Shalom chaverim !
Tässä parhaimpia Tooran ja Tanakin (VT:n) kohtia. On hieno että nämä vanhat juutalaisten pyhät kirjoitukset ovat säilyneet muuttumattomina aina meidän päiviin asti, näin myös me saamme uskoa Moosesta ja profeettoja.
1.Moos.3:15 (ut joh.19:18)
Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
2.Moos.12:46 (ut joh.19:36)
Samassa talossa se syötäköön; älköön mitään siitä lihasta vietäkö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko.
Jeremiah.31:31-33
Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton; 32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra. 33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Jesaja.7:13-14
Siihen hän lausui: "Kuulkaa, te Daavidin suku, eikö se riitä, että te ihmiset väsytätte, kun vielä minun Jumalanikin itseenne väsytätte? 14. Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*.
Jesaja.53
1. Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? 2. Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet. 3. Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet. 4. Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, 5. mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut. 6. Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. 7. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. 8. Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. 9. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa. 10. Mutta Herra näki hyväksi runnella häntä, lyödä hänet sairaudella. Jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi, saa hän nähdä jälkeläisiä ja elää kauan, ja Herran tahto toteutuu hänen kauttansa. 11. Sielunsa vaivan tähden hän saa nähdä sen ja tulee ravituksi. Tuntemuksensa kautta hän, minun vanhurskas palvelijani, vanhurskauttaa monet, sälyttäen päällensä heidän pahat tekonsa. 12. Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukossa, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toora
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak
ps. jälkiruuaksi juutalaisen miehen vanhat kirjeen pätkät roomalaisille : )
Room.2:28-29
Sillä ei se ole juutalainen , joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; 29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän
saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta
Room.11
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Room. 11:1&rnd=1284008938817
Parhaimpia Tooran ja Tanakin kohtia
4
211
Vastaukset
- se siitä
on uudistettu Babylonian eksiilin jälkeen, laki kirjoitettiin sydämiin, laki ei katoa minnekkään, se Jumalan sana, se on Jumalan viisaus, muu on valhetta ja väärääpuhetta.
- Balttis
Sitä "opetusta, neuvoja, ja säädöksiä sekä oikeusia": joktka Jumalan asettaa ihmiseen (Her.36:26-38), sen jälkeen kun ihmisen on katsonut, "lävistettyyn JHWH, joka oli Kristus/Messiaasta, ja kuoli syntiemme sovituksena: Sak.12:10; ainokaisena Jumlan Poikana. Hän on Jumalan Karistsa, ja koko maailman sytien sovitus: 1 Moos.22:8; Jes.53. Rikottu lakiliitto korvataan siis, Uudella ja paremmalla liitolla joka on iankaikkinen rauhanliitto: Jer.31:31-34; 32:37-44; Jes.30:13-28.
- Balttis
Että sinun tarkoittamasa kiviin hakattu Mooseksen laki, Hoorebilta, kirjoitettaisiin ihmisten sydämiin. Herran laki tarkoittaa, Jumalan Hengellä suoraan ihmisten sydämiin Jumalan Hengen antamaa suoraa opetusta TOORAA, JA TÄMÄ JUMALAN HENGEN OPETUSVIRKA, TEKEE TYÖTTÖMIKSI KAIKKI MOOSEKSEN LAIN TULKITSIJAT JA SEPITTELIJÄT, TURHINE PUHEINEEN, KUTEN RABBIT JA KIRJANOPPINEET:
>> Silloin ei enää toinen opeta toistansa sanoen: "Tuntekaa Herra". Sillä HE KAIKKI TUNTEVAT MINUT pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; SILLÄ MINÄ (HERRA JEESUS) ANNAN ANTEEKSI HEIDÄN RIKOKSENSA ENKÄ ENÄÄ MUISTA HEIDÄN SYNTEJÄNSÄ.
- Huomenta huomenta
Oikea hengellinen aamupala ravitsee väsyneen sielun ! : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483