Hubblen -teleskooppi laukaisitiin avaruuteen vuonna 1990, ja se on nimetty Linnunradan ulkopuolisten galaksien löytäjän ja avaruuden laajenemisteorian keksineen Edwin Hubblen mukaan. Vaikka sen käyttöikä onkin alkuperäisten oletusten mukaan jo loppunut, niin se huollettuna antaa yhä käyttökelpoista dataa tutkijoille.
Kreationistien esittämät kosmologiamallit, "parhaimpina" Harnettin ja Humpreyn, ovat onnistuneet kieroiluilla selittämään joitain universumimme ihmellisyyksistä, mutta Hubblen lakia ne eivät ole ikinä kyenneet selittämään, joten sekin on hylätty olankohautuksella, tai vain "unohdettu".
Nyt Hubblen antama data kertoo, että jotkut galaksit syntyivät jopa paljon luultua aikaisemmin.
"Studying the evolution and anatomy of galaxies using the Hubble Space Telescope, an international team of astronomers led by doctoral candidate BoMee Lee and her advisor Mauro Giavalisco at the University of Massachusetts Amherst have established that mature-looking galaxies existed much earlier than previously known, when the universe was only about 2.5 billion years old, or 11.5 billion years ago."Finding them this far back in time is a significant discovery," says lead author Lee.
The team used two cameras, Wide Field Camera 3 (WFC3), and Advanced Camera for Surveys (ACS), plus observations from the Hubble's Cosmic Assembly Near-infrared Deep Extragalactic Legacy Survey (CANDELS), the largest project in the scope's history with 902 assigned orbits of observing time, to explore the shapes and colors of distant galaxies over the last 80 percent of the Universe's history. Results appear in the current online issue of The Astrophysical Journal.
Lee points out that the huge CANDELS dataset allowed her team to analyze a larger number of these galaxies, a total 1,671, than ever before, consistently and in detail. "The significant resolution and sensitivity of WFC3 was a great resource for us to use in order to consistently study ancient galaxies in the early Universe," says Lee."
En nyt enempää ehdi kirjoittaa, mutta "olisipa" se kiva kuulla, että miten nuoren Maan kreationistit suhtautuvat tähän, kun teidän "parhaimmatkaan" kosmologimallit eivät kykene selittämään tästä yhtään mitään.
http://phys.org/news/2013-08-astronomers-galaxies-mature-billion-years.html
Hubble -teleskooppi tekee taas hallaa kreationismille
5
180
Vastaukset
- höpöphöpö
solon taas kuvittelee tietävänsä jostai jotain. Humpreyn teoria pitää faktojen kanssa kutinsa.
"solon taas kuvittelee tietävänsä jostai jotain. Humpreyn teoria pitää faktojen kanssa kutinsa."
Tiedän minä jotain, kuten oman nimeni. Humpreyn ja Harnettin höpinöistä kerroin oikeastaan kaiken olennaisen tässä avauksessani;
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11469825- tieteenharrastaja
solon1 kirjoitti:
"solon taas kuvittelee tietävänsä jostai jotain. Humpreyn teoria pitää faktojen kanssa kutinsa."
Tiedän minä jotain, kuten oman nimeni. Humpreyn ja Harnettin höpinöistä kerroin oikeastaan kaiken olennaisen tässä avauksessani;
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11469825Tieteellisenä teoriana katsottuna Humphreyn teksti ei ole edes väärin, se on vain sekoa höpinää.
- Sepä Se
Sopiiko Humpryn faktat hyvin n. 6000v vanhaan luomistarinaan?
- tieteenharrastaja
Sepä Se kirjoitti:
Sopiiko Humpryn faktat hyvin n. 6000v vanhaan luomistarinaan?
Humphreyn faktat ovat samat kuin atronomeilla. Niiden tulkinnat ja näitä tukevat omat kuvitelmat sopivat hyvin luomistarinaan, joka tosin ei ole läheskään 6000 vuotta vanha. Tietenkin sopivat, kun ne on nimenomaan sitä varten sävelletty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94894
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22828Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550
