kannabiksen käyttäjät vähättelevät haittoja

HS mielipidekirjoitu

HS - Mielipide - 28.8.2010 - 3195 merkkiä - 1. painos

Kannabiksen käyttäjät vähättelevät huumeen aiheuttamia haittoja
Huolestuin, kun luin jutun "Kannabiksesta tuli nuorisomuotia" (HS Kotimaa 25.8.). Samaisen jutun yhteydessä helsinkiläisnuoret pohtivat, että kannabis voi olla lisämauste elämässä, jos on onnellinen ja terve. He ovat sitä mieltä, että heidän pilvenpoltostaan ei ole kenellekään haittaa.

Se voi olla totta hetken aikaa, mutta pidempään käytettynä ja joillekin ihmisille jo ensimmäisillä käyttökerroilla kannabiksen vaikutukset voivat olla tuhoisat. Kannabiksesta voi tulla hyvin onnettomaksi ja sairaaksi. Sen tiedän omasta kokemuksestani.

Polttelin kannabista useita vuosia. Aloittaessani se oli hauskaa ja rentouttavaa. Oli mukavaa kuulua porukkaan, jolla oli yhteinen juttu, josta monikaan ei tiennyt. En antanut mitään arvoa huumevalistuksille - ne olivat oikeita huumeiden käyttäjiä varten, minähän vain polttelin hieman pilveä, jonka ajattelin olevan terveellisempää kuin alkoholi.

Tämä harmiton pössyttely vei minut lopulta psykiatriseen sairaalaan. Sairastuin vakavasti sairauteen, jonka pahenemisen kannabis selkeästi aiheutti. Opiskeluni viivästyivät, arvosanat laskivat ja jouduin jättämään kaksi koulua kesken. Olin hyvin ahdistunut ja masentunut. En pystynyt syömään, nukkumaan tai tekemään mitään muutakaan. Yritin itsemurhaa monta kertaa.

Silloin päätin lopettaa kannabiksen polton. Se ei ollutkaan niin helppoa kuin olin luullut. Huomasin olevani psyykkisesti todella riippuvainen aineesta, josta ei pitänyt tulla riippuvaiseksi.

Kaverit, jotka vielä polttavat, eivät hyväksyneet uutta näkökantaani vaan tyrkyttivät pilveä ja sanoivat, etten pysty olemaan ilman. Pääsin kuitenkin eroon kannabiksesta. Tukena minulla oli ja on edelleen Irti Huumeista ry:stä saamani tukihenkilö ja oma rakastava perheeni.

Nyt tunnen itseni terveeksi, iloiseksi ja elämänhaluiseksi nuoreksi naiseksi, jolla on opiskelupaikka ja tulevaisuus. Nautin joka hetkestä, kun saan elää selvänä. Kaikki, mitä tapahtuu, on aitoa. Suurin osa entisistä kavereista, jotka yhä polttavat kannabista, ovat keskeyttäneet opiskelunsa, eivät jaksa käydä töissä ja heillä on erilaisia mielenterveysongelmia - lisämausteena rikosrekisterit ja luottotietojen menetykset.

Nykyisin tiedän, että kannabis on todella vaarallinen aine, josta voi tulla hyvin riippuvaiseksi. Kannabiksen aiheuttamia haittoja vähätellään käyttäjien keskuudessa. Kannabis on muka vaaraton luonnontuote, johon ei voi jäädä koukkuun. Minäkin uskoin näin, ennen kuin itse sairastuin.

Tutkimuksetkin osoittavat, että kannabis lisää akuuttia psykoosin riskiä sekä voi laukaista skitsofrenian. Kannabiksen käyttö lisää riskiä ahdistuneisuuteen ja mielialahäiriöihin (www.päihdelinkki.fi). Myös amerikkalaisen tutkimuksen mukaan käyttäjillä on muihin nähden nelinkertainen riski sairastua masennukseen ja he hautoivat neljä kertaa useammin itsemurhaa (American Journal of Psychiatry).

Haluankin kysyä sinulta nuori, onko kannabiksen käyttö kaikkien näiden riskien arvoista?

ENTINEN KÄYTTÄJÄ
JULKAISEMME KIRJOITUKSEN
POIKKEUKSELLISESTI NIMIMERKILLÄ.

28

509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HS mielipidekirjoitu

Nuorena pää täyteen päihteitä?
      Ope kuulee ja näkee
      HELSINGIN SANOMAT Lauantaina 28.8.2010 – Mielipide

HS kertoi (Kotimaa 25. 8.), kuinka nuoret pitävät ruohon polttoa vaarattomana huvina. Saimme lukea, että jointteja otetaan ainakin viikonloppuisin mutta useamminkin.

Samoihin aikoihin eräs rehtori ilmaisi huolensa siitä, että jopa vanhemmat voivat ostaa alaikäiselle viikonloppuviinat (HS Mielipide 24. 8.). Isovanhemmatkin ovat kuulemma syyllistyneet samaan löysäilyyn. Tuntuu, että koko yhteiskunta katselee nuorten pään sekoittamista läpi sormien: "Nuorena sitä pitää rikkoa rajoja, niin sittenpähän oppii." Olen todella saanut tehdä työtä itseni kanssa, etten olisi ajautunut samaan virtaan hyssyttelemään.

Kolmenkymmenen vuoden aikana vanhempainilloissa olen joutunut setvimään viikonlopun bileiden jälkikustannuksia ja etsimään maksajia. Minulle on sanottu: "Mikä piukkapipo sinä olet, muistapa omaa nuoruuttas, kaikkihan on jossain vaiheessa hasuu vetäny."

Kysyin vanhemmilta, ovatko he nähneet 60-vuotiasta marisätkän käärijää. Minä olen. Muutama kuuluu tuttavapiiriini. Heillä kaikilla roikkuu tukka rasvaisena ja ohuena. Heidän ihonsa on mustapäitä täynnä, silmänaluset sinertävät, heillä on huono ryhti ja liikkuminen on "töksähtelevää", he ovat jumittuneet yhteen asiaan, esimerkiksi siihen, että hasis pitäisi saada vapaaksi, kun siitä ei ole mitään haittaa. Heidän kanssaan tulee hetkessä riitaa ja veristä väittelyä, vaikkei olisi luonteeltaan riidankylväjä. Heidän työuransa on ollut aika katkonainen. Yläasteen oppitunneilla heiltä paloivat helposti päreet ja he saivat jopa burn out -lomaa tai muuta sellaista. Osa nauttii jo jonkin sortin eläkettä.

Taideopiskelijoina 1960–1970lukujen taitteessa oli kovasti muodikasta – taiteellisen tietoisuuden laajentamista – pössytellä välillä. Miksei minusta koskaan tuntunut, että se olisi vaaratonta? Pidin pelottavana, etten hallinnut itseäni. Kun sitten eräs opinahjomme opiskelijoista joutui psykoosiin ja poistui tästä maailmasta, luovuin koko turhasta touhusta.

Me olimme 20-vuotiaita. Nykyisin käyttäjät ovat 13-vuotiaita ja nuorempiakin. Meidän aikanamme ei niin paljon puhuttu kannabiksen käytön haitoista. Nykyisin olen miettinyt, mitkä vaivoistani voisivat olla jointtien seurausta. Onko se, että muisti on alkanut pätkiä?

Onkohan kaikilla nykynuorilla niin korkea älykkyysosamäärä, että se kestää tason laskun? Jos 13-vuotiaana aloittaa säännöllisen päihteiden käytön, ei meillä ole tulevaisuudessa 70-vuotiaita työntekijöitä, niin kuin kaavaillaan.

Oppilaiden huumekyselyihin vastaan: "Miksi sinä heittäisit vähäiset viikkorahasi mafiapomojen pulleaan lompakkoon?" Omien lasten pullonhakupyyntöihin olen vastannut kylmästi: "En voi, se on laitonta, sorry."

Usein perjantain viimeisillä tunneilla olen kuullut luokassa, että bileet on tiedossa ja viinaa pitäisi saada: "Mun broidi hakee mulle kossun, sä voit tulla siihen mukaan, sitte mä olen Peten kaa kimpassa sen bissekoirassa ja sit mä saan vielä mutsilta valkun."

Jotkut vanhemmat vielä uskovat, että se yksi pullo riittää. Joillakin nuorilla taas on niin kivat vanhemmat, että he ostavat viinat koko 15-vuotiaiden porukalle. Senkin kuulin luokassa kuutisen vuotta sitten.

Monen alaikäisen arkeen kuuluu, että vanhemmat pössyttelevät edelleen. Ihanat ympäristötietoiset luomuvanhemmat.

Tässä ristiaallokossa me opettajat seikkailemme päivittäin ja yritämme etsiä kestäviä arvoja kasvatuksellemme. Näemme koulussa, kuinka hasiksen polttajat vähitellen muuttuvat vetämättömiksi ja viikonlopun juopottelijat alkavat kirkastua keskiviikkona. Vasta vuodet näyttävät, mitä on todella tapahtunut.

Julkaisemme kirjoituksen
      poikkeuksellisesti nimimerkillä.

• kirjoituksia.

Ottakaa opiksenne huumehörhöilyn puolestapuhujat.
        (vaikka turhaa niille on näitä asioita kertoa. ymmärrys on faktoihin mennyt pöllyjen myötä)

• Kuolemanmaa
        kirjoituksia. kirjoitti:

Ottakaa opiksenne huumehörhöilyn puolestapuhujat.
        (vaikka turhaa niille on näitä asioita kertoa. ymmärrys on faktoihin mennyt pöllyjen myötä)

Jossa on pari miljoonaa ihmistä köyhyysrajan alapuolella ilman kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa, suurtyöttömyys, mikä tarkoittaa miljoonia suomalaisia ilman tulevaisuutta.

Opettaja, joka tässä tilanteessa puhuu "arvoista" on kyllä niin naurettavan epärealistinen, todellisuudesta vieraantunut, ettei kuulu opettajan tehtäviin. Suomi on tuhottu, täällä ei ole enää mitään "arvoja", tästä maasta on tehty kaupallisuuden ja yksityistämisen läpitunkema joutomaa. Kaikki sivistys on alistettu kaupallisuudelle, eli tuhottu.

Suomessa on enää yksi taho, josta äärioikeisto ei vielä ole saanut tehtyä loppua: ihmiset. Ihmiset reagoivat tuhomonopolien diktatuuriin voimalla huonosti. Tuollaiset kultalusikka kädessä syntyneitten prinsessa/prinssitarinat rakastavasta perheestä ja valoisasta tulevaisuudesta ovat vain hyväosaisten höpinää. Miljoonille suomalaisille ei sellaista tulevaisuutta ole olemassakaan. Vain kituuttamista, leipäjonoja, ahdinkoa ja ongelmia. Sellaisessa elämässä jokainen haluaa edes jotain helpotusta, mieto kannabis on siihen harmiton ja turvallinen, laillisuus vain puuttuu.

Kannabis itsessään ei ole se ongelma, vaan eriarvoisuus, korruptoituneen valtionjohdon harjoittama taloudellinen väkivalta kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kohtaan. Kylmä ja kova lääkebisnes syöttää ihmisille myrkkyjä täysin vastuuttomasti lääkitsemisen nimissä, vaikka todellisuudessa aiheutetaan lisää sairauksia, joihin tarvitaan taas lisää myrkkyjä. Kannabis on luonnonyrtti jolla on parantavia ominaisuuksia, köyhät tietävät tämän ja haluaisivat, että saisivat hoitaa itseään luonnollisesti.

Suurimmalle osalle kannabiksen käyttäjistä se kukkaruukussa kasvatettava yrttikasvi ei ole "pilveä", kuten prinsessatarinan kertoja väittää. Hashis on pilveä, kannabis on mieto yrttikasvi, jolla lääkinnällisiä ominaisuuksia. On todella huolestuttavaa, jos opettajakaan ei erota kannabiksen lehteä prässätystä hashiksesta, joka on jo ihan toinen aine.

Noille Amerikasta opituille ehdottomille kannabiksen ja abortin vastustajille on elämä hyväosaista laput silmillä oloa, jossa sanellaan toisille ihmisille miten pitää elää, vaikkei itse koskaan ole oltu päivääkään ilman mahdollisuuksia saada edes sitä kunnollista perusturvaa ja toimeentuloa. Kova äärioikeistolainen linja vain kovenee, heikompiosaisten elämä vain huononee.

Tarkoitus tietysti on, että häiritsevät köyhät saadaan hengiltä ja vaihdettua ulkomailta verorahoin tuotuihin vaaliääniin, jotka takaavat tappokoneiston etenemisen. Hitlerin Saksa oli pientä tähän verrattuna mitä nyt tapahtuu. Kansanmurha silkkihansikkain on tosiasia. Ulospäin Suomi on muovinen mannekiini, sisältä kuolemanmaa, joka tuhoaa ihmishenkiä.

Älkää tulko opettamaan mitään ihmisille, joiden elämää ette joudu elämään. Teistä ei ole siihen. Jos elämänne tuntuu niin tyhjältä kaikesta rikkaudesta huolimatta, että pitää muille saarnata, niin kokeilkaa vaikka matkustaa jonnekin ulkomaille, avartamaan vähän mieltänne, kun teillä siihen varaa on. Kannabis on laillista monissa maailman maissa, tai ainakaan kukaan ei mene köyhille sanomaan, että hyihyi, eipäs polteta sitä kannabista. Vain Suomesta löytyy noita opettajia , jotka eivät mistään mitään tiedä.

Älkää tulko meille selittämään, että toivoa on, kun sitä ei miljoonille suomalaisille ole. Kaikki on viety ja sekään ei hyväosaisille tunnu riittävän, pitää vielä saada se henkikin.

• ei asiaa, however...

minä en ainakaan koskaan ole kokeillut mitään huumeita, tupakkia olen polttanut, kaupan "limuviinoja" juonut, mutta kummastakin olen eroon päässyt. Mustapäitä on naamassa, vähän huono ryhti, eikä oikein ole onnistunut elämässä muutenkaan. Että kai mä sitten olen joku päihteiden ex-käyttäjä vai?

Juu, noi tuntomerkit, ne ne aina hämää yksinkertaisia.

itsekin ilmeisesti yksinkertainen.

Mutta hyvähän se vaan, että tulee kirjoituksia tosielämästä, että ihan vanhemmat kantaa viinoja lapsilleen ja itsekin sitä hasaa vetävät. juu, taitaa olla ihan eri maailmat tässä. Onko se muuten minkälainen sosioekonominen tilanne niillä perheillä, rikkaita vai köyhiä, onko asenne viinojen suhteen se, että nooo, ne kumminkin juovat, että hankinpa itse sitten muksuilleni juotavat? No joo.

niinpä niin...

• kukka on rikos

Itse olen nuori nainen joka tykkää poltella kannabista erityisesti viikonloppuina ja lomilla mutta myös iltaisin mikäli löytyy aikaa. Minulla on opiskelupaikka ja opinnot hoidan kunnialla hyvin arvosanoin jatkossakin, käyn iltatöissä koulun jälkeen sekä suoritan parasta aikaa ajokorttia. Tyhmempikin siis tajuaa että tekemistä riittää ja asiani ovat kunnossa kaikin puolin kun listaan lisätään että pidän ahkerasti yhteyttä sukulaisiin, ystäviin sekä seurustelen. Alkoholi ei maistu koska siitä tulee huono olo, krapula eikä muutenkaan sovi minulle, tupakkaakaan en polta, ei sen tarvitse tarkoittaa että olisin täysin "absolutisti" kannabiksen suhteen. Muita huumeita en ole koskaan kokeillut vaikka jo muutaman vuoden olisi ollut niin sieniä kuin essojakin vähän väliä tarjolla.
        Minusta tekee rikollisen vain se että rentodun kannabista polttamalla taikka syömällä enkä koe siinä mitään pahaa mutta lain edessä olen yhä rikollinen.
        Jotenkin vaan tuntuu että siellä on kannabiksen vastustajat sepittämässä tarinoitaan taas kerran...

Ja tuntuu muuten aika hassulta että näistä psykoosiin joutuneista lukee aina vain netistä mutta tosi elämässä en tiedä ketään joka tuntisi kenellekkään näin tapahtuneen, ja tuo skaala on todella todella laaja, on se kumma...

• c8

• Vi##umainen Aine!

AIVOILLE!
      KANNABIKSELLA MIELENSÄ JA ELÄMÄNSÄ PILANNEET HALUAVAT YLLYTTÄÄ MUUT SAMAAN KURJUUTEEN JA KÄRSIMYKSEEN. TAUSTALLA TÄYTYY OLLA MYÖS HUUMEKAUPPAA!

• Maailmalla laillinen

Jonka laillistaminen olisi järkevin teko, mitä tässä maassa aikoihin olisi tapahtunut. Kotikasvatuksen laillistaminen poistaisi rikollisjärjestöjen mukana olon ja antaisi ihmisille oikeuden hoitaa itseään luonnonmukaisesti.

• Stop huumeet
        Maailmalla laillinen kirjoitti:

Jonka laillistaminen olisi järkevin teko, mitä tässä maassa aikoihin olisi tapahtunut. Kotikasvatuksen laillistaminen poistaisi rikollisjärjestöjen mukana olon ja antaisi ihmisille oikeuden hoitaa itseään luonnonmukaisesti.

Kannabis tuhoaa aivot ja tekee käyttäjstään mielisairaan aivovauriohörhön. Ei muuta kuin luoti kalloon näille sekopäille.

• ahistaa niin
        Stop huumeet kirjoitti:

Kannabis tuhoaa aivot ja tekee käyttäjstään mielisairaan aivovauriohörhön. Ei muuta kuin luoti kalloon näille sekopäille.

Vois olla todella hyvä lääke oikein annosteltuna.

• 45t745hghfcbn

"mc donaldsissa perseitään levittävät teinit vähättelevät roskaruuan terveyshaittoja.."
      tässä yhteiskunnassa on kaikki mennyt överiksi ja suurin osa ihmisistä on niin pihalla, että eivät itsekään tiedä mikä heitä vaivaa. Aina voi sormella osoitella ja yleistää, vaikka perimmäiset syyt on jossain ihan muualla..
      kohtuus kaikessa vai miten se meni..viinipullo päivässä..

poltitko kenties "hasista"....??

Propagandaa joka vitun paikassa....

• Luonnonyrtti

Juuri hyvien ominaisuuksiensa tähden. Siksi se pitäisi myös laillistaa.

Kukaan noista hyökkäilijöistä ei tajua, että laittomuus johtaa vain rikollisuuden lisääntymiseen, kovat aineet jylläävät vapaasti, kokaiinia imetään Suomen rikkaitten suihkuseurapiireissä nenät valkeina, poliisi suojelee.

• Lex-
        Luonnonyrtti kirjoitti:

Kukaan noista hyökkäilijöistä ei tajua, että laittomuus johtaa vain rikollisuuden lisääntymiseen, kovat aineet jylläävät vapaasti, kokaiinia imetään Suomen rikkaitten suihkuseurapiireissä nenät valkeina, poliisi suojelee.

Ei kannata tehdä Suomesta huumausaineita suosivaa maata. Narkomania on kauhea sairaus.

• Luontoäiti parempi
        Lex- kirjoitti:

Ei kannata tehdä Suomesta huumausaineita suosivaa maata. Narkomania on kauhea sairaus.

Ovat käytännössä jo sama asia. Ihmisille pakkosyötetään myrkkyjä terveydenhoidon nimissä, vaikka käytännössä on olemassa luonnonmukainen hoitokeino, joka ei aiheuttaisi lisää sairauksia, mutta nyt vaihtoehtoja ei anneta, monikansallinen bisnes sanelee niin.

• Mr.K.A.T.
        Luonnonyrtti kirjoitti:

..Nicotiana Tabacum, ja silti tappanut 100 000 suomalaista syöpään sotien jälkeen.
        Aina kun poltetaan alhaisessa lämpötilassa orgaanisia aineita, syntyy karsinogeenisia kemiallisia aineita..

• Mr.K.A.T.
        Luontoäiti parempi kirjoitti:

Ovat käytännössä jo sama asia. Ihmisille pakkosyötetään myrkkyjä terveydenhoidon nimissä, vaikka käytännössä on olemassa luonnonmukainen hoitokeino, joka ei aiheuttaisi lisää sairauksia, mutta nyt vaihtoehtoja ei anneta, monikansallinen bisnes sanelee niin.

ovat luomua ja kovia ja myrkyllisiä farmakologisia huumeita.

Argumenttisi ei toimi.

• Mr.K.A.T.
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

ovat luomua ja kovia ja myrkyllisiä farmakologisia huumeita.

Argumenttisi ei toimi.

.. kiinalaiset uskovat tuon perulaisen tuhansia vuosia käytetyn pyhän yrtin ja lääkekasvin eli tupakan terveyttä vahvistavaan ja parantavaan vaikutukseen.

Minä en.

• Markku..
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

..Nicotiana Tabacum, ja silti tappanut 100 000 suomalaista syöpään sotien jälkeen.
        Aina kun poltetaan alhaisessa lämpötilassa orgaanisia aineita, syntyy karsinogeenisia kemiallisia aineita..

Kannabiksen laillistaminen on osa tupakkafirmojen strategiaa. Kun saadaan ihmiset polttamaan kannabista, ne kohta siirtyvät myös polttamaan tupakkaa.

• Jesse-
        Luontoäiti parempi kirjoitti:

Ei luonnonmukainen tarkoita että se on terveellistä, senkin idiootti! Syö vaikka pari kärpässientä kokeeksi ja kirjoita sitten miltä tuntuu.

Harhakuvitelmiesi perusteella sinulla taitaa olla skitsofrnia. Kannattaisiko hakeutua kallonkutistajalle ennen kuin sekoat enemmän ja menet kirveellä murhaamaan ohikulkijoita.

• huuhaan vastustaja
        Lex- kirjoitti:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Koristehampun_kasvatusopas

Tosta löytyy jokaiselle pientä opasta, miten voi ihan itse kokeilla kivaa harrastusta ja samalla todeta, että virkavalta ja vanhoilliset ikäihmiset ovat väärässä. Ei se mitään rakettitiedettä ole!

• Miss Mossad.

hyvin vakavasta asiasta, jossa leikitään nuorten mielenterveydellä. Kyllä itsekin olen jo 20 vuotta stadissa nähnyt näitä tössyttelijöitä, ihan turha tulla väittämään, että he olisivat normaaleja nuoria. Eivät ole - he ovat pöllyssä ja sen huomaa aivan selvästi. Kaikki kemiallinen myrkky mikä sotkee aivoja on kemiallista myrkkyä.

• Kuten Unikkokin

Ettekö te nuoret ymmärrä että huumeet on hyväksi teille.

Tupakkakin on luonnonkasvi jota on käytetty tuhansia vuosia. Joten sen on pakko olla hyväksi.

Maailman rajuimmat myrkytkin löytyy luonnosta.

Ei muutakun sätkää huuleen ja silmät tapittaen kartsalle. Se se on elämää.

• Lempeä päihteeksi
        Kuten Unikkokin kirjoitti:

Tupakkakin on luonnonkasvi jota on käytetty tuhansia vuosia. Joten sen on pakko olla hyväksi.

Puhutaan ihan eri asioista, ei maitokaan ole vettä.

• munkki123
        Kuten Unikkokin kirjoitti:

Päihteet ovat oikein käytettynä ihmiselle hyväksi.

• fc 2
        munkki123 kirjoitti:

Päihteet ovat oikein käytettynä ihmiselle hyväksi.

Menkääs kaikki pössyttelyn ihailijat katsoon hietaniemenkadun asuntolan ympäristöä. Sieläkin pyörii kymmeniä narkkisekopäitä, jotka alussa vain hieman kokeilivat. Homma on karannut täysin hallitsemattomaksi. Poliisi ja muut viranomaiset vain pyörittelevät peukaloitaan.

• Basilikankin on yrtt
        fc 2 kirjoitti:

Menkääs kaikki pössyttelyn ihailijat katsoon hietaniemenkadun asuntolan ympäristöä. Sieläkin pyörii kymmeniä narkkisekopäitä, jotka alussa vain hieman kokeilivat. Homma on karannut täysin hallitsemattomaksi. Poliisi ja muut viranomaiset vain pyörittelevät peukaloitaan.

Jos perustaa mielipiteensä todella laajaan tutkimusmateriaaliin, jota on netissä saatavissa, ihmisten kokemuksiin, lääkinnällisten ominaisuuksien monipuolisuuteen ja normaaliin päättelykykyyn.

Ei se mikään mörkö pitäisi enää 2010 olla Suomessakaan, kun ei muuallakaan. Pitääkö meidän tässäkin asiassa olla jotain kummajaisia ? Ai niin, se viina.

• Älä puhu
        Basilikankin on yrtt kirjoitti:

Jos perustaa mielipiteensä todella laajaan tutkimusmateriaaliin, jota on netissä saatavissa, ihmisten kokemuksiin, lääkinnällisten ominaisuuksien monipuolisuuteen ja normaaliin päättelykykyyn.

Ei se mikään mörkö pitäisi enää 2010 olla Suomessakaan, kun ei muuallakaan. Pitääkö meidän tässäkin asiassa olla jotain kummajaisia ? Ai niin, se viina.

mitään normaalista päättelykyvystä, kun sinulla ei näytä sellaista olevan.
        Luehan uudelleen viesti johon vastasit. Siinä kerrottiin todella tarkasti paikka, johon voit mennä katsomaan niitä "ihmisten kokemuksia".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      91
      4223
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      225
      1692
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      76
      1430
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1130
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      330
      1062
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1050
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      49
      1019
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      136
      959
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      86
      939
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      98
      919
    Aihe