KOLMINAISUUSOPPI ON RAAMATUN VASTAINEN OPPI

Joku(Se alkuperäinen)

Ensin totean, että en ole(Joku(Se alku...))itse tämä Weijo L. joten jos tulee kysymyksiä, kysykää häneltä.

--------------------------------------------------
--------------------------------------------------



Selitys Jumalasta



On tosi vaikea tehtävä selittää selittämätöntä. Mutta kiitos Jumalalle, Hän antaa ilmoituksen itsestään. Ylistys Jeesus!

Jumala on niin suuri, että voimme käsittää Hänestä vain pienenpienen murusen.

Kuitenkin pelastava usko Raamatun Jumalaan edellyttää oikeaa uskomisen tapaa.

Jeesus sanoi: ”… ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne” (Joh. 8:24).

On siis todella äärettömän tärkeää ottaa tämä kysymys vakavan pohdinnan alaiseksi. Jeesus on uskottava tarkalleen siksi, joka Hän on. Pelastuksemmekin siis riippuu osittain tästä. Tämän asian tähden olen eräässä vaiheessa paljon rukoillut ja etsinyt todellista tapaa uskoa Herraan Jeesukseen Raamatun opettamalla tavalla. Nyt voin sanoa: olen sen tavan löytänyt.



Näin suuren kysymyksen edessä emme voi turvautua Raamatun ulkopuolisiin selityksiin. Raamatun ilmoituksen yksistään on riitettävä.



Noin kolme vuosisataa apostolisen ajan jälkeen kehitettyä kolminaisuusoppia ei löydy Raamatusta. Sen tunnustaa jokainen rehellinen Raamatun lukija. Sen tähden en minäkään usko sen määritelmän mukaisesti. ”Kolmiyhteinen Jumala” kolminaisuusopin opettamalla tavalla ei mahdu Raamatun opetukseen.



Olen kirjoittanut aiheesta opetuskirjan, joka löytyy osoitteesta: http://www.jeesus-on-herra.com/kirjoitukset/ajatuksiajumalstajeesuksestapuhastahenkesta.htm

Siitä voit tutkia asiaa tarkemmin.

Tässä vain lyhyesti jotakin.



Uskon Jumalasta Raamatun opettamien sanojen mukaisesti, en yhtään enempää tai vähempää. Että siinäpä lopullisesti pätevä selitys.

Tuonkaltainen selitys ei tietenkään tyydytä kaikkia. Sen tähden hiukan selitän Raamatun sanoin:



ISÄ ON JEESUSTA SUUREMPI. ”Isä on minua suurempi” (Joh. 14:28). Tämän tosiasian edessä kolminaisuusoppi kaatuu. K. sanoo, että kaikki Jumaluuden persoonat ovat yhtä suuria. Tiedän, että ed. m. Jeesuksen sanan voi selittää siten, että Hän lihan ruumiissa ollessaan totesi Isän olevan suurempi. Mutta kaikki Raamatun kohdat selittävät yksiselitteisesti Isän Jeesusta suuremmaksi, vielä silloinkin kun Hän jo oli mennyt Isän oikealle puolelle Taivaaseen. Noin kolmekymmentä vuotta ristin tapahtumien jälkeen Pietari kirjoitti näin: ”Sillä Hän (Jeesus) sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden kun tältä Ylhäisimmältä Kirkkaudelta tuli Hänelle tämä ääni: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt” (2 Piet. 1:17).



Paavali opetti näin: ”sitten tulee loppu, kun Hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä Hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes Hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle." Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: "kaikki Hän on alistanut Hänen jalkojensa alle." Mutta kun Hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken Hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut Hänen valtaansa kaiken, että (ISÄ) Jumala olisi kaikki kaikissa” (1 Kor. 15:24-28).

Isä on siis aina ja ikuisesti oleva Poikaa suurempi.



Isä Jumala yksin on kaiken yläpuolella. Kaikki on Hänen alapuolellaan. Mikään ei ole Hänen yläpuolellaan tai tasollaan. Hän yksin tietää asioita, joita Jeesuskaan ei tiedä (Matt. 24:36; Apt. 1:7).



Myös kaikki Raamatun kohdat, joissa kerrotaan Jeesuksen rukoilevan Isää meidän edestämme, todistavat minulle, että Isä on Poikaa suurempi (Room. 8:34; Hebr. 7:25 ym.). Isä ei rukoile Poikaa. Poika rukoilee Isäänsä. Isä – Poika suhde itsestään kertoo alamaisuussuhteesta. ”… Jumala on Kristuksen pää” (1 Kor. 11:3), siis ylempi.

Meidän on uskottava Raamatun yksiselitteisen opin mukaan, että on olemassa Isä ja Poika. Tämä on Kristuksen oppia (2 Joh. / 9-11).

Isä ja Poika eivät kuitenkaan ole meidän käsittämällämme tavalla erillään toisistaan.

NIIN KUIN AURINKO JA SÄTEET OVAT YHTÄ, NIIN OVAT YHTÄ ISÄ JA POIKAKIN. Se on erittäin selventävä vertaus. Jeesus on Jumalan kirkkauden säteily. Tämä ajatus on löydettävissä Hebr. 1:3: ”ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa.”



Pyhä Henki on Isän Henki ja Pojan Henki, ei erillään oleva ”voimavaikutus” Näin voidaan sanoa Pyhästä Hengestäkin, että Hän on Jumala.

Isä on Jumala.

Poika on Jumala.

Pyhä Henki on Jumala.

--------------------------------------------------

PS: Joku:n lisäys, lukekaa siis tuo linkki kokonaan.

--------------------------------------------------

14

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup.raimo

      Wijon kirjoitusta...mutta uskotko itse, että Jumala on kolmiyhteinen!

      • Joku(Se alku.....)

        ..100% samaa mieltä, kuin Weijo tässä asiassa ja kaste asiassakin. :)

        Siis uskon näin:

        Jaak. 2:19
        Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat

        Entäs sinä?


      • alkup.raimo
        Joku(Se alku.....) kirjoitti:

        ..100% samaa mieltä, kuin Weijo tässä asiassa ja kaste asiassakin. :)

        Siis uskon näin:

        Jaak. 2:19
        Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat

        Entäs sinä?

        ...kolminaisuus...ja samalla yksi...Kolminaisuus sanaa ei ole sellaisenaan, sanana, Raamatussa, mutta se ilmoitetaan selvästi Raamatun kirjoituksissa ja vähitellen siitä tuli tunnustuksellinen oppi..

        Termiä käytti ensimmäisenä Teofilus Aleksandrialainen, mutta Tertullianus teki sen tunnetuksi...opiksi se muuntui varsinaisesti Athanasiuksen uskontunnustuksessa:" Yksi Jumala kolmessa persoonassa ja kolme persoonaa yhdessä Jumalassa, nimittäin Isä, Poika ja Pyhä Henki."

        Samalla kolmiyhteydessä on kyse kolmiykseydestä eli siitä, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat lukumääräisesti yksi Jumala...Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä käytetään jokaisesta erikseen nimitystä "persoona", joilla tarkoitetaan itsenäisesti olemassa olevaa. Isä on eri persoona. Poika on eri persoona ja Pyhä Henki on eri persoona, Silti ei ole olemassa kolmea erillistä Jumalaa, vaan yksi ainoa. Ei siis polyteismia vaan monoteismi..

        Asian on ilmaistu joskus myös yhtälöllä 1= 3 ja vaikka jokainen, jopa vähintään perusopetuksen 1-luokkalainenkin voisi sanoa, ettei yhtälö ole tosi, hengellisesti yhtälö silti on tosi, Ihmisjärki ei vain voi kösittää kuinka kolme voi olla yksi ja kuinka yksi voi olla kolme ja kokonaisuutena Jumalan kolmiyhteyttä ja kolmiykseyttä voidaan ymmärtää ja tuntea vain siinä määrin kuin Jumala itse siitä Sanassaan, Raamatussa ilmoittaa.

        Jumala on ilmoittanut selvästi ykseytensä sekä VT:ssa että myös UTssa. "Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi." (5 Ms 6.4;) "...ainoa" (Mk 12:29)... UT: "...että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala" ( Jh 17:3)

        "Sillä yksi on Jumala" ( 1. Tim 2:5) "Jumala on yksi" (Room 3:30, Gal 3:20..." Herbreab kielessä ehdoton yksikkö olisi JAHID "ainoastaan yksi", mutta tuossa Raamatun kohdassa on käytetty sanaa EOHAD "koostuva yhteys", jota sanaa voitaisiin käyttää esim "rypäleestä"...


        ..Yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa" (Ef.4:6)


        Jeesuksen antamassa kastekäskyssä, jota pidetään yhtenä tärkeimpänä kolminaisuuden ilmoituksena..."kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.."
        on samassa todistus ykseydestä, koska siinä saotaan "nimeen"...eikä nimiin!!


        Jumalan olemuksen puolesta, kokon Raamatun yhteisen todistuksen mukaan Jumala on yksi.

        Kolmiyhteys näkyy hyvin Gabrielin ilmoittaessa Marialle tulevasta raskaudesta: "Pyhä Henki tulee päällesi...sen tähden se pyhä. mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi...Samoin Jeesuksen kasteessa on esillä 3-yhteys: "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. ja katso, taivaasta kuului (Isän) ääni, joka sanoi: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt. " (Mt 3:16-17)

        lisäksi useista UT.n kirjeistä löytyy runsaasti kolmiyhteyden ilmoittavia kohtia, mm. "Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon teidän kanssanne...


        Raamattu ilmoittaam että Poika on lähtöisin Isästä (Jh 16:28) ja että Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki (Mt 10:20, 1 Piet 1:11)

        Jeesuksen kasteen yhteydessä kaikki kolme persoonaa esiintyivät erillisiä. Kaikilla kolmella persoonalla on Jumalan nimet, teot ja samat jumalalliset ominaisuudet...persoonien erillisyys on tärkeätä, koska Isään ei voi uskoa muutoin kuin Pojan kautta eikä muutoin kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta: "Kuka ikinä kieltää pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä ( 1.Joh 2:33) "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Rm 8:9)


        Jumala Isä: Isä on Jumala " Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on taivaassa ja maan päällä, saa nimensä .." (Ef. 3:14-15) ja joka on "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa (Ef 4:6)...Kun isä mainitaan yleensä ensimmäiseksi, sillä ei viitata ensi tai toisarvoisuuteen,vaan alkuperään, ilmestyshistoriaan: Isä luomisessa, poika lunastuksessa ja Pyhä Henki seurakunnan syntyessä ja seurakunna pyhityksessä.

        Jumala Poika: Poika on Jumala.."Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta kuin ainokaisella Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta " (Jh 1:1,14)

        Poika ei ole Raamatun mukaan alempiarvoinen, vaan pikemminkin päinvastoin: Poika ei ole vähemmän tärkeä, vaan Jeesus on enkelitä korkeampi (Hb 1: 4 ss) Mitä Isä on ja omistaa, sitä poikakin on ja omistaa ja erityisen merkityksen Poika saa kun nimen eteen laitetaan "ainokainen" (Jh 1:14, 3:16) tai "oma" (Rm 8:32). Jeesukselle on annettu kaikkivalta taivaassa ja maan päällä...siis kaikkivaltias Jumala ylösnousseessa Pojassaan
        Jeesuksessa Kristuksessa.." (Matt. 28:18)


        Jumala Pyhä Henki: Pyhä Henki on Jumala : "Jumala on Henki ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla Hengessä ja totuudessa" (Jh 4:24) "Ananias, miksi...koetit pettää Pyhää Henkeä?---Et...ole valehdellut ihmisille vaan Jumalalle (Apt.5:3-4) Pyhä henki on persoona, koska:
        -Henki todistaa ( Rm 8:16) Jh 15:26)
        -rukoilee puolestamme (Rm 8:26)
        -jakaa armolahjoja (1 Kr 12:11)
        -päättää (Apt 15:28)
        -puhuu (Apt 13:2)
        -opettaa ja muistuttaa (Jh 14:26)
        -näyttää todeksi (Jh 16.8)
        -johdattaa (Jh 16:13)
        -kirkastaa Kristusta (Jh 16:14) ja
        -voidaan saattaa murheelliseksi (Ef 4:30)

        Jumalan Hengen ja Jumalan kahden muun persoonan, Isän ja Pojan, välillä vallitsee mitä täydellisin yhteys, koska Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki,,,ja samoin myös Isän ja Pojan lähettämä (1 Kr2: 10-12) samlla toimien silti itenäisesti..."johdattaa heidät kaikkeen totuuteen (Jh 16.13...tekee eläväksi Jeesukseen uskovat ( Rm 8:11)

        Kristillinen usko lepää kolminaisuusopin varassa, koska siitä kiinnipitäminen tai sen hylkääminen vaikuttavat ratkaisevasti pelastuoppiin eli käsitykseen Kristuksesta ja ihmisestä ja samoin arkiseen kilvoitteluun. Kolminaisuusopin väärinymmärtäminen voi johtaa polyteismiin..onkin kolme Jumalaa ..ja Kristuksen Jumaluuden kieltäminen voi johtaa siihen, että Pyhästä Hengestä tehdään "ihmeellinen, persoonaton voima.."

        Saatana hyökkää aina perusoppeja vastaan...on helppo alkaa julistamaan, että Poika on alempi kuin Jumala...ymmärtämättä, että Poika tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon...pienikin sanan
        kohta voidaan vääristää kominaisuutta vastaan...Jeesus sanoi tulemuksestaan: Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä muut kuin Isä yksin...ja tätä Raamatun kohtaa on myös esitetty Isän korottamiseksi yli Pojan...todellisuudessa tämä Raamatun kohta tulee kääntää "ellei Isä"...eli Jeesus halusi sanoa, ettei hän inhimilliseltä puoleltaan sitä tiedä, ellei samalla olisi myös Jumala... Kun Jeesus sanoi Filippukselle. Minä ja Isä olemme yhtä, on se selkeä todistus, että Jumala oli Henkensä kautta Jeesuksessa...Kun Jumala herätti Poikansa ja Poika nousi taivaaseen Isän oikealle puolelle ja kun kerran kaikki alistetaan "yhden" valtaan salaisuus paljastuu;

        Ketkä asetetaan: Vastaus meidät Pojassa, Kristuksen ruumiiseen kastetut, jotka uskomme---mutta sitä ei ihmisviisaus vielä ymmärrä...

        kuten eivät harhaoppineet kastettakaan...kun syntinen sai kasteen Kristukseen...vedessä oli Jeesus---ja siksi Isä oli mukana...ja siksi
        Jeesus tuli veden kautta...mutta koska kaste on syntien anteeksisaamiseksi, Jeesus on myös mukana verensä kautta, koska kaste pesee synnit pois..ja uudestisynnyttää (ei aina) Hengellä...siksi Pyhä Henki on mukana..onhan kaste myös Pyhän Hengen nimeen...siksi kaste Kristukseen (sille, joka tekee parannuksen Apt.2:38) on samalla Henkikaste..(ei aina) ja siksi kaste Jeesukseen Kristukseen onkin kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!


        Sulkeissa olevat (ei aina) tarkoittavat, että Apt:ssa kerrotaan tapauksia, jolloin voitiin kastaa, mutta kastettava ei ollut tehnyt parannusta (Simon noita)...ja voitiin kastaa jo Hengellä kastettuja eli uudestisyntyneitä (Korneliuksen perhe)


        Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki...Athanasiuksen uskontunnustus kumpuaa Raamatusta, ja siinä sanotaan mm: Kaikilla kolmella Jumalan persoonalla on sama kunnia, sama ikuinen majesteettius, kaikki ovat luomattomia, äärettömiä, iankaikkisia, kaikkivaltiaita, jumalallisia. Poika on syntynyt Isätä, Pyhä Henki on lähtenyt Isästä ja Pojasta, mutta silti yksikään kolminaisuuden persoona ei ole ollut ennen eikä jälkeen toistaan, eikä yksikään ole toistaan suurempi tai vähempi..kaikki kolme ovat yhdesä' toistensa kanssa yhtä ikuisia ja yhtä suuria. Siksi Kolminaisuutta tulee kunnioittaa ykseydessä ja ykseyttä kolminaisuudessa.

        Nykyajan karismaattisten eksytysten vuoksi on syytä lisätä, että Pyhä Henki ei kirkasta itseään...vaan Jeesusta...ja kaikille kolminaisuuden persoonille löytyy Ramatusta selvä "juhla"...lehtimajajuhlan teema oli "Jumalan maja ihmisten keskellä---Pääsiäinen on Jeesuksen kärsimyksen ja uhrikuoleman ja ylösnousemisen juhla..lunastuksemme ja syntiemme sovituksen juhla...helluntai oli vanhastaan lain antamisen juhla, mutta siitä tuli Pyhän Hengen juhla..UT:n seurakunnan syntymisen juhla..

        Miksi helluntaiherätys ei ole Pyhästä Hengestä?

        Siksi, että koska Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen, eli Pojan , siksi ei alkuseurakunnan syntymisen jälkeen henki kirkasta omaa juhlaansa, vaan Pojan juhlan eli pääsisäisen .. Apt.:ssa siis kirkastuu helluntain jälkeen aina vaan pääsiäinen: Tämän Kristuksen, jonka te tapoitte...hänet Jumala herätti...Te tapoitte elämän ruhtinaan..hänet Jumala herätti...ei helluntaita koroteta vaan pääsiäinen...jos helluntaiherätys olisi Pyhästä Hengestä, sen nimi ei olisi helluntailaisuus vaan pääsiäisläisyys, jon nyt yleensä herätykselle joku nimi tulisikaan antaa..

        Pyhä Henki näyttää todeksi synnin ja vanhurkauden ja tuomion ja kirkastaa Jeesuksen...Pyhä Henki ei halua itselleen palvontaa ylitse Isän ja Pojan...niinkuin valitettavsti monissa äärikarismaattissa
        liikkeissä tapahtuu nykyhetkellä ja runsaasti..Pyhä Henki saa aikaan Jeesuksen Kristuksen palvonaa...rakkautta Jeesuksen haavoihin..Henki saa aikaan tunnustuksen lihaantulleen, runnellun ja ihmisvartalon muodon suhteen mudottomaksi runnellun Vapahtajan kirkastamiseksi puolestamme kärsineeksi,,,sairautemme ja kipumme parantajaksi...syntiemme sovittajaksi...veriyljäksemme...antaen meille rauhan ja parantumisen...syntien anteeksiantamisen...ja lopun aikoja ajatellen rakkauden kasvun..Kristuksen kärsimysten osallisuuden, jonka salaisuuden tunteva voi voittaa kaikki kidutukset ja vainot..kaiken ahdistuksen ja Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen tähden Henkensä kautta olla kerran perillä traivaan kirkkaudessa...saatanan tarkoitus on hyökätä Jumalan kolminaisuutta ja yksyttä vastaan ja saada aikaan kaikenlaista ihmisoppia...tunnekuohuntaa...dispensationalismia,,antinomismia..hurmahenkisyyttä..legalismia jne..

        saada ihmiset elämään teoista,,,ei armosta,,,
        hylkäämään kaste..Jumalan armoteko ...valitsemaan oman tiensä...uusi kaste ja niin eksytetyt hukkuvat kerran, koska eivät ole saaneet tervettä oppia...

        Voi sinua Joku (Se alkup.) monia juttuja olet kopioinut ja niihin jopa turvautunut ja niiden opit sisäistänyt ja niitä jo tunnustanut ihmisten ja Jumalan edessä...voi sinua kun hyökkäsit Jumalan kolminaisuutta vastaan...tee jo parannus...tee se pian...siihen kehotan Jeesuksen tähden...Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen! Amen!


      • akk.
        alkup.raimo kirjoitti:

        ...kolminaisuus...ja samalla yksi...Kolminaisuus sanaa ei ole sellaisenaan, sanana, Raamatussa, mutta se ilmoitetaan selvästi Raamatun kirjoituksissa ja vähitellen siitä tuli tunnustuksellinen oppi..

        Termiä käytti ensimmäisenä Teofilus Aleksandrialainen, mutta Tertullianus teki sen tunnetuksi...opiksi se muuntui varsinaisesti Athanasiuksen uskontunnustuksessa:" Yksi Jumala kolmessa persoonassa ja kolme persoonaa yhdessä Jumalassa, nimittäin Isä, Poika ja Pyhä Henki."

        Samalla kolmiyhteydessä on kyse kolmiykseydestä eli siitä, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat lukumääräisesti yksi Jumala...Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä käytetään jokaisesta erikseen nimitystä "persoona", joilla tarkoitetaan itsenäisesti olemassa olevaa. Isä on eri persoona. Poika on eri persoona ja Pyhä Henki on eri persoona, Silti ei ole olemassa kolmea erillistä Jumalaa, vaan yksi ainoa. Ei siis polyteismia vaan monoteismi..

        Asian on ilmaistu joskus myös yhtälöllä 1= 3 ja vaikka jokainen, jopa vähintään perusopetuksen 1-luokkalainenkin voisi sanoa, ettei yhtälö ole tosi, hengellisesti yhtälö silti on tosi, Ihmisjärki ei vain voi kösittää kuinka kolme voi olla yksi ja kuinka yksi voi olla kolme ja kokonaisuutena Jumalan kolmiyhteyttä ja kolmiykseyttä voidaan ymmärtää ja tuntea vain siinä määrin kuin Jumala itse siitä Sanassaan, Raamatussa ilmoittaa.

        Jumala on ilmoittanut selvästi ykseytensä sekä VT:ssa että myös UTssa. "Kuule Israel, Herra meidän Jumalamme, Herra on yksi." (5 Ms 6.4;) "...ainoa" (Mk 12:29)... UT: "...että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala" ( Jh 17:3)

        "Sillä yksi on Jumala" ( 1. Tim 2:5) "Jumala on yksi" (Room 3:30, Gal 3:20..." Herbreab kielessä ehdoton yksikkö olisi JAHID "ainoastaan yksi", mutta tuossa Raamatun kohdassa on käytetty sanaa EOHAD "koostuva yhteys", jota sanaa voitaisiin käyttää esim "rypäleestä"...


        ..Yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa" (Ef.4:6)


        Jeesuksen antamassa kastekäskyssä, jota pidetään yhtenä tärkeimpänä kolminaisuuden ilmoituksena..."kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.."
        on samassa todistus ykseydestä, koska siinä saotaan "nimeen"...eikä nimiin!!


        Jumalan olemuksen puolesta, kokon Raamatun yhteisen todistuksen mukaan Jumala on yksi.

        Kolmiyhteys näkyy hyvin Gabrielin ilmoittaessa Marialle tulevasta raskaudesta: "Pyhä Henki tulee päällesi...sen tähden se pyhä. mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi...Samoin Jeesuksen kasteessa on esillä 3-yhteys: "Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. ja katso, taivaasta kuului (Isän) ääni, joka sanoi: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt. " (Mt 3:16-17)

        lisäksi useista UT.n kirjeistä löytyy runsaasti kolmiyhteyden ilmoittavia kohtia, mm. "Herramme Jeesuksen Kristuksen armo, Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon teidän kanssanne...


        Raamattu ilmoittaam että Poika on lähtöisin Isästä (Jh 16:28) ja että Pyhä Henki on Isän ja Pojan Henki (Mt 10:20, 1 Piet 1:11)

        Jeesuksen kasteen yhteydessä kaikki kolme persoonaa esiintyivät erillisiä. Kaikilla kolmella persoonalla on Jumalan nimet, teot ja samat jumalalliset ominaisuudet...persoonien erillisyys on tärkeätä, koska Isään ei voi uskoa muutoin kuin Pojan kautta eikä muutoin kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta: "Kuka ikinä kieltää pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä ( 1.Joh 2:33) "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Rm 8:9)


        Jumala Isä: Isä on Jumala " Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä, josta kaikki, millä isä on taivaassa ja maan päällä, saa nimensä .." (Ef. 3:14-15) ja joka on "yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa (Ef 4:6)...Kun isä mainitaan yleensä ensimmäiseksi, sillä ei viitata ensi tai toisarvoisuuteen,vaan alkuperään, ilmestyshistoriaan: Isä luomisessa, poika lunastuksessa ja Pyhä Henki seurakunnan syntyessä ja seurakunna pyhityksessä.

        Jumala Poika: Poika on Jumala.."Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta kuin ainokaisella Pojalla on Isältä, ja hän oli täynnä armoa ja totuutta " (Jh 1:1,14)

        Poika ei ole Raamatun mukaan alempiarvoinen, vaan pikemminkin päinvastoin: Poika ei ole vähemmän tärkeä, vaan Jeesus on enkelitä korkeampi (Hb 1: 4 ss) Mitä Isä on ja omistaa, sitä poikakin on ja omistaa ja erityisen merkityksen Poika saa kun nimen eteen laitetaan "ainokainen" (Jh 1:14, 3:16) tai "oma" (Rm 8:32). Jeesukselle on annettu kaikkivalta taivaassa ja maan päällä...siis kaikkivaltias Jumala ylösnousseessa Pojassaan
        Jeesuksessa Kristuksessa.." (Matt. 28:18)


        Jumala Pyhä Henki: Pyhä Henki on Jumala : "Jumala on Henki ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla Hengessä ja totuudessa" (Jh 4:24) "Ananias, miksi...koetit pettää Pyhää Henkeä?---Et...ole valehdellut ihmisille vaan Jumalalle (Apt.5:3-4) Pyhä henki on persoona, koska:
        -Henki todistaa ( Rm 8:16) Jh 15:26)
        -rukoilee puolestamme (Rm 8:26)
        -jakaa armolahjoja (1 Kr 12:11)
        -päättää (Apt 15:28)
        -puhuu (Apt 13:2)
        -opettaa ja muistuttaa (Jh 14:26)
        -näyttää todeksi (Jh 16.8)
        -johdattaa (Jh 16:13)
        -kirkastaa Kristusta (Jh 16:14) ja
        -voidaan saattaa murheelliseksi (Ef 4:30)

        Jumalan Hengen ja Jumalan kahden muun persoonan, Isän ja Pojan, välillä vallitsee mitä täydellisin yhteys, koska Pyhä Henki on sekä Isän että Pojan Henki,,,ja samoin myös Isän ja Pojan lähettämä (1 Kr2: 10-12) samlla toimien silti itenäisesti..."johdattaa heidät kaikkeen totuuteen (Jh 16.13...tekee eläväksi Jeesukseen uskovat ( Rm 8:11)

        Kristillinen usko lepää kolminaisuusopin varassa, koska siitä kiinnipitäminen tai sen hylkääminen vaikuttavat ratkaisevasti pelastuoppiin eli käsitykseen Kristuksesta ja ihmisestä ja samoin arkiseen kilvoitteluun. Kolminaisuusopin väärinymmärtäminen voi johtaa polyteismiin..onkin kolme Jumalaa ..ja Kristuksen Jumaluuden kieltäminen voi johtaa siihen, että Pyhästä Hengestä tehdään "ihmeellinen, persoonaton voima.."

        Saatana hyökkää aina perusoppeja vastaan...on helppo alkaa julistamaan, että Poika on alempi kuin Jumala...ymmärtämättä, että Poika tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon...pienikin sanan
        kohta voidaan vääristää kominaisuutta vastaan...Jeesus sanoi tulemuksestaan: Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä muut kuin Isä yksin...ja tätä Raamatun kohtaa on myös esitetty Isän korottamiseksi yli Pojan...todellisuudessa tämä Raamatun kohta tulee kääntää "ellei Isä"...eli Jeesus halusi sanoa, ettei hän inhimilliseltä puoleltaan sitä tiedä, ellei samalla olisi myös Jumala... Kun Jeesus sanoi Filippukselle. Minä ja Isä olemme yhtä, on se selkeä todistus, että Jumala oli Henkensä kautta Jeesuksessa...Kun Jumala herätti Poikansa ja Poika nousi taivaaseen Isän oikealle puolelle ja kun kerran kaikki alistetaan "yhden" valtaan salaisuus paljastuu;

        Ketkä asetetaan: Vastaus meidät Pojassa, Kristuksen ruumiiseen kastetut, jotka uskomme---mutta sitä ei ihmisviisaus vielä ymmärrä...

        kuten eivät harhaoppineet kastettakaan...kun syntinen sai kasteen Kristukseen...vedessä oli Jeesus---ja siksi Isä oli mukana...ja siksi
        Jeesus tuli veden kautta...mutta koska kaste on syntien anteeksisaamiseksi, Jeesus on myös mukana verensä kautta, koska kaste pesee synnit pois..ja uudestisynnyttää (ei aina) Hengellä...siksi Pyhä Henki on mukana..onhan kaste myös Pyhän Hengen nimeen...siksi kaste Kristukseen (sille, joka tekee parannuksen Apt.2:38) on samalla Henkikaste..(ei aina) ja siksi kaste Jeesukseen Kristukseen onkin kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen!


        Sulkeissa olevat (ei aina) tarkoittavat, että Apt:ssa kerrotaan tapauksia, jolloin voitiin kastaa, mutta kastettava ei ollut tehnyt parannusta (Simon noita)...ja voitiin kastaa jo Hengellä kastettuja eli uudestisyntyneitä (Korneliuksen perhe)


        Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki...Athanasiuksen uskontunnustus kumpuaa Raamatusta, ja siinä sanotaan mm: Kaikilla kolmella Jumalan persoonalla on sama kunnia, sama ikuinen majesteettius, kaikki ovat luomattomia, äärettömiä, iankaikkisia, kaikkivaltiaita, jumalallisia. Poika on syntynyt Isätä, Pyhä Henki on lähtenyt Isästä ja Pojasta, mutta silti yksikään kolminaisuuden persoona ei ole ollut ennen eikä jälkeen toistaan, eikä yksikään ole toistaan suurempi tai vähempi..kaikki kolme ovat yhdesä' toistensa kanssa yhtä ikuisia ja yhtä suuria. Siksi Kolminaisuutta tulee kunnioittaa ykseydessä ja ykseyttä kolminaisuudessa.

        Nykyajan karismaattisten eksytysten vuoksi on syytä lisätä, että Pyhä Henki ei kirkasta itseään...vaan Jeesusta...ja kaikille kolminaisuuden persoonille löytyy Ramatusta selvä "juhla"...lehtimajajuhlan teema oli "Jumalan maja ihmisten keskellä---Pääsiäinen on Jeesuksen kärsimyksen ja uhrikuoleman ja ylösnousemisen juhla..lunastuksemme ja syntiemme sovituksen juhla...helluntai oli vanhastaan lain antamisen juhla, mutta siitä tuli Pyhän Hengen juhla..UT:n seurakunnan syntymisen juhla..

        Miksi helluntaiherätys ei ole Pyhästä Hengestä?

        Siksi, että koska Pyhä Henki kirkastaa Jeesuksen, eli Pojan , siksi ei alkuseurakunnan syntymisen jälkeen henki kirkasta omaa juhlaansa, vaan Pojan juhlan eli pääsisäisen .. Apt.:ssa siis kirkastuu helluntain jälkeen aina vaan pääsiäinen: Tämän Kristuksen, jonka te tapoitte...hänet Jumala herätti...Te tapoitte elämän ruhtinaan..hänet Jumala herätti...ei helluntaita koroteta vaan pääsiäinen...jos helluntaiherätys olisi Pyhästä Hengestä, sen nimi ei olisi helluntailaisuus vaan pääsiäisläisyys, jon nyt yleensä herätykselle joku nimi tulisikaan antaa..

        Pyhä Henki näyttää todeksi synnin ja vanhurkauden ja tuomion ja kirkastaa Jeesuksen...Pyhä Henki ei halua itselleen palvontaa ylitse Isän ja Pojan...niinkuin valitettavsti monissa äärikarismaattissa
        liikkeissä tapahtuu nykyhetkellä ja runsaasti..Pyhä Henki saa aikaan Jeesuksen Kristuksen palvonaa...rakkautta Jeesuksen haavoihin..Henki saa aikaan tunnustuksen lihaantulleen, runnellun ja ihmisvartalon muodon suhteen mudottomaksi runnellun Vapahtajan kirkastamiseksi puolestamme kärsineeksi,,,sairautemme ja kipumme parantajaksi...syntiemme sovittajaksi...veriyljäksemme...antaen meille rauhan ja parantumisen...syntien anteeksiantamisen...ja lopun aikoja ajatellen rakkauden kasvun..Kristuksen kärsimysten osallisuuden, jonka salaisuuden tunteva voi voittaa kaikki kidutukset ja vainot..kaiken ahdistuksen ja Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen tähden Henkensä kautta olla kerran perillä traivaan kirkkaudessa...saatanan tarkoitus on hyökätä Jumalan kolminaisuutta ja yksyttä vastaan ja saada aikaan kaikenlaista ihmisoppia...tunnekuohuntaa...dispensationalismia,,antinomismia..hurmahenkisyyttä..legalismia jne..

        saada ihmiset elämään teoista,,,ei armosta,,,
        hylkäämään kaste..Jumalan armoteko ...valitsemaan oman tiensä...uusi kaste ja niin eksytetyt hukkuvat kerran, koska eivät ole saaneet tervettä oppia...

        Voi sinua Joku (Se alkup.) monia juttuja olet kopioinut ja niihin jopa turvautunut ja niiden opit sisäistänyt ja niitä jo tunnustanut ihmisten ja Jumalan edessä...voi sinua kun hyökkäsit Jumalan kolminaisuutta vastaan...tee jo parannus...tee se pian...siihen kehotan Jeesuksen tähden...Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen! Amen!

        Vääräksi seurakunnan nimeksi.

        Miksi ei saman mittapuun mukaan Luterilaisuus ole sitten vieläkin pahemmin väärä seurakunta.

        Eihän Raamatussa koroteta myöskään Luterilaisuutta,eikä Ortodokseja,ei yhtään mitään ihmisten ottamia nimikkeitä.

        Eikö Helluntailaisuus nimenä kuvaa sitä odotusta,ja täyttymystä,jonka Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan. Ja silloin tapahtui muutos opetuslasten elämässä. He saivat voiman.

        "Älkää lähtekö Jerusalemista,ennenkuin saatte voiman"

        Onko tätä Jeesuksen sanaa edes huomattu Luterilaisen liturgian keskellä. Ei sitä ainakaan uskoon tulleille siinä kirkossa neuvota.

        Ja se Luterilaisuuden korostaminen,sehän kertoo pelkästään täysin maallistuneen kirkon touhusta,joka tukeutuu ihmiseen,Martti Lutheriin,kun ei Jeesusta tunne.

        Miten Raimo selität semmoiset pelastukseen oikeuttavat Raamatun kohdat,joissa Jeesus sanoo esim. sairaalle?

        "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

        " Sinun uskosi on sinut pelastanut".

        Ja niitä voi olla paljon muitakin vastaavia lupauksia pelastuksesta,joiden yhteydessä ei mainita sanaakaan vesikasteesta.

        Ratkaisena kysymys on se,että saa syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä!

        Ja se on pelastussanoman ja Jeesuksen ristin kuoleman keskeisin asia,eikä vesikaste. Kuitenkaan kastetta väheksymättä,mutta ei sitä vettä pidä Jeesuksen sovituksen yläpuolelle korottaa.

        Eikö niin?


      • alkup.raimo
        akk. kirjoitti:

        Vääräksi seurakunnan nimeksi.

        Miksi ei saman mittapuun mukaan Luterilaisuus ole sitten vieläkin pahemmin väärä seurakunta.

        Eihän Raamatussa koroteta myöskään Luterilaisuutta,eikä Ortodokseja,ei yhtään mitään ihmisten ottamia nimikkeitä.

        Eikö Helluntailaisuus nimenä kuvaa sitä odotusta,ja täyttymystä,jonka Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan. Ja silloin tapahtui muutos opetuslasten elämässä. He saivat voiman.

        "Älkää lähtekö Jerusalemista,ennenkuin saatte voiman"

        Onko tätä Jeesuksen sanaa edes huomattu Luterilaisen liturgian keskellä. Ei sitä ainakaan uskoon tulleille siinä kirkossa neuvota.

        Ja se Luterilaisuuden korostaminen,sehän kertoo pelkästään täysin maallistuneen kirkon touhusta,joka tukeutuu ihmiseen,Martti Lutheriin,kun ei Jeesusta tunne.

        Miten Raimo selität semmoiset pelastukseen oikeuttavat Raamatun kohdat,joissa Jeesus sanoo esim. sairaalle?

        "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

        " Sinun uskosi on sinut pelastanut".

        Ja niitä voi olla paljon muitakin vastaavia lupauksia pelastuksesta,joiden yhteydessä ei mainita sanaakaan vesikasteesta.

        Ratkaisena kysymys on se,että saa syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä!

        Ja se on pelastussanoman ja Jeesuksen ristin kuoleman keskeisin asia,eikä vesikaste. Kuitenkaan kastetta väheksymättä,mutta ei sitä vettä pidä Jeesuksen sovituksen yläpuolelle korottaa.

        Eikö niin?

        Kirjoitin: jos helluntaiherätys olisi Pyhästä Hengestä, sen nimi ei olisi helluntailaisuus vaan pääsiäisläisyys, jon nyt yleensä herätykselle joku nimi tulisikaan antaa..


        En ole sanonut "vääräksi nimeksi", vaan tuonut esille, ettei se ole Pyhästä hengestä...siis se on ihmisen antama...etkö ymmärrä, että Pyhä Henki ei korota omaa juhlaansa...lue rukoillen Apt:t helluntain jälkeen! Mikä juhla kirkastuu ja korottuu? Selvästi siellä viitataan pääsiäisen tapahtumiin...siis Pojan juhlaan!

        Älä laita sanoja suuhuni...lue asiallisesti!


        Ei luterilaisuus ole herätysliike...onhan sen sisällä tosin montakin heätysliikettä..on rukoilevaisuus..on herännäisyys..evankeelisuus...leastadiolaisuus...jne...älä vedä aihetta pois asiayhteydestä...kyse oli siitä, että Pyhä' Henki ei kirkasta itseään...ei korota omaa juhlaansa...vaan Jeesuksen juhlan,,,ja Jeesuksen


      • akk.
        alkup.raimo kirjoitti:

        Kirjoitin: jos helluntaiherätys olisi Pyhästä Hengestä, sen nimi ei olisi helluntailaisuus vaan pääsiäisläisyys, jon nyt yleensä herätykselle joku nimi tulisikaan antaa..


        En ole sanonut "vääräksi nimeksi", vaan tuonut esille, ettei se ole Pyhästä hengestä...siis se on ihmisen antama...etkö ymmärrä, että Pyhä Henki ei korota omaa juhlaansa...lue rukoillen Apt:t helluntain jälkeen! Mikä juhla kirkastuu ja korottuu? Selvästi siellä viitataan pääsiäisen tapahtumiin...siis Pojan juhlaan!

        Älä laita sanoja suuhuni...lue asiallisesti!


        Ei luterilaisuus ole herätysliike...onhan sen sisällä tosin montakin heätysliikettä..on rukoilevaisuus..on herännäisyys..evankeelisuus...leastadiolaisuus...jne...älä vedä aihetta pois asiayhteydestä...kyse oli siitä, että Pyhä' Henki ei kirkasta itseään...ei korota omaa juhlaansa...vaan Jeesuksen juhlan,,,ja Jeesuksen

        Luin sen sinun riviesi välistä,koska et hyvksynyt Helluntai srk. Sinun tekstisi oli niin pitkä,etten jaksanu siihen kokonaan syventyä,koitan lukea sen uudelleen.

        Mitä minä minä olen käynyt kuuntelemassa helluntai seurakunnassa,en ole huomannut siellä korotettavan pelkkää Pyhää Henkeä,vaan on Pyhässä Hengessä ylistetty Jeesusta,ja Iankaikkista Isää.

        Tietenkin sitä tapahtuu,että "astian makua" jää soppaan aina,kun ollaan vajavaisia ihmisiä.

        Mutta kerroppa Raimo minulle,missä on se täydellinen seurakunta,täällä maanpäällä.

        Tiedän oikein hyvin,ettei Pyhä Henki koroita itseään.

        Ja koko Raamatun sanoma perustuu Jeesuksen tulemiseen maanpäälle,ja ylösnousemukseen.

        Mutta miksi et vastannut minun kysymykseeni muista Jeesuksen sanoista pelastumisen suhteen?

        Syvintä totuutta me itsekukin etsimme,ettei kukaan meitä eksyttäisi. Ja siitä syystä aina täytyy olla nöyrä hengeltään,ja mieluummin kysyä,kuin väittää tietävänsä.

        Mutta täytyy varoa ja kieltäytyä ylpeilemästä,koska Jeesus on kaikkien Herra.

        En vedä aihetta pois asian ytimestä varsinkaan,vaan koska Luterilaisuus esim. perustuu ihmisen nimeen,ja luterilaiset koroittaa sitä,eikä Jeesusta,sitä minä tarkoitan.

        Kun syytetään toisia lahkolaisuudesta,samalla korotetaan lutherilaisuutta. Tämähän on selvä lihan teko,koska ei siunata toisiaan,vaan kirotaan ja Jeesuksen nimessä,joka kuitenkin käski siunaamaan,jopa vihamiehiäkin.

        Voi meitä,armahda jeesus,ja anna meille anteeksi meidän rikkomuksemme.


      • akk.
        alkup.raimo kirjoitti:

        Kirjoitin: jos helluntaiherätys olisi Pyhästä Hengestä, sen nimi ei olisi helluntailaisuus vaan pääsiäisläisyys, jon nyt yleensä herätykselle joku nimi tulisikaan antaa..


        En ole sanonut "vääräksi nimeksi", vaan tuonut esille, ettei se ole Pyhästä hengestä...siis se on ihmisen antama...etkö ymmärrä, että Pyhä Henki ei korota omaa juhlaansa...lue rukoillen Apt:t helluntain jälkeen! Mikä juhla kirkastuu ja korottuu? Selvästi siellä viitataan pääsiäisen tapahtumiin...siis Pojan juhlaan!

        Älä laita sanoja suuhuni...lue asiallisesti!


        Ei luterilaisuus ole herätysliike...onhan sen sisällä tosin montakin heätysliikettä..on rukoilevaisuus..on herännäisyys..evankeelisuus...leastadiolaisuus...jne...älä vedä aihetta pois asiayhteydestä...kyse oli siitä, että Pyhä' Henki ei kirkasta itseään...ei korota omaa juhlaansa...vaan Jeesuksen juhlan,,,ja Jeesuksen

        Se saattoi jäädä huomaamatta.

        Miten sinä koet ja ymmärrät,ne Jeesuksen sanat,kun Hän paransi sairaat ja rammat,Hän siinä yhteydessä sanoi: "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

        Ja "Sinun uskosi on sinut pelastanut".

        Ei ainakaan Raamatun mukaan Jeesus pitänyt vesikastetta niissä tapauksissa ehdottomana vaatimuksena pelastukseen.

        Kysyn tätä ihan asiallisesti,enkä halua mitään rienata.


      • alkup.raimo
        akk. kirjoitti:

        Luin sen sinun riviesi välistä,koska et hyvksynyt Helluntai srk. Sinun tekstisi oli niin pitkä,etten jaksanu siihen kokonaan syventyä,koitan lukea sen uudelleen.

        Mitä minä minä olen käynyt kuuntelemassa helluntai seurakunnassa,en ole huomannut siellä korotettavan pelkkää Pyhää Henkeä,vaan on Pyhässä Hengessä ylistetty Jeesusta,ja Iankaikkista Isää.

        Tietenkin sitä tapahtuu,että "astian makua" jää soppaan aina,kun ollaan vajavaisia ihmisiä.

        Mutta kerroppa Raimo minulle,missä on se täydellinen seurakunta,täällä maanpäällä.

        Tiedän oikein hyvin,ettei Pyhä Henki koroita itseään.

        Ja koko Raamatun sanoma perustuu Jeesuksen tulemiseen maanpäälle,ja ylösnousemukseen.

        Mutta miksi et vastannut minun kysymykseeni muista Jeesuksen sanoista pelastumisen suhteen?

        Syvintä totuutta me itsekukin etsimme,ettei kukaan meitä eksyttäisi. Ja siitä syystä aina täytyy olla nöyrä hengeltään,ja mieluummin kysyä,kuin väittää tietävänsä.

        Mutta täytyy varoa ja kieltäytyä ylpeilemästä,koska Jeesus on kaikkien Herra.

        En vedä aihetta pois asian ytimestä varsinkaan,vaan koska Luterilaisuus esim. perustuu ihmisen nimeen,ja luterilaiset koroittaa sitä,eikä Jeesusta,sitä minä tarkoitan.

        Kun syytetään toisia lahkolaisuudesta,samalla korotetaan lutherilaisuutta. Tämähän on selvä lihan teko,koska ei siunata toisiaan,vaan kirotaan ja Jeesuksen nimessä,joka kuitenkin käski siunaamaan,jopa vihamiehiäkin.

        Voi meitä,armahda jeesus,ja anna meille anteeksi meidän rikkomuksemme.

        ,,,nyt kirjoitit: Kun syytetään toisia lahkolaisuudesta,samalla korotetaan lutherilaisuutta. Tämähän on selvä lihan teko,koska ei siunata toisiaan,vaan kirotaan ja Jeesuksen nimessä,joka kuitenkin käski siunaamaan,jopa vihamiehiäkin.


        En nosta luterilaisuutta millään tavalla...päinvastoin...nykyhetkellä luterilaisuus on paljolti...suurimmaksi osaksi nimikristillisyyttä ...penseyttä...luopiokristillisyyttä...ekunemiaa..liberaaliteologiaa..mutta silti luterilaisen kirkon piirissä on pappeja ja maalikoita...joilla on näky laista ja evankeliumista...ja joiden kautta Pyhä Henki toimii...luterilaisen kirkon alennustilan syy ei ole kaste vaan opetus...ei julisteta parannusta...ei lakia synnintunnon herättämiseksi..Jumal armahda meitä!


      • alkup.raimo
        akk. kirjoitti:

        Se saattoi jäädä huomaamatta.

        Miten sinä koet ja ymmärrät,ne Jeesuksen sanat,kun Hän paransi sairaat ja rammat,Hän siinä yhteydessä sanoi: "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

        Ja "Sinun uskosi on sinut pelastanut".

        Ei ainakaan Raamatun mukaan Jeesus pitänyt vesikastetta niissä tapauksissa ehdottomana vaatimuksena pelastukseen.

        Kysyn tätä ihan asiallisesti,enkä halua mitään rienata.

        seurakuntakauden armotalousasioita...Hengen saamista...parantamista jne...ei tule ensisijaisesti etsiä VT:n ja uuden liiton välilt'ä...ratkaisevaa on mitä jeesus teki ja sanoi ja käski tehdä ja miten Pyhä Henki toimi
        helluntaina ja sen jälkeen.

        Silti vastaan niinkuin ymmärrän..

        Kirjoitit: Miten sinä koet ja ymmärrät,ne Jeesuksen sanat,kun Hän paransi sairaat ja rammat,Hän siinä yhteydessä sanoi: "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".


        Ymmärrän, että aina siellä missä on kyse parantumisesta, on kyse myös uskosta ja syntien
        anteeksiantamisesta...samalla tämä'n seurakuntakauden aikana on myös kyse kasteesta, koska kasteen kautta olemme yhdistetyt kaikkeen mitä Jeesus teki ja on...olemme kastetut eli uskon kautta liitetyt Herran haavoihin ja niissä on sekä syntien anteeksi saaminen että myös parantuminen!

        Jeesus piti vesikastetta ylösnousemuksensa jälkeen välttämättömänä pelastuksen kannalta:

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.."

        Meidän ei tule erottaa kastetta ja uskoa toisistaan, koska uskon kautta pääsemme Jumalan armosta osallisiksi siitä, mitä kasteessa on annettu...eli syntien anteeksiantamisesta...so vanhurkauttamisesta ja pyhityksestä..eli yhteenkasvamisesta Jeesuksen kanssa...vanhan ihmisen kuolemiseen...hautaamiseen ja ylösnousemiseen sekä uudessa elämässä vaeltamiseen..

        aina siellä missä oli usko ja Pyhästä Hengestä syntyminen...eli Hengellä kastaminen Kristuksen ruumiiseen, Apt.ssa...siihen liittyi ennen tai jälkeen aina kaste...


        Hieno juttu kun voidaan keskustella...se on yksi Jumalan armon voimavaikutus...ole siunattu Jeesuksen armon tähden!


      • alkup.raimo
        akk. kirjoitti:

        Vääräksi seurakunnan nimeksi.

        Miksi ei saman mittapuun mukaan Luterilaisuus ole sitten vieläkin pahemmin väärä seurakunta.

        Eihän Raamatussa koroteta myöskään Luterilaisuutta,eikä Ortodokseja,ei yhtään mitään ihmisten ottamia nimikkeitä.

        Eikö Helluntailaisuus nimenä kuvaa sitä odotusta,ja täyttymystä,jonka Jeesus lupasi ennen taivaaseen astumistaan. Ja silloin tapahtui muutos opetuslasten elämässä. He saivat voiman.

        "Älkää lähtekö Jerusalemista,ennenkuin saatte voiman"

        Onko tätä Jeesuksen sanaa edes huomattu Luterilaisen liturgian keskellä. Ei sitä ainakaan uskoon tulleille siinä kirkossa neuvota.

        Ja se Luterilaisuuden korostaminen,sehän kertoo pelkästään täysin maallistuneen kirkon touhusta,joka tukeutuu ihmiseen,Martti Lutheriin,kun ei Jeesusta tunne.

        Miten Raimo selität semmoiset pelastukseen oikeuttavat Raamatun kohdat,joissa Jeesus sanoo esim. sairaalle?

        "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".

        " Sinun uskosi on sinut pelastanut".

        Ja niitä voi olla paljon muitakin vastaavia lupauksia pelastuksesta,joiden yhteydessä ei mainita sanaakaan vesikasteesta.

        Ratkaisena kysymys on se,että saa syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä!

        Ja se on pelastussanoman ja Jeesuksen ristin kuoleman keskeisin asia,eikä vesikaste. Kuitenkaan kastetta väheksymättä,mutta ei sitä vettä pidä Jeesuksen sovituksen yläpuolelle korottaa.

        Eikö niin?

        Kirjoitit:

        "Ratkaiseva kysymys on se,että saa syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä!

        Ja se on pelastussanoman ja Jeesuksen ristin kuoleman keskeisin asia,eikä vesikaste. Kuitenkaan kastetta väheksymättä,mutta ei sitä vettä pidä Jeesuksen sovituksen yläpuolelle korottaa."

        Kyllähän monet luterilaiset, varsinkin sley:n porukka nojaa liian helppoon autuuteen, kun opetetaan, ettei tarvitse parannusta...siis kaste ei tietenkään riitä tehtynä tekona ilman parannusta...

        Mutta kastetta ei tule myöskään erottaa Jeesuksen sovitustyöstä, koska Raamatun mukaan kaste ja Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen vaikuttama usko todistavat samaa:

        1 Joh. 1:7, 5: 6-8

        Apt. 2:38, 15: 8-9, 22:16

        Niitä ei tule erottaa toisistaan..

        harva luterilainenkaan ymmärtää, että kastevedessä on enki ja veri mukana..ja miksei olisi, koska Jeesus lävistettiin puolestamme...helluntailaisille kaste ei ole sisällöltään oikea
        raamatullisesti, koska he ymmärtävät kasteen vain kuuliaisuuden teoksi..ulkonaiseksi merkiksi tai symboliseksi teoksi..

        Kaste ja usko ovat...uudestisytymisen elementit... vedestä ja Hengestä,,,tietenkin kaikessa on kyse julistamisestra...kuulemisesta..heräämisestä..kääntymisestä...parannuksesta...uskon kautta pelastukseen tulemisesta..

        Kuinka kukaan voi huutaa avuksi Jeesusta, ellei usko häneen,,,kuinka kukaan voi uskoa, ellei kuule,,,kuinka kukaan voi kuulla ellei kukaan julista...kuinka kukaan voi julistaa, ellei ensin lähetetä julistamaan..

        Kuitenkaan kaikki usko ei ole uudestisynnyttävää uskoa...vasta kasteessa, tai ennen kastetta...tai kasteen jälkeen (kaikki tapaukset Apt. tuntee) saadaan synnit uskon kautta anteeksi Pyhän Hengen kautta..uskon kautta kasteen sisältöön armoon Jeesuksessa Kristuksessa..

        Nämä Raamatunkohdat eivät tarkoita pelastavasta uskosta osalliseksi jo tulemista, vaan vasta uskoa, joka johtaa kasteelle...ja armoon...uudestisyntymiseen:

        -Jotka ottivat sanan vastaan (kastettiin)

        -Samarialaiset ottivat vaarin Filippuksen kehotuksesta

        -Simon itsekin uskoi (ja sai kasteen)


        - Jumala avasi Lydian ymmärryksen ottamaan vaarin..

        Usko, joka tulee kuulemisesta ja Pyhän Hengen kautta on aluksi herättävää...synnin todeksi näyttävää...Jumalan vanhurkautta janoavaa ja isoavaa,,,parannukseen kehottavaa...ja tällaisen sanan vastaanottaminen ei ole vielä uudestisyntymistä...uudestisyntyminen tapahtuu vasta kun Pyhä Henki kirkastaa syntiselle, että Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä...ja
        monille se on juuri kastehetki (Helluntaina)..

        lapsena kastetuille se on monilla vasta myöhäisikä..nuoruus- tai aikuisikä...Henki on annettu jo, mutta parannus on vielä tekemättä, koska pieni lapsi ei voi olla synnintunossa, kuten vanhempi...mutta uudestisyntymistä ei Raamattu laita kasteen ehdoksi, koska se on juuri kasteen sisältö, eli synnit pestään pois kasteessa!

        Olen käynyt läpi "ankaran" kastekriisin"...suurin kysymys oli juuri se, että pitääkö uskoontulon jälkeen mennä kastattamaan itsensä upotuskasteella..ja siihen rukoilin Jumalan johdatusta ja sain varman vastauksen, ettei tarvitse..lapsikaste vesikasteena riittää..ja nyt kun (v.1977) on tehnyt parannuksen...ja se oli tosi rankka hetki... todella ahtaasta portista piti käydä läpi...yksi keikkakaveri kuoli miltei viereltä ja Jumala vaikutti hänen puolestaan rukousta...ja sitten pätkähti, että kuinkas minulle sitten käy...siis ei syntinsä anteeksi saneen tarvitse mennä uudelleen kasteelle todistamaan syntinsä anteeksisaamista, koska kaste on jo vaikuttanut....niin se vaan menee...eikä upostus ole välttämätöntä...kunhan kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...jos uskoontulon jälkeen suoritettava upotuskaste olisi perlastuksen kannalta välttämättömyys, olisivat monet historian tunnetut Hengen ihmiset kadotettuja, koska ovat nukkuneet pois lapsena kastettuina uskovaisina...Luther, Huss, Spener, Francke, Muroma, Laestadius, Ruotsalainen, Hedberg, Lunde, Hauge jne... Suuria Jumalan miehiä...kaikilla oli kirkko vainoamassa...ja monella luterilaisen kirkon piispat ja tuomioistuimet kimpussa...sellaisia ovat maailmanmieliset kirkolliset...vainoavat Jumalan lapsia...mutta ei se ole kasteen vika vaan väärän opetuksen!


      • akk.
        alkup.raimo kirjoitti:

        seurakuntakauden armotalousasioita...Hengen saamista...parantamista jne...ei tule ensisijaisesti etsiä VT:n ja uuden liiton välilt'ä...ratkaisevaa on mitä jeesus teki ja sanoi ja käski tehdä ja miten Pyhä Henki toimi
        helluntaina ja sen jälkeen.

        Silti vastaan niinkuin ymmärrän..

        Kirjoitit: Miten sinä koet ja ymmärrät,ne Jeesuksen sanat,kun Hän paransi sairaat ja rammat,Hän siinä yhteydessä sanoi: "Sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi".


        Ymmärrän, että aina siellä missä on kyse parantumisesta, on kyse myös uskosta ja syntien
        anteeksiantamisesta...samalla tämä'n seurakuntakauden aikana on myös kyse kasteesta, koska kasteen kautta olemme yhdistetyt kaikkeen mitä Jeesus teki ja on...olemme kastetut eli uskon kautta liitetyt Herran haavoihin ja niissä on sekä syntien anteeksi saaminen että myös parantuminen!

        Jeesus piti vesikastetta ylösnousemuksensa jälkeen välttämättömänä pelastuksen kannalta:

        "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu.."

        Meidän ei tule erottaa kastetta ja uskoa toisistaan, koska uskon kautta pääsemme Jumalan armosta osallisiksi siitä, mitä kasteessa on annettu...eli syntien anteeksiantamisesta...so vanhurkauttamisesta ja pyhityksestä..eli yhteenkasvamisesta Jeesuksen kanssa...vanhan ihmisen kuolemiseen...hautaamiseen ja ylösnousemiseen sekä uudessa elämässä vaeltamiseen..

        aina siellä missä oli usko ja Pyhästä Hengestä syntyminen...eli Hengellä kastaminen Kristuksen ruumiiseen, Apt.ssa...siihen liittyi ennen tai jälkeen aina kaste...


        Hieno juttu kun voidaan keskustella...se on yksi Jumalan armon voimavaikutus...ole siunattu Jeesuksen armon tähden!

        Herra antakoon meille kaikille sitä totista leipää ja vettä,joka pois ottaa maailman synnin.

        Niin,rauhallinen keskustelu Jeesuksen ollessa meidän keskellämme on ihana lahja.

        Se on kuin,itse Jeesus pesisi meidän jalat.

        Täyttäköön Kaikkivaltias sinut ja kaikki Jeesusta odottavat,heikot ja vahvat, kaiken voittavalla rakkaudella,niin,että saisimme katsella sitä kirkkautta,joka Jeesuksella on,ja oppisimme jumalan totuutta.


      • akk.
        alkup.raimo kirjoitti:

        Kirjoitit:

        "Ratkaiseva kysymys on se,että saa syntinsä anteeksi Jeesuksen Kristuksen sovintoveressä!

        Ja se on pelastussanoman ja Jeesuksen ristin kuoleman keskeisin asia,eikä vesikaste. Kuitenkaan kastetta väheksymättä,mutta ei sitä vettä pidä Jeesuksen sovituksen yläpuolelle korottaa."

        Kyllähän monet luterilaiset, varsinkin sley:n porukka nojaa liian helppoon autuuteen, kun opetetaan, ettei tarvitse parannusta...siis kaste ei tietenkään riitä tehtynä tekona ilman parannusta...

        Mutta kastetta ei tule myöskään erottaa Jeesuksen sovitustyöstä, koska Raamatun mukaan kaste ja Jeesuksen veri ja Pyhän Hengen vaikuttama usko todistavat samaa:

        1 Joh. 1:7, 5: 6-8

        Apt. 2:38, 15: 8-9, 22:16

        Niitä ei tule erottaa toisistaan..

        harva luterilainenkaan ymmärtää, että kastevedessä on enki ja veri mukana..ja miksei olisi, koska Jeesus lävistettiin puolestamme...helluntailaisille kaste ei ole sisällöltään oikea
        raamatullisesti, koska he ymmärtävät kasteen vain kuuliaisuuden teoksi..ulkonaiseksi merkiksi tai symboliseksi teoksi..

        Kaste ja usko ovat...uudestisytymisen elementit... vedestä ja Hengestä,,,tietenkin kaikessa on kyse julistamisestra...kuulemisesta..heräämisestä..kääntymisestä...parannuksesta...uskon kautta pelastukseen tulemisesta..

        Kuinka kukaan voi huutaa avuksi Jeesusta, ellei usko häneen,,,kuinka kukaan voi uskoa, ellei kuule,,,kuinka kukaan voi kuulla ellei kukaan julista...kuinka kukaan voi julistaa, ellei ensin lähetetä julistamaan..

        Kuitenkaan kaikki usko ei ole uudestisynnyttävää uskoa...vasta kasteessa, tai ennen kastetta...tai kasteen jälkeen (kaikki tapaukset Apt. tuntee) saadaan synnit uskon kautta anteeksi Pyhän Hengen kautta..uskon kautta kasteen sisältöön armoon Jeesuksessa Kristuksessa..

        Nämä Raamatunkohdat eivät tarkoita pelastavasta uskosta osalliseksi jo tulemista, vaan vasta uskoa, joka johtaa kasteelle...ja armoon...uudestisyntymiseen:

        -Jotka ottivat sanan vastaan (kastettiin)

        -Samarialaiset ottivat vaarin Filippuksen kehotuksesta

        -Simon itsekin uskoi (ja sai kasteen)


        - Jumala avasi Lydian ymmärryksen ottamaan vaarin..

        Usko, joka tulee kuulemisesta ja Pyhän Hengen kautta on aluksi herättävää...synnin todeksi näyttävää...Jumalan vanhurkautta janoavaa ja isoavaa,,,parannukseen kehottavaa...ja tällaisen sanan vastaanottaminen ei ole vielä uudestisyntymistä...uudestisyntyminen tapahtuu vasta kun Pyhä Henki kirkastaa syntiselle, että Jeesuksen veri puhdistaa kaikesta synnistä...ja
        monille se on juuri kastehetki (Helluntaina)..

        lapsena kastetuille se on monilla vasta myöhäisikä..nuoruus- tai aikuisikä...Henki on annettu jo, mutta parannus on vielä tekemättä, koska pieni lapsi ei voi olla synnintunossa, kuten vanhempi...mutta uudestisyntymistä ei Raamattu laita kasteen ehdoksi, koska se on juuri kasteen sisältö, eli synnit pestään pois kasteessa!

        Olen käynyt läpi "ankaran" kastekriisin"...suurin kysymys oli juuri se, että pitääkö uskoontulon jälkeen mennä kastattamaan itsensä upotuskasteella..ja siihen rukoilin Jumalan johdatusta ja sain varman vastauksen, ettei tarvitse..lapsikaste vesikasteena riittää..ja nyt kun (v.1977) on tehnyt parannuksen...ja se oli tosi rankka hetki... todella ahtaasta portista piti käydä läpi...yksi keikkakaveri kuoli miltei viereltä ja Jumala vaikutti hänen puolestaan rukousta...ja sitten pätkähti, että kuinkas minulle sitten käy...siis ei syntinsä anteeksi saneen tarvitse mennä uudelleen kasteelle todistamaan syntinsä anteeksisaamista, koska kaste on jo vaikuttanut....niin se vaan menee...eikä upostus ole välttämätöntä...kunhan kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen...jos uskoontulon jälkeen suoritettava upotuskaste olisi perlastuksen kannalta välttämättömyys, olisivat monet historian tunnetut Hengen ihmiset kadotettuja, koska ovat nukkuneet pois lapsena kastettuina uskovaisina...Luther, Huss, Spener, Francke, Muroma, Laestadius, Ruotsalainen, Hedberg, Lunde, Hauge jne... Suuria Jumalan miehiä...kaikilla oli kirkko vainoamassa...ja monella luterilaisen kirkon piispat ja tuomioistuimet kimpussa...sellaisia ovat maailmanmieliset kirkolliset...vainoavat Jumalan lapsia...mutta ei se ole kasteen vika vaan väärän opetuksen!

        Jeesuksen lupaus,Pyhä Henki antakoon meille oikeaa nöyryyttä,että täyttyisimme sillä Hengellä,aina uudelleen,joka pystyy pitämään ihmisen lampun täynnä öljyä.

        Vainoamisista.- Tämä onkin suuri ongelma,kun kirkon johto julistaa evankeliumia kansalle,ja kun joku tulee elävään uskoon,ja hengen vaikutuksesta alkaa julistaa Pyhää sanaa,pitkin kujia ja aitovieriä,ja saa selvästi hyvää aikaan,silloin valtakirkko alkaa vainota,ja etsiä keinoja,joilla saisi herätyksen sammutettua.

        Luin illalla -Itäportti.nimistä julkaisua,joka kertoo Venäjän ortodoksi piispojen taistelusta herätystä vastaan.

        Siellä on länsimaisten,Suomenkin,evankelistat saaneet herätystä ja parannusta aikaan,niin,että vankiloiden johtajatkin hämmästelevät ja kiittävät siitä,kun rikolliset pyytävät syntejään anteeksi ja ottavat Jeesuksen tosissaan,ja alkavat opettaa muille vangeille Raamatun sanaa.

        Niin ortodoksi piispat tekevät kaikkensa,että semmoinen pitää lopettaa,ja julistaa antikristuksen touhuksi.

        Siellä oli piispat levittäneet kansalle käskyjä,että taettereissa esitettävää -jeesus filmiä ei pidä mennä katsomaan,niin kansa oli täyttänyt teatterit ääriään myöten ja sadat ihmiset ei olleet sopineet edes sisälle.

        Siellä kansan keskuudessa on kova nälkä Jumalan sanan kuuloon,ja tiedon tarve. Mutta kirkko koittaa estää sitä tapahtumasta.

        Muutamia vuosia sitten venjän kirkko oli myynyt kansalle viinaa ja tupakkaa,ja nyt vastustaa sitä,että ihmisille viedään elävää uskoa Vapahtajaan.

        Se on käsittämätöntä,ja rikoksista pahempia,kuin mikään muu. Ja hyvin monissa entisissä venäjän valtioissa on rajoitettu ja jopa kokonaan kielletty evankeliumin julistus.

        Nyt pitäisi kaikkien antaa varoistaan avuksi niille,jotka tekevät Jumalan sanan mukaan,eivätkä ole vain sanan kuulijoita.


    • se alkuperäisjoku

      Sinä kyllä paljastit itsesi. Jo sitä on tosin odoteltukin. Tiedätkö, että hyökkäys pyhää kolmiyhteyttä vastaan paljastaa vakavasti, että
      sinun tulee kiireesti katua ja pyytää anteeksi.

      Miksi lainaat tuollaisia kirjoituksia? Tuohan on perin antikristillinen Wijon teksti! Voi minkä teit!!

    • ...

      ....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      227
      2955
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      120
      2111
    3. Varattais lähihotellista

      🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      217
      1701
    4. Nyt jäi velat perimättä

      Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1655
    5. Martinan aussikulta, missä?

      Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      1520
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

      RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1257
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

      Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      47
      1196
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

      humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      106
      1032
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

      Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      58
      974
    10. Rakkauden kesä 2025

      Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      91
      947
    Aihe