pitkiä ritirimpsuja, ikäänkuin perustellen oikeassa olemisiasi.
Kun sanot, että ..
>> Usko Toivosen kirjoitus ei tietenkään ollut totta, sillä hänhän vuodatti ulos turhautuneena ajatuksen siitä että se oppi johon hän on kenties vusikausia uskonut, ei olisikaan aivan viimeistä piirtoa myöten totta. >>
Niin, tähän totean, että yksinkertaisesti ei.
Oppisi on niintarkoitushakuista, että se paistaa läpi jo kaukaa, mutta siihen en
aio enemmälti paukkuja tuhlata, koska mitäpä se hyödyttäisi.
Kimmoke miksi kommenttini aamulla kirjoitin, oli se, että kiittelit Hengen viisaudesta kirjoittajaa, joka myötäilee "peten" oppia, mutta samalla kiistää
Raamatun kirjoitusten paikkansapitävyyden suurelta osin.
Saulus tarsolaisen tavoin olet siis kivittämässä kommentoijan kanssa yhdessä
Jeesuksen nimeä avukseen huutavia. Usko Toivonen kirjoitti:
Ei se auta vaikka kirjoitatkin pitkiä ritirimpsuja, ikäänkuin perustellen oikeassa olemisiasi.
Kun sanot, että ..
>> Usko Toivosen kirjoitus ei tietenkään ollut totta, sillä hänhän vuodatti ulos turhautuneena ajatuksen siitä että se oppi johon hän on kenties vusikausia uskonut, ei olisikaan aivan viimeistä piirtoa myöten totta. >>
Niin, tähän totean, että yksinkertaisesti ei.
Oppisi on niintarkoitushakuista, että se paistaa läpi jo kaukaa, mutta siihen en
aio enemmälti paukkuja tuhlata, koska mitäpä se hyödyttäisi.
Kimmoke miksi kommenttini aamulla kirjoitin, oli se, että kiittelit Hengen viisaudesta kirjoittajaa, joka myötäilee "peten" oppia, mutta samalla kiistää
Raamatun kirjoitusten paikkansapitävyyden suurelta osin.
Saulus tarsolaisen tavoin olet siis kivittämässä kommentoijan kanssa yhdessä
Jeesuksen nimeä avukseen huutavia.>>>Saulus tarsolaisen tavoin olet siis kivittämässä kommentoijan kanssa yhdessä
Jeesuksen nimeä avukseen huutavia.- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Saulus tarsolaisen tavoin olet siis kivittämässä kommentoijan kanssa yhdessä
Jeesuksen nimeä avukseen huutavia.Tähän kommenttiinhan vastasit Hengen vaikuttavan.
>> Ne ihmiset jotka väittävät omaavansa Pyhän Hengen, mutta kutsuvat Jeesusta Jumalaksi, ovat hengettömiä ihmisopppeihin uskovia pakanoita. >>
Saulus tarsolainenkin uskoi varmasti, että Jumala on yksi, mutta vainosi Jeesuksen nimeä avukseen huutavia.
Ja siitähän sinä riemuitsit ..
>> Iloitsen siitä että Jumala on antanut lappixelle hengellistä viisautta, sekä silmät nähdä ja korvat kuulla. >>
Jeesuksen avuksi huutamista tällä palstalla juuri tietty joukko vastustaa.
- Että näin se on .
Tässä facebook-keskustelua aiheesta:
http://www.facebook.com/notes/weijo-lindroos/isän-pojan-ja-pyhän-hengen-nimi-/10150096210228574
Siinä on selvät sävelet monen keskustelijan kautta.
:
.
. - Joh.20
27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
28. Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, SINÄ USKOT. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"- Älä tuhoudu.
27. Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen".
29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, SINÄ USKOT. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Maailmassa on ihmisiä, joilla ei ole riittänyt uskoa uskoa kovina ja samoina pysyviin sanaosoituksiin... Jos he siitä huolimatta uskovat Jeesukseen tai Andreakseen tai Pietariin, nähdessään heidät risteillään, ei edes kova kielemme ole ainoa pelastava tekijä.... Mutta ihan sama usko on uskoa sotilaaseensa, räjähtänyt jalka kädessään tai lihansa repeytyneenä, luodin voimasta. Jeesuksen lihaansa saanut vamma ei ollut maailman suurin, siksi häne ei kuollut vaan elää.... Siksi myös uskomme Jeesukseen enemmän, kuin niihin, joita rangaistiin liikaa, koska luulivat itsestään liikaa.... Älä tuhoudu. kirjoitti:
29. Jeesus sanoi hänelle: "Sentähden, että minut näit, SINÄ USKOT. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!"
Maailmassa on ihmisiä, joilla ei ole riittänyt uskoa uskoa kovina ja samoina pysyviin sanaosoituksiin... Jos he siitä huolimatta uskovat Jeesukseen tai Andreakseen tai Pietariin, nähdessään heidät risteillään, ei edes kova kielemme ole ainoa pelastava tekijä.... Mutta ihan sama usko on uskoa sotilaaseensa, räjähtänyt jalka kädessään tai lihansa repeytyneenä, luodin voimasta. Jeesuksen lihaansa saanut vamma ei ollut maailman suurin, siksi häne ei kuollut vaan elää.... Siksi myös uskomme Jeesukseen enemmän, kuin niihin, joita rangaistiin liikaa, koska luulivat itsestään liikaa....?
>>>Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"
Toistan itseäni ehkä tarpeettoman usein. Mutta haluan jokaisen ymmärtävän seuraavan tärkeän seikan, mikä tekee Jeesuksesta "Jumalan", vaikka hän samanaikaisesti kielsi olevansa se ainoa totinen Jumala jonka hänen sanojensa mukaan on Isä (Joh.5:44, Joh17:3).
Aikaisemmin kirjoitin näin:
"Jeesus sanoi jumaliksi niitä joille Jumalan sana tuli niin hän yksinkertaisesti tarkoitti sitä, että he joille Jumalan sana tuli ovat "mahtavia" (Joh.10:35).
Eli:
On siis olemassa Jumalia/jumalia jotka ovat näennäisesti Jumalia/jumalia, mutta jotka eivät sittenkään ole Jumalia/jumalia, koska meillä on vain yksi Jumala.
Kun Jeesus sanoi nuo sanat, jotka löytyvät osoittesta Joh.10:35, hän samalla julisti olevansa "Jumala" vaikka muissa yhteyksissä kielsi olevansa Jumala (Joh.5:44, Joh.17:3). Mutta kysymys kuuluu: Voidaanko sen perusteella sanoa, että Jeesus on "Jumala" koska Jumalan sana oli tullut myös hänellekin? KYLLÄ, mutta vain sillä edellytyksellä ettemme luulla hänen olevan se sama Jumala joka hänet lähetti ja herätti kuolleista. Jeesus on vain "Jumala" samassa merkityksessä kuin hän sanoi jumaliksi ne joille Jumalan sana tuli. Eli siksi koska he olivat "mahtavia" ja "voimallisia", ja sitähän tuo "Jumala"-sana tarkoittaa.
Raamatussa on selkeitä viittauksia siihen että Jumalan sana tuli myös Jeesukselle (Joh.8:28, Joh.12:49), ja että myös hänkin sen perusteella voidaan sanoa "mahtavaksi" ja "voimalliseksi" (Jumalaksi/jumalaksi), sillä ne joille Jumalan sana tuli, olivat myös Jeesuksen mielestä jumalia (Joh.10:35).
Jeesuksen huulilla oli aina Isänsä sanat; se on, sen saman Jumalan sanat jota hän sanoi ainoaksi Jumalaksi (Joh.5:44, Joh.17:3). Jeesus oli "Jumala" sen perusteella että ainoan Jumalan sanat olivat tulleet Jeesukselle Jumalan opettamana ja ilmoittamana (Joh.8:28). "Jumalan Sana" sanoi, ettei hän voi itsestään mitään tehdä (Joh.5:19), jolla hän todisti olevansa riipuvainen siitä Jumalasta jota hän kutsui Isäkseen (Joh.20:17, Joh.17:3, Joh.16:28).
Jos Raamattu olisi jossain päin ilmoittanut meille, että meillä on kaksi Jumalaa, olisimme helposti voineet sanoa että myös Jeesus on Jumala; mutta vain sillä edellytyksellä että kaikki raamatunjakeet joissa kerrotaan Jumalan olevan YKSI, ei olisi olemassakaan. Ja myös sillä edellytyksellä että Joh.5:44 ja Joh.17:3 eivät nekään kuuluisi Raamattuun, sillä niissä Jeesus kieltää olevansa Jumala. Mutta nyt koska näin on, me tyydymme yhteen Jumalaan, Isään, sekä yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, jonka Isä Jumala on voidellut kaiken pääksi (1.Kor.8:6).- Pakstori
Nyt me siis tiedämme, että kun Tuomas sanoi Jeesukselle "Minun Herrani ja minun Jumalani", hän ei suinkaan tarkoittanut sitä, että Jeesus oli se ainut totinen Jumala (Joh.5:44, Joh.17:3), se sama Jumala joka hänet lähetti ja kuolleista herätti. Vaan Tuomas tarkoitti sitä, että Jeesus oli hänenkin Herrana (pomona) "mahtava" ja "voimallinen" kuolleista nousseena Jumalan Poikana.
Kuolleet(ja köyhät) ovat aina luonamme, siinä samassa paikassa jossa ajattelemme.
He eivät tuskin halua tulla sieltä takaisin, heillä on siellä hyvä olla.
Jos siellä ei ole hyvä olla, niin silloin kuolleet nousevat kuolleista, ja inkarnaatio tapahtuu... On tosin ihmisiä, jotka lähtevät valoonopeutta avaruuteen. Jos suuntauksensa on oikea, he pääsevät johonkin läheisestä 12 tähdetsä, ektoplasma-aaveena, alle valopäivässä.... Teenkö minä niin, kun kuolen? Jeesus on ollut "valmistamassa sijaa" siellä? ("Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa, ellei niin olisi, enkö sanoisi, minä menen valmistamaan sinne teille sijaa?"). Meidän maailmamme luonnonvarat saattavat olla kohta loppu, siksi tulta ja magmaa täytyy räjäyttää maanjäristyksissä maan kuoresta esiin, jotta maailma ei loppuisi....
Toisaalta Eenok aikoinaan kirosi enkeleistä ja ihmisistä ne, jotka hylkäsivät alkuperäiset asuinsijansa, ja sitä kirousta en silti halua periä ehkä.... Dinosauruksille kävi niin, vaikka heitä on tehty tänne uudelleen, joissakin trikeissä, mm. Jurassic Park-elokuvassa.....
- Älkää eksykö.
Älä vastusta kominaisuusoppia, se on Raamatussa...
Jeesus käski kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Velisukupuolen nimeen(Hengen).>>>Älä vastusta kominaisuusoppia, se on Raamatussa...
Jeesus käski kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Velisukupuolen nimeen(Hengen).- Pakstori
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Älä vastusta kominaisuusoppia, se on Raamatussa...
Jeesus käski kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Velisukupuolen nimeen(Hengen).1) Jumala EI OLE koskaan ilmoittanut olevansa kolme persoonaa, vaan hän on ilmoittanut olevansa VAIN YKSI (5.Moos.6:4).
Olet oikeassa siinä mielessä, että jokainen on yksilö, kuka tai mijä tahansa hän/se olisikin... Mutta Jumalilla on samanlaisia piirteitä kuin ihmisellä..
Luepas Genesis 1 ja 2. Siellä Jumala puhuu itsestään muodossa ME, Jumalalla ja -lilla on käytössää kaikki persoonat, myös useat, ja myös passiivinen.... Jumalia oli myös Genesis 6:ssa Jumattaria, ja he saivat lapsia, jotka yhtyivät ihmisten tyttäriin, ja saivat niitä jättiläisiä lapsikseen....
Se on totta, että jokaisella saa viimetilassa olla Jumalansa vain omansa kehonsa päätelmässä, muut todennäköisesti vain yrittävät hyötyä minusta.
Jos he rakastavat minua, niin voivat kuolla puolestani, tai jos minä rakastan, minä siirryn aikoinaan tulevan sukupolven tieltä pois.... Viha on ikuinen sitä kohtaan, joka ei lihaallisessa mielessä koskaan kuole, heitä on vain ehkä yksi, Saattana, jonka on arveltu siihen pystyvän....
- Pakstori
Ei ole perustietojakaan edes matematiikasta, jos ei tiedä, että kaikki numerot on toisaalta vain yksi muuttuja tai vakio.
V = R^3 = a^3*t^6
Siis yksi tilavuus esimerkiksi, mutta ei yksi yhden suunnan pituus vielä riitä luomaan maailmaa....
Pohjimmiltaan sillä ei ole suurta väliä, montaako Jumalaa palvelee, jos osaa jakaa toiminnat tärkeysjärjestykseen... Mekin palvelemme montaa Jumalaa, käytämme montaa sanaa.... Ja sekin siis toisaalta vain yksi kieli maailmassa.
Halusit vastustaa Kristinuskon tärkeintä opinkappaletta, häpeisit....>>>Mekin palvelemme montaa Jumalaa>Halusit vastustaa Kristinuskon tärkeintä opinkappaletta, häpeisit....
- kesklustelijaana
menkkää
facebuukiin.
Tässä keskustelua aiheesta:
http://www.facebook.com/notes/weijo-lindroos/isän-pojan-ja-pyhän-hengen-nimi-/10150096210228574
Siinä on selvät sävelet monen keskustelijan kautta.Haluaisin toki keskustella aiheesta myös sielläkin, mutta törmään siihen ongelmaan että se on jo kaksi vuotta vanha keskustelu ja minulla ei ole facebook-tiliä jota olisin käyttänyt. Enkä itse asiassa haluakaan facebookiin, vaikkakin olisi kiva vaihtaa ajatuksia Weijo Lindroosin kanssa, sillä hänellä on selkeitä ja raamatullisia mielipiteitä. Hän on ehdottomasti yksi parhaimmista opettajista joiden tekstejä olen lukenut. Hänellä on kyllä armoitusta erottamaan suurimmalta osalta valheen totuudesta ja totuuden valheesta.
- Usko Toivonen
Johanneksen mukaan Jesaja näkee Jeesuksen kirkkauden ja puhuu Jeesuksesta Joh 12:40-41 / Jesja 6. luku
40. "Hän on sokaissut heidän silmänsä ja paaduttanut heidän sydämensä, että he eivät näkisi silmillään eivätkä ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi".
41. Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä.
1. Kuningas Ussian kuolinvuotena minä näin Herran istuvan korkealla ja
ylhäisellä istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppelin.
2. Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he lensivät.
3. Ja he huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: "Pyhä, pyhä, pyhä Herra Sebaot; kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa".
4. Ja kynnysten perustukset vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täyttyi savulla.
5. Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."
9. Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
10. Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."
41. Tämän Esaias sanoi, kun hän näki hänen kirkkautensa ja puhui hänestä. Kuka teistä uskoo Jeesukseen ?
Mark. 12:29
Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa;
Joh. 20:17
Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö"
Kuinka moni teistä tekouskovaisita uskoo oikeasti Jeesusta ?- Usko Toivonen
Niin Jeesus siteerasi, kuten yleensäkin, kirjoitusksia
5. Moos. 6:4
Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
Jeesushan totesi, ..
Matt. 10:37
Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
Jeesukseen uskova huutaa avuksensa Jeesusta. - Pakstori
Kuka teistä uskoo Jeesukseen ?
Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on YKSI ainoa;
Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja MINUN JUMALANI tykö ja teidän Jumalanne tykö"
Kuinka moni teistä tekouskovaisita uskoo oikeasti Jeesusta ?
Kokeile: (Evenkeliumista, hatusta muistelen)
Rikas mies tuli Jeesuksen luo, ja kysyi:"Kuinka minä voisin Jumalan Valtakunnan periä?" Jeesus vastasi: Kuinka laista luet, nodatatko lakia? Mies vastasi: Olen noudattanut kaikkea Mooseksen lakia! Jeesus vastasi: Yksi sinulta vielä puuttuu: Mene ja myy kaikki mitä sinulla on (omaisuutta tarkoitti), seuraa minua, niin sinulla on Taivaallinen aarre, kukkarot jotka eivät tyhjene. Rikas Mies meni surullisena pois, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Jeesus totesi, Rikkaan miehen pääsy valtakuntaan, on kuin neulansilmän läpi("Neulansilmäksi" sanottiin erästä ahdasta porttia), josta kamelikin joutuu menemään polvillaan läpi. Haluatko ostaa tietokoneeni? Kuka sen ostaisi? Jos kukaan ei osta tavaroitamme, emme pääse taivasten valtakuntaan tuosta Jeesuksen opetuslapsien portista vaan siitä laveammasta.... Tai siis siitä samasta, jos olemme silti nöyriä, ja polvistumme Jeesuksen edessä(SIllä hänen nimessään on kaikkien maailman herrojen polvistuttava, sillä hän polvistui meidän tähtemme, Paholaisen surmattavaksi, vaikka hänelle olisi voinut tulla yhtä suuri menestys kuin aikansa fariseuksilla 70-80 vuoden ikineen.... Revimme siis portistaan myös tavaramme mukaamme, siksikin meidän on mentävä polvillamme siitä, mutta niistä on vain kauheasti turhaa riesaa; Jumalan Valtakunnassa.... Ei minun täällä tarvitsisi välttämättä meuhkata, yhtä hvyin voisin vain rukoilla.... Jos olen itseäni liikaa suositellut, en selviä koetusta, ellen suosittelisi Herraanikin... HERVANNAN RASKAIN HERRA? En sano kuka se on: Eräs Pietari-Petri... No rakastin oikeaa veljeäni, mutta typerää tietysti, kun en taas hokenut tuhat kertaa jeeseusus susujsussjjejejjssjjejjsjeessussjjjjs.... Ei se niin suuri sanoissaan ole, kuin Jeesus, eli siksi häntä nöyrempi mies, oikeasti....(150 kg menee sillä penkistä, sen kaverilla Mentulalla 300 kg....)....
.
Usko Toivonen, montako Jumalaa Jeesus ilmoitti olevan? Toiseksi, jos uskot että niitä on vain yksi, kuka Hän on ja missä?
- Puskotori
Usko Toivonen, montako Jumalaa Jeesus ilmoitti olevan? Toiseksi, jos uskot että niitä on vain yksi, kuka Hän on ja missä?
Jumala on yksi. Jumalatar on yksi. Kerubeja on 4. Ja niitä kolmansia Kerubeja eli Vanhimpia-humanoidi-Jumalia on myös 24 kpl.
(24 Vanhinta-Jumalaa, Ilmestyskirjasta).
Mutta Jumalia on muitakin. Jos antautuu tähtiä palvomaan, ei osaa valita kuka niiden Jumalista on suurin, kun saa okkulttistisen yhteyden niihin. Ei ole kaikille helppo uskoa, että Jeesus on oman maailmamme Jumala, vaikka Antikristus eli Saattana tulee myös. Eenok eli Haanok on Jeesuksen Vasemmalla puolella. Jeesus oman tähtemme johtajana ja oma tähtijärjestelmämme ei silti ole ainoa, siksi on Jumala varmaan asustaa Galaksin keskipisteessä.... Unversiumin suurin Jumala, on vielä alkuräjähdyspisteessä vetelemässä langoistaan, hän on se Jumala, emme tule häntä koskaan kohtaamaan, onneksi....
Mutta kuka on Tilava?
Mutta ei sitä ole vaikea uskoa, että jokainen ihminenkin on Jumalolento, Jumalan ominaisuus, Jumala on panteistisessa mielessä suurempi, kuin persoonallisessa muodossa? Jumiseva Ala, Jumissa oleva Ala, tai GOOD, GOD, Hyvä pallo-ala ja tilavuus-massa. Silloin kaikki, pieninkin massapartikkeli on itselleen oma Jumalansa, YKSI on Jumala, jokaiselle MINÄ on tärkein Jumala. Ne, jotka ovat nöyriä, edes josatkin kohti, tietävät pienuutensa, ja uskovat itseään suurempaan olentoon, toiseen luontokappaleeseen, ja hyvä jos se aikoo hänelle hyvää, niin ei aina valitettavasti ole ollut.... - Pakstori
Puskotori kirjoitti:
Jumala on yksi. Jumalatar on yksi. Kerubeja on 4. Ja niitä kolmansia Kerubeja eli Vanhimpia-humanoidi-Jumalia on myös 24 kpl.
(24 Vanhinta-Jumalaa, Ilmestyskirjasta).
Mutta Jumalia on muitakin. Jos antautuu tähtiä palvomaan, ei osaa valita kuka niiden Jumalista on suurin, kun saa okkulttistisen yhteyden niihin. Ei ole kaikille helppo uskoa, että Jeesus on oman maailmamme Jumala, vaikka Antikristus eli Saattana tulee myös. Eenok eli Haanok on Jeesuksen Vasemmalla puolella. Jeesus oman tähtemme johtajana ja oma tähtijärjestelmämme ei silti ole ainoa, siksi on Jumala varmaan asustaa Galaksin keskipisteessä.... Unversiumin suurin Jumala, on vielä alkuräjähdyspisteessä vetelemässä langoistaan, hän on se Jumala, emme tule häntä koskaan kohtaamaan, onneksi....
Mutta kuka on Tilava?
Mutta ei sitä ole vaikea uskoa, että jokainen ihminenkin on Jumalolento, Jumalan ominaisuus, Jumala on panteistisessa mielessä suurempi, kuin persoonallisessa muodossa? Jumiseva Ala, Jumissa oleva Ala, tai GOOD, GOD, Hyvä pallo-ala ja tilavuus-massa. Silloin kaikki, pieninkin massapartikkeli on itselleen oma Jumalansa, YKSI on Jumala, jokaiselle MINÄ on tärkein Jumala. Ne, jotka ovat nöyriä, edes josatkin kohti, tietävät pienuutensa, ja uskovat itseään suurempaan olentoon, toiseen luontokappaleeseen, ja hyvä jos se aikoo hänelle hyvää, niin ei aina valitettavasti ole ollut....Jos ihmisen poika, pitää koroittaa, kuten Jeesus ennusti, tässä on eräs yritys koroittaa, ihmisen poika:
http://personal.inet.fi/koulu/karppi/kortti.htm
Joillekin "taas", mutta joillekin ehkä ensimmäinen tai toinen tutustuminen...
Tsekkaa tämä Explorerilla, ja siirrä Wordille. Maat näkyvät väärin, muissa selaimissa.... Printtaa ihmeessä, mutta pistä Saksan kielen jälkeen tyhjä sivu, minun yritykseni olla Mooses... Vaikka En ole ehkä Mikko-Mooses, vaan Aki. Eli jos olet sinä se Mooses, joka tämän lain muille julistaa, niin rakastat minua ja muita, jotka tämän asian tiesivät, kauan ennen minua....
Muista, että jos luulet, että mikä tahansa kombinaatio olisi tosi, niin silloin luulet, että mikä tahansa kirjainyhdistelmäkin voi tarkoittaa mitä tahansa, niin ei ole, "tarkista tämä"(Mariska) - Usko Toivonen
Jumala sanoo Pojasta :
10. Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11. ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
" Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;"
Jesaja 44.
24. Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani? - Usko Toivonen kirjoitti:
Jumala sanoo Pojasta :
10. Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11. ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12. ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
" Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;"
Jesaja 44.
24. Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Herra, joka teen kaiken, joka yksinäni jännitin taivaan, joka levitin maan - kuka oli minun kanssani? -Mark. 12:29
Usko Toivonen, montako Jumalaa Jeesus ilmoitti olevan ja ketä Jeesus kutsui Jumalakseen.- Usko Toivonen
lappix kirjoitti:
Usko Toivonen, montako Jumalaa Jeesus ilmoitti olevan ja ketä Jeesus kutsui Jumalakseen.Miksi kyselet, jos et usko Raamatun ilmoitusta.
Sinulle on tuotu Raamatun ilmoituksesta kohtia esille Jeesuksesta.
Esim. Joh 12:40-41 / Jesaja 6. luku.
Heb. 1:10-13 / Jesaja 44:24
Ei sille voi mitään, jos sinä näet Jeesuksen pelkästään Beetlehemin tapahtumien ajoista eteenpäin.
Rikas tuli köyhäksi, että meillä elämä olisi. Ei niinpäin, kuten täällä joukko
kirjoittajia yrittää uskotelle, että köyhästä tehtiin rikas.
9. Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte. ( 2. Kor. 8. )
Raamatun viimeinen jae julistaa:
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen. Usko Toivonen kirjoitti:
Miksi kyselet, jos et usko Raamatun ilmoitusta.
Ei sille voi mitään, jos sinä näet Jeesuksen pelkästään Beetlehemin tapahtumien ajoista eteenpäin.
9. Sillä te tunnette meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armon, että hän, vaikka oli rikas, tuli teidän tähtenne köyhäksi, että te hänen köyhyydestään rikastuisitte. ( 2. Kor. 8. )
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.>>>Rikas tuli köyhäksi, että meillä elämä olisi. Ei niinpäin, kuten täällä joukko
kirjoittajia yrittää uskotelle, että köyhästä tehtiin rikas.- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Rikas tuli köyhäksi, että meillä elämä olisi. Ei niinpäin, kuten täällä joukko
kirjoittajia yrittää uskotelle, että köyhästä tehtiin rikas.>> Itse asiassa se onkin niin, että rikkaasta tuli köyhä, .. >>
Sana ei sano aivan noin, mitä mahdat kommentillasi tarkoittaa? Usko Toivonen kirjoitti:
>> Itse asiassa se onkin niin, että rikkaasta tuli köyhä, .. >>
Sana ei sano aivan noin, mitä mahdat kommentillasi tarkoittaa?Juuri sitä mitä kirjoitin. Täydensin näkemystäsi. Jos Jeesus oli ensin rikas ja sen jälkeen tehtty köyhäksi meidän takia, niin tottakai hän taivaaseen päästyään on myös jälleen tullut rikkaaksi. En väittänytkään että "sana sanoo aivan noin" kuten kirjoitin, vaan kirjoitin asiasta niin kuin sen näen. Yleensä jos teen lainauksia Raamatusta niin laitan ne sitaatteihin, eli käytännössä lainauksmerkkeihin, tai vähintäänkin perään maininnan/viitteen mistä jakeesta se on lainattu. Tässä tapauksessa en sitä tehnyt, joten kommenttisi siitä että "Sana ei aivan sano noin" oli melko turha. ET sinäkään kirjoita ainoastaan lainauksia Sanasta, joten miksi ei muilla saisi olla sama oikeus kuin sinulle; eli oikeus kertoa miten asian tulkitsevat ilman että tekisivät jatkuvasti vain lainauksia Sanasta.
Usko Toivonen kirjoitti:
Miksi kyselet, jos et usko Raamatun ilmoitusta.
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.Usko Toivonen se kääntää asiat päälaelleen ja puhuu aivan muusta kuin mitä kysyin.
Mutta venkoilu ja epärehellisyys kuuluu sellaiselle, joka on pakana.- Usko Toivonen
lappix kirjoitti:
Usko Toivonen se kääntää asiat päälaelleen ja puhuu aivan muusta kuin mitä kysyin.
Mutta venkoilu ja epärehellisyys kuuluu sellaiselle, joka on pakana.Lieneekö se venkoilua, jos tuo esille Raamatun ilmoitusta.
Joka on Pojan kädessä, on Isän kädessä. Yksi käsi.
Minä ja Isä olemme yksi.
Jos sinulle ei vastaukseni kelpaa, niin mitä sitten kyselet, jos kiellät Johanneksen todistuksen Jeesuksesta ( Joh 12:40-41 / Jesaja 6. luku ) ym. vastaavat kohdat Uuden ja Vanhan Testamentin ilmoitukseen, niin silloin tahdot uskoa itse vaikuttamasi uskomuksen mukaan, jonka vuoksi joudut jättämään osan Raamatun ilmoituksesta pois, koska teologiasi ei kestä Sanan valossa.
22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
Kuten huomaat, ei ole kahta, eikä kolmea temppeliä vaan yksi. - Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
Juuri sitä mitä kirjoitin. Täydensin näkemystäsi. Jos Jeesus oli ensin rikas ja sen jälkeen tehtty köyhäksi meidän takia, niin tottakai hän taivaaseen päästyään on myös jälleen tullut rikkaaksi. En väittänytkään että "sana sanoo aivan noin" kuten kirjoitin, vaan kirjoitin asiasta niin kuin sen näen. Yleensä jos teen lainauksia Raamatusta niin laitan ne sitaatteihin, eli käytännössä lainauksmerkkeihin, tai vähintäänkin perään maininnan/viitteen mistä jakeesta se on lainattu. Tässä tapauksessa en sitä tehnyt, joten kommenttisi siitä että "Sana ei aivan sano noin" oli melko turha. ET sinäkään kirjoita ainoastaan lainauksia Sanasta, joten miksi ei muilla saisi olla sama oikeus kuin sinulle; eli oikeus kertoa miten asian tulkitsevat ilman että tekisivät jatkuvasti vain lainauksia Sanasta.
>> Täydensin näkemystäsi. >>
Niin, tai paremminkin toit esille omaa näkemystäsi.
>> Jos Jeesus oli ensin rikas ja sen jälkeen tehtty köyhäksi meidän takia >>
Mitä tuolla perimmiltään tarkoitat, millä tavalla Jeesus oli rikas ennen taivaasta alas astumistaan, ja millä tavalla "tehty köyhäksi" jne..
Nämä ovat hyvin olennaisia asioita tehdä selväksi. - Kaikki Minun Omaani
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Rikas tuli köyhäksi, että meillä elämä olisi. Ei niinpäin, kuten täällä joukko
kirjoittajia yrittää uskotelle, että köyhästä tehtiin rikas.Kuka sanoi Jumalalle jotenki näin: "Kaikki mikä on sinun omaasi on myös minun"?
Usko Toivonen kirjoitti:
Lieneekö se venkoilua, jos tuo esille Raamatun ilmoitusta.
Joka on Pojan kädessä, on Isän kädessä. Yksi käsi.
Minä ja Isä olemme yksi.
Jos sinulle ei vastaukseni kelpaa, niin mitä sitten kyselet, jos kiellät Johanneksen todistuksen Jeesuksesta ( Joh 12:40-41 / Jesaja 6. luku ) ym. vastaavat kohdat Uuden ja Vanhan Testamentin ilmoitukseen, niin silloin tahdot uskoa itse vaikuttamasi uskomuksen mukaan, jonka vuoksi joudut jättämään osan Raamatun ilmoituksesta pois, koska teologiasi ei kestä Sanan valossa.
22. Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt; sillä Herra Jumala, Kaikkivaltias, on sen temppeli, ja Karitsa.
Kuten huomaat, ei ole kahta, eikä kolmea temppeliä vaan yksi.>>>Joka on Pojan kädessä, on Isän kädessä. Yksi käsi.
- Usko Toivonen
jumalan_pete kirjoitti:
>>>Joka on Pojan kädessä, on Isän kädessä. Yksi käsi.
Niin, tai itseasiassa Sanassa puhutaan kädestä yksikkömuodossa, ei monikossa.
Ja Jeesushan opetti silloisille opetuslapsilleen, jotka Hän sittemmin asetti apostoleiksi.
11. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden.
12. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
13. ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.
Joh. 14.
Anokaa minun nimessäni, niin minä sen teen.
Eli haluammeko tulla tällaisiksi kyykkijöiksi ?
http://www.youtube.com/watch?v=Ui9ykCUpQKo- tässä muutama
hyvä kirjoitus aiheesta!
1.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1587926
2.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1838612
3.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1885534
4.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10685442
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2242926
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,1172080Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2171691Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141645Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2921509Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita471247- 471186
- 1051024
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan56968- 90935