Loitsuista ja niiden toimivuudesta

Metsähinen

Hei kaikki,

Tällä palstalla törmää kokoajan ihmisiin, jotka tahtovat "oppia" wiccaa ja sitäkin enemmän loitsuja. On myös niitä, jotka tulevat tänne haukkumaan kaiken sortin noitia/ noituuttaa luullen sen olevan Pottermaista pelleilyä. Useilla on näistä loitsuista täysin vääränlainen kuva. Ajattelin nyt oikoa wiccasta (ja noituudesta yleensä) ja sen loitsuista syntyneitä harhakäsityksiä.

Wicca on siis uskonto. Se ei asemallaan poikkea millään tavalla esim. kristinuskosta. Wiccoilla on oma maailmankuva ja omat jumalattaret/jumalat. Wiccoilla ei ole mitään tarvetta näyttää uskontoaan ulkopuolisille, esim. hillua kaupungilla kaavut päällään. He ovat tavallisia ihmisiä, joilla on tietynlainen kuva maailmasta, elämästä ja kuolemasta, kuten kristityillä.

Sitten niistä loitsuista. Wiccoilla on vuodessa kahdeksan suurta pyhäpäivää eli aurinkojuhlaa ja kuunjuhla aina täyden- ja uudenkuun aikaan. Wiccat viettävät juhlinaan omia rituaalejaan, kuten kristityt esim. joulukirkkoa. Molempien rituaalit ovat täysin verrattavissa toisiinsa. Loitsuja ei yleensä suoriteta aurinkopyhien aikaan ainakaan niin paljon, kun kuupyhien aikaan.

Jokainen rituaali (sekä aurinko- että kuupyhien aikaan) alkaa maagisen kehän luomisella ja puhdistamisella. Rituaaliin kutsutaan myös neljän ilmansuunnan vartiotornien herrat(symboloivat myös elementtejä), sekä (useiden wiccojen jumala ja jumalatar) Kuun kolminkertainen Jumalatar ja Auringon sarvipäinen Jumala.

Loitsut tehdään tämän jälkeen. Loitsujen tarkoitus on siis suunnata rituaalin aikana kehään kerääntynyt energia johonkin tavoitteeseen. Loitsuissa on yleensä esineitä ja asioita symbolaimassa loitsun kohdetta. Taikasauvaa käytetään suuntaamaan energia. Wiccojen loitsuja voi verrata kristittyjen rukoukseen. Lotsuihin ei siis liity Harry Pottermaisia hölmöltä kuulostavia keksittyjä sanoja eikä loitsujen avulla ole mahdollista saada esineitä leijumaan tms.

Toivon että kaikki ymmärtäisivät sen, ettei loitsuja noin vain tehdä, eikä ole olemassa mitään kaikkiin uskontoihin ja muotteihin sopivia loitsuja. Wicca on wicca, kristinusko on kristinusko.

2

281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frater-perdurabo

      Hyvä valaiseva asiateksti Harry Potterista päänsä sumentaneille.

    • Kokemattomalle ja tietämättömälle loitsujen teko voi olla myös vaarallista ja vahingoittavaa. Ei siis suositella ns. Wiccasta kiinnostuneille "alokkaille", kuten esimerkiksi minulle :) Koitan tälläkin hetkellä löytää itselleni ohjausta parempaan tuntemukseen sisäisen itseni kanssa.
      Olen huomannut itselläni ainakin että aluksi riittää tiedon kerääminen tietenkin, sekä tutustuminen omaan elementtiinsä ja meditointi. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      155
      2690
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      422
      2264
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2144
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      126
      1463
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1340
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      123
      1239
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1163
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1080
    10. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      224
      1036
    Aihe