Itse en ole anarkisti enkä terroristi - ei ole järkeä eikä syytä - kun elää oikeusvaltiossa. Mutta kysymys on ajankohtainen jokapuolella ja siksi haluan ottaa siihen kantaa. Olen valkoihoinen omapää-juntti savosta - saa…
Olipa kerran sosialismi, aloitti äiti iltasadun Verushka -tyttärelleen, mutta sitten tuli iso paha susi! Olga katsoi puoliksi nukahtanuttaa tytärtään ja kuiskasi tälle: "ei ole mörköjä, nuku hyvin kulta". Verushka sanoi…
Taitaa olla tällä palstalla tuttu aihe? Itse en ole (kai) kirjoitellut tälle palstalle mutta annan viisi senttiäni jos se jotakuta kiinnostaa. Ei ole liioiteltua sanoa, etteikö 1900-luku olisi ollut kaikkein kuohuvin vu…
Varmastikin tuttua huttua, mutta otakaa osaa ja kertokaa mielipiteenne... Siis, olisiko mahdollista, että alkumme sai juurensa noista luonnollisesti symmetrisistä mineraaleista, hiilipitoisista kristalleista, joiden sym…
....ovat jakaneet ensinnäkin "pimeän aineen" ja "pimeän energian" erillisiksi kummajaisiksi - eikö Einsteinin opit tavoita heitä? Sitten asiaan. Mitä on pimeä energia? Se on "tyhjiön" perusenergiaa, joka ei näy eikä vuo…
Minua ilahduttaa se, että kaikki uskonnot tulevat kuolemaan. Niille ei ole sijaa tämän rodun toimeentulon kannalta Minua käy sääliksi kaikki ennen renesanssin syntyneitä. Touhu oli yhtä käsittämättömän julmaa, kuin Isis…
En usko, että yhdessä taloudessa tarvitaan enemmän, kuin yksi pesu- grillaus- mikro- astianpesu- leipä- vedenkeitin- paahto- kahvinkeitin- ja n. 50 muuta konetta, joita ilman eläviä - ihan ilman eläviä pidämme alkuasukk…
Mies tuli lähes tyhjästä, teki ńäennäis-tieteisiä perusteluja parille kärjekkäälle kommentilleen, joihin hän ei kuienkaan kyennyt jatkamaan keskustelua. Siten jäljelle jää ainoastaan motiivi jättää "piikki" muiden pohdi…
Taitaa olla teille asiantuntijoille tuttua juttua mutta osaatteko sanoa onko noilla Siperiaan ilmestyneillä isoilla kuopilla yhteyttä ilmaston lämpenemiseen? Kiitos!
Me tiedämme esimerkiksi, että kun keppiä kiertää, sen pituus säilyy ennallaan - tällaisilla tavoilla tarkoitetaan symmetrioita. Mutta pelkkä kierto ei ole ainut symmetria, niitä on enemmän ja fyysikot tietävät kyllä mit…
Meidän big bangimme on ARVAUKSENI mukaan jonkin mustan aukon toinen pää. (Muistaakseni olen tämän arvauksen jo aiemmin selittänyt tällä palstalla, mutta kertaus on.. jotakin). Kun mustan aukon kuilu /avaruuden poissaolo…
Tuli noista Roger Penrosen ajatuksista mieleen ajatella tätä hetki. Tällä (havainnoinnilla) taitaa olla ihan oma tieteen haaransakin? En ehdi lukea niitä kirjoja enkä ole tyytyväinen Penrosen ajatukseen, että havainnoin…
Moi kaikille fyssa-faneille! Kauanko kestää, että kun extreme urheilija hyppää mustaan aukkoon ja hänen kolleegansa ottaa siitä tuubivideota - Kauanko kestää kunnes kaveri katoaa kuvasta - jos oletetetaan, että kuvaaja …
...on vain tyhjän avaruuden "ground state", eli alin mahdollinen energia. Kommennteja odotellessa..
...että evoluutio-teoria on ihmis-järjen riemuvoitto ja kenties paras ikinä keksitty ajatus (hmm.. Einsteinin ajatukset ovat kyllä yhtä hyviä, elleivät jopa nerokkaampia), niin te olette sisäistäneet koko olemisen ytime…
En muista oliko se 90 prosenttia kun tähtitieteilijät ennustivat ns. "avaruudesta puuttuvaksi" massaksi, luku voi olla väärin mutta sillä ei ole väliä. Yritän kertoa mitä luentoja he missasivat... He unohtivat sen seika…
Jos kuitenkin kaikki makroskooppinen tapahtuma voidaan (ainakin teoriassa) redusoida kvantti-tasolle, missä harva asia on intuitiivista. Entä jos kaikki - ja tarkoitan ihan kaikki - on ns. hiukkasten vuorovaikutusta ja …
Lyhyt vilkaisu viimeisimpiin otsikoihin tällä palstalla ja huomaan, että trollit saavat juuri sitä mitä he hakevatkin. Psykologia on mielenkiintoista tosiaan, te vastaatte 5-7 kertaa enemmän trolleille, kuin asiallisill…
Lyhyesti: Tiedämme -de facto-, että aina kun tarkastelemme atomia (tms. hiukkasta), sen ns. aaltofunktio romahtaa. Mutta mitä tarkoittaa "me" tässä yhteydessä? Riittääkö apina aaltofunktion romahduttamiseen? Jos niin, n…
Yhdistettä X1 keitetään kiehuvassa vedessä, emäkset liukenevat ja ne suodatetaan pois nesteestä. Saatua nestettä kiehutetaan lisää kunnes kaikki vesi haihtuu pois. Jäljelle jää X2. X2 liotetaan hieman alle kiehuvaan vet…