Seurakunnan talouden kohennus

Lex.

Seirakunta voisi muuttaa maksupostiaan, joka ei kuulu kirkkoon on hautapaikka reilusti kalliimpi muutama tuhat euroa. Tämä siksi ettei ole oikein niitä kohtaa jotka maksavat kirkollisveron, että pakana saa hautapaikan samaan hintaan. Tämänkin käytännön myötä alkaa kirkon luvut nousta ja siipeiliöiden luvut pienetä.
Ja samanlainen suhde muihinkin palveluihin, siunauskappelin vuokrasta lähtien.

Parempihan olisi se ettei siunattuun maahan ateisteja tuotaisi.

13

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 654+12

'' Tämä siksi ettei ole oikein niitä kohtaa jotka maksavat kirkollisveron, että pakana saa hautapaikan samaan hintaan.''
      Siinä tapauksessa kirkolle ei enää pitäisi maksaa yhteisöverosta osuutta.

• 4

Kirkollisverolla ei makseta hautuumaita. Nämä verot menee taikausko menoihin....Minut voi polttaa vaikka energiaksi kun se aika koittaa. Loppusijoitus paikalla ei ole merkitystä. Ainostaan uskovaiset jaksaa miettiä kuolemaa koko elämänsä.

• ihme keijoja

Otahan idiootti vähän selvää asioista. Hakusana googleen 2003 hautauslaki ja sitten etsi vielä yhteisövero kirkko hautaus

• ihme keijoja täällä

Otahan idiootti vähän asioista selvää!! Hae vaikka googlets jos olet noin hölmö. Ehdotan hakusanoiksi seuraavia: hautaustoimilaki , yhteisövero kirkko hautaaminen

• 234erfgv

Uskovan suuri ja rajaton ihmisrakkaus tuli erittäin hyvin ilmi viestistäsi, kiitos siitä. Sinähän voisit ilmoittautua seurakuntasi lahkojohtajalle vapaaehtoiseksi wannabe-Breivikiksi, kaivakaa iso monttu jonne saat lahdata pakanoita maatumaan. Voisi olla luonteellesi sopivaa hommaa.

• Lex.

Siihen vaan oma liksa päälle joka ei kuulu kirkkoon, yhteisö verotuksen päälle.

Koittakaa nyt jo tajuta
      Kun niin pakkomielteisesti hämmentelette kirkon ja luterilaisten asioita, koita ymmärtää... näiden sun banaanien oston lisäksi teille pikku käärmeille on saatava tuntuva kustannus kaikesta mitä kirkon ja siltäosin valtion palveluista olette vailla-

• "Parempihan olisi se ettei siunattuun maahan ateisteja tuotaisi."

Niin minunkin mielestäni.

En tosin usko, että taikomalla maa muuttuu miksikään, ei siunatuksi sen enempää kuin kirotuksikaan.

Mielestäni uskonnottomille pitäisi olla yhteiskunnan järjestämä sekulaari hautausmahdollisuus. On ateistia loukkaavaa haudata hänet jonkin uskontokunnan ylläpitämälle hautausmaalle. Hautaamisen pitäisi olla yhteisön käsissä samoin kun terveydenhoidon ja opetuksen.

• Takku

On ihan järkeen käypää että maksu olisi kirkkoon kuulumattomille isompi eiväthän he maksa kirkkollisveroakaan. Miksi ateistien pitää siipeillä joka asiassa toisten kustannuksella.Olen muuten sossussa töissä ja huomannut tämän työnikin puolesta.

• Odettine

Tarkkuutta, tyttöseni.
        ''On ihan järkeen käypää että maksu olisi kirkkoon kuulumattomille isompi eiväthän he maksa kirkkollisveroakaan.''

Osaako tyttönen lukea?
        ''Kirkollisverolla ei makseta hautuumaita''

• Tieto korvaa uskon

Takkulle muistutus siitä, että keskustelun viestit kannattaa lukea ennen kommentoimista ;)

Mutta sitten itse aiheeseen..

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että eri uskontojen ja uskonnottomien hautaaminen toisten "pyhälle maalle" on tarpeetonta ja usein jopa loukkaavaa suuntaan tai toiseen. Siksi ehdotankin seuraavaa.

Koska mm. hautuumaat kustannetaan kirkollisveron ulkopuolisista vero tuista on joko otettava hautuumaat hallituksen sekulaariseen käyttöön tai siirrettävä niiden ylläpito kirkollisveron piiriin.

Itse näkisin parhaana uskontojen kohtelua samalla tavalla kuin muitakin yrityksiä (firmoja). Kirkollisveroa voitaisiin jatkaa ja sen määrä olisi kirkoon kuuluvien itse päätettävissä. Muuta tukea annettaisiin vain samoin perustein kuin muillekin.

Kirkon kuuluisi siis itse kustantaa omat toimensa kuten hautuumaat, kirkkojen ylläpito ja rakentaminen, mahdolliset vuokrat, tarvike kustannukset, pappien palkat/ylläpito, rippileiri kustannukset ja yleensäkin kaikki uskonnoliset menot.

Kirko tietysti maksaisi veroa aivan kuten muutkin ja joutuisi vastuuseen teoistaan kuten muut yritykset. Esimerkkinä vaikka pedofilia tapaukset. Päiväkoti yrittäjä jäi kiinni pedofiliasta, jota oli toteuttanut päiväkoti ketjunsa ulkopuolella. Koko ketju suljettiin. Miksi siis kirkko järjestelmät, joissa samaa on esiintynyt saavat jatkaa toimintaansa? Samat säännöt kaikille.

Hautaus toiminta voitaisiin siis jättää uskontojen itse kustannettavaksi ja toteutettavaksi omien oppiensa mukaisesti. Uskonnottomille ja niille, jotka eivät syystä tai toisesta halua osallistua oman uskonsa hautuumaa kustannuksiin voitaisiin, joko perustaa valtion sekulaarinen hautaus järjestelmä tai hautuumaat voitaisiin ulkoistaa kokonaan.

Tällöin kaikki siis saisivat tulla haudatuksi miten haluaa ja uskonnot voisivat itse päättää ketä heidän hautuumaalle kuopataan ja millä hinnalla.

Toisin sanoen vastaus ongelmaan on valtion ja kirkon erottaminen. Erillisten uskontoihin kohdistuneiden tukien poistaminen ja koko järjestelmän ulkoistaminen. Ei kai uskovaisilla ole mitään syytä vastustaa kun tällä tavalla saisitte tahtonne läpi?

• Atte Ateisti

Samaa mieltä.

• Tiedätkö miten siinä kävisi?

Siinä vaiheessa kirkko todellakin sinetöisi vain oman kohtalonsa. Mutta ei silti. Pitkäänhän tuo paatti onkin ollut uppoamassa jo muutenkin.

• Tieto korvaa uskon

Ei sitä olis niille pitäny kertoa xD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      52
      3301
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      21
      2510
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2418
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      40
      2361
    5. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      32
      2318
    6. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      2267
    7. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      40
      2070
    8. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1981
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1822
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36