Jarmo Sormunen:nainen miehen apu vain

lulu t

kangistuin kauhusta kun luin 5. herätysliikkeen past Sormusen käsityksiä alnaisista. Onko hän ollut missään konkreettisessa työpaikassa? "Niin kauhealta kuin se nykyään tuntuu, nainen on luotu miehen avuksi. Ei toisinpäin. Siihen perustuu järjestys perheessä ja yhteiskunnassa. Olen itse työpaikassa (1000 ihmistä, missä on oikienhyviä naispomoja. Miten miellä naninen on miehen apu

24

7347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikalle

      Juuri tällaisten sormusten ym. fundamentalistien vuoksi onkin helppoa olla naisena agnostikko. Ei tarvitse piitata pätkääkään, kun yltiöuskonnolliset miehet suoraan sanoen v....levat naisille ja haluaisivat Suomestakin Afganistanin tapaisen äärimmäisyysmaan.

      Salaisin toive näillä sormusilla muuten on päästä ylimullahiksi, kalifiksi presidentin paikalle siihen valtakuntaan, tai ainakin edes suuren maakunnan päälliköksi. Uskonnollisilta ja kauniilta näyttävien mielipiteiden takana piilee pelkästään raadollinen itsekkyys ja maallinen vallanhimo. Nih!

      • näin

        1Moos 1:

        18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

        22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.


      • niinnainen
        näin kirjoitti:

        1Moos 1:

        18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

        22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

        mutta kuka tollaseen paskaan uskoo, se on eri juttu.


      • Lahja
        näin kirjoitti:

        1Moos 1:

        18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

        22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

        Eeva, kaiken elävän äiti tehtiin miehen kylkiluusta.

        Siinä on mielenkiintoinen yhteensattuma (joka tuskin onkaan sattuma) sen kanssa, mitä kerrotaan Vapahtajalle tehdyn Hänen kuoltuaan.

        "Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
        Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
        vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
        Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
        Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: ´Älköön häneltä luuta rikottako.´
        Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: ´He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet.´"(Joh.19:32-37)

        Vapahtaja antoi Henkensä Isän käsiin, ja sitten Hänen kyljestään vuoti veri ja vesi.

        Jeesus Kristus, Jumalan Poika on se, joka on tullut veden ja veren kautta, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. (1. Johanneksen kirjeestä)

        - - - - - - -

        Vaimo luotiin miehen kylkiluusta. Kristusta on raamatussa kuvattu sulhaseksi ja uskovien seurakuntaa morsiameksi, vaimoksi. Jumalan seurakunta on syntynyt Vapahtajan verenvuodatuksen hinnalla - Hänenkin kylkensä avattiin - kun Hän antoi itsensä maailman syntien sovitukseksi, ja näin Häneltä uskovien seurakunta on saanut (ja yhä saa) Elämän.


      • Poison
        näin kirjoitti:

        1Moos 1:

        18 Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".

        22 Ja Herra Jumala rakensi vaimon siitä kylkiluusta, jonka hän oli ottanut miehestä, ja toi hänet miehen luo.

        Jos et ole huomannut. Tosin Lillithin tarina on kokonaisuudessaan poistettu siitä.

        Eri asia on, kuka uskoo siihen kirjaan.


    • Topi

      No, mies tarvitsee apua, kun ei yksin pärjää. Ihmisen ei ole hyvä olla yksin. Niin se asia vain on.

      Ja Paavali kehotti toinen toistemme kunnioittamisessa kilpailemaan keskenämme.

      Naisen alamainen suhde mieheen raamatussa on ennen muuta kuvaksi tarkoitettu: mies kuvaa sulhasta eli Kristusta, nainen vaimoa, morsianta eli seurakuntaa. (Vertaa tätä ajatusta esim. efesolaiskirjeen 5. luvun 32. jakeeseen.)

      Seurakunta olkoon alamainen Kristukselle ja Hänen opilleen. Siitä on ennen kaikkea kysymys. Sillä ilman Kristusta seurakunnassa ei ole lainkaan elämää. Kristushan on seurakunnan pää, ja uskovat ovat seurakuntaruumiin jäseniä.

      Jeesus on sanonut: "Ilman minua te ette voi mitään tehdä". (Joh. 15:5)

      Seurakunta koostuu Kristukseen uskovista, jotka julistavat pelastusta Vapahtajan sovintyön varassa.

      "Ja Henki ja morsian sanovat: ´Tule!´ Ja joka kuulee, sanokoon: ´Tule!´ Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi." (Ilm.22:17)

      Ilman Kristusta ei yhdessäkään uskovassa ole elämää itsessänsä.

      "Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää." (1.Joh.5:11-12)

      • Poison

        ...tuolla on Sormusen ylisovinistiseen näkökantaan?

        off-topic: Alkaako sukunimesi muuten L:llä?


    • pakana17v

      Typerä käsitys herra Sormusella, tuollaisia sovinisteja valitettavasti riittää.

    • Ritu

      Kummallista, olen lukenut Sormusen molemmat kirjat korinttolaiskirjesitä enkä saanut minkäänlaista alentamista, vähättelyä osakseni naislukijana... ja juuri 1. korinttolaiskirjeen osia on just käytetty tähän naisten tunkemiseen kummaliseen asemaan.

      Eniten ihmettelin takakannen tekstejä, joissa mainostettiin kirjaa armollisen luterilaiseksi tms, enkä itse huomannut niissä mitään luterilaisuuteen viittaavaa...

    • Rakastettu vaimo

      Omassa perheessäni mies on perheen pää, enkä ikimaailmassa haluaisi aviomiesta, josta tuohon osaan ei olisi.Olen itse filosofian maisteri ja ollut työelämässä nyt 25 vuotta ja sitä ennen kotona
      6-7-vuotta lapsen kanssa ( niin: yhden kanssa).
      Silloin esimerkiksi mieheni laittoi aina kuukausittain tililleni 2000 mk (n. 300 -350 €), ettei minun tarvinnut "ruinata" rahaa omiin menoihini.
      Minusta tuo päänä oleminen on paljon rankempi juttu kuin yleensä luullaan. Se ei ole pomottamista, vaan viimeisen vastuun ottamista. Se on rakastamista niin, että on valmis antamaan henkensä toisen puolesta kuten Kristus antoi henkensä seurakunnan puolesta.
      Kuinka monta miestä tunnet, joiden rakkaus on tätä tasoa?
      Mitä se tasa-arvo teidän kotonanne on? Sitäkö, että kumpikin tiskaa ja imuroi vuorollansa? No jaa... Oma mieheni teki molemmat jutut juuri eilen.
      Tärkeintä on kuitenkin, että teette niinkuin hyvältä tuntuu,sillä tavoin, että olette onnellisia molemmat.
      Itse olen löytänyt onneni perheen pääksi suostuvan aviomiehen kanssa.

      • peetee1

        Aamen! Olipa loistavasti selostettu mitä se oikeasti raamatullisesti tarkoittaa :-) Harva vain ymmärtää sitä ja vielä harvemmat osaavat olla perheen päänä sillä tavalla.


    • eräs nainen

      Kuulemma alkukielessä on useampia sanoja tarkoittamaan erilaisia apuja. Ärtymystä herättävässä kohdassa käytetään sanaa, joka on muualla, esim. Psalmeissa, kohdassa "Jumala on minun apuni." Sama sana kuvaa siis sitä, millainen apu nainen miehelle on /voi olla : Jumalan kaltainen apu. Ei ole mistään pikkuapulaisesta kyse.

      • Böö vaan kummituksille!

        Pienet ihmiset voivat saivarrella tuollaisista asioista maailman loppuun. Sillä aikaa muut ihmiset elävät, rakastavat ja tekevät hyviä tekoja. Saivarrelkaa vain rauhassa norsunluutorneissanne mutta älkää kuvitelko olevanne muita parempia tai viisaampia, sillä nainen on aina nainen omalla paikallaan ja sen paikan määrää jokainen itse tykönänsä.


      • WeijoLindroos
        Böö vaan kummituksille! kirjoitti:

        Pienet ihmiset voivat saivarrella tuollaisista asioista maailman loppuun. Sillä aikaa muut ihmiset elävät, rakastavat ja tekevät hyviä tekoja. Saivarrelkaa vain rauhassa norsunluutorneissanne mutta älkää kuvitelko olevanne muita parempia tai viisaampia, sillä nainen on aina nainen omalla paikallaan ja sen paikan määrää jokainen itse tykönänsä.

        Olen kirjoittanut aiheesta lyhyen pamfletin. Sen teksti on luettavissa tästä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/naiset.htm



        Tässä keskustelupalsta, jossa ei ole vähääkään riitaisuutta:
        http://p1.foorumi.info/ristinvalossa

        Siunausta!
        ___________


      • Pienen tytön isä
        WeijoLindroos kirjoitti:

        Olen kirjoittanut aiheesta lyhyen pamfletin. Sen teksti on luettavissa tästä:
        http://www.Jeesus-on-Herra.com/kirjoitukset/naiset.htm



        Tässä keskustelupalsta, jossa ei ole vähääkään riitaisuutta:
        http://p1.foorumi.info/ristinvalossa

        Siunausta!
        ___________

        Hyvät perustelut, mutta pastoreiksi tai seurakunnan opettajan ja johtajan virkoihin ei sun mielestä sovi nainen? Se ei tullut selväksi, miksi?

        Aloitukseen vielä.
        Pedofiilit saavat siis muslimien keskuudessa edelleen käyttää pikkutyttöjä seksileluinaan? Miten tähän voisi vaikuttaa? Eikö Unicef lastensuojelujärjestö tai joku muu vastaava voisi tehdä asialle mitään?


      • ihminen..

        oli Adam jonka Jumala loi ja Adam tarkoittaa ihminen siis mies ja nainen.

        Sitten Adamin kyljestä ei kulkiluusta tehtiin Eva no sehän tarkoittaa että molemmissa Adamissa ja Eevassa on yhtä paljon miestä kuin naistakin että silleen. Mies on kuitenkin ollä perheessä päänä ei jumalana vaan lähde jonka olisi tarkoitus pitää enemmän niinkuin huolta perheestä ja hengellisyydestäkin. Varmaankin vaihtelee perheissä. Molemmat ovat alamaisia toisilleen rakkaudessa.

        Ihmisenä, ihmiselle mutta itsekkyys tahtoopi tuhota tämän idyllin.


    • avio-onneksi
    • Kaapista.ulos
    • nöyräpoikavirtanen

      Parempi tossun alla kuin taivasalla...

      • Tai tussun. Parempi siis.


    • nainenkunniaan

      Eipä tästä Jarmostakaan tullut oikein mitään.

    • sinunpalvelijasiko

      Nämä on vain näitä Taruja Sormusen Herrasta...

      • Iha sama tuli mieleen. Kannattaa mieluummin lukea se. Oha seki jännä, mut ei sentään kauhusta kangistuttava.


    • Missäongelma

      Tavallaan se pitää paikkansa, onhan meillä jatkuvasti puheemme ja kokemuksemme maskuliinisuuden suoraviivaisesta johtamispyrkimyksestä ja feminiinisyyden moninaisista pehmeistä arvoista, noin yleisellä tasolla. Makuasia katsooko sen olevan luomista vai biologista kemiaa. Samanarvoisia kuitenkin sekä uskonnon että lain edessä. Alistumispakkoa ei ole kummallakaan, voi ottaa sen aseman kuin pystyy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1290
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      50
      1197
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1025
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      177
      990
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      44
      893
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      776
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      738
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      723
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      691
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      677
    Aihe