kunnallisessa terveystoimessa käytännössä tarkoittaa? Mitä tietoja sinne kirjoitetaan, minne tietoja tarvittaessa jaetaan, pyydetäänkö potilaalta lupa tietojen lähettämiseen ( jos esim. toinen lääkäri haluaa potilaasta jonkun erikoisalan lääkärin tietoja ), miten toimii kunnallisen terveystoimen sähköinen sairauskertomusjärjestelmä yksityisten lääkäriasemien välillä jne.?
Mitä sähköinen sairauskertomusjärjestelmä
79
3209
Vastaukset
- Osmo9
Vastauksia odottelen.
- ihan mitä vain cv
Kun olin synnytyssairaalassa, siellä oli kätilö, joka jostain syystä inhosi minua näkyvästi. Jossain vaiheessa käydessäni osaston toimistossa (josta piti aina hakea maitoannos vauvalle) huomasin, että kätilöllä oli potilaskertomukseni auki tietokoneella. Vilkaisin sitä uteliaana ja järkytyin. Siinä luki asioita kuten "vauvan äiti puhuu puhelua, jossa hän sanoo.... ja kuvaus puhelinkeskustelusta." ja muita vastaavia aivan asiattomia, ei mitenkään hoitosuhteeseeni liittyviä kommentteja. Kun kysyin asiasta, hoitaja kieltäytyi kommentoimasta merkintöjä mitenkään. Voin kuvitella, millaisen merkinnän sain siitä keskustelustamme rekisteriin...
Kun olimme kotiutuneet vauvan kanssa, lastensuojelu otti yhteyttä ja halusi tulla kotikäynnille. Ihmettelin miksi he olivat yhtäkkiä meistä kiinnostuneita. Asia tuotti silloin, tuoreena ensisynnyttäjänä aivan valtavaa stressiä minulle. Muistan että siivosin vessaa klo 02 yöllä, että meillä olisi mahdollisimman siistiä, kun sosiaalitäti tulee. Käynnin jälkeen he totesivat kyllä itsekin, että eiköhän asiat ole ihan ok ja kaikki hyvin.
Vasta jälkeenpäin tajusin, että ne kätilön kirjoittamat kommentit potilaskertomukseeni olivat aiheuttaneet tämän sosiaalihuollon kiinnostumisen. Olisi ollut ilmeisesti jälkeenpäin mahdollista pyytää reksiterin teksti itselle luettavaksi, mutta ajattelin että tapahtunut mikä tapahtunut, ja sen lukeminen olisi varmaan aiheuttanut ylimääräistä stressiä ja mielipahaa minulle vauva-arjen keskellä, joten jätin tilaamatta tiedot.
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville. - unettomanlapsenäiti
ihan mitä vain cv kirjoitti:
Kun olin synnytyssairaalassa, siellä oli kätilö, joka jostain syystä inhosi minua näkyvästi. Jossain vaiheessa käydessäni osaston toimistossa (josta piti aina hakea maitoannos vauvalle) huomasin, että kätilöllä oli potilaskertomukseni auki tietokoneella. Vilkaisin sitä uteliaana ja järkytyin. Siinä luki asioita kuten "vauvan äiti puhuu puhelua, jossa hän sanoo.... ja kuvaus puhelinkeskustelusta." ja muita vastaavia aivan asiattomia, ei mitenkään hoitosuhteeseeni liittyviä kommentteja. Kun kysyin asiasta, hoitaja kieltäytyi kommentoimasta merkintöjä mitenkään. Voin kuvitella, millaisen merkinnän sain siitä keskustelustamme rekisteriin...
Kun olimme kotiutuneet vauvan kanssa, lastensuojelu otti yhteyttä ja halusi tulla kotikäynnille. Ihmettelin miksi he olivat yhtäkkiä meistä kiinnostuneita. Asia tuotti silloin, tuoreena ensisynnyttäjänä aivan valtavaa stressiä minulle. Muistan että siivosin vessaa klo 02 yöllä, että meillä olisi mahdollisimman siistiä, kun sosiaalitäti tulee. Käynnin jälkeen he totesivat kyllä itsekin, että eiköhän asiat ole ihan ok ja kaikki hyvin.
Vasta jälkeenpäin tajusin, että ne kätilön kirjoittamat kommentit potilaskertomukseeni olivat aiheuttaneet tämän sosiaalihuollon kiinnostumisen. Olisi ollut ilmeisesti jälkeenpäin mahdollista pyytää reksiterin teksti itselle luettavaksi, mutta ajattelin että tapahtunut mikä tapahtunut, ja sen lukeminen olisi varmaan aiheuttanut ylimääräistä stressiä ja mielipahaa minulle vauva-arjen keskellä, joten jätin tilaamatta tiedot.
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.Vastaavaa kokenut. Olen käyttänyt lastani univaikeuksien ja päiväväsymyksen takia lääkärissä, ja olen saanut melko kylmää kohtelua. Nyt tilasin lastani koskevat paperit kotiin, ja kyllä sieppasi. Ensimmäinen lääkäri oli kirjannut tietoihin: lapsi OK, äiti tavattoman puhelias ja hakee huomiota, lapsi vetäytyy tilanteesta. Niinpä lääkäri ehdotti ensimmäisenä suljettua psykiatrista osastohoitoa ja muusta ei keskusteltu. Kun kieltäydyin tästä, muutakaan apua ei herunut.
Nyt on kierretty lääkäriltä toiselle, koulusta tulee viestejä, kun lapsi nukkuu tunnilla ja minä yritän jaksaa juosta yöt perässä.
Luulen, että apua olisi jo saatu ilman tuon ensimmäisen lääkärin kommentteja, mutta nyt tilanne jatkuu.
Kannattaa aika ajoin tarkistaa omat paperit sieltä terveyskeskuksesta tai muuten sinne saatetaan kirjata ylös aika harhaanjohtavia kommentteja. Nyt kun paperit on tullut ja sen jälkeen on käyty lääkärissä on kirjaukset olleet asiallisia ja lyhyitä. - blue.ice1
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.olen kokenut myös vastaavaa ja se on törkeetä.
sillä hetkellä tuntuu että kunhan toisten asiat voi olla miten vaan
mutta annas olla kun itse menee sanomaan niin siitä se riemu vasta tuleekin;) - Heebo92
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.Mieti millaista tuskaa elämäsi on. Kenenkään elämä ei ole mukavaa tässä maailmassa, ellei ole reikiä päässä. Mieti miten julma on ihminen joka tuo ihmisen tällaiseen maailmaan. Olet sellainen. Ettet vaan itseäsi varten tehnyt lasta?
Jos pullon henki antaisi minulle kolme toivetta, haluaisin onnellisuuden. Pullon henki naurahtaisi ja sanoisi että maailmassa ei voi olla onnellinen. Ja lisäisi siihen vielä "ellei ole reikiä päässä". Seuraava toivomus olisi etten olisi koskaan syntynytkään.
Ja monesti äidit ovat sitä mieltä, että "minä olen sinut synnyttänyt, joten saat kyllä jotain tehdä minun vuokseni". Ei ole millään tapaa oikeutettua. Jokaisen pitäisi haastaa oma äitinsä oikeuteen kivusta ja särystä, jota on elämässään kokenut. Mutta ei. Täällä setä Sauli antaa äitiyspaketin. Ja lapsilisää maksetaan 17 vuotta.
Isiä ei pidä syyttää koska heillä on kerrankin ollut ainutlaatuinen tilaisuus jolloin nainen on pyytänyt seksiä.
Lapsen sitten annetaan päättää miten haluaa lapsuutensa elää. Koska se on niin viisas kun se on oma lapsi. Ilmeisesti paras on ostaa sille tabletit ja läppärit jalkapallo- ja pianotuntien sijasta.
Ainoa ylpeydenaihe lapsesta on sen ollessa täysi-ikäinen, että hän osaa niin hyvin puhua englantia. Ja sehän johtuu vaan siitä että sitä fukkia ja seitania on huudettu niin pitkään sotapelin ääressä. Ja jokainenhan on hyvä jossain. Alkaa vaan nämä erityisosaamiset olla aika yleisiä.
200 vuoden sisällä väkiluku on kasvanut 700 prosenttia. Joka päivä väkiluku kasvaa 200 tuhannella. Mitä enemmän täällä on lössiä, sitä kurjempaa täällä on. Suurin osa haaveilee maaseutuelämästä, joka ei ole mahdollinen työelämän takia. Mutta jos nyt sattuu ostamaan mökin 20km päästä lähiöstä, kaupunki leviää kuin syöpä sen kohdalle parissa kymmenessä vuodessa. Sitten alkaa se remontin pauke kuulua sielläkin kuten täällä kaupungissa päivittäin. Myös sunnuntaina nykyään.
Talous asioista valitetaan kokoajan joka puolella. Jos väkiluku vähenisi, maallista vaurautta riittäisi enemmän kaikille. Jokainen ajattelee että eihän minun yksittäisen ihmisen tilanne vaikuta asiaan. On se vaan niin kiva katsoa kun lapset kasvaa ja on jotain mitä näyttää sille naapurin rouvalle. Aina kun mennään jonnekin hienoon tapahtumaan, niin lapsia käsketään olemaan kerrankin nätisti. Joku kun kysyy että onko lapsesi aina noin hyväkäytöksisiä, niin totta kai on. Kotona sitten jaetaan palkkiot siitä etteivät kaivaneet nenää ruokapöydässä.
Jos lapsi on hyvä lapsi, niin viimestään koulussa halutaan olla niinkuin muut. Alkaa tupakanpolton salailu, perjantaiset yökylät kavereiden luona, jotka vietetään oikeasti ulkona ryyppäämisen merkeissä.
Sellaisia ne lapset on, mutta ei minun lapsi. Voin hyvin luottaa että he eivät polta tupakkaa eivätkä kiroile ja kiusaa. Jossain vaiheessa poliisi tulee ovelle ja kysyy onko tämä teidän lapsi. Silloin se harhakuvainen onnellinen elämä kaatuu.
Jostakin syystä äidit suunnittelevat lapsen elämän ennen kuin se on alkanutkaan. Mutta et sinä voi pakottaa lastasi soittamaan trumpettia, jos se ei halua. Etkä saa hänestä tehtyä urheilijaa, kun et itsekään jaksa kävellä niitä työpaikan portaita. Matkasi taitat vaivattomimmalla välineellä. Autolla.
Koittakaa hyvät ihm... Koittakaa ihmiset laittaa oma elämänne järjestykseen ennenkuin rupeatte uutta elämää luomaan. - Määvaantäällä
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.Sairastin nuorena masennusjakson. Vieläkin lukee papereissa "Perussairautena masennus". Asioimpa terveydenhuollossa minkä tahansa asian takia, lääkärit olettavat automaattisesti vaivan olevan psykologinen. Helposti vielä kirjoittavat tekstin sen pohjalta kuin olisin jotenkin sairas enkä ihan täyspäinen. Eli uskottavuuteni potilaana on kokonaan mennyt, eikä minua oteta missään tosissaan. Tällaista terveydenhuoltoa Suomessa.
- perettas
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.Todella järkyttävää, jos tämä on totta. Huh,...täytyy muistaa pitää suu kiinni kaikissa paikoissa ja antaa ainoastaan harkinnan kanssa lyhyt kahden kirjaimen tai sitten viiden kirjaimen vastaus kysyttäessä eli siis, ei tai sitten kyllä.
Sairaalassa kantsii olla vierailuaikanakin hyvin hiljaa ja viedä vaikkapa vieraat jonnekkin osastolta pois keskustelemaan. - määvaantäällä
perettas kirjoitti:
Todella järkyttävää, jos tämä on totta. Huh,...täytyy muistaa pitää suu kiinni kaikissa paikoissa ja antaa ainoastaan harkinnan kanssa lyhyt kahden kirjaimen tai sitten viiden kirjaimen vastaus kysyttäessä eli siis, ei tai sitten kyllä.
Sairaalassa kantsii olla vierailuaikanakin hyvin hiljaa ja viedä vaikkapa vieraat jonnekkin osastolta pois keskustelemaan.Ei sitä kannata alkaa pelkäämään. Vastaan on tullut idiootteja, mutta myös ihania ihmisiä. Senkun ohittaa idiootit olan kohautuksella. Loppupeleissä sillä tekee itselleen vaan hallaa, jos ei rehellinen ole omasta terveydestä puhuttaessa.
- VKV;:;V.
Niissä rekistereissä voi siis lukea käytännössä mitä vain. Olen miettinyt, onkohan ongelma ohi kokonaan vieläkään. Lehtijutuista voi päätellä, että ilmeisesti monet alan ihmiset urkkivat tuttujen tietoja ihan uteliaisuuttaan, vaikka pääsy ihmisten tietoihin pitäisi olla tiukasti rajattu vain ko. tietoa tarvitseville.Potilaalla on oikeus saada kopiot kerran vuodessa kaikista omaa hoitoa koskevista asiakirjoista/alaikäisistä lapsistaan. Potilaalla on oikeus pyytää poistamaan ko. asiakirjoista asiattomat tekstit. Potilaan tietoja tulee käitellä iten ettei asiattomat niitä näe (toiset potilaat) ja tietoja saa käsitellä vain potilaan hoidosta vastaavan yksikön työntekijät. Potilaalla on mahdollisuus kirjallisesti pyytää ns. lokitiedot eli ketkä ovat potilaan tietoja katsoneet.Kaikista kokemistaan epäoikeudenmukaisuuksista voi tehdä valituksen ko. yksikön esimiehelle. Oikeus ei aina välttämättä toteudu. Esim. lääkäreillä on keskinäinen sopimus tukea/suojella kollegaa. Potilas antaa allekirjoituksellaan luvan omien terveystietojensa antamiseen/hankkimiseen tai kieltää molemmat. HUS-sairaaloiden alueella yksi annettu lupa koskee kaikkia HUS-sairaaloita. Terveyskeskukseen annetaan oma lupa tai kielto. Lupa/kielto voidaan kysyä/antaa suullisesti vastaanotolla lääkärin sitä kysyessä.
Itse olin kotisairaanhoidon asiakkaana suonensisäisen lääkityksen vuoksi. Ko. yksikön lääkärin ensikäynnillä kotiin, hän teki arvion ahdistuneisuudesta ja tarjosi lääkitystä, josta kieltäydyin. Jatkohoitoreseptiin hän oli kuitenkin tehnyt määräyksen ko. lääkkeelle. Lääke on riippuvuutta aiheuttava eikä sitä pidä määrätä tavallisiin esim. arkipäivän kuormituksesta johtuviin ahditustiloihin (minun tapaukseni) eikä ilman valvontaa tai terapiaa. Sen käyttö tulee aloittaa vähitellen ja lopettaa samoin. Ko. lääkkeellä on pahoja sivuvaikutuksia ja esim. se voi lisätä itsemurha-ajatuksia. Hoitojakson tekstiin hän oli sanellut maininnan havaitusta tilanteesta ja tekemästään lääkemääräyksestä. Tein asiasta valituksen yksikön ylilääkärille; kyseenalaistin sen kuinka puolen tunnin käynnin perusteella ko. lääkäri on voinut tehdä arvion minun mahdollisesta itsemurhataipumuksesta (hoidettiin jalan ruusua) ja määrätä ko. lääkettä ilman seurantaa. Pyysin poistamaan asiaa koskevan osion tekstistä epäasiallisena. Vastauksessa ylilääkäri puolusteli lääkärin halua auttaa minua ja kyseessä oli pienin mahdollinen annostu (ei ohjeistusta aloituksesta/lopetuksesta) ja että minua on ohjeistettu varaamaan aika terveysasemalle(omaseuranta?). Vatasinkin, että aika mielenkiintoista että riippuvuutta aiheuttavan lääkkeen aloitus ja valvonta laitetaan potilaan vastuulle. Entä jo potilas olisikin ollut vanhus tai muuten asioita ymmärtämätön? Jälkeenpäin ajattelin, että olisi pitänyt tehdä ilmoitus Valviraan tästä lääkeasiasta. Potilaan ei kuulu olla ko. lääkkeiden annostuksesta vastuussa ilman seurantaa. Itse ymmärsin olla hakematta ko. lääkettä kun olen työssäni nähnyt miten sitäkäytetään ja mitä se saa aikaan. Ko. lääkäri ei tiennyt ammattiani.
Potilaasta kirjataan vain terveystietoja ja hoidon toteutuminen potilaan näkökulmasta (Esim. Vauva on saanut lisämaitoa kun äidinmaitoa ei vielä heru riittävästi). Potilaasta ei siis kirjata kuinka vaikea/hankala hän on hoitajan mielestä ollut tai mitä äiti on puhelimessa puhunut. Jos oikeasti on jotain huolenaihetta niin asia hoidetaan toisin. - perettas
Määvaantäällä kirjoitti:
Sairastin nuorena masennusjakson. Vieläkin lukee papereissa "Perussairautena masennus". Asioimpa terveydenhuollossa minkä tahansa asian takia, lääkärit olettavat automaattisesti vaivan olevan psykologinen. Helposti vielä kirjoittavat tekstin sen pohjalta kuin olisin jotenkin sairas enkä ihan täyspäinen. Eli uskottavuuteni potilaana on kokonaan mennyt, eikä minua oteta missään tosissaan. Tällaista terveydenhuoltoa Suomessa.
Onko totta? En taida uskoa tuohon, vai uskonko?
Melkosen lapsengissä ollaan jos tuollalailla suhtaudutaan. - Huuhkaaaaja
VKV;:;V. kirjoitti:
Potilaalla on oikeus saada kopiot kerran vuodessa kaikista omaa hoitoa koskevista asiakirjoista/alaikäisistä lapsistaan. Potilaalla on oikeus pyytää poistamaan ko. asiakirjoista asiattomat tekstit. Potilaan tietoja tulee käitellä iten ettei asiattomat niitä näe (toiset potilaat) ja tietoja saa käsitellä vain potilaan hoidosta vastaavan yksikön työntekijät. Potilaalla on mahdollisuus kirjallisesti pyytää ns. lokitiedot eli ketkä ovat potilaan tietoja katsoneet.Kaikista kokemistaan epäoikeudenmukaisuuksista voi tehdä valituksen ko. yksikön esimiehelle. Oikeus ei aina välttämättä toteudu. Esim. lääkäreillä on keskinäinen sopimus tukea/suojella kollegaa. Potilas antaa allekirjoituksellaan luvan omien terveystietojensa antamiseen/hankkimiseen tai kieltää molemmat. HUS-sairaaloiden alueella yksi annettu lupa koskee kaikkia HUS-sairaaloita. Terveyskeskukseen annetaan oma lupa tai kielto. Lupa/kielto voidaan kysyä/antaa suullisesti vastaanotolla lääkärin sitä kysyessä.
Itse olin kotisairaanhoidon asiakkaana suonensisäisen lääkityksen vuoksi. Ko. yksikön lääkärin ensikäynnillä kotiin, hän teki arvion ahdistuneisuudesta ja tarjosi lääkitystä, josta kieltäydyin. Jatkohoitoreseptiin hän oli kuitenkin tehnyt määräyksen ko. lääkkeelle. Lääke on riippuvuutta aiheuttava eikä sitä pidä määrätä tavallisiin esim. arkipäivän kuormituksesta johtuviin ahditustiloihin (minun tapaukseni) eikä ilman valvontaa tai terapiaa. Sen käyttö tulee aloittaa vähitellen ja lopettaa samoin. Ko. lääkkeellä on pahoja sivuvaikutuksia ja esim. se voi lisätä itsemurha-ajatuksia. Hoitojakson tekstiin hän oli sanellut maininnan havaitusta tilanteesta ja tekemästään lääkemääräyksestä. Tein asiasta valituksen yksikön ylilääkärille; kyseenalaistin sen kuinka puolen tunnin käynnin perusteella ko. lääkäri on voinut tehdä arvion minun mahdollisesta itsemurhataipumuksesta (hoidettiin jalan ruusua) ja määrätä ko. lääkettä ilman seurantaa. Pyysin poistamaan asiaa koskevan osion tekstistä epäasiallisena. Vastauksessa ylilääkäri puolusteli lääkärin halua auttaa minua ja kyseessä oli pienin mahdollinen annostu (ei ohjeistusta aloituksesta/lopetuksesta) ja että minua on ohjeistettu varaamaan aika terveysasemalle(omaseuranta?). Vatasinkin, että aika mielenkiintoista että riippuvuutta aiheuttavan lääkkeen aloitus ja valvonta laitetaan potilaan vastuulle. Entä jo potilas olisikin ollut vanhus tai muuten asioita ymmärtämätön? Jälkeenpäin ajattelin, että olisi pitänyt tehdä ilmoitus Valviraan tästä lääkeasiasta. Potilaan ei kuulu olla ko. lääkkeiden annostuksesta vastuussa ilman seurantaa. Itse ymmärsin olla hakematta ko. lääkettä kun olen työssäni nähnyt miten sitäkäytetään ja mitä se saa aikaan. Ko. lääkäri ei tiennyt ammattiani.
Potilaasta kirjataan vain terveystietoja ja hoidon toteutuminen potilaan näkökulmasta (Esim. Vauva on saanut lisämaitoa kun äidinmaitoa ei vielä heru riittävästi). Potilaasta ei siis kirjata kuinka vaikea/hankala hän on hoitajan mielestä ollut tai mitä äiti on puhelimessa puhunut. Jos oikeasti on jotain huolenaihetta niin asia hoidetaan toisin.Just juu, on käynyt minullekin noin, että kirjoitetaan joku lääke pienellä annoksella, vaikka en sitä todellisudessa ole edes tarvinnut ja olen jo vastaanotolla sanonut, että kiitos ei en käytä riippuvuutta aiheuttava lääkkeitä. Nykyisin käytän tällaista sanontaa, kun tarjotaan mömmöä, jotta lähiomaisen kuoleman aiheuttama suru jää pois, " ei kiitos nalkkiinjoutumislääkettä".
- TimoU
Määvaantäällä kirjoitti:
Sairastin nuorena masennusjakson. Vieläkin lukee papereissa "Perussairautena masennus". Asioimpa terveydenhuollossa minkä tahansa asian takia, lääkärit olettavat automaattisesti vaivan olevan psykologinen. Helposti vielä kirjoittavat tekstin sen pohjalta kuin olisin jotenkin sairas enkä ihan täyspäinen. Eli uskottavuuteni potilaana on kokonaan mennyt, eikä minua oteta missään tosissaan. Tällaista terveydenhuoltoa Suomessa.
Masennusihminen on täysijärkinen, siitä ei ole epäilystäkään. Masennuspotilailla on ihan oikeesti erilaisia kipuja ja toisilla enemmänkin, jolloin kipua valittavilla potilailla myöskin on usein masennusta.
Joten masennuspotilaan kipu on usein depressioperäistä, ihan oikeaa kipua, johon auttaa siihen valmistetut lääkkeet. Kipulääkkeitä ei juuri siksi kannata masennuspotilaille kirjoittaa, koska kipulääke ei aina edes heille auta. Jos auttaa niin vähän aikaa ja kipu palaa jälleen.
Kyllä masennuspotilaat otetaan vakavasti ja kysymyksessähän on vakava sairaus.
Samalla tavalla tutkitaan ja tehdään kaikki tarvittavat laboratoriokokeet ja muut tutkimukset masentuneille kuin muillekkin. - kitkeränkatkera
VKV;:;V. kirjoitti:
Potilaalla on oikeus saada kopiot kerran vuodessa kaikista omaa hoitoa koskevista asiakirjoista/alaikäisistä lapsistaan. Potilaalla on oikeus pyytää poistamaan ko. asiakirjoista asiattomat tekstit. Potilaan tietoja tulee käitellä iten ettei asiattomat niitä näe (toiset potilaat) ja tietoja saa käsitellä vain potilaan hoidosta vastaavan yksikön työntekijät. Potilaalla on mahdollisuus kirjallisesti pyytää ns. lokitiedot eli ketkä ovat potilaan tietoja katsoneet.Kaikista kokemistaan epäoikeudenmukaisuuksista voi tehdä valituksen ko. yksikön esimiehelle. Oikeus ei aina välttämättä toteudu. Esim. lääkäreillä on keskinäinen sopimus tukea/suojella kollegaa. Potilas antaa allekirjoituksellaan luvan omien terveystietojensa antamiseen/hankkimiseen tai kieltää molemmat. HUS-sairaaloiden alueella yksi annettu lupa koskee kaikkia HUS-sairaaloita. Terveyskeskukseen annetaan oma lupa tai kielto. Lupa/kielto voidaan kysyä/antaa suullisesti vastaanotolla lääkärin sitä kysyessä.
Potilaasta kirjataan vain terveystietoja ja hoidon toteutuminen potilaan näkökulmasta (Esim. Vauva on saanut lisämaitoa kun äidinmaitoa ei vielä heru riittävästi). Potilaasta ei siis kirjata kuinka vaikea/hankala hän on hoitajan mielestä ollut tai mitä äiti on puhelimessa puhunut. Jos oikeasti on jotain huolenaihetta niin asia hoidetaan toisin.Tiedä lukeeko tätä kukaan,mutta riipustan kuitenkin. Kävin muutamavuosi ditten leikkauksrssa. Leikkaus meni täysin pieleen. Lääkäri määrädi kovia kipulääkkeitä, ja madennuslääkkeitä. Kului monta vuotta,ennenkuin tajusin pyytää sairaalasta hoitotietoni. Leikkaus piti tehdä leuanalussylkirauhasrn kohdalla olevan 10mm. Halkasialtaan ihonalaisen patin poisto ja minun piti päästä seuraavana päivänä kotiin. Leikkaushaava olikin yli 10cm. Pitkä. Korvalehdessä oli alkuviiltoa,ja viilto jatkui pitkälle alas kaulaan. Nyt on isoja hermonpäiden katkastuja patteja pullottamassa kaulalla. Suu on vino,kaula leikatultapuolelta laiha ja lihakseeton. Koko kaula ja niskaalueella jäytää kova kipu. Ihmisyys on viety. Tilatuissa sairaskertomukseen oli kirjattu, että mulla on servikaalinen dystunia ja että se on ollut mulla jo ennen leikkausta. Kpko epikriisi on silkka väärennös. Sanokaa nyt viisaammat mitä minun pitää tehdä,jotta saisin oikeutta, koska puhumalla asia ei selviä. Kipujen poistamiseksi,sairaalassa sanottiin,että pitää leikata toinenkinpuoli. Lääkri on täysin mielivaltainen ja uskottelee mulle silkkaa soopaa. Mistä on mahdollisuus saada oikeutta?
- Tietäväinen
Esimerkkinä kunta: sähköinen järjestelmä sisältää mm. henkilön terveystietoja, lääkitystietoja, kotipalvelutietoja. Tietoja kerätään potilaalta/asiakkaalta hoitosuhteessa kunnan terveydenhuollon tietojärjestelmään. On tarkoin rajattu, kuka ja missä tilanteissa tietoja saa katsella. Neuvolan tai työterveyshuollon tiedot eivät näy terveyskeskukseen, tai toisin päin.
Potilailta pitäisi aina kysyä, saako hoitoon liittyviä tietoja luovuttaa hoitoon liittyvissä asioissa (esim. erikoissairaanhoitoon.) Sama erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon. Järjestelmässä on täppä, kun asia on varmistettu. Sama koskee e-reseptiä. Potilaalle kuuluu antaa tarvittava info e-reseptistä ja merkitä täppä ruutuun: on saanut suullisen ja kirjallisen informaation, on lupa e-reseptiin. Valitettavasti tapahtuu, että joskus terveystietoja välitetään hoitopaikkojen välillä myös ilman, että potilaan lupa on kysytty. Kysymyksessä on kuitenkin välittömästi hoitoon liittyvä informaatio.
Terveystietojärjestelmiä on lukuisia, ne eivät keskustele keskenään. Tieto kulkee, jos tarvitaan, tuolloin suullisesti tai kirjallisesti. Yksityiset eivät pääse kunnallisen tietojärjestelmän sisälle = jos käyt arassa asiassa yksityisellä, tieto ei välity, jollet halua.
Asiakkaalla on oikeus pyynnöstä saada tarkistaa tietonsa, mistä tahansa rekisteristä.- mediatri
Täällä työterveyshuolto ja kunnallinen terveyskeskus käyttää samaa tietojärjestelmää. Asiakas voi antaa luvan halutessaan tietojen näkymiseen myös terveyskeskukseen jos käyttää työterveyshuoltoa.
- Potilastiedot
Oikeus myös korjauttaa asiaton tieto eli jos ei pidä paikkaansa.
Se tulee poistaa tai korjata. Näin käsitän kun lukee opasta. - Potilastiedot
Potilastiedot kirjoitti:
Se tulee poistaa tai korjata. Näin käsitän kun lukee opasta.Oikeus myös saada lukea tietonsa vuoden välein ainakin.
- perettas
Mikä voi olla siis sellainen hoitoon littyvä informaatio, joka ilman potilaan lupaa voitaisiin siirtää esimerkiksi erikoissairaanhoidon puolelle terveyskeskuksen lääkäriltä?
Eli siis kaikki sairauskertomukset tietenkin on lupa jokaisen potilaan itse lukea ja varmistaa jotta kaikki hänen itsensä sanomat asiat on ymmärretty oikein ja tulkinnat ovat myös oikein.
Kysyn, jos haluan tarkistaa tietoni sähköisestä sairauskertomusrekistä kokonaisuudessaan kakki minusta kirjoitetut sivut, niin mihin tulee ottaa yhteyttä? - 7 7
Potilastiedot kirjoitti:
Se tulee poistaa tai korjata. Näin käsitän kun lukee opasta.Epäilen kyllä, sillä lääkärien tekemiin hoitopäätösiin on vaikea päästä käsiksi. Faktavirheisiin kyllä esimerkiksi jos määrätyn lääkkeen nimi on kirjoitettu väärin, näin olettaisin.
Sitä tietojen lukuoikeutta kannattaa käyttää, eikä pidä luottaa sokeasti siihen että kaikki mahdollinen on tehty potilaan etua silmälläpitäen, vaan kyllä siellä osataan ennakoida mahdollisia seuraamuksia kustannus tai muulla tasolla.
Semmoinen voi heijastua esimerkisi vuosia myöhemmin eläkepäätöksen käsittelyyn kun aletaan kaivella sairauksia ja muuta. - 1 1
perettas kirjoitti:
Mikä voi olla siis sellainen hoitoon littyvä informaatio, joka ilman potilaan lupaa voitaisiin siirtää esimerkiksi erikoissairaanhoidon puolelle terveyskeskuksen lääkäriltä?
Eli siis kaikki sairauskertomukset tietenkin on lupa jokaisen potilaan itse lukea ja varmistaa jotta kaikki hänen itsensä sanomat asiat on ymmärretty oikein ja tulkinnat ovat myös oikein.
Kysyn, jos haluan tarkistaa tietoni sähköisestä sairauskertomusrekistä kokonaisuudessaan kakki minusta kirjoitetut sivut, niin mihin tulee ottaa yhteyttä?Eli siis kaikki sairauskertomukset tietenkin on lupa jokaisen potilaan itse lukea ja varmistaa jotta kaikki hänen itsensä sanomat asiat on ymmärretty oikein ja tulkinnat ovat myös oikein.
... pääsääntöisesti näin, ja tosiaan voi pyytää kaikki tiedot jotka saa maksutta kerran vuodessa, ja maksullisesti loputkin, korjaamista ei juuri hyödytä edes yrittää
Kysyn, jos haluan tarkistaa tietoni sähköisestä sairauskertomusrekistä kokonaisuudessaan kakki minusta kirjoitetut sivut, niin mihin tulee ottaa yhteyttä?
... esimerkiksti terveyskeskuksen potilastoimistoon, jossa teet kirjallisen pyynnön - xxzmCK
perettas kirjoitti:
Kysyn, jos haluan tarkistaa tietoni sähköisestä sairauskertomusrekistä kokonaisuudessaan kakki minusta kirjoitetut sivut, niin mihin tulee ottaa yhteyttä?Silloin kun olet pakkohoitoa vailla eli sinut todetaan itselle tai muille vaaralliseksi ja saat ns. M-lähetteen. Toinen taitaa olla tartuntatautilakien mukaiset tiedot, esim. akuutti tarttuva tuberkuloosi.Poliisi hakee kotoa jos et vapaaehtoisesti käy hakemassa lääkkeitäsi.
Halutessasi tarkistaa tietosi, ota yhteyttä kyseiseen sairaalaan/terveyskeskukseen. - SAMU2013
1 1 kirjoitti:
... pääsääntöisesti näin, ja tosiaan voi pyytää kaikki tiedot jotka saa maksutta kerran vuodessa, ja maksullisesti loputkin, korjaamista ei juuri hyödytä edes yrittää
Kysyn, jos haluan tarkistaa tietoni sähköisestä sairauskertomusrekistä kokonaisuudessaan kakki minusta kirjoitetut sivut, niin mihin tulee ottaa yhteyttä?
... esimerkiksti terveyskeskuksen potilastoimistoon, jossa teet kirjallisen pyynnönMistä tiedän ettei mitään ole poistettu tiedoistani?
- näin-on-tosi
xxzmCK kirjoitti:
Silloin kun olet pakkohoitoa vailla eli sinut todetaan itselle tai muille vaaralliseksi ja saat ns. M-lähetteen. Toinen taitaa olla tartuntatautilakien mukaiset tiedot, esim. akuutti tarttuva tuberkuloosi.Poliisi hakee kotoa jos et vapaaehtoisesti käy hakemassa lääkkeitäsi.
Halutessasi tarkistaa tietosi, ota yhteyttä kyseiseen sairaalaan/terveyskeskukseen.Monet joutuu nykyään tahtomattaan pakkohoitoon juuri lääkkeiden vaarallisten haittojen takia. mm. nuo ssri- lääkkeet ym. vastaavat aiheuttavat toisten ja jopa itsensä tappoja. Kysymys on siis monessa pakkohoitotapauksessa lääke syynä. Ilman ko lääkettä potilas olisi tervejärkinen eikä pakkohoitopaikassa.
- näin-on-tosi
näin-on-tosi kirjoitti:
Monet joutuu nykyään tahtomattaan pakkohoitoon juuri lääkkeiden vaarallisten haittojen takia. mm. nuo ssri- lääkkeet ym. vastaavat aiheuttavat toisten ja jopa itsensä tappoja. Kysymys on siis monessa pakkohoitotapauksessa lääke syynä. Ilman ko lääkettä potilas olisi tervejärkinen eikä pakkohoitopaikassa.
lisään vie sellasen asian, niin Kelallehan se on sama, mitä tuolla sähköisessä sairauskertomuksissa lukee, sillä kaikki niin yksityisten lääkäriasemien lääkärissäkäynnit myös erikoislääklärilläkäynnit näkyvät tottakai Kelalle samalla tavalla kuin kunnallisen puolen. Varmemmin vielä yksityiset lääkärissäkäynnit, koska niistä potilas maksaa itse kaiken ja saa sitten Kelakorvauksena osan takaisin.
Turha sitä on pelätä mitä Kela näkee ,...kaiken tarvittavan ja kaikista potilaista tottakai. - näin-on-tosi
näin-on-tosi kirjoitti:
lisään vie sellasen asian, niin Kelallehan se on sama, mitä tuolla sähköisessä sairauskertomuksissa lukee, sillä kaikki niin yksityisten lääkäriasemien lääkärissäkäynnit myös erikoislääklärilläkäynnit näkyvät tottakai Kelalle samalla tavalla kuin kunnallisen puolen. Varmemmin vielä yksityiset lääkärissäkäynnit, koska niistä potilas maksaa itse kaiken ja saa sitten Kelakorvauksena osan takaisin.
Turha sitä on pelätä mitä Kela näkee ,...kaiken tarvittavan ja kaikista potilaista tottakai.jos täällä pelonsekasena elelee niin eihän sitä vois ees apteekkiin mennä, kun Kela näkee heti, millon on mömmöt ostettu. Ja apteekkikin näkee, jotta moisiin.
- zudum
Käytännössä: ne tiedot on susta sähkösessä muodossa jolloin niitä on siinä mielessä helppo käyttää että jos joudut vaikka äkillisesti leikkaukseen ei tietojasi tarvitse lähettää erikseen "omalta" terveysasemaltasi leikkaavaan sairaalaan (olettaen että ovat samassa tietojärjestelmässä). Sinne kirjataan sun hoitoon vaikuttavat asiat, ei muuta (esim. juuri leikkauksessa kirjoitetaan sen sujumisesta ja osastolla ollessasi tarkkaillaan mm. haavan kuntoa).
Muistelen että pitää erikseen suostua tietojen jakamiseen, tosin en ole varma miten se kunnan sisäisesti toimi (sairaala-terveysasema) kun käyttävät samaa järjestelmää.
Yksityisillä ja kunnallisella on useasti eri sovellukset eikä näin ollen pääsyä lainkaan toistensa tietoihin. Eli joudut kertomaan kaiken sanallisesti tai pyytämään tulosteena tiedot vietäväksi toiselle osapuolelle. - kesis2
Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä saa katsoa potilaan tietoja jos potilas ei sitä ole erikseen kieltänyt. Ohjelmat ainakin Vantaalla ja HUS:ssa on erilaiset, mutta tiedot näkyy sellaisen viitetietojärjestelmän kautta. Potilas voi kyllä kieltää tietojen katselun, mutta harva sen tekee. Eihän se kannata koska se on potilaan etu, että hoitava lääkäri näkee kaikki potilaan tiedot.
- hei kottaa
niin. tärkeintä koko järjestelmässä on se, ettei potilas itse saa lukea hänestä järjestelmään kirjattua tietoa. potilasuojelu olisi järjestelmälle osuvampi nimi
- SAMU2013
Hoiturit on kautta aikojen olleet kahvipöytäläpättejä.
- 18+7
Sähköisessä potilasjärjestelmässä näkyvät hoitotiedot kaikkialla saman palveluyksikön toimipisteissä. Potilaalla on oikeus saada kirjallislla pyynnöllä nähdä sairauskertomusmerkintänsä. Potilas ei voi vaatia tietoja muutettavaksi tai poistettavaksi, ellei niissä ole selkeästi osoitettavaa virhettä.
Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon väliset tietosiirrot hoidetaan usein potilaan suostumuksella. Yleensä ei ole olemassa järkevää perustetta kieltää tietojen siirtämistä, jos asioi kahdessa toimipisteessä. Hoidon turvallisuuden takaamiseksi hoitavien henkilöiden on tärkeää nähdä esimerkiksi sairaalassa tehdyt lääkemuutokset terveyskeskuksesta käsin, jos potilas siellä asioi.
Sähköiseen reseptijärjestelmään kertätään tiedot potilaalle määrätyistä lääkeaineista. Tietojen katseluun vaaditaan potilaan lupa (suullinen tai kirjallinen suostumus tai tilanne, jossa potilasturvallisuus tietojen tarkastamista vaatii. Toisaalta lääkärit voivat myös katsoa syyksi olla määräämättä potilaalle lääkkeitä, jos eivät voi olla varmojen lääkityksen toteutumisen turvallisuudesta tai lääkkeiden asianmukaisesta käytöstä. - 1984
Potilastietoihin voi käytännössä kirjoittaa mitä vain, mikä liittyy asiontiisi ja hoitoosi: hoitohenkilökunnalle kertomasi asiat, tutkimustulokset ja henkilökunnan havainnot jne. Tiedoille on ominaista se, että ne säilyvät eliniän ja nykylaki ei käytännössä edes salli niiden poistamista. Sinänsä tämä palvelee usein potilaan etua, mutta onko näin kaikissa tapauksissa?
Ota huomioon, että kaikki tietosi on kohta tarkoitus tallentaa valtakunnalliseen Kelan ylläpitämään keskusarkistoon (Kanta). Eduskunta muutti lakia yllättäen niin, että tämä tuli mahdolliseksi. Eli jos olet vaikkapa tehnyt 19-vuotiaana abortin tai puhunut 17-vuotiaana yksityislääkärille seksuaali-identiteetin ongelmista, nämäkin tietosi löytyvät keskusrekisteristä vielä 50 vuoden päästä, jos olet elossa. Vertailun vuoksi: jos pahoinpitelet jonkun, tietosi poistetaan poliisin rekistereistä joidenkin vuosien kuluttua. - On tullut koettua
Jooh onhan siellä rekisterissä ilmeisesti kaikkea turhaa ja harhaanjohtavaa.
- Doc1982
Tietojen luovuttamisesta:
Yhteisrekisteri
Yhteisrekisteri on sairaanhoitopiirin alueen kunnallisen terveydenhuollon rekisterinpitäjien yhteinen potilastietorekisterien kokonaisuus. Yhteisrekisterissä olevien potilastietojen käyttö tai luovutus edellyttää potilaan informointia. Informoinnin tulee sisältää myös tieto siitä, että potilaalla on oikeus kieltää tietojensa luovutus yhteisrekisterin eri rekisterinpitäjien välillä.
Kun potilaalle on annettu informaatio yhteisrekisterin käytöstä, hänen potilastietonsa ovat käytettävissä sairaanhoitopiirin yhteisrekisterin sisällä eri rekisterinpitäjien tai toimintayksiköiden välillä ilman erillistä suostumusta. Alueet voivat käyttää yhteisrekisterin informointien ja kieltojen hallinnointiin tiedonhallintapalvelua, minkä myötä potilaalle avautuu mahdollisuus itsenäisesti hallita näitä Omien tietojen katselussa.
Tietojen luovutukseen tarvitaan potilaan suostumus
Potilastiedon arkistoon tallennetut potilastiedot ovat ko. tiedon tallentaneen terveydenhuollon palvelujen antajan käytettävissä. Tietojen luovuttaminen muille terveydenhuollon palvelujen antajille edellyttää potilaan antamaa suostumusta. Suostumus on voimassa toistaiseksi ja käsittää kaikki järjestelmässä jo olevat ja myös siihen myöhemmin tallennettavat potilastiedot. Potilas voi kuitenkin rajata suostumuksen laajuutta erikseen tekemällään kiellolla. Suostumuksen tai kiellon tai niiden peruutuksen voi tehdä palveluun liittyneen terveydenhuollon palvelujen antajan luona ja tulevaisuudessa Omien tietojen katselu -palvelussa. - LTg1
Omiin potilastietoihin on mahdollista päästä käsiksi. Teet vain hoitavalle sairaanhoitopiirille potilasrekisterin tarkastuspyynnön kaavakkeen avulla , tässä esimerkiksi HUS:n
http://www.hus.fi/potilaalle/potilaan_oikeudet/potilaan-oikeus-tietoon/Sivut/default.aspx - olis hyvä tietää
Miten pitkältä ajalta tietoja laitetaan, eli vaikkapa vuosikymmeniä sitten tapahuneista jutuista? ja eri lääkäriasemilla, yhdistetäänkö ne kaikki.
- kröhöm..
Voiko niitä tietoja joku katsoa ihan uteliaisuuttaan??
- ,f dnk gdn l gf
Niistä tahoista joilla on pääsy rekisteriin - voi, ja katsookin. Se on kiellettyä, osa jää kiinni, useimmat eivät.
Ulkopuolisista - kaikki tietävät miten alttiita aivan kaikki tietojärjestelmät ovat tietomurroille ja hakkeroinnille. - Tietoturvasta
Vanhoja,paperimuodossa olevia tietoja ei enää siirretä koneelle,ellei ole tarvetta niitä meneillään olevan hoidon takia sinne skannata,muutoin ne jäävät paperiarkistoon.
Eri lääkäriasemilla tapahtuvasta hoidosta annat suostumuksen toiseen yksikköön tietojen saamiseksi,ilman lupaasi niitä ei saa eri yksikössä katsella.Tiedot näkyvätkin vain,mikäli on käytössä samanlainen sähköinen potilastietojärjestelmä ja niitä ohjelmia on tällä hetkellä käytössä useita.
Uteliaisuuttaan kukaan ei pääse tietojasi katsomaan,ilman että siitä jää jälki tietojärjestelmään.Tällä tavoin ne lehtien palstoille päätyneet "urkkijat" on saatu kiinni.En vaan ymmärrä,miten kukaan on niin tyhmä,että katselee ilman hoitosuhdetta ihmisten tietoja,kun kaikki tietää,että joka klikkauksesta jää jälki koneelle...Eli potilastiedot on hyvin suojattu uteliailta katseilta! - ei titteleitä
,f dnk gdn l gf kirjoitti:
Niistä tahoista joilla on pääsy rekisteriin - voi, ja katsookin. Se on kiellettyä, osa jää kiinni, useimmat eivät.
Ulkopuolisista - kaikki tietävät miten alttiita aivan kaikki tietojärjestelmät ovat tietomurroille ja hakkeroinnille.niin tämä on todella iso ongelma,koska tässä maassa riittää näitä mielivaltaisia joilta kuitenkin puuttuu se tieto ja he pystyvät tekemään paljon vahinkoa!Heitä on työelämässä pomoina jne..Yksityisyyden rikkominen (koskemattomuus)on rikollista toimintaa!Tässä maassa tarvittaisiin kunnon "remontti",vääriä ihmisiä on väärillä paikoilla!
- Ithemmo
Voi katsoa mutta se on kiellettyä. Muutamien henkilöiden työsuhteita on tietääkseni purettu tästä syystä ja toiset ovat saaneet sakkoja.
Osa käryää levitettyään tietoja, joista heidän ei pitäisi olla tietoisia. Käyttäjälogeista sitten näkyy, että on käyty lukemassa tietoja, vaikka tehtävä ei sitä edellytä.
Toiset käryää sairaaloiden omavalvontaisissa pistotesteissä, joissa tsekataan satunnaisten tai vähemmän satunnaisten (kuten poliisien Myllylä case) potilaiden tietoja lukeneiden tarvetta lukea tietoja.
Oma lukunsa ovat tietenkon ne, joilla on oikeus käydä työtehtävän vuoksi lukemassa, ja jotka juotuavat tiedot ulkopuolisille vastoin vaitiololupaustaan.
Aina ja kaikkialla arkaluonteisten tietojen äärellä niitä, joilla uteliaisuus, rahanhimo tai muu pimeä syy sumentaa järjen. - vaitiolovelvollisuus
Tietoturvasta kirjoitti:
Vanhoja,paperimuodossa olevia tietoja ei enää siirretä koneelle,ellei ole tarvetta niitä meneillään olevan hoidon takia sinne skannata,muutoin ne jäävät paperiarkistoon.
Eri lääkäriasemilla tapahtuvasta hoidosta annat suostumuksen toiseen yksikköön tietojen saamiseksi,ilman lupaasi niitä ei saa eri yksikössä katsella.Tiedot näkyvätkin vain,mikäli on käytössä samanlainen sähköinen potilastietojärjestelmä ja niitä ohjelmia on tällä hetkellä käytössä useita.
Uteliaisuuttaan kukaan ei pääse tietojasi katsomaan,ilman että siitä jää jälki tietojärjestelmään.Tällä tavoin ne lehtien palstoille päätyneet "urkkijat" on saatu kiinni.En vaan ymmärrä,miten kukaan on niin tyhmä,että katselee ilman hoitosuhdetta ihmisten tietoja,kun kaikki tietää,että joka klikkauksesta jää jälki koneelle...Eli potilastiedot on hyvin suojattu uteliailta katseilta!Valitettavasti potilastiedot eivät ole mitenkään suojattu, kaikki joilla on oikeudet, voivat vapaasti katsoa toisten tietoja. Se on tietenkin laitonta. Onneksi kaikki tietojärjestelmät eivät pelitä yhteen, ihan kaikkiin tietoihin ei sama henkilö pääse käsiksi.
Olen töissä hoitoalalla ja tiedän, että esimieheni tutkii tietojani, koska hän tietää sairauksistani enemmän kuin minä itse.
Lisäksi olen ollut paikalla, kun hän katsoo meiltä toiseen hoitopaikkaan lähetetyn potilaan tietoja, joka sekin on laitonta.
Mutta mitä tehdä? Työsuhde on pian entinen, jos tekee rikosilmoituksen esimiehestä. - huolestuttavaa kehitystä
Ithemmo kirjoitti:
Voi katsoa mutta se on kiellettyä. Muutamien henkilöiden työsuhteita on tietääkseni purettu tästä syystä ja toiset ovat saaneet sakkoja.
Osa käryää levitettyään tietoja, joista heidän ei pitäisi olla tietoisia. Käyttäjälogeista sitten näkyy, että on käyty lukemassa tietoja, vaikka tehtävä ei sitä edellytä.
Toiset käryää sairaaloiden omavalvontaisissa pistotesteissä, joissa tsekataan satunnaisten tai vähemmän satunnaisten (kuten poliisien Myllylä case) potilaiden tietoja lukeneiden tarvetta lukea tietoja.
Oma lukunsa ovat tietenkon ne, joilla on oikeus käydä työtehtävän vuoksi lukemassa, ja jotka juotuavat tiedot ulkopuolisille vastoin vaitiololupaustaan.
Aina ja kaikkialla arkaluonteisten tietojen äärellä niitä, joilla uteliaisuus, rahanhimo tai muu pimeä syy sumentaa järjen.Ei kai siinä mitään, jos joku fyysinen sairaus tai esim kaatumisesta tulleet vammat ja niiden hoito lääkkeineen kirjataan vaikka kaikkien nähtäville, mutta ongelmallisimpana pitäisin psykiatrian puolen kirjauksia, siellä kun kirjataan KAIKKI, mitä kerrot, keskusrekisteriin, jopa mitä MUISTA IHMISISTÄ puhut (tyyliin joku 'naapurin Matti hakkasi vaimoaan ja uhkaili') !!! Pitkät hoitosuhteet tuottavat laaja-alaisen potilashistorian ja jopa laajan "sukuselvityksen", ja ne KAIKKI TIEDOT on ja pysyy siellä, mitä terapiasuhteessa kerrot!!! Ne SAA luettavakseen siellä terapiaistunnoissa, mutta MITÄÄN EI VOI POISTAA, vaikka olisi väärä merkintä, ainoastaan ns korjataan tekstin loppuun ne kohdat ylimääräisellä kommentilla! SUOSITTELEN SIIS VAROMAAN PUHEITAAN MIELENTERVEYSPUOLEN TERAPIOISSA!!!! Joka asia näkyy terveyskeskusten muidenkin uteliaiden hoitajien/lääkäreiden silmiin, jos haluavat niitä lukea, joten kannattaa pyytää selvitys myös siitä, KETKÄ KAIKKI ovat lukeneet potilastietojasi, ja jos itsellesi täysin ulkopuoliset, niin poliisiasiahan se on!
Ollaan mitä todennäköisimmin menossa kohti yhtä yhtenäistä rekisteriä, missä tiedot kaikesta (laajat henkilötiedot, terveys, verotus, pankki, sotu, lupa ja poliisiasiat, yms), ja jota voi monikin hyväksikäyttää ja vahinkoa aiheuttaa, esim jos ei pidä hlöstä. Ko rekisteri tulee joskus olemaan globaali, eli kun matkustat Timbuktuun ja sairastut, ne näkee heti, mitä lääkkeitä syöt ja onko sairaus nyt puhjennut. Ja myös, oletko kristitty vai muslimi vai mikä!
Kun kaikki kansat on saatu yhteiseen rekisteriin, onkin helppo luoda yhtenäinen järjestelmä, jossa jokaiselle annetaan (ihon alle käteen) siru, joka toimii kuten passi-kelakortti-verokortti-ajokortti-pankkikortti-tulityökortti-muu kortti -yhdistelmä. Kätevää, eikö?
Se vaan on sitten se paljon puhuttu pedon merkki, joka perustuu lukusarjaan 666 ja jokaisen pakko ottaa, mutta jotkut eivät ota sitä silti, eivätkä voi sitten ostaa eikä myydä mitään! Arvata voi, miten heille käy! Ei huonosti: joutuvat Taivaan Kotiin! :) - ent.tekstinkäsitteli
Jos on tunnukset, niin voi. Käynnistä jää kuitenkin aina jälki, eli jos hoitohenkilökunta/lääkäri/tekstinkäsittelijä on käynyt tiedoissa niin se huomataan ennen pitkää. Asia voidaan myös tarkastaa, että onko kyseisellä henkilöllä ollut oikeaa syytä käydä potilaan tiedoissa. Näin ollen ei kukaan halua mennä urkkimaan muuten vaan tietoja, koska siitä on seuraamuksia.
- hmm.
huolestuttavaa kehitystä kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, jos joku fyysinen sairaus tai esim kaatumisesta tulleet vammat ja niiden hoito lääkkeineen kirjataan vaikka kaikkien nähtäville, mutta ongelmallisimpana pitäisin psykiatrian puolen kirjauksia, siellä kun kirjataan KAIKKI, mitä kerrot, keskusrekisteriin, jopa mitä MUISTA IHMISISTÄ puhut (tyyliin joku 'naapurin Matti hakkasi vaimoaan ja uhkaili') !!! Pitkät hoitosuhteet tuottavat laaja-alaisen potilashistorian ja jopa laajan "sukuselvityksen", ja ne KAIKKI TIEDOT on ja pysyy siellä, mitä terapiasuhteessa kerrot!!! Ne SAA luettavakseen siellä terapiaistunnoissa, mutta MITÄÄN EI VOI POISTAA, vaikka olisi väärä merkintä, ainoastaan ns korjataan tekstin loppuun ne kohdat ylimääräisellä kommentilla! SUOSITTELEN SIIS VAROMAAN PUHEITAAN MIELENTERVEYSPUOLEN TERAPIOISSA!!!! Joka asia näkyy terveyskeskusten muidenkin uteliaiden hoitajien/lääkäreiden silmiin, jos haluavat niitä lukea, joten kannattaa pyytää selvitys myös siitä, KETKÄ KAIKKI ovat lukeneet potilastietojasi, ja jos itsellesi täysin ulkopuoliset, niin poliisiasiahan se on!
Ollaan mitä todennäköisimmin menossa kohti yhtä yhtenäistä rekisteriä, missä tiedot kaikesta (laajat henkilötiedot, terveys, verotus, pankki, sotu, lupa ja poliisiasiat, yms), ja jota voi monikin hyväksikäyttää ja vahinkoa aiheuttaa, esim jos ei pidä hlöstä. Ko rekisteri tulee joskus olemaan globaali, eli kun matkustat Timbuktuun ja sairastut, ne näkee heti, mitä lääkkeitä syöt ja onko sairaus nyt puhjennut. Ja myös, oletko kristitty vai muslimi vai mikä!
Kun kaikki kansat on saatu yhteiseen rekisteriin, onkin helppo luoda yhtenäinen järjestelmä, jossa jokaiselle annetaan (ihon alle käteen) siru, joka toimii kuten passi-kelakortti-verokortti-ajokortti-pankkikortti-tulityökortti-muu kortti -yhdistelmä. Kätevää, eikö?
Se vaan on sitten se paljon puhuttu pedon merkki, joka perustuu lukusarjaan 666 ja jokaisen pakko ottaa, mutta jotkut eivät ota sitä silti, eivätkä voi sitten ostaa eikä myydä mitään! Arvata voi, miten heille käy! Ei huonosti: joutuvat Taivaan Kotiin! :)Olisi järkevää että kansanedustajat tarttuisivat asiaan. Alettaisi miettiä mikä on järkevää säilyttää ja mikä ei. Ulkomaille päätyneitä tietoja ei varmaan saa pois, mutta kotimaisia pitäisi ihmisten voida edes hallita edes jotenkin. Kuten mainitsit että kaikki mitä ihminen puhuu tallennetaan, ei sellaisessa ole järkeä. Ei stasiaika ole kuitenkaan, se oli jo historiassa. Ihmiset itsekin tietävät mitä on järkevää säilyttää tiedostoissa terveyden kannalta tai lääkärintodistusten kannalta, ja mitä ei. Luottamus olisi parempi, kuin sellainen ilmapiiri jossa ihmiset eivät voi luottaa.
Toki tapauksissa jos on muistisairaus iäkkäällä tai muu sellainen, silloin ei ihminen osaisi tietoja hallinnoida. Mutta moni varmasti vastuullisesti osaisi tarkistaa tietojaan ja hallinnoida. - hmm.
ent.tekstinkäsitteli kirjoitti:
Jos on tunnukset, niin voi. Käynnistä jää kuitenkin aina jälki, eli jos hoitohenkilökunta/lääkäri/tekstinkäsittelijä on käynyt tiedoissa niin se huomataan ennen pitkää. Asia voidaan myös tarkastaa, että onko kyseisellä henkilöllä ollut oikeaa syytä käydä potilaan tiedoissa. Näin ollen ei kukaan halua mennä urkkimaan muuten vaan tietoja, koska siitä on seuraamuksia.
Niin nykyään on seuraamuksia. Ennenvanhaan ei tainnut olla?
- Sairaita hoitajia
vaitiolovelvollisuus kirjoitti:
Valitettavasti potilastiedot eivät ole mitenkään suojattu, kaikki joilla on oikeudet, voivat vapaasti katsoa toisten tietoja. Se on tietenkin laitonta. Onneksi kaikki tietojärjestelmät eivät pelitä yhteen, ihan kaikkiin tietoihin ei sama henkilö pääse käsiksi.
Olen töissä hoitoalalla ja tiedän, että esimieheni tutkii tietojani, koska hän tietää sairauksistani enemmän kuin minä itse.
Lisäksi olen ollut paikalla, kun hän katsoo meiltä toiseen hoitopaikkaan lähetetyn potilaan tietoja, joka sekin on laitonta.
Mutta mitä tehdä? Työsuhde on pian entinen, jos tekee rikosilmoituksen esimiehestä.Eikö tutkintapyynnön voi tehdä jotenkin nimettömänä vihjaisten sellaiselle taholle ja tyypille, joka tutkii eikä jarruta? Jos nimesi selviäisi ja saisit pian tämän jälkeen potkut, niin siinä olisi työnantajalla selittämistä ja joutuisi varmaan maksamaan sinulle laittomasta irtisanomisesta korvauksia. Kyllä mätää systeemiä ja ihmisiä pitää ravistella. Heidän itsensä pitäisi saada potkut, kaikkea sitä jäädäänkin "katselemaan, että eiköhän se siitä nyt". Ei herätä luottamusta eikä arvostusta päättäjiäkään kohtaan.
- ...
Sairaita hoitajia kirjoitti:
Eikö tutkintapyynnön voi tehdä jotenkin nimettömänä vihjaisten sellaiselle taholle ja tyypille, joka tutkii eikä jarruta? Jos nimesi selviäisi ja saisit pian tämän jälkeen potkut, niin siinä olisi työnantajalla selittämistä ja joutuisi varmaan maksamaan sinulle laittomasta irtisanomisesta korvauksia. Kyllä mätää systeemiä ja ihmisiä pitää ravistella. Heidän itsensä pitäisi saada potkut, kaikkea sitä jäädäänkin "katselemaan, että eiköhän se siitä nyt". Ei herätä luottamusta eikä arvostusta päättäjiäkään kohtaan.
Saisivat luvan joutua maistamaan omaa lääkettään oikein roppakaupalla. Joku samanlainen saisi tehdä heistä mojovat merkinnät rekistereihin, he varmasti pitäisivät jutun hyvänään, ei olisi kanttia taistella vastaan.
- sdflsjdflkj
huolestuttavaa kehitystä kirjoitti:
Ei kai siinä mitään, jos joku fyysinen sairaus tai esim kaatumisesta tulleet vammat ja niiden hoito lääkkeineen kirjataan vaikka kaikkien nähtäville, mutta ongelmallisimpana pitäisin psykiatrian puolen kirjauksia, siellä kun kirjataan KAIKKI, mitä kerrot, keskusrekisteriin, jopa mitä MUISTA IHMISISTÄ puhut (tyyliin joku 'naapurin Matti hakkasi vaimoaan ja uhkaili') !!! Pitkät hoitosuhteet tuottavat laaja-alaisen potilashistorian ja jopa laajan "sukuselvityksen", ja ne KAIKKI TIEDOT on ja pysyy siellä, mitä terapiasuhteessa kerrot!!! Ne SAA luettavakseen siellä terapiaistunnoissa, mutta MITÄÄN EI VOI POISTAA, vaikka olisi väärä merkintä, ainoastaan ns korjataan tekstin loppuun ne kohdat ylimääräisellä kommentilla! SUOSITTELEN SIIS VAROMAAN PUHEITAAN MIELENTERVEYSPUOLEN TERAPIOISSA!!!! Joka asia näkyy terveyskeskusten muidenkin uteliaiden hoitajien/lääkäreiden silmiin, jos haluavat niitä lukea, joten kannattaa pyytää selvitys myös siitä, KETKÄ KAIKKI ovat lukeneet potilastietojasi, ja jos itsellesi täysin ulkopuoliset, niin poliisiasiahan se on!
Se vaan on sitten se paljon puhuttu pedon merkki, joka perustuu lukusarjaan 666 ja jokaisen pakko ottaa, mutta jotkut eivät ota sitä silti, eivätkä voi sitten ostaa eikä myydä mitään! Arvata voi, miten heille käy! Ei huonosti: joutuvat Taivaan Kotiin! :)Psykiatrian puolen merkinnät ei todellakaan näy terveysaseman lääkärille lääkitystä lukuunottamatta.
- tokkurastapois
ent.tekstinkäsitteli kirjoitti:
Minä otan lokitiedot säännöllisesti ja koska tiedän terveysesemalla hoitavan lääkärini, ei muilla ole tarvetta käydä lukemassa sairauskertomustani kuin omalla lääkärilläni ja vain silloin kun olen tilannut puhelinajan lääkärille. Jos joku muu on käynyt, teen heti ilmoituksen poliisille/ serkkuni mies on rikospoliisi.
- tokkurastapois
tokkurastapois kirjoitti:
Minä otan lokitiedot säännöllisesti ja koska tiedän terveysesemalla hoitavan lääkärini, ei muilla ole tarvetta käydä lukemassa sairauskertomustani kuin omalla lääkärilläni ja vain silloin kun olen tilannut puhelinajan lääkärille. Jos joku muu on käynyt, teen heti ilmoituksen poliisille/ serkkuni mies on rikospoliisi.
...,vielä esimerkki, niin hoitajalla, joka vastaa terveyskeskuksessa puhelimeen, ei ole oikeutta katsoa tiedoistani mitään, mikäli vain pyydän saada tietää laboratoriovastaukset ja niiden saamiseksi siis tarvitaan puhelinaika omalle lääkärille. Mikäli hoituri avaa tiedostosi ja aloittaa lukemaan niitä, on se virhe. Miksi? Et pyytänyt saada tietää mitään asioita itsestäsi, pyysir ainoastaan seuraavaa vapaata soittoaikaa hoitavalle terveyskeskuslääkärillesi. Näin se menee. Poliisiasia, mikäli hoitaja avaa sairauskertomuksesi tällaisessa tilanteessa.
- k'DKc'kö
Jos tietoja katsoo joku sellainen, joka potilasta ei ole hoitanut/potila ei ole ollut hoidettava ko. yksikössä, se on tietosuojalain vastainen teko ja siitä joutuu käräjille.
Arkistointilaki määrittää kuinka kauan ko. asiakirjoja on säilytettävä. - Nettitötterö
vaitiolovelvollisuus kirjoitti:
Valitettavasti potilastiedot eivät ole mitenkään suojattu, kaikki joilla on oikeudet, voivat vapaasti katsoa toisten tietoja. Se on tietenkin laitonta. Onneksi kaikki tietojärjestelmät eivät pelitä yhteen, ihan kaikkiin tietoihin ei sama henkilö pääse käsiksi.
Mutta mitä tehdä? Työsuhde on pian entinen, jos tekee rikosilmoituksen esimiehestä.Voinko olla varma ettei nuoruudenystäväni joka on nykyisin lääkäri ja työskentelee samassa kaupungissa, jossa asun, keskussairaalalääkärinä, käy lueskelemassa tietojani?
- SAMU2013
sdflsjdflkj kirjoitti:
Psykiatrian puolen merkinnät ei todellakaan näy terveysaseman lääkärille lääkitystä lukuunottamatta.
Pelkkää höpinää, kyllä näkyy.
- cvbvcxsdf
KAIKKI soitot terveydenhoitajalle kirjoitetaan tietoihisi ylös. Näin olen huomanut. Olen usein soittanut terkkarille kysyen esim. verenpaineesta ja muista, ja yksi lääkäri sanoi että "olet soitellut" tietyistä asioista oikein toruen minua!!
Potilaalla on okeus myös saada nähdä lista ihmisistä jotka on lukeneet hänen potilastietojaan kuulemma.- tokkurastapois
Kuten tuossa kirjoitin, niin pyydä säännöllisin välein lokitiedot. Saat urkkijat selville.
- klköKDLc
Kaikesta puhutustakin täytyy jäädä jälki. Eri asia on kuinka se terveydenhoitaja on puhelussa ilmenneet asiat kirjannut. Toinen on se, millä asenteella se lääkäri siitä kommentoi.
- tokkurastapois
Pyydä lokitiedot, näet siten kaikki tiedoissasi käyneet. Luvattomat käräjille ja korvauksia maksamaan.
- minä tiedän että
Että sellaista. On se hienoa, kun se naapurin pissis pääsee kesäharjoittelijaksi terveysaseman vastaanottoon ja katselee sinun tietojasi.
- niinpä.
Naapurin likka voi mainita siitä myös poikaystävälleen. Joka kertoo isälleen, joka kertoo seuraavalle jne. Lopulta tieto vielä muuttuu kylällä tai piireissä - olkoonkin että ihmiset juoruavat muustakin mahdollisesti, ilman tietokoneen tietoa. Ja entä jos joku herra X maksaa naisystävänsä tiedoista ison summan sellaiselle, joka on töissä tietojen äärellä esim. rouva Z? :( Koskaanhan ei voi tietää ellei henkilöllä ole hyvä ammattietiikka ja moraali, tai ellei järjestelmä hälytä. Vaikka voivat ihmiset muutenkin toisiaan "tuomita", jos tämä itse kertoo jonkun vaivan. Yleensä vaiva suurenee toisen mielessä sellaiseksi, mitä se ei edes ole.
Ja entä jos joku lääkäri/terkkari katsoo tutkimuksen yhteydessä ihmisen tietoja, muultakin alueelta, kuin asiaan kuuluvilta? Onko heidän uteliaisuudella rajat. Varmasti on sääntöjä noudattavia paljon, mikä on hyvä juttu. Mutta mikä on seuraava skandaali joka näistä paljastuu? Entä jos joku psykopaatti pääsee tietoihin käsiksi? Se mitä googlehaulla tulee ja on julkisena netissä hallitusti, on eri asia. Vaikkei siitäkään pidä vetää heti johtopäätöksiä liian äkisti. - mvb<.bk>BKkn>K
SE NAAPURIN PISSIS TEKEE VIRHEEN JOS KATSELEE SUN TIETOJA ILMAN, ETTÄ OLET ASIOINUT SIELLÄ. TOISEKSI, HÄN SAA KATSELLA VAIN SUN HENKILÖTIETOJA JA TARKISTAA NE, EI MUUTA SINUN SIELLÄ ASIOIDESSA. TYÖPÄIVÄN JA -SUHTEEN LOPUTTUA ON HÄN VAITIOLOVELVOLLINEN. NÄITÄ RIKKOESSA JA KIINNI JÄÄDESSÄ JOUTUU KÄRÄJILLE.
- tokkurastapois
mvb<.bk>BKkn>K kirjoitti:
SE NAAPURIN PISSIS TEKEE VIRHEEN JOS KATSELEE SUN TIETOJA ILMAN, ETTÄ OLET ASIOINUT SIELLÄ. TOISEKSI, HÄN SAA KATSELLA VAIN SUN HENKILÖTIETOJA JA TARKISTAA NE, EI MUUTA SINUN SIELLÄ ASIOIDESSA. TYÖPÄIVÄN JA -SUHTEEN LOPUTTUA ON HÄN VAITIOLOVELVOLLINEN. NÄITÄ RIKKOESSA JA KIINNI JÄÄDESSÄ JOUTUU KÄRÄJILLE.
Aivan, serkkuni mies on rikospoliisi ja olen saanut häneltä paljon tietoa. Vaitiolovelvollisuuden rikkominen tavalla tai toisella on hänen mukaansa rikos. Vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen on monia väyliä ja jos jää kiinni, niin lakitupaan ja korvauksia maksamaan ,hyvässä lykyssä virka pois.
Mainitsin jo aiemmin. - SAMU2013
No,...siis ,..kuka tahansa nyt ei pääse kesätöihin tai harjoittelijaksi, pitää olla koulutus terveydenhoitoalalla.
- miettijä
Ihmisten pitäisi saada itse hallinnoida tietoja siten, että turhat poistetaan. Oleelliset jätetään. Lääkärit kirjoittelevat joskus omankin maun mukaan juttuja. Ja ne ovat ikuisesti siellä pyörimässä. Kelaa varten kirjoittavat yleensä pahemman lausunnon, koska mikään muu ei mene läpi. Ei jää muuta mahdollisuutta ilmeisesti heillä. Okei sitten ne ovat siellä. Mutta lisäksi kaikki väärinkäsityksetkin pyörivät siellä tiedostoissa. -Myös netissä pyörivät ihmisten IP tunnukset ja tekstit ikuisesti. Kuka löytää ison delete napin? Tärkeä tieto on ok, mutta turha ei ja riitely netissä. Ensin yksi haukkuu (siis joku outo) ja toinen puolustautuu sanallisesti, älytöntä ja palveluntarjoajan nettitilaa kuluu.
Voi myös kysyä, minne kaikkialle ihmisten puhelutiedot päätyvät, kun operaattorin myyjät niitä pääsevät selaamaan. "Olet soittanut/viestinyt sinne ja tuonne." Kiva kun kerroit.
Muutakin tietoa jää mm. kanta-asiakastiedot, hakukonetiedot/nettisivut/skype/facebook, bussikortit, kirjaston lainaukset, netin käyttö - puhelinmyyjät tuntuvat senkin tietävän ihmisistä, sitten kansainvälinen "vaklaus" joka tuli esiin eli tieto on julkista - sen moni tiesi ennestään, sähköpostit jne. Voi kysyä enää mikä on yksityistä? Lääkärissä on puolipakko kirjoittaa se tietojen saanti, moniko siitä uskaltaa kieltäytyä? Sitten lääkäri voikin kaivella vanhoja asioita "sait teininä paniikkikohtauksen" -tyyliin, sen sijaan että kysyisi itse. :s Tilien kaikki tiedot näkyvät asiakaspalvelijalle tiskillä, hän selaa sitä melko kauan samalla kun asiaa hoitaa. Kovin uteliasta on! Toki silloin ymmärtää että jos joku tyyppi ostelee outoja asioita (uutisissa on ollut juttua), voisi ehkä olla hyväkin että joku pankkineiti katsoo. Mutta soiko päässä hälytyskellot vai onko hiljaista? Eikö silloin olisi joku automaattinen systeemi parempi, pitäisihän kauppiaankin infota? Terveyskeskuksissa/päivystyksissä tiskillä aika monien terveysasiat kuuluvat penkeillä istuvalle yleisölle. Yleensä luukulla joudutaan selostamaan asiat esim.. mikä on vaivana. Se yksityisyydestä...- Matti P. Salo
Eipä kenellekään ole tullut mieleen terveyskeskukseen ja päivystykseen rakentaa lasikaappia tai siis sellaista pikku lasikopperoa, johon ovi ja siellä sitten istutaan ja selitetään arat asiat hoiturille tai neitokaiselle, joka ottaa tossa luukulla vastaan. Olis muuten hyvä ratkaisu ja ujoimmatkin uskaltautuisivat puhumaan päivystyksen vastaanottovirkailijalle tai hoiturille ne asiat kunnolla heti tullessaan niin saisi lääkärikin heti hyvän infon. Moni ujo takertelee ja pälyilee ympärilleen ja samalla vielä jännitys aiheuttaa sen että unohtuu puolet asioista, toisilla jopa oma nimi ja puh numerokin.
Ehdotus. Rakennetaanpa ne lasihuoneet neliökin tai puolitoista kyllä riittää, sellanen johon mahtuu tuoli. Ei se maksa paljoa ja kaikilla olisi sitten niin hyvä olla ja rento mieli. - Matti P. Salo
Matti P. Salo kirjoitti:
Eipä kenellekään ole tullut mieleen terveyskeskukseen ja päivystykseen rakentaa lasikaappia tai siis sellaista pikku lasikopperoa, johon ovi ja siellä sitten istutaan ja selitetään arat asiat hoiturille tai neitokaiselle, joka ottaa tossa luukulla vastaan. Olis muuten hyvä ratkaisu ja ujoimmatkin uskaltautuisivat puhumaan päivystyksen vastaanottovirkailijalle tai hoiturille ne asiat kunnolla heti tullessaan niin saisi lääkärikin heti hyvän infon. Moni ujo takertelee ja pälyilee ympärilleen ja samalla vielä jännitys aiheuttaa sen että unohtuu puolet asioista, toisilla jopa oma nimi ja puh numerokin.
Ehdotus. Rakennetaanpa ne lasihuoneet neliökin tai puolitoista kyllä riittää, sellanen johon mahtuu tuoli. Ei se maksa paljoa ja kaikilla olisi sitten niin hyvä olla ja rento mieli.siihen vaan ilmoittautumisluukun eteen, eiks juu?
- hahhad
Matti P. Salo kirjoitti:
Ehdotus. Rakennetaanpa ne lasihuoneet neliökin tai puolitoista kyllä riittää, sellanen johon mahtuu tuoli. Ei se maksa paljoa ja kaikilla olisi sitten niin hyvä olla ja rento mieli.Juu täällä on rakennettu semmoinen ja kaikki kuuluu lasin läpi ihan samalla tavoin kun ilman, ero on vaan siinä, että ihmiset uskaltaa kertoa paremmin sairauksistaan. Ei ole enää tylsää odottaa siinä aulassa vuoroaan.
- .....
Siellä on hyvinkin yksityiskohtainen selonteko toimistasi. En yhtään ihmettele että joku kirjoittaja mainitsi, että hänen puhumansa puhelu kännykkään on selitetty terveystiedoissa. Olen lukenut omia terveystietojani, ja sieltä löytyi vaikka kuinka paljon siteerauksia omista kommenteistani. Siis selkeästi sellaisista jutuista jotka eivät liity mitenkään terveyteeni tai persoonallisuuteeni, vaan ihan normaaleja juttuja joita olen esim. pienenä lapsena saattanut mainita äidilleni kun hän vei minua terveystarkastukseen.
Aluksi hieman ihmettelinkin, miksi he keräävät yksityiskohtaista tietoa asioista jotka ovat aivan normaaleja, ilman että niistä voi kartottaa mitään potilaan terveydentilaan tai mieleen liittyvää. Luultavasti pointtina onkin tarkkailla juuri niitä normaaleja asioita joista selviää missä määrin henkilö X on normaali.- Ihana omenasato
Nyt mädät suomalaiset vain hakeutumaan yhä enenevässä määrin pojat poliiseiksi ja tytöt terveydenhoitoalalle. On rekisteritietoja (ja "-tietoja") juorukerhoja varten.
- tihru/tuhru suomi
tietoa ei vihaa sinua mutta kiusaajia syyniin, kyllä, kiusaajia syyniin, kyllä. olen sellainen tapaus koettua eräs sairalloinen valtio uskovainen vanha tihru tuhru vuosikymmeniä ajalla tieteellinen tutkimus lääketiede omaisuus yliopisto ... kiusaaja/kiusattu kokemus-oloissasi on
- Husvittuusjuttu
noo nää sitten suomalaista scandinavilaista 1500 ajan viestä kaikille, ei tartte nääs olla NSA ...
- Aspergeri
Minua askarruttaa se, mitä kaikkea potaskaa MT-toimiston uskovaiset turkulaiset tanttaraiset ovat minusta kirjoittaneet ja arkistoineet oman kapean tulkintansa mukaan joskus vuosikymmeniä sitten, kun peräkammarin poikana lähdin apua hakemaan. Kun sitten myöhemmin työelämään uupuneena hain eläkettä ja helvetillisen rumban jälkeen sen sain, kysyin onko minun mahdollista vaatia, että se kaikki A4-jäte hävitetään minun kuolemani jälkeen, tämä kallonkutistajaämmä vastasi monotoonisella äänellä (kuin puhuva hedelmävaaka: ba-naa-ni, kah-dek-san mark-kaa kuu-si-kym-men-tä pen-ni-ä). "En tiedä. Kukaan ei ole vielä kysynyt."
Silloin ei sähköinen tallennus ollut vielä yleistynyt, enkä tiedä onko niitä papereita digitalisoitu, mutta voi jeesuksen perskarvat, millä oikeudella nekin pikkusielut saivat minun elämääni dokumentoida? - hei !
En voi sille ainakaan itse mitään, että kun yritin vastata tuohon anonyymiin aloitukseen, että tämä Suomi24-palsta ei päästänyt tuntikausia miettimääni aloitusta palstalle tai että tämä koneeni sammui virustorjunnasta huolimatta ja näyttöön tuli vain sinisellä tekstillä että "collecting data for crash dump" - koneessa maksettu virustonrjunta, jonka pitäisi olla voimassa.
Noh, toista kertaa en jaksa anonyymiin viestiin yhtä ystävällistä ja sanankääntein täysin neutraalia ja sivistynyttä viestiä alkaa kirjoittaa kuin aimempi kirjoitamani joka ei päässyt palstalle, kun en tiedä pääseekö tämäkään viestini tänne Suomi24- palstalle, vaiko dumpataanko tämäkin jo lähetysvaiheessa, vaikka laskutoimitus oikein. Itse en tue koulukiusaamista: siinä viestissä mikä ei päässyt palstalle, niin kerroin kokemukseni, kuinka itse jouduin alaikäisenä vaihtamaan koulua hirviömäisten koulukiusaaajien vuoksi ja käymään niiden vuoksi kahden vuoden terapian ja lisäksi vanhempieni maksaessaan omasta pussistaan toisen asteen koulutukseni loppuun käymisen satojen kilometrien päässä kotoa, vaikka mieluiten olisin kyllä asunut kotonani täysi-ikäiseksi asti ja ilman koulukiusaamista olisinkin voinut, mutta se mitä nyt yritin aloittajan aiheseen sanoa, en jaksa toista kertaa sanoa. Ttietosuojaan terveydenhuollossa kuuluu, että ihmisten ei tarvitse kärsiä perättömistä tiedoista.
Ps.En halua kasvojenkohotus- tai "Meet Your AsianLady Today"- mainoksia, nettirikollisille tiedoksi. - Pysy terveenä
Oletkohan sä reppana koskaan ollut oikeasti sairas? Sama yritys, terveyskeskus, sairaala tai yksityinen terveystalo; keskenään ei mitään tietojen vaihtoa estetä. Mutta jos menet yksityiseltä terkkariin, tai terkkarista sairaalaan; joka kerran allekirjoitat luvan tietojen vaihtoon. Ja lupa on voimassa vain vuoden.
- tokkurastapois
Jokaisen potilaan tulee olla tarkkana kuin porkkana tänäpäivänä, sillä jokaisella potilaalla on oikeutensa.
Jokainen väärässä tilanteessa avattu sairauskertomussivu/ väärä ihminen avannut, ilman todellista tarvetta avattu, varsinkin ilman potilaan lupaa jos lupa tarvitaan, jne. Hoiturit ja lääkärit myös tarkkana, sillä ei kiva saada haaste potilaan asianajajalta lakitupaan. Potilas vaatii korvauksia häntä väärinkohdelleelta lääkäriltä taikka hoitajalta ( tiedothan kuuluvat juuri potilaalle ) ja asianajaja neuvoo korvauksien suuruudessa. Minulla on vain yksi tapa hoitaa asiat.
- ert.huono ihminen
Itse en ole terveyskeskustietojani tarkastanut.
Mutta rekisteri on varmasti aivan järkyttävä.
Minulla on pölyallergia ja siihen liittyneitä keuhkoputkentulehduksia.
Viimeisin keuhkoputkentulehdus on ollut vuonna 2004.
Minussa on ilmeisesti jotain henkistä vikaa koska en ole fyysisesti sairas.Esim flunssani ovat niin lieviä etteivät ne vaadi sairauspoissaoloa työstä tms.
Kun erosin ex miehestäni,tämä kiersi terveyskeskuksesta,neuvollaan,perheasiaintoimistoon,lastensuojeluun,poliisille,asianajajalleen,mielenterveyspäivystykseen ja palkkasi minulle yksityisen psykologin väitteellä että olisin juuri sairastunut skitsofreniaan.
Esim minulle palkattu psykologi kirjoitti minua koskaan tapaamatta ex ukkoni kertoman operusteella lausunnon,jossa mielenterveyteni tila olisi järkkynyt ja kyky huoltaa lastamme olisi heikentynyt.
Tätä lausuntoa käytettiin lastensuojelullisissa kotikäynneissä,jotka lopetettiin perusteettomana,neuvolan toimesta meille tehtiin yllätyskotikäyntejä,nekin lopetettiin perusteettomana.Mutta lapsen isä tilasi käynneistä itselleen todistukset myöhempää oikeudenkäyntiä varten.
Yritin saada todistusta terveyskeskuksesta omalääkäriltäni mielenterveyteni tilasta,mutta tämä totesi ettei voi sellaista kirjoittaa koska olen voinut aivan hyvin salata sairastumiseni julkiselta terveydenhoidolta käyttämällä yksityisiä terveysasemia hoitooni.
Oikeudessa minut leimattiin nk hulluksi ja kykenemättömäksi äidiksi ja hävisin jutun tämän psykologin isän kertomaan perustuvan lausunnon perusteella.Lisänä olivat neuvolan ja lastensuojelun käyntitodistukset,sekä todistus poliisilta jossa kerrottiin että lapsen isä on hakenut minulle syyteharkintaa kavalluksesta,koska olin varastanut yhteisestä asunnostamme sohvan poismuuton yhteydessä.
Lapsen isän motiivina kaikkeen tähän oli kosto erosta.Tämä on tehnyt myöhemmin parhaansa yrittämällä katkaista yhteyteni lapseen.Ja on nyt viimeisen 15 vuoden aikana onnistunut siinä.Joka kerta kun ollut pelkoa siitä että välimme paranisivat lapsen kanssa,niin tämä on muuttanut ulkomaille kuukausista pariin vuoteen kestävälle työkomennukselle.
Meillä ei ole ollut puhelinyhteyttä kummoisempaa lapsen kanssa 3v eromme jälkeen.5v eron jälkeen lapsi kieltäytyi enään tapaamasta minua.
Eli nyt olen kai virallisesti papereissani skitsofrenikko?Huono äiti ja huono ihminen.Joudun taistelemaan asian kanssa päivittäin.Samaan aikaan kun sosiaalihuolto ja lapsen isä yrittivät aikanaan todistaa minun olevan näitä kaikkia negatiivisiä asioita.Minun oli mentävä opiskelemaan,töihin ja luotava samalla uraa.Maksettava laskuni ja asuntolainani.
Periaatteessa kun urani ponkaisi ylöspäin ja olen päässyt eteenpäin niin olen kieltäytynyt perheen perustamisen mahdollisuuksista,koska pelkona on tämä leimaantumisasia.Minulla on viimeiset 12v ollut sama kumppani,mutta tuleekohan sosiaalihuolto tarkistelemaan kotiimme jos saamme yhteisiä lapsia? - Dzx
Luulin ensin että tämä keskustelu käsittelee lähiaikeoina snowdenin esiin tuomaa jenkkien laitosten vakoilusta.
Snowdenhan sanoi että nsa pääsee käsiksi mihin tietoihin meistä tahansa.
Koska heillä on takaovi windowsiin ja kaikki potilastiedot suomessa on verkossa - he ovat voineet kerätä jo kaiken tiedon valtaviin arkistoihinsa.
Suomen "arvo presidentin" kanta tähän oli : "kuulostaa hurjalta" , ja oli tohkeissaan torumassa ministereitä jotka ottivat kantaa Snowdenin puolesta ja jenkkien vakoilua vastaan.
Näinkö paljon suomen presidenttiä kiinnostaa toisen valtion tapa kerätä meistä yksityistä tietoa?
Eikö herraa haittaa kun vakoilijana on naton on johto?- ...
Samaa diipadaapaa ne on kaikki kertomukset. Eipä paljoa huvita lueskella niitä, kun näkee satoja päivittäin. Ja tosiaan totta on, että jäljet jää ja tietosuoja pitää muistaa aina. Mitään tietoja ei tosiaan saa pyytää toisesta yksiköstä ilman potilaan kirjallista suostumusta, joten voitte nukkua rauhassa. Ja psykiatrian tekstit eivät näy muissa yksiköissä, joten peräkammarin poikakin voi olla rauhallisin mielin. Muistakaa, että potilaita on tuhansia. Ja joskus teksti voi olla vaikka viisi riviä.
- ...
... kirjoitti:
Samaa diipadaapaa ne on kaikki kertomukset. Eipä paljoa huvita lueskella niitä, kun näkee satoja päivittäin. Ja tosiaan totta on, että jäljet jää ja tietosuoja pitää muistaa aina. Mitään tietoja ei tosiaan saa pyytää toisesta yksiköstä ilman potilaan kirjallista suostumusta, joten voitte nukkua rauhassa. Ja psykiatrian tekstit eivät näy muissa yksiköissä, joten peräkammarin poikakin voi olla rauhallisin mielin. Muistakaa, että potilaita on tuhansia. Ja joskus teksti voi olla vaikka viisi riviä.
Niin ja potilastiedot eivät todellakaan ole missään netissä tai missään Windowsissa, vaan omissa ohjelmissaan joihin on omat salasanansa, jotka uusitaan usein. Ja naapurin Oivan sydänvaivat ei todellakaan kiinnosta..
- Oskar Helsinki
Minä käytän niin yksityistä lääkäriä tarvittaessa kuin sitten käyn myöskin kunnallisessa terveyskeskuksessa.
Ei ole hävettävää.
Olen verenpainepotilas ja siihen on kaksi eri lääkettä.
Olen klpirauhaspotilas ja siihen tietty on lääke.
Olen masennuspotilas ja masennukseeni on lääke.
Mitäs mielenkiintoista näissä vioissa on? Ihan tavallisia nykypäivän oireita / sairauksia.
Ja toisekseen niin olen ylpeä siitä, kun olen saanut uudenlaisen masennuslääkkeen, sillä nyt vasta olen muodikas ja trendikäs.
Olen käynyt yksityisessä laboratoriossa niinkuin kunnallisella. Olen myöskin käynyt kilpirauhaseni kanssa yksityisellä niinkuin nykyisin kunnallisella puolella.
Verenpaine on hoidettu pelkästään kunnallisella.
Masennuksen kanssa olen käynyt vastaanotolla niin yksityisellä kuin kunnallisellakin.
Joten siis kaikki hyvin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161