Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
belgiter
profiilit
belgiter
belgiter
Vapaa kuvaus
Aloituksia
5
Kommenttia
444
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Meillä on siis pahimman laadun ongelmakoira ja toinen potentiaalinen sellainen?
Vanhempi koira ei tosiaankaan anna leikata kynsiä, vaan pyristelee ja reuhtoo niin, että hommasta tulee liian vaarallista. Onneksi sen kynnet ovat hitaasti kasvavaa mallia. Toinen antaa leikata näyttäen selvästi, ettei manikyyri kuulu sen ilonaiheisiin.
Mutta se on kyllä varmaan ainakin joidenkin kohdalla totta, että nykyään ei osata käsitellä koiraa, tai asenne niitä kohtaan on vääristynyt ("koirat ovat likaisia" / luulo, että koira on lasiesine)Ei sitä koiraa aluksi ole varmaan pelätty, mutta kun on huomattu, että se osaa myös sanoa vastaan, sitä on alettu pelkäämään. Tämähän on yleensä omistajan itsensä, tai koiran menneisyyden syyt, kun koiraa ei ole kunnolla totutettu käsittelyyn tai laumasuhteet eivät ole ok.
09.12.2005 20:48
Mutta mä taas oon ihan eri mieltä lyttynaaman kauneudesta... Mä tykkään ite pitkäkuonoisista ja pystykorvaisista suht kevytrakenteisista koirista, tosin pystykorvat ei ihan oo se mitä haen, vaan paimenkoiratyyppiset. Lyttynaamainen koira näyttää mun silmiin surulliselta tai pahanrtuuliselta, vaikka koira ei sitä olisikaan.
Tosta moni-ilmeisyydestä sen verran, että kyllä meiän koiralla on ihan mielettömät silmät, vaikka se on "vain" belgianpaimenkoira.
06.12.2005 13:47
Luulisi, että linja-auton sisällä ilmassa leijailee jo valmiiksi niin paljon kaikenlaista pölyä ja muuta ärsyttävää, esim. voimakkaita hajuvesilemuja, että allergikko saa siitä oireita, jos on saadakseen. Joten, miten on, jos tämän joku allerginen lukee?
Mä en ole lukenut, että koirasta peritään maksu, en muista sitä mainitun missään. Olenko huolimaton? Tosin en matkusta koiran kanssa linja-autolla. Taitaisi kuski olla koirani sylikoosta eri mieltä. Se on n. 23 kg ja säkä 60 cm. Menee kyyllä minun syliini ihan kevyesti :-) , vaikka naishenkilö olenkin.
03.12.2005 17:59
Että on noin huonosti kohdeltu! Kyllä aikuisenkin koiran kanssa voi mennä koirakouluun, eikä se välttämättä ole edes ns. ongelmakoira... Vanha tapoihinsa juurtunut eläin ei välttämättä opi niin nopeasti kuin nuori, mutta oppii kuitenkin! mun käsittääkseni koirakoulussa harjoitellaan just liikkeitten tekemistä kun on muita ja asiantuntija katsomassa ja opastamassa, varsinaisia juttuja harjoitellaan ja kerrataan tarkemmin kotona, ainakin jos tahtoo kisakoiran tai oikein hyvin kulkevan koiran.
01.12.2005 18:43
Tuskin niillä sen huonompi kuulo on kuin muillakaan. Enemmänkin tuo huutaminen kertoo ohjaajan kyvyistä ja ohjaajan suhteesta koiraan. Hyvin opetettu (palvelus)koira tottelee yhdellä käskyllä reippaasti, sille ei tartte huutaa, mutta tietty ohjaaja saattaa antaa käskyn koiralle huutamalla. Eihän se välttämättä edes ymmärrä sitä kuiskausta, jos sitä on koko ikänsä huutamalla käskytetty.
Itse käskytän koiraa erityisellä napakalla äänensävyllä ja vielä painotan käskysanaa ehkä eri tavalla kuin normaalia puhetta. Käskyni saattaa joskus kuulostaa huutamiselta, koska minulla on kova ja kantava puheääni.
Tietty olen joskus erehtynyt :-( huutamaan koiralle. Ja säikähtäessäni käskytykseni muistuttanee lähinnä karjumista. Mutta niin kauan, kun koira tajuaa ruumiinkielestäni, että en ole vihainen, sen ei pitäisi reagoida.
Kuitenkin se on oppinut tunnistamaan käskyt eri äänenvoimakkuuksilla lausuttuina ja kuuntelee tietyissä tilanteissa jopa sitä kuiskausta. Tosin se ei ole saksanpaimenkoira, mutta eurooppalaista pk-rotua kuitenkin.
01.12.2005 18:16
Mistä kyselit? Millaista koirakoulua tarkoitat? Missäpäin Pirkanmaata? Mitä koiralle olisi tarkoitus opettaa?
Ainakin Tampereella ja sen lähikunnissa on paljon erilaisia koirakerhoja, jotka järjestävät erilaisia koulutuksia. Kyselepä niistä, jos sen tyyppistä ohjattua koulutusta kaipaat. Ja ainakin yhden ongelmakoirakouluttajan tiedot löytyvät keltaisilta sivuilta.
Yhtäkkiä seuroista tulee mieleen Tamsk,
Ylökk,
Taves,
Tampereen agilityurheilijat tai vastaavan muistaisin myös olleen.
Lisäksi on eri rotuyhdistysten paikkakuntakohtaisia alajaostoja ja kokouksia.
Kennelliitostakin voisi näitä koiraseuroja kysellä, ja ehkä kennelpiiristä.
01.12.2005 18:02
koiran pitää päästä AINAKIN KOLME KERTAA PÄIVÄSSÄ ulos. Kaikki rodut pitävät pitkistäkin kävelyistä ja aivojumpasta, mutta toiset koirarodut, esim. palveluskoirat, vaativat paljon päänvaivaa ja liikuntaa ja toiset tulevat toimeen kolmella vartin lenkillä ja pienellä leikityksellä/aivojumpalla päivässä.
En suosittele koiraa noille ihmisille, vaatii kuitenkin sen verran huomiota, seuraa ja vastuuta. Joku jyrsijä tai jopa kissa voisikin olla hyvä. Hamsteri vaikuttaa helppohoitoiselta, eikä se välttämättä tarvitse seuraa, kun se on syntyjään erakko? Marsukin voisi käydä, mutta ne tarvitsevat lajitoverin ja viihtyvät myös runsaasti ihmisen seurassa. Marsu tarvitsee myös paljon vapaanajuoksenteluaikaa, samoin kani.
30.11.2005 19:52
Millä on kipinöivä katse ja tulenkarvainen turkki? Minkä hoikka keho huokuu räjähtävää energiaa ja älyä? Mikä voi juosta kuin tuuli, mutta seisoo silti rinnallasi? Mikä ehtii tehdä ennen kuin toiset edes ajattelevat mitään?
Se on belgianpaimenkoira upeimmillaan!
Kun kohdalle osuu loistava yksilö, ei voi kuin ihailla, että mikä mieletön eläin. Mutta tästäkin rodusta ikäväkseni löytyy niitä sairaita, heikkohermoisia ja huonostikasvatettuja koiria.
30.11.2005 19:36
Minun ehdoton lemppari on hyvinkasvatettu ja hyväpäinen belgianpaimenkoira. Muutenkin kaikki palveluskoirat ja niistä erityisesti paimenkoirat viehättävät. Jotkut terrierit ovat myös mukavia. Seurakoirista, noutajista ja ns. ruttunaamoista en erityisemmin välitä.
30.11.2005 19:27
Näyttelykoulutus tarkoittanee sitä, että koira opetetaan seisomaan ja juoksemaan kauniisti kehässä. koiran kai tulee myös suhtautua tuomariin ja käsittelyyn rauhallisesti ja sitäkin voi treenata.
30.11.2005 19:06
Minä muistaisin nähneeni sen ohjelman. Tai jonkun vastaavan.
29.11.2005 17:55
Ite vouhkasin kovin innostuneena eräälle tutulleni, kun olin nähnyt tulevan suojelumalinoisin tottelevaisuustreeniä. Hehkutin kovaan ääneen, kuinka koiraa oli koulutettu patukalla.
Tuttu kattoo mua kummasti ja sanoo sitten. "Minä en kyllä ymmärrä, miksi sitä koiraa pitää lyödä!"
Siihen minä selittämään: "Ei kun mä tarkotin, et se patukka on sen koiran lelu ja se saa leikkiä sillä kun se tekee oikein.
29.11.2005 17:54
Koirat ja kissat ovat yhtä viksuja minun mielestäni. MUTTA ne ajattelevat tyystin eri tavalla!
Koira on laumaeläin, joten se yleensä pitää ihmisen miellyttämisestä. Kun tähän ynnätään vielä sopiva koko, älykkyys (=oppimiskyky?) ja se, että koiraa aikanaan, ja miksei vieläkin, voitiin käyttää moneen eri tehtävään, saadaan hyvin hyödyllinen eläin.
Kissallakin oli tehtävä: pitää tuholaiset loitolla. Kun rotta-ja hiiriongelmia ei nyt enää ole, ne ovat mukavia lemmikkejä. Miksi? Kissat ovat kauniita, persoonallisia, seurallisia, mutta itsenäisiä, ja helppohoitoisia. Ja myös älykkäitä, ainakin jollain tavalla.
Minulla on kokemusta molemmista eläimistä, kun kotoa kummankin lajin edustajia löytyy. Kumpiakin olen koittanut opettaa, mutta kissaa ei yksinkertaisesti huvita, jos palkka ei ole hyvä, jos silloinkaan. ;-)
Ja kyllä meillä kissat kattoo yhtä tarkkaan ku koiratkin, kenen kanssa seurustelevat.
29.11.2005 17:42
Tämä kirjas mut siis lopulta sisään.
Tuo edellinen viesti oli siis mun töherryksiäni... :)
28.11.2005 14:09
Koiravero on monimutkainen juttu. Itse olen sitä vastaan. Mitä me hyödymme mokomasta maksusta? Olisi todella mielenkiintoista saada esimerkiksi Tampereen kaupungin tilastot koiraverosta ja siitä, mihin nämä rahat menevät. käytetäänkö ne oikeasti koiranomistajien hyväksi? Jälkien siivoamiseen ei ainakaan, mitä nyt keskustan alueen puistoissa oli roskiksia, mutta ei laitakaupungilla, missä niitä olisi todella tarvittu. Olisi varmaan pitänyt esittää asiaa valtuustolle silloin kun siellä asuin.
Kissa- ja pienlemmikkieläinvero olisi mahdoton valvoa, mutta eikö hevosista olisi niin nokkelaa nyhtää veroa, nehän taitavat olla samalla tavoin rekkareissa kuin rotukoirat. Mutta tietääkseni koiraveroa ei kukaan valvo, ainakaan meiltä ei kyselty, vaikka luullakseni meidän eläimistä ei ollut maksettu senttiäkään.
Nykyisessä asuinkunnassani ei taideta veroa periä, mutta ei vastaavasti ole mitään palveluja, paitsi pari yksityistä eläinlääkäriä. Kunnassa oli hieno, laaja koirapuisto, mutta se purettiin, mutta en muista syytä. paikallinen koirakerho on elinvoimainen, vaikka kärsinee kouluttajapulasta muiden seurojen tavoin. seura on vuokrannut kunnalta kentän ja asennuttanut sinne valaistuksen.
Jos aktiivisia riittäisi, nämä toimeliaat voisiat talkoovoimin huoltaa esim. koirapuistoa, mutta ihmiset ovat nykyisin kovin kiireisiä...
25.11.2005 21:26
Meidän koirat on ollu hoidossa Tuomiston tilalla Pirkkalassa. Hintaa en tiedä, siellä on sellaset parin neliön sisähäkit ja ulkotarhat, lisäks koiria lenkitetään.
löytysköhän googlesta tai keltaisilta sivuilta yhteystiedot. Viimeistään sitten numeropalvelusta.
22.11.2005 20:30
...sinun sääntösi. Ei se koira kahden, kolmen metrin pituisella hihnalla tehdyistä lenkeistä kärsi, jos se saa muuten elää tasapainoista, aktiivista ja liikunnallista elämää. Ja ainahan sitä koiraa voi päästää irrottelemaan esim. koirapuistoissa, tosin mulla alkoi tulla nurkkahulluutta, kun oli "pakko" käydä koirapuistossa. Ei tämä palveluskoirarotuinen otus mihinkään lähde, vaikka narusta irti pääsee, mutta noutaja-vinttikoiralla vopi olla sitä riistaviettiä, niin että painaaa heti rusakon perään.
22.11.2005 19:45
Minun sängyssäni ei ole rapaa, mutta kyllähän sitä kuraa tassuissa ja kengissä sisälle tulee ja eläinomistajan kodissa on aina tietty ominaishajunsa, jota asukas ei välttämättä itse huomaa. Mutta jos eläimet on asiallisesti hoidettu, asunnon ei pitäisi haista mitenkään kamalan pahalle. Ja jos haisee, on asukkaalla yleensä joku lehmä ojassa.
Koiranhan voi pestä, ei se siitä hajoa, ja sen hampaitakin voi hoitaa. Enkä minäkään anna koiran tunkea kieltään ihan minne tahansa ja koska tahansa. Kädethän pitää ei-lemmikillisenkin pestä usein.
Enkä minä ainakaan ole haistanut ketään lemmikillistä pahalle. Mutta nämä hajuvedenlorottelijat, tupakoitsijat ja juopot ovat nenälleni kauhistus, vaikkei minulla edes ole astmaa tai allergiaa.
22.11.2005 19:31
Meidän mirrin mielestä nettikoneen paikka on lattialla. Minä olin eri mieltä. Kissan paikka on lattialla. Ja ne koirat nyt viihtyy lattialla muuteski.
Meidän kissat ainakin ovat tylsiä koiriin verrattuna. Toisaalta, kissan elämähän on ainakin meillä syömistä, nukkumista, syömistä...
Muttamiksi ihmeessä kissojen ja koirien arvojärjestyksestä pitäisi tapella? Toiset tykkää toisista ja toiset toisista, ja jotkut molemmista, kolmannet ei kummastakaan. Eikä siinä vertailla kenenkään paremmuutta.
Saanen siis kysyä, miten olet tullut siihen johtopäätökseen, että koiraihmiset olisivat jotenkin kastittomia? Onko sinua sellainen purrut, vai? ;)
22.11.2005 19:19
Meidän laumaan kuuluu kaksi koiraa, mutta mä oon enempi keskittynyt tämän toisen kanssa touhuiluun. Olen sellainen yhdenkoiranihminen, ainakin toistaiseksi.
22.11.2005 19:05
21 / 23