Miten tukea vegaanipuolisoa, jos äkkikäännöstä ei ymmärrä?

huono vaimo

Tuntuu hölmöltä kysyä tällaista, mutta tuntuu että olemme kotona patti-tilanteessa asian suhteen. Minä en ymmärrä, enkä sitä myötä osaa suhtautua miehen äkkinäiseen muutokseen lihansyöjästä täysvegaaniksi. Olen varmasti maailman huonoin vaimo.

Kaikki lähti siitä, kun mies innostui lähtemään mukaan lihattomaan lokakuuhun. Halusi laittaa itsensä testiin ja kokeilla rajojaan. Tuolloin lihaton nauratti ja huvitti häntä itseäänkin - lihansyönti kun on aina ollut meillä muodossa tai toisessa liki päivittäistä. Lokakuun jälkeen mies söi vielä muutaman kuukauden kalaa, kunnes luopui n. kk sitten siitäkin. Hän kävi jakamassa ajatuksia kasvis- ja vegaaniravinnosta paikallisjärjestön kanssa. Kannustin häntä menemään järjestön toimintaan mukaan, että hän saisi ympärilleen samanhenkisiä ihmisiä ja samalla selkiytettyä omia ajatuksiaan. Ehkä toivoin salaa, että hän huomaisi ettei tämä olekaan hänen juttunsa. Nyttemmin näyttäisi siltä, että uusi ympäristö on ajamassa meitä yhä nopeammin erisuuntiin. Ensimmäisen tapaamisen jälkeen hän jätti ruokavaliostaan myös maidon, juuston ja kananmunat. Vegaaniudessa häntä kiehtoo terveellisyys ja eläinten oikeudet.

Mies tekee itse ruokansa, syö monipuolisesti ja huolehtii vitamiinien ja proteiinin saannistaan. Liikkuu paljon ja on omien sanojensa mukaan "terveempi kuin koskaan ennen." Hän ei tuputa minulle vegaaniuttaan, tosin loukkaantuu jos en pidä jostain hänen ruuastaan. Hän ei halua keskustella päätöksestään alkaa vegaaniksi, sillä hänellä ei kuulemma ole antaa minulle suoria vastauksia/ hän ei osaa sen kummemmin perustella asiaa. Kun kysyn tai kyseenalaistan, hän suuttuu. Hänen mielestään kyseenalaistamisen takana on häpeä ja huono omatunto lihansyönnistä ja eläinten pahoinpitelyn sallimisesta (minun puoleltani). Ravinnosta ja ruokailuista on tullut meidän perheessä eräänlainen tabu = vältän riitaa olemalla puhumatta asiasta ja mies tekee samoin. Hän jakaa ravintoajatukset uudessa yhteisössään ja se riittää hänelle. Hän ei (kuulemma) paheksu, vaikka ostan ja syön itse lihaa. Hän ei (kuulemma) myöskään odota minun muuttuvan vegaaniksi. Voin ostaa ja syödä lihatuotteita hänen mukaansa vapaasti, mutta hän ei tule kokkailun aikana keittiöön tai nakit ym. hän syöttää koirille jääkaapista.

Ravinnon myötä tuntuu, että koko miehen persoonallisuus olisi muuttunut. Hänestä siinä ei ole mitään ihmeellistä tai pahaa - eikä siinä kaiketi olekaan, mutta tuntuu etten tunne koko ihmistä 10 vuoden yhteistaipaleen jälkeen enää lainkaan. Tästä palaamme itse ongelmaan; en ymmärrä enkä osaa suhtautua häneen enää samalla tavalla.

En tiedä miksi kirjoitan tänne, ehkä halusin itsekin jonkin paikan purkautua asiasta. Ystäville tai perheelle en voi puhua, sillä mies ei halua tehdä uudesta ruokavaliostaan (ymmärrettävästi) suurta numeroa.

Miten vegaanin ja lihansyöjän liitto voi onnistua? Mistä/ miten löytää harmonia olemisen ja elämisen suhteen?

Välillä pelkään miten meidän käy, ellemme pääse yhteisymmärrykseen ja kohtaa millään muotoa näin suuressa asiassa. Minun pitäisi saada omat ajatukseni selkiintymään ja ehkä se lähtee asian hyväksymisen myötä. Mutta miten?

Miten tukea vegaanipuolisoa, jos ei ymmärrä (eikä aina haluaisi ymmärtääkään)?

223

4092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puoli vegan

Sinun on itse tehtävä ratkaisu.

• selvä näkijä

Aika selvä juttu. Siellä ryhmäsä on samanhenkinen persoona, joka on mielessä koko ajan. Aika paljonkin, koska noin syvällisesti elämän muutti. Tuskin mies on kaikkea "lihaa" hyljännyt.

• Ei tarvitse itse

Ratkaisu on tämä:

Pidä miehetön maaliskuu, siirry naisiin kesän ajaksi, pidä huoleton huhtikuu, jatka tyttömäisellä toukokuulla, kikkelitön kesäkuu ja lopuksi vietä hulvaton heinäkuu. Elokuussa olet valmis luopumaan miehistä täysin, se on eron elokuu.

• ettäjottajoo
        Ei tarvitse itse kirjoitti:

Ratkaisu on tämä:

Pidä miehetön maaliskuu, siirry naisiin kesän ajaksi, pidä huoleton huhtikuu, jatka tyttömäisellä toukokuulla, kikkelitön kesäkuu ja lopuksi vietä hulvaton heinäkuu. Elokuussa olet valmis luopumaan miehistä täysin, se on eron elokuu.

JUST! Toikaan nyt ei ihan vissiin ole näin hyvä. Toi ero olis ehkä järkevin touhu. Äijä nipottaa ja nipottaa ja koht se rupee vahtaamaan tosissaan, mitä sä syöt. Siit sitten ei kaukana olekaan mustasukkaisuus ja vainoharhaisuus. Eikä ole kivaa duumata sapuskat ittelle ja muksuille erikseen ja äijä duumaa mitä duunaa.

Muksut ei sen pöperöil kasva, vaan niil on aina nälkä. Itte kun-jos viel olet-olisit vuorotöissä, niin mitäpä siitä tulee. Vuorosta tullessa, vaikka kuika väsyttää, duunaa muksuille sapuskat ja huolla sitten ittes ja muu touhu päälle.Mun pualiso alkoi kans aikoinaan tohon leikkiin ja mä kyllä läksin vetämään. Päivääkään en ole katunut lähtöäni.

• Vieraileva sovinisti

Luulenpa, ettei sinulla ole mitään oikeaa hätää tässä. Olet nyt vain omista syistäsi mustasukkainen ruokavaliolle.

Tuskinpa miehesi oli ennenkään mikään Tarzan tai suuri valkoinen metsästäjä, joka raahasi vielä höyryävän puhvelinraadon takakintusta kiinni pitäen teidän jääkaappiin. Eiköhän se ole sama mies, ehkä aktiivisempi koska on löytänyt periaatteellisesta jutusta sisältöä elämään.

Miehesi on löytänyt uuden puolen itsestään, mikset vain osoita hänelle hyväksyväsi sen? Tuollainen käännös voi olla hyvin piristävä vaihe elämässä ja muutenkin, jos se on periaatekysymys miehellesi kuten näyttää, niin se on jotain joka on hyvin tärkeää miehellesi. Hänellä vaikuttaa olevan harkittu, hyvä ja mietitty suhtautuminen, koska hän ei yritä pakottaa sinua mukaan. Ei sinun tarvitse ruveta vegaaniksi, eikä teeskennellä pitäväsi ruoista joista et pidä.

Meinaan, miksi ei? Miksi tehdä ruokavaliosta numero? Jos hän olisi sairastunut ja tarvinnut ruokavaliomuutosta, kokisitko silloin että ruokavalio jotenkin kummallisesti veisi teitä eri suuntiin?

• jhgjhgjgj
        ettäjottajoo kirjoitti:

JUST! Toikaan nyt ei ihan vissiin ole näin hyvä. Toi ero olis ehkä järkevin touhu. Äijä nipottaa ja nipottaa ja koht se rupee vahtaamaan tosissaan, mitä sä syöt. Siit sitten ei kaukana olekaan mustasukkaisuus ja vainoharhaisuus. Eikä ole kivaa duumata sapuskat ittelle ja muksuille erikseen ja äijä duumaa mitä duunaa.

Muksut ei sen pöperöil kasva, vaan niil on aina nälkä. Itte kun-jos viel olet-olisit vuorotöissä, niin mitäpä siitä tulee. Vuorosta tullessa, vaikka kuika väsyttää, duunaa muksuille sapuskat ja huolla sitten ittes ja muu touhu päälle.Mun pualiso alkoi kans aikoinaan tohon leikkiin ja mä kyllä läksin vetämään. Päivääkään en ole katunut lähtöäni.

Taas yksi trolli, joka kuvittelee vegaaniruuan olevan pelkkää salaattia.

• Juuri näin!!
        selvä näkijä kirjoitti:

Aika selvä juttu. Siellä ryhmäsä on samanhenkinen persoona, joka on mielessä koko ajan. Aika paljonkin, koska noin syvällisesti elämän muutti. Tuskin mies on kaikkea "lihaa" hyljännyt.

Mieheni alkoi yllättäen kiinnostua liikunnasta. Kävi jatkuvasti kuntosalilla. Myöhemmin osoittautui että sinne salille veti uusi nainen.

• Robert McKeancy
        Juuri näin!! kirjoitti:

Mieheni alkoi yllättäen kiinnostua liikunnasta. Kävi jatkuvasti kuntosalilla. Myöhemmin osoittautui että sinne salille veti uusi nainen.

Suomen Kansallistietäjä Raakkuna haluaa kertoa että avioliittonne tulee purkautumaan viimeistään 3 vuoden kuluttua.

• Robert McKeancy
        Robert McKeancy kirjoitti:

Suomen Kansallistietäjä Raakkuna haluaa kertoa että avioliittonne tulee purkautumaan viimeistään 3 vuoden kuluttua.

Ja mitä tulee ravinnon merkitykseen, niin voin kertoa että parisuhde rakentuu harmonisemmaksi mikäli kumpikin noudattaa samaa ruokavaliota. Ja käytännössähän tämä tarkoittaa että aviopuolisot aterioivat säännöllisesti yhdessä perheensä kanssa yhteisen ruokapöydän ääressä.

Pyytäisin huomioimaan myös perinteisen yhteisen ruokarukouksen merkityksen koko perheen sopusoinnun ja harmonian säilymisen kannalta. Tiedättekö että Amerikassa on siirtolaiskauden ajoilta asti vieläkin tunnettu slogani "If you pray together, so you gonna better stay together" (Perhe joka rukoilee yhdessä, pysyy myös yhdessä)

• Spambot

Ja mitä tulee ravinnon merkitykseen, niin voin kertoa että parisuhde rakentuu harmonisemmaksi mikäli kumpikin noudattaa samaa ruokavaliota. Ja käytännössähän tämä tarkoittaa että aviopuolisot aterioivat säännöllisesti yhdessä perheensä kanssa yhteisen ruokapöydän ääressä.

Pyytäisin huomioimaan myös perinteisen yhteisen ruokarukouksen merkityksen koko perheen sopusoinnun ja harmonian säilymisen kannalta. Tiedättekö että Amerikassa on siirtolaiskauden ajoilta asti vieläkin tunnettu slogani "If you pray together, so you gonna better stay together" (Perhe joka rukoilee yhdessä, pysyy myös yhdessä)

Aivan täyttä hatusta vedettyä scheissea koko juttu.

• bläääääääääh
        jhgjhgjgj kirjoitti:

Mä en ainakaan nähny ettäjottajoon kommentissa mitään kuvitteluja siitä, että vegaaniruoka olisi pelkkää salaattia. Eli itte taisit kuvitella, et joku luulee vegaaniruuan olevan pelkkää salaattia...

• ettäjottajoo
        jhgjhgjgj kirjoitti:

Haitta /&&%¤! M'noon koht elakkeel ja 16 v kattelin sitä lehemänevvään syäntii. Sit keitti mun "kaalisoppa" ja mä läxin! ja muxut mukaan. Ny oltu omilla 20 v. Eikä takas mennä!

• huono vaimo
        Vieraileva sovinisti kirjoitti:

Luulenpa, ettei sinulla ole mitään oikeaa hätää tässä. Olet nyt vain omista syistäsi mustasukkainen ruokavaliolle.

Tuskinpa miehesi oli ennenkään mikään Tarzan tai suuri valkoinen metsästäjä, joka raahasi vielä höyryävän puhvelinraadon takakintusta kiinni pitäen teidän jääkaappiin. Eiköhän se ole sama mies, ehkä aktiivisempi koska on löytänyt periaatteellisesta jutusta sisältöä elämään.

Miehesi on löytänyt uuden puolen itsestään, mikset vain osoita hänelle hyväksyväsi sen? Tuollainen käännös voi olla hyvin piristävä vaihe elämässä ja muutenkin, jos se on periaatekysymys miehellesi kuten näyttää, niin se on jotain joka on hyvin tärkeää miehellesi. Hänellä vaikuttaa olevan harkittu, hyvä ja mietitty suhtautuminen, koska hän ei yritä pakottaa sinua mukaan. Ei sinun tarvitse ruveta vegaaniksi, eikä teeskennellä pitäväsi ruoista joista et pidä.

Meinaan, miksi ei? Miksi tehdä ruokavaliosta numero? Jos hän olisi sairastunut ja tarvinnut ruokavaliomuutosta, kokisitko silloin että ruokavalio jotenkin kummallisesti veisi teitä eri suuntiin?

Kiitos viestistäsi "Vieraileva sovinisti". Sain paljon ajattelemisen aihetta.

Olemme löytäneet jonkinasteisen keskusteluyhteyden ja puineet yhdessä sitä, ettei avioliitto ole voinut hyvin pitkään aikaan. Siitä syystä johtuu todennäköisesti ahdistukseni miehen muuttuneen ruokavalion suhteen ja toisaalta mieheni tarve saada elämäänsä uutta sisältöä. Parisuhteen ongelmat ovat olleet olemassa jo ennen vegaaniutta, joten on ollut minulta hyvin epäreilua syyttää miehen muutoksen johtaneen pahoinvointiin parisuhteessa.

Olemme molemmat olleet lukossa ja unohtaneet toisemme matkan varrelle. Viikonlopun aikana sovimme, ettemme ole luovuttamassa toistemme suhteen. Alkuun pääsemiseen olemme saaneet jo apua ja molempien tahtotila on oikea asioiden oikaisemiseen (enkä tarkoita tällä mitään kummankaan ruokavalioon liittyvää). Keskusteluyhteys on alkanut taas löytymään ja sitä mukaa myös toisen huomioiminen, hyväksyntä, huumori ja läheisyys.

Olen ollut sokea, epäreilu ja väärässä. Miehen vegaanius tuo omat "haasteensa" (minun näkökulmastani), mutta minun on osattava antaa hänelle se tila, jonka hän tarvitsee - omastanikaan luopumatta.

Kun olen ottanut muutaman askeleen taaksepäin, ymmärrän että parisuhde on muutakin, kuin kummankaan ruokavalio.

• pimpeli pompeli

Älä tee itsellesi ruuasta ongelmaa... Ruoka, olkoon se mitä tahansa on vatsaa varten, se menee suoliston läpi ja ulostuu. Ruuasta eri solut saavat elämälleen välttämättömät aine osat.

Jos miehesi voi hyvin vegaani ravinnolla, niin mitä se ravinto sinuun koskee,.... miehestäsihän sinä olit kiinnostunut, ja häntä rakastit.

Jos menit naimisiin ruuan takia, etkä miehen takia, niin olet kaikkia muita naisia surkuhupaisin ja surkuteltavin!

• eläköön ruoka
        ettäjottajoo kirjoitti:

ettäjottajoo.. tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä!"

Mutta voi tyhmyys olla mieskin.

Vegaani, joka tarkkailee ruokaansa, on kait parempi, kuin se joka tarkkaiilee montakos nakkia söi!

Nakit, makkara ja sianlihakastike ei ole vatsaa varten, mutta monipuoliset vihannekset, pavut, herneet, linssit .. pähkinät jne... ovat

Punaisen lihan syöminen viikottain on typeryyttä...

• Kertakäyttöiset ovat
        eläköön ruoka kirjoitti:

ettäjottajoo.. tyhmyys on nainen, levoton ja yksinkertainen, eikä hän mistään mitään tiedä!"

Mutta voi tyhmyys olla mieskin.

Vegaani, joka tarkkailee ruokaansa, on kait parempi, kuin se joka tarkkaiilee montakos nakkia söi!

Nakit, makkara ja sianlihakastike ei ole vatsaa varten, mutta monipuoliset vihannekset, pavut, herneet, linssit .. pähkinät jne... ovat

Punaisen lihan syöminen viikottain on typeryyttä...

Voinko muuten syödä piilolinssini?

• ruokaa rakkaudella
        Juuri näin!! kirjoitti:

En usko,
        että puolison muuttunut ruokavalio on teidän parisuhteenne suurin haaste.
        Ajatusmaailman kapeus puolin ja toisin voi ollavoi olla.
        Aloittajalle suosittelisin: hakeudu töihin teurastamoon tai maatilalle, jossa kasvatetaan kanoja, sikoja ym. eläimiä suuremmassa mittakaavassa ihmisravinnoksi.
        Ehkä sinunkin suhteesi ruokaan voi muuttua...

• 15+9
        Kertakäyttöiset ovat kirjoitti:

Voinko muuten syödä piilolinssini?

Kokeile, jos haluat. Tiedän ihmisiä, jotka syövät ihmeellisempiäkin asioita.
        Jotkut jopa eläinten raatoja!
        Kyllä ne varmasti toisesta päästä ulos tulevat. Tuskin mitään ravinnoksi imeytyvää, mutta monet ihmiset syövät paljon pa**aa.

• so?
        bläääääääääh kirjoitti:

Mä en ainakaan nähny ettäjottajoon kommentissa mitään kuvitteluja siitä, että vegaaniruoka olisi pelkkää salaattia. Eli itte taisit kuvitella, et joku luulee vegaaniruuan olevan pelkkää salaattia...

No, eihän se ole kun kasvikunnantuotteita. Salaatteja on yhtä monta erilaista, kun on tekijääkin...

• grön

Tilanne voi pahentua entisestään. Jossain vaiheessa puolisosi ei ehkä halua elää lihansyöjän kanssa koska arvot ovat liian erilaiset. Totta puhuen en itse haluaisi elää lihansyöjän kanssa. Lakto-ovo vielä menettelee.
      En itsekään ole täydellinen vegaani mutta yritän omalta osalta vähentää eläinten kärsimyksiä ja hillitä ilmastonmuutosta jättämällä lihan ja maidon pois ruokavaliosta.

Jos joku ei oikeesti välitä muusta kuin omasta nautinnosta, on kyseessä suhteellisen pinnallinen tyyppi. Ja huom, nauttia voi ruuasta yhtä paljon vegetaristina. Ruoka on hyvää silloin kun sen osaa oikein maustaa.

• Puoli vegan

Kuuleppas grön kaikilla ei ole kyse mistään nautinnosta tai pinnallisuudesta,jos syö ja joutuu syömään liharuokaa.On sairauksia,joihin ei mikään pelkkä kasvisruokavalio käy.Veriarvot ja vatsa voi mennä ja meneekin joillain täysin sekaisin pelkästä kasvisruoasta,vaikka olisi kuinka hyvin maustettu ja kypsennetty ruoka.

Mielestäni ruoka on hyvää ja sopivaa,vasta silloin kun se soveltuu veriarvoille ja vatsalle.

• ie3

Ukollas mahtaa olla salasuhde vegaanikaveriin, joka on aivopessyt hänet kasvissyöjäksi. Äkkirakkaushan saa mitä ihmeellisempiä asioita aikaan, mutta kylläse sitten läskikasti maistuu, kun niillä menee sukset ristiin.

• gdykdtyk
        Puoli vegan kirjoitti:

Kuuleppas grön kaikilla ei ole kyse mistään nautinnosta tai pinnallisuudesta,jos syö ja joutuu syömään liharuokaa.On sairauksia,joihin ei mikään pelkkä kasvisruokavalio käy.Veriarvot ja vatsa voi mennä ja meneekin joillain täysin sekaisin pelkästä kasvisruoasta,vaikka olisi kuinka hyvin maustettu ja kypsennetty ruoka.

Mielestäni ruoka on hyvää ja sopivaa,vasta silloin kun se soveltuu veriarvoille ja vatsalle.

Nää on näitä ihme horinoita. Kenenkään veriarvot eikä vatsa mene sekaisin kasvisruasta, päinvastoin "veriarvot" javatsa voi mennä sekaisin liharuuasta.

Eli keksi seuraava selitys.

• foksmalder
        Puoli vegan kirjoitti:

Hyvin harvassa ovat todelliset terveydelliset syyt, jotka estävät lihasta (ja muista eläintuotteista) luopumisen.

Kasvisruokavalionkin koostamisessa pitää tietenkin käyttää järkeä. Jos terveys kärsii ruokavalionmuutoksesta, on todennäköisin syy joko liian äkilliset muutokset tai uuden ruokavalion huono koostaminen. Eikä siis mikään sairaus, joka pakottaa syömään lihaa.

• Ravintotietoinen
        gdykdtyk kirjoitti:

Nää on näitä ihme horinoita. Kenenkään veriarvot eikä vatsa mene sekaisin kasvisruasta, päinvastoin "veriarvot" javatsa voi mennä sekaisin liharuuasta.

Ihminen on vuosituhansien ajan ollut sekaravinnon syöjä, jolloinka myös meidän elimistömme on ohjelmoitu siten. Tätä faktaa ei mikään poista tai muuta. Uudenlaiseen ruokavalioon sopeutumiseen menee todella pitkä aika,ei vuosikymmenet siihen riitä. Joten häiriöitä aineenvaihduntaan tulee kyllä ennemmin kasvisruokavaliosta kuin sekaruokavaliosta, joka on aina, ja tulee vielä vähintään todella pitkään olemaan ihmisen luonnollinen ruokavalio.

• gluteeni-impotenssi
        foksmalder kirjoitti:

Hyvin harvassa ovat todelliset terveydelliset syyt, jotka estävät lihasta (ja muista eläintuotteista) luopumisen.

Kasvisruokavalionkin koostamisessa pitää tietenkin käyttää järkeä. Jos terveys kärsii ruokavalionmuutoksesta, on todennäköisin syy joko liian äkilliset muutokset tai uuden ruokavalion huono koostaminen. Eikä siis mikään sairaus, joka pakottaa syömään lihaa.

Kyse onkin mielenterveydellisistä syistä. Paapomisen tarve ei ole tervettä. Sitähän hössötystä saa kokea aivan riittämiin jo gluteenihäiriöllä. Ja tuo on sentään oikea tauti. Elämäntapasyöminen on korvien välissä.

• liero-vege
        ie3 kirjoitti:

Ukollas mahtaa olla salasuhde vegaanikaveriin, joka on aivopessyt hänet kasvissyöjäksi. Äkkirakkaushan saa mitä ihmeellisempiä asioita aikaan, mutta kylläse sitten läskikasti maistuu, kun niillä menee sukset ristiin.

No vielähän on selvittämättä onko kaapista ulostulo ollut "sitä" vai onko sillä seuroissa lyyti.

• sekasyöjä itsekin
        Ravintotietoinen kirjoitti:

Ihminen on vuosituhansien ajan ollut sekaravinnon syöjä, jolloinka myös meidän elimistömme on ohjelmoitu siten. Tätä faktaa ei mikään poista tai muuta. Uudenlaiseen ruokavalioon sopeutumiseen menee todella pitkä aika,ei vuosikymmenet siihen riitä. Joten häiriöitä aineenvaihduntaan tulee kyllä ennemmin kasvisruokavaliosta kuin sekaruokavaliosta, joka on aina, ja tulee vielä vähintään todella pitkään olemaan ihmisen luonnollinen ruokavalio.

"Ihminen on vuosituhansien ajan ollut sekaravinnon syöjä, jolloinka myös meidän elimistömme on ohjelmoitu siten."

Se, että ihminen on nykyiseen muotoonsa kehittynyt tietynlaisella ruokavaliolla, ei ole mikään syy väkisin jatkaa samaa rataa. Luonnollisuus ei myöskään ole yhtä kuin paras vaihtoehto. Kasvisruoka on tutkitusti terveellisempää kuin liha. Suomessa (varsinkin) myös syödään aivan liikaa lihaa, ei sitä jokaisella aterialla tarvitse olla. Viralliset suositukset ovat jotain 200g/vk. Tuo määrä ylittyy monilla päivittäin (joka päivä!) ja sillä lienee osaa mm. syöpien yleistymiseen.

Ja tuosta "ohjelmoinnista". Mitenkä se käytännössä sitten näkyy tuo "ohjelmointi" sekaravintoon, kun kasvissyöjät ovat usein terveempiä kuin sekasyöjät? Ohjelmointivirhe? Länsimaissa lihansyönti ja -tuotanto ovat kasvaneet äärimmäisyyksiin eivätkä ne ole ekologisesti katsoen enää mitenkään järkevissä mittasuhteissa. Asialle on vähän pakko alkaa jotain tehdä, näin ei voi jatkua. Tietysti jos sinä haluat maapallon (ja ihmislajin) tuhoutuvan, koska et halua luopua tehotuotetusta lihasta ("koska sen syöminen on "luonnollista"", HAH!!) niin mikäs siinä. Eihän se lajin selviytyminen mikään itseisarvo ole eikä evoluutio siitä välitä.

"sekaruokavaliosta, joka on aina, ja tulee vielä vähintään todella pitkään olemaan ihmisen luonnollinen ruokavalio."

Luonnollisuuteen vetoaminen on argumenttivirhe (Humen giljotiini). Et sinä sillä mitään perustele kestävästi. Monet lajit ovat kuolleet sukupuuttoon, koska eivät ole pystyneet sopeutumaan muuttuvaan elinympäristöönsä ("ovat jatkaneen sitä, mikä on ollut niille luonnollista miljoonia vuosia").

• Ravintotietoinen
        sekasyöjä itsekin kirjoitti:

"Ihminen on vuosituhansien ajan ollut sekaravinnon syöjä, jolloinka myös meidän elimistömme on ohjelmoitu siten."

Se, että ihminen on nykyiseen muotoonsa kehittynyt tietynlaisella ruokavaliolla, ei ole mikään syy väkisin jatkaa samaa rataa. Luonnollisuus ei myöskään ole yhtä kuin paras vaihtoehto. Kasvisruoka on tutkitusti terveellisempää kuin liha. Suomessa (varsinkin) myös syödään aivan liikaa lihaa, ei sitä jokaisella aterialla tarvitse olla. Viralliset suositukset ovat jotain 200g/vk. Tuo määrä ylittyy monilla päivittäin (joka päivä!) ja sillä lienee osaa mm. syöpien yleistymiseen.

Ja tuosta "ohjelmoinnista". Mitenkä se käytännössä sitten näkyy tuo "ohjelmointi" sekaravintoon, kun kasvissyöjät ovat usein terveempiä kuin sekasyöjät? Ohjelmointivirhe? Länsimaissa lihansyönti ja -tuotanto ovat kasvaneet äärimmäisyyksiin eivätkä ne ole ekologisesti katsoen enää mitenkään järkevissä mittasuhteissa. Asialle on vähän pakko alkaa jotain tehdä, näin ei voi jatkua. Tietysti jos sinä haluat maapallon (ja ihmislajin) tuhoutuvan, koska et halua luopua tehotuotetusta lihasta ("koska sen syöminen on "luonnollista"", HAH!!) niin mikäs siinä. Eihän se lajin selviytyminen mikään itseisarvo ole eikä evoluutio siitä välitä.

"sekaruokavaliosta, joka on aina, ja tulee vielä vähintään todella pitkään olemaan ihmisen luonnollinen ruokavalio."

Luonnollisuuteen vetoaminen on argumenttivirhe (Humen giljotiini). Et sinä sillä mitään perustele kestävästi. Monet lajit ovat kuolleet sukupuuttoon, koska eivät ole pystyneet sopeutumaan muuttuvaan elinympäristöönsä ("ovat jatkaneen sitä, mikä on ollut niille luonnollista miljoonia vuosia").

Viralliset suositukset ovat täyttä hömppää, niihin on turha vedota. On myös tutkimuksia, jotka puhuvat sen puolesta, että sekasyöjät ovat terveempiä kuin kasvissyöjät. Puolesta ja vastaan on siis tutkimuksia, kuka mitäkin uskoo. Itse asiassa tiedän kasvisyöjiä, jotka ovat sairastuneet syöpään tai ovat muuten vain kovin sairaita ja sairaan näköisiä. Joten se siitäkin.

Usko sinä mitä haluat, minä luotan maalaisjärkeen ja oman kropan tuntemukseen. Ja kyllä, maaliaajärki sanoo myös sen, että ihminen on luotu sekaravinnon käyttäjäksi. Piste. Aamen.

PS. Voin erinomaisen hyvin sekaravinnolla. Flunssillekin sain sanoa hyvästi, kun jätin viljat ja sokerin pois ja lisäsin rasvansaantia. Miksi minun siis pitäisi uskoa teitä kasvissyöjiä ja joitain kyseenalaisia tutkimuksia sen vaarallisuudesta???

• Ravintotietoinen
        sekasyöjä itsekin kirjoitti:

Niin ja hah sinulle vain, en syö tehotuotettua lihaa, vaan luomulihaa!

• Lihaani
        gdykdtyk kirjoitti:

Nimimerkki gdykdtyk horisee ihme horinoitaan.Monenkin veriarvot ja vatsa menee sekaisin kasvisruoasta,ainakin minun ja liharuoat tasoittavat,rauhoittavat.Joten sinä voit keksiä seuraavan selityksen.

• huono vaimo

Arvomaailman erilaisuuden suhteen minäkin olen huolissani - koko vegaanius tuntuu olevan miehelle nyt kaiken keskiössä. Minun on vaikea päästää irti vanhasta ja totutusta, miehestä johon aikanaan rakastuin ja jota rakastan. Kun muutos on ollut näin nopea ja radikaali entiseen, tuntuu kuin olisin pudonnut kelkasta tai laahaan kivirekenä perässä.

Minäkin välitän eläimistä ja niiden hyvinvoinnista. Olen myös massatuotantoa vastaan, jos se automaattisesti tarkoittaa eläinten kärsimystä. Syön lihaa satunnaisesti, mutta en ymmärrä miten se tekee minusta automaattisesti pinnallisen ihmisen. Itselleni tällä hetkellä (ehkä työnikin puolesta) on tärkeämpää ihmisoikeudet ja se, miten me ihmiset kohtelemme toinen toistamme. Tietoisena kuluttajana voin tehdä ratkaisuni ravintoni suhteen ilman, että se tarkoittaisi lihasta (maidosta, munista ja juustosta) luopumista. Ainakaan toistaiseksi mieheni näkee veganismissaan myös harmaan sävyt, eikä arvota minua syömiseni suhteen tai nosta itseään yläpuolelleni hänelle oikeampien valintojen takia. Jos hän tekisi niin, en usko että liitolla mitään tulevaisuutta olisikaan.

Minun on tosiaan tehtävä ratkaisuni itse ja haluan löytää kultaisen keskitien sekä tavan olla ja toteuttaa itseään toisen erilaisuudesta huolimatta. Mutta tarkoittaako se samalla sitä, että minun on hylättävä ajatus miehestäni sellaisena kuin olen oppinut hänet tuntemaan?

• 8+19

Kaikki lähtee ruohonjuuri tasolta. Jos siellä menee alkuunsa pieleen, kaikki muukin menöö pieleen. Nythän on se tilanne että väestö kasvaa, enempi tarvitaan viljelysmaita joista suurin osa siis karjan rehuun. Ilmasto lämpiää ja saasteet lisääntyy. Tilanne on täysin sietämätön ja pahenee entisestään. Sen tähden suosittelen jokaista miettimään RUUAN alkuperää, sitä ruohonjuurta. Siihen liittyy kaikki muutkin asiat. Vähäsen on pinnallista jos ei kiinnosta ja meinaa lapsia pukata maailmaan. Heh heh. Hyvä se on edes ostaa sitä luomua! Kaikki eettisyys on hyvästä.

• Teit virheen

Ja nyt maksat siitä kovan hinnan. Koskaan ja missään olosuhteissa ei pidä toista yllyttää mihinkään herätyskokouksiin "saamaan samanhenkistä seuraa". Ei tuo varmaan tosta koskaan tule parantumaan, kun on herätyksen kerran saanut.

Ruoka on joku ihme uusi uskonto joillekin joilla on tyhjä paikka elämässään.

• selvä näkijä
        Teit virheen kirjoitti:

Ja nyt maksat siitä kovan hinnan. Koskaan ja missään olosuhteissa ei pidä toista yllyttää mihinkään herätyskokouksiin "saamaan samanhenkistä seuraa". Ei tuo varmaan tosta koskaan tule parantumaan, kun on herätyksen kerran saanut.

Ruoka on joku ihme uusi uskonto joillekin joilla on tyhjä paikka elämässään.

Paranee se. Aivan kuten yläasteella alkava vegaanius. Ihmiset aikuistuvat ja huomaavat pelleilyn ja jumputtelun olevan kiusa itselle. On nimittäin yksi murkku kasvatettu niin että tuo orjuutti koko suvun kasvissyönnillään. Nyt kelpaa taas kinkut ja hirvenliha. Mutta 15 vee siinä meni.

Ongelma on tässä nimenomaisessa aloituksen tapauksessa se millaiseen suhteeseen hurahtanut on langennut. Mutta aivan päivänselvää on taustalla oleva ihastus. Onko ihastus kumpaa sukupuolta. Kokeile selvittää se ensin. Kokeile päästä ryhmään mukaan. Huomaat innokkuuden hiipumisen.

• Vieraileva sovinisti
        selvä näkijä kirjoitti:

Paranee se. Aivan kuten yläasteella alkava vegaanius. Ihmiset aikuistuvat ja huomaavat pelleilyn ja jumputtelun olevan kiusa itselle. On nimittäin yksi murkku kasvatettu niin että tuo orjuutti koko suvun kasvissyönnillään. Nyt kelpaa taas kinkut ja hirvenliha. Mutta 15 vee siinä meni.

Ongelma on tässä nimenomaisessa aloituksen tapauksessa se millaiseen suhteeseen hurahtanut on langennut. Mutta aivan päivänselvää on taustalla oleva ihastus. Onko ihastus kumpaa sukupuolta. Kokeile selvittää se ensin. Kokeile päästä ryhmään mukaan. Huomaat innokkuuden hiipumisen.

"Mutta aivan päivänselvää on taustalla oleva ihastus. Onko ihastus kumpaa sukupuolta. Kokeile selvittää se ensin. Kokeile päästä ryhmään mukaan. Huomaat innokkuuden hiipumisen."

Sulla on kyllä mitä sairain tapa suhtautua asioihin. Parisuhde taitaa olla sinulle manipulointia ja kontrollointia.

• selvä näkijä

"Mutta aivan päivänselvää on taustalla oleva ihastus. Onko ihastus kumpaa sukupuolta. Kokeile selvittää se ensin. Kokeile päästä ryhmään mukaan. Huomaat innokkuuden hiipumisen."

Sulla on kyllä mitä sairain tapa suhtautua asioihin. Parisuhde taitaa olla sinulle manipulointia ja kontrollointia.

Odotetaan aloittajan lopullista kommenttia. Minä nyt vaan satun olemaan selvä näkijä. Sitä ei voi selvä nähdä, onko tapauksessa kyseessä sukupuolinen "herääminen". Sen tietää aloittaja jossain vaiheessa. Jos petipuuhat ovat muuttuneet yli-innokkaiksi, on asialla vastakkainen sukupuoli. Jos on lerpahtamaan päin, niin sitten ei.

Tunnustettakoon, että olin kuntokursseilla ja siihen sisältyi lievää eroottista latausta. Kurssin jälkeen on ollut mukava vetää lenkkarit jalkaan. Ja lataus ei ollut mitään metriä lähempää, jos se alkoi askarruttamaan. Juttuihin vaan syntyy joko positiivinen tai negatiivinen viritys. Seksuaalisuuteen liittyvät jännitteet ovat mitä vahvin vaikutin näissä jutuissa. Mutta tämä tapaus on aivan selvää kauraa. Lataus on liian läpinäkyvää levitessään maailmanlaajuisesti tässä mediassa.

• Vieraileva sovinisti
        selvä näkijä kirjoitti:

Odotetaan aloittajan lopullista kommenttia. Minä nyt vaan satun olemaan selvä näkijä. Sitä ei voi selvä nähdä, onko tapauksessa kyseessä sukupuolinen "herääminen". Sen tietää aloittaja jossain vaiheessa. Jos petipuuhat ovat muuttuneet yli-innokkaiksi, on asialla vastakkainen sukupuoli. Jos on lerpahtamaan päin, niin sitten ei.

Tunnustettakoon, että olin kuntokursseilla ja siihen sisältyi lievää eroottista latausta. Kurssin jälkeen on ollut mukava vetää lenkkarit jalkaan. Ja lataus ei ollut mitään metriä lähempää, jos se alkoi askarruttamaan. Juttuihin vaan syntyy joko positiivinen tai negatiivinen viritys. Seksuaalisuuteen liittyvät jännitteet ovat mitä vahvin vaikutin näissä jutuissa. Mutta tämä tapaus on aivan selvää kauraa. Lataus on liian läpinäkyvää levitessään maailmanlaajuisesti tässä mediassa.

Selvänäkijä kirjoitetaan yhteen, ja uskon että et todellakaan ole selvänäkijä. Lähinnä vain käytät projektiota, eli heijastat omia mielensisältöjäsi toiseen ihmiseen. Et edes tunne häntä kuin kolmannen osapuolen kirjoituksen perusteella. Käytät itseäsi esimerkkinä, eli se jos käyt aktiviteetissa ja ihastut siellä johonkin ei tarkoita että kaikki toimivat samankaltaisilla motiiveilla. Kävipä aloittajan tapauksessa miten kävi.

Kerronpa sinulle yhden tavallisen aktiviteetteihin liittyvän motiivin. Hakiessaan sisältöä elämään ihminen kaipaa aina vertaistensa tukea. Esimerkiksi: jos joku saa vaikka uskonnollisen herätyksen, yrittääkö hän hakea vertaistukea vaimostaan joka on saatananpalvoja? Tai jos joku kiinnostuu biljardinpeluusta meneekö hän seuraan, jossa pelataan pingistä? Eiköhän ihmiset - siis et sinä välttämättä - osaa hakeutua aktiviteetteihinsa ilman seksuaalista motiivia.

Kysyn vielä kysymyksen, osaatko yhtään keskustella asioista ottaen huomioon sen mitä toinen sanoo, vai käytätkö aina jokaisen asian jotenkin itsesi kautta?

• selvä näkijä

Selvänäkijä kirjoitetaan yhteen, ja uskon että et todellakaan ole selvänäkijä. Lähinnä vain käytät projektiota, eli heijastat omia mielensisältöjäsi toiseen ihmiseen. Et edes tunne häntä kuin kolmannen osapuolen kirjoituksen perusteella. Käytät itseäsi esimerkkinä, eli se jos käyt aktiviteetissa ja ihastut siellä johonkin ei tarkoita että kaikki toimivat samankaltaisilla motiiveilla. Kävipä aloittajan tapauksessa miten kävi.

Kerronpa sinulle yhden tavallisen aktiviteetteihin liittyvän motiivin. Hakiessaan sisältöä elämään ihminen kaipaa aina vertaistensa tukea. Esimerkiksi: jos joku saa vaikka uskonnollisen herätyksen, yrittääkö hän hakea vertaistukea vaimostaan joka on saatananpalvoja? Tai jos joku kiinnostuu biljardinpeluusta meneekö hän seuraan, jossa pelataan pingistä? Eiköhän ihmiset - siis et sinä välttämättä - osaa hakeutua aktiviteetteihinsa ilman seksuaalista motiivia.

Kysyn vielä kysymyksen, osaatko yhtään keskustella asioista ottaen huomioon sen mitä toinen sanoo, vai käytätkö aina jokaisen asian jotenkin itsesi kautta?

En ole mikään selvänäkijä. Sitäpaitsi se kirjoitetaan selvännäkijä ainakin Tampereella.

Projektio tai ei. Selvänä näkijänä olen aivan varma jutusta. Eikä asia siitä miksikään muutu. Vierasta kiikarissa.

• inuuvyuywutwuyteqLÖ
        8+19 kirjoitti:

Kaikki lähtee ruohonjuuri tasolta. Jos siellä menee alkuunsa pieleen, kaikki muukin menöö pieleen. Nythän on se tilanne että väestö kasvaa, enempi tarvitaan viljelysmaita joista suurin osa siis karjan rehuun. Ilmasto lämpiää ja saasteet lisääntyy. Tilanne on täysin sietämätön ja pahenee entisestään. Sen tähden suosittelen jokaista miettimään RUUAN alkuperää, sitä ruohonjuurta. Siihen liittyy kaikki muutkin asiat. Vähäsen on pinnallista jos ei kiinnosta ja meinaa lapsia pukata maailmaan. Heh heh. Hyvä se on edes ostaa sitä luomua! Kaikki eettisyys on hyvästä.

ei se väestö ainakaan länsimaissa ole kasvanut radikaalisti tämän vuosituhannen puolella. Mistä olet saanut päähäsi jotain tuollaista?

• Pakko kysyä, että mikä ihmeen ongelma miehesi vegaanisuudessä sitten on? Onhan tuo varmasti hassua, mutta ei kai lihansyönti sinulle niin tärkeää ole, että se muodostaisi ylitsepääsemättömän kuilun välillenne? Tosi suuri osa vegaaneista elää sekasyöjäperheessä, etköhän säkin totu :)

• personally-way

Kasvissyönti todellakin on ongelma. Jos nainen hörhöilee, pitääkö miehen sitten käydä naapurin rouvalla ihanan lihapadan äärellä?
        Ääri-ilmiöt ovat aina pahasta!!

• 14+19

Minua ainakin ketuttaisi se, että ne ruoka-asiat tulisivat niin hankaliksi. Kotona nyt voi laittaa itse ruokansa, mutta ulkona syönti hankaloituisi. Itse pidän ulkona syömisestä aina välillä, se on kivaa yhdessä oloa ja on kiva kokeilla uusia kivoja ravintoloita. En minäkään lihaa syö päivittäin, että kelpaa se kasvisruokakin, mutta vegaaneille ei taida monetkaan ravintolat sopia? Kumppanin lisäksi tulee ulkona syötyä ainakin kavereiden, perheen ja kumppanin perheen kanssa. Pitääkö paikka sitten aina valita sen vegaanin mukaan, tai vaihtoehtoisesti hän ei tule ollenkaan mukaan?

Ja entäs matkustaminen sitten? Taitaisi jäädä moni paikka kokematta. Kasvissyöjälläkin on joissain paikoissa vaikeaa, entäs sitten vegaanina? Otappa nyt sitten vaikka Trans-Siperian juna Pekingiin, tai kiertele kuukausi Aasian saaria. Nälkä yllättää pari kertaa päivässä, ja jos joka kerta pitää ruveta kikkailemaan jotain erityistä, niin kyllä multa hermot menisi. Vaikka vegaanille sopivaa ruokaa olisikin saatavilla, niin kyseleppä siinä sitten ilman yhteistä kieltä, että sisältääkö tämä sitä ja tätä, jotta varmasti löydät sen sopivan suuhunpantavan. Monesti on maailmalla kutsuttu ihan randomisti illalliselle ihmisten koteihin tms, ja mitäs sitten? Toinen tulee vaan urpona istuskelemaan ja sanoo että enpä edes maista noita sun safkoja, vai jätetäänkö tuollaiset illanvietot kokonaan väliin? Mennään sitten ennemmin sinne kiskalle sanakirjan kanssa selvittämään että mitä tuo soppa sisältää, eikä loppujen lopuksi kuitenkaan olla varmoja. Huh, ei kiitos.

Niin, se hankaluus olisi mulle liian vaikeaa. Itse tykkään nähdä ja kokea maailmaa enkä jaksaisi ruveta stressaamaan liikaa joka suupalasta, enkä haluaisi syömisen rajoittavan asioita liikaa. Tottahan pääosa elämästä on arkea eikä matkustelua, mutta kuitenkin ne matkat rakkaan kanssa ovat aika suuria juttuja. Jos niistä tulisi sellaisia hermoja koettelevia nyhräysjuttuja syömisen vaikeuden takia, niin sitten matkustelisin mielummin kavereiden kanssa. Ihan tavallisesta mökkimatkastakin voi tulla pulmallinen jos ei löydykään sopivaa paikkaa syödä.

Se ehdottomuus on siinä se hankala juttu, se että ei voi yhtään joustaa, vaikka se kuinka hankaloittaisi asioita tai pakottaisi sen toisen aina joustamaan. Vai joustavatko vegaanit sitten esim niillä matkoilla, en tiedä. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

• 14+19 kirjoitti:

Minua ainakin ketuttaisi se, että ne ruoka-asiat tulisivat niin hankaliksi. Kotona nyt voi laittaa itse ruokansa, mutta ulkona syönti hankaloituisi. Itse pidän ulkona syömisestä aina välillä, se on kivaa yhdessä oloa ja on kiva kokeilla uusia kivoja ravintoloita. En minäkään lihaa syö päivittäin, että kelpaa se kasvisruokakin, mutta vegaaneille ei taida monetkaan ravintolat sopia? Kumppanin lisäksi tulee ulkona syötyä ainakin kavereiden, perheen ja kumppanin perheen kanssa. Pitääkö paikka sitten aina valita sen vegaanin mukaan, tai vaihtoehtoisesti hän ei tule ollenkaan mukaan?

Ja entäs matkustaminen sitten? Taitaisi jäädä moni paikka kokematta. Kasvissyöjälläkin on joissain paikoissa vaikeaa, entäs sitten vegaanina? Otappa nyt sitten vaikka Trans-Siperian juna Pekingiin, tai kiertele kuukausi Aasian saaria. Nälkä yllättää pari kertaa päivässä, ja jos joka kerta pitää ruveta kikkailemaan jotain erityistä, niin kyllä multa hermot menisi. Vaikka vegaanille sopivaa ruokaa olisikin saatavilla, niin kyseleppä siinä sitten ilman yhteistä kieltä, että sisältääkö tämä sitä ja tätä, jotta varmasti löydät sen sopivan suuhunpantavan. Monesti on maailmalla kutsuttu ihan randomisti illalliselle ihmisten koteihin tms, ja mitäs sitten? Toinen tulee vaan urpona istuskelemaan ja sanoo että enpä edes maista noita sun safkoja, vai jätetäänkö tuollaiset illanvietot kokonaan väliin? Mennään sitten ennemmin sinne kiskalle sanakirjan kanssa selvittämään että mitä tuo soppa sisältää, eikä loppujen lopuksi kuitenkaan olla varmoja. Huh, ei kiitos.

Niin, se hankaluus olisi mulle liian vaikeaa. Itse tykkään nähdä ja kokea maailmaa enkä jaksaisi ruveta stressaamaan liikaa joka suupalasta, enkä haluaisi syömisen rajoittavan asioita liikaa. Tottahan pääosa elämästä on arkea eikä matkustelua, mutta kuitenkin ne matkat rakkaan kanssa ovat aika suuria juttuja. Jos niistä tulisi sellaisia hermoja koettelevia nyhräysjuttuja syömisen vaikeuden takia, niin sitten matkustelisin mielummin kavereiden kanssa. Ihan tavallisesta mökkimatkastakin voi tulla pulmallinen jos ei löydykään sopivaa paikkaa syödä.

Se ehdottomuus on siinä se hankala juttu, se että ei voi yhtään joustaa, vaikka se kuinka hankaloittaisi asioita tai pakottaisi sen toisen aina joustamaan. Vai joustavatko vegaanit sitten esim niillä matkoilla, en tiedä. Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Miten ulkona syönti hankaloituisi? Kukin tilaa haluamansa annoksen ja sillä siisti. Kyllähän ne ongelmat nimenomaan kotona syömisessä ovat. Toki jos vegaanius on sitä tasoa, ettei voi mennä ravintolaan, jos kokilla on nahkakengät jalassa, niin silloin sopii mennä hoitoon.

• huono vaimo
        14+19 kirjoitti:

Näin olen ajatellut itsekin ja näen miehen syömisen juurikin ruualla kikkailuna (ellei aatepuolta oteta huomioon). Vegaanius edustaa itsellenikin joustamattomuutta ja sen haasteista kirjoitin tuonne ylöskin. Ulkomaanmatka miehen vegaaniuden alettua johti todellakin siihen, että ravintolaksi valikoitui intialainen/ kiinalainen ravintola (josta saa ruokaa kotonakin) tai mies söi ravintolassa pelkästään paistettuja vihanneksia. Sitä, missä rasvassa vihannekset paistettiin, ei lähdetty selvittämään. Nyttemmin mies löysi nettisivun, jonka kautta voi suoraan hakea vegaaniravintolat ympäri maailmaa. Kompromisseja ja joustamista vaaditaan, mutta toivottavasti seuraavalla reissulla ei jouduta tinkimään kummankaan makunautinnoista.

Arjessa mies tekee itse ruokansa ja pääsääntöisesti syödään yhteisiä ruokia. Kasvisruoka maistuu pitkälti minullekin, mutta vegaania minusta ei tule. Ravintolat valikoidaan jatkossa tarkkaan, samoin kauppakäynnit venyvät tuoteselosteiden lukemisen ja tulkkaamisen takia. Jos mennään kylään, viedään itse leivonnaiset tmv. mukanamme, ettei synny kiusallisisa tilanteita ja miehellekin löytyy varmasti sopivaa syötävää. Kun vierailemme vanhempiemme luona, mies on suunnitellut ottavansa vastuun ruuanlaitosta/ opastavansa mm. äitiään ruuan oikeanlaisessa valmistamisessa. Myös aatepuoli näkyy, sillä vegaaniudestaan mies saa tilaisuuden kertoa eläinten oikeuksista ja arvopohjastaan vegaaniuden takana. Eläinperäiset vaatteet, asusteet, huonekalut, ym. ovat pannassa. Ostimme nahkasohvat muutama vuosi sitten (miehen vaatimuksesta) ja nyt ne ovat esteenä kutsua uusia ystäviä ja tuttuja meille kylään. Mies ymmärtää kuitenkin, että olisi turhaa heittää pois jo hankittuja tavaroita muuttuneen arvomaailman seurauksena.

Animaliaan liityttyään hän on aktivoitunut myös järjestöpuolella jakamaan informaatiota eläinten hyvin(pahoin)voinnista. Kokouksia/ menoja on tullut enemmän. Järjestöistä hän saa kaipaamaansa hyväksyntää ja luotua uusia ystävyyssuhteita. Minua hän on pyytänyt useamman kerran mukaan, joten en usko kokouksiin liittyvän mitään hämärää. Hän on kokenut löytäneensä yhteisön, johon kuuluu vahvasti ja jossa häntä ymmärretään. Kodin ollessa taistelutanner (jo ennen vegaaniutta), on ryhmistä tullut tuki hänelle ymmärrettävästi erittäin tärkeää. Ystävissä ei ole mitään väärää, päinvastoin. Meillä on avioliitossa paljon tekemistä, että myös minä ja koti tulisivat taas osaksi miehen turvasatamaa.

• myötäiliä
        personally-way kirjoitti:

Kasvissyönti todellakin on ongelma. Jos nainen hörhöilee, pitääkö miehen sitten käydä naapurin rouvalla ihanan lihapadan äärellä?
        Ääri-ilmiöt ovat aina pahasta!!

Juu. Ja jälkiruokana piparia.

• Ei ongelmaa

Samaa mieltä minäkin. Älä tee miehesi vegaanismista ongelmaa, kun hänkään ei siitä tee!

Tuskin miehesi ainakaan huonompaan suuntaan on muuttunut, kun tämä muutos entiseen on se, että hän on lihansyönnistä siirtynyt vegaaniksi. Ei sinun tarvitse hylätä mitään muuta, kuin eläinperäisen ruuan syönti häneltä. Kyllähän silti on varmasti sama ihminen tai ehkä hitusen huomaavaisempi, koska arvomaailma on saanut uutta ilmettä, lisäksi tuppaa olemaan, että samalla myös ihmisten arvostus kasvaa, kun ottaa elämäntavakseen veganismin.

Kaikki muu on ennallaan, hän nyt ei vain eläimiä käytä ravinnossaan.
      Toki asiana isohko, mutta nauttikaa asioista entiseen tapaan, paitsi hänen ravinto ei ole kokonaan samanlaista, kuin ennen.
      Sinulla itselläsi taitaa olla ongelma asian suhteen, koska huomaa kirjoituksista ettet ole ihan sinut asioiden kanssa.
      Lisäksi uskon, että miehesikin muuttuu vaan vielä onnellisemmaksi ja huomaavaisemmaksi sinua kohtaa, koska hän varmasti tuntee itsensä onnellisemmaksi, koska tuntee vegaaniuuden omakseen.

Sinun pitää antaa hänelle myös mahdollisuus, jos kritisoit tai kyseenalaistat asioita kokoajan, niin ei hänkään halua ymmärtää sinua tai varmasti nousee puolustuskannalle, joten ole tyytyväinen, että hän haluaa jakaa asiat sinun kanssa ja tehdä asiota normaalisti sinun kanssa, vaikka ei käytäkään eläimiä ravintona.
      Kannattaisi sinunkin relata, eikä huolissasi pohtia turhia.
      Lisäksi asiat, lähinnä ruuanlaitot yms. helpottuu, kun tulee repesptit ja tuotteet tutummaksi ajan mittaan.

• Syömishäiriössä?

Niin kauan kun miehesi syö terveellisesti, sinun ei tarvitse olla hänestä huolissaan. Jos sinulle käy kuten minulle, etttä puoliso vegaaniksi alettuaan alkoi syömään pelkkää sokeria eri muodoissa, pitää hälytyskellojen alkaa soida.

Vaimoni elää sokerilla, marjoilla, hunajalla ja hedelmillä. Minä katson hänen muuttunutta olomuotoaan kauhunsekaisin tuntein. Hän on järkyttävässä kunnossa tällä hetkellä ja todella sairaan näköinen.

• Vaikuttaa siltä

Syömishäiriössä?,tuo vaikuttaa huonolta että vaimosi elää sokerilla,marjoilla,hunajalla
        ja hedelmillä,vaikka on vegaani niin pitää syödä myös kasviksia,juureksia ja viljatuotteita.

• Syömishäiriössä?
        Vaikuttaa siltä kirjoitti:

Syömishäiriössä?,tuo vaikuttaa huonolta että vaimosi elää sokerilla,marjoilla,hunajalla
        ja hedelmillä,vaikka on vegaani niin pitää syödä myös kasviksia,juureksia ja viljatuotteita.

Hän syö myös niukasti kasviksia ja riisikakkuja, mutta pääasiassa hän elää "sokerilla". Miten käy hänen lepitiinihormoninsa tuotannon? Lepitiinihän säätelee kylläisyydentunnetta ja sokeri sotkee sen.

• bdcjb

Ei vegaani syö hunajaa!!!

• vegans taste better

Vegaanilla tulee myös se ongelma vastaan joskus, että kumppani joka syö lihaa alkaa tuntua vastenmieliseltä jo ihan hajun vuoksi. Lihansyöjä haisee kuolemalle, liharuoassa on vaan aika paha haju. Ei sellaista suuta halua pussata eikä olla lähellä. Myöskin ajatus seurustella väkivallantekijän kanssa ei tunnu mukavalle.

Mikset itsekin ala vegaaniksi, ihmettelen?

Jos teillä menee itsepäisen lihansyöntisi vuoksi miehen kanssa sukset ristiin, anna se mulle, minä olen monta vuotta etsinyt vegaanimiestä, lihansyöjän kanssa en halua ed. mainituista syistä seurustella. Miehesi kuulostaa ihanalle! Käsittämätöntä että tuo voi olla jollekin ongelma...

• Syömishäiriössä?

Itseasiassa kasvisravinnolla elävätkin voivat haista todella pahalle. Kaikki riippuu siitä, mitä syö ja millainen bakteeritasapaino vatsassa ja suolistossa vallitsee.

Kun itse olin kasvisravinnolla (4 kk), ympäristöni sanoi minun haisevan. Nyt sekaravinnolla, mutta kohtuullisesti lihaa syövänä, moista valitusta ei ole kuulunut. Se mikä sopii yhdelle ei käy toiselle.

Minusta sinulla on asennevamma, jos sanot lihansyöjän haisevan "kuolemalle". Ymmärrän, jos olet ilman parisuhdetta. :)

• joku toinen
        Syömishäiriössä? kirjoitti:

Itseasiassa kasvisravinnolla elävätkin voivat haista todella pahalle. Kaikki riippuu siitä, mitä syö ja millainen bakteeritasapaino vatsassa ja suolistossa vallitsee.

Kun itse olin kasvisravinnolla (4 kk), ympäristöni sanoi minun haisevan. Nyt sekaravinnolla, mutta kohtuullisesti lihaa syövänä, moista valitusta ei ole kuulunut. Se mikä sopii yhdelle ei käy toiselle.

Minusta sinulla on asennevamma, jos sanot lihansyöjän haisevan "kuolemalle". Ymmärrän, jos olet ilman parisuhdetta. :)

No fakta on se, että maito ja juusto saa hengen haisemaan viemärille, joskus jopa oksennukselle. Kokeile jos et usko. Höngi peilille tai jonkun nenään maitoa juotuasi, huomaat! Jotkut lihat saa hengen haisemaan ja tietysti sokeripitoiset syömiset/juomiset kerää mömmöä suuhun.
        Ennen minulla kertyi kielen päälle inhottava valkonen kerros joka haisi. Nyt kun syön kasvisravintoa enkä yhtään karkkeja, kieli on putipuhdas eikä haise! Lopetin röökaamisen. Haiseva hengitys on kiusallinen ongelma mutta se on helposti ratkaistavissa.

• Syömishäiriössä?
        joku toinen kirjoitti:

No fakta on se, että maito ja juusto saa hengen haisemaan viemärille, joskus jopa oksennukselle. Kokeile jos et usko. Höngi peilille tai jonkun nenään maitoa juotuasi, huomaat! Jotkut lihat saa hengen haisemaan ja tietysti sokeripitoiset syömiset/juomiset kerää mömmöä suuhun.
        Ennen minulla kertyi kielen päälle inhottava valkonen kerros joka haisi. Nyt kun syön kasvisravintoa enkä yhtään karkkeja, kieli on putipuhdas eikä haise! Lopetin röökaamisen. Haiseva hengitys on kiusallinen ongelma mutta se on helposti ratkaistavissa.

Sulle ei selvästikään maitotuotteet sovi, mutta kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.

Sipuli ja valkosipulikin on kasvis, mutten halua ketään hönkimään niiden tuoksuja nenääni. Samoin paprikan haju hengityksessä on aika kaamea, myös jotkut juureksetkin ovat aika aromikkaita pahassa mielessä. Mutta itsehän näihin hajuihin tottuu, kun em. ruoka-aineita jatkuvasti syö.

Viljat ja sokeri laittavat pötsin käymistilaan ja se saa pikeminkin aikaa tuon asennevammaisen vegaanin mainitseman "kuoleman" hajun. :)

• vtb

Hyvä että joku edes ymmärtää. Kukaan ei tunnu ymmärtävän että mieluummin olen yksin kuin kävelevän hautausmaan kanssa :)

• IlmariJ

Teillä vegaaneilla menee kesällä vain vähän rahaa ruokaan. Voi mennä niitylle yhdessä lehmien kanssa syömään samaa ruokaa. Metsästä löytyy myös paljon syötävää.

• IlmariJ
        joku toinen kirjoitti:

"Ennen minulla kertyi kielen päälle inhottava valkonen kerros joka haisi."

Ilmeisesti et sitten pese suutasi ja hampaitasi?

"kasvisravintoa enkä yhtään karkkeja, kieli on putipuhdas eikä haise! Lopetin röökaamisen"

Miksi lopetit? Tupakkahan on kasvistuote.

• varmaan siksi..
        IlmariJ kirjoitti:

"Ennen minulla kertyi kielen päälle inhottava valkonen kerros joka haisi."

Ilmeisesti et sitten pese suutasi ja hampaitasi?

"kasvisravintoa enkä yhtään karkkeja, kieli on putipuhdas eikä haise! Lopetin röökaamisen"

Miksi lopetit? Tupakkahan on kasvistuote.

Tupakassa on lisäaineita.

• foksmalder

Eivät toiset sekasyöjät sitä huomaa, eivätkä kaikki sekasyöjät haise minustakaan pahalle (olen siis vegaani).
        Liha kuitenkin itsessään haisee ulosteelle nykyään. Tässä hajuaistin palautumisessa kestää yleensä enemmän kuin pari vuotta. En siis vielä maalailisi piruja seinille.

• pioloki
        IlmariJ kirjoitti:

Teillä vegaaneilla menee kesällä vain vähän rahaa ruokaan. Voi mennä niitylle yhdessä lehmien kanssa syömään samaa ruokaa. Metsästä löytyy myös paljon syötävää.

Sienien rakenne vastaa lähinnä lihaa. Ei vegaani koske sieniin ellei nyt vain ihan viihdemielessä joihinkin madonlakkeihin.

• pöljä...

...Oikeasti? Tulet tänne käännyttämään aloittajaa, syyllistämään häntä?

• ruokaa rakkaudella
        pioloki kirjoitti:

Sienien rakenne vastaa lähinnä lihaa. Ei vegaani koske sieniin ellei nyt vain ihan viihdemielessä joihinkin madonlakkeihin.

Olen ollut kasvissyöjä lapsuudesta lähtien, syön myös luomutilan munia, hapanmaitotuotteita, joitain juustoja.
        Ruokavalio ei ole minulle mikään elämän tärkein asia, joskus olen joutunut kohteliaisuudesta maistamaan myös kuolleita eläimiä. Allergia tai sairaus selityksenä ei kaikille toimi.
        Olen aika hyväkuntoinen, ei pitkäaikaissairauksia eikä lääkityksiä, kuten monella muulla ikäiselläni.
        Ja syön sieniä, sekä paljon marjoja!

• Veg Aani

Kannattaa ainakin tukea ja olla mukana asiassa. Ei siksi, että hän ei vaan hairahtuisi takaisin lihantielle. Ei varmasti niin tee, kun on päättänyt, vaan siksi, että jos hän ei kotona saa tukea, niin tuskin hän kovin pitkään viihtyy siellä kotona. Koska itse tiedän, miten valtaväestö ja lihasyöjät osaavat muualla vittuilla ja kyseenalaistaa ja joka väliin kertoa miten on ok syödä lihaa. Näin varmaan itsekin ajattelet, koska lihaa syöt ja tänne ajatuksia kirjoittelet.
      Tulevaisuudssa varmaan helpottaa, koska kasvisruokavaliot on yleistymässä ja se on tutkimuksissa huomattu terveelliseksi ja ihmiset ajattelevat eritavoin, kun 70 luvulla.

• Puoliksi kasvissyöjä

Minä taas olen sitä mieltä että joskus on pakko erota,jos ei päästä yhteisymmärrykseen ja joskus se ero on paras ratkaisu,kummankin oloa helpottava.
        En yritä vittuilla,vaikka ehkä valtaväestö ja ei lihansyöjät,vaan sekasyöjät sitä harrastaakin ja jokaisen oma asia mitä syö,pystyy syömään.

Tuskimpa vaan tulevaisuuessa helpottaa että pelkästään kasvisruokavaliot on yleistymässä ja olisi huomattu terveellisiksi,että ihmiset ajattelisivat eri tavoin,kuin mitä silloin 70 luvulla.Voi olla niinkin että moni kokeiltuaan kasvisruokavaliota huomaakin sen sekaruokavalion tärkeyden.

• rjnkjwnt
        Puoliksi kasvissyöjä kirjoitti:

Minä taas olen sitä mieltä että joskus on pakko erota,jos ei päästä yhteisymmärrykseen ja joskus se ero on paras ratkaisu,kummankin oloa helpottava.
        En yritä vittuilla,vaikka ehkä valtaväestö ja ei lihansyöjät,vaan sekasyöjät sitä harrastaakin ja jokaisen oma asia mitä syö,pystyy syömään.

Tuskimpa vaan tulevaisuuessa helpottaa että pelkästään kasvisruokavaliot on yleistymässä ja olisi huomattu terveellisiksi,että ihmiset ajattelisivat eri tavoin,kuin mitä silloin 70 luvulla.Voi olla niinkin että moni kokeiltuaan kasvisruokavaliota huomaakin sen sekaruokavalion tärkeyden.

Kumma että kasvissyöjät elää reilusti pidempään ja terveenä. Ne jotka syö lihaa YLI SUOSITUSTEN ja syövät lisäksi lisäaineita, sokerimömmöä ja geenimanipuloituja ruokia, ovat 60v. rapakunnossa. (Lisäksi lihantuotanto pilaa luonnon.)
        Mm. Donald Watson eli 95v. vetreenä.

• Vegan ja ei vegan
        rjnkjwnt kirjoitti:

Kumma että kasvissyöjät elää reilusti pidempään ja terveenä. Ne jotka syö lihaa YLI SUOSITUSTEN ja syövät lisäksi lisäaineita, sokerimömmöä ja geenimanipuloituja ruokia, ovat 60v. rapakunnossa. (Lisäksi lihantuotanto pilaa luonnon.)
        Mm. Donald Watson eli 95v. vetreenä.

Ei se ole kumma,eikä kasvissyöjät elä sen pidempään ja terveenä kuin sekasyöjätkään.Se ei riipu mitentenkään ruokavaliosta,vaikka söisit miten ja mitä tahansa,luulet vaan niin.Kyllä lisäaineita,sokerimömmöjä ja geenimanipuloituja ruokia syövät myös kasvissyöjät/vegaanit ja ovat 60v. rapakunnossa.Myös soijan tuotanto pilaa luonnon.Tuo Donald Watson ei ole mitenkään ihmeellinen tapaus,kyllä niitä on niitäkin jotka on elänyt yli 100v. vetreenä lihaa syömällä sekaravinnolla.

• niinpähän
        Vegan ja ei vegan kirjoitti:

Ei se ole kumma,eikä kasvissyöjät elä sen pidempään ja terveenä kuin sekasyöjätkään.Se ei riipu mitentenkään ruokavaliosta,vaikka söisit miten ja mitä tahansa,luulet vaan niin.Kyllä lisäaineita,sokerimömmöjä ja geenimanipuloituja ruokia syövät myös kasvissyöjät/vegaanit ja ovat 60v. rapakunnossa.Myös soijan tuotanto pilaa luonnon.Tuo Donald Watson ei ole mitenkään ihmeellinen tapaus,kyllä niitä on niitäkin jotka on elänyt yli 100v. vetreenä lihaa syömällä sekaravinnolla.

Vegaanin on vähän vaikeeta syödä sokeri ja lisäainemömmöjä, sillä vegaanisia valmistuotteita on aikavaikeaa löytää.

Tämä on yksi hyvä puoli vegaanina olossa. Jää myrkyt syömättä.

Ja kyllähän se kasvisruoka pitää terveenä ja taudit loitolla, esim. diabetesII, reuma, syöpä ym

Tässäkin nähdään jo karma. Väkivallatonta elämäntapaa suosivat saavat hyvän ja pitkän elämän, väkivaltaista ruokavaliota suosivat sairastuvat elintasosairauksiin.

• Näin se menee
        niinpähän kirjoitti:

Vegaanin on vähän vaikeeta syödä sokeri ja lisäainemömmöjä, sillä vegaanisia valmistuotteita on aikavaikeaa löytää.

Tämä on yksi hyvä puoli vegaanina olossa. Jää myrkyt syömättä.

Ja kyllähän se kasvisruoka pitää terveenä ja taudit loitolla, esim. diabetesII, reuma, syöpä ym

Tässäkin nähdään jo karma. Väkivallatonta elämäntapaa suosivat saavat hyvän ja pitkän elämän, väkivaltaista ruokavaliota suosivat sairastuvat elintasosairauksiin.

Vegaanin ei ole mitenkään vaikea olla syömättä sokeri ja lisäainemömmöjä,
        vegaanisia tuotteita ei ole mitenkään vaikea löytää,joten puhut täyttä puppua.

Kyllä vegaaninakin tulee aivan varmasti syötyä myrkkyjä,jos ei muuten niin sitten vahingossa ja huomaamatta.

Mikään ruokavalio ei pidä terveenä ja tauteja loitolla,ei kasvisruokakaan.Kyllä samat sairaudet ja taudit tulee vegaaneillekin,halusi tai ei.

Sinä sotket asioita väkivalta ja ruokavalio on kaksi eri asiaa.Mitään väkivaltaista ruokavaliota ei ole olemassakaan.Väkivallatonta elämäntapaa,hyvää ja pitkää elämää ei saa millään ruokavalioilla,vaikka kuinka haluaisi,se onnistuu ihan muilla tavoin.Niihin elintasosairauksiin sairastuu myös kasvissyöjätkin,joten herääppä ja havahduppa todellisuuteen.

• NÄIN se menee
        Näin se menee kirjoitti:

Vegaanin ei ole mitenkään vaikea olla syömättä sokeri ja lisäainemömmöjä,
        vegaanisia tuotteita ei ole mitenkään vaikea löytää,joten puhut täyttä puppua.

Kyllä vegaaninakin tulee aivan varmasti syötyä myrkkyjä,jos ei muuten niin sitten vahingossa ja huomaamatta.

Mikään ruokavalio ei pidä terveenä ja tauteja loitolla,ei kasvisruokakaan.Kyllä samat sairaudet ja taudit tulee vegaaneillekin,halusi tai ei.

Sinä sotket asioita väkivalta ja ruokavalio on kaksi eri asiaa.Mitään väkivaltaista ruokavaliota ei ole olemassakaan.Väkivallatonta elämäntapaa,hyvää ja pitkää elämää ei saa millään ruokavalioilla,vaikka kuinka haluaisi,se onnistuu ihan muilla tavoin.Niihin elintasosairauksiin sairastuu myös kasvissyöjätkin,joten herääppä ja havahduppa todellisuuteen.

Höpö höpö. Kun valmistat kaiken alusta asti itse puhtaista raaka-aineista, ei siinä paljon lisäaineita yms. muita hormooneja ja antibiootteja, kun prosessoituja lihavalmisteita ja muita eineitä syövä. Tiedätkö kuule miten paljon kaikkea eläinperäistä ja epämääräistä ruokiin työnnetään, myös ruokiin jotka ei ole ns. eineksiä. Vegaanin täytyy kaupassa oikeasti lukea tuoteselosteet kaupassa. Joka paikkaan laitetaan oikeasti aineita jotka ei vegaanille sovellu. Joten sinä se puhut höpöä. Vegaanit on terveellisempiä, kuin normaalit sekasyöjät.
        Jokainen meistä voi yksilönä syödä huonosti, mutta jos syöt suosituksen mukaan vegaanina on se aivan eriasia, kuin sekasyöjä.
        Lisäksi kyllähän aika väkivaltaista antaa tietoisesti ihmisille rahaa, jotka tappaat ja kiduttavat eläimiä ja sitten sinä syöt ne.
        Tätä voidaan myös kutsua palkkamurhaksi. Jos se ei ole väkivaltaa niin mikä sitten?
        Ruuantuotanto ei ole mitään mainosten luomaa vihreää nitttyä, jossa on siellä täällä lehmä ja kana syömässä ruohoa ja niitä huhuillaan nimillä navetalle lypsylle. Se on puhdasta voitontekemistä eläimellä ja niitä eläimiä ei todellakan pidetä mitenkään siististi.

"olen väkivallaton ihminen, en halua vahigoittaa ketään ja toivon maailman rauhaa, on ok silti syödä lihaa"
        Etkö itse nää ristiriitaa tuossa?
        Eli herääppä sinä itse ja havahdu todellisuuteen!

• EIKUN näin se menee
        NÄIN se menee kirjoitti:

Höpö höpö. Kun valmistat kaiken alusta asti itse puhtaista raaka-aineista, ei siinä paljon lisäaineita yms. muita hormooneja ja antibiootteja, kun prosessoituja lihavalmisteita ja muita eineitä syövä. Tiedätkö kuule miten paljon kaikkea eläinperäistä ja epämääräistä ruokiin työnnetään, myös ruokiin jotka ei ole ns. eineksiä. Vegaanin täytyy kaupassa oikeasti lukea tuoteselosteet kaupassa. Joka paikkaan laitetaan oikeasti aineita jotka ei vegaanille sovellu. Joten sinä se puhut höpöä. Vegaanit on terveellisempiä, kuin normaalit sekasyöjät.
        Jokainen meistä voi yksilönä syödä huonosti, mutta jos syöt suosituksen mukaan vegaanina on se aivan eriasia, kuin sekasyöjä.
        Lisäksi kyllähän aika väkivaltaista antaa tietoisesti ihmisille rahaa, jotka tappaat ja kiduttavat eläimiä ja sitten sinä syöt ne.
        Tätä voidaan myös kutsua palkkamurhaksi. Jos se ei ole väkivaltaa niin mikä sitten?
        Ruuantuotanto ei ole mitään mainosten luomaa vihreää nitttyä, jossa on siellä täällä lehmä ja kana syömässä ruohoa ja niitä huhuillaan nimillä navetalle lypsylle. Se on puhdasta voitontekemistä eläimellä ja niitä eläimiä ei todellakan pidetä mitenkään siististi.

"olen väkivallaton ihminen, en halua vahigoittaa ketään ja toivon maailman rauhaa, on ok silti syödä lihaa"
        Etkö itse nää ristiriitaa tuossa?
        Eli herääppä sinä itse ja havahdu todellisuuteen!

Vai niin.Mielestäni sinä nimimerkki NÄIN se menee puhut ihan höpöjä ja luulet liikoja,joten en viitsi vaivautua väittelemään kanssasi.Kyllä ne vegaanitkin on epäterveellisiä,ei pelkästään sekasyöjät.

Kukaan ei anna mistään rahaa eläinten tappamiseen ja kiduttamiseen,eikä niitä tapeta,eikä kiduteta.Hävytöntä että sanot noin.

Eläimiä ei todellakaan pidetä epäsiististi,se on sinun omaa kuvitelmaa ja harhaa.

Väkivalta,vahingoittaminen ja maailman rauha ei liity mitenkään lihan syömiseen ja siinä ei ole mitään ristiriitaista,jos syö lihaa.

Eli kehoittaisin sinua enemminkin heräämään ja havahtumaan todellisuuteen.

• niinpähän
        EIKUN näin se menee kirjoitti:

Vai niin.Mielestäni sinä nimimerkki NÄIN se menee puhut ihan höpöjä ja luulet liikoja,joten en viitsi vaivautua väittelemään kanssasi.Kyllä ne vegaanitkin on epäterveellisiä,ei pelkästään sekasyöjät.

Kukaan ei anna mistään rahaa eläinten tappamiseen ja kiduttamiseen,eikä niitä tapeta,eikä kiduteta.Hävytöntä että sanot noin.

Eläimiä ei todellakaan pidetä epäsiististi,se on sinun omaa kuvitelmaa ja harhaa.

Väkivalta,vahingoittaminen ja maailman rauha ei liity mitenkään lihan syömiseen ja siinä ei ole mitään ristiriitaista,jos syö lihaa.

Kukkuu, titityy, sekoseko, kilinkalin, kikkeliskokkelis, pimpelipom, klonkklonk, hilipatipippaa kun mulla vinkkaa päästä!

Lihatiskille se liha vilahtaa siististi eikä eläintäkään tarvitse tappaa, hiphei!

• realisti5
        niinpähän kirjoitti:

Kukkuu, titityy, sekoseko, kilinkalin, kikkeliskokkelis, pimpelipom, klonkklonk, hilipatipippaa kun mulla vinkkaa päästä!

Lihatiskille se liha vilahtaa siististi eikä eläintäkään tarvitse tappaa, hiphei!

Kun se liha jo on siinä, niin eihän se kyseinen elukka enää kärsi.

Miten muuten luonnossa tämä juttu menee? Eli jatkuvasti haukatkin saalistavat toisia lintuja ja nisäkkäitä. Repivät suolet pihalle elävältä elukalta. Raakaa. teurastamoissa ei elukat ehdi kärsiä.

• foksmalder
        realisti5 kirjoitti:

Kun se liha jo on siinä, niin eihän se kyseinen elukka enää kärsi.

Miten muuten luonnossa tämä juttu menee? Eli jatkuvasti haukatkin saalistavat toisia lintuja ja nisäkkäitä. Repivät suolet pihalle elävältä elukalta. Raakaa. teurastamoissa ei elukat ehdi kärsiä.

Ostamalla lihaa tuet väkivaltaa. Teurastamoissa ja tiloilla eläimet kärsivät suunnattomista julmuuksista. Myös Suomessa. jos et usko käy katsomassa kuvamateriaalia.

Toiset lajit tappavat mm. myös reviirille tunkeutuvat kilpailijat. Murha on kuitenkin ihmislajin maailmassa rikos. Hämähäkki naaras tappaa seksikumppaninsa mutta mustat lesket heitetään ihmistenkeskuudessa vankilaan.

Se mitä muun eläin lajin yksilöt tekevät, ei kerro mitä ihmisten tulisi tehdä.

• Ravintotietoinen
        EIKUN näin se menee kirjoitti:

Nimimerkillä EIKUN näin se menee ei kyllä ole mitään hajua luonnon kiertokulusta... :)
        PS. eräs entinen kollegani, vuosikymmeniä kasvissyöjä, on mielestäni aina ollut todella vanhan näköinen. Hän sairastuikin alle 60-vuotiaana syöpään, josta niukin naukin selvisi, mutta kovin on sairaan näköinen vieläkin. Ei kasvispöperöt ole häntä ainakaan terveenä pitäneet...

• Ravintotietoinen
        Ravintotietoinen kirjoitti:

Nimimerkillä EIKUN näin se menee ei kyllä ole mitään hajua luonnon kiertokulusta... :)
        PS. eräs entinen kollegani, vuosikymmeniä kasvissyöjä, on mielestäni aina ollut todella vanhan näköinen. Hän sairastuikin alle 60-vuotiaana syöpään, josta niukin naukin selvisi, mutta kovin on sairaan näköinen vieläkin. Ei kasvispöperöt ole häntä ainakaan terveenä pitäneet...

Anteeksi, kommentoin väärää nimimerkkiä, eli kritisoida piti nimenomaan nimimerkin "näin se menee" juttuja...

• vihersairaus
        foksmalder kirjoitti:

Ostamalla lihaa tuet väkivaltaa. Teurastamoissa ja tiloilla eläimet kärsivät suunnattomista julmuuksista. Myös Suomessa. jos et usko käy katsomassa kuvamateriaalia.

Toiset lajit tappavat mm. myös reviirille tunkeutuvat kilpailijat. Murha on kuitenkin ihmislajin maailmassa rikos. Hämähäkki naaras tappaa seksikumppaninsa mutta mustat lesket heitetään ihmistenkeskuudessa vankilaan.

Se mitä muun eläin lajin yksilöt tekevät, ei kerro mitä ihmisten tulisi tehdä.

Senkun piiperrät ja näperrät sitä omaa viheruskontoasi. Ei se mitään maailmassa muuta. Kalat syövät toisiaan elävältä, petoeläin syö saaliseläimen elävältä ja ihmiset tappavat toisiaan.

Eikä vaikuta hiilijalanjälkeenkään, kiinalaiset saastuttavat vain entistä enemmän.

Kasvissyönti ok, viheruskonto EI!!!!

• huono vaimo

Kiitos tästä. Minun on tosiaan opittava näkemään mieheni vegaaniuden takaa ilman on yhtä kuin -merkkiä. Minun on myös oltava avoin sille, mitä tuleman pitää. On voitava luottaa itseeni, mieheen ja meihin. Ellen pysty tekemään sitä, ei ole kummallekaan hyväksi jatkaa eteenpäin. Uskon ja luotan, että minun on mahdollista päästä yli ymmärtämättömyydestäni vaikka en kaikkea allekirjoittaisikaan.

Nyt jo tuntuu, että olemme oikeammalla tiellä.

• Nann

Ehkä voisit näyttää tuon pitkän viestisi miehellesi, jotta hän ymmärtäisi miltä sinusta tuntuu.

Uudet asiat voivat tuntua aluksi hankalilta, mutta ajan kanssa sopeudut miehesi ruokavalioon varmasti. Ja ehkä myös miehesi voisi auttaa sinua tässä.

• Ei voi olla

Voiko joku olla noin naiivi ja tyhmä väittäessään, ettei maailman rauha liity mitenkään lihan syömiseen, SAATIKA ILMASTONMUUTOS!!!! Ei voi olla noin tyhymää porukkaa. No, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Miettikään mikä työ Jeesuksella oli opettaa opetuslapsia ja koko maailmaa? Samoin buddhalla. Silti ihmiset toimii tänä päivänä väärin. Ihmiset toistaa liturgiat vaikka ulkoa mutta vailla ymmärrystä.

Menkää jokainen kattomaan eläintiloja. Seuratkaa teurasautoa ja katsokaa teurastus silmästä silmään. Nähkää se eläinten pelko. Te olette niitä jotka ristiinnaulitsee "karitsan" ja lävistätte vielä päälle. Näin vertauskuvauksellisesti. KAIKKI uskonnot käsittelee ruokaa, elämäntapaa, oikeaa, väärää. Kasvissyönti on sitä, että kunnioittaa elämää. Se on keskeisintä jokaisessa uskonnossa.

Eettisenä ateistina voi käsitellä uskontoja ottamatta niitä turhan henkilökohtaisesti mutta kuitenkin opetukset keskeisinä asioina. Uskonnot on tuotu tarvittaessa väkivalloin yhteiskuntiin ja valtioihin. Edes Neuvostoliitto ei onnistunut kaatamaan kirkkoa. Ehkä syystä. Ilman uskontoa ihmiset todennäköisesti tappaisivat vielä toisiaan...

• Sinä taidat olla

Sinä nimimerkki ei voi olla oletkin todella naiivi ja tyhmä.Kukaan ei väitä yhtään mitään.Lihan syönti ei liity mitenkään maailman rauhaan,se joka väittää että liittyy niin onkin varsinaisen naiivi ja tyhmä,elää harhakuvitelmissaan.Tyhmää porukkaa on kiihkomieliset vegaanit/kasvissyöjät ja uskovaiset.Et voi sinäkään kauhalla vaatia,jos lusikalla on annettu.En aio miettiä mitään teidän höpöhöpöjuttuja,koska minulla on järkevämpää tekemistä,kuin mikään teidän kasvissyönti ja uskonlahkonne.Sinäkin toimit väärin ja vailla ymmärrystä.

Eläintiloja ja teurasautoja olen nähnyt ihan tarpeeksi ja eläimet ei pelkää yhtään mitään,vaan ne on nämä kiihkomeliset vegaanit/kasvissyöjät ja uskovaiset jotka pelkää.Kaikki uskonnot käsittelee uskontoa,ei ruokaa.Kasvissyönti ei pelkästään kunnioita elämää,vaan myös sekasyöntikin ja se on keskeisintä jokaisessa uskonnossa.

Uskovaisena voin käsitellä uskontoja ottamatta niitä mitenkään henkilökohtaisesti tai tyrkyttämättä niitä kenellekään.Uskontoja ei ole tuotu väkivalloin minnekään ja ilman uskontoa ihmiset tuskin tappaisivat toisiaan,niin että höpö höpö paras sanoja.

• niinpähän
        Sinä taidat olla kirjoitti:

Sinä nimimerkki ei voi olla oletkin todella naiivi ja tyhmä.Kukaan ei väitä yhtään mitään.Lihan syönti ei liity mitenkään maailman rauhaan,se joka väittää että liittyy niin onkin varsinaisen naiivi ja tyhmä,elää harhakuvitelmissaan.Tyhmää porukkaa on kiihkomieliset vegaanit/kasvissyöjät ja uskovaiset.Et voi sinäkään kauhalla vaatia,jos lusikalla on annettu.En aio miettiä mitään teidän höpöhöpöjuttuja,koska minulla on järkevämpää tekemistä,kuin mikään teidän kasvissyönti ja uskonlahkonne.Sinäkin toimit väärin ja vailla ymmärrystä.

Eläintiloja ja teurasautoja olen nähnyt ihan tarpeeksi ja eläimet ei pelkää yhtään mitään,vaan ne on nämä kiihkomeliset vegaanit/kasvissyöjät ja uskovaiset jotka pelkää.Kaikki uskonnot käsittelee uskontoa,ei ruokaa.Kasvissyönti ei pelkästään kunnioita elämää,vaan myös sekasyöntikin ja se on keskeisintä jokaisessa uskonnossa.

Uskovaisena voin käsitellä uskontoja ottamatta niitä mitenkään henkilökohtaisesti tai tyrkyttämättä niitä kenellekään.Uskontoja ei ole tuotu väkivalloin minnekään ja ilman uskontoa ihmiset tuskin tappaisivat toisiaan,niin että höpö höpö paras sanoja.

Pimpeliponpelitilulilulei, oon minä maailmaa nähnyt, viiime vuosituhannellakin kävin peräkammarin ulkopuolella, mä olen nero!!!

• KALLE KELLO

Voi pemalautajurkele sua "Ei voi olla totta". Kyllä se ihmisen syöminen on yhtä haistapaskantouhua ilmastonmuutokseen. Ei sitten olisi sinulla paskainenviherpiipertäjä tllut mieleen sellainen seikka, että maailman suurimmat teollisuusmaat: Venäjä, Kiina, Intia ja Ai se niin ihmeellinen Ameriikanmaa haistattaa paskat ilmstolle ja piiput tupruttaa tonnitolkulla tunnissa sontaa ilmaan.. Hei viherpiipertäjä. Otappa vaikka reppumatka Kiinaan, käy vähän siellä katsastamassa sitä todellisuutta, mitä piipuista tulee, ei tarvitse kun kävellä kadulla. Ai niin, ota joku hengityssuojain mukaan,. Mistä näitä pöhlöjä piipertäjiä oikein tulee, mikä on mennyt pieleen yläkerrassa.. En voi kun ihmetellä tuota suuren suurta tyhmyyttä. Mene navetan taa ja ota kaveriskin mukaan...
        Sulla on varmaan vihreän kukertavia villavaatteita ja hameenreuhkaa ja niitä rättekä kiedottuna ympäriinsä, oikein MUOTI-ikonipiipertäjäsakkia...voi v****u mitä k***päitä

• dffddfdfdf
        niinpähän kirjoitti:

Pimpeliponpelitilulilulei, oon minä maailmaa nähnyt, viiime vuosituhannellakin kävin peräkammarin ulkopuolella, mä olen nero!!!

Sinä pippeli_pomp taidat olla melkoinen viher__retard!!!!!

• fggfgffggf
        KALLE KELLO kirjoitti:

Voi pemalautajurkele sua "Ei voi olla totta". Kyllä se ihmisen syöminen on yhtä haistapaskantouhua ilmastonmuutokseen. Ei sitten olisi sinulla paskainenviherpiipertäjä tllut mieleen sellainen seikka, että maailman suurimmat teollisuusmaat: Venäjä, Kiina, Intia ja Ai se niin ihmeellinen Ameriikanmaa haistattaa paskat ilmstolle ja piiput tupruttaa tonnitolkulla tunnissa sontaa ilmaan.. Hei viherpiipertäjä. Otappa vaikka reppumatka Kiinaan, käy vähän siellä katsastamassa sitä todellisuutta, mitä piipuista tulee, ei tarvitse kun kävellä kadulla. Ai niin, ota joku hengityssuojain mukaan,. Mistä näitä pöhlöjä piipertäjiä oikein tulee, mikä on mennyt pieleen yläkerrassa.. En voi kun ihmetellä tuota suuren suurta tyhmyyttä. Mene navetan taa ja ota kaveriskin mukaan...
        Sulla on varmaan vihreän kukertavia villavaatteita ja hameenreuhkaa ja niitä rättekä kiedottuna ympäriinsä, oikein MUOTI-ikonipiipertäjäsakkia...voi v****u mitä k***päitä

jokaista viheruskovaista kohti Kiinassa laitetaan tyhjäkäynnille sata uutta saastuttavaa autoa.

Sitä paitsi heidän soijarouheensa saastuttaa luontoa. Suomessa pitäisi syödä vain Suomessa kasvatettua ruokaa. Tekopyhää sakkia.

• Jepsistä

Nyt kyllä olet kovasti väärässä. Uskontoja on tuotu väkivalloin.
      Sehän on täyttä totta, että jos kunnioitat elämää, et syö eläimiä.
      Toki tässäkin on uskovaiset eritoten kristityt kunnostautuneet, että ihminen on luomakunnan kruunu eli kunhan hoitaa leiviskänsä heidän suhteen on hyvä ja pyhämielinen kristitty, eläimistä viis....se on kuule välittämistä, että ei tapa MITÄÄN itseään varten.

Kerro nyt juurta jaksaen mitä höpöhöpöä se on?
      No pistä argumenttia. Sekö, että niin on tehty aina? Ihminen ei pärjää ilman? Kehoa ei ole suunniteltu siten? Noihin kaikkiin löytyy kyllä vasta-argumentti.

Tässä ei ole mitään tyhmää, taitaa totuus sattua tai sitten et todellakaan ole ymmärtänyt mistä on kyse.

Uskontojen takia tapetaan ja soditaan maailmassa, joo ihmisiä kuolee, mutta kyse ei ole siitä vaan jos todella haluat rauhaa ja hyvää kaikelle ja elät hyveellisesti et tapa (et eläimiäkään!) eli et syö eläinperäisiä tuotteita niin yksinkertaista se on.
      Voisitko syödä lemmikkikoiran? ...tai kissan? Miksi et? Tai voisitko syödä ihmisen? Miksi? No sika ja nauta ja kanat maistuu. Mikä ero niillä on?
      Missä on sanottu, että ne on sallittuja vangita, kiduttaa ja tappaa, kuten tehotuotannossa tehdään? ...taasen muut eivät ole suotavaa tappaa ja on kauheeta iik jne.
      Millä tavoin toiset lajit eroaa toisista, että on ok joitain tappaa ja syödä ja joitain ei? Äläkä rupea vääntämään siitä, miten luonnossa pedot tappaa.
      Nyt ei ole siitäkään kyse ja ihmisellä on vara valita mitä syö ja tulla täysin ravituksi kasviperäisellä ruualla.

Yksinkertaisesti kaikki elämä on arvokasta ja ketään ei tule tappaa.
      Pohjimmiltaan aika monen uskonnon opeissa kyse on siitä, sitä on vaan ilmeisesti tulkittu haluamaansa suuntaan ja on unohtuneet eläimet pois siitä ja jotenkin kummallisesti ihminen on tehnyt itsestään yliolennon.
      Aika paha siitä sinun on kinata, jos toki haluat selitellä kuinka sallit itsellesi lihansyönnin eli tappamisen niin teeppä se.

• Sinä olet sairas

Niin olet sinäkin väärässä ja aika pahastikin.Uskontoja ei ole tuotu väkivalloin.
        Kunnioitus ja lihansyönti on kaksi eri asiaa.Sinulla tai kenelläkään ei ole mitään oikeutta määrätä kenenkään syömisiä.Välittäminen ja tappaminen on kaksi eri asiaa ja eläimiä ei tapeta.Ikävää että olet noin harhakuvitelmissa.

Pistä sinä itse höpöhöpöä ja niitä argumenttejasi,väitellään vaan minä rakastan sitä että saan väitellä,joten anna tulla.

Sinua se totuus taitaa sattua ja et taida myöskään ymmärtää vai kuinka?

Rauhalla ja hyvällä ei ole mitään tekemistä lihansyönnin tai hyveellisesti elämisen kanssa.Minä aion syödä lihaa ja voin syödä lemmikkikoiran tai kissan tai vaikkapa sinut,hyvin yksinkertaista ja ihan sinun kiusaksi.Ketään ei vangita,kiduteta tai tapeta,ne on sinun sairaita harhakuvitelmia,kuten viestisikin.
        Muista että sinunkaan on ihan turha kinata ja selitellä.

• niinpäe
        Sinä olet sairas kirjoitti:

Niin olet sinäkin väärässä ja aika pahastikin.Uskontoja ei ole tuotu väkivalloin.
        Kunnioitus ja lihansyönti on kaksi eri asiaa.Sinulla tai kenelläkään ei ole mitään oikeutta määrätä kenenkään syömisiä.Välittäminen ja tappaminen on kaksi eri asiaa ja eläimiä ei tapeta.Ikävää että olet noin harhakuvitelmissa.

Pistä sinä itse höpöhöpöä ja niitä argumenttejasi,väitellään vaan minä rakastan sitä että saan väitellä,joten anna tulla.

Rauhalla ja hyvällä ei ole mitään tekemistä lihansyönnin tai hyveellisesti elämisen kanssa.Minä aion syödä lihaa ja voin syödä lemmikkikoiran tai kissan tai vaikkapa sinut,hyvin yksinkertaista ja ihan sinun kiusaksi.Ketään ei vangita,kiduteta tai tapeta,ne on sinun sairaita harhakuvitelmia,kuten viestisikin.

Joo, kyllä tämä on minunkin mielestäni täyttä puppua tämä kasvissyöntien valehtelu, että muka eläimiä tapettaisiin. V¨tun ituhipit.

• 15+14

Sinulla taitaa olla huono yleissivistys. Et ilmeisesti ole ylioppilas etkä katso dokumenttejä. Otapa selvää ristiretkistä. Mm. Suomen oli pakko hyväksyä uskonto ja kirkko, kun alettiin "sivistämään" ja perustamaan kaupunkeja. Kirkon ja uskontojen toimesta on tapettu ihmisiä mielin määrin. Mm. homot tapettiin muinoin, erilaisuutta ei hyväksytty. Muslimit murhaavat ja oikeuttavat tekonsa uskonsa avulla.
        Orjuus on näennäisesti lopetettu mutta nyt ihmiset ovat rahan ja velan orjia. Asia muuttaa muotoaan. Kukaan ei ole täysin vapaa tässä maailmassa. Vapaustaistelijoita on ollut ja on edelleen.

Menipä väittelysi lapselliselle tasolle. Niin käy kun huomaa häviävänsä väittelyn...

• Olen terve 100%

Kylläpä on kova uho, kun kaiken haluat syödä?
        Se vaan todistaa sen, että et tainnut olla niin rauhaa rakastava ja hyveellinen ihminen tai uskovainen, kun väitit olevasi, mikä nyt sitten satutkin olemaan.

Ei viitsi tuollaisen kanssa edes väitellä. Jos olisit edes hieman fiksumpi voisi harkita asiaa, vaan eipä sellainen "juupas, eipäs" -väittely mihinkään johda kaltaisesi kanssa, mutta toivotan silti tervetulleeksi syömään minut ja muista tankata proteiinit sitä ennen niillä lemmikkikoirillasi ja kissoillasi mitkä myös uhosit syöväsi, olethan kuitenkin niin maailman rauhaa ja kaikkea hyvää toivova tyyppi!

Kannattanee vielä hieman lukea noista uskonnoista ja yleisestikin miettiä näkökantaa, jos se hieman vaikka muuttuisi tai avartuisi.

Lähden tästä tekemään eläinperättömän ravitsevan ja hyvän lounaan, koska olen rauhaa rakastava tyyppi enkä halua tappaa KETÄÄN....moro! :)

• Tervettä täälläkin

Odotin hieman parempia argumentteja tosiaan.

Lainaus:
        "Minä aion syödä lihaa ja voin syödä lemmikkikoiran tai kissan tai vaikkapa sinut,hyvin yksinkertaista ja ihan sinun kiusaksi.Ketään ei vangita,kiduteta tai tapeta,ne on sinun sairaita harhakuvitelmia,kuten viestisikin.
        Muista että sinunkaan on ihan turha kinata ja selitellä. "

Vastaus:
        Eli tämä todistaa sen, että et tosiaan ole mikään hyvä ihminen, keskustelun taso jo paljastaa sen. Lisäksi oikeasti hyvä kyllä ajattelee muitakin kuin ihmisiä.
        Onhan tuotato eläin vangittu vieläpä pieneen tilaan, orjuutettu tuottamaan esim. lehmä tuottaa maitoa, maitoa joka olisi tarkoitettu vasikalle. Vasikka viedään pois, koska se joisi myyntiin menevän maidon, vasikka tapetaan lihaksi tai kasvatetaan myöhempää käyttöä varten lihaksi tai maidontuottajaksi. Se lehmä saatetaan tiineeksi aina säännöllisesti maidotuotannon maksimoimiseksi. Sitten, kun aika on niin se tapetaan lihaksi joka myydään.

Perustele minulle miten se ei ole pahaa ollenkaan ja miksi sen kuuluu olla noin. Mitä sanoisit jos ihmisäidit otettaisiin samalla tapaa tuotantoon?
        Millä tavoin se eroaa siitä? Siksikö, että ihminen on se luomakunnan kruunu joka saa valita ketä orjuutetaan vai siksikö, että niin on tehty ja kuuluu tehdä niin.
        Tuossa vaan yksi asia kokonaisuuteen liittyen, mutta ymmärrätkö tuotakaan?
        Meinaatko väittää harhaksi ja hölynpölyksi tuota?
        Miten on? Perustele jos noin ei ole niin miten se sitten on? Taivaastako maito ja liha tippuu kauppaan?

Edelleenkään ketään ei tapeta tai orjuuteta. Sinulla taitaa olla vaan hieman väärä käsitys asiasta....

• Näin on näreet
        15+14 kirjoitti:

Sinulla taitaa olla huono yleissivistys. Et ilmeisesti ole ylioppilas etkä katso dokumenttejä. Otapa selvää ristiretkistä. Mm. Suomen oli pakko hyväksyä uskonto ja kirkko, kun alettiin "sivistämään" ja perustamaan kaupunkeja. Kirkon ja uskontojen toimesta on tapettu ihmisiä mielin määrin. Mm. homot tapettiin muinoin, erilaisuutta ei hyväksytty. Muslimit murhaavat ja oikeuttavat tekonsa uskonsa avulla.
        Orjuus on näennäisesti lopetettu mutta nyt ihmiset ovat rahan ja velan orjia. Asia muuttaa muotoaan. Kukaan ei ole täysin vapaa tässä maailmassa. Vapaustaistelijoita on ollut ja on edelleen.

Menipä väittelysi lapselliselle tasolle. Niin käy kun huomaa häviävänsä väittelyn...

Nimimerkillä 15 14 taitaa itsellään olla se huono yleissivistys ja huomasi hävinneensä.Ymmärrän että sitä harmittaa nyt.Kaikkien ei tarvi olla mitään ituhippejä,eikä sitä voi kukaan vaatia.

• Et ole terve
        Olen terve 100% kirjoitti:

Kylläpä on kova uho, kun kaiken haluat syödä?
        Se vaan todistaa sen, että et tainnut olla niin rauhaa rakastava ja hyveellinen ihminen tai uskovainen, kun väitit olevasi, mikä nyt sitten satutkin olemaan.

Ei viitsi tuollaisen kanssa edes väitellä. Jos olisit edes hieman fiksumpi voisi harkita asiaa, vaan eipä sellainen "juupas, eipäs" -väittely mihinkään johda kaltaisesi kanssa, mutta toivotan silti tervetulleeksi syömään minut ja muista tankata proteiinit sitä ennen niillä lemmikkikoirillasi ja kissoillasi mitkä myös uhosit syöväsi, olethan kuitenkin niin maailman rauhaa ja kaikkea hyvää toivova tyyppi!

Kannattanee vielä hieman lukea noista uskonnoista ja yleisestikin miettiä näkökantaa, jos se hieman vaikka muuttuisi tai avartuisi.

Lähden tästä tekemään eläinperättömän ravitsevan ja hyvän lounaan, koska olen rauhaa rakastava tyyppi enkä halua tappaa KETÄÄN....moro! :)

NImimerkki olen terve% uhoaa ihan itse kovan uhon kanssa.Et ole kuule sinäkään mitenkään rauhaa rakastava ja hyveellinen tai uskovainen esität vaan vai kuinka?
        minä taas en ole väittänyt mitään.

Olet todella pelkuri, häviäjä ja typerys kun et viitsi väitellä.

Minä en harkitse mitään uskontojen lukemisia tai miettimisiä,on parempaa tekemistä.Näkökantani ei muutu,joten älä unta näe.

Minä teenkin parempaa ja ravitsevampaa ruokaa,kuin sinä.Kyllä sinun epämääräiset ituhippi viherpiiperrykset tiedetään,epämääräisiä sotkuja ja et ole mitenkään rauhaa rakastava tyyppi.Ketään ei tapeta,vaikka lihaa,syökin.
        Tappaminen ja lihan syöminen on kaksi eri asiaa ja sinulla on sairaaloiset luulot.

• Et ole terve
        Tervettä täälläkin kirjoitti:

Odotin hieman parempia argumentteja tosiaan.

Lainaus:
        "Minä aion syödä lihaa ja voin syödä lemmikkikoiran tai kissan tai vaikkapa sinut,hyvin yksinkertaista ja ihan sinun kiusaksi.Ketään ei vangita,kiduteta tai tapeta,ne on sinun sairaita harhakuvitelmia,kuten viestisikin.
        Muista että sinunkaan on ihan turha kinata ja selitellä. "

Vastaus:
        Eli tämä todistaa sen, että et tosiaan ole mikään hyvä ihminen, keskustelun taso jo paljastaa sen. Lisäksi oikeasti hyvä kyllä ajattelee muitakin kuin ihmisiä.
        Onhan tuotato eläin vangittu vieläpä pieneen tilaan, orjuutettu tuottamaan esim. lehmä tuottaa maitoa, maitoa joka olisi tarkoitettu vasikalle. Vasikka viedään pois, koska se joisi myyntiin menevän maidon, vasikka tapetaan lihaksi tai kasvatetaan myöhempää käyttöä varten lihaksi tai maidontuottajaksi. Se lehmä saatetaan tiineeksi aina säännöllisesti maidotuotannon maksimoimiseksi. Sitten, kun aika on niin se tapetaan lihaksi joka myydään.

Perustele minulle miten se ei ole pahaa ollenkaan ja miksi sen kuuluu olla noin. Mitä sanoisit jos ihmisäidit otettaisiin samalla tapaa tuotantoon?
        Millä tavoin se eroaa siitä? Siksikö, että ihminen on se luomakunnan kruunu joka saa valita ketä orjuutetaan vai siksikö, että niin on tehty ja kuuluu tehdä niin.
        Tuossa vaan yksi asia kokonaisuuteen liittyen, mutta ymmärrätkö tuotakaan?
        Meinaatko väittää harhaksi ja hölynpölyksi tuota?
        Miten on? Perustele jos noin ei ole niin miten se sitten on? Taivaastako maito ja liha tippuu kauppaan?

Edelleenkään ketään ei tapeta tai orjuuteta. Sinulla taitaa olla vaan hieman väärä käsitys asiasta....

Kuuleppas nimimerkki tervettä täälläkin keksippä itse niitä parempia argumentteja,
        jos pystyt.

Mitähän jos antaisit muiden olla ja elää niinkuin itse tykkää,syödä mitä haluaa.Ei kaikki halua olla mitään vegaaneja.

Minä en aio perustella yhtään mitään,koska en viitsi vaivautua tuollaisen typeryksen kanssa väittelemään,koska on parempaa tekemistä.

Sinulla on itselläsi se väärä luulo tappamisesta tai orjuuttamisesta,aivan sairaaloinen.

• sattuuko
        Näin on näreet kirjoitti:

Nimimerkillä 15 14 taitaa itsellään olla se huono yleissivistys ja huomasi hävinneensä.Ymmärrän että sitä harmittaa nyt.Kaikkien ei tarvi olla mitään ituhippejä,eikä sitä voi kukaan vaatia.

olipa huono

• foksmalder

"Välittäminen ja tappaminen on kaksi eri asiaa ja eläimiä ei tapeta.Ikävää että olet noin harhakuvitelmissa."

Wut? :D

Eläimiä tapetaan. Eläintiloilla näkyy huonoja oloja, avohaavoja ja stereotyyppistä käyttäytymistä.
        Teurastus on paperilla suht kivuton toiminpide mutta käytännössä ei.
        Tainnutus ei usein onnistu. Sikoja keitetään elävältä ja sitä rataa.

Et sinä eläimiä kunnioita, jos tuet teollisuutta, joka perustuu vain ja ainoastaan eläinten kärsimykseen ja tappamiseen.

• tulisielu5
        niinpäe kirjoitti:

Joo, kyllä tämä on minunkin mielestäni täyttä puppua tämä kasvissyöntien valehtelu, että muka eläimiä tapettaisiin. V¨tun ituhipit.

Ituhipit viherpiipertäjät laskevat tarhaminkit luontoon. Kuolevat sinne niin että ensin jäätyvät heikot jalat. Kituvat jalattomina viikkokausia. Yksi sadasta löytää alkuperäisen luonteensa ja ryhtyy saalistamaan kuten pitää. Syö joutsenten munat ja poikaset ja jälkiruoaksi sorsien munat ja poikaset.

• kala-vege
        sattuuko kirjoitti:

olipa huono

Sain viiden kilon hauen ja kaksi puolitoista kiloista kuhaa. Kaveri oli saanut verkolla ja pyysi hakemaan.

Otin evien lihakset ja päät erilleen. Suolasin hieman ja olen niitä aterioiksi paistanut jo muutamana päivänä. Fileet ovat pakkasessa odottamassa sopivia ateriahetkiä puolison ja tuttujen kanssa. Viiden kilon hauestakin tulee puolitoista metriä selkälihasta ja neljä kämmenen alaa ruodotonta vatsapuolen paksuhkoa lehtipihviä.

• KALLE KELLO
        15+14 kirjoitti:

Hahhaaa 15 14.. Eipä ole ennen osunut silmään se, että kun menee sormi suuhun niin ilmoitetaankin "että sinulla on huono yleissivistys".. No joo, kuule, oli asia mikä tahansa, niin ihminen on ollut kautta aikojen sekaravinnon syöjä, myös lihasta, kalasta, juurista alkaen, ei tarvitse mennä kun 100 vuotta taaksepäin, ei oltu keksitty ihme-terveys-ruokia. Syötiin sitä mitä saatiin, ja pääsääntöisesti lihaa, kalaa, sokeria, viljaa ei tainut olla kun jossain omenia. Nyt on keksitty (suorastaan maailman rahakkain bisnes) TERVEYSRUOKAA... Mitähän se on? Kyllästetty ensinnäkin myrkyillä, että säilyy kuukausia jne... No, mitähän tuossa oli tänään lööpeissä.. taisi olla että nämä luontaistuotteet, vitamiinit sun muut pillerit (tehty keinotekoisesti) aiheuttaa vakavia maksavaurioita.. No tuota ei olisi tarvinnut edes uutisoida, koska se pitäisi ymmärtää jokaisen, eritoten yleissivistyneiden, mutta eipä näytä ymmärtäneen. Syökää normaali ruokaa, lihaa, kalaa, leipää,. suolaa, sokeria, hedelmiä, vihanneksia jne, välillä viinaa eikä se norttikaan pahaa tee,.. Älkää hakeko niitä purkkivitamiineja, ne tekee ihmisille pelkkää vahinkoa. Terveisin kansakoulun käynyt Kalle

• vihermätä
        tulisielu5 kirjoitti:

Ituhipit viherpiipertäjät laskevat tarhaminkit luontoon. Kuolevat sinne niin että ensin jäätyvät heikot jalat. Kituvat jalattomina viikkokausia. Yksi sadasta löytää alkuperäisen luonteensa ja ryhtyy saalistamaan kuten pitää. Syö joutsenten munat ja poikaset ja jälkiruoaksi sorsien munat ja poikaset.

Äänestävät vielä näitä vihermätä puolueen ehdokkaita, jotka eivät aiheuta muuta kuin maailmaa halaamalla lisälaskuja suomalaisille. Kannatetaan homoja ja ääri-islamilaisia samassa lauseessa. Oikea järjen huippu, kun tietää että nämä kaksi eivät voi elää sovussa keskenään. Ollaan suvaitsevaisia, mutta suvaitsevaisuus loppuu heti eriävien mielipiteiden kohdalla.

• Olet sairas 100%

Yksinkö puhut siellä,kirjoitat ja vastailet itsellesi?

• Vegge gegge

En, sinusta en tiedä...taisi mennä jauhot suuhun, kun et enää muuta keksikkään.
        Kerta olet niin vastaan veganismia niin miksi edes käyt täällä pahoittamassa mieltäsi? Et taida olla onnellinen pohjimiltaan?

Lääkäri tuskin olet, joten jätä analyysisi toisten terveydestä, jookos? ...vie viimeisenkin uskottavuuden sinusta, jos nyt sitä on edes koskaan ollutkaan keskustelusi tasosta päätellen.

• Ole mikä tahansa

Kyllä sinä puhut yksinäsi,kirjoitat ja vastailet itsellesi,vaikka et pysty myöntämään sitä.Sinulta ne jauhot taisi suuhun mennä,minun ei tarvitse keksiä yhtikäs mitään,
      sinun näköjään tarvii vai kuinka?Minulla ei ole mitään tarvetta olla veganismia vastaan,jokainen syököön mitä lystää vaikka p*skaa,jos siltä tuntuu.En ole mistään pahoittanut mieltäni ja saan käydä missä haluan,sekä olen pohjimmiltani erittäin onnellinen,vaikka ei siltä näytä.Sinusta taas ei tiedä?

Ammattini,analysointini ja uskottavuuteni ei kuulu yhtään sinulle,ei kenellekään.
      Sinunkin viestisi vie viimeisenkin uskottavuuden myös sinusta,vaikka selittäisit tai perustelisit kuinka asioita.Kyllä sitä uskottavuutta löytyy enemmän minulta,kuin sinulta ja ymmärrän että sinua harmittaa se.

• vege78

Ei puhu yksinään. Minä ainaskii vastailen täällä välillä, en joka kohtaan.

• personally-way

Jaa miten tukea?? Jo seurustelukin vegaanin tai kasvissyöjän kanssa on mahdoton ajatus. Saati sitten asuminen saman katon alla. EROA välittömästi!!

• voiherrajumala

Kyllä menee taas kerran usko ihmiskuntaan kun tätä palstaa lueskelee. Mistä teitä idiootteja riittää noin uskomattoman paljon? Itse olen ollut kasvissyöjä vuosikaudet ja olen sitä elämäni loppuun saakka. Koskaan asia ei ole ollut ongelma kumppaneilleni. Luojan kiitos, että fiksujakin ihmisiä on vielä olemassa. Kai se vaan menee niin, että fiksu löytää fiksun. typerä typerän jne.

• VÄSYNYTKÖ

Tottakai voit tukea esim siloin kun molemmat käytätte pitkälle jalostettuja viljatuotteita nestemäisinä!KIITOS!

• Vaimo myös

Älä pelkää 'huono vaimo' jos suhteenne on muilta osin kunnossa. Minulla ja puolisollamme oli suhteemme alussa samankaltainen ongelma (minä olen vegaaani, puolisoni ei), mutta se katosi ajan myötä. Minä teen ruuan meillä ja puolisoni syö sitä (koska ei itse kokkaa ja pitää todella paljon ruuastani) ja joskus hän ostaa itselleen juustoa tai lihaa syötäväksi. Tosin aika harvoin enää, koska ei koe tarvetta. Minä kuitenkin kunnioitan hänen päätöstään olla sekasyöjä.

Miehesi on juuri "kääntynyt" vegaaniksi, joten hän voi olla vielä hetken kiihkoilija asian suhteen. Se tulee laantumaan.

• huono vaimo

Kiitos arvokkaasta viestistäsi, tätäkin asiaa olen pyöritellyt päässäni. Ennakkoluulot ovat usein tietämättömyyttä. Tiedon lisäännyttyä uskon myös hyväksynnän tulevan helpommin ja toisen osapuolen "kiihkoilun" tasoittuvan. Mies nauttii ja olen alkanut nauttimaan seuratessani hänen nautintoaan.

Tätähän tämä varmasti on - kasvamista läpi elämän.

Kiitos "vaimo myös".

• Hei,

Hupsista tuli ensin mg/ g mitoissa paha kirjoitusvirhe, siksi otin uusiksi;

Harvemmin ruokaremonttia niin nopeasti tehdään, mutta taustalla näkyy olevan
      myös harrastus-yhdistystoiminnan tukea ja toimintaa.

Elävällä ravinnolla omn parannettu tappaviakin tauteja, kyllä se ravintona ehdottomasti parasta on.

Kuitenkin ns. "kasvissyöjiä" on montaa sorttia;
      - Semivegetaristi syö joskus valkoista lihaa
      - Lakto-ovo-vegetaristille kelpaa maitotuotteet ja munat
      - Vegaanius liittyy usein nuorten eläinaktivismiin. Vegaani ei oue nahkakenkiä eikä koske täytekakkuun jossa on liivatetta.

Ruokavaliota on hyvä keventää iän myötä joka tapauksessa. Ylipaino on monen
      sairauden riskitekijä.

Elävän ravinnon osuus ruokavaliosta on aina viisasta.

Punainen liha ja prosessoitu ruoka- raffinoitu on aina menetetty ravintona.
      Prosessoidussa ruuassa on sallittuja lisäaineita, mutta jos sellaisia purkkeja syö paljon mitä merkitsee sallittujen lisäaiheiden summa ?

Liharuoka on vähäkuituista. Pavuista ja herneistä saa proteiinia kyllä.
      Kovat rtasvat sydäninfarkien- sepelvaltimotaudin suhteen on selvää ollut jo Karjala-projektin ajoilta 1960-1970 luvuilta.
      Erilaisia tulppia- raajoihin, aivoihin, keuhkoihin- on samaa asiaa ja kolesteroli arvoja hyvä seurata ja kuulla lääkäriä asiassa. Terveyskeskus lääkärin ovat koulutettuja parantamaan lääkkeillä- mutta kolesterolin ja sokeriarvojen suhteen he osaavat neuvoa. Lifestyle asioihin asiayhteydessä on hyvä käydä kirjastossa terveystohtorien kirjallisuutta tutkimassa. Luin joksus tri Tolosen kirjat ja miehellä on lääk'rin moraali joka ei yhdisty pillerikauppaansa- sillä ruotasalainen terveystohtori puhui täsmälleen samoin kirjassaan kuin Tolonenkin. Kainelaista uskomusta kun lukaa paljon oppii itse arvioimaan, ja erottamaan joukosta huuhaan kirjojen myyntitarkoituksessa tehdyt mm. terve ihminen ei mm. tarvitse hiilihydraattien sääntelyä pitää olla laktoosi-intoleranssi eli karppaamista- ns- ja ns Atkinsin dieetti on selvää että ihminen tappaa itsensä läskiä syömällä, -oppii itse näkemään kun tutkii ja löytämään kultaisetkin asiat.

Vatsanseudun syövät- lisäksi.

- Minulle kaikki tämä selvisi 1990 luvulla tutkiessani kaupungin kirjastojen lifestyle kirjat.

B12 vitamiini- sen saa monivitamiinipilleristä per/ vrk ja tuo pitäisi olla kansalaisuusvelviollisuus 1 /per /vrk.

Lisäravinteita itse käytän keski-iässä niin että ennaltaehkäisevästi nivelrustolle on pimaa valmiste- kalsiumia pitää saada 1 g/vrk, Omega 3 rasvahapot kalanmaksaöljystä. extra vergine öljyä joka päivä, glygosamiinisulfaattia puoli pilleriä jatkuvassa käytössä per 1 vrk, 2000 mg C-vitamiinia- sekä B- vitamiini moni-sellainen valmiste.
      Nämä nuukassa budjetissa ja harkiten harkittuja jatkuvasti käytössä minulla, 30 euroa/ kk yhteensä.

Jääkaappi jossa on molempien juttuja ei ole ongelma. Kumpikin osaa kokata itselleen ja huolehtia sen ettei loukkaa toista syömisillä-

Itse olen semisellainen-

Yst, t. Jari Laurila

• maailmanmenoa

Pahinta on jos vegaani alkaa mollaamaan tai pitämään "huonona ihmisenä" vaan siksi,että katsoo mitä toinen suuhunsa laittaa...Tuossa kannattaa olla aika tarkkana jos eläintenoikeudet ja muut asiat alkaa tulla päivittäin esille niin sitten kannattaa lähteä kävelemään.

Kukaan ei todellakaan ole yhtään sen parempi vaikka ei lihaa söisikään.

• 17+11

Niinhän sä luulet. Kolkuttaako omatunto? Mietis uudestaan. Kaikki ne jotka ei raiskaa ja murhaa (ihmisiä) on sinunkin mielestä parempia ihmisiä kuin murhaajat ja raiskaajat. Tai jokainen tunnollinen veronmaksaja on sinun mielestä parempi ihminen kuin se joka kiertää verot ja varastaa!!! Muutenhan me kaikki voitas tehdä mitä ikinä lystäämme ja jos joku tyyppi vähän ärsyttää, ottaa nirrin pois. Oltais silti kaikki ihan yhtä hyviä ja tasa-arvoisia! Just joo. Kasvissyöjät on parempia ihmisiä eläimiä ja luontoa kohtaan, ja myös muita ihmisiä/tulevia sukupolvia kohtaan, kautta rantain.

• foksmalder

Olet oikeassa perus inhimillisyys ei tee kenestäkään parempaa ihmistä (ei kiduta/tapa muita olentoja, tue moista toimintaa, raiskaa, tapa, ahdistele seksuaalisesti, ole mulkku, jne.) mutta siitä luistaminen tekee ihmisestä huonomman.

• HJalmari

Tämäkään "tosi tarina" ei olisi edes keskustelun aihe, jos aloitus-postauksessa nainen olisi siirtynyt vegaaniuteen.

• Entäs sitten

kun lehmät ja siat kuolisi sukupuuttoon, kun kukaan ei enää söisi lihaa (tämä on siis suuri JOS, koska niin ei tule käymään että lihansyönti loppuisi)? Siinä vaiheessa kasvissyöjät eivät varmaan olisi valmiita mitään tekemään asian eteen?

• foksmalder

Enpä näe tuotantoeläimen elämän olevan sen laatuinen, että sukupuutto olisi lajeille tragedia millään tasolla. Pikemminkin helpotus.

Lehmät ja siat eivät kuitenkaan tulisi kuolemaan sukupuuttoon. Kummastakin on ne villimmät versiot vähintääkin.

• Psyko-logisti

Aloittajan tekstiä analysoiden on havaittavissa tietty henkinen väkivalta jota vegaaniksi ryhtynyt harjoittaa. Vaikka vegaani korostaakin sitä miten suvaitsevainen hän on, niin silti hän antaa kaiken aikaa signaaleja siitä, kuinka "huono ihminen" toinen on. Tämä ei ilmene suorina viittauksina, vaan ovelina heittoina, jotka jäävät uhrin itsensä tulkittavaksi. Tietoisesti tai alitajuisesti.

Näin syntyy kuin itsestään tunne siitä, miten huono ihminen on. Sosiopatiaan taipuvaiset älykkäät ihmiset osaavat tämän pelin oikein hyvin parisuhteen henkisessä väkivallassa. Usein sen välineeksi otetaan jokin aate, joka mahdollistaa paremmuuden simuloimisen.

• psyko-analisti

Sinä vain projisoit.

• humanisti1

Lopetin lihansyönnin kun katsoin Bambia silmiin.

• Lihan himot

Liha on tunkkaista ruokaa, se ei ole raikasta eikä tuoretta ruokaa joka voi keventää, aukaista, avartaa ja monella tavoin helpottaa oloa parempaan suuntaan

Liha on kuin tupakka ja alkoholi jota joskus kyllä tekee mieli ja tuleekin helposti syötyä, olo ei tietysti jälkeenpäin ole muuta kuin tunkkainen, raskas tai jopa krapulainen.

Myös lihansyönnin filosofia on raskas ja masentava, kun taas lihattoman ruokavalion henkinen puoli on miellyttävän mieltäylentävää, varsinkin jos löytää siitä itsensä, ja pystyy unohtamaan kiukkuiset aktivisti filosofiat ja muut negatiiviset kasvishörhöt (ellei sitten satu itse olemaan kiukkuinen aktivisti tai vastaava hörhö).

Lihan houkuttavat herkullisuudet eivät silti koskaan poistu mielestä, ellei tee periaate absolutistin päätöstä, ja sellainen taas on pelkkää kettutytön jääräpäisyyttä.

• eihirmuja

Hitler oli kasvissyöjä. Historia kertoo miten verenhimoinen hän oli. Kun oikeaoppisesti syö kaikkea, pysyy tasapainoisena ihmisenä.

• ohhoh

Hitler on ainoa tunnettu massamurhaaja joka oli kasvissyöjä. Keksijöissä, tiedemiehissä, filosofeissa ja taiteilijoissa sen sijaan on ollut useampia.

• KALLE KELLO

Voi jumankekka, mistä näitä valopäitä oikein sikiää?! Jos yhteiselämän kriiterit riippuu syömisestä, niin heikoilla olette jo. Arvelisin, että SINÄ juuri olet se sohvaperuna, joka vetää sipsiä, limua, käy mäkkärissä jne ja on jo alkanut pursuamaan yli sohvan reunojen.

Miehesihän on suorastaan FIKSU ja sinä lähdet kipinkapin miehesi mukaan ruokailun ja lenkkeilyn ym puitteissa. Toistan että miehesi on fiksu ja ajattelevainen, mutta sinä et.

• Jänis ja haulikko

Tätä se teettää, kun ruoka muuttuu uskonnoksi. Ruoka pitäisi olla ihmistä varten eikä ihminen ruokaa varten. Itse kummastelen kaiken maailman viherpiipertäjiä. Toivottavasti mies tulee järkiin ja vetäisee vielä joskus kerran kunnon lehtipihvin ranskalaisilla. Njam.

• foksmalder

Onko se, etten mm. raiskaa naisia myös uskonto?
        Ei veganismi ole ruokavalio, eikä se se ole uskontokaan.

• ergqerg

Saata hänet hoitoon.. Veganismi on paha sairaus.

• neljännesvuosisata

En voi käsittää, että ratkaisuksi aloittajan kuvaamaan ongelmaan ehdotetaan täällä jopa eroa ihmisten välillä, jotka ovat eläneet yhdessä 10 vuotta?? Vastoinkäymiset ja ristiriidat kuuluvat jokaisen elämään ja parisuhteeseen. Kyllä tässä tapauksessa on paljon muitakin vaihtoehtoja, kuten täälläkin on ehdoteltu.

• piut paut

Sen huomaa, että se 98% ihmisistä on imbesillejä jotka kannattaa lihansyöntiä, tappamista, sotia, talouskasvua alias väestönkasvua, kilpailua, velkaa ja epätasa-arvoa.

• 3211111111

Ei se toimi, jos sinulla on veganismia vastaan jotain.

Ja niille, jotka väittävät että lihanhimo jää. Ei jää. Ainoa asia, mitä on jäänyt ylipäätäänsä vegaaniksi muututtua kaipaamaan, on se helpon ja nopean ruuan ostaminen. Harvoin kaupoissa on mitään nopeaa mikroateriaa tai vastaavaa, mikä olisi täysin vegaaninen, joten jos himo johonkin tulee, ei se oikeasti se liha ole, vaan ne tuotteet mitkä vaan on niin helppo tehdä tai saada nopeasti.

Syökääpäs sitä lehtipiviä ja lihaa pelkästään uunissa kypsennettynä ilman että laitetaan mitään mausteita, ei edes suolaa. Yllättäen ei se liha niin herkullista olekkaan.

• Toope-setä

Eivätpä ne kasviksetkaan suoraan sanottuna maistu hyvältä maustamattomana. Vetoaminen siihen, että lihasta pidetään vain mausteiden vuoksi, on typerää ja valheellista, sillä vegaanikin maustaa ruokansa tavalla tai toisella.

En esimerkiksi tajua soijaruokia: soija maistuu niin pahalta, että sen saa hyväksi vasta silloin, kun maustaa soijan maun täysin piiloon. Mitä järkeä sellaisessakaan on?

• kulinaaristi

"Yllättäen ei se liha niin herkullista olekkaan. "

Raaka naudan jauheliha on kyllä aika hyvää sellaisenaan. Suolaa ja sipulia voi lisätä, mutta on se hyvää ilmankin.

• iiiiiiiiiiiiiitu
        Toope-setä kirjoitti:

Eivätpä ne kasviksetkaan suoraan sanottuna maistu hyvältä maustamattomana. Vetoaminen siihen, että lihasta pidetään vain mausteiden vuoksi, on typerää ja valheellista, sillä vegaanikin maustaa ruokansa tavalla tai toisella.

En esimerkiksi tajua soijaruokia: soija maistuu niin pahalta, että sen saa hyväksi vasta silloin, kun maustaa soijan maun täysin piiloon. Mitä järkeä sellaisessakaan on?

Milläs liha maustetaan? No kasvikunnan tuotteilla tietenkin.

Kun alkaa syömään puhdasta kasvisruokaa, makuaisti jalostuu ja alkaa huomaamaan ja kaipaamaan ihania vivahteita joita eri kasviksissa on. Kyllä kasvisruoka on todella hyvää, ei kukaan jaksaisi vuosikymmeniä olla vegaani jos ruoka olisi pahaa.

Kasvisruokia on tuhansia muitakin kuin soija, aina te lihansyöjät puhutte vaan soijasta.

• Sekasyöjä
        iiiiiiiiiiiiiitu kirjoitti:

Kun alkaa syömään puhdasta kasvisruokaa, makuaisti jalostuu ja alkaa huomaamaan ja kaipaamaan ihania vivahteita joita eri kasviksissa on. Kyllä kasvisruoka on todella hyvää, ei kukaan jaksaisi vuosikymmeniä olla vegaani jos ruoka olisi pahaa.

Kasvisruokia on tuhansia muitakin kuin soija, aina te lihansyöjät puhutte vaan soijasta.

Lihaa ei tarvitse maustaa välttämättä millään.Makuaisti jalostuu myös sekaruoalla ja niitä makuvivahteita huomaa ja kaipaa sekaruoastakin.Ei se sekaruokakaan mitään pahaa ole.

Me sekaruoansyöjät emme puhu aina mistään soijasta,kaikki eivät myöskään pidä siitä.

• Sekasyöjä
        iiiiiiiiiiiiiitu kirjoitti:

Lihaa ei tarvitse maustaa välttämättä millään.Makuaisti jalostuu myös sekaruoalla ja niitä makuvivahteita huomaa ja kaipaa sekaruoastakin.Ei se sekaruokakaan mitään pahaa ole.

Me sekaruoansyöjät emme puhu aina mistään soijasta,kaikki eivät myöskään pidä siitä.

• entäs kun

Miten vegaanipuoliso voisi tukea lihaa syövää? Vegaani voisi ostaa kunnon pihvilihaa puolisolleen ja paistaa kunnon pihvit.

• JaskaHousunen

Opetelkaa puhumaan ja selvittäkää asia niinkuin aikuiset ihmiset älkääkä mussutako internetissä. Ei ne asiat täällä ratkea. Jos ukko ei suostu keskutelemaan järkevästi, ja sinä haet vain netistä vertaistukea niin eipä siitä päästä puusta pitkälle vaikka pettuleipä olisikin jo osa ruokavaliota.

• Tiltu tutkii

Kukkakepillä

• On_tuulut_nähtyä

yks) Jos ihminen, kuka tahansa, syö ensin sen, mitä suositellaan terveyttä ylläpitävään ruokavalioon on yhdentekevää, syökö hän vielä siihen päälle sen lihanpalan vai jättääkö syömättä. Vatsaan ei enää paljon mahdu.

kaks) Kuullostaa pieneltä murheelta. Avioliitossa tulee eteen oikeitakin kriisejä, ainakin joskus. Puolin ja toisin, keskustelkaa. Sisällään ei kannata hautoa yksin mitään.

• hartsanen

Hei!

Meillä on saman tyyppinen tilanne, mutta itse olen se joka muutti ruokavalionsa. Jos nyt peilaan omia kokemuksiani ja jos miehelläsi on yhtään samansuuntaisia niin sinulla ja teidän suhteellanne ei ole mitään hätää. Ehkä miehelläsi kävi kuten minulla: olen aina ollut sekasyöjä, en ole kyseenalaistanut sitä ulkoisesti juuri koskaan, mielessäni olen ajatellut joskus että kasvisruokavaliossa voisi olla järkeä, sen kummemmin asiaan syventymättä. Jäin vegaaniksi myöskin erään haasteen kautta, huomasin että nautin siitä, siitä saa fiiliksiä kuin mukavasta harrastuksesta ja kiillottelen samalla omaatuntoani. Muu perhe syököön mitä haluaa, se ei loukkaa minua moraalisesti. Joskus siippani (harvemmin) tekee meille kaikille kasvisruokaa, joka on mielestäni kohteliasta ja näitä arjen pikku juttuja parisuhteessa joilla voi huomioida toista. Jos hän soittaa ja pyytää tuomaan kaupasta jauhelihaa niin tuon, ihan niinkuin ennenkin. Älä pelkää että uusissa porukoissa olisi "joku ihana vegaani", tuskin on. Todennäköisesti mies teki valinnan joka tuo hänelle hyvän mielen, te olette joskus valinneet toisenne eikä ruokavalio ole asia jonkatakia kannattaa pistää hyvä parisuhde poikki. Te ette etäänny toisistanne jos ette anna niin tapahtua. sinä saat parhaat puolet molemmista pöydistä, hyvää vegaaniruokaa (aina ei voi onnistua kukaan) ja ne herkut jotka eivät ole vegaanisia. Ja miehen joka on valmis näkemään vaivaa toteuttaakseen arvojaan.

• huono vaimo

Näinhän se menee, kiitos tästä. :) Tapasi ja tapanne toimia kuvastaa suhteellisen hyvin meidän tilannettamme. Mieheni voisi varmasti allekirjoittaa sanasi täysin. On selvää, ettei ruokavalio ole ongelmamme vaan asennoitumisemme siihen. Keskusteluyhteys on ollut lukkiutuneena jo pitkään ja sitä kautta molemmat olemme olleet puolustuskannalla. Minä olen pistänyt miehen koville oman harmini takia - epäreilusti ja aivan turhaan. Nyttemmin olemme alkaneet tehdä päivittäin työtä parisuhteen eteen ja kiinnittää huomiota asioihin, jotka merkitsevät toiselle paljon.

En edelleenkään ymmärrä tai allekirjoita kaikkea, mutta voin varmasti elää asian kanssa heittämättä harmiani miehen silmille. Voin oppia hyväksymään hänet ja rakastamaan häntä sellaisena, millaiseksi hän vegaaniuden myötä kasvaa. En epäile hänen pettävän minua tai hakevan uutta kumppania uusista ympyröistään. Olen onnellinen, että hän on löytänyt ympärilleen samanhenkistä seuraa ja saa luotua ystävyyssuhteita. Ehdottomasti haluan myös tutustua hänen uusiin ystäviinsä ajan myötä avoimin mielin (jännitän toki sitä, mitä he minusta sekasyöjänä ajattelevat). Keskusteluyhteyden löydyttyä alustavasti tuli selväksi, ettei kumpikaan halua pois suhteesta tai vaihtaa kumppania. Ei, vaikka aatteet eivät kohtaisikaan ja "helpommallakin" voisi päästä. Lähtökohtaisesti asiat ovat hyvin: luottamus, turvallisuudentunne ja pohjimmainen huolenpito eivät ole kadonneet minnekään. Eletyllä elämällä on arvoa ja merkitystä ja tuleva näyttää lupaavalta. Jotkin asiat meidän on keskusteltava ja pohdittava uudestaan. Katsotaan mitä eteen tulee. Yhteisiin vuosiin on mahtunut paljon rankkoja juttuja (rankempia kuin tämä) ja niiden yhteydessä on ollut selvää, että yhdessä meitä ei kaada mikään.

• kökki

"Olen varmasti maailman huonoin vaimo. "

No todellakin olet, parasta että otatte avioeron!

• liha on hyväksi

Miehesi on hurahtanut uskoon.

Vegaaniudesta on tullut uskonto monelle ihmiselle. Mitään eettisiä tai järjellisiä perusteita vegaaniudelle ei oikeastaan ole(lukuunottamatta eläinten mahdollista huonoa kohtelua), mutta lihansyönnissä itsessään ei ole mitään luonnotonta. Ihminen on syönyt lihaa vuosituhansia. Siksi vegaanit joutuvat käyttämään paljon lisäravinteita yms., jotta saisivat sen mitä muuten saisivat lihasta. Vegaanit tykkää myös esitellä paljon pseudotutkimuksia, jossa liha esitetään epäterveellisenä.

Pääasiallinen syy kumminkin miksi ihminen ryhtyy vegaaniksi on ideologinen ja tunneperäinen. Vaikka oma keho janoaisi lihaa/eläintuotteita. Vegaani ideologisessa raivossaan ei voi myöntää luonnon tosiasioita. Vaan muuttuu yhä katkerammaksi ja vihamielisemmaksi "vääräuskoisia" kohtaan.

• LUE TÄMÄ

Juuri eilen oli lehdessä artikkeli, jossa sanottiin että liha on VIELÄ epäterveellisempää kuin aikaisemmin on luultu. Tutkimukset puhuvat puolestaan! Kasvissyöjät ovat paljon terveempiä kuin lihansyöjät. Moni sairaus on parantunut yksinkertaisesti sillä, että on jätetty liha pois ruokavaliosta.

Eläimet tuntevat ja ymmärtävät paljon enemmän kuin sinä tiedät. Kirjoitin jo alemmas näin: "Tutkimukset todistavat, että eläimillä on moraali- ja oikeustajua; eläimet tuntevat iloa, myötätuntoa, rakkautta, stressiä, masennusta ja surua. Enkä nyt puhu pelkästään älykkäimmistä eläimistä, vaan mm. kanoista ja rotista."
        Jos mielestäsi eläimen pitäminen pienessä kopissa kitumassa odottamassa teurastusta, on inhimillistä, sinussa on puutteita. Ymmärryksen puutetta, sydämen kylmyyttä.

Liha ei ole terveellistä emmekä me tarvitse sitä (eilisissä lehdissä itse Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori sanoi niin) . Lihan tuotanto tuhoaa ympäristöä; lihan syönti on tuhoisin yksittäinen asia mitä tavallinen ihminen voi tehdä planeetallemme. Lihan tuotanto aiheuttaa myös täysin turhaa ahdistusta ja kärsimystä eläimille.

Siinä sinulle pari faktaa, tietämätön ihminen!!

• Toope-setä

Olet kyllä surkea vaimo, jos miehen ruokavalion muutos saa sinut kriisiin. Ihan käsittämättömän epäkypsää ajattelua.

Tämän sanoo sekasyöjämies, jonka lihansyönti on muuttunut satunnaiseksi.

Ilmeisesti podet huonoa omaatuntoa lihansyönnistäsi, kun miehen jusi ruokavalio saa sinut puolustuskannalle noin pahasti. Vai haetko typerästä syystä vain tekosyytä erolle, joka on muhinut mielessä jo pidempään?

Muuten on mahdoton ymmärtää, miten aikuinen ihminen jaksaa ottaa pulttia siitä, että puoliso tykkää eri ruuasta kuin sinä.

• Sekasyöjän vegeheila

"Miten vegaanin ja lihansyöjän liitto voi onnistua? Mistä/ miten löytää harmonia olemisen ja elämisen suhteen?"

Oman kokemukseni mukaan vegaani ja sekasyöjä pärjäävät oikein hyvin. Se vaatii lähinnä sitä, että kummatkin antavat toisilleen tilaa. Itse en näe, että toisen aikuisen ihmisen elämäntapa olisi minun vastuullani.

Kun aikoinaan ryhdyin vegaaniksi (oltuani aikaisemmin lakto-ovo) se oli silloiselle sekasyöjäkumppanille jonkinlainen "isku". Hän piti uutta ruokavaliotani hankalana ja poti aika kovaa muutosvastarintaa. Ajan myötä hän kuitenkin tottui. En missään vaiheessa yrittänyt pakottaa häntä noudattamaan omaa esimerkkiäni ja teimme kummatkin omat ruokamme, kuten aikaisemminkin.

"Miten tukea vegaanipuolisoa, jos ei ymmärrä (eikä aina haluaisi ymmärtääkään)?"

Suosittelen perehtymään eläinoikeuskirjallisuuteen. Niin oma siippani teki. Hän piti erityisesti Peter Singerin kirjasta Oikeutta eläimille.
      Avain tässä lienee halu ymmärtää. Jos et halua ymmärtää sinun kannattaisi ehkä ensin käsitellä tätä asiaa itseksesi. Miksi et halua ymmärtää? Ärsyttääkö miehesi vegaanius sinua jollain tapaa? Jos, niin miksi? Selvitä nämä asiat ensin. Ymmärrystä ei voi pakottaa, sinun pitää oikeasti olla valmis ottamaan vastaan.
      Samalla voi myös olla hyvä keskustella puolisosi kanssa siitä jos on jotain asioita mitä toivoisit hänen ymmärtävän. Tai asioita, joita koet, että hän ei ymmärrä.

Neuvoni teille: Puhukaa, puhukaa, puhukaa! Mutta muistakaa myös kuunnella toinen toisianne.

• isoherni

Vegaanipuolisoa tuetaan niinkuin puolisoa aina tuetaan siinä mihin hän uskoo.
      Olen itse miesvegaani sekasyöjäperheessä. Vaimoni (>20v yhdessä) ymmärtää ja tukee, mutta varmaan ajattelee sismmässään samoin kuin sinä.

Vegaaneja syrjitään melko suoraan lähes kaikkialla ja joillekin (ainakin keski-ikäisille terveille valkoisille heteromiehille) se voi olla uusi kokemus.
      Jos ystäväpiirissä ei ole vegaaneja, tukea saa vain vertaisryhmiltä.
      Tuki on juuri sellaista kuin sinäkin täältä haet. Esim. miten suhtautua äitimuorin neuvoihin, ruoattomaan vaimoon, kyselevään poikaan.
      En 8 vegaanivuoteni aikana ole paheksumut vaimoni ravintoa, keskustelen myös liharuuista enkä enää odota vaimoni muuttuvan vegaaniksi.

Maku on kulttuurikysymys. Vegaani maistaa kasvikset eri tavalla, voimakkaampina. Makuspektri on laajentunut kasvisten osalta ja tämä on ikävä kyllä pois liharuuista. Lihan ja maidon suutuntumakin on nykyään minulle jotenkin iljakas. Ennen olin enemmänkin verisen pihvin ystävä, enkä vieläkään suostu syömään "salaattia".

Liitto onnistuu. Suhtadu tähän kuin (mielestäsi) huonoon ammatinvalintaan. Sen kanssa tulee toimeen, mutta oikealla asenteella siitä saa irti paljon enemmän kuin vanhasta.
      Voit myös keksiä itsellesi vastapainoksi jonkun oman "elämänmuutoksen".

• Tyypillinen karnivoori yrittää aivopestä vegaaneja lihansyöjiksi.

• lohduttelia

Älä pelkää. Peskää vaan toinen toisianne lisää vegeksi. Mutta älkää sitten salaa syökö makkaraa.

• 11+18

Lihansyöjä...

Eli syöt ja ainoastaan vain pelkkää lihaa? Luulenpa kuiteskin, että olet sekasyöjä.

Ja voi onnistua, kunhan ette tuputa toisillenne näkemyksiänne.

• GamerGirl91

Täällä nuori yhdessä asuva pariskunta. Minä lakto-ovovegetaristi ja mies normi sekasyöjä (eli ruokaan kuuluu kasvikunnan tuotteiden lisäksi liha. aloittaja käytti virheellisesti nimitystä "lihansyöjä" vaikka tarkoitti varmasti käsitettä sekasyöjä)

Mie en miehen ruokatapoihin puutu mitenkään. Hän syököön lihaa jos haluaa. Niin kauan kun maitä on kaksi ( kissamme 2 minun ja 1 miehen) niin asia on ok.

Mutta. Ollaan puhuttu lapsen hankkimisesta ja minä en haluaisi lapseni syövän lihaa. Mies vaatii, että kyllä lapsen on syötävä lihaa.

Hän on vitsaillut myös siitä, että minun (mahdollisesti tulevana) raskausaikana hän sitoo minut tuoliin kiinni ja pakottaa syöään lihaa. Tämä siis on hänen kantansa asiasta. Tämä on ainoa asia, joka voi tulla parisuhteemme väliin.

Olemme vasta kuitenkin opiskelijoita (hän 20, minä ihan kohta 23) joten asia ei ole vielä ajankohtainen. Mietin vain, tuhlaanko jo nyt aikaa hänen kanssaan kun suhde on muuten niin ihana... Haluaisin joskus lapsen ja en aio valmistaa hänelle liharuokia.

• tietäjä

Älä pilaa tulevan lapsesi elämää väärillä valinnoillasi. Olet vielä niin nuori, että ehdit tavata useamman Oikean, ennen kuin perheen perustamista kannattaa edes harkita.

• fyfylmlukm

Mitä sanoo lääkäri? Sitä kannattaisi kysyä. Mielestäni tuleva lapsi itse päättäköön aikanaan alkaako kasvis-vai sekasyöjäksi. Sitä ennen normaali monipuolinen ruokavalio. Vähän kokeilla niinkuin mistä lapsi tykkää. Eikä vain omaa elämänkatsomustaan tuputtaa.

• GamerGirl91
        fyfylmlukm kirjoitti:

Mitä sanoo lääkäri? Sitä kannattaisi kysyä. Mielestäni tuleva lapsi itse päättäköön aikanaan alkaako kasvis-vai sekasyöjäksi. Sitä ennen normaali monipuolinen ruokavalio. Vähän kokeilla niinkuin mistä lapsi tykkää. Eikä vain omaa elämänkatsomustaan tuputtaa.

Asiasta on puhuttu lääkärin kanssa (ehkäisyasioiden yhteydessä mainitsin suunnitelmistani)

Lääkäri ja muutama ravintoterapeutti on sanoneet, että kyllä lapsellekin saa tasapainoisen kasvisruokavalion. Se ei ole väärä valinta. Se ei ole huono tai epäterveellinen valinta. Luotan näihin alan ihmisiin.

• veggaani

Lihansyöjät ovat varsinaisia vegaanien piinaajia. En uskalla kertoa mitään ruokavaliostani muille, koska olen huomannut, että heti alkaa ihmeellinen tuittuilu ja mielenosoitus. Työkaveri käy nappaamassa jonkun eltaantuneen pizzan marketista ja sitten kertoo miten terveellisesti hän syö. Samalla hän tuijottaa murhaavasti minun hedelmiä ja vihanneksiani.

Naapurista tulee oksettava lihan käry, kun laittavat jotain saastaista possua ruuaksi. Tuuleta sitä sitten talvipakkasella. Tämä on heidän herkkuruokaa.

Kauhea narina ja nimeittely, että sulla on MITÄÄN-EI SAA-SYÖDÄ -ruokavalio. Etkö sinä juo edes alkoholia? Sen vuoksi olen sitten tiukkapipo. Samalla saan katsella työkavereiden sekoilua kännissä.

En jaksa kertoa enempää. En todellakaan haluaisi olla naimisissa lihansyöjän kanssa, joka mussuttaa ihraisia nakkejaan.

• 15+2

En haluaisi seurustella sekasyöjän kanssa. Se ettei välitä yhtään eläinten oikeuksista eikä muiden kärsimyksistä, kertoo aika paljon ihmisestä. Liha on kuvottavaa ja kallista. Kiistaa tulisi lasten kasvattamisesta. Varmaan jossain teini-iässä tulee kapinointi ja halu kokeilla lihaa kuitenkin. Senkus maistaa. Koulussa voi syödä lakto-ovo-vege ruokia mutta kotona ei syödä lihaa eikä maitoa litkitä! Miellään ei ees munia käytetä mutta jos jossain leivoksessa on hieman, niin ok.

• GamerGirl91

Höhö, sama huomattu täällä. Anoppi kutsuu meidät monesti kylään ja tunkee lautaselleni lihaa ja ottaa nokkinsa jos en syö. "No kyllä sä nyt voit syödä kun mä oon tän ostanu etkä sä. Se on kuollu jo, ei se kärsi enää."

Ehkä ärsyttävintä ikinä.

• Että näin
        GamerGirl91 kirjoitti:

Höhö, sama huomattu täällä. Anoppi kutsuu meidät monesti kylään ja tunkee lautaselleni lihaa ja ottaa nokkinsa jos en syö. "No kyllä sä nyt voit syödä kun mä oon tän ostanu etkä sä. Se on kuollu jo, ei se kärsi enää."

Ehkä ärsyttävintä ikinä.

Sun anoppi on oikeassa ja tarkoittaa vaan hyvää,ei siinä pitäisi olla mitään ärsyttävää.Mä söisin kaiken,jos en muuten niin kohteliaisuudesta suututtamatta anoppia.

• itse tapettu ruoka

Jos sun miestäsi motivoi kasvissyöntiin eläintenoikeudet ja tuo on kapinointia teollisuutta kohtaan, niin en näe miehelläsi tuon perusteella olevan mitään moraalista syytä olla syömättä metsästettyä ruokaa ;)

• 14makkaraa

Eräs ratkaisu tuohon ruokailuongelmaan. Anna miehesi tehdä ruoka ja sopeudu siihen. Paistat itse sitten siihen omaan annokseesi sen pihvin tai jauhelihan lisukkeeksi.

Se on aina parisuhteessa, niin että toinen joutuu enemmän tai vähemmän sopeutumaan toisen ruokiin ja muuhunkin elintapoihin.

Jos miehesi ei sinua kerran kiusaa ja vaadi lihasta luopumaan, niin kovin suurta ongelmaa ei ole. Pelkäät vain tuota muutosta. Entä, jos itse hurahdat johonkin yhtäkkiä? kyllä sä itsekin siinä sitten alat asiasta vouhottamaan ja hakeutumaan asiasta kiinnostuneiden seuraan.. :D se on kuin rakastumista.

• Sen enenpää asiaa tuntematta, mutta arvelisin ettei sen kummempaa ole. Miehesi ei ole tyrkyttänyt valintaansa, joten anna asian olla.

• tietäjä

Tulet luultavasti huomaamaan paljon muitakin muutoksia, kun ravintoaineiden puutokset tekevät tuhojaan miehesi aivoissa. Se, että joku haksahtaa vegaaniuralle kielii helposti manipuloitavasta mielestä, joten lähde, kun vielä ehjänä pääset.

• sekasyöjä

Vegaanius on aika radikaali linja. Sehän tarkoittaa, ettei käytetä mitään eläinperäisiä tuotteita. Minulla on jokusia kavereita, jotka ovat täysin vegaaneita. Tämän lisäksi he osoittavat avoimesti vastenmielisyytensä ruokaa kohtaan, jossa on jotain eläinperäistä. Tunnen monia vegaaneja. Minusta he ovat aika jyrkkiä asenteissaan ruokaa kohtaan. Ruoka tuntuu olevan vähän kuin uskonto heille.

Ymmärrän sinua todella hyvin, koska miehesi linja on jyrkkä. Ruoka on tärkeä osa elämää. Kun minä tulin mieheni elämään, niin mieheni oli pelkästään lihansyöjä ja minä lähes pelkästään kasvissyöjä. Nykyään meidän linja on se, että toisina viikkoina syödään melkein pelkästään kasvisruokaa ja toisilla viikoilla on taas liharuokaa. Mieheni on ihastunut herkullisiin kasvisruokiin. Hänelle käy kaikki mitä teen. Olemme löytäneet ruuassa tosi loistavan keskitien. Kumpikin on tyytyväinen. Tilannetta helpottaa tietysti myös se, että käytän maitotuotteita ja kananmunia (vegaanithan ei niitä käytä).

Tämmöinen ruoka asia voi pahimmillaan oikeasti erottaa ihmiset toisistaan. Itse kokisin vaikeana elää tiukan vegaanin kanssa.

• LUE TÄMÄ

Osta itsellesi lehmä. Katso, pystytkö teurastamaan sen omin käsin. Jos et pysty, mieti, miksi syöt lihaa. Eläimet on tuntevia olentoja ja paljon viisaampia kuin suurin osa ihmisistä tajuaa. Eläimillä on moraali- ja oikeustajua, eläimet tuntevat iloa, rakkautta, myötätuntoa, masennusta ja surua. Enkä nyt puhu vain älykkäimmistä eläimistä, vaan mm. kanoista ja rotista.

Jossakin ne lehmät, siat ja muut eläimet elävät vankeudessa, ja joku ne teurastaa joka tapauksessa. Jos teurastamoissa olisi lasiseinät ja ne sijaitsisivat asutusalueilla, harva söisi enää lihaa.

AJATTELE ja TUNNE.

Jos olet nuorehko, ehdit joka tapauksessa muuttua vielä kasvissyöjäksi. 20-30 vuoden päästä enää harvoilla on varaa lihaan. Sitten kaupoissa myydään enää laboraoriopihvejä (jos niitäkään).

Lihan tuotanto kuluttaa luonnovaroja hirveää vauhtia ja saastuttaa luontoa; tämä touhu tulee vääjäämättä loppumaan. Lihan tuotanto aiheuttaa turhaa kärsimystä eläimille. Jos siis välitätte luonnosta ja eläimistä, vähentäkää lihan ja maitotuotteiden syöntiä!! Erityisesti punainen liha on joka tapauksessa epäterveellistä, ja maitotuotteiden syöminen on turhaa jos ne on pastöroitu. Pastörointi tuhoaa maidosta lähes kaikki ravintoaineet.

• .-.

Jos miehesi hyväksyy sinun lihansyöntisi, niin en ymmärrä mikä tässä on se ongelma?!? Miljoonissa perheissä on erilaisia ruokavalioita noudattavia ihmisiä esim. siis kasvis, liha ja lukuisat allergiaperheet. Meilläkin on kotona 3 eri ruokavaliota, mutta se ei ole meille mikään ongelma. Ollaan, eletään ja möllötetään yhdessä, mutta katsotaan, että jokainen saa itsensä näköistä ruokaa eteensä. Luultavasti miehesi on menossa terveempään suuntaan elintapojensa kanssa, joten voisitko ehkä olla ylpeä hänestä? Ehkä alkuhuumassa ruokavalioon tulee kiinnitettyä liikaa huomiota (kuten jos uusi allergia puhkeaa), mutta eiköhän se siitä tasaannu ajan kanssa.

• liitto

onnistuu jos lihansyöjä syö vagaanin.

• Onko kukaan lukenut kirjan Elsa Ervamaa Elävä ravinto.

• Beaver babe

On se jännä, että se ettei halua turhaan tappaa eläimiä on radikaalia. Turhaksi sanon siksi, että nykypäivänä meillä on ihan älyttömän laajat valikoimat valita muuta. Enää elämä ei ole kiinni siitä saako metsältä riistaa ja kylmäkään ei tule ilman turkkia tai nahkaa. Vegaanin elämässä vaikeinta ei ole uusien ruokien löytäminen vaan muiden armoton tuomitseminen. Jokainen vois miettiä miksi tähän on niin kova tarve.

Aloittajallakin olisi itsetutkailun aika, sillä jos kerran tämä tuntuu niin vaikealle, syy on todennäköisesti omassa asenteessa. Ehkä kannattaisi kyseenalaistaa omaa ajattelua toisen sijaan? Varsinkin, kun tuo toinen tuntuu ottavan hyvin sinutki huomioon eikä käännytä yhtään mihinkään. Saattaisi ola hyvä lukea myös aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, niin se ehkä saisi ymmärtämään miksi miehesi on muuttanut käytöstään. Mieli avoinna, niin eiköhän se yhteiselo siitä suju :)

Infoa:
      http://www.vegaaniliitto.fi/_tietoa.html

• Oma asia mitä syö

Voi käydä niinkin että kasvisyöjät/vegaanit aiheuttaa joillekin anoreksian,kun vaahtoaa ruokavaliostaan ja on tyrkyttämässä sitä.Se on jokaisen oma asia mitä ja miten syö,kaikkien ei tarvi olla mitään kasvissyöjiä/vegaaneja ja kasvissyöjillä/
      vegaaneilla ei ole mitään oikeutta puuttua kenenkään syömisiin,eikä tyrkyttää ruokavaliotaan,koska kaikki ei sovi kaikille.

Tiedoksi vaan että olen valmis anorektikoksi,jos joku kasvissyöjä/vegaani uskaltaakin tyrkyttää omia juttujaan.

• Voi

liha on sydäninfarkti

• Niimpä niin

Ei liha välttämättä ole sydäninfarkti,moni muukin asia on esim. syömättömyys.Mulla ei ole mitään tarvetta mollata ja haukkua kasvissyöjiä/vegaaneja,koska tavallaan ihailen heitä,vaikka en itse pysty koskaan olemaan kasvissyöjä tai vegaani,johtuen lapsuuden traumaattisista syömiskokemuksista,pakkosyömisistä yms.,jotka sitten on aiheuttaneet pysyvän syömishäiriön ja se on huono yhdistelmä diabeteksen kanssa.

• Zapata

Ateistin ja uskoon kääntyneen liitto se vasta hankala voi ollakin.

Pärjäämisenne riippuu siitä, annatteko toistenne olla mitä olette. Jos hän alkaa väkisin tuputtaa opmaa "totuuttaan" niin näytä jätkälle ovea.

Lapsia tuskin kannattaa ajatellakaan; äkkikääntyneet alkavat vaatia oikeutta kasvattaa lapset omaan uskoonsa.

• katjuska30v

Ite oon ollu kasvissyöjä jo 20 vuotta,lakto-ovovegetaristi pitkään,viimeisimmät vuodet laktovegetaristi. Ite syötän koirilleni lihaa,mut ite en siitä ikinä kokkaa mitää poikaystävälle. Se on sovittu juttu,et lihansyöjä kokatkoon liha-ateriat itse. Ite en kyllä tykkää suudella poikaystävää,mikäli hän on lihaa syönyt lähitunteina. Purukumia,ole hyvä..siinä mun vakiokommentti ;D Itsehän jokanen ruokavalionsa päättää. Onneks nykynen poikaystävä huolii mun kokkauksia ja tarvittaessa lisää lihaa,jos sitä niin himoitsee. Pääasia,et syötte,ihmiset,ettekä nälkään kuole :)

• papua

Oma asia mitä syö: miten ihmeessä monipuolisen kasvisruokavalio on sama kuin anoreksia? Eihä veget pelkkää salaattia vedä vaikka kuinka sitä mielikuvaa koetetaa tyrkyttää :D Ja kyllä, sä itse ihan itse päätät mitä suuhus pistät. Mut miks sen tarttis meinata sitä, et asioista ei tartte puhua. Enempi sais olla vegeruokailu ja eläinasiat tapetilla, nytkin vaan mainokset täynnä liha-alan propagandaa. Ja kyllä, maalaisena tiiän, että sitä se on, propagandaa.

Niinku tuolla onki jo sanottu niin asenne vaan on älyttömän nihkiä ihmisillä. Tosin niihä se on, ihmiset on kovia valehtelemaan, varsinki itelleen. Pää vaa puskaan ja kaikki on makiasti.

• Lihaa

Sinä nimimerkki papua et näköjään näytä ymmärtävän.No koitan selittää että lapsuuden traumaattiset pakkosyöttämiset ja diabetes on aiheuttaneet mulle syömishäiriön.Todellakin minä päätän siitä mitä minä syön,jos syön.En viitsi selittää uudelleen jos menee yli ymmärryksen.

Liharuokaa syön siksi,kun saan sen helpommin alas kurkustani ja se on hellävaraisempaa vatsallenikin,kuin taas kasvisruoka juuttuu kurkkuun,tekee todella oksettavan olon ja vatsani kipeäksi.

Joten se on oma asia mitä syö,syö mitä pystyy syömään olkoon sitten mitä hyvänsä,kunhan jotain syö ja sulla ei todellakaan ole vara sanoa nihkeästä asenteesta,valehtelusta tai pään puskaan laittamisesta yhtikäs mitään.

• huono vaimo

Olipa hyvä tulla tänne tauon jälkeen lukemaan kommentteja asiasta ja asian vierestä. Olisi tehnyt mieli vastata useampaankin, mutta alkoi jo nyt mennä osittain itseni toistamiseksi.. Yhteisesti kiitos omasta puolestani kaikille asiaan kantaa ottaneille.

Olisi miehen aliarvioimista väittää, että hän olisi muuttanut ruokavaliotaan pettääkseen. Sen hän olisi pystynyt tekemään paljon itselleen helpommalla tavalla. En koe tehneeni virhettä kannustaessani miestäni hakeutumaan samanhenkisten ihmisten seuraan, sillä uskon että hänen on helpompaa löytää oma tapansa olla ja elää vegaanina, kun hänellä on oikeat piirit jakaa ajatuksiaan ja oivalluksiaan. Kun hänellä on ympärillään ihmisiä, jotka ajattelevat asioista samoin ja tukevat häntä siinä, mihin minä en pysty. Emme ole tähänkään saakka kohdanneet ajatustasolla aina kaikessa ja siksi myös minulla on ystäviä, joille voin puhua niistä asioista, joita mieheni ei minussa ymmärrä. Hän on löytänyt uusia tuttavuuksia ja orastavia ystävyyssuhteita. Samalla hän on enemmän sinut itsensä ja uuden elämäntapansa kanssa - huolimatta siitä, jaanko minä tämän elämäntavan hänen kanssaan vai en.

On minun tehtäväni mennä itseeni ja opetella hyväksymään muutos hänessä. Se on suuri ja tapahtunut nopeasti, enkä tule koskaan todennäköisesti täysin allekirjoittamaan hänen ajatuksiaan. Miellän edelleen mieheni vegaaniuden aatteen rinnalla ravinnolla kikkailuksi ja ahdistun toisinaan hänen ehdottomuudestaan. Mikään ei kuitenkaan estä minua kikkailemasta ruoka-aineilla hänen kanssaan ja hänen mielikseen, hän kun pitää sitä tärkeänä. Minä voin joustaa tiettyyn pisteeseen saakka, samoin hän vegaaniudessaan. Alkuinnon ja -shokin laannuttua osaamme varmasti elää ja arvostaa toisiamme uudella tapaa ilman, että sen tarvitsisi olla itseltä pois.

Kuten tuonne väliin kirjoitin, olemme löytäneet jonkinasteisen keskusteluyhteyden ja puineet yhdessä sitä, ettei avioliitto ole voinut hyvin pitkään aikaan - eikä miehen vegaaniudella ole ollut asian kanssa paljoakaan tekemistä. Ei, vaikka se minusta tuntuikin siltä vielä jokin aika sitten. Olen ollut kohtuuton ja epäreilu, eikä miehenkiään ole osannut suhtautua minun kauhistukseeni hänen muutostaan kohtaan. Vegaanius on tuntunut ja on niin kokonaisvaltaista, ettei minulla alkuperäistä viestiä kirjoittaessani ole ollut voimavaroja käsitellä tai omaksua asiaa osaksi meidän arkeamme. Olen jäänyt ahdistuksessani yksin, sillä mieheni on ahdistunut minun ahdistustani ja olemme näin ollen puhumattomuuden kautta etääntyneet toisistamme. Ongelmat ja asiat, jotka tähän ahdistukseen ovat johtaneet, ovat tunnepuolen juttuja - eivät jääkaapin sisällön setvimisestä koituneita harmistuksia.

Miehen vegaanius tuo omat "haasteensa" (minun näkökulmastani), mutta minun on osattava antaa hänelle se tila, jonka hän tarvitsee - omastanikaan luopumatta. Haasteista kirjoitin myös kommentin aiemmin matkustelun ja kylättelyn näkökulmasta. Emme kuitenkaan ole valmiita luopumaan siitä mitä meillä on. Olemme käyneet itseksemme ja yhdessä melkoista ajatustyötä, ja jestas miten sokeita me ja minä erityisesti olemme olleet.

Kuten joku kirjoittikin, asian onnistuminen on pitkälti omasta tahdosta kiinni. Nyt tahtotila on oikea ja suuntautunut oikeisiin asioihin. Kyllä me pystymme tähän.

• huono vaimo

Korjaan edellisestä, etten tule koskaan todennäköisesti täysin allekirjoittamaan KAIKKIA hänen ajatuksiaan. Osan kyllä. :)

• veggaani

Ennen veriarvoni olivat huonot, kun söin sekaruokaa ja nyt ne on hyvät!

Aikamoista tuomitsemista, että vegaanit haukutaan täällä sekopäiksi. Tätä samaa tämä on joka paikassa. Taitaa aivosi olla sianläskin sumentamat tietäjä-nimimerkillä kirjoittaja.

• papua

Se on surullista Lihaa, että oot kärsinyt ja sairastunutkin kaupanpäälle. Sillä vaan ei oo näin yleisesti ottaen tekemistä vegaanien,eläinoikeuksien taikka kasvisruuan kanssa.
      Ihan mielenkiinnosta, meinaakko et se et sun porukat oli vegejä traumatisoi sut vai syöttikö ne sulle pakolla, siis niinku työns kurkkuun ruuat? Mietin vaa, et jos ne oli iha normityyppejä mut ei ollu lihaa kotona ni miten se on traumatisoinu? Ja se et jos jollaki o terveys -tai mielenterveysongelmia ni tuskin ne ruuan lihattomuuvesta johtuu (jokku kehitysmaitten nälännäkemiset on sitte taas eri asia). Niinku vaikka kovasti väität, ni kyllähä diabeetikkoki voi olla vege, mut pitää tarkka olla ruuan kans, niinku muittenki diabeetikkojen. Se on hyvin harvinaista et liha ois oikiasti pakollinen terveye takia.
      Toivottavasti ymmärrät, että tää mitä sanon ei oo mittään käännytystä, kuhan kyseenalastan ennakkoluuloja. Iha vielä semmosen vois kysyä, et miten nii ei oo mitää sanomista päänpuskaan pistämisestä ja itepetoksesta, mitenköhä sinä sen päätät? Tietääkseni ei oo sulla auktoriteettia mun eikä muitten yli siinä :)

Niin ja tsemppiä alottajalle kans!

• Lihaa

Kuuleppas papua,se on iloista lihaa ja aivoni/vereni tarvitsevat myös liharuokaa.
        Diabeetikko ei voi olla kasvissyöjä,vegaani,eikä karppaaja siitä on lääkäri ja hoitajat sanoneet kovan sanan.Joku jos erehtyykin sanomaan jotain ihan muuta,niin puhuu läpiä päähänsä ja tässä kohtaa minä uskon enemmin lääkäriä ja hoitajia.Todellakin täytyy olla tarkka ruoan kanssa.Ehkä se on harvinaista että liha on joillekin pakollinen,mutta näin se vaan on.En ole ennakkoluuloinen,vaan sanon että pelkkä kasvisruoka ei sovi kaikille.Ei siinä olekaan mitään sanomista päänpuskaan pistämisestä tai itsepetoksesta ja kyllä minä sen päätän,koska minulla auktoriteettia minun itseni yli,joten kellään ei pitäisi siihen mitään sanottavaa.

• papua
        Lihaa kirjoitti:

Kuuleppas papua,se on iloista lihaa ja aivoni/vereni tarvitsevat myös liharuokaa.
        Diabeetikko ei voi olla kasvissyöjä,vegaani,eikä karppaaja siitä on lääkäri ja hoitajat sanoneet kovan sanan.Joku jos erehtyykin sanomaan jotain ihan muuta,niin puhuu läpiä päähänsä ja tässä kohtaa minä uskon enemmin lääkäriä ja hoitajia.Todellakin täytyy olla tarkka ruoan kanssa.Ehkä se on harvinaista että liha on joillekin pakollinen,mutta näin se vaan on.En ole ennakkoluuloinen,vaan sanon että pelkkä kasvisruoka ei sovi kaikille.Ei siinä olekaan mitään sanomista päänpuskaan pistämisestä tai itsepetoksesta ja kyllä minä sen päätän,koska minulla auktoriteettia minun itseni yli,joten kellään ei pitäisi siihen mitään sanottavaa.

Tota noin, kyllähä vege voi olla vaikka ois diabetes. Liekkö vaa valelääkäreitä olemaan, ku puppuahan ne puhhuu, jos muuta väittää. http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syominen/kasvispainotteinen_ruokavalio
        http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/planning-meals/meal-planning-for-vegetarians/
        Tietua löytyyki sitten muualtaki mutta tuosapa pari näin ens alakuu.

• Sekaruokailija
        papua kirjoitti:

Tota noin, kyllähä vege voi olla vaikka ois diabetes. Liekkö vaa valelääkäreitä olemaan, ku puppuahan ne puhhuu, jos muuta väittää. http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/ruoka/diabeetikolle_sopiva_syominen/kasvispainotteinen_ruokavalio
        http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/planning-meals/meal-planning-for-vegetarians/
        Tietua löytyyki sitten muualtaki mutta tuosapa pari näin ens alakuu.

Kuuleppas papua,vege ei todellakaan voi olla jos on diabetes ja muita sairauksia.
        Mitään valelääkäreitä eivät ole ja puhuvat täyttä totta,ei väitä yhtään mitään.Nuo sinun tietosi on valetietoja,täyttä potaskaa ja jätänkin ne omaan arvoonsa.

Vegeily sopii niille,joilla ei ole mitään sairauksia ja lääkityksiä.

• Sekaruokailija kirjoitti:

Kuuleppas papua,vege ei todellakaan voi olla jos on diabetes ja muita sairauksia.
        Mitään valelääkäreitä eivät ole ja puhuvat täyttä totta,ei väitä yhtään mitään.Nuo sinun tietosi on valetietoja,täyttä potaskaa ja jätänkin ne omaan arvoonsa.

Vegeily sopii niille,joilla ei ole mitään sairauksia ja lääkityksiä.

Hyvin voi :) Kasvissyöjistä löytyy hyvin paljon erilaisia ruokavaliota, niin tiukkoja raakavegaaneita, karppaajia, kuin pullamössöherkkujen ystäviäkin. Eihän diabeteksella edes ole mitään tekemistä lihansyönnin kanssa, enemmän vaikeuksia ehkä aiheuttaa vaikka palkokaviallergia, mutta sekin on täysin voitettavissa muilla proteiininlähteillä.

• Vannoutunut lihaani
        tulikirahvi kirjoitti:

Hyvin voi :) Kasvissyöjistä löytyy hyvin paljon erilaisia ruokavaliota, niin tiukkoja raakavegaaneita, karppaajia, kuin pullamössöherkkujen ystäviäkin. Eihän diabeteksella edes ole mitään tekemistä lihansyönnin kanssa, enemmän vaikeuksia ehkä aiheuttaa vaikka palkokaviallergia, mutta sekin on täysin voitettavissa muilla proteiininlähteillä.

tulikirahvi eipäs voi ja minä uskon enemmin lääkäriä,eikä minua kiinnosta mikään kasvissyönti.

• Sekasyöjä

Minunkin veriarvoni ovat hyvät,mutta vain ja ainoastaan sekaruoalla.

En ole tuomitsemassa tai haukkumassa ketään sekopäiseksi.Aivoni ovat ehkä liian vähäisten hiilihydraattien sumentamat,eivät minkään sianläskin ja tietäjä-nimimerkki tietää asian oikean laidan,ei huvikseen höpötä.

Sinulle huono vaimo,et sinä mikään huono vaimo ole.Toivon että pystytte keskustelemaan asioista ja olemaan yhdessä.

• Kohta miehesi ilmoittaa lähtevänsä toisen miehen matkaan.

Otan osaa.

• Eipäs ole

Ei ole miestä,joten ei voi lähtä toisen miehen matkaan,eikä ottaa osaa.Ellet sitten tarkoita aloittajaa?

• Vaikka niin

Joo ja minä voin naisena lähteä vaikka toisen naisen matkaan.

Ota osaa.

• Huono vaimo: mainitsit ihmisoikeuksien olevan itsellesi eläinten oikeuksia tärkeämpiä. Etkö ole keskustellut tästä asiasta miehesi kanssa? Miten kukaan vegaanikaan ei nopean lukemisen perusteella ollut kiinnittänyt tähän asiaan huomiota(nne):

Onko tasa-arvoista, että yhä pienenevästä maapinta-alasta (eroosio, saastuminen jne.) käytetään huomattava osa tuottamaan rehua heikolla hyötysuhteella eläimille, jotka syödään rikkaissa maissa - samaan aikaan kun maailmassa on miljoonia nälkään kuolevia ihmisiä? Onko tasa-arvoista, että rikkaiden ihmisten ruoka tuottaa valtavasti metaanikaasuja, jotka kiihdyttävät ilmastonmuutosta ja siten heikentävät hirmumyrskyjen muodossa entisestään köyhien alueiden kurjistumista?

Lihan tuotanto on myös iso vesirosvo ja vesivarat maapallolla ovat jo nyt äärimmäisen tulenarka kiistojen aihe, ne tulevat todennäköisesti vielä kiihtyvän ilmastonmuutoksen johdosta aiheuttamaan sotia. Kotimainen lihantuotanto on hirvittävä energiarosvo, ja myös energiavaroista voidaan joskus joutua sotimaan, samoin kuin siitä kuka ottaa vastaan kasvavat jätevuoret. Jos haluaa välttää sotimista, välttää lihan syömistä.

Eläinten oikeudet ovat todella tärkeitä, mutta kyllä se vain niin on, että ihminen joka välittää lähimmäisestään muuallakin kuin oman maan rajojen sisäpuolella, ei tue lihatuotantoa syömällä lihaa.

Kadehdin aloittajalta noin hyvää, empaattista, ahkeraa ja epäitsekästä miestä, joka vielä jaksaa olla noin suvaitsevainen. Itse olen "vain" lakto-ovo-vegetaristi, joka syö myös kalaa, koska olen niin mukavuudenhaluinen.

• Ks.pintaa syvemmälle

Täytyy ensimmäiseksi sanoa että olen aivan ihmeissäni ja hämmentynyt miten ruokavalio voi aiheuttaa näin suuren ongelman..!

Kun tapasin mieheni 12 vuotta sitten niin ei kyllä käynyt pienessä mielessänikään että en alkaisi suhteeseen mahtavan ihmisen kanssa koska ruokavaliomme ovat erilaiset..!
      En, vaikka olen itse nimenomaan aatteideni takia vegetaristi.
      Ruokavaliohan on täysin jokaisen henkilökohtainen asia, mitä sillä on väliä jos kumpikaan ei tuputa omaa ajatustaan toiselle, vaan TUKEE ja antaa toisen olla sellainen kuin on. HYVÄKSYY ja RAKASTAA häntä sellaisena kuin hän on.

Uskaltaisin väittää että mikäli näin pinnallinen asia on suhteessa noin suuri ongelma, niin kyllä suhteesta silloin puuttuu pohja.
      Miksi olla yhdessä jos ei pysty toista tukemaan ja jos ei pidä hänestä sellaisena kuin hän on?
      Suhteessa on vuosien varrella pystyttävä kohtaamaan aika paljon isompia ja oikeasti merkityksellisiä asioita. Kumppanin ruokavalion merkitys kuulostaa siinä rinnalla suorastaan naurettavalta...

Mieheni on aina syönyt mielellään pöperöitäni ja minulle on aivan yksi lysti vaikka hän silloin tällöin valmistaakin itselleen liha-aterian koska kuitenkin on täysin sekasyöjä.
      Olen aina elänyt oman tieni mukaan enkä ole kokenut tarvetta huudella omista syömisistäni saatikka olisi ruennut ketään "käännyttämään".

Miksi jokainen ei voisi olla omassa rauhassa oma itsensä, elää aatteidensa mukaisesti ja antaa toisten tehdä samoin?
      Mikä siinä on niin hankalaa?
      En ymmärrä.

Eihän ruokavalio nyt hyvänenaika estä elämästä!
      Asenneongelma se on mikä voi estää elämästä.
      Haluan lainata tässä yhteydessä aikaisempaa kommentoijaa, hän kiteytti yllä olevan asian niin hyvin:
      Beaver babe: "Vegaanin elämässä vaikeinta ei ole uusien ruokien löytäminen vaan muiden armoton tuomitseminen. Jokainen vois miettiä miksi tähän on niin kova tarve."

Kyllä sitä kasvisruokaa varsinkin nykyään tarjotaan hyvin monessa ravintolassa enkä kyllä itse ole ikinä vaille ruokaa jäänyt myöskään ulkomailla, en edes yli kymmenen vuotta sitten tehdyllä ulkomaanmatkallani. Minulla tulee ihan kotikaupungistanikin heti mieleen hyviä ravintoloita joissa olen törmännyt esim. vegaaneillekin sopiviin tofu-annoksiin.

Ajat ovat oikeasti muuttuneet ja muuttuvat joka vuosi monipuolisemmaksi kaikille erikoisruokavalioille. Toisin oli 14v. sitten.

"huono vaimo":

Kirjoituksissasi silmääni pistivät erityisesti nämä kohdat:

"Emme ole tähänkään saakka kohdanneet ajatustasolla aina kaikessa ja siksi myös minulla on ystäviä, joille voin puhua niistä asioista, joita mieheni ei minussa ymmärrä."

"Miten tukea vegaanipuolisoa, jos ei ymmärrä (eikä aina haluaisi ymmärtääkään)?"

"Kun hänellä on ympärillään ihmisiä, jotka ajattelevat asioista samoin ja tukevat häntä siinä, mihin minä en pysty."

"Korjaan edellisestä, etten tule koskaan todennäköisesti täysin allekirjoittamaan KAIKKIA hänen ajatuksiaan."

"Hän on kokenut löytäneensä yhteisön, johon kuuluu vahvasti ja jossa häntä ymmärretään. Kodin ollessa taistelutanner (jo ennen vegaaniutta), on ryhmistä tullut tuki hänelle ymmärrettävästi erittäin tärkeää. Ystävissä ei ole mitään väärää, päinvastoin. Meillä on avioliitossa paljon tekemistä, että myös minä ja koti tulisivat taas osaksi miehen turvasatamaa."

Kirjoituksistasi selviää mm. se että ongelmat ovat oikeasti muualla kuin itse ruokavaliossa.
      Kehottaisin teitä istumaan alas ja keskustelemaan ruokavalion sijasta avoimesti niistä asioista mitkä oikeasti sitä parannusta kaipaavat.
      Avoimuus, se on yksi tärkeimmistä pitkän suhteen kivijaloista.
      Lisäksi kannattaa pohtia rakastatteko toisianne oikeasti?
      Vai onko suhde ehkä muuttunut vain kaveruudeksi ja tottumukseksi olla saman katon alla?
      Tai oletteko ehkä nk. kasvaneet erilleen?
      Onko aitoa halua tehdä töitä suhteen eteen?

Kyllä ihminen muuttuu ja kasvaa elämänsä aikana, on vain sitten eri asia kasvavatko kaksi ihmistä tyystin erilleen.
      Samanlaisia ei tarvitse missään nimessä olla mutta jos erilaisuus haittaa suhdetta, niin silloin se alkaa muodostua ongelmaksi.

Minun kokemukseni mukaan vaatii nimenomaan aitoa rakkautta jotta pystyy ja ennenkaikkea _haluaa_ tukea toista kaikesta huolimatta.
      Kyllä minusta pitää pystyä tukemaan riippumatta siitä millainen toinen on, jos vain rakastaa.

Toivottavasti pääsette käsiksi pinnan alla kyteviin oikeisiin ongelmiin ja tilanne ratkeaisi parhain päin.
      Toivotan hyvää jatkoa ja tsemppiä :)

• Jeesus pelastaa

Kyllä suhteenne voi toimia jos molemmat osapuolet myöntävät, ettei ihminen voi ruokavaliolla itseään pelastaa. Vain Jeesus voi ihmispolot pelastaa.

• Ei hihhuleille

Ruokahihhulit (vegaanit ja raakaruokailijat) ovat todella mitä syövät. Puhuvat suureen ääneen kokoajan siitä porkkanan rouskuttamisesta ikäänkuin se olisi jalointa ja tärkeintä koko maailmassa. Hirveän itsekeskeisiä ja tuomitsevia ihmisiä suurin osa, jonka olen tavannut.

Ikikuuna päivänä en alkaisi yhdenkään kanssa seurustella ja jos tuo nykyinen mies alkaisi vinkatakaan siihen suuntaan, että pelkkää pupunruokaa meinaa alkaa syömään... Se olis tämän suhteen loppu. Meillä syödään kasvisvoittoista sekaruokaa ja sillä selvä.

• köh köh

Eläinten murhaajia ei saa sitten tuomita. Se on niin jaloa tappaa ja kiduttaa eläimiä, kohdella kuin esineitä. Sehän on yleisesti hyväksyttyä. Vaikka tulee syöpää, veritulppia, kihtiä, elinsairauskia, niin sitten voivotellaan ja haetaan pallolaajennusta... Ei saa syyllistää ruokavaliota, ehei. Se on paljon vaikeempaa muuttaa ruokavaliota kuin virua sairaalan leikkaussalissa.

• Beaver babe

Montako vegeä tai vegaania oot tavannu? Millä tavalla olet suhtautunut heihin, ystävällisesti vaiko kenties tuomiten, kenties ylimielisesti ? Ja ettei nyt vain olisi pienoista liioittelua myös mukana "Puhuvat...kokoajan siitä porkkanan rouskuttamisesta "? Ei minua koskaan yksikään vege tuominnut kun söin lihaa tai kalaa, vaan kuinka on sitten sekasyöjät? Heti kun jätin lihan pois, se tuomittiin heti. Vegaaneja verrataan omnien toimesta joihinkin lahkolaisiin vaikka itse ollaan tuomitsemassa, haukkumassa ja käyttäydytään samalla tavalla kuin homofoobikot homoja kohtaan. "homoilkaa vaan keskenänne mutta älkää mua yrittäkö". Mietippä sitä.

• Sekasyöjä
        köh köh kirjoitti:

Eläinten murhaajia ei saa sitten tuomita. Se on niin jaloa tappaa ja kiduttaa eläimiä, kohdella kuin esineitä. Sehän on yleisesti hyväksyttyä. Vaikka tulee syöpää, veritulppia, kihtiä, elinsairauskia, niin sitten voivotellaan ja haetaan pallolaajennusta... Ei saa syyllistää ruokavaliota, ehei. Se on paljon vaikeempaa muuttaa ruokavaliota kuin virua sairaalan leikkaussalissa.

Kuvailit juuri, kuinka minulle kävisi, jos ryhtyisin kasvisruokavaliolle. :D
        Lihansyönti ei ole kiduttamista ja kyllä se porkkanakin viimeistään sinun suussasi tapetaan.

• löpöä

Iatse olen ollut vegaanin kanssa yhdessä 7 vuotta, ja ei ole ollut ruoan kanssa ongelmia, vaikka itse lihaa syönkin. Taitaa jokin muu miehessä ärsyttää.

• Kiertokulku

Harvempi pihvinsyöjä tajuaa ettei ilman kasveja olisi edes kasvispihvejä lautasella? Pihvikarjakin syö lähinnä kasvisravintoa.
      Luonto ja Luoja on ollut ovela luomistyössään paljon ovelampi immeistä vailla
      hyönteisiä ei taas olisi edes kukkasia ja ilman niitä ei taas ehkä yhtäänmitään ainakaan
      lihaa eines lihasopassa..tuskin edes hengitysilmaa pullotettuna.

• ex-vihannes

periaatteessa terveellinen ruoka ja ruokavalio siis ei ole tietenkään pahasta, mutta kun ihminen on mitä se on. Monesti menee laidasta laitaan. Toisaalta sitä kautta voi sitten helpommin löytää sen kultaisen keskitien tai itselle sopivan vaihtoehdon. Toki kaikki tuo vaikuttaa läheisiin ihmisiin, ei välttämättä, mutta hyvin usein.

Ei ole ongelma tehdä erilaisia ruokia ruualle. Oppii uutta ja eri makuja. Vaihtoehtoja, korvikkeita yms.

Ongelma voi olla se, että muutoshalun taustalla onkin uusi nainen uusine ruokailutapoineen. ( mutta tässä tapauksessa sinä itse ohjailit ja johdatit hänet siihen). Yksi ongelma voi myös olla, että tuo ei pysähdy tuohon vaan jatkuu eteenpäin kuin lumipalloefekti. Seuraavana onkin erilaisten "lieve" (huono sana, mutten keksi muuta)ilmiöiden mukaan tulo eli nää newage jutut, hoidot, hoitomuodot yms. Kunnes eräänä päivänä ne alkavat kaikki merkkaan enemmän kuin muu, niistä saattaa jopa tulla eräänlainen "uskonto". Ja on totta mitä ylempänä kirjoitettiin, että yhteinen rukous pitää perheen koossa. Se ei jakaudu. Kun se jakautuu, se helposti hajoaa myös.

Ongelmana on nyt se, että et voi väkisin vaatia miestä lopettamaan vegaaniutta aiheuttamatta riitoja. Viisaus on nyt valttia, jos haluat säilyttää perheen koossa.

• huono vaimo

Pohdiskelin kriiseilyä vielä tänäänkin näiden keskustelujen siivittämänä.

Onko tosiaan ihmeellistä, että parisuhteen toisen osapuolen äkkinäinen, nopea ja kokonaisvaltainen muutos aiheuttaa kriisin toiselle osapuolelle tai koko parisuhteelle? Jos muutos tulee odottamatta ja kiepauttaa kaiken totutun arvoineen kaikkineen pois siitä, mitä vuosikymmenen aikana on rakennettu. Puhumattakaan siitä, että taustalla on tunnepuolen ongelmia pitkälti kommunikoinnin puutteen takia. Onko puolison kriisi täysin kohtuutonta siinä vaiheessa, kun muuttuneen kumppanin muutos vaikuttaa merkittävästi myös omaan jokapäiväiseen arkeen? Eikö ole luonnollista, että muutos (pieni tai iso) pysäyttää ajattelemaan ja etsimään toisesta sitä tuttua ja turvallista - pohtii kuka tämä uusi ihminen on ja mitä se meidän parisuhteellemme merkitsee? Muuttuessaan mies siirtyi valinnoillaan ääripäästä toiseen, joten onko aivan kauheaa etten ole päässyt muutokseen mukaan/ sopeutunut asiaan samointein? Minä en ole osannut tukea häntä hänen muutoksessaan, eikä hän ole sen paremmin onnistunut tukemaan minua omassa kriisissäni asian tiimoilta. Kritisoida ei ole saanut puolella sanallakaan, ruokailusta puhuttaessa on syntynyt väistämättä sota (eikä tosiaan aina minun aloittamanani). Sota on laittanut molemmat puolustuskannalle, koska kumpikaan ei ole kyennyt ymmärtämään tai _halunnut_ ymmärtää (mieskään minua).

Meillä tämä totaalimuutos on ollut miehen vegaanius kaikkine sen tuomine haasteineen aiempaan yhteiseloon verrattuna. Vegaanius voi olla hänelle oikea ratkaisu, mutta minulle se tuli täysin puskista. Ja koska muutos on ollut miehellekin hakuaikaa ja eräänlaista kriiseilyä (sekasyöjästä kasvissyöjäksi ja lopulta vegaaniksi), miksi asia olisi eri minun kohdallani?

Mitataanko rakkauden määrää suhteessa koettuihin kriiseihin? Muutos aiheuttaa minulle kriisin = en rakasta tarpeeksi tai oikealla tavalla, en arvosta miestäni enää kumppanina?

Mies myhäili muutama päivä sitten hyvillään sitä, miten on pannut merkille lihankäytön huomattavan vähenemisen meidän taloudessamme. Arvio realistisoitui kuitenkin heti muistuttaessani, etten minä ole meillä koskaan ollut lihan suurkuluttaja. Pihvit, suikaleet, leikkeleet ja nakit menivät vielä muutama kuukausi sitten tyystin muihin suihin. Koen, että tilanne ja suhtautumiseni olisi erilainen, jos mies olisi ollut vegaani jo tavatessamme. Eri annokset samassa ruokapöydässä ei ole ongelma, kokonaisvaltainen hyppäys täysin uuteen maailmaan muodostui sellaiseksi. Ruokavalion takana on aate ja vaikkei aate miestä huononnakaan, perustuksia se ravisteli monella tapaa.

Nyt kun perustuksia on ravisteltu ja huomattu, että ongelmat ovat syvemmällä, niihin on myös osattu hakea apua. Keskustelussamme olimme yhtämieltä siitä, ettei tätä lukkoa saada omin voimin avattua. Molemmat haluamme tehdä töitä parisuhteemme ja toistemme eteen ilman, että se tarkoittaisi kummankaan käännyttämistä mihinkään epämukavaan. Rakkautta on ja tahtoakin.

Nyt jo tuntuu huomattavasti paremmalta, kuin miltä tuntui viikko sitten.

Kiitos tsempeistä, näillä mennään! :)

• huono vaimo

Kun mies kertoi jättävänsä punaisen lihan, asia oli minulle ok. Olin sinut muutoksen kanssa vielä siinäkin vaiheessa, kun mies kertoi jättävänsä lihan kokonaan pois. Viikko siitä mies päätti alkaa tiukasti vegaaniksi koskien kaikkia valintojaan. Lihaa syövistä lemmikeistä emme kuitenkaan ole luopumassa (vaikka olenkin ihmetellyt avoimesti sitä, miten hänen aatteensa sallii tuotantoeläinten tappamisen lemmikin ravinnoksi, muttei ihmisen). Hänen aatteensa antaa arvoa luomu- ja lähilihalle, mutta hän ei itse taivu käyttämään sitä. Ei sillä että hänen tarvitsisi tehdäkään niin.

Vegaaniudessa pelkään mustavalkoisuutta ja asioiden rajaamista pelkästään oikeisiin ja vääriin. Pelkään "oikeiden valintojen" tuomaa ylemmyydentunnetta (mitä en ole valmis hyväksymään mieheltäni). Vegaaniutta ainoaksi oikeaksi valinnaksi nostavien puheiden mukaan kasvissyöntikin leimataan heikkoudeksi (kun ei ole halua/voimaa/rohkeutta jättää munaa, maitoa ja juustoa pois). Sekasyöjät sitä alinta kastia sitten ovatkin - kuten täälläkin muutamassa kommentissa tulee ilmi. Mies näytti minulle erään puheen, joka teki häneen eläinten pahoinpitelyvideoineen syvän vaikutuksen. Katsoin sen ja säikähdin - tämäkö on aatesuunta, johon myös mieheni on siirtymässä? Katsoin tunnin pätkää kahden tunnin ajan välillä pausettaen ja kysyen mieheltä, onko asia hänenkin mielestään kuten "profeetta" videolla sanoo. Kirjallisuutta ja artikkeleja olen lukenut paljon. Olen selannut netissä oikeutta eläimille sivustoa, animalian ja vegaaniliiton saitteja. Etsinyt tietoa ja tarttumapintaa asiaan. Ehkä jopa miestäni enemmän.

Tutustuessani asioihin olen havainnut myös sen, miten eri silmin me mieheni kanssa asioista luemme ja kuinka eritavoin me sisällön ymmärrämme. Aloitusviestiäni kirjoittaessani olin solmussa: en pystynytkään enää ennakoimaan mieheni ajatuksia tai pysy perässä, sillä eteen on tullut paljon sellaista ehdottomuutta, mitä miehessä ei aiemmin ole ollut. Mustavalkoisuutta. Asioiden ymmärtämistä itselleen ja omalle aatteelleen edullisella tavalla. Aatteelle, jonka hän on omaksunut äkkiarvaamatta ja jonka kanssa hän edelleenkin etsii vielä omaa tapaansa olla.

Yllä mainitut tuntemukset, mietteet, pohdinnat ja pelot saivat kirjoittamaan tänne. Kuten ensimmäisessä viestissä jo mainitsin, minulla ei ollut ketään jonka kanssa asiasta puhua. Mies ei pystynyt omassa myllerryksessään kannattelemaan minua ja päinvastoin. Uskon meidän käyneen tunnetasolla pitkälti samanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia läpi, mutta puhumaan emme pystyneet.

Nyt pystymme ja ensimmäistä kertaa vähään aikaan tuntuu, että tämäkin kantaa ja vahvistaa.

Kun kaikki alkaa yllättäen pyöriä ruuan ympärillä, tulee siitä elämää suurempi asia. Onneksi se ei tarkoita sitä, että asian pitäisi jäädä niin.

• Ei pahalla

Sulle sopis enemmän yksinkertainen vaimo nimimerkiksi. Sulle se näköjään on ongelma, että puoliso haluaa elää ilman eläinperäisiä tuotteita. Nykyään on paljon tarjolla vegaanituotteita. On varaa mistä valita. Tuollainen ylianalysointi on tosi ärsyttävää ja puuduttavaa. Muijat sitä harrastaakin.

• ks.pintaa syvemmälle

"huono vaimo":

"..mutta puhumaan emme pystyneet.
      Nyt pystymme ja ensimmäistä kertaa vähään aikaan tuntuu, että tämäkin kantaa ja vahvistaa.
      Kun kaikki alkaa yllättäen pyöriä ruuan ympärillä, tulee siitä elämää suurempi asia. Onneksi se ei tarkoita sitä, että asian pitäisi jäädä niin. "

Nyt ollaan jo oikeilla jäljillä, hyvä hyvä :)
      Puolustuskanta / sen päälle jääminen on yksi syy mikä estää rakentavaan keskusteluun ryhtymisen.
      Se estää kompromissit, toisen kuulemisen ja rakentavaan keskusteluun ryhtymisen ylipäänsä.
      Se estää kaiken mikä veisi asioita parempaan suuntaan.
      Puolustuskantojen jatkuessa pitkään se kuljettaa kahta ihmistä vain kauemmaksi toisistaan.
      Siksikin olisi hyvä että puolustuskanta ei jäisi kummallekaan osapuolelle toimintatavaksi kovin pitkäksi aikaa vaan pölyn laskeuduttua uskallettaisiin ryhtyä avoimeen keskusteluun.

Jo pelkkä rakentava keskustelu yleensä laukaisee tilanteen mutta kun siihen lisätään vielä avoimuus (avoimuushan syntyy vain jos luottaa toiseen 100%) niin silloin voi sanoa että on tehty kaikki mitä voidaan keskustelun osalta :)
      (avoimessa keskustelussa otetaan pääasioiden lisäksi esille kaikki mieltä vaivaavat pienetkin asiat etteivät ne jää kytemään ja kasvamaan kohtuuttomiksi möröiksi / pahimmillaan asiat alkavat suorastaa vääristyä..).

Hienoa kuulla että olette saaneet keskustelun auki ja se on jo vienyt eteenpäin! :)
      Yleensä keskustelu helpottaa aina eli sitä ei kyllä kannata pelätä, sillä se vie joka tapauksessa eteenpäin.

Mietin tuota kun kerroit että miehesi on nyt niin ehdottomasti kiinni omissa kuvioissaan niin ainahan se, mihin tahansa uuteen ja kiinnostavaan ihminen ryhtyykään, aiheuttaa joillakin hyvin tiivistä asiaan uppoutumista.
      Tulee sellainen alkuinnostus ja informaatiotulva.
      Varsinkin silloin esim. informaation tulkitsee juuri sen mukaan missä ajatukset itsellä pyörivät. Puolueetonta näkulmaa on silloin vaikea jos ei jopa mahdotonta saavuttaa.

Muistan hämärästi itsekin aikanaan olleeni kovin innoissani asian pyörteissä mutta kyllä se onneksi monella helpottaa kun asia muuttuu osaksi arkea ja painoarvot tasoittuvat kohdilleen. Sitä ikäänkuin alkaa elää asian kanssa edes sitä sen kummemmin ajattelematta. Asiasta tulee niin luonteva osa omaa minuutta ettei siihen tarvita enää muuta "hössötystä" :)

Toki on myös ihmisiä jotka elävät (oli se sitten uskonto, ruokavalio tai mikä tahansa eettinen ja henkilökohtainen elämäntyyli) kovin fanaattisesti, ehdottomasti ja valitsevat jopa ystävänsä pelkästään näiden kriteerien pohjalta (esim. eräät uskonnot).
      Silloin voi ilmetä itsensä nostamista jalustalle muiden heikkouksia arvioimalla. (esim. sanonta " joudut manalaan kun et usko tähän mihin MINÄ uskon").
      Minusta se on oman mielen aitoa heikkoutta, miksi ei voi seisoa aatteensa takana ilman että omaa arvoa tarvitsisi nostaa muita arvostelemalla?
      Kuinka vankka ja aito oma vakaumus oikeastaan onkaan jos se täytyy kovin äänekkäästi määrittää painamalla muita alas?
      (En mene tähän aiheeseen enempää sillä siitä voisi kirjoittaa oman juttunsa.. :)

Pidemmän päälle ihmiset siis ikäänkuin jakaantuvat fanaattisiin, siihen välille ja niihin jotka ymmärtävät oikeasti mitä on henkilökohtainen kutsumus jolloin asiaa ei tarvitse sen kummemin ulkopuolisille vaahdota/arvostella muiden elääntyyliä tai "käännyttää".

Tästä johtuu miksi täälläkin on niin monenlaisia näkemyksiä siitä kuinka fanaattisiksi kasvissyöjät, vegaanit ym. on kukin kokenut.
      Riippuu minkälaisen ihmisen on kohdannut :)

Esimerkiksi minun kohdallani muut yleensä huomaavat ruokavalioni (jotkut vasta pitkänkin ajan päästä) oikein ihmetellen että "jaa, sinäkö oot kasvissyöjä!" "miten en ole edes aiemmin huomannut?"
      Näinpä :)

Tämmöisiä ajatuksia nousi pohdintojesi avuksi uusien viestiesi pohjalta :)

• pikkuisennnnn

Vegaaneja usein pidetään fanaattisina. Että ikään kuin siinä olisi jotain väärää kun tuomitsee kaiken lihansyönnin.

Moni kuitenkin tuomitsee täysin, eli fanaattisesti esim. pedofilian tai rattijuopumuksen. Pitäisikö meidän fanaattisten sitten jotenkin joustaa, ja hyväksyä pienimäärä eläinrääkkäystä, pedofiliaa, kidutusta tms. ihan vaan siksi että ei oltaisi niin fanaattisia? Niinkö että tällainen vain kuuluu normielämään, ihmisen luontoon, luonnonjärjestykseen, eikä sellaista vastaan kannata taistella.

Sori, ei onnistu mun kohdallani, enkä pidä itseäni mitenkään fanaattisena. Enkä salli kenenkään muunkaan pitävän itseäni fanaattisena. Se joka pitää on mielestäni fanaattinen väkivallanpuolustaja.

• Maaniton

Hei.
      Jos puolisosi elämässä yksi sinänsä merkityksetön osa-alue ottaa vallan koko elämässänne, tarvitset mielestäni ulkopuolista tukea. Et mielestäni voi vain mukautua. Jos keskustelu on ahdistavaa ja sillä ei ole lopputulosta ja asioista sopiminen ei ole mahdollista, kannattaisiko sinun ottaa ulkopuolista tukea ennenkuin uuvut itse liikaa. Älä uuvuta itseäsi loputtomiin.

• Ankoluusa

Huono vaimo, minulla ei ole kummempaa asiaa, kuin että tahdon kertoa kirjoituksestasi välittyvän paljon sydäntä ja empatiaa. Toivon teille parasta.

• Salaatinpuputtaja

Itse en avauksessa kuvatun kaltaisen fanaattisen ihmisen kanssa pystyisi olemaan liitossa. Aivan sama, mikä on tämän fanaattisuuden aiheuttaja (ruokavalio, nahkatukkaisuus, hevilettisyys, politiikka yms.)

Toisaalta hyvä, ettei mies kuitenkaan tuputa sinulle ruokavaliota, joka ei ehkä sinulle lainkaan sovi. Me ihmiset emme ole samanlaisia. Toinen voi hyvin kasvisruokavaliolla, mutta toinen siitä sairastuu.

Pidän salaateista paljon, mutta joukossa on aina vähintäänkin kalaa ja juustoa, jotta saan proteiinia. Jos joutusin jakamaan ruokani vegaanin kanssa, tekisin salaattini esim. tyyliin: eläinperäinen erikseen. Nautin kasvikseni mieluusti tuoreena, mutta toki höyrytys paistaminen antaa oman arominsa ruokaan

Itse en suostuisi koskaan syömään lihan korvikkeena soijaa tai mitään prosessoitua "luonnotonta" tuotetta. Sienet ja muu luonnosta sellaisenaan saatava proteiini on toki suurta herkkuani.

Paistamisessa en suostu käyttämään öljyä, koska kasvisöljy kuumetessaan muuttuu epävakaaksi ja uskon sen aiheuttavan syöpää. Voi on tämän vuoksi paistamiseen korkeissa lämpötiloissa parempi.

Toki elämässä törmään fanaattisiin ihmisiin ja sellainenhan minäkin tavallaan olen, kun pyrin syömään terveellisesti ja luonnonmukaisesti. Onneksi puolisoni on jättänyt ruokavaliostaan edes jonkin verran pois prosessoituja ruokia, joten hänkin voi nyt paremmin kuin ennen. Jospa hän luopuisi vielä viljasta ja sokerista kokonaan, hän huomaisi oman ruokavalioni edut. :)

• juupsistajuu

Kerros miten vegaanit syö prosessoituja tuotteita, millätavoin mm. soija on sellainen? ...tai kerro mitkä soijasta tehdyt ovat sellaisia (on niitäkin mutta hoksaatko sinä? ) Onko itse tehty seitani esim. prosessoitu tuote?...tai muut luonnon proteiinin lähteet?

Tuo on juuri niin lapsellinen väite, kun voi lihansyöjältä kuvitellakin: "syön itse todella puhtaasti prosessoimattomia tuotteita, vegaanit käyttää korvikkeita" hmmm. mietään uudestaan kukahan syö ja mitä...ihan jo antamasi esimerkki, juustohan on luonnollinen tuote juu ja maito, ihanan luonnollista kuten mainoksissakin kerrotaan...heh joo :D

Tuossa pari viestiä ylempänä on hyvä juttu fanaattisuudesta :)

• Toki vegaani voi syödä soijapihvileikkelettä ja soijapullia pakkasesta, mutta ihan yhtä hyvin voi syödä herneitä, papuja, pähkinöitä ja linssejä. Nehän varmasti ovat sinustakin luonnosllista ei-prosessoitua ruokaa? Aika harvoin tulee turvauduttua eineksiin, kun niitä on niin vähän ja maksavat älyttömästi :)

• Totuuuuuus

Syöt stressilihaa. Suositus on sitäpaitsi 300g viikossa. Monilla määrä täyttyy yhdessä päivässä!!!! Joka päivä EI tartte lihaa. Eli ne jotka syö lihaa "ja on terveitä" niin teidän pitäisi syödä lihaa 2-3 kertaa viikossa ja muina päivinä kasvisruokaa. Mutta yhyy, sehän on niin mamista ja nössöä. Kovat äijät ja mimmit ei pysty pitämään kasvispäiviä ollenkaan. Te lihaanit saatte kaiken maailman tauteja vanhana kuten dementiaa, sydänsairauksia, syöpää jne. Ihan oikein teille!

Maailmassa teurastetaan vuosittain 64 MILJARDIA eläintä ihmisten ruuaksi. Miettikää ja hävetkää!!!!! Ahneilla on paskanen loppu! Kyllä se maapallo kuivuu ja tulee nälänhätä, vesipula. Teidän lapset sinne pätsiin joutuu! Käyttäkää logiikkaa jos teillä sellasta edes on!

Oikeestaan kouluruuassakin pitäisi olla 1 tai 2 kasvisruokapäivää, vai onko kukaan punninnut, että koska se 300g viikossa ylittyy??? Häh? Päälle vielä maito ja munat niin ai että...

• Salaatinpuputtaja
        juupsistajuu kirjoitti:

Kerros miten vegaanit syö prosessoituja tuotteita, millätavoin mm. soija on sellainen? ...tai kerro mitkä soijasta tehdyt ovat sellaisia (on niitäkin mutta hoksaatko sinä? ) Onko itse tehty seitani esim. prosessoitu tuote?...tai muut luonnon proteiinin lähteet?

Tuo on juuri niin lapsellinen väite, kun voi lihansyöjältä kuvitellakin: "syön itse todella puhtaasti prosessoimattomia tuotteita, vegaanit käyttää korvikkeita" hmmm. mietään uudestaan kukahan syö ja mitä...ihan jo antamasi esimerkki, juustohan on luonnollinen tuote juu ja maito, ihanan luonnollista kuten mainoksissakin kerrotaan...heh joo :D

Tuossa pari viestiä ylempänä on hyvä juttu fanaattisuudesta :)

Jollet itse vegaanina tiedä, millä tavoin soijasta tehdään prosessoituja tuotteita, niin voi, voi. Tiedätköhän sinä, mitä kaikkea elintarviketeollisuus pitää sisällään? Opiskele aihetta, niin kyllä se siitä. :)

• Salaatinpuputtaja
        Totuuuuuus kirjoitti:

Syöt stressilihaa. Suositus on sitäpaitsi 300g viikossa. Monilla määrä täyttyy yhdessä päivässä!!!! Joka päivä EI tartte lihaa. Eli ne jotka syö lihaa "ja on terveitä" niin teidän pitäisi syödä lihaa 2-3 kertaa viikossa ja muina päivinä kasvisruokaa. Mutta yhyy, sehän on niin mamista ja nössöä. Kovat äijät ja mimmit ei pysty pitämään kasvispäiviä ollenkaan. Te lihaanit saatte kaiken maailman tauteja vanhana kuten dementiaa, sydänsairauksia, syöpää jne. Ihan oikein teille!

Maailmassa teurastetaan vuosittain 64 MILJARDIA eläintä ihmisten ruuaksi. Miettikää ja hävetkää!!!!! Ahneilla on paskanen loppu! Kyllä se maapallo kuivuu ja tulee nälänhätä, vesipula. Teidän lapset sinne pätsiin joutuu! Käyttäkää logiikkaa jos teillä sellasta edes on!

Oikeestaan kouluruuassakin pitäisi olla 1 tai 2 kasvisruokapäivää, vai onko kukaan punninnut, että koska se 300g viikossa ylittyy??? Häh? Päälle vielä maito ja munat niin ai että...

En syö stressilihaa. Sinä vain luulet niin, vaikket tiedä, mistä lihani tulee. :)
        Luulen, että moni ryhtyy vegaaniksi juuri siksi, ettei ole koskaan saanut muuta kuin stressilihaa, mikä todellakin maistuu pahalle.

Muut väitteesi on niin naurettavan fanaattisia, etten viitsinyt vaivautua...

• !TOIMI NÄIN!

Käske häntä syömään lihaa!

• papus(i)ka

En ollut vegaanin kanssa liitossa, ihan vain lakto-ovovegen. Systeemi oli se, että kotona laitettu ruoka oli kasvisruokaa, mutta jos halusin, saatoin ostaa joskus itselleni jotain lihaa tai kalaa, eikä siitä mitään ongelmaa tullut. Useimmat laittamamme pääruoat itse asiassa olivat vegaanisia, eivätkä minusta mitenkään pahoja. Yllättävän harvoin sitä lihaa sitten loppujen lopuksi teki mieli, kun oli kunnollista proteiinipitoista kasvisruokaa. Jos kumppani olisi ruvennut vegaaniksi, eihän siinä muuta kuin että juusto jääkaapissa olisi ollut vain minua varten, samoin piimäpurkki.

• Ruusannuuskanen

Syömällä ulkona ja vetämällä kotona lärvit.

• Körttiläisvegaanit

Lihaa on syöty kautta maailman sivu. Eläimet eivät ole muuta kuin liikkuvaa proteiinia. Esimerkiksi jatkuva kasvis- hedelmädieetti saattaa tuottaa elimistöön niin paljon ympäristömyrkkyjä, ettei sitä kestä kukaan. Syödään sitä, miltä itsestä tuntuu, kyllä se keho oppii oikuttelemaan jos jotain on liikaa. Kasvissyönti on yksi uskontojen aivopesula, ääri- ilmiöitä myöten ja ihmisen persoonallisuus saattaa muuttua todella paljon. Se on kuin syöpä, joka lopulta voi nielaista kuiluunsa. Järkipuhe ei auta, täytyy vain muiden katsoa sivusta kun vegaani kulkee tiensä päähän tai tajuaa, että pihvi joskus ei ole väärin. Pidä oma realiteettisi äläkä lähde hullutuksiin mukaan.

• 6+4

Tää oli vissiin huono provo? Sinäkin olet vain liikkuva orja illuminatille muille hyypiöille!!!!!!

• Duunari4

Miehestäsi on tullut homo, syynä voi liiallinen liikkuminen Kalliossa "urbaanikaupunkilainen" urbaani = Homo Vegaani = Homo Kannattaa ottaa joku raksakundi ja jättää kirjaa lukevat runkkarit syömään salaattia keskenään

• vertaistukea joo

Minua on ainakin lihaa syövä puolisoni alkanut vituttamaan, koska aina hän toisten lihansyöjien kanssa rupeaa etsimään kaikenlaisia aukkoja asioissa ja yrittää provosoida sekä saada minua argumentoimaan itseni pussiin tms.

Sitten kahden kesken on niin ymmärtäväinen, toisten lihaanien seurassa haukkuu myös vegaanikaverini.

En tiedä, joku puhui ketjussa aiemmin siitä miten rupeaa nyrppimään pitemmällä ajalla lihansyöjien jutut, no ehkä taitaa totta olla...epäilen, että olemmeko lopunikää yhdessä jos ei suunta muutu käytöksessä, en jaksa taistella koko aikaa. Enkä kyllä olla kaikesta välittämättäkään..

• Tosi kyseessä

Minä en pystys olemaan lihaanin kanssa enää. Se että eläinten kärsimyksille ja veganismille naureskellaan, on liikaa!

• Sannnnnnni

Ei mitenkään. Tuo vegaanius ei mielestäni ole ongelma; itsekin olen enemmän tai vähemmän vegenä (en ihan aina jaksa olla niin moraalinen kuin pitäisi ja joskus jopa ostan juustoa) asunut periaatteessa lihaasyövän ihmisen kanssa nyt vuosikaudet. Periaatteessa, koska hän on kuunnellut argumenttejani, olemme puhuneet paljon ja hän ei enää syö esim. sikaa koska pitää argumenttejani niiden huonosta kohtelusta oikeina. Toisaalta itse en jaksa vetää tiukinta vegaanista linjaa enkä nalkuttaa koska pitäisi tässä arkeakin elää. Mielestäni vegaanit ovat periaatteessa oikeassa, mutta asiassa pitää huomata että perheelläkin on väliä. Itse syötän kissoilleni lihaa koska muuten ne sairastuvat, ja annan mieheni syödä kanansa koska muuten suhteeni sairastuu. Kun ensimmäisen kerran tajuaa että eläimilläkin on tunteet niin sitä ikäänkuin hurahtaa, koska tajuaa että on tehnyt aika pahan moraalisen kämmin kun sitä ei ole huomannut. Mutta sitten vähän jälkeenpäin tajuaa että tunteet sitä on puolisollakin, ja loppupeleissä oma perhe on tärkein. Voit varmaan odotella hyvinkin jonkin aikaa että miehesi tuosta rauhoittuu, uskon niin käyvän. Toisaalta, jos ette jatkossakaan pysty puhumaan yhteisistä arvoista niin että toinen ainakin tajuaa, niin jossain vaiheessa siitä tulee kyllä ongelma. Muuten neuvoisin että ymmärtäisit miestäsi, mutta ei ole reilua pyytää sitä jos toinen ei kerran suostu selittämään...

• Anonyymi

Lakto-homovegaanius on sairaus johon on olemassa vain yksi lääke. lihansyönnin aloittaminen ja heteroseksuaalinen käyttäytyminen. Vegaanit ja etenkin naisvegaanit ovat ovaa moraalista egoaan suurentavia luusereita. Vegaanit haisevat pahalle ja heillä on paska asenne kaikkea normaalia kohtaan. Armeijassa vegaaneille nauretaan, koska riutuvat kieltäydyttyä syömästä armeijan ruokaa, eivätkä yleensä koske edes aseisiin, vaan lähtevät maitojunalla kotiin. Heidän kotiväkensä saa hävetä silmät päästään vegaanien lapsellista käytöstä. Mikseivät vaan palaa takaisin ruotuun ja tottele kiltisti. Kun pääsevät koulusta hakeutuvat yliopistoihin tai työttömyyskortistoon kiukuttelemaan systeemiä vastaan vaikkei kukaan heidän vaisua itkuaan edes kuule. Vegaanit kuolevat nuorena ja yksin elettyään huonolla ravinnolla ja vihan vallassa ilman kunnollisia ihmissuhteita. Tai jos heillä ystäviä on , ovat ne toisia vegaaneja tai huumeidenkäyttäjiä.

• Anonyymi

Aloittajan ongelma on sen verran vakava, että pelasta itsesi ja häivy myrkyllisestä suhteesta. Vegaanitauti on yleisempi naisilla, mutta oireet ovat pahemmat miehellä tai siis entisellä miehellä.

• Anonyymi

Meillä on sama juttu. Minä olen vegaani ja mieheni syö lihaa. Teen aina kaksi ruokaa, koska mieheni ei kasvisruuasta piittaa. Välillä hän naljailee ruokavaliostani, mutta en välitä. Lopetin lihan syönnin, kun en kestänyt ajatusta, että se on joskun ollut elävä ja tunteva olento.
      Veriarvot on parantunu huomattavasti, kun lopetin lihansyönnin. Ruokavalio muuttui paljon monipuolisemmaksi.
      Älkää tehkö siitä liian monimutkaista. Ollaanhan sitä monessa muussakin asiassa erilaisia.

• Anonyymi

Niinpä. Jos ongelmia ei ole muuten, niin ainahan niitä voi keksiä. Jos miehesi kokee voivansa paremmin kasvisruualla, niin pitäisikö hänen voida vähän huonommin solidaarisuudesta sinua kohtaan?

Etsikää yhteisiä kasviruokia, jotka maistuvat molemmille ja syökää välillä eri ruokaa. Eihän tuo tuon kummempaa ole. Onhan puolisoita, joilla on allergioitakin, jotka pitää ottaa huomioon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      85
      2277
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2244
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      11
      1658
    4. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      104
      1458
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1396
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      155
      1239
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      256
      1037
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      943
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      909
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      893
    Aihe