Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Mielenkiintoisia aikoja elämme

Kuukaudenvaihteessa ilmoitin pysyväni poissa palstalta ainakin pari viikkoa. Pystyyn_kuollut silloin paheksui aikomustan
    Suomen Keskusta
    73
    905
  2. Keskustan kannatuksen putoamisen syyt?

Keskustan kannatus on gallupien mukaan pudonnut v. 2015 eduskuntavaalien aikaisesta 21,1 %:sta hieman yli 15 %:iin. Viim
    Suomen Keskusta
    88
    902
  3. Vappuiloa!

Vappu mielletään ennen muuta ylioppilaiden ja työläisten juhlaksi, mutta kyllä siitä muutkin iloitsevat. Omalla kohdalla
    Puolueet
    63
    898
  4. Mikä on Keskustan kanta Nato-asiassa?

Onko puolue Natoon liittymisemme kannalla vai sitä vastaan? Ehkä liian aikainen kysymys, kun mikään puolue ei johtotasoi
    Suomen Keskusta
    104
    894
  5. Hienoa, Keskusta!

Tämän aamuisen Hesarissa on pääkirjoitus otsikolla ”Keskusta askeltaa Natoa kohti”. Kirjoitus ei aukea netistä samalla o
    Suomen Keskusta
    106
    887
  6. Se on sitä politiikkaa

Tv:sta tulee mainio sarja Politiikka-Suomi. Kynnen osaa sitä kaikkiaan tulee, nyt on tullut jo kolme. Torstaina 11.11. t
    Suomen Keskusta
    86
    886
  7. Koko maan asuttuna pitämisestä

Täytyy minunkin, junan tuoman stadilaisen sanoa näkemyksensä, vaikka asiasta on täällä näköjään jo paljon keskusteltu. H
    Suomen Keskusta
    77
    871
  8. Annika Saarikkoa kehutaan laajalti

Aamun Hesarissa on juttu otsikolla ”Hallitusyhteistyö kohentui, kun Kulmuni vaihtui Saarikkoon”. HS on haastatellut runs
    Suomen Keskusta
    104
    858
  9. Keskustavihaako?

Täällä eräät toistuvasti syyttelevät minua keskustavihasta. Keskustasta sanomiseni ovat olleet mielestäni ihan muuta. It
    Suomen Keskusta
    52
    834
  10. Äidit johtavat Isänmaata

Jokaisen hallituspuolueen johdossa on äiti, jokainen heistä myös ministeri. Anna-Maja Henrikssonilla on kaksi lasta, An
    Suomen Keskusta
    70
    814
  11. Maallemme merkittävintä vuosikymmeniin

Maallemme merkittävintä tietenkin on tuo Natohakemuksemme hyväksyminen. Merkittävin tätä edeltävä tapaus lienee 30 vuode
    Suomen Keskusta
    123
    810
  12. Maassa hyvin - niin minullakin

Maassa on hyvä hallitus, siinä vahvasti mukana keskustakin, joka sai maaliin tärkeimmän hankkeensa, jossa aiemmat hallit
    Suomen Keskusta
    68
    806
  13. Onko sopimatonta

…sanoa Putinia teurastajaksi ja toivoa hänen valtansa päättymistä? On kai, kun USA:n Valkoinen talo joutui hieman selitt
    Suomen Keskusta
    72
    805
  14. Kukahan on Keskustan presidenttiehdokas v. 2024?

Juuri katsomani tv:n Ykkösaamu heitti mieleeni tällaisen pohdinnan, vaikka omakohtaisesti asia ei ole minulle kovin kiin
    Suomen Keskusta
    91
    803
  15. Palstojen valvonnasta

Eräs on ilmoittanut aikomuksestaan ”palstavahdiksi". Huvittaa tuo aikomuksensa tehtävään ”kyvyillään”, joita hän näyttää
    Suomen Keskusta
    100
    803
  16. Syksy saa, minä en

…otsikoi Origo aikoinaan pakinansa. Hän tarkoitti jotain muuta ”saamista”, mutta minä en saa oikein selvää siitä, mikä o
    Suomen Keskusta
    60
    792
  17. Keskustajohtoisen hallituskauden yhteenvetoa

17.1.2015 laitoin ensimmäisen avaukseni tällä Kapi_ nimimerkilläni, jota ainoastaan olen käyttänyt sen jälkeen. Avauksen
    Suomen Keskusta
    73
    787
  18. Keskustalle hyviä uutisia

Varsin tiiviisti olen seurannut olympialaisia, mutta kaikki mielenkiintoni ei sentään ole kohdistunut vain niihin. Sen v
    Suomen Keskusta
    43
    783
  19. Paluuta edelliseeni ja muutakin

Toista viikkoa sitten tein edellisen avaukseni, jolle sitten heti pari viestiä heitin. Tarkoitan tätä avaustani: https
    Suomen Keskusta
    40
    775
  20. Mikä on Suomen Keskustan tulevaisuus?

Kysymyksen taustaksi lähihistoriaa: Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa neljän suurimman puolueen kannatus ja saamansa edust
    Suomen Keskusta
    73
    775