jth_12

jth_12 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Liittynyt 15v sitten
13 aloitusta · 241 kommenttia
Sykemittarin käyttö vaikka Endomondon tai Sports-trackerin kanssa auttaisi ymmärtämään sitä rasitusta jonkin verran (yksi vaihtoehto silloin kun kännykkä jo valmiiksi tukee noita ja kännykkä on kumminkin mukana).

Jos ajaa päivittäin samaa matkaa, niin voisi katsoa mitä on sykkeet noin hehtaarilleen ja jälkikäteen arvella tuliko väsymys raskaampien lenkkien takia.

Ei sitä sykemittaria tarvitse jatkuvasti käyttää. Varsinkin jos tekee samantyylisiä lenkkejä, niin menee ne sykkeetkin melko samoihin. Mun on "vaikea" ajella 60..70% sykkeillä, jos sitä ei erikseen tavoittele. Se sopisi niille "välipäivien" lenkeille, kun ei ole tarkoitus mennä kovaa.

Jos ei jaksa raahautua lähikaupasta kysyyn sykemittaria, niin saa sen vaikka täältä store.endomondo.com (mulla ei tullut postikuluja Polariin ja vuosi sitten tuli alle viikossa). Käytän sykemittaria lähinnä Sports Trackerissä (sama sopii molempiin).

Rauhallisessa ajossa saa hengitettyä pelkästään nenän kautta. Silloin pysyy sykkeetkin sopivan matalalla ja ei ylirasitys uhkaa yhtä helposti. Tähän menetelmään ei tarvita mittaria (välineurheilu ei ole välttämätöntä).

Mäissä ei ole tarvetta vetää jalkojaan hapoille. Jos mäetkin ajaa nenän kautta hengittäen, niin ei mene jalat hapoille :)