Mulla kokeillaan vasta ruokavaliota 2.tyypin diabetekseen. Vaikeaa tämä on =( Ei taida olla selkärankaa syödä niin terveellisesti, että säästyisin lääkkeiltä. Miten te, lääkkeitä syövät tai lääkkeettömät, herkuttelette? Kertoakaa ihan rehellisesti. Jos saa lääkkeet niin salliiko ne silloin tällöin herkuttelun?
2-tyypin diabeetikot, miten herkuttelette?
26
4246
Vastaukset
- Di Formia II
Alkukeväällä normaalissa säännölllisessä työterveystarkastuksessa todettiin korkea paastoverensokeriarvo. Sitten lääkärille ja syksyllä verensokerin rasituskoe ja viime viikolla sitten todettiin 2-tyypin diabetes. Aloitin ottamaan pillereitä ja neljä päivää on jo syöty.
Keväästä lähtien jätin raakasti kaiken makean pois. Ei pullaa kahvin kanssa, ei suklaata, ei limpparia, vihanneksia paljon jne. Säännöllistä liikuntaa koko ajan kolme kertaa viikossa ja painon pudottaminen 7 kg. Kaiken tämän jälkeen syksyllä oli sama paastoverensokeri kuin keväällä. Vaikka tein kaikki mitä käskettiin.
Nyt kyllä otan sokerimunkin kahvilla ainakin kerran viikossa. Uskon kokeneempaa kohtalon toveria. Hän sanoi, että on hyvä hieman härnätä elimistöä (haimaa?).- tuo härnäys
on ihan oikein. samaa teen minä, 1-2 kertaa viikossa, suklaalla tao leivoksilla...
- hp&v
Itse syön hedelmiä. Satunnaisesti munkin (ehkä 5 kp vuodessa).
Ei kahvileivässä ja jälkiruuissa ole diabeetikon kannalta muuta ongelmaa kuin se, että ne sisältävät paljon energiaa. Liki kaikkien meistä pitäisi laihduttaa niin pullaa ei voi paljoa syödä. Eikä karkkia. Eikä virvoitusjuomia, mehuja eikä olutta. - Tiia Expeetikko
Valitsin ja päätin kokeilla ruokavaliota diabeteksen hoitoon. Se on tehonnut. Herkuttelen näin: Saksan pähkinöitä, lanttu ja kukkakaalipaloja. Syön myös mustikoita sellaisenaan, eilen 2dl. Itseasiassa, jos pystyt olemaan ilman makeaa, sokeria viikon, niin ei tee enää edes mieli makeaa.
Minulla oli vaikeinta päästä eroon leivästä, se oli addiktoinut minua vuosia. Olen laihtunut aika tavalla muutamassa kuukaudessa, ihmiset ihmettelevät nähdessään, mitä ihmettä.
Toivon, että tämä toimii kohdallani myös jatkossa ja verensokerit pysyvät normaalina.
Voimia ja pitkäjänteisyyttä sinulle. Jos mittailet verensokeria, kokeile mitkä nostavat verensokeriasi, vältä niitä aineksia tai vähennä. Tietoa löytyy, toivottavasti löydät itsellesi sopivan.Minulla on puolestani se käsitys, että ensin pitu muttaa ruokavalio tuohon LCHF suuntaan Dhlgvistin mallin mukaan. Ensin painoa putosi helpmmin sadast 90 kiloon muutamassa kuukaudessa ja sitten alkoivat sokeriarvotkin paremmin tasoittua, mutta lieneekö niin, että 70 ikäisellä nuo arvot eivät aivan palaudu huippulukemiin kun takana on jo noin 30 vuotta pillerien syöntiä. Tiia tuossa kyllä kertoo oikeaa asiaa.
Minulla pieni kakkupala ja jäätelökin menee silloin tällöin hyvässä seurassa ja syön pari pilleriä päivässä sokerilääkettä, kun "ei tuttua miestä viitsi alkaa kiusaamaan".
Kolesterolilääkkeet heitin johonkin "kuumaan paikkaan" ja sydänlääkkeitä menee parikin päivässä. Qmedin vitamiini pillerin atan aamuisin joka parantaa olotilaa kummastai ja lisä D vitamiini on harkinnassa, muutoin hyvä ruoka on sitä nautiskelua.- Toivottavasti jaksat
Voimia ja pitkäjänteisyyttä sinullekin. Tuttavapiirissäni on useampikin jotka ovat laihduttaneet nopeasti dieettiä käyttämällä. Kun vuosia on kulunut, kilotkin ovat palanneet.
Toivottavasti jaksat kirjoitti:
Voimia ja pitkäjänteisyyttä sinullekin. Tuttavapiirissäni on useampikin jotka ovat laihduttaneet nopeasti dieettiä käyttämällä. Kun vuosia on kulunut, kilotkin ovat palanneet.
Ymmärrä etten minä mitään diettiä käytä kun minimoin vain hiilihydraatit ja väärät keino-aineet. Hyvistä juustoista voi nautiskella, lihapaloista ja hedelmistäkin. Pitää vain muistaa, ettei liikaa hiilihydraatteja.
Minulla kävi pari vuotta sitten painonpudotuksen jälkeen samoin, mutta piti aloittaa uudellen ja taas ollaan 10 kg kevyempänä tätä kirjoittamaasa.
Pitää muistta, että jauhot on sokeria, kevytmaidossa on sokeria ja hedelmissäkin löytyy kun liikaa hotkii.
Sitten noissa "kevyttuotteissa" on noita muita makeutusaineita joista ei tiedetä miten ne vaikuttaa, mutta kaikki mikä maistuu makealta, kannattaa varoa. Vesikin on hyvää ja kaffia pannuun niin taas mentiin eteenpäin.
Ruoka on liian hyvä, mutta voi miettiä mikä on terveellisempää.- Voi ristus ;DD
Oletko Veijo unohtanut nimesi? Tytöttääkö?
- VP?
Minä vedän makeannälkään kilon pekonia voissa paistettuna, tietty.
- neitiDD
Eihän pekoni vie makeanhimoa! Eikä minun makeanhimo kyllä taltu pureskelemalla pähkinöitä tai kukkakaalia....
- suklaata ja paljon
Minulla on lääkitys ollut noin 3 vuotta ja herkutteluhetkeni ovat seuraavanlaiset:
-noin kerran kuukaudessa 3x250-300 grammaista suklaalevyä,erään tunnetun firman suklaata,ja tahti on se että
-perjantai iltana 10 uutisia katsellessa menee yksi levy
-lauantai iltana 10 uutisia katsellessa menee toinen levy
-sunnuntai iltana kymmenen uutisia katsellessa menee sitten se 3 levy.
Tapani syödä sulkaat on että syön ne niinkuin näkkileivän,en napostele pikuhiljaa.
Sokeritasapaino on pysynyt aivan normaalina ja paino on pudonnut vajaassa 3 vuodessa 30kg.
Liikuntaa on noin 4-5km päivässä,koiran kanssa lenkkeilyä.
Olen tullut siihen tulokseen että sokeritasapainon ja painonhallinnan kannalta on parempi antaa ns kertatujaus sopivin välein makeaa,kuin napostella tuo sama määrä pikkuhiljaa jokapäivä. - fantazero
Minulla oli vuosi sitten paastoarvo 6,2.
Jätin kahvileivät ja namit pois. Jouluna ja synttäreillä olen herkkuja syönyt. Käytän makeutusainetta marjoihin ja light-limppareita ja mehuja.
Painoa lähti ensimmäisen puolen vuoden aikana noin 13 kg mutta se on jumittunut siihen.
Nyt on sokerit samoissa lukemissa kuin vuosi sitten vaikka tosiaan yhden käden sormilla voi laskea ne herkkupäivät.
Kokeilin myös kolesterolilääkkeen pois jättämistä. Sekään ei muuttanut lukuja mihinkään suuntaan ja aloitin uudelleen simvastatiinit.
Nyt elän tämän 6,2 sokerini kanssa ja herkuttelen makeutusaineella makeutetuilla herkuilla.
Ex-mieheni on ollut kakkostyypin diabeetikko 20 vuotta. Hän on koko ajan syönyt herkkuja. Yleensä juo aika paljon olutta mutta juomattomina aikoina syö paljon makeaa. Suklaata, munkkeja, pikkuleipiä ym. Ainut myönnytys diabetekselle häneltä on että jätti sokerin pois kahvista.
Hän ei ole ollenkaan huolissaan sokereistaan vaikka mittaakin lähes päivittäin. Hänen mielestään 7 on tosi hyvä paastosokeri lääkityksellä olevalle diabetikolle.- hp&v
Ex-miehesi on oikeassa tuossa verensokerissa.. Lääkehoidossa oleville suositellaan paastosokeria 6-7 mmol/l. Sitten juomien ja herkkujen suhteen ei ole laisinkaan oikeassa.
- Tarkkaa peliä
hp&v kirjoitti:
Ex-miehesi on oikeassa tuossa verensokerissa.. Lääkehoidossa oleville suositellaan paastosokeria 6-7 mmol/l. Sitten juomien ja herkkujen suhteen ei ole laisinkaan oikeassa.
Minulle diabeteslääkäri ohjeisti aamusokerien pitämistä lääkityksellä alempana. Olenkin pyrkinyt siihen että lukemat olisivat pääosin välillä 4,5-5,0. Näillä arvoilla olen saanut pidettyä oheissairaudet kurissa vaikka kansaneläkeikäkin on jo ohitettu. Silmänpohjakuvauksia ja jalkahoitoja on harvennettu kun kaikki on hyvässä kunnossa. Itse olen kyllä havainnut varpaissa lieviä neuropatian oireita, mutta tunto on vielä hyvin tallella.
- hp&v
Tarkkaa peliä kirjoitti:
Minulle diabeteslääkäri ohjeisti aamusokerien pitämistä lääkityksellä alempana. Olenkin pyrkinyt siihen että lukemat olisivat pääosin välillä 4,5-5,0. Näillä arvoilla olen saanut pidettyä oheissairaudet kurissa vaikka kansaneläkeikäkin on jo ohitettu. Silmänpohjakuvauksia ja jalkahoitoja on harvennettu kun kaikki on hyvässä kunnossa. Itse olen kyllä havainnut varpaissa lieviä neuropatian oireita, mutta tunto on vielä hyvin tallella.
Diabeteslääkärisi seuraa vanhoja suosituksia. Hypojen vaara kasvaa kun paastoarvot ovat alle viiden ja toisaalta liitännäissairauksien määrä lisääntyy vasta kun verensokeri on yli 7:män.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50056
Tuolta taulukko 2.
Tietys on parempaa jos pystyy pitämään sen paastosokerin 5-6 välissä mutta tuo 7 ei ole mitenkään huono arvo. Sen yli tietysti on. Asiaan tietysti vaikuttaa moni muukin arvo, esimerkiksi aterian jälkeinen verensokeri, liikunta jne.. hp&v kirjoitti:
Diabeteslääkärisi seuraa vanhoja suosituksia. Hypojen vaara kasvaa kun paastoarvot ovat alle viiden ja toisaalta liitännäissairauksien määrä lisääntyy vasta kun verensokeri on yli 7:män.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/hoi50056
Tuolta taulukko 2.
Tietys on parempaa jos pystyy pitämään sen paastosokerin 5-6 välissä mutta tuo 7 ei ole mitenkään huono arvo. Sen yli tietysti on. Asiaan tietysti vaikuttaa moni muukin arvo, esimerkiksi aterian jälkeinen verensokeri, liikunta jne..Yksinkertaisempi konsti on vähentää nuo hiilihydraatit minimiin niin paino putoaa ja veriarvotkin menevät lähes kohdalleen. Rasvoina tietysti kuunon voita, kermaa ja vaikkapa oliiviölyä niin siitä se lähtee. Margariinit ja kevyttuotteet roskikseen ja oikeita ravoto-aineita tilalle.
Diabetesliiton 7-8 leipäpalan suositus päivässä on jostakin täysin "puskasta" eli siitä se alkaa diabeteksen hoito, minullakin 70 vuotiaalla.- tantti
uusajattelija kirjoitti:
Yksinkertaisempi konsti on vähentää nuo hiilihydraatit minimiin niin paino putoaa ja veriarvotkin menevät lähes kohdalleen. Rasvoina tietysti kuunon voita, kermaa ja vaikkapa oliiviölyä niin siitä se lähtee. Margariinit ja kevyttuotteet roskikseen ja oikeita ravoto-aineita tilalle.
Diabetesliiton 7-8 leipäpalan suositus päivässä on jostakin täysin "puskasta" eli siitä se alkaa diabeteksen hoito, minullakin 70 vuotiaalla.Minä herkuttelen näin, teen marjoista smoohtin, ja sekaan banaania se on jo niin imelää etteipä juuri muuta tarvita. Laitan kermarahkaa 2ds, se pehmentää esim. jos mukana on puolukkaa.
Kaikista hedelmistä voi tehdä oman maun mukaan smoothin.
Avacado on tosi maukas kun mukaan laittaa sitruunaa ja appelsiinia, sekä sen banaanin.
Ja sokeritonta suklaata joskus ostelen, sekä muutama pala tummaakin yli 70% silloin tällöin. Viimeksi pitkäaikainen sokeri oli 6.2, koetan liikkua joka pv. että veri kiertää, kerran viikossa otan yskänlääkemitan konjakkia, josta en todella tykkää, mutta lääkäri sanoi että parempi vähänkin kuin ei yhtään. Kaljoja enkä siidereitä enkä votkia käytä. Ai joskus kesällä tofutuutti, se meinasi jäädä. - fantazero
uusajattelija kirjoitti:
Yksinkertaisempi konsti on vähentää nuo hiilihydraatit minimiin niin paino putoaa ja veriarvotkin menevät lähes kohdalleen. Rasvoina tietysti kuunon voita, kermaa ja vaikkapa oliiviölyä niin siitä se lähtee. Margariinit ja kevyttuotteet roskikseen ja oikeita ravoto-aineita tilalle.
Diabetesliiton 7-8 leipäpalan suositus päivässä on jostakin täysin "puskasta" eli siitä se alkaa diabeteksen hoito, minullakin 70 vuotiaalla.Exälläni on paino normaali vaikka syö niitä makeita päivittäin. Nuorempana oli lihavampi mutta nyt normaalipainossa. Kalja aiheuttaa muutaman kilon painonnousun nesteturvotuksen muodossa mutta pari kaljatonta päivää laskee sen taas normaaliksi.
Itse olen ollut lapsesta asti lihava, ja laihduttanut koko ikäni.
Nyt siis elelen tuon 6,2 sokerini kanssa. Joku aika sitten luin jostain tutkimuksesta jossa oli selvitetty että tupakoinnin lopettaneilla on moninkertainen riski sairastua kakkostyypin diabetekseen verrattuna tupakoimattomiin tai tupakoitsijoihin. Vasta kymmenen vuotta lopettamisesta riski tasaantuu tupakoimattomien tasolle. Lopetin 30 vuoden tupakointiurani 7,5 vuotta sitten. - Eipä haittaa
uusajattelija kirjoitti:
Diabetesliiton 7-8 leipäpalan suositus päivässä on jostakin täysin "puskasta" eli siitä se alkaa diabeteksen hoito, minullakin 70 vuotiaalla.Tuollaiselle papalle voi ja kerma ei ole enää haitaksi kun elinikääkään ei ole enää kovin monta vuotta. Rasvaa tarvitaan että kroppa jaksaa kun hiilihydraatit puuttuu (aivojen "bensa").
- miukkuliini
Kyllä se on kumma, kun Pohjois-Karjala -projekti käynnistettiin aikonaan ja voista ja eläinrasvoista saatiin väki vähitellen muuttamaan ruokavalio terveellisemmäksi. Sydänsairaudet vähenivät merkittävästi. Nyt sitten jotkut pupeltavat suu vaahdossa taas kovien rasvojen puolesta. Kohtuus kaikessa sanon minä. Kohtuudella voi nauttia eläinrasvojakin, mutta että sillä syrjäytetään tutkitusti terveellisempi ruoka on kyllä nurinkurista!
Ja tutkimuksen maksoi kenties Raisio yhtymä tai Unilever, useimmiten kuitenkin lääketeollisuus ja lääkkeet menevät hyvin kaupaksi, kuten kolesterolilääkkeet aivan turhana.
- Anna arvoa
Älä vääristele, onko sinulla kertoa kuinka paljon grammoissa täällä kukaan on suositellut korvaamaan kovilla rasvoilla? Mistä sinä tiedät mitä ihmiset loppupeleissä edes syövät?
- Sieltä se tuli!
uusajattelija kirjoitti:
Ja tutkimuksen maksoi kenties Raisio yhtymä tai Unilever, useimmiten kuitenkin lääketeollisuus ja lääkkeet menevät hyvin kaupaksi, kuten kolesterolilääkkeet aivan turhana.
VHH-hurahtaneet vetoavat aina noihin mukatutkimustuloksiin ettei eläinrasvat ole vahingoksi. No syököön niin kuolevat pois narisemasta.
- Lue tarkemmin
Anna arvoa kirjoitti:
Älä vääristele, onko sinulla kertoa kuinka paljon grammoissa täällä kukaan on suositellut korvaamaan kovilla rasvoilla? Mistä sinä tiedät mitä ihmiset loppupeleissä edes syövät?
Onhan täällä Veijo, uusajattelija ym. luetelleet hyvinkin tarkasti ruokalistojaan ja tyrkyttävät eläinrasvoja muillekin käyttöön.
- Miukkuliini
Kyllä täällä osa vetää sianihraa ihan lautaskaupalla päivittäin. Ja vielä yrittävät mainostaa ko. rasvadieettiä meille muille diabeetikoille myös. Ei ole tervettä, sanon minä.
- neulatyyny
Kaikkea saa syödä kunhan muistaa kohtuuden. Tosin VEijo on siinä oikeassa että vhh:lla verensokeri tipahtaa hujauksessa. Ei vhh tarkoita että syö paketin voita vaan valitsee salaatin perunan sijaan.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod315959- 345463
- 293084
- 342464
- 442317
- 372128
- 152108
- 121711
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons391696En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191687