Reittivalinnat

-Hämmästelijä-

Mikähän idea on lähteä sunnuntairuuhkaan ajelemaan Lahden moottoritielle yhdistelmällä, jonka suurin sallittu nopeus on 80km/h? Vieressä kuitenkin kun menee vanha tie, johon mahtuisi ajamaan vähän verkkaisemmallakin nopeudella. Mikään lakihan ei tuota tietenkään estä, vapaa maa ja kaikkea, mutta eikö missään vaiheessa tule mieleen, että näin tekemällä hankaloittaa aika monen kanssa-autoilijan matkantekoa...?

Vai se muiden häiritseminenkö se tarkoitus onkin?

86

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi konstaapeli

      Etkö osaa ohittaa moottoritiellä? Ehkäpä sinun pitäisi mennä vanhalle tielle verkkaisempaa nopeutta ajamaan kun ei kuljettajan/auton kyvyt ole moottoritiekunnossa.

      • -Hämmästelijä-

        Et ole koskaan huomannut sellaista, että kun kahta kaistaa ajetaan jonkin sortin jonossa ~120km/h nopeutta ja toisella kaistalla onkin yhtäkkiä joku ajamassa 80km/h vauhdilla, niin se aiheuttaa tulpan...? Tuo tulppa sitten aiheuttaa parhaillaan useamman kilometrin jonon ja kyrpiintymisen.

        Sehän ei toki sille tulpalle näy minkäänlaisena ongelmana, autot sujahtelee edelleen sillä kohtaa jo todennäköisesti hermon palamisen ansiosta ~140km/h ohi, mutta siellä kilometri taaempana...

        Mutta miksei siis voisi sillä hitaammalla autolla suosiolla siirtyä ruuhkan ajaksi sinne vanhalle tielle?


      • aloitin vuonna 1978
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Et ole koskaan huomannut sellaista, että kun kahta kaistaa ajetaan jonkin sortin jonossa ~120km/h nopeutta ja toisella kaistalla onkin yhtäkkiä joku ajamassa 80km/h vauhdilla, niin se aiheuttaa tulpan...? Tuo tulppa sitten aiheuttaa parhaillaan useamman kilometrin jonon ja kyrpiintymisen.

        Sehän ei toki sille tulpalle näy minkäänlaisena ongelmana, autot sujahtelee edelleen sillä kohtaa jo todennäköisesti hermon palamisen ansiosta ~140km/h ohi, mutta siellä kilometri taaempana...

        Mutta miksei siis voisi sillä hitaammalla autolla suosiolla siirtyä ruuhkan ajaksi sinne vanhalle tielle?

        Oliko tämä yksi vaununvetäjä ainoa hitaasti (80 km/h) ajava yhdistelmä ruuhkaisella moottoritiellä ohitettavana? Tokkopa!!!! Tavaraliikenteen autoyhdistelmiä saattaa riittää pienillä turvavälellä useamman auton letkoina ohitettavaksi.


      • -Hämmästelijä-
        aloitin vuonna 1978 kirjoitti:

        Oliko tämä yksi vaununvetäjä ainoa hitaasti (80 km/h) ajava yhdistelmä ruuhkaisella moottoritiellä ohitettavana? Tokkopa!!!! Tavaraliikenteen autoyhdistelmiä saattaa riittää pienillä turvavälellä useamman auton letkoina ohitettavaksi.

        No yllättäen kyseessä ei ollut yksittäinen vaununvetäjä, eikä ainoa ohitettava ajoneuvotyyppikään. Ammattiliikenne on mun silmissä ihan eri asia, siellä kun saatetaan oikeasti puhua minuuttiaikataulusta... Mutta mikä ihmeen vimma on niillä asuntovaunuilla ja -autoilla tunkea sinne selkeästi nopeamman liikennevirran sekaan, kun kuitenkin vieressä menee tie, jota pitkin pääsee suurinpiirtein yhtä nopeasti perille?

        Eli juu, liikenteessä oli rekkojakin, mutta silti huomattavan paljon karavaanareita. Sanotaan nyt puolustukseksi vielä sen verran, että näytti vanhallakin tiellä olevan karavaanareita liikkeellä.

        Edelleen mun mielestä se olis ihan vain kohteliaisuutta muita liikkujia kohtaan, jos sen max. 80km/h ajoneuvon pitäisi ruuhka-aikoina hitaammilla teillä.


      • aloitin vuonna 1978
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        No yllättäen kyseessä ei ollut yksittäinen vaununvetäjä, eikä ainoa ohitettava ajoneuvotyyppikään. Ammattiliikenne on mun silmissä ihan eri asia, siellä kun saatetaan oikeasti puhua minuuttiaikataulusta... Mutta mikä ihmeen vimma on niillä asuntovaunuilla ja -autoilla tunkea sinne selkeästi nopeamman liikennevirran sekaan, kun kuitenkin vieressä menee tie, jota pitkin pääsee suurinpiirtein yhtä nopeasti perille?

        Eli juu, liikenteessä oli rekkojakin, mutta silti huomattavan paljon karavaanareita. Sanotaan nyt puolustukseksi vielä sen verran, että näytti vanhallakin tiellä olevan karavaanareita liikkeellä.

        Edelleen mun mielestä se olis ihan vain kohteliaisuutta muita liikkujia kohtaan, jos sen max. 80km/h ajoneuvon pitäisi ruuhka-aikoina hitaammilla teillä.

        Miksi hätäisten on mentävä tietämäänsä ruuhka-aikaan moottoritielle jonottamaan.
        Hitaampi puolityhjä tie voi ruuhka-aikaan viedä hätäisen jonottajan nopeammin perille.


      • -Hämmästelijä-
        aloitin vuonna 1978 kirjoitti:

        Miksi hätäisten on mentävä tietämäänsä ruuhka-aikaan moottoritielle jonottamaan.
        Hitaampi puolityhjä tie voi ruuhka-aikaan viedä hätäisen jonottajan nopeammin perille.

        Sitä kun joskus ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Tällä kertaa sukulaisen syntymäpäiviltä piti ehtiä ennen lasten nukkumaanmenoaikaa kotiin, että tänään pääsee taas innosta puhkuen tekemään töitä.

        "Hitaampi puolityhjä tie voi ruuhka-aikaan"

        Ja mikäpä sinne moottoritielle tehokkaammin ruuhkaa luokaan, kuin liikennevirran nopeutta paljon hitaammin kulkevat ajoneuvot...

        Edelleen, karavaanareilla on lain hengenkin mukaisesti ihan yhtä suuret oikeudet kulkea moottoritiellä, kuin kenellä tahansa muulla (no joo kävelijät, fillaroijat, rullaluistelijat, mopoilijat jne poislukien), mutta eikö se olisi jonkin sortin kohteliaisuutta...?


      • sovussa eteenpäin
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        No yllättäen kyseessä ei ollut yksittäinen vaununvetäjä, eikä ainoa ohitettava ajoneuvotyyppikään. Ammattiliikenne on mun silmissä ihan eri asia, siellä kun saatetaan oikeasti puhua minuuttiaikataulusta... Mutta mikä ihmeen vimma on niillä asuntovaunuilla ja -autoilla tunkea sinne selkeästi nopeamman liikennevirran sekaan, kun kuitenkin vieressä menee tie, jota pitkin pääsee suurinpiirtein yhtä nopeasti perille?

        Eli juu, liikenteessä oli rekkojakin, mutta silti huomattavan paljon karavaanareita. Sanotaan nyt puolustukseksi vielä sen verran, että näytti vanhallakin tiellä olevan karavaanareita liikkeellä.

        Edelleen mun mielestä se olis ihan vain kohteliaisuutta muita liikkujia kohtaan, jos sen max. 80km/h ajoneuvon pitäisi ruuhka-aikoina hitaammilla teillä.

        Tässä paistaa jo näkyvästi asennevamma matkailuvaunuyhdistelmiä kohtaan! Laitetaanpa siis kysymystä takaisin samalla mitalla: mikä vimma sinulla on henkilöautoinesi tunkea juuri ruuhka-aikaan liikennevirran sekaan moottoritielle, vaikka sivussa kulkee vapaa tie.

        Ammattiliikennettä arvostat, matka-autoilijoita et. Käypä tutustumassa jonkun matkailuautoja myyvän yrityksen sivuilla, koeajamassa jne ja ehkä asenteesi vielä muuttuu.


      • -Hämmästelijä-
        sovussa eteenpäin kirjoitti:

        Tässä paistaa jo näkyvästi asennevamma matkailuvaunuyhdistelmiä kohtaan! Laitetaanpa siis kysymystä takaisin samalla mitalla: mikä vimma sinulla on henkilöautoinesi tunkea juuri ruuhka-aikaan liikennevirran sekaan moottoritielle, vaikka sivussa kulkee vapaa tie.

        Ammattiliikennettä arvostat, matka-autoilijoita et. Käypä tutustumassa jonkun matkailuautoja myyvän yrityksen sivuilla, koeajamassa jne ja ehkä asenteesi vielä muuttuu.

        Voi hyvänen aika... Olen vastannut tuohon kysymykseen jo niin moneen kertaan tässä keskustelussa, että eihän kai siihen enää tarvi?


    • Samaa ihmetellyt jos

      Sitten on niitä ohittajia jotka ajavat vaan hieman nopeammin ohitustilanteessa ja aiheuttavat ruuhkaa taakse.

    • Loppuisi jonot?

      Helppo ratkaisu! Rajottimet pois ja kaikki saa ajaa 120km/h tai enemmän jos haluaa!!!!!!!!

      • -Hämmästelijä-

        Jos alle 100hv autolla kiskotaan parin tonnin vaunua, ei siinä rajoittimet ihan hirveästi menoa hidasta...


      • vanha caravaanari
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Jos alle 100hv autolla kiskotaan parin tonnin vaunua, ei siinä rajoittimet ihan hirveästi menoa hidasta...

        Siis mitä sinä yrität oikeasti tuolla viestillä tarkoittaa, onko 80 kilometriä tunnissa ammattiliikenteessä liikkuva auto erilainen kuin matkailuvaunuyhdistelmä?

        En ymmärrä purkaustasi..


      • Late Lapista.
        vanha caravaanari kirjoitti:

        Siis mitä sinä yrität oikeasti tuolla viestillä tarkoittaa, onko 80 kilometriä tunnissa ammattiliikenteessä liikkuva auto erilainen kuin matkailuvaunuyhdistelmä?

        En ymmärrä purkaustasi..

        Ja sitten siellä moottoritiellä voi olla karavaanareita, jotka eivät ole selvillä mihin sivutiet johtavat! esimerkiksi ulkomaalaisia !
        Käväisin männä viikonloppuna höpömökkeilemässä ylimaissa, ja esimerkiksi Ranualla oli Ranskalaisia karavaanareita yli 20 ajoneuvon lauma, tuskin hekään tietävät vanhoista Turun teistä ja Tuusulan väylistänne höhkäsen pöläystä!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • -Hämmästelijä-
        vanha caravaanari kirjoitti:

        Siis mitä sinä yrität oikeasti tuolla viestillä tarkoittaa, onko 80 kilometriä tunnissa ammattiliikenteessä liikkuva auto erilainen kuin matkailuvaunuyhdistelmä?

        En ymmärrä purkaustasi..

        Ruuhkan kannalta ei kenties olekaan, mutta minun pienessä mielessäni on. Ammattiautoilijoilla ei välttämättä ole vaihtoehtoa aikataulujen, tai reittien takia. Lisäksi jokainen ylimääräinen 40km/h muuta liikennettä hitaammin kulkeva ajoneuvo lisää tuskaa.

        "En ymmärrä purkaustasi"

        Lähde joku kesäinen sunnuntai-iltapäivä ajamaan muun liikenteen kanssa _samaa_ nopeutta Heinolasta etelään niin ymmärrät. Välillä ajaminen sujuu oikein mukavasti, kunnes vastaan tulee tulppa. Siinä sitten körötellään ~80km/h kilometritolkulla, joku takapuskurissa 2 metrin päässä, kunnes taivaanrannassa siintää se liikkuva kesämökki. Tulpasta kun päästään ohi, ajetaan taas suurin piirtein sallittua nopeutta, kunnes päästään taas seuraavaan tulppaan, jonka parhaimmillaan aiheuttaa kaksi rinnakkain 80km/h ajelevaa autoa.


      • Men Kotkaan
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Ruuhkan kannalta ei kenties olekaan, mutta minun pienessä mielessäni on. Ammattiautoilijoilla ei välttämättä ole vaihtoehtoa aikataulujen, tai reittien takia. Lisäksi jokainen ylimääräinen 40km/h muuta liikennettä hitaammin kulkeva ajoneuvo lisää tuskaa.

        "En ymmärrä purkaustasi"

        Lähde joku kesäinen sunnuntai-iltapäivä ajamaan muun liikenteen kanssa _samaa_ nopeutta Heinolasta etelään niin ymmärrät. Välillä ajaminen sujuu oikein mukavasti, kunnes vastaan tulee tulppa. Siinä sitten körötellään ~80km/h kilometritolkulla, joku takapuskurissa 2 metrin päässä, kunnes taivaanrannassa siintää se liikkuva kesämökki. Tulpasta kun päästään ohi, ajetaan taas suurin piirtein sallittua nopeutta, kunnes päästään taas seuraavaan tulppaan, jonka parhaimmillaan aiheuttaa kaksi rinnakkain 80km/h ajelevaa autoa.

        V.ittuks ajelet Heinolassa


      • -Hämmästelijä-
        Men Kotkaan kirjoitti:

        V.ittuks ajelet Heinolassa

        Tämän kirjoitin jo tuohon aiemmin;
        "Sitä kun joskus ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Tällä kertaa sukulaisen syntymäpäiviltä piti ehtiä ennen lasten nukkumaanmenoaikaa kotiin, että tänään pääsee taas innosta puhkuen tekemään töitä."

        Mutta jos tuo on yleinenkin asenne karavaanareilla, niin eipä kai tarvi enää ihmetellä...


      • jekkuja
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Tämän kirjoitin jo tuohon aiemmin;
        "Sitä kun joskus ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Tällä kertaa sukulaisen syntymäpäiviltä piti ehtiä ennen lasten nukkumaanmenoaikaa kotiin, että tänään pääsee taas innosta puhkuen tekemään töitä."

        Mutta jos tuo on yleinenkin asenne karavaanareilla, niin eipä kai tarvi enää ihmetellä...

        Ammatinvalinta kysymys sinulla. Jos sinulle on tärkeintä elämässä päästä ruuhkissa ohittelemaan ruuhkaletka kerrallaan valitse uusi ammatti. Koita päästä ajamaan sinimajakkaisia autoja. Tosin niiden ratin taakse ei kelpuuteta ketä tahansa kuumakallea.

        Tiedä silloin ainakin kuka pyrkii takana ohi, kun sinivilkku majakat räpsivät ja ohi yrittävä ilmoittaa oman tunnuksensa. PUU - PÄÄ - PUU - PÄÄ - PUU - PÄÄ.


      • oonnana
        Late Lapista. kirjoitti:

        Ja sitten siellä moottoritiellä voi olla karavaanareita, jotka eivät ole selvillä mihin sivutiet johtavat! esimerkiksi ulkomaalaisia !
        Käväisin männä viikonloppuna höpömökkeilemässä ylimaissa, ja esimerkiksi Ranualla oli Ranskalaisia karavaanareita yli 20 ajoneuvon lauma, tuskin hekään tietävät vanhoista Turun teistä ja Tuusulan väylistänne höhkäsen pöläystä!


        Late Lapista. SSSS Ry!

        Samoihin aikoihinpa Laten kanssa Ranualla oltiin, tosin lähdin jo perjantaina pois takaisin tänne kehäkolmosen sisälle, RanuaZoo cämppärillä olin pari yötä (Ronzo on kasvanut jo isoksi pojaksi :) ), ja siellä oli juu paljon ulkomaalaisia, mm. hollantilaisia, saksalaisia, puolalaisia... Tuskin nämä tosiaankaan tietävät mistään sivuteistä. Ja muutoinkin meillä kaikilla on oikeus teitämme käyttää silloin kun tarve sitä vaatii, tai silloin kun nokka halajaa maisemaa vaihtaa.

        Mua eivät liiemmin häiritse hitaammin ajavat, pystyn kyllä hermoni hillitsemään ja ajamaan perässä ja odottamaan ohitusmahdollisuutta. Ja ei noilla muutaman pykälän nopeuksien vaihteluilla mitään kummempia ajansäästöjä tule. -Niin, ja mihin sitä aikaa säästetään?


      • -Hämmästelijä-
        jekkuja kirjoitti:

        Ammatinvalinta kysymys sinulla. Jos sinulle on tärkeintä elämässä päästä ruuhkissa ohittelemaan ruuhkaletka kerrallaan valitse uusi ammatti. Koita päästä ajamaan sinimajakkaisia autoja. Tosin niiden ratin taakse ei kelpuuteta ketä tahansa kuumakallea.

        Tiedä silloin ainakin kuka pyrkii takana ohi, kun sinivilkku majakat räpsivät ja ohi yrittävä ilmoittaa oman tunnuksensa. PUU - PÄÄ - PUU - PÄÄ - PUU - PÄÄ.

        Aika pahasti meni pieleen nuo arvaukset. Lapseni on minulle elämässäni tärkeintä ja ruuhkia pahentavat karavaanarit ovat vain yksi asioista, joihin kiinnitän huomiota.

        Oliko sinulla jotain ihan asiaakin?


      • jekkuja
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Aika pahasti meni pieleen nuo arvaukset. Lapseni on minulle elämässäni tärkeintä ja ruuhkia pahentavat karavaanarit ovat vain yksi asioista, joihin kiinnitän huomiota.

        Oliko sinulla jotain ihan asiaakin?

        Asiaa minulla on. Asiani tasan yhtä tärkeä mitä sinunkin, siis kunhan hölötän turhia.


    • Autovero 0 %

      No jos ei saa käyttää teitä Suomessa niin silloin pitää autoveroa poistaa niistä autoista!

      • -Hämmästelijä-

        Enkö ole pariin kertaan jo sanonut, ettei mikään laki tietenkään estä käyttämästä moottoriteitäkin, mutten vain edelleenkään ymmärrä miksi sinne moottoritielle pitää tunkea ruuhka-aikaan autolla, jonka suurin sallittu nopeus on huomattavasti muuta liikennevirtaa hitaampi... Varsinkin silloin, kun vieressä menee rauhallisempi tie.

        Mutta onhan se oma napa karavaanarillakin se lähin napa...


      • aloitin vuonna 1978
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Enkö ole pariin kertaan jo sanonut, ettei mikään laki tietenkään estä käyttämästä moottoriteitäkin, mutten vain edelleenkään ymmärrä miksi sinne moottoritielle pitää tunkea ruuhka-aikaan autolla, jonka suurin sallittu nopeus on huomattavasti muuta liikennevirtaa hitaampi... Varsinkin silloin, kun vieressä menee rauhallisempi tie.

        Mutta onhan se oma napa karavaanarillakin se lähin napa...

        Tiedustelen kohteliaimmin. Onko aikaisempi aloitus samanlaisesta aiheesta sinun kirjoittamasi?

        "Ohjeita karavaanareille
        Autoilija3
        2.6.2013 23:43

        Hyvin paljon samalla tavalla kirjoiteuuja mielipiteitä molemmilla nimimerkeillä.

        PS. Sallitko vielä jatkokysymyksen?
        Aiotko kirjoittaa saman sisältöisiä uusia aloituksia uusilla nimimerkeillä juhannusliikenteestä ja kesäloma liikenteestä?

        Kiittäen jo etukäteen vastauksestasi.


      • -Hämmästelijä-
        aloitin vuonna 1978 kirjoitti:

        Tiedustelen kohteliaimmin. Onko aikaisempi aloitus samanlaisesta aiheesta sinun kirjoittamasi?

        "Ohjeita karavaanareille
        Autoilija3
        2.6.2013 23:43

        Hyvin paljon samalla tavalla kirjoiteuuja mielipiteitä molemmilla nimimerkeillä.

        PS. Sallitko vielä jatkokysymyksen?
        Aiotko kirjoittaa saman sisältöisiä uusia aloituksia uusilla nimimerkeillä juhannusliikenteestä ja kesäloma liikenteestä?

        Kiittäen jo etukäteen vastauksestasi.

        Pahoittelen, etten jaksanut kelata vanhoja keskusteluita yhtä sivua pidemmälle. Tällä kertaa arvauksesi samasta kirjoittajasta osui pieleen. Vastauksia kysymyksiisi; ei, aiempi avaus ei ole minun kirjoittama ja koska karavaanarointi ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni, en tässä vaiheessa ole ainakaan suunnitellut kovinkaan tiheitä vierailuja tälle palstalle.

        Voisiko kuitenkin olla niin, etten ole ainoa, jota karavaanareiden aiheuttamat tulpat korpeaa?

        Sallinetko sinä jatkokysymyksen tuohon alkuperäiseen ihmettelyyn..? Ajatko sinä sunnuntaisen iltapäiväruuhkan aikaan mieluummin moottoritietä vai siirrytkö suosiolla sinne hitaammalle baanalle?


      • terveet ihmiset
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Pahoittelen, etten jaksanut kelata vanhoja keskusteluita yhtä sivua pidemmälle. Tällä kertaa arvauksesi samasta kirjoittajasta osui pieleen. Vastauksia kysymyksiisi; ei, aiempi avaus ei ole minun kirjoittama ja koska karavaanarointi ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni, en tässä vaiheessa ole ainakaan suunnitellut kovinkaan tiheitä vierailuja tälle palstalle.

        Voisiko kuitenkin olla niin, etten ole ainoa, jota karavaanareiden aiheuttamat tulpat korpeaa?

        Sallinetko sinä jatkokysymyksen tuohon alkuperäiseen ihmettelyyn..? Ajatko sinä sunnuntaisen iltapäiväruuhkan aikaan mieluummin moottoritietä vai siirrytkö suosiolla sinne hitaammalle baanalle?

        "Voisiko kuitenkin olla niin, etten ole ainoa, jota karavaanareiden aiheuttamat tulpat korpeaa? "

        Saattaahan teitä sairaita toki olla muitakin, tuskin kuitenkaan kovin montaa.
        Ei ne terveitä häiritse.


      • aloitin vuonna 1978
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Pahoittelen, etten jaksanut kelata vanhoja keskusteluita yhtä sivua pidemmälle. Tällä kertaa arvauksesi samasta kirjoittajasta osui pieleen. Vastauksia kysymyksiisi; ei, aiempi avaus ei ole minun kirjoittama ja koska karavaanarointi ei ole kovinkaan lähellä sydäntäni, en tässä vaiheessa ole ainakaan suunnitellut kovinkaan tiheitä vierailuja tälle palstalle.

        Voisiko kuitenkin olla niin, etten ole ainoa, jota karavaanareiden aiheuttamat tulpat korpeaa?

        Sallinetko sinä jatkokysymyksen tuohon alkuperäiseen ihmettelyyn..? Ajatko sinä sunnuntaisen iltapäiväruuhkan aikaan mieluummin moottoritietä vai siirrytkö suosiolla sinne hitaammalle baanalle?

        "Sallinetko sinä jatkokysymyksen tuohon alkuperäiseen ihmettelyyn..? Ajatko sinä sunnuntaisen iltapäiväruuhkan aikaan mieluummin moottoritietä vai siirrytkö suosiolla sinne hitaammalle baanalle?"

        Minulla on kiire ja kellon ajankulun tuskastelu taakse jäänyttä elämää. Sitä häkin oravanpyörässä juoksemista riitti 40 vuotta. Onnekseni en saanut vatsahaavaa enkä sydäriä. Moni virkaveli sai joko toisen tai molemmat. Harva heistä kuntoutui enään työelämään.

        Olen vapaa käyttämään aikaani muualla, en ruuhkissa jonottamiseen. Metsien ja peltoaukeiden läpi vedetyt valtatiet, kaukana asutuksista ovat nopeaa siirtymistä varten paikasta A paikkaan B. Pienempien vanhojen mutkaisten valtateiden varrella on nähtävyydet ja asutus. tiet kiemurtelevat komeissa maisemissa, joita katsellessa silmä lepää. Ja mikä parasta. Saat ajella kilometri kaupalla ilman ainuttakaan vastaantulijaa tai takana olijaa. Monesti tietkin ovat hyväkuntoisia kestopäällysteisiä ajoratoja. Sellaisilla teillä minä nykyisin viihdyn.

        Siis vastauksena kysymykseesi. En yleensäkään käytä päätie verkkoa kuin satunnaisesti poikkeus tapauksissa. Ruuhka-aikoina en ollenkaan.


      • -Hämmästelijä-
        aloitin vuonna 1978 kirjoitti:

        "Sallinetko sinä jatkokysymyksen tuohon alkuperäiseen ihmettelyyn..? Ajatko sinä sunnuntaisen iltapäiväruuhkan aikaan mieluummin moottoritietä vai siirrytkö suosiolla sinne hitaammalle baanalle?"

        Minulla on kiire ja kellon ajankulun tuskastelu taakse jäänyttä elämää. Sitä häkin oravanpyörässä juoksemista riitti 40 vuotta. Onnekseni en saanut vatsahaavaa enkä sydäriä. Moni virkaveli sai joko toisen tai molemmat. Harva heistä kuntoutui enään työelämään.

        Olen vapaa käyttämään aikaani muualla, en ruuhkissa jonottamiseen. Metsien ja peltoaukeiden läpi vedetyt valtatiet, kaukana asutuksista ovat nopeaa siirtymistä varten paikasta A paikkaan B. Pienempien vanhojen mutkaisten valtateiden varrella on nähtävyydet ja asutus. tiet kiemurtelevat komeissa maisemissa, joita katsellessa silmä lepää. Ja mikä parasta. Saat ajella kilometri kaupalla ilman ainuttakaan vastaantulijaa tai takana olijaa. Monesti tietkin ovat hyväkuntoisia kestopäällysteisiä ajoratoja. Sellaisilla teillä minä nykyisin viihdyn.

        Siis vastauksena kysymykseesi. En yleensäkään käytä päätie verkkoa kuin satunnaisesti poikkeus tapauksissa. Ruuhka-aikoina en ollenkaan.

        Silloinhan tuo alkuperäinen kysymyskään ei ollut suunnattu sinulle. Vaikken itse ymmärrä karavaanaroinnin viehätystä, ymmärrän kyllä että joku sitä haluaa tehdä ja siinä rentoutuu.


      • jatka hämmästelyä
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Silloinhan tuo alkuperäinen kysymyskään ei ollut suunnattu sinulle. Vaikken itse ymmärrä karavaanaroinnin viehätystä, ymmärrän kyllä että joku sitä haluaa tehdä ja siinä rentoutuu.

        Kyseessä ei varmaankaan ole ainoa asia, jota et ymmärrä.
        Kirjoituksiesi perusteella uskon, että kohtaa päivittäin lukuisia asioita, joita et ymmärrä.
        Mutta älä ole suruissasi, ihmisistä puolet on keskimääräistä tyhmempiä, et siis ole yksin.


      • -Hämmästelijä-
        jatka hämmästelyä kirjoitti:

        Kyseessä ei varmaankaan ole ainoa asia, jota et ymmärrä.
        Kirjoituksiesi perusteella uskon, että kohtaa päivittäin lukuisia asioita, joita et ymmärrä.
        Mutta älä ole suruissasi, ihmisistä puolet on keskimääräistä tyhmempiä, et siis ole yksin.

        Ruma ja läskikin vielä hähää! Ja silmälasit vähänks noloa!


      • Tuo ei
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Ruma ja läskikin vielä hähää! Ja silmälasit vähänks noloa!

        ... ollut itseironiaa.


    • Amatöörien juputusta

      Pitäkää pidemmät turvavälit molemmilla kaistoilla ja opetelkaa arvioimaan ajoneuvojen nopeuksia jo kaukaa. Ihan perusjuttuja. Käykää Keski-Euroopan motareilla ottamassa oppia. Siellä on hirvittävä määrä ns. hitaita ajoneuvoja kaksikaistaisillakin motareilla ilman suurempia ongelmia.

    • surkuhupaisaa

      on katsella kun moottoritiellä kertyy perään sellaisia tunareita jotka ei osaa ohittaa.
      Itse ajelen 100 navinopeutta ja kun sinne perään tulee se ensimmäinen tunari
      niin seuraava ei tiedä miten pääsis ohitse kun nopeus on sama kuin minulla.
      ei siitä ole arkojen kuljettajien helppo lähteä ohittamaan kun takaa tulee jo
      muitakin ohittajia.
      Omapa on syynsä kun jää taakse norkoilemaan vaikka haluaisi kovenpaa mennä.

    • Tielläliikkuja

      Onko teillä minuuttiaikataulu jopa lasten nukkumaanmenoajalle? Ihan niin vain naisena ja paljon tiellä liikkuvana kyselen? Parempi kuin et tekisi niitä lapsia, jos on niin kiire ohitella muita autoja siinä menee vielä muilta,itseltä ja lapsiltas henki. Paljon liikkuvana näitä minuuttiohittelijoita tulee nähtyä teillä ihan liikaakin. Toivottavasti ei ole yhtä kiire lapsentekohommissa. Pysy kotona, jos on liian kiire reissuilla.

      • Minäminäminäm

        Kyllä tuntuu ihmeelliseltä tämä aloittajan ajatusmaailma. Aivan kuin karavaanarit olisivat ainoa ajoneuvoryhmä, jolle on määrätty tietty nopeusrajoitus. Vastaavia ryhmiä on vaikka kuinka paljon ja jos nämä kaikki tunkisivat pienille ja mäkisille sivuteille, niin mitähän siitä seuraisi. Aloittaja unohtaa, että myös muilla ihmisillä on aikatauluja, myös sillä karavaanarilla voi olla kiire kotiin esim. hoitamaan vanhaa omaista tms. Jos on tosi tiukka aikataulu, níin se on syytä ottaa huomioon jo reissuun lähtiessä. Ei kannata uskoa pelkästään navigaattorin antamaan ajoaikaan, van pitää käyttää myös omaa järkeään. Tietenkin voitaisiin laskea kaikkien nopeuksia siihen 80 km tunnissa, niin liikenne soljuisi tasaiseen tahtiin ja aloittajakin olisi tyytyväinen.


      • -Hämmästelijä-
        Minäminäminäm kirjoitti:

        Kyllä tuntuu ihmeelliseltä tämä aloittajan ajatusmaailma. Aivan kuin karavaanarit olisivat ainoa ajoneuvoryhmä, jolle on määrätty tietty nopeusrajoitus. Vastaavia ryhmiä on vaikka kuinka paljon ja jos nämä kaikki tunkisivat pienille ja mäkisille sivuteille, niin mitähän siitä seuraisi. Aloittaja unohtaa, että myös muilla ihmisillä on aikatauluja, myös sillä karavaanarilla voi olla kiire kotiin esim. hoitamaan vanhaa omaista tms. Jos on tosi tiukka aikataulu, níin se on syytä ottaa huomioon jo reissuun lähtiessä. Ei kannata uskoa pelkästään navigaattorin antamaan ajoaikaan, van pitää käyttää myös omaa järkeään. Tietenkin voitaisiin laskea kaikkien nopeuksia siihen 80 km tunnissa, niin liikenne soljuisi tasaiseen tahtiin ja aloittajakin olisi tyytyväinen.

        "Aivan kuin karavaanarit olisivat ainoa ajoneuvoryhmä, jolle on määrätty tietty nopeusrajoitus."

        Kerrotko viestin, jossa olen ollut sitä mieltä, että karavaanarit ovat ainoa ajoneuvoryhmä, joka ajaa moottoritiellä 80km/h?

        "Jos on tosi tiukka aikataulu, níin se on syytä ottaa huomioon jo reissuun lähtiessä."

        Olen tästä samaa mieltä. Yksittäisen autoilijan aikataulu lienee keskimäärin yhtä tärkeä, eli sille autoilijalle itselleen suurin piirtein tärkein sillä kertaa. Yksittäinen ns. normiautoilija voi vaikuttaa aikatauluunsa lähtemällä aiemmin liikkeelle ja kas, on aiemmin perillä. Karavaanari voi vaikuttaa helposti parin sadan muun ihmisen aikatauluun kurvaamalla ruuhka-aikana moottoritieltä hitaammalle baanalle.

        Minäminäminä hyvinkin.


      • -Hämmästelijä-

        Aika pitkä aasinsilta tarvitaan, että päästään moottoritiekäyttäytymisestä panemiseen, mutta käyhän se näköjään aika näppärästi kun oikein selkä kyyryssä yrittää. Muutoinkin tuo ad hominem-argumentointi näyttää olevan tapana...


      • vanha caravaanari
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        "Aivan kuin karavaanarit olisivat ainoa ajoneuvoryhmä, jolle on määrätty tietty nopeusrajoitus."

        Kerrotko viestin, jossa olen ollut sitä mieltä, että karavaanarit ovat ainoa ajoneuvoryhmä, joka ajaa moottoritiellä 80km/h?

        "Jos on tosi tiukka aikataulu, níin se on syytä ottaa huomioon jo reissuun lähtiessä."

        Olen tästä samaa mieltä. Yksittäisen autoilijan aikataulu lienee keskimäärin yhtä tärkeä, eli sille autoilijalle itselleen suurin piirtein tärkein sillä kertaa. Yksittäinen ns. normiautoilija voi vaikuttaa aikatauluunsa lähtemällä aiemmin liikkeelle ja kas, on aiemmin perillä. Karavaanari voi vaikuttaa helposti parin sadan muun ihmisen aikatauluun kurvaamalla ruuhka-aikana moottoritieltä hitaammalle baanalle.

        Minäminäminä hyvinkin.

        Kerrohan minäminäminä miksi juuri caravaanarin pitää mennä sille hitaammalle baanalle, miksi et itse mene sinne otsasuoniasi pullistuttamaan.
        Ei ole missään määritelmää ettei matkailuvaunuyhdistelmällä saa ajaa moottoritiellä.


      • -Hämmästelijä-
        vanha caravaanari kirjoitti:

        Kerrohan minäminäminä miksi juuri caravaanarin pitää mennä sille hitaammalle baanalle, miksi et itse mene sinne otsasuoniasi pullistuttamaan.
        Ei ole missään määritelmää ettei matkailuvaunuyhdistelmällä saa ajaa moottoritiellä.

        Montahan kertaa nyt tuo syy on tähän keskusteluun tullut naputettua... ja lisäys siitä, että olen kyllä tietoinen, ettei mikään laki eikä asetus karavaanareiltakaan kiellä moottoritieajelua.

        Otetaan vielä kerran. Jos minä siirryn hitaammalle tielle tai siirrän matkaa ruuhkan ulkopuolelle, se nopeuttaa ehkä 10 muun ihmisen matkustamista. Jos karavaanari siirtyy pois moottoritieltä tai matkaa ruuhkahuipun ulkopuolella, se jouduttaa huomattavasti useamman ihmisen matkantekoa.


      • vanha caravaanari
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Montahan kertaa nyt tuo syy on tähän keskusteluun tullut naputettua... ja lisäys siitä, että olen kyllä tietoinen, ettei mikään laki eikä asetus karavaanareiltakaan kiellä moottoritieajelua.

        Otetaan vielä kerran. Jos minä siirryn hitaammalle tielle tai siirrän matkaa ruuhkan ulkopuolelle, se nopeuttaa ehkä 10 muun ihmisen matkustamista. Jos karavaanari siirtyy pois moottoritieltä tai matkaa ruuhkahuipun ulkopuolella, se jouduttaa huomattavasti useamman ihmisen matkantekoa.

        Onkos sinulla niin aikataulu tiukka sinne mummonmökille, sitten kun on vielä keinutuoli katolla siinä taajamacorollassa niin enpä hirviäsi kovinkaan lähellä ajella, mikset siis suosiolla mene sille hijaiselle baanalle.
        Ei ole yhtään poikkeuksellista että tämänpäivän yhdistelmät ovat yli 15 metriä pitkiä ja 2,5 metriä leveitä, niilläkö pitäisi mennä koluamaan jotain pikkuteitä, kuule, mene ihan itse sinne taajamacorollasi kanssa.
        Aikataulut ne on caravaanarillakin.


      • aloitin vuonna 1978
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Montahan kertaa nyt tuo syy on tähän keskusteluun tullut naputettua... ja lisäys siitä, että olen kyllä tietoinen, ettei mikään laki eikä asetus karavaanareiltakaan kiellä moottoritieajelua.

        Otetaan vielä kerran. Jos minä siirryn hitaammalle tielle tai siirrän matkaa ruuhkan ulkopuolelle, se nopeuttaa ehkä 10 muun ihmisen matkustamista. Jos karavaanari siirtyy pois moottoritieltä tai matkaa ruuhkahuipun ulkopuolella, se jouduttaa huomattavasti useamman ihmisen matkantekoa.

        Monellako minuutilla Lusi-helsinki välillä? Mihinkä saat talletettua sen mahdollisen 5 min ajan säästön, että voit seuraavalla kerralla myöhästyessäsi ottaa "pankkiin säästetystä ajasta" sen puuttuva osan?


      • -Hämmästelijä-
        vanha caravaanari kirjoitti:

        Onkos sinulla niin aikataulu tiukka sinne mummonmökille, sitten kun on vielä keinutuoli katolla siinä taajamacorollassa niin enpä hirviäsi kovinkaan lähellä ajella, mikset siis suosiolla mene sille hijaiselle baanalle.
        Ei ole yhtään poikkeuksellista että tämänpäivän yhdistelmät ovat yli 15 metriä pitkiä ja 2,5 metriä leveitä, niilläkö pitäisi mennä koluamaan jotain pikkuteitä, kuule, mene ihan itse sinne taajamacorollasi kanssa.
        Aikataulut ne on caravaanarillakin.

        Ei, kyse ei ollut tällä(kään) kertaa _minun_ aikataulusta, lähinnä siitä ystävällisyydestä muita kohtaan.

        Meinaatko itse, ettet osaa sompailla yhdistelmälläsi vanhalla Lahden tiellä, jossa kuitenkin on leveyttä ihan reilusti ja jolla minä suorastaan helposti pystyn ohjastaamaan omaa "taajamacorollaani"...?

        "mikset siis suosiolla mene sille hijaiselle baanalle"

        Luetun ymmärtämisessä vakava ongelma?!


      • tehkäämme näin
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Ei, kyse ei ollut tällä(kään) kertaa _minun_ aikataulusta, lähinnä siitä ystävällisyydestä muita kohtaan.

        Meinaatko itse, ettet osaa sompailla yhdistelmälläsi vanhalla Lahden tiellä, jossa kuitenkin on leveyttä ihan reilusti ja jolla minä suorastaan helposti pystyn ohjastaamaan omaa "taajamacorollaani"...?

        "mikset siis suosiolla mene sille hijaiselle baanalle"

        Luetun ymmärtämisessä vakava ongelma?!

        No olkaamme sitten "-Hämmästelijälle-" ystävällisiä ja siirtykäämme Vanhalle Lahdentielle että tämä "-Hämmästelijä-" pääsee ajamaan rauhassa taajamacorollalla
        mummolaan että lapset pääsevät sitten ajoissa nukkumaan.


      • -Hämmästelijä-
        aloitin vuonna 1978 kirjoitti:

        Monellako minuutilla Lusi-helsinki välillä? Mihinkä saat talletettua sen mahdollisen 5 min ajan säästön, että voit seuraavalla kerralla myöhästyessäsi ottaa "pankkiin säästetystä ajasta" sen puuttuva osan?

        Tämän ajan voisi tosiaan jossain vaiheessa kellottaa, mutta aika hankala tietää mikä osio johtuu karavaanareista ja mikä kaikesta muusta ruuhkasta.

        Mutta jos tosiaan oletetaan, että yksittäisellä henkilöautoilijalla menee karavaanareiden takia sillä Lusi-Helsinki välillä ylimääräistä aikaa 5 minuuttia. Oletetaan lisäksi, että yksittäisellä karavaanarilla menee 15 minuuttia ylimääräistä, jos reittivalinta on jokin muu, kuin moottoritie. Vielä lisää oletuksia, karavaanareita on 10 ja normaalisti karavaanareiden takia hidastamaan joutuvia henkilöautoilijoita on 100. Yhteensä karavaanareilla reittimuutoksen takia aikaa menee ylimääräistä 150 minuuttia, kun taas henkilöautoilijoilla säästyy 500 minuuttia. Veikkaan, että nuo oletukset suosii aika paljon karavaanareita, mutta suuntaviivat on kohdallaan.

        Mutta kuten sanottua, minulla ei tänäkään sunnuntaina ollut minuuttiaikataulua, mutta olin liikkeellä ruuhka-aikaan olosuhteiden pakosta.


      • -Hämmästelijä-
        tehkäämme näin kirjoitti:

        No olkaamme sitten "-Hämmästelijälle-" ystävällisiä ja siirtykäämme Vanhalle Lahdentielle että tämä "-Hämmästelijä-" pääsee ajamaan rauhassa taajamacorollalla
        mummolaan että lapset pääsevät sitten ajoissa nukkumaan.

        Noniin hienoa! Eihän tämä avautuminen sitten ihan hukkaan mennytkään ;)


      • -Hämmästelijä-
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Tämän ajan voisi tosiaan jossain vaiheessa kellottaa, mutta aika hankala tietää mikä osio johtuu karavaanareista ja mikä kaikesta muusta ruuhkasta.

        Mutta jos tosiaan oletetaan, että yksittäisellä henkilöautoilijalla menee karavaanareiden takia sillä Lusi-Helsinki välillä ylimääräistä aikaa 5 minuuttia. Oletetaan lisäksi, että yksittäisellä karavaanarilla menee 15 minuuttia ylimääräistä, jos reittivalinta on jokin muu, kuin moottoritie. Vielä lisää oletuksia, karavaanareita on 10 ja normaalisti karavaanareiden takia hidastamaan joutuvia henkilöautoilijoita on 100. Yhteensä karavaanareilla reittimuutoksen takia aikaa menee ylimääräistä 150 minuuttia, kun taas henkilöautoilijoilla säästyy 500 minuuttia. Veikkaan, että nuo oletukset suosii aika paljon karavaanareita, mutta suuntaviivat on kohdallaan.

        Mutta kuten sanottua, minulla ei tänäkään sunnuntaina ollut minuuttiaikataulua, mutta olin liikkeellä ruuhka-aikaan olosuhteiden pakosta.

        Tähän pitää vielä jatkaa sen verran, että henkilökohtaisesti se muutaman minuutin menettäminen ei ole se juttu, vaan se kun ajamisesta tulee pumppaamista ja sitä, kun tulpan selviämistä odotellessa porukka ajaa 10 sentin päässä takapuskurista.


      • tehkäämme näin
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Noniin hienoa! Eihän tämä avautuminen sitten ihan hukkaan mennytkään ;)

        Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta muista sitten kun ajelet yksin siellä moottoritiellä niin väistät mahdollisesti takaa tulevaa matkailuvaunuyhdistelmää joka saavutti sinut gebardin lailla, nääs kun matkailuvauyhdistelmät kulkevat lujempaa kuin sinun taajamacorollasi. Ilman ylinopeutta.


      • -Hämmästelijä-
        tehkäämme näin kirjoitti:

        Loppu hyvin kaikki hyvin, mutta muista sitten kun ajelet yksin siellä moottoritiellä niin väistät mahdollisesti takaa tulevaa matkailuvaunuyhdistelmää joka saavutti sinut gebardin lailla, nääs kun matkailuvauyhdistelmät kulkevat lujempaa kuin sinun taajamacorollasi. Ilman ylinopeutta.

        Ja näyttäähän se komealta kun taajamacorollani karvanopat heiluu vauhdin hurmasta! Ei kuitenkaan parane kiinnittää huomiota siihen, että heiluminen ie johdu oman auton vauhdista, ellei sitten renkaista johtuvaa tärinää lasketa...


      • Tuokaan ei
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Ja näyttäähän se komealta kun taajamacorollani karvanopat heiluu vauhdin hurmasta! Ei kuitenkaan parane kiinnittää huomiota siihen, että heiluminen ie johdu oman auton vauhdista, ellei sitten renkaista johtuvaa tärinää lasketa...

        ... ollut itseironiaa.


    • Orimattilan kautta

      Kukaan meistä ei voi valita kenen joukossa moottoritiellä ajaa.... voimme vain valita ajammeko siellä itse vai pysymmekö poissa. Asenne kysymys.... Eikö?

    • miksi moinen

      jurputus moottoriteiden liinenteestä kun sielleä ei ole mitään ruuhkaa
      joten liikenne kulkee omaa kulkuaan.
      Oiskohan tällä ;hämmästelijällä: muita angelmia.

      • ei välitetä..

        Eiköhäm tämä aloittaja ole taas yksi niistä, joiden mielestä liikenteen sujumista on se kun häntä väistetään.
        Onhan näitä moottoritiellä ohituskaistallakin takana valoja vilkuttavia euroopanomistajia ( = pellejä) aina ollut.


      • -Hämmästelijä-
        ei välitetä.. kirjoitti:

        Eiköhäm tämä aloittaja ole taas yksi niistä, joiden mielestä liikenteen sujumista on se kun häntä väistetään.
        Onhan näitä moottoritiellä ohituskaistallakin takana valoja vilkuttavia euroopanomistajia ( = pellejä) aina ollut.

        Just... jos nyt sitten jossain vaiheessa lukisit ne kommentit, onko kyseessä ollut nillitys omasta ehtimisestä, tai _minun_ väistämisestä vai jostain muusta.


      • Suomen motareilla
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Just... jos nyt sitten jossain vaiheessa lukisit ne kommentit, onko kyseessä ollut nillitys omasta ehtimisestä, tai _minun_ väistämisestä vai jostain muusta.

        ... ei minun mielestäni ole mitään ruuhkaa.

        Kyllä ne tämän kylän pienet hetkelliset sumput on pääsääntöisesti itseaiheutettuja - samoin kuin esim. satiaiset.


    • näin se varmaan on

      Tälle "-Hämmästelijälle-" maailma on niin uutta, ihmeellistä ja suurta sieltä takapenkillä olevasta turvaistuimesta katsottuna.

      • -Hämmästelijä-

        Näin se juuri on, hyvin tajuttu. Mutta muuta argumenttia et sitten keksinyt?


      • Eipä jankuttajalle
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Näin se juuri on, hyvin tajuttu. Mutta muuta argumenttia et sitten keksinyt?

        ... paljoa enemmän tarvi keksiäkään.


    • Klooo15

      Hämmästelijä on ymmärtänyt moottoriteiden tarkoituksen täysin väärin. Se, että siellä on se 120 km/h liikennemerkki, ei tarkoita sitä , että siellä ei voisi ajaa myös pienemmällä nopeudella. Moottoritien tarkoitus on siirtää liikenne taajamista pois, jotta melu ja saasteet vähenisivät ja liikenneturvallisuus parantuisi. Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin. Ei se karavaanarikaan ole siellä tiellä sitä lomaa viettämässä, vaan myös heillä on tarkoitus siirtyä paikasta toiseen, aivan samoin kuin sinulla. Ajan Lahdentietä joka aamu työhön ja mainitsemasi haitariliike on tuttua, mutta se kuuluu ruuhkaliikenteeseen ja jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla.

      • -Hämmästelijä-

        "Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin"

        No en... en Lahden kaupungin katuverkkoon, enkä varsinkaan vain oman matkustamiseni nopeuttamiseksi. Lahdenkadulle tuskin kukaan haluaa mennä liikennevaloihin nököttämään.

        Itse ajan samaa tietä joka aamu ja sen tason ruuhkassa ei ole enää mitään merkitystä, vaikka kaikki autot olisi karavaaneja. Silloin, kun liikennevirta kulkee päälle 100km/h (varsinkin kun päästään lähelle sitä 120km/h), 80km/h liikkuvat ajoneuvot hidastavat kaikkien muiden menemistä.

        "jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla"

        Tähän tullut jo muutamaan kertaan mainittua, että ihan aina se vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista.


      • kokeiles junaa
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        "Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin"

        No en... en Lahden kaupungin katuverkkoon, enkä varsinkaan vain oman matkustamiseni nopeuttamiseksi. Lahdenkadulle tuskin kukaan haluaa mennä liikennevaloihin nököttämään.

        Itse ajan samaa tietä joka aamu ja sen tason ruuhkassa ei ole enää mitään merkitystä, vaikka kaikki autot olisi karavaaneja. Silloin, kun liikennevirta kulkee päälle 100km/h (varsinkin kun päästään lähelle sitä 120km/h), 80km/h liikkuvat ajoneuvot hidastavat kaikkien muiden menemistä.

        "jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla"

        Tähän tullut jo muutamaan kertaan mainittua, että ihan aina se vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

        Olet varmasti ainut kun näinkin vähäpätöisestä "ongelmasta" itkee.


      • -Hämmentelijä-
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        "Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin"

        No en... en Lahden kaupungin katuverkkoon, enkä varsinkaan vain oman matkustamiseni nopeuttamiseksi. Lahdenkadulle tuskin kukaan haluaa mennä liikennevaloihin nököttämään.

        Itse ajan samaa tietä joka aamu ja sen tason ruuhkassa ei ole enää mitään merkitystä, vaikka kaikki autot olisi karavaaneja. Silloin, kun liikennevirta kulkee päälle 100km/h (varsinkin kun päästään lähelle sitä 120km/h), 80km/h liikkuvat ajoneuvot hidastavat kaikkien muiden menemistä.

        "jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla"

        Tähän tullut jo muutamaan kertaan mainittua, että ihan aina se vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

        Ja lapsia tehdään vielä lisääkin,mukavaa puuhastelua peitonalla...


      • -Hämmästelijä-
        kokeiles junaa kirjoitti:

        Olet varmasti ainut kun näinkin vähäpätöisestä "ongelmasta" itkee.

        Jos teet galluppia leirintäalueella, niin varmaankin... mutta jos alkuun epäiltiin, että minä olen jatkuvasti täällä samasta aiheesta valittamassa, niin meitä itkijöitä on maailmassa ainakin kaksi. Veikkaan kuitenkin, että sunnuntaisena iltapäivänä ruuhkassa kyselty gallup antaa vähän erilaisia lukuja.


      • -Hämmästelijä-
        -Hämmentelijä- kirjoitti:

        Ja lapsia tehdään vielä lisääkin,mukavaa puuhastelua peitonalla...

        Lasten tekemisen harjoittelu on mun mielestä mukavaa puuhaa peiton päälläkin.


      • Klooo15
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        "Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin"

        No en... en Lahden kaupungin katuverkkoon, enkä varsinkaan vain oman matkustamiseni nopeuttamiseksi. Lahdenkadulle tuskin kukaan haluaa mennä liikennevaloihin nököttämään.

        Itse ajan samaa tietä joka aamu ja sen tason ruuhkassa ei ole enää mitään merkitystä, vaikka kaikki autot olisi karavaaneja. Silloin, kun liikennevirta kulkee päälle 100km/h (varsinkin kun päästään lähelle sitä 120km/h), 80km/h liikkuvat ajoneuvot hidastavat kaikkien muiden menemistä.

        "jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla"

        Tähän tullut jo muutamaan kertaan mainittua, että ihan aina se vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

        Joopa joo, eli siis pitää vielä hyppiä edestakaisin moottoritielle ja taas kantatielle, ensin Heinola, Lahti, Mäntsälä ja Järvenpää sekä Kerava. Kyllä sinun pitäisi jättää tämä liikennesuunnitelu jollekin vähän fiksumalle tyypille ja keskity vaikkapa siihen lasten nukuttamiseen.


      • -Hämmästelijä-
        Klooo15 kirjoitti:

        Joopa joo, eli siis pitää vielä hyppiä edestakaisin moottoritielle ja taas kantatielle, ensin Heinola, Lahti, Mäntsälä ja Järvenpää sekä Kerava. Kyllä sinun pitäisi jättää tämä liikennesuunnitelu jollekin vähän fiksumalle tyypille ja keskity vaikkapa siihen lasten nukuttamiseen.

        Noniin, pahoittelen viestien epäselvyyttä, mutta vaikka Lusistakin on ollut puhetta, pienessä mielessäni olen ajatellut tähän asti ihan Lahti-Helsinki-väliä. Tämä ei ole ainakaan kovin selkeästi tullut esille.


      • ehdotusta
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        "Nyt sinä olisit laittamassa 15 metrin yhdistelmiä esim. Lahden kaupungin katuverkostoon vain siksi, että sinun matkustamisesi nopeutusi muutaman minuutin"

        No en... en Lahden kaupungin katuverkkoon, enkä varsinkaan vain oman matkustamiseni nopeuttamiseksi. Lahdenkadulle tuskin kukaan haluaa mennä liikennevaloihin nököttämään.

        Itse ajan samaa tietä joka aamu ja sen tason ruuhkassa ei ole enää mitään merkitystä, vaikka kaikki autot olisi karavaaneja. Silloin, kun liikennevirta kulkee päälle 100km/h (varsinkin kun päästään lähelle sitä 120km/h), 80km/h liikkuvat ajoneuvot hidastavat kaikkien muiden menemistä.

        "jos ei halua olla siinä mukana, on parempi siirtää lähtö toiseen aikaan tai mennä vaikkapa junalla"

        Tähän tullut jo muutamaan kertaan mainittua, että ihan aina se vain ei yksinkertaisesti ole mahdollista.

        Miksi pitää ajaa lahdentietä joka päivä? Sehän saastuttaakin. Paljon! Kannattaisiko se torppa tai kolmio ostaa siitä työpaikan nurkalta, koska noin paljon ajaminen kiukuttaa ja varsinkin lomailevat tienkäyttäjät


      • näin se varmaan on
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Noniin, pahoittelen viestien epäselvyyttä, mutta vaikka Lusistakin on ollut puhetta, pienessä mielessäni olen ajatellut tähän asti ihan Lahti-Helsinki-väliä. Tämä ei ole ainakaan kovin selkeästi tullut esille.

        Noniin, tulihan se totuus vihdoin sieltä, juuri kuten veikkasinkin

        "pienessä mielessäni olen ajellut tähän asti ihan Lahti-Helsinki-väliä"

        Eli istut siellä takapenkillä olevassa turvaistuimessa ja katselet ihmeellistä maailmaa.


      • -Hämmästelijä-
        näin se varmaan on kirjoitti:

        Noniin, tulihan se totuus vihdoin sieltä, juuri kuten veikkasinkin

        "pienessä mielessäni olen ajellut tähän asti ihan Lahti-Helsinki-väliä"

        Eli istut siellä takapenkillä olevassa turvaistuimessa ja katselet ihmeellistä maailmaa.

        Jos tämä oli nokkeluuden saralla parasta mihin kykenet, niin kannattaa varmaan ainakin koomikon ura jättää väliin.


      • -Hännysteliä-
        ehdotusta kirjoitti:

        Miksi pitää ajaa lahdentietä joka päivä? Sehän saastuttaakin. Paljon! Kannattaisiko se torppa tai kolmio ostaa siitä työpaikan nurkalta, koska noin paljon ajaminen kiukuttaa ja varsinkin lomailevat tienkäyttäjät

        Atriaa saa vielä Rumatikillä.


      • Airam 60W
        -Hännysteliä- kirjoitti:

        Atriaa saa vielä Rumatikillä.

        Harmittaa kun ne natsit meni häviämään sen sodan.

        Ne olisivat järjestäneet tälle rumatikki-miehellekin uuden hyödyllisen elämän lampunvarjostimena.


      • näinhän se on
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Jos tämä oli nokkeluuden saralla parasta mihin kykenet, niin kannattaa varmaan ainakin koomikon ura jättää väliin.

        Niin, sinähän olet varmaan syntyissäsi ollut valmis pelle, ainakin nyt olet esittänyt täysipäistä pelleä.


      • -Realistista-
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Noniin, pahoittelen viestien epäselvyyttä, mutta vaikka Lusistakin on ollut puhetta, pienessä mielessäni olen ajatellut tähän asti ihan Lahti-Helsinki-väliä. Tämä ei ole ainakaan kovin selkeästi tullut esille.

        Kaikkien tienkäyttäjien mieliksi ei kukaan tiellä kulkija pysty olemaan. Eikä tarvitsekaan yrittää olla. Riittää kun noudattaa tieliikenne lakia ja asetuksia. Tienkäyttäjien enemmistölle se riittää. Ruuhkassa vasenta kaistaa voi nopeimman ajaa pidempiä matkoja, koska ohituksia on jatkuvasti. Tarpeeksi pitkä turvaväli edellä ajavaan, että oikealta kaistaltakin pääsee käväisemään ohituskaistalla ohittamaan yksittäisen hitaamman ajoneuvon.


      • Sehän on vain
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Jos teet galluppia leirintäalueella, niin varmaankin... mutta jos alkuun epäiltiin, että minä olen jatkuvasti täällä samasta aiheesta valittamassa, niin meitä itkijöitä on maailmassa ainakin kaksi. Veikkaan kuitenkin, että sunnuntaisena iltapäivänä ruuhkassa kyselty gallup antaa vähän erilaisia lukuja.

        ... ja ainoastaan asennekysymys ja että miten toista arvostaa - gallupeissakin.

        Miksiköhän suomessa tuo liikenne on niin agressiivista verrattuna lansimaihin?

        ...ilmeisesti sen takia, että tuo ajokortti maksaa kohta 2500 ja sitten pitää sietää muita samalla baanalla - sietämätöntä!


      • No, eipä sinustakaan
        -Hämmästelijä- kirjoitti:

        Jos tämä oli nokkeluuden saralla parasta mihin kykenet, niin kannattaa varmaan ainakin koomikon ura jättää väliin.

        ... ammatinvalintaohjaajaa kyllä saa.


    • että silleen

      Ehkä siellä hiljaisella sivutiellä, joka kulkee sen nopean moottoritien vieressä, ajaa myös joku kovaa, joka haluaa päästä hitaammasta kahdeksaakymppiä kulkevaa karavaanarin ohi, jotta saisi lapsukaiset nukkumaan nukkumaanmenoaikaan. Sitten se nopeampi henkilöautokuski sadattelee keskustelupalstalla, että voisi ne hitaammat karavaanarit siirtyä vieressä kulkevalle moottoritielle, jotta nopeammat autot pääsisi helpommin ja turvallisemmin ohi, jotta saisivat lapsukaiset nukkumaan ajoissa.

      • -Hämmästeliä-

        Rumatikillä mennään kesäaikaan,entäs teillä?


    • -Ihmetyttää-

      Pitkäänhän tämäkin juttu oli ilman romutikin edustajaa.

      Eikö siellä Niuvassa ole mitään kokopäiväistä askarta.

    • pöhinä pannu

      mistä tunnistat caravaanarin?

      • Talvehtiin

        Rumatikin saat halvalla,mutta muista viedä syksyllä talvisäilöön.


      • hienosti pussuttaa
        Talvehtiin kirjoitti:

        Rumatikin saat halvalla,mutta muista viedä syksyllä talvisäilöön.

        On yksiasia jota en vaihda , On rumatikki !!


      • Talvehtiin kirjoitti:

        Rumatikin saat halvalla,mutta muista viedä syksyllä talvisäilöön.

        Ei tarvitse mennä Rumatikin vuoksi talvisäilöön, sitä olen käytössä testaillut jopa -32C lämpötiloissa ja uni maittoi hyvin lämpimässä autossa kun rumatikki puhalteli hönkäyksiään.


    • Minulla on yli 4 tonninen matkailuauto enkä sinun vuoksesi lähde millekään kiertotielle. Aiempi oli max 3,5 tn ja 100 lätkä pehvassa mutta en juurikaan ajanut yli 80:ä koska siinä on mukavampaa katsella hieman ympärilleen, vapaalla kun on.

      Mihin sinullakaan kiire on, taitaa olla vain huonoa järjestelykykyä sillä aika on jotain mitä meillä on käyttää vapaasti. On lisäksi vihreämpää ajella hitaammin ja kukatkin loistavat paremmin.

      Sinähän se hoppuilemalla häiritset monia, ota lunkisti niin maailmasi kirkastuu!

      • Rumatikkikö?

        Nykyisessäkin on eläkepapalla varmaan Rumatikki?


      • Ei mikään kiire

        Sama juttu ajan melkein aina 80km/h joka on sopiva vauhti kaikille. Laitan taas ministerille kirjeen 100km/h nopeuden pudottamisesta 80km/h tai 70km/h
        Tiet ovat jo sen verran huonossa kunnossa turvalliseen ajoon.


    • Tahvo ja Reino

      Ehdotuksesi on hyvä Fiatille. Meidän autolla ei uskalla ajaa lujempaa kuin 70 km /h
      Ne nivelet ovat muutenkin rikki ?

      • Rumatikki se on sellainen lämmitin joka toimii, ei ollut mitään ongelmaa vaikka -32C paukkui nurkissa kun rumatikki puhalteli kesäkelejä sänkykamariin.

        Olen myös kuvitellut Suomen teiden olevan huonossa kunnossa mutta kun viime kesänä tein pitkän lenkin Suomea Norjaa ja Ruotsia myöden pohjoisen kautta ja takaisin niin havaitsin jotta aika hyviä ne pääosin ovat ne tiet meillä kun vertaa noihin muihin pohjoismaihin.

        Kyllä Fiatin rungolla passaa ajella kovaakin jos haluaa, Saksassa olen alkoviautolla aikoinaan lasketellut 130 km/h nopeuksin ilman muuta ongelmaa kuin vuotava polttoainetankki, se alkoi tosiaan ryystämään noissa nopeuksissa.

        Ihan oman mukavuuteni vuoksi laskettelen hieman alakantti 80 nopeuksilla kun tiet ovat hyviä ja suoria sekä hitaammin jos tulaa mutkia matkaan. Siten ajaminen on mukavaa kun kerkiää katselemaan ympärilleen eikä ole kiirehormoonieritystä.


      • Ilkosillaan oltiin
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Rumatikki se on sellainen lämmitin joka toimii, ei ollut mitään ongelmaa vaikka -32C paukkui nurkissa kun rumatikki puhalteli kesäkelejä sänkykamariin.

        Olen myös kuvitellut Suomen teiden olevan huonossa kunnossa mutta kun viime kesänä tein pitkän lenkin Suomea Norjaa ja Ruotsia myöden pohjoisen kautta ja takaisin niin havaitsin jotta aika hyviä ne pääosin ovat ne tiet meillä kun vertaa noihin muihin pohjoismaihin.

        Kyllä Fiatin rungolla passaa ajella kovaakin jos haluaa, Saksassa olen alkoviautolla aikoinaan lasketellut 130 km/h nopeuksin ilman muuta ongelmaa kuin vuotava polttoainetankki, se alkoi tosiaan ryystämään noissa nopeuksissa.

        Ihan oman mukavuuteni vuoksi laskettelen hieman alakantti 80 nopeuksilla kun tiet ovat hyviä ja suoria sekä hitaammin jos tulaa mutkia matkaan. Siten ajaminen on mukavaa kun kerkiää katselemaan ympärilleen eikä ole kiirehormoonieritystä.

        Totta puhut Rumatikistä.Oltiin Muijankans vuonna -98 Sallassa,alkovi Dethleffsillä yläkopilla, vm-96.Pakkasta -46 C ja pirunkylmä tuuli pohjoisesta.Rumatikki ei käynyt edes täysillä,ilkosillaan tarjettiin makuukammarissa. Siinä moni keskuslämmittäjä ihmetteli asiaa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe