Muhammedin pilkka ja Hengen pilkka

Viime aikoina on jälleen koettu se, että Muhammed ei kestä pilkkaa eikä huumoria, mutta Jeesus kestää huumorin ja jopa sen pilkan, että hänellä väitetään olleen salarakkaan. vaimon jonka salasi apostoleiltaan.
Itseään Jeesus ei piuolusta, mutta Erästä hän ei salli pilkattavan . . .

Matt. 12:32
Ja jos joku sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, niin hänelle annetaan anteeksi; mutta jos joku sanoo jotakin Pyhää Henkeä vastaan, niin hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä maailmassa eikä tulevassa.
Mark. 3:28 :
Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. [Matt. 12:31,32; Luuk. 12:10]
29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin."

MITÄ ON PYHÄN HENGEN PILKKA JA MIKSI PYHÄÄ HENKEÄ EI SAA PILKATA ?

Asia selviää, kun luemme, minkälaisen pilkkaamisen seurauksena Jeesus yllämainitut sanasensa lausui . . .
Mark 3:22
Mutta lainopettajat, joita oli tullut Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Belsebul*, itsensä pääpaholaisen voimin hän pahoja henkiä karkottaa."
30 Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".

Asiakokonaisuus : MARKUS 3:22-30

22 Mutta lainopettajat, joita oli tullut Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Belsebul*, itsensä pääpaholaisen voimin hän pahoja henkiä karkottaa."
[Ks. selitystä Matt. 10:25.][ Matt. 9:34]
23 Silloin Jeesus kutsui heidät luokseen ja puhui heille vertauksin: "Miten Saatana voi ajaa ulos Saatanan?
24 Jos valtakunta jakautuu ja taistelee itseään vastaan, se ei voi kestää,

25 eikä myöskään perhe kestä, jos sitä repivät riidat.
26 Ja jos Saatana nousee itseään vastaan, se ei voi kestää, vaan sen loppu on tullut.
27 Eihän kukaan voi tunkeutua väkevän miehen taloon ja ryöstää hänen tavaroitaan, ellei ensin sido häntä. Vasta sitten hän voi ryöstää talon ja tavarat. [Jes. 49:24]

28 Totisesti: Kaikki tullaan antamaan ihmisille anteeksi, kaikki synnit ja herjaukset, miten he sitten herjaavatkin. [Matt. 12:31,32; Luuk. 12:10]
29 Mutta jos joku herjaa Pyhää Henkeä, hän ei saa ikinä anteeksi vaan on syypää ikuiseen syntiin." [Hepr. 10:28,29]
30 He näet olivat sanoneet, että Jeesuksessa oli saastainen henki.

Pyhän Hengen pilkkaamista siis näyttää eittämättä Raamatun mukaan olevan se, että parantamista, joka on tietenkin jalo ja pyhä asia, väitetään paholaisen työksi.
Eihän kukaan täysissä järjissään oleva syntien anteeksi saamistakaan sano paholaisen työksi.

Meidän Jumalamme ja Kristus siis kestää pilkan, mutta olkaamme nöyriä niin, ettemme pilkkaisi ainakaan Muhammedia tahi Pyhää Henkeä. Pyhällä Hengellä ei varmaankaan ole mitään kostonhalua, mutta kenties hän ei voi uudestisynnyttää pelastukseen sitä, joka samanaikaisesti pilkkaa häntä. Pyhän Hengen voimallahan Kristuksen ansiosta Jumala anteeksi meille suo.

Toki useimmat eivät oikeastaan tiedä, että syvästi pilkkaavat. Heidän puolestaan Jeesus rukoilee näin: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä tekevät."

Antti

4

72

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kiinnosta

Meitä ei kiinnosta; on yhdentekevää meille, pilkataanko muhammedeja tai pilkataanko pyhiä henkiä tai jumalia tai jeesustelijloita. Kaikki nautinnot mulle heti, se on tyylimme.
      Emme sano aphaa sanaa kellekään, eikä sitten meillekään pahaa sanaa sanota.
      Olemme aina samaa mieltä puhekumppanin kanssa ja niin saamme elää rauhassa.
      Elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa. Jos on surmaamisia ja nälänhätää maailmalla, ei se meitä kosketa, sillä emme kai ole siihen syyllisiä. Kun en ole ketään tappanut enkä kenenkään hampaista leivänkannikkaa riistänyt, pääsen kai taivaaseen muitta mutkitta. Kumartelematta mekkaan tai jerusalemiin päin.

• Ilkka Kantola

Ilkka Kantola kirjoittaa kolumnissaan vai onko se ns viikkotiedote =

Tervon logiikka kolumnissaan oli, että muslimien kannalta loukkaantumisten ja loukkausten tasapaino voitaisiin saavuttaa kostamalla koettu paha jollain tavalla. Kätevintä olisi pilkata Jeesusta, jota kristityt kunnioittavat. Kirjailija Tervo kuitenkin meni pahasti metsään ideansa kanssa. Islamissa Jeesuksen pilkkaa pidettäisiin lähes yhtä pahana asiana kuin Muhammedin pilkkaa. Onhan Jeesuskin islamin kunnioittama profeetta.

Vastakkain tuossa ilmiössä, johon Tervo reagoi, eivät olekaan kristinusko ja islam, vaan moderni, länsimainen arvomaailma ja traditionaalinen, islamin uskontoon perustuva arvomaailma. Länsimaissa mielipiteen- ja sanavapaus on aivan keskeinen arvo. Uskonnonvapaus ei länsimaisen tulkinnan mukaan tarkoita sitä, ettei uskontoa saisi voimakkaastikin arvostella. Vanhakantaisen islamin määrittelemässä uskonnollisessa kulttuurissa uskonnon edustamat arvot ovat luovuttamattomasi pyhiä. Sanavapaus ei ole yhtä suuressa arvossa. Pyhiä arvoja ei saa pilkata.

Olemme nähneet, miten arvomaailmat kohtaavat rajusti ja rajuin seurauksin, kun länsimaisen sananvapauden nimissä kuvataan muslimien pyhinä pitämiä asioita tai henkilöitä halventavalla tavalla. Halventavat kuvaukset koetaan tahallisena pilkkana ja provokaationa ihan riippumatta siitä, onko niitä sellaisiksi tarkoitettu. Loukkaantuminen on ainakin osittain aitoa, mutta epäilemättä sitä käytetään myös poliittisesti hyväksi, kun halutaan nostattaa länsimaisen arvomaailman ja elämänmuodon vastaista mielialaa. Eikä kysymys ole vain mielialoista vaan fyysisen ja mittasuhteiltaan ison väkivallan lietsonnasta.

Vastuu väkivallasta on tietysti niillä, jotka siihen ovat syyllistyneet tai siihen yllyttäneet. Mutta vain typerys sanoisi, että provokaatioksi koetun kuvamateriaalin julkaisijalla ei ole osaa eikä arpaa tapahtumien kulkuun. Sananvapauden käyttäminen on aina teko. Jokaisella on vastuu omista teoistaan.

Uskonnollinen kiihko on vaarallista polttoainetta. Se tiedetään historiasta ja tästä päivästä. Kuten Lähi-idän asiantuntija, professori Jaakko Hämeen-Anttila totesi, alue on nyt hyvin räjähdysherkässä tilanteessa.

Syyrian vaikea konflikti ja Iranin tilanne muun muassa tekevät alueesta kuivan ruutitynnyrin. Profeetan pilkka on omiaan räjäyttämään hallitsemattoman kehityksen, vaikka sitä ei olisi toivottukaan.

• Mielenkiintoista!

"Kirjailija Tervo kuitenkin meni pahasti metsään ideansa kanssa. Islamissa Jeesuksen pilkkaa pidettäisiin lähes yhtä pahana asiana kuin Muhammedin pilkkaa. Onhan Jeesuskin islamin kunnioittama profeetta.

Vastakkain tuossa ilmiössä, johon Tervo reagoi, eivät olekaan kristinusko ja islam, vaan moderni, länsimainen arvomaailma ja traditionaalinen, islamin uskontoon perustuva arvomaailma. Länsimaissa mielipiteen- ja sanavapaus on aivan keskeinen arvo. Uskonnonvapaus ei länsimaisen tulkinnan mukaan tarkoita sitä, ettei uskontoa saisi voimakkaastikin arvostella. Vanhakantaisen islamin määrittelemässä uskonnollisessa kulttuurissa uskonnon edustamat arvot ovat luovuttamattomasi pyhiä. Sanavapaus ei ole yhtä suuressa arvossa. Pyhiä arvoja ei saa pilkata."

• Niin Koraaninkin mukaan juutalaisten, kristittyjen ja muslimien kesken on rauhanliitto, sillä näiden opeilla on juurensa Raamatussa ja erityisesti Aabrahamissa, Palestiinassa, paljolti myös Jeesuksen äidissä, Mariassa. Koraanissa on erityinen "Marian suura".

Olen kuullut adventtiliikkeelläkin olevan keskusteluyhteys islamin kanssa ja se lienee hieno asia.

Mitä tulee jumalanpilkkaan ja profeettojen pilkkaamiseen, olen sitä mieltä ihan kokemuksen kautta, että . . .

JUMALA JA HÄNEN PROFEETTANSA PITÄVÄT IHAN ITSE PUOLENSA

Room. 12:19
        Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle,
        sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".

2.Kun.2:21
        Hän meni kaupungista lähteelle, josta seudun vedet saivat alkunsa, heitti suolan lähteeseen ja sanoi: "Näin sanoo Herra: 'Minä teen terveeksi tämän veden. Enää se ei tuota kuolemaa eikä hedelmättömyyttä.'"
        22 Ja kävi niin kuin Elisa sanoi. Vesi puhdistui, ja puhtaana se on pysynyt tähän päivään asti.
        23 Elisa lähti sieltä Beteliin. Kun hän nousi rinnettä, kaupungista tuli pikkupoikia, jotka pitivät häntä pilkkanaan ja huusivat hänelle: "Tule tänne, kaljupää! Tule tänne, kaljupää!"

24 Hän kääntyi katsomaan pilkkaajiaan ja kirosi heidät Herran nimeen. Heti tuli metsästä kaksi karhua, ja ne raatelivat neljäkymmentäkaksi poikaa kuoliaaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1137
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      551
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    Aihe