kapi_
Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
383
Kommenttia
6211
Mielenkiintoisia aikoja elämme
Kuukaudenvaihteessa ilmoitin pysyväni poissa palstalta ainakin pari viikkoa. Pystyyn_kuollut silloin paheksui aikomustan73905Keskustan kannatuksen putoamisen syyt?
Keskustan kannatus on gallupien mukaan pudonnut v. 2015 eduskuntavaalien aikaisesta 21,1 %:sta hieman yli 15 %:iin. Viim88902Vappuiloa!
Vappu mielletään ennen muuta ylioppilaiden ja työläisten juhlaksi, mutta kyllä siitä muutkin iloitsevat. Omalla kohdalla63898Mikä on Keskustan kanta Nato-asiassa?
Onko puolue Natoon liittymisemme kannalla vai sitä vastaan? Ehkä liian aikainen kysymys, kun mikään puolue ei johtotasoi104894Hienoa, Keskusta!
Tämän aamuisen Hesarissa on pääkirjoitus otsikolla ”Keskusta askeltaa Natoa kohti”. Kirjoitus ei aukea netistä samalla o106887Se on sitä politiikkaa
Tv:sta tulee mainio sarja Politiikka-Suomi. Kynnen osaa sitä kaikkiaan tulee, nyt on tullut jo kolme. Torstaina 11.11. t86886Koko maan asuttuna pitämisestä
Täytyy minunkin, junan tuoman stadilaisen sanoa näkemyksensä, vaikka asiasta on täällä näköjään jo paljon keskusteltu. H77871Annika Saarikkoa kehutaan laajalti
Aamun Hesarissa on juttu otsikolla ”Hallitusyhteistyö kohentui, kun Kulmuni vaihtui Saarikkoon”. HS on haastatellut runs104858Keskustavihaako?
Täällä eräät toistuvasti syyttelevät minua keskustavihasta. Keskustasta sanomiseni ovat olleet mielestäni ihan muuta. It52834Äidit johtavat Isänmaata
Jokaisen hallituspuolueen johdossa on äiti, jokainen heistä myös ministeri. Anna-Maja Henrikssonilla on kaksi lasta, An70814Maallemme merkittävintä vuosikymmeniin
Maallemme merkittävintä tietenkin on tuo Natohakemuksemme hyväksyminen. Merkittävin tätä edeltävä tapaus lienee 30 vuode123810Maassa hyvin - niin minullakin
Maassa on hyvä hallitus, siinä vahvasti mukana keskustakin, joka sai maaliin tärkeimmän hankkeensa, jossa aiemmat hallit68806Onko sopimatonta
…sanoa Putinia teurastajaksi ja toivoa hänen valtansa päättymistä? On kai, kun USA:n Valkoinen talo joutui hieman selitt72805Kukahan on Keskustan presidenttiehdokas v. 2024?
Juuri katsomani tv:n Ykkösaamu heitti mieleeni tällaisen pohdinnan, vaikka omakohtaisesti asia ei ole minulle kovin kiin91803Palstojen valvonnasta
Eräs on ilmoittanut aikomuksestaan ”palstavahdiksi". Huvittaa tuo aikomuksensa tehtävään ”kyvyillään”, joita hän näyttää100803Syksy saa, minä en
…otsikoi Origo aikoinaan pakinansa. Hän tarkoitti jotain muuta ”saamista”, mutta minä en saa oikein selvää siitä, mikä o60792Keskustajohtoisen hallituskauden yhteenvetoa
17.1.2015 laitoin ensimmäisen avaukseni tällä Kapi_ nimimerkilläni, jota ainoastaan olen käyttänyt sen jälkeen. Avauksen73787Keskustalle hyviä uutisia
Varsin tiiviisti olen seurannut olympialaisia, mutta kaikki mielenkiintoni ei sentään ole kohdistunut vain niihin. Sen v43783Paluuta edelliseeni ja muutakin
Toista viikkoa sitten tein edellisen avaukseni, jolle sitten heti pari viestiä heitin. Tarkoitan tätä avaustani: https40775Mikä on Suomen Keskustan tulevaisuus?
Kysymyksen taustaksi lähihistoriaa: Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa neljän suurimman puolueen kannatus ja saamansa edust73775