Vapaa kuvaus

" Kettu istuu kukkulan laella auringon laskun viimeisinä minuutteina. Tuulen puhaltaessa sitä hieman paleltaa; turkkiin on ilmestynyt talven aikana useita paljastuneita laikkuja. Kettu huokaisee hiljaa suunnaten katseen kohti kaukana häämöttäviä kaupungin valoja. Se tietää, että viime päivien suojaisa pesä on jätettävä ja lähdettävä välillä saalistamaan.

Ketun luolasta on tullut viimeaikoina sen turvallinen suojapaikka, jonka läheisyydestä se on löytänyt itsensä kaltaisia lajiyksilöitä. Osa noista laumaeläimiin kuulumattomista on kiiltäväkarvaisia ja osa takkuisempiturkkisia. Yhteistä heille kaikille on se, että talviturkki on katoamassa ja ihoa kutittaa kovasti.

Mutta kettu tietää, että voi halutessaan palata suojaisaan luolaansa ja tavata uusia tovereitaan. Joskus se saattaa hiipiä kallion kupeeseen hämärän tuntumassa tai öisin, ja toisinaan näin kevään aikana livahtaa paikalle keskellä kirkasta päivääkin.

Auringon viimeisissä säteissä alkaa ketun vierelle hangelle ilmestyä lyhyempiä punaisia ja pidempiä vaaleita karvoja. Kettu kääntyy, laskeutuu kallion kupeessa olevaan luolaansa ja tyynesti riisuu kalttaantuneen turkkinsa rippeet. Se pukee ylleen haalarin, nostaa vanhan tuohirinkkansa selkäänsä ja kaapaisee tervatut suksensa kallionseinämästä. Ulos astuessaan se näkee osin lumen peittämällä mättäällä pienen ketun jälkiä, joiden viereen hankeen alkaa ilmestyä isompia ihmisen jalanjälkiä.

Sen kauniin ja suuren ihmisen, jonka se sisimmässään tietää olevansa. " (Ketun iltasatu)

Tästä sadusta alkoi erään aloittelevan kirjoittelijan tarina. Mitä siitä seurasikaan, olisi jo monta uutta tarinaa kerrottavana. Mihin se tulee päättymään; sen näkee sitten aikanaan. Tärkeintä ei aina ole se, mitä kirjoitetaan, vaan mikä merkitys sillä on itselle. Ja muistuttaa välillä itseään, ettei jokaisen sanan tarvitse olla niin vakava asia :)

Elisakettu lasipallossa: suomi, nainen, varattu, perhe, työ, ystävät, metsä, vapaus, kaupunki ja maaseutu, rauha ja kiire.

Ja kuvan on maalannut eräs arvostamani kirjoittaja ja taiteilija.

Aloituksia

112

Kommenttia

11957

1. Muutostöitä

Aluksi piirrä kaltoinkohtelijan profiili, mitä ominaisuuksia ja piirteitä häneen liittyy. Ota sitten pensseli käteesi ja
    Narsismi
    14
    96
  2. 50 000

Hmmmm... Kuka on rohkea? Jos olet se kuuluisa 50 000., niin luokitellaanko sinut huomionhakuiseksi narsistiksi? :) S
    Narsismi
    9
    94
  3. Ilmoita asiaton viesti

Toisessa keskustelussa oli taas joku asiaton kommentti, joka pyydettiin poistettavaksi. Näillä kaikilla palstoilla lien
    Narsismi
    3
    93
  4. Ranta-asuista

Katselin tuossa tulevaa kesää varten biksuja ja uikkareita. Mallejahan on laidasta laitaan, valinnanvaikeus tuleekin ehk
    Sinkut
    24
    92
  5. Valikoiva myötätunto

Kertokaapa mitä tulee mieleen valikoivasta myötätunnosta.
    Sinkut
    115
    91
  6. Turkin kantaja

Turkin kantaja (Ketun iltasatu) " Usvaisessa harsossa hytisevää kylmyyttä vasten kettu kiskoo yhä tiukemmin kalttaantun
    Narsismi
    21
    90
  7. Tuhat tapaa etsiä rakkautta

Keinoja on niin monenlaisia. Rakkaus, välittäminen, huomio, myötätunto...
    Narsismi
    4
    90
  8. Salatut eläimet

Galaktisen sankarin innoittamana. Eli kuka, mikä ja miksi?
    Miehen logiikka
    30
    86
  9. Kuka minä olen?

*Hän kaltoinkohteli minua. Hän satutti minua. Hän toimi väärin. - Kuka hän on? - Se on hänen tehtävänsä selvittä
    15
    80
  10. Palstalaisten kuulumiset vol IVII

Pitkään poissaollessani mulle on hämärää, mitä itte kellekin kuuluu. Olisi kiva koota tähän viimeaikaiset seikkailunne
    Sinkut
    35
    80
  11. Tyttärelleni

Elämässa vaikeinta ja kamalinta on menettää lapsensa. Tapahtui se millä tavalla ja minkälaisissa olosuhteissa tahansa.
    Sinkut
    13
    77
  12. Ylläpito sallii palstakiusaamisen

Pettääkö valvonta vai onko moderoinnista tullut puolueellista? Mistä voi johtua, että ylläpito sallii herjaavaksi ja lou
    Suomi24
    2
    73
  13. Nimenhuuto

Ketä paikalla? Mitä kuuluu? Pässiäinen olisi taas lusittu. Luojan kiitos. Onneksi kevät on jo mukavasti alulla. Jotain
    Sinkut
    159
    63
  14. Olen kooste

Mitä minusta jäljelle jää Katso itseäsi.
    Narsismi
    11
    61
  15. Kepposia

Kumppani oli aamulla piilottanut kahvipurkin. Kosto on suloinen, tuumasi aamuäreä kettu. Auto odottaa pakattuna pihall
    Miehen logiikka
    2
    60
  16. Uniapuja, mikä toimii?

Millaisia keinoja unta saamaan? Mulla toisinaan toimii toi: https://www.youtube.com/watch?v=dZDiaRZy0Ak (Bolero)
    Sinkut
    22
    59
  17. Totta vai tarua?

Elämä täydellisyyden varjossa on kuin elämä ei olisi koskaan koskettanut sitä toista.
    Sinkut
    46
    58
  18. Välis on kiusaaja

Onko muita? Pitäisikö kiusaajat poistaa palstalta? (sivumennen voisi arvuutella simon sanoin teepöytäkeskusteluna, kuk
    Sinkut
    172
    57
  19. Terrencen satuhetki vol 3

Kukaan ei ole sinua fiksumpi. Ja vaikka olisikin, niin entä sitten? Mukaellen kettuna filosofi McKennaa: Vapauta itses
    1
    49
  20. Kysymys palstalaisille; millainen mies on huora?

Ihmettelyynne kysymyksen sisältöön ilmoitan heti kättelyssä, että ei tässä mihinkään provosointiin aleta. Tuossa kun o
    Miehen logiikka
    0
    45