Löyty hyvä näkökuluma, seurakunnat palstalta!

avioliittoki uusix?

Lainaus:

""yksi kaste", ja kuitenkin siis kaksi. Jos otat toisen, automaattisesti mitätöit sen ensimmäisen kasteesi, ikään kuin sinua ei siis olisi ikinä kastettu. Tästä puhutaan liian vähän. Samalla logiikalla, avioliitot lut.kirkossa on kaikki mitättömiä, koska he eivät ole uskossa kun se toimitus tapahtui. Monen vapaiden suuntien jäsenten lapset käy kuitenkin rippikoulun, kuulemma. Outoa??? "

11

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai ne kohta alkaa t

      Ei taida uudestikastajat olla vielä uudestiavioliittoonvihkijöitä. Eivät ole vissiin vielä kekanneet, että sellaista parantelua väärin tehdyille toimituksille voisi myös harrastaa!

      • Eenokki 12

        Ei taida uudestikastajat olla vielä uudestiavioliittoonvihkijöitä.


    • Hei !

      Aloittajalle sen verran tiedoksi, että et tainnut ihan ymmärtää sitä yksi kaste asiaa ?

      Siis kun Sana opettaa:
      Ef. 4:5
      yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

      Ja sitten toisallla:
      Matt. 3:11
      Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
      Mark. 1:8
      Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

      Niin joko pudotetaan vesi kaste tai Jeesuksen uudestisyntymässä suroittama
      Pyhällä Hengellä kastaminen siis

      Ef. 1:13
      Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

      2. Kor. 1:22
      joka myös on painanut meihin sinettinsä ja antanut Hengen vakuudeksi meidän sydämiimme.

      2. Kor. 5:5
      Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi. :

      Room. 5:5
      mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

      Siis jos on vain yksi kaste, niin se ei voi olla mikään vesikaste, vaan se, että Jeesus kastaa uskoon tulevan Hengellä, eli uskova saa Pyhän Hengen.

      Ja kirjoitusten mukaan uusi liitto lopulta alkaa näin:

      Jeremia 31
      31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
      32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.

      33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

      34 Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

      Milloin siis laki tulee sydämiimme ? No, silloin kun saamme Pyhän Hengen
      sisinpäämme, eli uusi liito alkoi todella ja toteutui siis kaikin osin vasta
      helluntaina, kun Henki vuodatettiin kaiken lihan päälle.

      Ja näin uskovakin on todella Uskova ja uudestisyntynyt vasta kun Hänet
      Herra Jeesus on Hengellä kastanut.

      Mark. 1:8
      Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."

      Eli joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, tarkoittaa siis tätä Hengellä kastamista,
      sillä ilman Henkeä on ihminen yhä kuolleessa tilassa, ja Sanan mukaan siis
      se Henki on sinetti ja varmuus pelastumisestamme:

      Ef. 1:13
      Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

      14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi.

      Ja se uudestisyntymässä saamamme Henki siis on vakuutena että olemme
      Krsituksen omaisuutta eli omaisuus kansaan kuuluvia ja siten lupauksen
      lapsia.

      Mutta tuo asia on hyvä siis tiedostaa, että uusi liitto tuon Sanan mukaan alkoi
      hengen vuodatuksesta vasta todella ja kaikkinensa, ja samoin se uusi liitto
      alkaa uskovan kohdalla vasta kun uudestisynnymme, eli saamme Pyhän Hengen
      ja sen kautta Kristus asuu meissä:

      2. Kor. 13:5
      Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

      Mutta nyt siis Sanaa tutkimaan ja asioita koettelemaan, eli kirjoitanko omiani
      vai Herran sanoja ? :)

      • kysymys sulle

        Kerrohan, miksi Jeesus käski, ei vain viemään evankeliumia, maailman tärkeintä sanomaa, kaikille kansoille, vaan myös samassa yhteydessä hän käski kastamaan!

        Jos vesikaste on ihan tarpeeton symbolinen ele, joka voidaan jättää yhtä hyvin poiskin, miksi Jeesus piti sitä niin tärkeänä?


      • kysymys sulle kirjoitti:

        Kerrohan, miksi Jeesus käski, ei vain viemään evankeliumia, maailman tärkeintä sanomaa, kaikille kansoille, vaan myös samassa yhteydessä hän käski kastamaan!

        Jos vesikaste on ihan tarpeeton symbolinen ele, joka voidaan jättää yhtä hyvin poiskin, miksi Jeesus piti sitä niin tärkeänä?

        Hei !

        Kun Jeesus lähetti opetuslapsensa parantamaan ja kastamaan vedellä,
        niin se oli yhä vanhan liiton aikaa, eli koska ei vielä voitu kastaa Hengellä,
        niin kastettiin vanhan liiton kuvan ja varjon mukaan vedellä.

        Siis Jeesus kastoi Hengellä vasta Helluntaina laajemmin, vaikka opetuslapset
        kastettiin Hengellä, eli saivat Hengen jo hieman aiemmin:

        Joh. 20:22
        Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.

        Vesi kaste oli siis merkkinä ja sen kautta tunnustauduttiin Jeesukseen uskoviksi,
        eli siinä oli siis vanhan liiton puolella sama tärkeä asia kuin seuraavassa:

        Roomalaiskirje 10
        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Siis tässä uuden liiton puolella suulla tunnustaminen korvaa sen vesikasteen,
        ja tässä ei ole vesikastetta, jos joku nyt sanoo, että ei ole Henki kastettakaan,
        niin uskova ei ole uskova ja uudestisyntynyt jos ei ole saanut Henkeä ja
        seuraava kertoo osaltaan tuon suun tunnustus asian:
        1. Kor. 12:3
        Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

        Mutta vesi kastetta ei tuossa kohdassa ole, ja sekin osaltaan vahvistaa sen,
        että veiskaste ei ole se YKSI kaste, vaan Henki kaste, jonka Jeesus sanan
        mukaan suorittaa uudestisyntymisessä.

        Selventääkö tämä asiaa ?


      • vr62 kirjoitti:

        Hei !

        Kun Jeesus lähetti opetuslapsensa parantamaan ja kastamaan vedellä,
        niin se oli yhä vanhan liiton aikaa, eli koska ei vielä voitu kastaa Hengellä,
        niin kastettiin vanhan liiton kuvan ja varjon mukaan vedellä.

        Siis Jeesus kastoi Hengellä vasta Helluntaina laajemmin, vaikka opetuslapset
        kastettiin Hengellä, eli saivat Hengen jo hieman aiemmin:

        Joh. 20:22
        Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki.

        Vesi kaste oli siis merkkinä ja sen kautta tunnustauduttiin Jeesukseen uskoviksi,
        eli siinä oli siis vanhan liiton puolella sama tärkeä asia kuin seuraavassa:

        Roomalaiskirje 10
        9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

        Siis tässä uuden liiton puolella suulla tunnustaminen korvaa sen vesikasteen,
        ja tässä ei ole vesikastetta, jos joku nyt sanoo, että ei ole Henki kastettakaan,
        niin uskova ei ole uskova ja uudestisyntynyt jos ei ole saanut Henkeä ja
        seuraava kertoo osaltaan tuon suun tunnustus asian:
        1. Kor. 12:3
        Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

        Mutta vesi kastetta ei tuossa kohdassa ole, ja sekin osaltaan vahvistaa sen,
        että veiskaste ei ole se YKSI kaste, vaan Henki kaste, jonka Jeesus sanan
        mukaan suorittaa uudestisyntymisessä.

        Selventääkö tämä asiaa ?

        Ja sen vielä haluan jakaa, että se Jeesukseen uskominen ja sen julkinen
        vesikasteessa tunnustaminen oli ISO asia.

        Siis monesta synagoogasta erotettiin Jeesukseen uskovat, eli ne jotka ottivat
        sen vesikasteen, eli kävi iso ja merkittävä jako jo siinä kohtaa, sillä Sana sanoo:

        1. Joh. 5:10
        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:12
        Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        1. Joh. 2:23
        Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

        Eli tuossa kohtaa tuli jako, eli juutalaiset eivät tuon sanan mukaan enää
        olleet tai kuuluneet Jumalan kansaan, jos eivät tunnustaneet Poikaa ja
        uskoneet Jumalan omaa todistusta Pojasta:

        Mark. 9:7
        Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä".
        Luuk. 9:35
        Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä".
        Matt. 17:5
        Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä".

        Eli Isä on todella todistanut Pojasta, ja joka ei siis ottanut Isän todistusta vastaan,
        se erotettiin kansasta !

        Siis todellinen jako kävi, ja kuten Sana sanoo vain harva uskoi:

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,


      • vr62 kirjoitti:

        Ja sen vielä haluan jakaa, että se Jeesukseen uskominen ja sen julkinen
        vesikasteessa tunnustaminen oli ISO asia.

        Siis monesta synagoogasta erotettiin Jeesukseen uskovat, eli ne jotka ottivat
        sen vesikasteen, eli kävi iso ja merkittävä jako jo siinä kohtaa, sillä Sana sanoo:

        1. Joh. 5:10
        Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa.

        1. Joh. 5:12
        Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

        1. Joh. 2:23
        Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.

        Eli tuossa kohtaa tuli jako, eli juutalaiset eivät tuon sanan mukaan enää
        olleet tai kuuluneet Jumalan kansaan, jos eivät tunnustaneet Poikaa ja
        uskoneet Jumalan omaa todistusta Pojasta:

        Mark. 9:7
        Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä".
        Luuk. 9:35
        Ja pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun Poikani, se valittu; kuulkaa häntä".
        Matt. 17:5
        Hänen vielä puhuessaan, katso, heidät varjosi valoisa pilvi; ja katso, pilvestä kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt; kuulkaa häntä".

        Eli Isä on todella todistanut Pojasta, ja joka ei siis ottanut Isän todistusta vastaan,
        se erotettiin kansasta !

        Siis todellinen jako kävi, ja kuten Sana sanoo vain harva uskoi:

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,

        Hei !

        Yksi asia jäi vastaamatta, eli se tulkinta, että Herra lähetti vesi kastamaan
        pakanoita, eli kaikkia kansoja, on iskostettu kristittyjen mieliin opetuksen
        kautta.

        Mutta se kohta siis jos luemme esim luotettavaan käännökseen King James,
        menee näin:
        19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

        19 Go ye therefore, and teach all nations, baptizing them in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost: [teach...: or, make disciples, or, Christians of all nations]

        Siis tuossa järjestys, on opettakaa kaikki kansat kastamalla heitä Isän ja Pojan
        ja pyhän hengen nimeen.

        Eli sama asia kuin Paavali kirjoittaa:

        Room. 10:17
        Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
        Gal. 3:2
        Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

        1. Kor. 4:15
        Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa.

        Siis evankeliumia julistamalla synnytetään, ja sen kautta Jeesus kastaa Hengellä
        eli jos mietit nyt seuraavaa kohtaa, niin luulen asioiden näyttäytyvän eri tavoin
        tätä taustaa vasten siis:

        1. Kor. 1:17
        Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.

        Ja laajemmin tuo kohta:

        14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
        15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
        16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
        17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
        18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Tuossa Paavali joka sanoi että oli saanut opetuksen suoraan ja yksin Herralta
        Jeesukselta, sanoo, että häntä ei lähetetty kastamaan !!!

        Ja päinvastoin siis kuin on suomessa uskomus, Paavali jopa kiittää Jumalaa
        siitä että ei ole kastanut kuin nuo muutamat !


      • --------------------
        kysymys sulle kirjoitti:

        Kerrohan, miksi Jeesus käski, ei vain viemään evankeliumia, maailman tärkeintä sanomaa, kaikille kansoille, vaan myös samassa yhteydessä hän käski kastamaan!

        Jos vesikaste on ihan tarpeeton symbolinen ele, joka voidaan jättää yhtä hyvin poiskin, miksi Jeesus piti sitä niin tärkeänä?

        Vuorisaarnassa oleva kaste sana on väärennetty! Jeesus ei koskaan toiminut omien oppien vastaisesti, eikä silloinkaan kun otti kastamattoman ei uskossa olleen ryövärin paratiisiin osoittaakseen ihmisille, että usko ja kaste ei pelasta!!!

        Mar 4:13 Ja hän sanoi heille: "Ette käsitä tätä vertausta; kuinka sitten voitte ymmärtää kaikki muut vertaukset?


      • IsoP
        kysymys sulle kirjoitti:

        Kerrohan, miksi Jeesus käski, ei vain viemään evankeliumia, maailman tärkeintä sanomaa, kaikille kansoille, vaan myös samassa yhteydessä hän käski kastamaan!

        Jos vesikaste on ihan tarpeeton symbolinen ele, joka voidaan jättää yhtä hyvin poiskin, miksi Jeesus piti sitä niin tärkeänä?

        Jeesus ei kastanut ketään vedellä. Eikä käskenyt ketään kastamaan vedellä. En näkisi että Jeesus piti sitä silloin kovin tärkeänä.

        Se miksi Jeesus tuli ja kuoli meidän vuoksi oli se, että meidän ei enää tarvitse tehdä mitään pesu riittejä, eikä tarvitse uhrata. Sillä Hänen ristin kuolema ja ylösnousemus on tehnyt nämä kaikki tarpeettomaksi. Näin meillä on pelastus, ei perustuen lakiin tai ihmis tekoihin, vaan yksin uskoon Jeesukseen. Siinä tulemme puhtaiksi, pestyiksi, pelastetuiksi ja Jumalan lapsiksi. Hänessä on KAIKKI sovitettu.


      • IsoP kirjoitti:

        Jeesus ei kastanut ketään vedellä. Eikä käskenyt ketään kastamaan vedellä. En näkisi että Jeesus piti sitä silloin kovin tärkeänä.

        Se miksi Jeesus tuli ja kuoli meidän vuoksi oli se, että meidän ei enää tarvitse tehdä mitään pesu riittejä, eikä tarvitse uhrata. Sillä Hänen ristin kuolema ja ylösnousemus on tehnyt nämä kaikki tarpeettomaksi. Näin meillä on pelastus, ei perustuen lakiin tai ihmis tekoihin, vaan yksin uskoon Jeesukseen. Siinä tulemme puhtaiksi, pestyiksi, pelastetuiksi ja Jumalan lapsiksi. Hänessä on KAIKKI sovitettu.

        Hei !

        Nyt kannattaa tutkia hieman tarkemmin Sanaa, jotta ei eksytä Totuudesta:

        Johannes 4

        1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        2 -vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa-

        Siis eivät opetuslapset tehneet mitään jos ei Herra siihen kehoittanut ja johtanut
        heitä, mutta pitää ymmärtää, että vesi kaste oli vanhan liiton aikaisia asioita
        ja sen kautta juutalaiset julkisesti siis tunnustautuivat Jeesukseen uskoviksi !

        Ja vesi kaste siinä kohtaa siis siksi, että Henki vuodatettiin vasta helluntaina,
        ja siksi ei VIELÄ voitu kastaa Pyhällä Hengellä.

        Tuo vedellä juutalaisten kastaminen jatkui myös helluntain jälkeen mutta
        nähdäkseni se oli oma valinta ja juutalaisuuteen kuuluva toimintamalli,
        toisaalta voi olla niinkin, että ne juutalaiset jotka elivät Jeesuksen aikana,
        heillä oli mahdollisuus siirtyä Jeesukseen uskoviksi tunnustautumalla
        siis sen vesikasteen kautta.

        Ja siitä kuvana voi nähdäkseni olla se, että temppeli hävitettiin v70.

        Siis silloin hajoitettiin maahan lopullisesti temppeli ja siten katosi vanhan
        liiton ulkoiset mallit lopullisesti.

        Mutta nämä asiat ja niiden oppiminen ovat yhä kesken minun kohdallani,
        eli en väitä näitä varmoiksi vaan olen yhä oppimassa näsitä asioista.


      • IsoP
        vr62 kirjoitti:

        Hei !

        Nyt kannattaa tutkia hieman tarkemmin Sanaa, jotta ei eksytä Totuudesta:

        Johannes 4

        1 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
        2 -vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa-

        Siis eivät opetuslapset tehneet mitään jos ei Herra siihen kehoittanut ja johtanut
        heitä, mutta pitää ymmärtää, että vesi kaste oli vanhan liiton aikaisia asioita
        ja sen kautta juutalaiset julkisesti siis tunnustautuivat Jeesukseen uskoviksi !

        Ja vesi kaste siinä kohtaa siis siksi, että Henki vuodatettiin vasta helluntaina,
        ja siksi ei VIELÄ voitu kastaa Pyhällä Hengellä.

        Tuo vedellä juutalaisten kastaminen jatkui myös helluntain jälkeen mutta
        nähdäkseni se oli oma valinta ja juutalaisuuteen kuuluva toimintamalli,
        toisaalta voi olla niinkin, että ne juutalaiset jotka elivät Jeesuksen aikana,
        heillä oli mahdollisuus siirtyä Jeesukseen uskoviksi tunnustautumalla
        siis sen vesikasteen kautta.

        Ja siitä kuvana voi nähdäkseni olla se, että temppeli hävitettiin v70.

        Siis silloin hajoitettiin maahan lopullisesti temppeli ja siten katosi vanhan
        liiton ulkoiset mallit lopullisesti.

        Mutta nämä asiat ja niiden oppiminen ovat yhä kesken minun kohdallani,
        eli en väitä näitä varmoiksi vaan olen yhä oppimassa näsitä asioista.

        Kiitos tarkenuksesta.

        Jeesus salli että kastettiin, varsinkin vanhan liiton aikana. Mutta kun tuli uusi liitto asiat muuttui tai olisi pitänyt muuttua. Elämme nyt uutta liitoa eikä vanhaa liittoa vaikka välillä näyttää siltä jotkut elää vielä vanhaa liittoa.

        Kyllä, myös kivi temppeli hävitettiin. Sillä me olemme nyt se temppeli. Samoin kuin olemme saaneet kivi sydämen tilalle liha sydämmen, olemme saaneet kivi temppelin tilalle "liha" temppelin.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe