sää on muuttunut keliksi

Milla

Miksi nykyisin kuulee puhuttavan kelistä kun tarkoitetaan säätä. Talvella keli voi olla liukas, mutta sää ei sitä voi olla.

12

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastausta en tiedä

Huumoriheittonahan tuon on tietenkin täytynyt lähteä liikkeelle – mutta kuten näissä jutuissa niin usein käy, on tuo humoristisuus ajan mittaan vesittynyt ja moni tuoreempi kielenkäyttäjä saattaa käyttää keli-sanaa säästä puhuttaessa jo täysin vakavissaankin.

Jos meillä on käytössä käsite nimeltä kelirikko, niin tässä tapauksessa voitaisiin varmaankin puhua kielirikosta! Kielirikoksen tunnusmerkit eivät sentään ehkä täyty.

:,: Kun mä kuolen vanhat kalossini saat. :,:
      Taivaassa on hyvät kelit,
      monenlaiset ajopelit.
      Kun mä kuolen vanhat kalossini saat.

http://wiki.digit.fi/UrhoMatti:Kun_mä_kuolen

• Juha82222

Nykyisin kuulee puhuttavan kanssa ikärasismista. Mitä se on muute n ruotsiksi?

• vgyvyvygyvg

Miksi nykyisin kuulee puhuttavan ilmasta kun tarkoitetaan säätä?

• Ilimoja pitelee

Säällä tarkoitetaan juuri ilmakehän ilmiöitä – lähinnä ilman lämpötilaa ja kosteutta, ilmanpainetta sekä ilmamassan suhteellisen liikkeen nopeutta maanpinnan suhteen. Eikä ilmasta puhuminen säätä tarkoitettaessa liene mikään nykyhetken ilmiö, vaan hyvistä ilmoista, koiranilmoista, rajuilmoista, ukonilmoista jne. on puhuttu iät ja ajat.

• Buenos aires
        Ilimoja pitelee kirjoitti:

Säällä tarkoitetaan juuri ilmakehän ilmiöitä – lähinnä ilman lämpötilaa ja kosteutta, ilmanpainetta sekä ilmamassan suhteellisen liikkeen nopeutta maanpinnan suhteen. Eikä ilmasta puhuminen säätä tarkoitettaessa liene mikään nykyhetken ilmiö, vaan hyvistä ilmoista, koiranilmoista, rajuilmoista, ukonilmoista jne. on puhuttu iät ja ajat.

Nykyään on lisäksi ilmanlaatutiedotteet.

• Kelikeli

Eiköhän kuitenkin suurin osa tarkoita kelillä juuri keliä eikä mitään säätä. Eiköhän se väärinkäsitys tapahdu useimmiten kuulijan päässä. Säähän voi olla aurinkoinen, lämmin ja tyyni mutta keli aivan surkea.

Kelistän puhutaan esim. autoilun, hiihdon, purjehduksen, lenkkeilyn, jne. yhteydessä ja todellakin tarkoitetan keliä näihin toimintoihin liittyen.

• Ei, kyllä ”keli” jo enimmäkseen tarkoittaa säätä. Tietoinen kielenohjailu on epäonnistunut tässä asiassa, ja se itse myöntää tämän, vain vähän kierrellen:

”Murteissa sanoja [”keli” ja “sää”] käytetään laajalti synonyymisina. Arkipuheessa keli ja sää ovat merkitykseltään lähellä toisiaan”
        http://www.kotus.fi/index.phtml?i=514&s=2613

Toisaalta todellisia väärinkäsityksiä syntyy melko harvoin. Tyypillinen sellainen tilanne on, että puhutaan abstraktista hyvästä tai huonosta kelistä. Siitä on usein mahdotonta saada selville, tarkoitetaanko säätä vai keliä, ennen kuin puhuja vähän kytkee puheitaan johonkin konkreettiseen.

• hra X
        Yucca kirjoitti:

Ei, kyllä ”keli” jo enimmäkseen tarkoittaa säätä. Tietoinen kielenohjailu on epäonnistunut tässä asiassa, ja se itse myöntää tämän, vain vähän kierrellen:

”Murteissa sanoja [”keli” ja “sää”] käytetään laajalti synonyymisina. Arkipuheessa keli ja sää ovat merkitykseltään lähellä toisiaan”
        http://www.kotus.fi/index.phtml?i=514&s=2613

Toisaalta todellisia väärinkäsityksiä syntyy melko harvoin. Tyypillinen sellainen tilanne on, että puhutaan abstraktista hyvästä tai huonosta kelistä. Siitä on usein mahdotonta saada selville, tarkoitetaanko säätä vai keliä, ennen kuin puhuja vähän kytkee puheitaan johonkin konkreettiseen.

Näinhän se on.

Murteista tai yleensä paikkakuntien puhekielistä muuten tulee moni muukin kielenkäytössä esiintyvä piirre, kuten esimerkiksi "vain", kun kuuluisi sanoa "vai" ja "enään" p.o. "enää".

• Kelikeli

Olen eri mieltä! Olet kuullut alle miljoonasosan keli-ilmaisuista ja ne vähät jossakin omassa ympäristössäsi ja niistäkin suurimmassa osassa et tiedä mitä puhuja on tarkoittanut! Eli se siitä tutkimuksesta.

• Suoma Lainen

Tosi jämäkkää suomalaisuutta olla eri mieltä! Ei tarvitse edes sanoa, mistä eri mieltä ja eri mieltä kuin mikä. Reilusti vaan pohojalaasella linjalla "Asiasta en tiedä, mutta vastaan panen!"

• hra X

Varsinkin täällä netissä kyllä näkee kaikkia kieli-ilmiöitä suurin määrin, kun vain osaa ja haluaa kiinnittää niihin huomioita. Keli-sanankin tarkoitus yleensä paljastuu asiayhteydestä. Kuten tässä:

"Osaako kukaan veikata vai tietääkö, että millainen keli on heinä- ja elokuussa? Itse olen jäämässä heinäkuun lopulla kesälomalle ja toivon ainakin tämmöisiä kelejä. Muistelen kun viime vuonna olin näihin aikoihin kesälomalla, niin vettä satoi ja oli viileää, mutta lopuksi vähän lämpeni. "

• hra X

Onkohan se muuttunut miksikään? Nimittäin usein huomaan vanhoissa teksteissä näitä samoja virheellisyyksiä. Eli nämä tuoreilta vaikuttavat omituisuudet ovat useimmiten periytyneet puhutun ja kirjoitetun esimerkin voimalla historian hämäristä saakka. Kieltä ei silloin osattu koulutuksen vähäisyyden vuoksi kovin hyvin, se oli vielä vakiintumatonta tai sitten käytäntö oli erilainen kuin myöhemmin.

Ihmismuistin heikkous ja se, ettei ole aikaisemmin tullut kiinnitetyksi asiaan huomiota, siis aiheuttavat näitä "löytöjä" käyttökielen muuttumisesta huonompaan suuntaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1073
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      847
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      783
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      529
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      294
      515
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      36
      509
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      479
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      467
    10. Kalle irtisanoutui

Kävi, kuten odotettiin. Paras ratkaisu paitsi Orimattilalle myös Larssonille. Seuraavaksi joudutaan mittaamaan kaupungin
      Orimattila
      53
      454
    Aihe