21.12.2012

33

Missäköhän päin galaksin keskusta on suhteessa Aurinkoon ja Maapalloon 21.12.2012?


Noin vuorokausi vuoden 2004 maanjäristyksen ja Tsunamin jälkeenhän Maapallon läpi humahti voimakas energiapulssi!

Pitäneeköhän tämä paikkansa?

http://www.hs.fi/keskustelu/Liian pieni Tsunami?/thread.jspa?threadID=231985&tstart=0


"Kyseessä oli SGR 1806-20 -niminen voimakkaasti magneettinen neutronitähti eli magnetar. SIitä on artikkeli englantilaisessa, mutta ei suomalaisessa Wikipediassa:
http://en.wikipedia.org/wiki/SGR_1806-20
Siellä sanotaan, että se sijaitsee Jousimiehen (Sagittaurus) tähdistön suunnalla, ja joulukuun lopulla Jousimies on maasta katsottuna melko tarkoin Auringon takana. Eli silloin se kohta Maan pinnalla, joka silloin oli kääntyneenä kohti Aurinkoa, oli samalla kääntyneenä myös kohti mainitttua magnetaria, ja sieltä tullut gammasäteily tuli maahan melkein suoraan Auringon takaa, joskin tietysti paljon kauempaa. Tuohon aikaan vuodesta, vain muutamia päiviä (pohjoisen pallonpuoliskon) talvipäivänseisauksen jälkeen, se kohta on Kauriin kääntöpiirillä, noin 23 astetta eteläistä leveyttä.

Vuoden 2004 tapaninpäivän maanjäristyksen keskus oli Sumatran länsirannikolla, hieman päiväntasaajan pohjoispuolella, ja se tapahtui noin klo 8 paikallista aikaa. Sinne Aurinko ei sillä hetkellä paistanut suoraan ylhäältä päin, vaan se oli vielä melko matalalla itätaivaalla. Paikka, jonne se paistoi suoraan ylhäältä, oli noin 60 pituusastetta idempänä, eli merellä ossakin Australian itärannikon edustalla., ja sieltä katsottuna myös SGR 1806-20 oli lähes suoraan ylhäälläpäin.

Löysin myös tällaisen linkin:
http://www.space.com/scienceastronomy/br ight_flash_050218.html
Siellä sanotaan muun muassa:
"Several readers wondered if the magnetar blast could be related to the December tsunami. Scientists have made no such connection. The blast affected Earth's ionosphere, which is routinely affected to a greater extent by changes in solar activity.""

http://www.hs.fi/keskustelu/Liian pieni Tsunami?/thread.jspa?threadID=231985&tstart=0

34

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jep jep

      "Missäköhän päin galaksin keskusta on suhteessa Aurinkoon ja Maapalloon 21.12.2012?"

      samassa missä se oli:
      21.12.1900, 21.12.1901, 21.12.1902 jne. (tämä siis tapahtuu joka vuosi)

      • jb

        astrologinen palsta!
        Puhut siis asiaa!


      • Missä päin?

        Käsittääkseni 27.12.2004 Maapallon läpi humahti voimakas energiapulssi, mutta sitä aikaisempina vuosina tai sen jälkeen ei Maapallon läpi ole humahtanut voimakasta energiapulssia 27.12, vaikka kyseinen Magnetar tähti onkin aina suht samassa suunnassa 27,12?


        Kysyn uudestan. Tietääkö joku missä suunnassa galaksin keskusta on 21.12.2012 suhteessa aurinkoon ja Maapalloon?

        Jos galaksin keskustasta vapautuu harvakseltaan erittäin voimakkaita energiapulsseja joiden hiukkaset ovat niin tiheitä ja massiivisia, ettei niitä edes havaita,

        niin ehkäpä ne havaitaan ja ehkäpä niiden vuorovaikutus Maapallon tai jonkun muun planeetan kanssa on erittäin voimakasta jos ne ensin liikkuvan Auringon läpi ja vasta sitten jonkun planeetan läpi?

        Ehkäpä Nibiru ei ole Aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta?

        Ehkäpä galaksin keskustasta tuleva voimakas energiapulssi joka ensin liikkuu Auringon läpi ja vasta sitten jonkun kaasuplaneetan läpi, saa kaasuplaneetan kiertoradan muuttumaan oleellisesti?


        Auringonpimennyksen aikana tarkat heilurit sekoavat!

        .


      • Pekka-
        Missä päin? kirjoitti:

        Käsittääkseni 27.12.2004 Maapallon läpi humahti voimakas energiapulssi, mutta sitä aikaisempina vuosina tai sen jälkeen ei Maapallon läpi ole humahtanut voimakasta energiapulssia 27.12, vaikka kyseinen Magnetar tähti onkin aina suht samassa suunnassa 27,12?


        Kysyn uudestan. Tietääkö joku missä suunnassa galaksin keskusta on 21.12.2012 suhteessa aurinkoon ja Maapalloon?

        Jos galaksin keskustasta vapautuu harvakseltaan erittäin voimakkaita energiapulsseja joiden hiukkaset ovat niin tiheitä ja massiivisia, ettei niitä edes havaita,

        niin ehkäpä ne havaitaan ja ehkäpä niiden vuorovaikutus Maapallon tai jonkun muun planeetan kanssa on erittäin voimakasta jos ne ensin liikkuvan Auringon läpi ja vasta sitten jonkun planeetan läpi?

        Ehkäpä Nibiru ei ole Aurinkokunnan ulkopuolinen planeetta?

        Ehkäpä galaksin keskustasta tuleva voimakas energiapulssi joka ensin liikkuu Auringon läpi ja vasta sitten jonkun kaasuplaneetan läpi, saa kaasuplaneetan kiertoradan muuttumaan oleellisesti?


        Auringonpimennyksen aikana tarkat heilurit sekoavat!

        .

        "Auringonpimennyksen aikana tarkat heilurit sekoavat!"


        Veikkaan että olet kristitty, ainkain olet aika sekaisin.


      • että silleen
        Pekka- kirjoitti:

        "Auringonpimennyksen aikana tarkat heilurit sekoavat!"


        Veikkaan että olet kristitty, ainkain olet aika sekaisin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Foucault'n_heiluri

        "Heilurin selittämätön käyttäytyminen auringonpimennyksen aikana (kiertymissuunnan on havaittu jopa vaihtuneen) on pohjana gravitaation teorioiden tutkimuksille."


        Onko wikipedia sekaisin olevien kristittyjen hallussa?


      • ihan pimeitä

      • Missä totuus?

      • Seko linkki?

      • Kopioimalla toimii!?
        Seko linkki? kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Foucault'n_heiluri

        "Foucault'n heiluri [fu'kon] on heiluri, jolla voidaan osoittaa maapallon pyörimisliike akselinsa ympäri. Nimensä se on saanut keksijänsä, ranskalaisen fyysikon Léon Foucault'n mukaan.

        Foucault'n heiluri on hyvin pitkävartinen heiluri, joka on ripustettu siten, että se voi vapaasti kiertyä suhteessa kiinnityskappaleeseen, esimerkiksi ristinivelellä. Kun heiluri saatetaan heiluriliikkeeseen, se jatkaa heilumista samassa tasossa. Koska maapallo pyörii, heilumistaso kiertyy suhteessa maan pintaan.

        Foucault esitteli heilurinsa yleisölle ensi kerran Pariisin Panthéonissa vuonna 1851. Heilurin varsi oli 67 metriä pitkä. Kuuluisa Foucault'n heiluri sijaitsi aikoinaan Pietarin Iisakin kirkossa, jossa neuvostoaikana toimi ateismin museo. Heiluri oli maailman suurin, yli 90 metriä pitkä. Myös Turun yliopistossa fysiikan laitoksella, Eurajoen vesitornissa ja Vantaalla tiedekeskus Heurekassa on Foucault'n heiluri.

        Heilurin selittämätön käyttäytyminen auringonpimennyksen aikana (kiertymissuunnan on havaittu jopa vaihtuneen) on pohjana gravitaation teorioiden tutkimuksille."


      • ???????????+
        Kopioimalla toimii!? kirjoitti:

        "Foucault'n heiluri [fu'kon] on heiluri, jolla voidaan osoittaa maapallon pyörimisliike akselinsa ympäri. Nimensä se on saanut keksijänsä, ranskalaisen fyysikon Léon Foucault'n mukaan.

        Foucault'n heiluri on hyvin pitkävartinen heiluri, joka on ripustettu siten, että se voi vapaasti kiertyä suhteessa kiinnityskappaleeseen, esimerkiksi ristinivelellä. Kun heiluri saatetaan heiluriliikkeeseen, se jatkaa heilumista samassa tasossa. Koska maapallo pyörii, heilumistaso kiertyy suhteessa maan pintaan.

        Foucault esitteli heilurinsa yleisölle ensi kerran Pariisin Panthéonissa vuonna 1851. Heilurin varsi oli 67 metriä pitkä. Kuuluisa Foucault'n heiluri sijaitsi aikoinaan Pietarin Iisakin kirkossa, jossa neuvostoaikana toimi ateismin museo. Heiluri oli maailman suurin, yli 90 metriä pitkä. Myös Turun yliopistossa fysiikan laitoksella, Eurajoen vesitornissa ja Vantaalla tiedekeskus Heurekassa on Foucault'n heiluri.

        Heilurin selittämätön käyttäytyminen auringonpimennyksen aikana (kiertymissuunnan on havaittu jopa vaihtuneen) on pohjana gravitaation teorioiden tutkimuksille."

        Jos kuun energia vuorovaikuttaa neutriinojen energian kanssa ja saa aikaan heilureiden sekoamisen, niin voidaan aiheellisesti kysyä miten Auringon energia vuorovaikuttaisi galaksin keskustasta tulevien vielä paljon suurienergisempien hiukkasten kanssa ja miten ne vuorovaikuttaisivat jonkun planeetan energian kanssa sen jälkeen ja miten ne saisivat muutettua planeetan kiertoarataa jne?


      • Pekka-
        että silleen kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Foucault'n_heiluri

        "Heilurin selittämätön käyttäytyminen auringonpimennyksen aikana (kiertymissuunnan on havaittu jopa vaihtuneen) on pohjana gravitaation teorioiden tutkimuksille."


        Onko wikipedia sekaisin olevien kristittyjen hallussa?

        Onko se "sekoamista"


      • Pekka-
        Kopioimalla toimii!? kirjoitti:

        "Foucault'n heiluri [fu'kon] on heiluri, jolla voidaan osoittaa maapallon pyörimisliike akselinsa ympäri. Nimensä se on saanut keksijänsä, ranskalaisen fyysikon Léon Foucault'n mukaan.

        Foucault'n heiluri on hyvin pitkävartinen heiluri, joka on ripustettu siten, että se voi vapaasti kiertyä suhteessa kiinnityskappaleeseen, esimerkiksi ristinivelellä. Kun heiluri saatetaan heiluriliikkeeseen, se jatkaa heilumista samassa tasossa. Koska maapallo pyörii, heilumistaso kiertyy suhteessa maan pintaan.

        Foucault esitteli heilurinsa yleisölle ensi kerran Pariisin Panthéonissa vuonna 1851. Heilurin varsi oli 67 metriä pitkä. Kuuluisa Foucault'n heiluri sijaitsi aikoinaan Pietarin Iisakin kirkossa, jossa neuvostoaikana toimi ateismin museo. Heiluri oli maailman suurin, yli 90 metriä pitkä. Myös Turun yliopistossa fysiikan laitoksella, Eurajoen vesitornissa ja Vantaalla tiedekeskus Heurekassa on Foucault'n heiluri.

        Heilurin selittämätön käyttäytyminen auringonpimennyksen aikana (kiertymissuunnan on havaittu jopa vaihtuneen) on pohjana gravitaation teorioiden tutkimuksille."

        Olisiko jotain "hieman" luotettavampaa linkkiä tuolle kuin wikipedia?


        A gravimeter detected slight changes during a solar eclipse. "[A one hour feature of the gravimeter record] of 10-12 microGal (10-8cm/s2)...can neither be classified under short period variations due to tidal effect or drift of the gravimeter nor under high frequency noise which have special patterns. Therefore, this variation is highly significant as it occurs with the onset of an eclipse...to understand its actual nature and mechanism, more planned experiments of this kind should be carried out during solar eclipses throughout the world whenever such opportunities are available."

        D.C. Mishra, M.B.S. Rao, National Geophysical Research Institute, Current Science, 72 (11) 1997 (783).


        En nyt ihan "sekoamiseksi" sanoisi.


      • kerrotaan tarinoita
        Pekka- kirjoitti:

        Olisiko jotain "hieman" luotettavampaa linkkiä tuolle kuin wikipedia?


        A gravimeter detected slight changes during a solar eclipse. "[A one hour feature of the gravimeter record] of 10-12 microGal (10-8cm/s2)...can neither be classified under short period variations due to tidal effect or drift of the gravimeter nor under high frequency noise which have special patterns. Therefore, this variation is highly significant as it occurs with the onset of an eclipse...to understand its actual nature and mechanism, more planned experiments of this kind should be carried out during solar eclipses throughout the world whenever such opportunities are available."

        D.C. Mishra, M.B.S. Rao, National Geophysical Research Institute, Current Science, 72 (11) 1997 (783).


        En nyt ihan "sekoamiseksi" sanoisi.

        Kuun ja Auringon massat ja sisäiset paineet on melko eri luokkaa. Jos galaksin keskustasta tulee erittäin suurienergisiä hiukkasia joiden tiheys ja massa ovat huomattavasti suurempia kuin Auringosta tulevilla neutriinoilla, niin avot harasoo........


      • Pekka-
        kerrotaan tarinoita kirjoitti:

        Kuun ja Auringon massat ja sisäiset paineet on melko eri luokkaa. Jos galaksin keskustasta tulee erittäin suurienergisiä hiukkasia joiden tiheys ja massa ovat huomattavasti suurempia kuin Auringosta tulevilla neutriinoilla, niin avot harasoo........

        Auringon vaikutukset mihin tahansa säteilyyn ovat massiivisesti suuremmat kuin kuun. Kuulla ei ole tuossa mielessä mitään emrkitystä. Ainoa merkitys voi olla massojen siirtyminen (kuu, autrinko) samalle linjalle mutta se tapahtuu miedommin vaikkei olisi täydellistä auringonpimennystä.

        Ei havaittu ainakaan suomessa:

        Not observed in 1990 Finland eclipse using a torsion pendulum. "In July 1990 there was a total solar eclipse in Helsinki, Finland. The results of Saxl and Allen, made at Harvard University during the total solar eclipse in March 1970, were tested using equipment which was quite similar to that used in Harvard. Four measurements, each lasting nine hours, were performed during the night preceding the eclipse, during the eclipse and the night after the eclipse and two weeks after the eclipse. In the limits of errors no effects were observed." Ullakko, et al, 1991.


      • vaikuttaa ?
        Pekka- kirjoitti:

        Olisiko jotain "hieman" luotettavampaa linkkiä tuolle kuin wikipedia?


        A gravimeter detected slight changes during a solar eclipse. "[A one hour feature of the gravimeter record] of 10-12 microGal (10-8cm/s2)...can neither be classified under short period variations due to tidal effect or drift of the gravimeter nor under high frequency noise which have special patterns. Therefore, this variation is highly significant as it occurs with the onset of an eclipse...to understand its actual nature and mechanism, more planned experiments of this kind should be carried out during solar eclipses throughout the world whenever such opportunities are available."

        D.C. Mishra, M.B.S. Rao, National Geophysical Research Institute, Current Science, 72 (11) 1997 (783).


        En nyt ihan "sekoamiseksi" sanoisi.

        Tietysti tuossa auringonpimennystilanteessa Auringon aiheuttama magneettikenttä myös muuttuu kun Kuu on kuitenkin varmasti enimmäkseen diamagneettinen (tai jompaan kumpaan suuntaan kuitenkin esim. raudasta riippuen), joten Auringon magneettikentän muoto muuttuu Kuun varjostuksen yhteydessä. Tämä tietysti vaikuttaa myös siihen, että Maan magneettikentän muoto muuttuu. Jos siis heilurin materiaali on magneettinen (tai taitaa pelkästään metalli riittää), niin kai tuo magneettikentän ihan luonnollinen muutos vaikuttaa jonkin verran heilumiseen ?

        Mitään sekoamisiahan ei ole havaittu noissa heilureissa, mutta ihan pieniä muutoksia ilmeisesti on - varsinkin juuri foucault-tyyppisissä, suurimassaisissa (niin, olisiko juuri metalli-[teräs-]) heilureissa.

        Tuossa yhdessä linkissä olin havaitsevinani, että vuorokauden aikakin vähän vaikuttaa, joten tuo magneettikenttä ei välttämättä ole ihan perusteeton arvaus.


      • Onko tietoo?
        vaikuttaa ? kirjoitti:

        Tietysti tuossa auringonpimennystilanteessa Auringon aiheuttama magneettikenttä myös muuttuu kun Kuu on kuitenkin varmasti enimmäkseen diamagneettinen (tai jompaan kumpaan suuntaan kuitenkin esim. raudasta riippuen), joten Auringon magneettikentän muoto muuttuu Kuun varjostuksen yhteydessä. Tämä tietysti vaikuttaa myös siihen, että Maan magneettikentän muoto muuttuu. Jos siis heilurin materiaali on magneettinen (tai taitaa pelkästään metalli riittää), niin kai tuo magneettikentän ihan luonnollinen muutos vaikuttaa jonkin verran heilumiseen ?

        Mitään sekoamisiahan ei ole havaittu noissa heilureissa, mutta ihan pieniä muutoksia ilmeisesti on - varsinkin juuri foucault-tyyppisissä, suurimassaisissa (niin, olisiko juuri metalli-[teräs-]) heilureissa.

        Tuossa yhdessä linkissä olin havaitsevinani, että vuorokauden aikakin vähän vaikuttaa, joten tuo magneettikenttä ei välttämättä ole ihan perusteeton arvaus.

        Joko tiedät mihin magneettikentän tpoiminta perustuu? miten magnetismi syntyy, toimii ja välittyy?

        Joko tiedät miten vetävä voima syntyy, toimii ja välittyy?

        Jos et, en olisi sinuna varma mistään!

        .


      • !
        Onko tietoo? kirjoitti:

        Joko tiedät mihin magneettikentän tpoiminta perustuu? miten magnetismi syntyy, toimii ja välittyy?

        Joko tiedät miten vetävä voima syntyy, toimii ja välittyy?

        Jos et, en olisi sinuna varma mistään!

        .

        Toki nuo tiedetään. Opiskelu jääräpäisen inttämisen sijasta tekisi Sinullekin hyvää. Sinulle on nuokin asiat kerrottu jo varmasti sata kertaa. Jos se ei mene tajuntaan, niin sitten ei. Puupäisyytesi ei kuitenkaan todista noita täysin todisteellisia tieteellisiä faktoja vastaan.


    • Rogue waves
      • Apo-Calypso

        Roskaa pukkaa. Auringon säteilyllä, neutriinoilla tai magnetarien purkauksilla ei ole *minkäänlaista* vaikutusta mannerlaattojen liikkeisiin, tsunameiden tai "suurten aaltojen" syntymiseen.


      • Erlemeyer

        "Missäköhän päin galaksin keskusta on suhteessa Aurinkoon ja Maapalloon 21.12.2012?"

        Noin 6 asteen päässä galaksin keskustasta. Ei siis minkäänlaista linjaa.


      • Hyvä niin
        Erlemeyer kirjoitti:

        "Missäköhän päin galaksin keskusta on suhteessa Aurinkoon ja Maapalloon 21.12.2012?"

        Noin 6 asteen päässä galaksin keskustasta. Ei siis minkäänlaista linjaa.

        galaksin keskusta siis on 6 asteen päässä galaksin keskustasta? Ok.?!?

        ja mikään kaasuplaneetoista ei ole linjassa Auringon ja galaksin keskustan kanssa 21.12.2012?


        Osaatko vielä kertoa miksi chilen 8,8 richterin asteikon järistys sai aikaan niin pienen tsunamin?

        Osaatko vielä kertoa miten Rogue Waves aallot syntyvät?


      • !
        Hyvä niin kirjoitti:

        galaksin keskusta siis on 6 asteen päässä galaksin keskustasta? Ok.?!?

        ja mikään kaasuplaneetoista ei ole linjassa Auringon ja galaksin keskustan kanssa 21.12.2012?


        Osaatko vielä kertoa miksi chilen 8,8 richterin asteikon järistys sai aikaan niin pienen tsunamin?

        Osaatko vielä kertoa miten Rogue Waves aallot syntyvät?

        >

        Eipä taida olla. Koko tuo 21.12.2012 on pelkkää huuhaata. Ei siihen mitkään havainnot viittaa - se on ihmisten uskomuksia vaan, joita yritetään vahvistaa hivenen vääristelemällä kaikenlaisia asioita (pitikö edes se mayojen kalenteri paikkaansa). Mm. tuo "samalla linjalla galaksin keskustan kanssa" on tällainen - tosin siis ihan suora vale, mutta hyvähän se on valehdella kun jengi tietenkin uskoo moisen valheen kun haluaa uskoa, että 21.12.2012 tapahtuisi muka jotain kummallista. Kyllä se Maapallo pyörii ihan samoja ratoja pitkin, joten se on oikeastaan joka vuosi samassa paikassa samoina päivinä (vaikka pientä huojuntaa esiintyy).

        >

        Siirros, joka aiheutti tuon järistyksen, oli hyvin syvällä. Siinä ei siis vaan yksinkertaisesti siirtynyt merenpohjaa ylös-alas -suunnassa kovin paljon, joten siirtymästä seurannut aalto oli myös varsin pieni.


      • 33
        ! kirjoitti:

        >

        Eipä taida olla. Koko tuo 21.12.2012 on pelkkää huuhaata. Ei siihen mitkään havainnot viittaa - se on ihmisten uskomuksia vaan, joita yritetään vahvistaa hivenen vääristelemällä kaikenlaisia asioita (pitikö edes se mayojen kalenteri paikkaansa). Mm. tuo "samalla linjalla galaksin keskustan kanssa" on tällainen - tosin siis ihan suora vale, mutta hyvähän se on valehdella kun jengi tietenkin uskoo moisen valheen kun haluaa uskoa, että 21.12.2012 tapahtuisi muka jotain kummallista. Kyllä se Maapallo pyörii ihan samoja ratoja pitkin, joten se on oikeastaan joka vuosi samassa paikassa samoina päivinä (vaikka pientä huojuntaa esiintyy).

        >

        Siirros, joka aiheutti tuon järistyksen, oli hyvin syvällä. Siinä ei siis vaan yksinkertaisesti siirtynyt merenpohjaa ylös-alas -suunnassa kovin paljon, joten siirtymästä seurannut aalto oli myös varsin pieni.

        Miksi tämä kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa?

        Chilean Earthquake Triggers Smaller Than Expected Tsunami

        http://www.physorg.com/news186687776.html

        .


      • aiheuta !
        33 kirjoitti:

        Miksi tämä kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa?

        Chilean Earthquake Triggers Smaller Than Expected Tsunami

        http://www.physorg.com/news186687776.html

        .

        Älä viitsi taas tulla vammailemaan tänne !

        "Teoriasi" on murskattu jo !



        Siis, monesti nuo järistykset aiheuttavat tietyn suuruisia aaltoja. Niistä voidaan tehdä ennuste järistyspaikan suhteen, mutta tämä ennuste on vähän kuin säätiedote kun ei tiedetä, mihin suuntaan maa on liikkunut ja millä tavoin. Pahimmin suuntautuen tuo olisi varmasti voinut aiheuttaa suuren tsunamin, mutta maa ei onneksi liikkunut pahimmalla mahdollisella tavalla. Ei tuossa mitään mystistä ollut: jotkut ennustivat, mitä tsunami voisi olla pahimmillaan, mutta onneksi pahin ei tapahtunut.


      • Apo-Calypso
        33 kirjoitti:

        Miksi tämä kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa?

        Chilean Earthquake Triggers Smaller Than Expected Tsunami

        http://www.physorg.com/news186687776.html

        .

        Koska tsunamin muodostuminen on täysin riippuvainen maanjäristyksen tyypistä. Maanjäristys, suurikaan, ei aiheuta lainkaan tsunamia, jos se ei saa aikaan merenpohjan äkkinäistä korkeusmuutosta. Korkeuden muutos aiheutuu ainoastaan mannerlaattojen liukuessa toisiaan vastaan, esimerkkinä Sumatran suuri maanjäristys v. 2004 sai aikaan jopa yli kymmenen metrin merenpinnan kohoamisen yli tuhannen kilometrin matkalla ja koko maanjäristysalue oli satojen kilometrien mittainen.

        Chilen maanjäristys oli voimakkuudestaan huolimatta hyvin paikallinen, joten syntynyt tsunamikin oli paikallinen, eikä ilmeisestikään aiheuttanut laaja-alaista merenpohjan äkillistä kohoamista.


      • Apo-Calypso
        Hyvä niin kirjoitti:

        galaksin keskusta siis on 6 asteen päässä galaksin keskustasta? Ok.?!?

        ja mikään kaasuplaneetoista ei ole linjassa Auringon ja galaksin keskustan kanssa 21.12.2012?


        Osaatko vielä kertoa miksi chilen 8,8 richterin asteikon järistys sai aikaan niin pienen tsunamin?

        Osaatko vielä kertoa miten Rogue Waves aallot syntyvät?

        Kaasuplaneettojen sijainnilla kun ei ole myöskään *minkäänlaista* vaikutusta mannerlaattojen liikkeisiin, olivat ne vaikka kuinka linjassa auringon ja maan, saati galaksin keskuksen kanssa.

        Voit itse laskea Jupiterin aiheuttaman voiman maapallon suhteen (muiden kaasuplaneettojen vaikutus on vielä huomattavasti surkeampi, galaksin keskuksesta puhumattakaan, koska voima on käänteisesti verrannollinen etäisyyden neliöön, ).

        F = G * m1 * m2 / r * r

        Jossa 'G' on gravitaatiovakio (googlaa)
        'm1' ja 'm2' ovat Jupiterin ja maan massat kiloina (googlaa)
        'r' on Jupiterin etäisyys maasta metreinä (googlaa)

        Ns. "Rogue Wave":t syntyvät syvillä merialueilla, pitkäkestoisten myrskyjen seurauksena silloin kuin aalloilla on satojen tai tuhansien kilometrien "fetch", aaltojen interferoidessa keskenään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_wave


      • 17
        Apo-Calypso kirjoitti:

        Kaasuplaneettojen sijainnilla kun ei ole myöskään *minkäänlaista* vaikutusta mannerlaattojen liikkeisiin, olivat ne vaikka kuinka linjassa auringon ja maan, saati galaksin keskuksen kanssa.

        Voit itse laskea Jupiterin aiheuttaman voiman maapallon suhteen (muiden kaasuplaneettojen vaikutus on vielä huomattavasti surkeampi, galaksin keskuksesta puhumattakaan, koska voima on käänteisesti verrannollinen etäisyyden neliöön, ).

        F = G * m1 * m2 / r * r

        Jossa 'G' on gravitaatiovakio (googlaa)
        'm1' ja 'm2' ovat Jupiterin ja maan massat kiloina (googlaa)
        'r' on Jupiterin etäisyys maasta metreinä (googlaa)

        Ns. "Rogue Wave":t syntyvät syvillä merialueilla, pitkäkestoisten myrskyjen seurauksena silloin kuin aalloilla on satojen tai tuhansien kilometrien "fetch", aaltojen interferoidessa keskenään.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_wave

        asian hieman kesken.

        Lisäksi kannattaa hyödyntää toista Isaac Newtonin peruskaavaa "F=ma":
        Jos "m1" on maan massa, ja gravitaatiovakioon perustuva malli antaa
        tietyn voiman "F", niin Jupiter-planeetan aiheuttama kiihtyvyys maapalloon
        on:

        (F=ma) -> a = F/m

        Jopa hihhuliltkin osannevat (?) laskea muiden kaasujättiläisten tai galaksimme
        aiheuttavan kiihtyvyysvoiman maa-planeettaamme ihan taskulaskimella.


      • asianharrastaja

        ..näyttää syntyvän, kun on huhu tietona ja mutu logiikkana.


    • Mr.K.A.T.

      Aurinko EI OLE linjalla Linnunradan keskustan kanssa edes 21.12.2012 ! Eikä linjalle osu ainakaan lähimpään 200 miljoonan vuoteen.
      Vaan aurinko pyyhkii ohi sen 5,6 astetta eli 11 auringonkiekon verran yläpuolelta ohi joka ikinen vuosi.

      Tämä on helppo tarkistaa mistä tahansa PC-planetaariosta.
      Tai koordinaateista:
      Linnunradan keskuksen deklinaatio-koordinaattion -29,0 astetta [1], Aurinko on deklinaatioltaan matalimmillaan -23,44 astetta [2]. Eli pyyhkii 5,6 astetta yläpuolelta ohi. Näin joka vuosi lähimmät vuosituhannet..

      terv. tähtiyhdistyksen pomo

      Lähteet:

      [1]http://en.wikipedia.org/wiki/Sagittarius_A*
      "Observation data
      Constellation Sagittarius
      Right ascension 17h 45m 40.045s
      Declination -29° 0′ 27.9″

      [2]http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_tilt

    • KvasiKide

      Tuskinpa säteily säteilylähteestä tänne saapuu ihan suoraa viivaa pitkin. Tähdet sun muut aiheuttavat sen, että säteily saapuu tänne kaareutuvia ratoja pitkin. Siten säteilylähteen tulee olla syrjässä suoralta viivalta, ainakin jonkin verran. Mutta kukapa osaa laskea, että kuinka paljon.

      • asianharrastaja

        ..sitten laskea sen päivämääränkään, josta tämä mesoaminen alkoi.


      • Mr.K.A.T.

        ..ja simppeliä suhteellisuusteoriaa. Aurinko kaareuttaa säteilyä 1,75 kaarisekuntia eli asteen 1800:s osan. Ei riitä alkuunkaan 5,5:n asteeseen . Ja välillä ei ole tähtiä tai jos on niin säde hajoaa kuin kusi nevadaan. (Gravitaatiolinssinä se on keskimäärin ottaen hajottava linssi). Tähdet ei riitä, pitäisi olla galaksi välissä, kokonainen galaksijoukko eikä sittenkään riitä... ja jos olisi niin jo muutenkin näkyisi tähdet sillä suunnalla vääristyneinä (tavallinen IR,UV ja valo).

        Case closed. Huhu joka oli yhtä tosi kuin jääkarhujen marssi Hakaniementorilla..

        t. MrrKAT


      • Tuli vaan mieleen
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        ..ja simppeliä suhteellisuusteoriaa. Aurinko kaareuttaa säteilyä 1,75 kaarisekuntia eli asteen 1800:s osan. Ei riitä alkuunkaan 5,5:n asteeseen . Ja välillä ei ole tähtiä tai jos on niin säde hajoaa kuin kusi nevadaan. (Gravitaatiolinssinä se on keskimäärin ottaen hajottava linssi). Tähdet ei riitä, pitäisi olla galaksi välissä, kokonainen galaksijoukko eikä sittenkään riitä... ja jos olisi niin jo muutenkin näkyisi tähdet sillä suunnalla vääristyneinä (tavallinen IR,UV ja valo).

        Case closed. Huhu joka oli yhtä tosi kuin jääkarhujen marssi Hakaniementorilla..

        t. MrrKAT

        kun galaksin keskustan lähellä oleva tähti liikkuessaan kiertoradallaan, on 10 000 vuosia sitten ollut Aurinkokunnan ja galaksin keskustan välisellä alueella? Sehän olisi saanut tuota säteilyä taipumaan esim. saman verran kun Aurinko kaareuttaa säteilyä jne?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe