Esikoislapsi ja parisuhteen kriisi

Miss Marple

jatkuu 3/3

Seksi on tietysti koko ajan hiipunut ja hiipunut. Ehkä nykyään kerran tai kaksi kuussa ja lähes aina minun aloitteestani lapsen syntymän jälkeen. Vihjailen paljon useammin mutta hän panttaa minkä kerkiää. Kysellyt olen onko hänellä toinen ja miten pystyy olemaan nuorena miehenä kuukauden toistakin ilman mutta kieltänyt on suhteen ja ehkä tyydyttää itse itsensä tai pystyy vain olemaan kokonaan ilman seksiä. Itse koen, ettei elämä voi vielä tähän päättyä seksinkään osalta ja sanonutkin jo että vieraistako sitä sitten pitää lähteä hakemaan. Kun viimein ollaan enemmän yöllä väsyneenä puhuttu, hän mainitsi että mietti kesäloman puolivälissä eroa. Meillä oli ennen kesälomaa riita jossa jo mietittiin miten toimitaan kun ero tulee esim. lapsen hoidon ja asunnon suhteen. No sekin riita jäi kesken mutta hänelle varsinkin mieleen. Hän kuulemma eroaa nalkuttavasta naisesta mielellään. Minusta se ei ole peruste vaan pitäisi mennä pintaa syvemmälle ja saada parisuhteelle laatuaikaa. Nythän se on vaan arkea ja lomallakin lapsi on koko ajan mukana kun molemmilla on niin laiskat sukulaiset etteivät viitsi hoitoon ottaa edes muutaman kuukauden välein eli nolla kertaa. Vuosi sitten hänen äitinsä oli yön yli vahtina ja tulimme seuraavana iltapäivänä takaisin kotiin. Muuten olemme vuorotellen omilla reissuillamme eli yhdessä hyvä että kerran vuodessa ja viikonloppua kahden ei kertaakaan lapsen syntymän. Todellakin uskon että meillä on mennyt aivan liian arkiseksi tämä elämä ja taloudellisestikin oli tiukkaa kunnes aloin taas työnhakijaksi 3 kk sitten.

Kertokaa hyvät ihmiset mitä pitäisi tehdä tilanteessamme?? Johonkin pariterapiaan vai eroko se ainoa ratkaisu on? Kaiken lisäksi minä ”hullu” haluaisin toisen lapsenkin tähän tilanteeseen! Toisaalta itsekin tajuan, ettei kannattaisi kun parisuhde on huonossa hapessa. Mies on kuukausi sitten sanonut ehdottomasti ei toiselle lapselle. Hän on puhunut lapsen syntymästä asti, että lapsi jäisi ainoaksi, josta minä olen ollut mielessäni masentunut. Harmittaa se että sorruin mieheen joka halusikin vain yhden lapsen vaikka itselläni on ollut selvä ajatus että useamman haluan. Nytkö siis pitää vaan erota ja alkaa paniikissa etsiä uutta miestä toisen lapsen isäksi ja totta kai itselle hyvää kumppania kun tuo 40 alkaa uhkaavasti itsellä häämöttää? Oikeasti jos haluan haaveeni useammasta lapsesta toteuttaa niin odottamalla se vaan ei minun kohdallani parane! Tosi vaikea tilanne omasta mielestä kun itsellä olisi halua yrittää asioita korjata mutta näyttää kuin mies olisi jo luovuttanut ajat sitten, minä vaan en ole halunnut sitä nähdä.

Kiitos kun jaksoit lukea tämän =)

6

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UmmNoora

voi että, halaus sinnepäin:)

En oikein tiedä miten neuvoa, jotenkin niin tuttua tarinaa... On niin harmi, kun monet miehet ovat tuollaisia sitten kun se perhe-elämän ja isyyden arki näyttää kasvonsa. Eihän se ole aina helppoa ja monesti puuduttavaakin, silti pitäisi osata itse kääntää asia positiiviseksi ja nauttia tuosta ajasta, niin lyhyt hetki kuin se ihmisen elämää on.
      Kirjoituksestasi tosiaan saa sen kuvan, että mies on ellei luovuttanut (koko perheestä) niin ainakin luovuttanut perhe-elämän ohjat kokonaan sinulle. Eli sinun pitäisi osata hänellekin kertoa kuinka elämää eletään vaikka oikeasti hänen pitäisi elää sitä kanssasi tekemällä asioita yhdessä sinun ja lapsen kanssa. En tiedä millainen ihminen miehesti on, mitä hän ajattelee, haluaako muuttua tai pystyykö siihen. Lapsen tähden sinun on kuitenkin yritettävä kaikkesi, kerro miehelle ajatuksistasi ja toiveistasi tulevaisuuden suhteen ja kerro hänelle myös mitä odotat hänen tekevän, anna hänelle myös mahdollisuus samaan. Siten ehkä pystytte hiukan hahmottamaan että onko teillä tulevaisuutta yhdessä vaiko erikseen. Lapsen takia paras olisi että saisitte jonkun molempia tyydyttävän kompromissiratkaisun aikaiseksi, mutta mikäli se ei onnistu niin silloin parempi se yksi hyvinvoiva ja tasapainoinen vanhempi kuin kaksi riitelevää ja onnetonta.
      Tuosta lapsiluvusta vielä, sinun pitää vaan ottaa härkää sarvista ja sanoa miehellesi että sun biologinen kello tikittää ja että haluat lisää lapsia. Sittenpähän joko hyväksyy sen ja tekee niitä tai ei hyväksy ja lähtee mutta sulle ainakin jää silloin vielä sauma saada ne jonkun toisen kanssa. Ei se oo mikään pieni juttu tuo lapsen haluaminen, totta kai sitä yhdestäkin on onnellinen, mutta helposti katkeroituu jos noin iso juttu itseltä kielletään.. elämää on kuitenkin pitkästi jäljellä hedelmällisten vuottenkin jälkeen eikä se oo hauskaa että sitten loppuelämän murehtii sitä että mitä jos silloin olisinkin vaan ne lapset tehnyt...
      Kyllä sun miehen pitää aikuisena ihmisena ymmärtää sun tarpeet naisena ja lasten saaminen vaan on tosi iso osa sitä niille joille se on.

Vähän heikolta kuulostaa tuo teidän tilanne, mutta toivon mukaan kaikki järjestyy, tsemppiä roppakaupalla ja rutistus

• Isi-Pappa

Luin nuo kaikki kirjoituksesi läpi ja minusta ei tilanne näytä ihan kamalan hyvältä. Itse olen kahden lapsen isä (nyt jo 10- ja 7-vuotiaat) ja parisuhteesta on kokemusta 15 vuoden ajalta.
      Ensimmäiseksi sanoisin että vaikka vauvan syntymä usein näyttää päällisin puolin olevan syy parisuhteen ongelmiin, ne ovat oman kokemukseni mukaan pinnan alla jo aikaisemmin. Ongelmat vain kärjistyvät ja pulpahtavat selvemmin näkyviin kun lisätään lapsen aiheuttama stressi ja väsymys sekä vähäinen yhteinen aika. Jos puolisoiden välillä ei ole ollut vahvaa yhteenkuuluvuutta ja yhteen hiileen puhaltamista, ei ole helppoa pysyä läheisinä pikkulapsivaiheen aikana. Omien lapsieni vauva-ajalta muistan että oli ihan pakko saada säännöllinen yhteinen hetki vähintään kerran viikossa niin että saatiin jutella rauhassa ja olla myös lähekkäin. Muuten ei olisi kyllä jaksanut. Meillä se toteutettiin niin että aina perjantaisin sovittiin että otetaan yhteinen hetki heti kun lapset ovat nukahtaneet ja silloin ei katsota onko joku kotityö vielä tekemättä tai kämppä hujan hajan. Silloin vain istutaan yhdessä ja jutellaan, ollaan lähekkäin ja joskus jopa rakastellaan... Mutta siis jotain vain meidän juttuja ja kahden aikuisen kesken. Meillä ainakin jo se pelasti paljon. Toki siihen tarvittiin sitä tahtoa olla yhdessä ja jaksaa kaikki ajat. Meilläkään ei apuja paljon ollut joten oli ihan pakko vain repäistä sitä aikaa kotitöiden ja yöunien kustannuksella.
      Myöhemmin on sitten muutenkin yritetty pitää myös seksielämää hengissä, välillä vaikka puoliväkisin ette se kokonaan hiipuisi. Siis rakastelua vaikka olisikin ensin aika väsynyt lapsirumbasta. Mutta yleensä se sitten kuitenkin on ollut molemmille mukava hetki ja korvannut menetetyt yöunet kun on vain jaksanut aloittaa eikä vaan kääntää toiselle selkää. Itse uskon että jos seksin päästää hiipumaan kokonaan, sitä on hyvin vaikeaa enää herättää henkiin uudestaan.
      Jotenkin kirjoituksestasi tuli sellainen olo että miehesi ei ole koskaan ollut ihan niin sitoutunut ja motivoitunut suhteeseenne kuin pitäisi. Väkivaltaisuus on lisäksi aika huolestuttava juttu koska silloin hän on valmis myös vahingoittamaan sinua. Se ei kerro valtavasta empatian kyvystä tai joustavuudesta. Ja niitä nyt tarvittaisiin. Ja jos ihan aitoa halua olla loppu elämä yhdessä ei mieheltäsi löydy, ei ehkä ole enää kauhean paljon tehtävissä. Ja tämä on eri asia kuin vakuuttaa rakastavansa tai haluavansa olla yhdessä koska sen tekee suurin osa ihmisistä kun ero on kuitenkin aina pelottava asia, pelottavampi kuin olla huonossa mutta tutussa suhteessa.

• Miss Marple

Kiitoksia vastauksistanne tai ajatuksistanne paremminkin ;).

"Ensimmäiseksi sanoisin että vaikka vauvan syntymä usein näyttää päällisin puolin olevan syy parisuhteen ongelmiin, ne ovat oman kokemukseni mukaan pinnan alla jo aikaisemmin. Ongelmat vain kärjistyvät ja pulpahtavat selvemmin näkyviin kun lisätään lapsen aiheuttama stressi ja väsymys sekä vähäinen yhteinen aika. Jos puolisoiden välillä ei ole ollut vahvaa yhteenkuuluvuutta ja yhteen hiileen puhaltamista, ei ole helppoa pysyä läheisinä pikkulapsivaiheen aikana."

-Juuri näin. Kyllähän suhde meillä seksiin perustui alunperinkin ja vasta viime vuosina olen käsittänyt ettemme ajattele juuri mistään asioista samalla tavalla. Se jos mikä tekee arjen raskaaksi kun kaikesta pitää ensin varsinkin hänelle perustella ennenkuin asia kelpaa edes jollain tapaa ja useimmiten ei kelpaa sittenkään. Hän on muutenkin koko ajan käyttäytynyt kuin olisi täydellinen eli virheitään ei myönnä kuin tosi hädässä vasta ja on tämän jopa kerran myöntänytkin. Muuten kyllä virheet pääosin löytyvät vain minusta. Sepä se murheellista onkin kun elää täydellisen miehen kanssa... (narsismia kenties??) Kompromissiin ei kykene juuri milloinkaan tai että tulisi riidassa vastaan no nou.

"Omien lapsieni vauva-ajalta muistan että oli ihan pakko saada säännöllinen yhteinen hetki vähintään kerran viikossa niin että saatiin jutella rauhassa ja olla myös lähekkäin. Muuten ei olisi kyllä jaksanut. Silloin vain istutaan yhdessä ja jutellaan, ollaan lähekkäin ja joskus jopa rakastellaan... "

- Meillä ei tällaista riemua ole enää koettu 2,5 vuoteen eli kun aloin odottamaan. Se oli aivan selvä rajapyykki. Ja kuinka monta monituista kertaa olen yrittänyt saada hänet lämpenemään erilaisilla ehdotuksilla että seksiä harrastettaisiin mutta ei. Hän ei kertakaikkiaan ole aikoihin itse ehdottanut mitään ja treffejä omassa kotona ei ole juuri harrastettu. Eli se vähä mitä jollain tapaa on sexstailtu on liian vähän ja silläpä seksi onkin vähentynyt ja uhkaa näköjään myös loppua. Eipä sillä omakin intressi on tässä jo viimein mullakin loppunut ja miettinyt sitäkin että jospa teemme seuraavan vuoden "hiljaista eroa" ja yritämme kestää toisiamme saman katon alla mutta myös muita jo tapaillen jos kohdalle sattuu koska selibaatti ei mulle todellakaan käy.

"Toki siihen tarvittiin sitä tahtoa olla yhdessä ja jaksaa kaikki ajat. Itse uskon että jos seksin päästää hiipumaan kokonaan, sitä on hyvin vaikeaa enää herättää henkiin uudestaan." "Se ei kerro valtavasta empatian kyvystä tai joustavuudesta."

- Minulla on tahtoa ja empatiakykyä mutta hänellä ei. Väkivallan käyttö jo kertoo että empatiakykyä ei ole. Luin jostain että väkivallan tekijä syyttää aina toista osapuolta esim. ärsyttävyydestä yms ja keksii näin syyn hyökätä kimppuun. Esim hän on kertonut kuinka minun äänensävy on jo ärsyttävä ja riidan aikana päässä sumenee eikä itse asiaa muisteta enää ollenkaan vain äänensävy! Eli tuo kertoo millaisesta puutteesta ihmisellä on silloin kyse ja se tietysti on vakava asia :(.

Ja lopuksi olen 100% varmaksi tullut siitä tosiasiasta että vain oma lapsi pitää miehen nyt tässä "parisuhteessa". Siksi hän ei ole eroa vielä tosissaan heittänyt ääneen vaikka mielessään eroaa varmaan nykyäään jokapäivä. On nimittäin niin äkäinen tapaus että mitä vaan sanoo niin kyllä on riita päällä heti ja vaistoan että minua kohtaan on suuri viha. Järjen kanssa ajateltuna parempi välttää suuria riitoja ettei mene taas väkivallan puolelle... Ja seksiä sitä ei tietysti enää kiinnosta moisen kanssa harrastaa. Olen liian kauan sitä vonkunut nolla tuloksen kera.

Mukava että saa muiden ajatuksia ja pääsee todella pohtimaan mistä tässä on kyse. Minun paheeni on se että olen liian sinisilmäinen enkä voi uskoa toisesta pahaa, mutta pakko se on alkaa jo käsittämään. Elämä menee hukkaan väärien ihmisten seurassa näin se vaan on.

• Isi-Pappa

Kuullostaa aika lailla siltä että olet jo itsekin tehnyt johtopäätöset vaikka lopullinen ratkaisu onkin vaikea. Jos mies ei halua yrittää ja panostaa ja on muutenkin "vaikea tapaus" ei varmaan ole paljon järkeä kitua suhteessa. Tunteita varmaan voi olla jäljelläkin mutta eivät ne kyllä lopulta auta jos arki ei suju. Ehkä tuo puhumasi "hiljainen ero" voi olla se ratkaisu mutta toisaalta usein on lopulta helpompi kun ei pitkitä asioita liikaa ja vain tekee sen kipeän ratkaisun kerralla ja lopullisesti.
      Meilläkin on ollut ne vaikeammat hetkemme mutta koskaan en ole vakavasti miettinyt että laitettaisiin lusikat jakoon. Aina on ollut jossain se tahto yrittää ja jatkaa vielä ja hyvät ajat ovatkin sitten tulleet taas aika nopeasti. Kai se on ollut myös sitä rakkautta ja yhteenkuuluvuutta, en tiedä... Ja sitten sitä että on tajunnut että vaikeudet ovat aina tulleet ulkopuolelta ja olosuhteista, ei meidän omasta suhteestamme.
      Mutta toivon joka tapauksessa teille kaikkea hyvää ja parempaa elämää jatkossa...

• Miss Marple

Niin kyllä se lopullinen ratkaisu on aina vaikea...
      Jostain luin että juuri pikkulasten vanhempien tulis erityisen tarkkaan pohtia eroaako vai ei. Kyllähän tähän aikaan mahtuu paljon juuri väsymystä ja kaikenmaailman kriisejä vaikka itse lapsi onkin ihana. Meillä se vaan painottui siihen ettemme saa minkäänlaista hoitoapua vaan hoidamme lähes 100 % itse lapsemme... Siihen tietysti olis hyvä saada muutosta.

Muutosta sitten onkin tulossa riittävästi. Nimittäin työtä onnistuin hankkimaan ja vielä kevääksi asti! Eli jatkossa sitten myös päivähoito vastaa meidän lapsemme hoidosta. Mahdollisesti saisimme sitä kautta laatuaikaa yms.? Katsotaan siis miten tämä suurempi muutos puolestaan vaikuttaa parisuhteeseemme.

Itsekin olen samaa mieltä siitä ettei eroa kuitenkaan ihan kevyin perustein kannata ottaa. En ainakaan itse osaa sanoa kuinka vaikeaa minun olisi antaa lapseni vieraan naisen hoitoon tai edes mahdollisen uuden kumppanin. Nykyään tapahtuu niin paljon pahaa pieniäkin lapsia kohtaan että en mielellään sellaistakaan vaihtoehtoa ensimmäisenä miettisi...

Niin kyllä kuten jo aiemmin totesin minulla tahtoa riittää mutta rekeä ei voi yksin vetää. Katsotaan mihin tässä nyt päädymme. Voihan se olla että kun arkemme nyt muuttuu niin muutumme mekin ja jopa parempaan suuntaan että perhe-elämä ja parisuhde voisi taas paremmin.

Kiitos Isi-Pappa tsempeistä ja hyvää jatkoa myös sinun perhe-elämään ja parisuhteeseen =).

• Miss Marple

Sen verran vielä pitää tuota alkutekstiä korostaa että pikkulasten vanhempien olisi siis syytä pohtia mahdollista eroa jopa vuosi tai kaksikin! Eli juuri se että kun on se raskas aika menossa niin tulee liian helposti luovutettua ja se ei välttämättä ole se paras hetki tehdä niin isoja päätöksiä ja sitten kadutaan sitä myöhemmin.

Joten kait tässä pitää tarpoa vaan eteenpäin. Muutenkaan ei ole koskaan ollut mielessä tehdä lapsia usean eri miehen kanssa. Ei kuulu minun suunnitelmiin tai arvoihin tuollainen. Mennään siis näillä eväin ja tosiaan kun perheeseemme tulee niinkin suuri muutos että yht äkkiä olenkin työelämässä niin eiköhän se vaikuta meillekin paljon normi arkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3472
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2883
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe