Oletteko huomanneet miten narsistiset ihmiset eivät kestä onnellisia ihmisiä? Heidän mielestä kaikkien pitää kärsiä koska he kärsivät joten heidän pitää tuhota sen toisen ihmisen onnellisuus keinolla millä hyvänsä. He ihan tosissaan uskovat että toiset ihmiset eivät ansaitse onnellisuutta, joten he sanovat myrkyllisen piikikkäitä kommentteja pilaakseen sun mielesi tai todella loukkaavia ja töykeitä asioita. Hyökkäävät sun heikoimpaan kohtaan. Mitä muuta se on kuin tuhoamista? Henkistä tuhoamista, henkistä pahoinpitelyä. He eivät vaan kestä että joku on onnellinen kun he itse ovat täysin elämäänsä katkeroituneita ja onnettomia. Kyllä ihmisen pahuus on vain jotain sanoinkuvaamatonta. Samoin typeryys. Aivan kuin heidän oma onnettomuutensa häviäisi sillä että kaikki muutkin kärsivät.
Narsisti ja onnellisuus
33
757
Vastaukset
- ei ei ja ei
Jos toisen onnellisuus on sitä, että toinen kärsii tai että toiselle aiheutetaan kaikennäköistä pahaa, niin onko onnellisuus aitoa?
Narsisti, jolla on vääristynyt moraali ei ymmärrä tekojaan eikä puheitaan. Ei ymmärrä, että juuri hän se syypää asioihin, joka käynnistää tapahtumaketjun (syy ja seuraus).
Tietääkö narsisti oikeasti toisten yksityiselämästä ja onnellisuudesta mitään? Narsistihan luulottelee paljon asioita ja syyttää uhriaan asioista, joihin tämä ei ole syypää, mutta mustamaalaamisen vuoksi syyttää kuitenkin täytyy.
Narsistin täytyy nyt vain mennä peilin eteen katsomaan ja miettiä vuosia taaksepäin omaa toimintaansa. Kuinka olen käyttäytynyt toista ihmistä kohtaan, mitä minulle on sanottu käytöksestäni. Uhriutanko itseni valheellisesti, että minä olisin se vääryyttä kärsinyt osapuoli, kun oikeasti itse olin se kiusaaja.
Narsisti ei vain ymmärrä puhetta. Ei, ei, ja ei. Vaikka kuinka hänelle järkeä yritettäisiin takoa päähän. - enkäsitä
En puhunut narsistin onnellisuudesta, sitä heillä ei ole vaan siitä että he eivät kestä onnellisia ihmisiä, ja siksi hyökkävät heidän kimppuunsa ja usein narsisti kokee tarvetta hallita kaikkea niin paljon että hallitsee jopa uhrinsa tai kohteensa tunteita, hänen onnellisuuttaan. Hän saattaa toisen ilon ja onnen nähdessään sanoa jotain joka pilaa tämän ihmisen ilon ja onnen. "Kun minä en ole iloinen et saa sinäkään olla". Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan".
"Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan". "
Pikkusen ny tekee mieli tähän kohtaan toppuutella, että tuo on nimenomaan narsistin luulo... "Narsisti on varma siitä, että hän on kaikkien ympäröivien tapahtumien lähde, lähimpiensä ja rakkaimpiensa kaikkien tunteiden alullepanija, kaiken tiedon alkulähde, ensimmäinen ja viimeinen syy, alku ja loppu."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/journal41.html
Mutta ehket tarkoittanut sitä noin vaan tahdoit kertoa, että narsisti saa käytöksellään sinussa viriämään tietynalaisia tunteita/reagoit hänen käytöksensä mukaan....
Periaatteessahan noinhan tapahtuu kaikessa vuorovaikutuksessa...joku on meille ystävällinen, tunnemme iloa, joku on meille ilkeä, tulemme surullisiksi...
Reagoimme tunteilla toisen ihmisen käytökseen...ei hän meille anna/laita tunteita päähämme, päätä mitä me tunnemme...
Mitä tulee tuohon onnellisuuteen liittyen narsisteihin...
"Kun narsisti näkee muiden ihmisten onnellisuuden, hänen mieleensä syntyy helposti syttyvä keitos kihisevästä kateudesta, kiehuvasta raivosta ja väkivaltaisista ajatuksista."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq74.html
Niin narsistissakin herää tunteita...kateus, viha, vaikka täällä usein väitetään ettei narsistilla ole tunteita...
Ihan samoin kuin narsistilla herää tietynlaisia tunteita joistain asioista, käy meillekkin...
Tuossa alempana puhutaan vastuusta liittyen omiin tunteisiin, olen samaa mieltä, että ihminen itse on vastuussa tunteistaan...jos joku asia tuntuu itsestä huonolta niin itsen pitäisi tehdä sille asialle jotain...
Ei voi loputtomiin syyttää toista, että kun sinä olet sellainen/teet sanot niin tai näin...niin minulla on paha olo...olemme vastuussa itse omasta pahasta olostamme ja aikusina ihmisinä velvoittettuja miettimään mitä voisimme itse tehdä sen asian eteen, että voisimme paremmin...- Tunteettomaksi
yhteenlaskutoimitus kirjoitti:
"Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan". "
Pikkusen ny tekee mieli tähän kohtaan toppuutella, että tuo on nimenomaan narsistin luulo... "Narsisti on varma siitä, että hän on kaikkien ympäröivien tapahtumien lähde, lähimpiensä ja rakkaimpiensa kaikkien tunteiden alullepanija, kaiken tiedon alkulähde, ensimmäinen ja viimeinen syy, alku ja loppu."
Mutta ehket tarkoittanut sitä noin vaan tahdoit kertoa, että narsisti saa käytöksellään sinussa viriämään tietynalaisia tunteita/reagoit hänen käytöksensä mukaan....
Periaatteessahan noinhan tapahtuu kaikessa vuorovaikutuksessa...joku on meille ystävällinen, tunnemme iloa, joku on meille ilkeä, tulemme surullisiksi...
Reagoimme tunteilla toisen ihmisen käytökseen...ei hän meille anna/laita tunteita päähämme, päätä mitä me tunnemme...
"Kun narsisti näkee muiden ihmisten onnellisuuden, hänen mieleensä syntyy helposti syttyvä keitos kihisevästä kateudesta, kiehuvasta raivosta ja väkivaltaisista ajatuksista."
Niin narsistissakin herää tunteita...kateus, viha, vaikka täällä usein väitetään ettei narsistilla ole tunteita...
Ihan samoin kuin narsistilla herää tietynlaisia tunteita joistain asioista, käy meillekkin...
Tuossa alempana puhutaan vastuusta liittyen omiin tunteisiin, olen samaa mieltä, että ihminen itse on vastuussa tunteistaan...jos joku asia tuntuu itsestä huonolta niin itsen pitäisi tehdä sille asialle jotain...
Ei voi loputtomiin syyttää toista, että kun sinä olet sellainen/teet sanot niin tai näin...niin minulla on paha olo...olemme vastuussa itse omasta pahasta olostamme ja aikusina ihmisinä velvoittettuja miettimään mitä voisimme itse tehdä sen asian eteen, että voisimme paremmin..."Niin narsistissakin herää tunteita...kateus, viha, vaikka täällä usein väitetään ettei narsistilla ole tunteita..."
Tunteettomaksi syytetään usein silloin, kun toisen tunteet eivät sisällä empatiaa, eli toinen ei vaistoa normaalin ihmisen tavoin toisen tärkeitä tunnetiloja, joita tarvitaan kahden tai useamman välisessä kommunikaatiossa. On ihan normaalia sanoa sellaista ihmistä tunteettomaksi. Yleensä kaikki käsittävät mitä silloin puhutaan.
Syvällisesti ajatellen kehittynyt viha voi muodostua monimutkaisen prosessin seurauksena, jossa on mukana roima annos järkeä ja absurdia kyllä, myös rakkautta.
Sitten ne narsistin tunteet. Eivät ne viha ja kateuskaan ole sellaisia sofistikoituneita kehittyneitä tunteita kuin voivat normaalilla tai hyvin kehittyneillä ihmisillä olla. Ne ovat sellaisia raakilemaisia tunteiden tynkiä, jotka eivät ole järkevästi aikuisella tavalla yhteydessä mihinkään järjelliseen yhteyteen ja olisivat siksi toisten kannalta edes mahdollisia ymmärtää tai ennakoida.
Että ei sitä narsistia kannata verrata suoraan muihin ihmisiin ja siten joka käänteessä sitä puolustella. Narsistin moraali on pelkkää toisten moralisointia keksityistä syistä ja vioista, jotka ovat hänen omiaan. - enkäsitä
Ei voi loputtomiin syyttää toista, että kun sinä olet sellainen/teet sanot niin tai näin...niin minulla on paha olo...olemme vastuussa itse omasta pahasta olostamme ja aikusina ihmisinä velvoittettuja miettimään mitä voisimme itse tehdä sen asian eteen, että voisimme paremmin...Et sinä tiedä mitään elämästäni ja siitä mistä otan tai olen ottamatta vastuuta. Ei kannata tehdä päätelmiä yhden tai kahden kommentin perusteella. Olen kuvitellut että täällä saisi purkaa mielipahaansa siitä että on joutunut epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi. Voi olla että ihminen ei ole koskaan aiemmin asioita purkanut niin on loukkaavaa jos heti aletaan valittamaan että ota vastuu itsestäsi ym.
Tunteettomaksi kirjoitti:
"Niin narsistissakin herää tunteita...kateus, viha, vaikka täällä usein väitetään ettei narsistilla ole tunteita..."
Tunteettomaksi syytetään usein silloin, kun toisen tunteet eivät sisällä empatiaa, eli toinen ei vaistoa normaalin ihmisen tavoin toisen tärkeitä tunnetiloja, joita tarvitaan kahden tai useamman välisessä kommunikaatiossa. On ihan normaalia sanoa sellaista ihmistä tunteettomaksi. Yleensä kaikki käsittävät mitä silloin puhutaan.
Syvällisesti ajatellen kehittynyt viha voi muodostua monimutkaisen prosessin seurauksena, jossa on mukana roima annos järkeä ja absurdia kyllä, myös rakkautta.
Sitten ne narsistin tunteet. Eivät ne viha ja kateuskaan ole sellaisia sofistikoituneita kehittyneitä tunteita kuin voivat normaalilla tai hyvin kehittyneillä ihmisillä olla. Ne ovat sellaisia raakilemaisia tunteiden tynkiä, jotka eivät ole järkevästi aikuisella tavalla yhteydessä mihinkään järjelliseen yhteyteen ja olisivat siksi toisten kannalta edes mahdollisia ymmärtää tai ennakoida.
Että ei sitä narsistia kannata verrata suoraan muihin ihmisiin ja siten joka käänteessä sitä puolustella. Narsistin moraali on pelkkää toisten moralisointia keksityistä syistä ja vioista, jotka ovat hänen omiaan."Että ei sitä narsistia kannata verrata suoraan muihin ihmisiin ja siten joka käänteessä sitä puolustella."
Noh, ei tarkoitus mitenkään puolustella narsistia, kuhan otin tunteista esimerkin, että narsistillakin on tunteita ja uskoisin että esim. hänellä tuo kateus on hyvin voimakas tunne, joka saa narsistin ilkeilemään, tuhoamaan, mitätöimään toista, siinä kun tavis ihminen tuntee sen hetkellisenä ikäänkuin "pistona", joka ei aiheuta sen kummempaa reaktoita...
Kuten sanoit useinkaan sillä ole yhtäkisti ajateltuna järjellistä yhteyttä mihinkään, mutta jostain syystä se tunne/kateus vaan viriää ja sen myötä katkeruutta, vihaa, suuttumusta, vaille jäämisen tunteita...
Tunteet syntyvät narsistin oman ajattelun tuloksena, ei niitä kukaan hänen päähänsä laita...
Ihan samoin syntyvät tavis ihmisen tunteet...sen oman ajattelun/kokemuksen/reagointitavavan myötä...
ihmisethän saattavat liikuttua esim. elokuvasta, jopa itkeä, ei se elokuvakaan niitä tunteita ihmiseen laita...samoin kun luemme vaikka lehdestä jotain kauheaa voi meissä viritä inhon, pelon tunteita...
mielestäni on virheellistä ajattelua, että narsisti päättäisi/hallitsisi, kuten yllä esitettiin..."Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan".
Toki narsistin käyttätyminen vaikuttaa tunteisiin, mutta uskoisin, että myös uhrit saattavat esittää narsistille olevansa iloisia, teeskennellä kokevansa rakkauden tunteita, vaikka todellisuudessa eivät niitä tunne vaan voivat jopa olla peloissaan, surullisia yms.(ne todelliset tunteet) jos hetki sitten on kuullut narsistin suusta jotain ikävää...
Paasaan tästä omista syistäni koska aiemmassa elämässäni minullakaan ei ole ollut mahdollista tuntea tunteitani sellasenaan saati ilmaista niitä, että nyt vasta aikuisiällä on joutunut perinpohjin syventymään myös tähän asiaan, hiljentymään itsensä ääreen, kuuntelemaan niitä omia tunteita, mitä ne kertovat, miltä minusta tuntuu, mistä syystä minusta tuntuu tässä hetkessä tältä jne...
Tämä tässä on mielipiteeni siihen miten/missä, mistä tunteet tulevat/viriävät, ei sen kummempaa...ei ole tarkoitus puolustella narsistia sen kummemmin kuin loukata erilaisen mielipiteen omaaviakaan...enkäsitä kirjoitti:
Et sinä tiedä mitään elämästäni ja siitä mistä otan tai olen ottamatta vastuuta. Ei kannata tehdä päätelmiä yhden tai kahden kommentin perusteella. Olen kuvitellut että täällä saisi purkaa mielipahaansa siitä että on joutunut epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi. Voi olla että ihminen ei ole koskaan aiemmin asioita purkanut niin on loukkaavaa jos heti aletaan valittamaan että ota vastuu itsestäsi ym.
" Olen kuvitellut että täällä saisi purkaa mielipahaansa siitä että on joutunut epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi. Voi olla että ihminen ei ole koskaan aiemmin asioita purkanut niin on loukkaavaa jos heti aletaan valittamaan että ota vastuu itsestäsi ym. "
En nyt ymmärrä, miten koet toisen ihmisen eriävän mielipiteen valitukseksi...mielestäni tosiaan tunteet syntyvät ihmisen omassa päässä ja siitä syystä niistä on myös itse vastuussa...tunteisiin voi myös vaikuttaa omalla ajattelulla...
Esim. jos pelkää, voi järkeillä/rauhoitella itseään ja kyllä, pelon tunne jos ei ihan poistu niin ainakin laimenee...
Samoin jos ajattelee ikäviä kokemuksiaan ja tulee huono olo niin silloinkin voi komentaa itseään tyyliin, p'skat ny mä lopetan näiden asioiden vatvomisen ja suuntaan mielenkiintoni johonkin iloisempaan asiaan, lähden lenkille yms. ja kas olo paranee...
Että kyllä, tunteisiin voi itse vaikuttaa omilla ajatuksilla , ei niistä (sinun ajatuksistasi) narsisti päätä/määrää...
Oli varsinainen pointtini tähän asiaan...- itsetunnosta kiinni
" Olen kuvitellut että täällä saisi purkaa mielipahaansa siitä että on joutunut epäoikeudenmukaisen kohtelun kohteeksi. Voi olla että ihminen ei ole koskaan aiemmin asioita purkanut niin on loukkaavaa jos heti aletaan valittamaan että ota vastuu itsestäsi ym. "
En nyt ymmärrä, miten koet toisen ihmisen eriävän mielipiteen valitukseksi...mielestäni tosiaan tunteet syntyvät ihmisen omassa päässä ja siitä syystä niistä on myös itse vastuussa...tunteisiin voi myös vaikuttaa omalla ajattelulla...
Esim. jos pelkää, voi järkeillä/rauhoitella itseään ja kyllä, pelon tunne jos ei ihan poistu niin ainakin laimenee...
Samoin jos ajattelee ikäviä kokemuksiaan ja tulee huono olo niin silloinkin voi komentaa itseään tyyliin, p'skat ny mä lopetan näiden asioiden vatvomisen ja suuntaan mielenkiintoni johonkin iloisempaan asiaan, lähden lenkille yms. ja kas olo paranee...
Että kyllä, tunteisiin voi itse vaikuttaa omilla ajatuksilla , ei niistä (sinun ajatuksistasi) narsisti päätä/määrää...
Oli varsinainen pointtini tähän asiaan...Jotkut ihmiset lähtevät hakemaan apua tiedostettuun ongelmaansa elämässään ja sitten kun sitä saavat, niin neuvot eivät kelpaakaan, vaan ollaan herkkänahkaisia ja loukkaannutaan neuvoista.
Tähän meistä syyllistyy kai itse kukin.
Onkohan muuten tehty tutkimusta siitä kuinka monella ihmisellä on vahva itsetunto vrt. heikon itsetunnon omaaviin Suomessa? - enkäsitä
Oli varsinainen pointtini tähän asiaan...Tämä narsisti ei ole enää elämästäni päättämässä. Kuten kerroin jo aiemmin tämä tapahtui lapsuudessakin, ja kyllä se oikeasti tapahtui eikä niin että olisin hänelle esittänyt iloista ja onnellista. Olin sitä ihan oikeasti ja siksi se sattuikin että hänen piti aina (en sano että pilata mun iloa) mutta heittää niitä myrkyllisiä suorastaan vi***maisia kommentteja.
En minä ole väittänyt että hän päättäisi minun ajatuksistani mutta koen että hän yritti hallita minua heittämällä niitä myrkyllisiä kommentteja joka väliin. Itse asiassa jostain narsismia käsittelevästä jutusta tämän asian hoksasin. Kun siinä kerrottiin että narsistin täytyy hallita kaikkea, jopa uhrinsa tai kohteensa onnellisuuttakin. Turha väittää etteikö narsisti yrittäisi hallita. Sitä hän tekee, hallitsee ja kontrolloi.
"Ei voi loputtomiin syyttää toista, että kun sinä olet sellainen/teet sanot niin tai näin...niin minulla on paha olo...olemme vastuussa itse omasta pahasta olostamme ja aikusina ihmisinä velvoittettuja miettimään mitä voisimme itse tehdä sen asian eteen, että voisimme paremmin..."
Mielestäni tälläinen kommentointi on jotenkin alentuvaa, ja siitä kyllä helposti voi vähän ärsyyntyä. Mistä sinä tiedät kuinka paljon tai vähän minä ketään syyttelen. Kirjoitin yhden kirjoituksen ja sinä teit päätelmäsi että en ota vastuuta itsestäni ja syyttelen muita. Jotenkin toivoisi että ihmiset vastaisivat tai keskustelisivat toisia kunnioittaen eikä syytellen heitä uhreiksi tai vastuuttomiksi. Tämä oli minun pointtini. enkäsitä kirjoitti:
Tämä narsisti ei ole enää elämästäni päättämässä. Kuten kerroin jo aiemmin tämä tapahtui lapsuudessakin, ja kyllä se oikeasti tapahtui eikä niin että olisin hänelle esittänyt iloista ja onnellista. Olin sitä ihan oikeasti ja siksi se sattuikin että hänen piti aina (en sano että pilata mun iloa) mutta heittää niitä myrkyllisiä suorastaan vi***maisia kommentteja.
En minä ole väittänyt että hän päättäisi minun ajatuksistani mutta koen että hän yritti hallita minua heittämällä niitä myrkyllisiä kommentteja joka väliin. Itse asiassa jostain narsismia käsittelevästä jutusta tämän asian hoksasin. Kun siinä kerrottiin että narsistin täytyy hallita kaikkea, jopa uhrinsa tai kohteensa onnellisuuttakin. Turha väittää etteikö narsisti yrittäisi hallita. Sitä hän tekee, hallitsee ja kontrolloi.
"Ei voi loputtomiin syyttää toista, että kun sinä olet sellainen/teet sanot niin tai näin...niin minulla on paha olo...olemme vastuussa itse omasta pahasta olostamme ja aikusina ihmisinä velvoittettuja miettimään mitä voisimme itse tehdä sen asian eteen, että voisimme paremmin..."
Mielestäni tälläinen kommentointi on jotenkin alentuvaa, ja siitä kyllä helposti voi vähän ärsyyntyä. Mistä sinä tiedät kuinka paljon tai vähän minä ketään syyttelen. Kirjoitin yhden kirjoituksen ja sinä teit päätelmäsi että en ota vastuuta itsestäni ja syyttelen muita. Jotenkin toivoisi että ihmiset vastaisivat tai keskustelisivat toisia kunnioittaen eikä syytellen heitä uhreiksi tai vastuuttomiksi. Tämä oli minun pointtini."Kirjoitin yhden kirjoituksen ja sinä teit päätelmäsi että en ota vastuuta itsestäni ja syyttelen muita."
Kuules ny, otin kantaa asiaan vain ja ainoastaan sinun kirjoituksesi pohjalta...oikeastaan pelkästään tämän lauseen pohjalta... "Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan"
Josta olen eri mieltä...
En ole ottanut kantaa sinuun ihmisenä mitenkään, kuinka voisinkaan, en tunne sinua, en tiedä ikääsi, sukupuoltasi, elämäntilannettasi jne...
Mielestäni ny otat eriävät mielipiteeni siitä että ollaan vastuussa omista tunteista liian henkilökohtaisesti, emme keskustele sinusta henkilönä vaan näistä tunteisiin liittyvistä asioista...itsetunnosta kiinni kirjoitti:
Jotkut ihmiset lähtevät hakemaan apua tiedostettuun ongelmaansa elämässään ja sitten kun sitä saavat, niin neuvot eivät kelpaakaan, vaan ollaan herkkänahkaisia ja loukkaannutaan neuvoista.
Tähän meistä syyllistyy kai itse kukin.
Onkohan muuten tehty tutkimusta siitä kuinka monella ihmisellä on vahva itsetunto vrt. heikon itsetunnon omaaviin Suomessa?"Onkohan muuten tehty tutkimusta siitä kuinka monella ihmisellä on vahva itsetunto vrt. heikon itsetunnon omaaviin Suomessa? "
En tiedä tutkimuksista, mutta ajattelisin, että ihmisen pitäisi ensin ns. tuntea itsensä ja sen pohjalta kehittyy/määräytyy tuo itsetuntokin...
http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunne_itsesi/tunne_itsesi
Joskus tuntuu että nuo käsitteet on sekaisin, narsisteihin liittyen, hehän eivät uskalla ns. katsoa itseään, josta syystä heidän itsetuntonsa on huono...
"Hyvä itsetunto tarkoittaa positiivista realismia omista mahdollisuuksista ja rajoitteista. Se ei tarkoita itsensä näkemistä yltiöpositiivisessa valossa, tai itsensä korottamista muiden yläpuolelle."
"Terve itsetunto kehittyy lapsuudessa ja nuoruudessa, myönteisten kasvukokemusten avulla. Myöhemminkin itsetuntoa voi vahvistaa, ja itsetunto on usein erilainen eri elämän vaiheissa. "
http://www.vahvistamo.fi/vahvistamo/tunne_itsesi/itsetunto
- Ikuiset häviäjät
Eli toisinsanoen väität että joku toinen on vastuussa sinun tunteistasi, kaikesta kurjasta. Voi sinua raukkaa. Otahan niskasta itseäsi kiinni ja hakeudu hoitoon ennen kuin harhaluulosi laajenevat.
http://www.city.fi/yhteiskunta/oman elamansa uhrit/4623- lilja2
Olen keskustelun avaajan kanssa samaa mieltä. Olen nimittäin törmännyt tuohon itsekin useasti. Jos iloni ja onneni näkyy tai kuuluu jotenkin, siihen keksitään alta aikayksikön täpäkkä vastaisku. Toki hänen tekemisistään saan minäkin olla onnellinen, niitä on vain tullut suhteessa niihin ikäviin valitettavan vähän.
- ajatuksia
Luulen minäkin, että enkäsitä-nimimerkin suurin ongelma on se, että elää toisten kautta? Ihmisen tulee käsittää se, että jokainen on oman onnensa seppä, vastuussa täysin omasta käytöksestään ja tunteistaan.
Taitavaan narsismiin kuuluu toisen ihmisen väheksyminen, mustamaalaaminen ja tavoite viedä toiselta ihmiseltä pois mahdollisimman paljon asioita: työpaikka, hyvä ystävyys, maine jne.
Taitava narsisti uhriuttaa itsensä ja esittää kaikille itsnsä siinä valossa, että uhri kiusasi minua! Uhri ei halua minulle mitään hyvää, haluaa tuhota minut ja ei halua että olen onnellinen.
Tälläinen tarina on luettu ja nähty erään narsistin kirjoittamana. Tälläistä tarinaa on levitellyt ja sepitellyt selän takana.
Suhtaudun erittäin skeptisesti enkäsitä-kaltaisten kirjoittajien motiiveihin, koska tiedän, että tosi elämän NARSISTI osaa vaihtaa roolia - esittää itsensä kärsineenä osapuolena, kun itse oli aivan täysillä kiusaamassa toista ihmistä, mennen todella henkilökohtaisuuksiin monella eri tapaa.
Enkäsitä-nimimerkki, elä omaa elämääsi, valitse oma polkusi. Kanna vastuu itse omista tunteistasi, käytöksestäsi ja teoistasi. - enkäsitä
ajatuksia kirjoitti:
Luulen minäkin, että enkäsitä-nimimerkin suurin ongelma on se, että elää toisten kautta? Ihmisen tulee käsittää se, että jokainen on oman onnensa seppä, vastuussa täysin omasta käytöksestään ja tunteistaan.
Taitavaan narsismiin kuuluu toisen ihmisen väheksyminen, mustamaalaaminen ja tavoite viedä toiselta ihmiseltä pois mahdollisimman paljon asioita: työpaikka, hyvä ystävyys, maine jne.
Taitava narsisti uhriuttaa itsensä ja esittää kaikille itsnsä siinä valossa, että uhri kiusasi minua! Uhri ei halua minulle mitään hyvää, haluaa tuhota minut ja ei halua että olen onnellinen.
Tälläinen tarina on luettu ja nähty erään narsistin kirjoittamana. Tälläistä tarinaa on levitellyt ja sepitellyt selän takana.
Suhtaudun erittäin skeptisesti enkäsitä-kaltaisten kirjoittajien motiiveihin, koska tiedän, että tosi elämän NARSISTI osaa vaihtaa roolia - esittää itsensä kärsineenä osapuolena, kun itse oli aivan täysillä kiusaamassa toista ihmistä, mennen todella henkilökohtaisuuksiin monella eri tapaa.
Enkäsitä-nimimerkki, elä omaa elämääsi, valitse oma polkusi. Kanna vastuu itse omista tunteistasi, käytöksestäsi ja teoistasi.Anteeksi mutta puhun narsistivanhempani käytöksestä. En ole ainut joka pitää hänen käytöstään vääristyneenä. Miksi tästä asiasta ei saisi puhua? En siis saisi tuntea surua ja vihaa siitä että minua on kielletty olemasta onnellinen, eli siis tunteeni ja iloni ja onneni on latistettu lapsena useaan kertaan? Olet siis sitä mieltä ettei tämä ole mahdollista ja narsistimaista käytöstä?
- enkäsitä
ajatuksia kirjoitti:
Enkäsitä-nimimerkki, elä omaa elämääsi, valitse oma polkusi. Kanna vastuu itse omista tunteistasi, käytöksestäsi ja teoistasi.Minä en ole se joka väittää muita tänne kommentoivia narsisteiksi.
- enkäsitä
Uhriutuminen on eri asia kuin oikeasta kaltoinkohtelusta puhuminen. Olisi hyvä oppia tunnistamaan tämä ero vaikka en pidäkään siitä että ihmiset kategorisoidaan "menestyjiin" ja luusereihin. Elämä ei ole mustavalkoista.
enkäsitä kirjoitti:
Anteeksi mutta puhun narsistivanhempani käytöksestä. En ole ainut joka pitää hänen käytöstään vääristyneenä. Miksi tästä asiasta ei saisi puhua? En siis saisi tuntea surua ja vihaa siitä että minua on kielletty olemasta onnellinen, eli siis tunteeni ja iloni ja onneni on latistettu lapsena useaan kertaan? Olet siis sitä mieltä ettei tämä ole mahdollista ja narsistimaista käytöstä?
"En siis saisi tuntea surua ja vihaa siitä että minua on kielletty olemasta onnellinen, eli siis tunteeni ja iloni ja onneni on latistettu lapsena useaan kertaan?"
Tottkai "sinulla on oikeus omiin tunteisiisi" nykyistä hokemaa lainatakseni, mutta mietis kuinka paljon aikaa sinun kannattaa uhrata tuon asian ajattelemiseen...
Voistko ajatella, että varaat siihen tietyn ajan ja muun ajan keskityt olemaan siinä hetkessä ja tuntemaan niitä tunteita mitä siinä hetkessä viriää, joko omista tekemistäsi, muista ihmisistä yms.
Tuntuuko sinusta vielä aikuisenakin siltä, että et voi olla onnellinen syystä, että narsisti vanhempasi ovat sen lapsuudessasi kieltänyt...voistko kyetä unohtamaan moisen kiellon ja ajatella että olet jo aikuinen ja ajatella, että sinulla on oikeus omiin tunteisiisi, oikeus olla myös onnellinen...enkäsitä kirjoitti:
Uhriutuminen on eri asia kuin oikeasta kaltoinkohtelusta puhuminen. Olisi hyvä oppia tunnistamaan tämä ero vaikka en pidäkään siitä että ihmiset kategorisoidaan "menestyjiin" ja luusereihin. Elämä ei ole mustavalkoista.
"vaikka en pidäkään siitä että ihmiset kategorisoidaan "menestyjiin" ja luusereihin. Elämä ei ole mustavalkoista."
Niin, onnellisuuteen liittyen, sekin on ihmisen oma sisäinen tunnetila/kokemus, eikä välttämättä mitenkään riippuvainen ns. ulkoisista tekijöistä yhteiskunnallisesta asemasta, oppineisuudesta, varallisuudesta yms.
Jos ajatellaann, että onnellisuuskin olisi jotain, jonka joku tekisi/antaisi meille, laittaisi päähämme...niin miten on mahdollista että myös yksin ollessa voi kokea onnea/olla onnellinen...
Niin onnellisuus, kuten muut tunteetkin, ovat kaikki lyhytaikaisia, ohimeneviä lyhytaikaisia reaktoita tunteen tasolla johonkin ärsykkeeseen, esim. toisen käyttätymisen/olosuhteisiin yms.
Tunteet tulevat ja menevät ja niitä voi itse hallita, voimme vaikuttaa niihin omalla ajattelullamme...
- kaulin heiluu
samat naiset täällä taas syyttämässä miehiään...niitä pahoja ex-miehiään...
- naisnarsisti
Ei, edellisen tarinan konna oli nainen.
- Pahis vastaa
"samat naiset täällä taas syyttämässä miehiään...niitä pahoja ex-miehiään... "
Sinä taidat olla se sama joka täällä aina käy syyttelemässä. Joko kotona on vaimo taas itkemässä tyynyyn hiljaa ettei vain ärsyttäisi sinua?
- totuus on tämä
Aito narsisti ei välitä siitä onko kohde onnellinen vai onneton. Se on aivan sama. Jos päättää ottaa toisen uhrikseen, niin mikä vaan kelpaa. Valmiiksi lannistunutta on helppo lyödä alaspäin.
"Valmiiksi lannistunutta on helppo lyödä alaspäin."
Niin luin vielä "tämän kaiken" läpi koska pikkusen jäi vaivaamaan että aloittaja nimimerkillä "en käsitä" mielestäni puhui asiasta ns. yleisellä tasolla, narsisteihin liittyen...jonka pohjalta mielipiteeni muodostin , mutta sitten jossain vaiheessa juttu muuttuikin niin, että "en käsitä" puhuikin lapsuuden kokemuksista...
Että en tiedä, puhuttiinkin menneistä tunteista/elämän tilanteesta vaiko nykyisista tunteista ja elämän tilanteesta...mutta tämmöstähän tämä on, kun täällä keskustellaan, eikä aina tiedä kuka kenellekkin vastaa ja missä kohdassa elämäntilannetta mennään, menneisyydessä vaiko nykyisyydessä...
Tuosta sinun "valmiiksi lannistuneesta" tuli mieleen, että toki lapsuuden kokemukset muovaavat meitä...mutta eivät nekään ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä, etteikö sieltä lannistumisen kuopasta voisi nousta niin että voi/ saa on lupa aikuisena ihmisenä olla/tuntea olevansa onnellinen jos siltä tuntuu...
- Kyllä. Juuri noin
"Oletteko huomanneet miten narsistiset ihmiset eivät kestä onnellisia ihmisiä? "
Kyllä. Juuri noin menee. Kateus kuuluu narsismin oireisiin. Kaikki tuo tapahtuu mitä kirjoitit. Ja minä tunnen narsistini pitkältä ajalta ja hyvin. Itse en ole narsisti vaan tunneherkkä ja empaattinen.
"Luulen minäkin, että enkäsitä-nimimerkin suurin ongelma on se, että elää toisten kautta? Ihmisen tulee käsittää se, että jokainen on oman onnensa seppä, vastuussa täysin omasta käytöksestään ja tunteistaan."
Kuka pihkana välittää jonkun häiriöisen ohikulkijan kommenteista. Se on yleensä joku läheinen kenen sanomiset vaikuttavat. Esim. narsistinen työkaveri on asemassa, josta käsin voi loukata toista pahastikin. Itse olen ollut työpaikalla, jonne aina menin hyvillä mielin, koska iloitsin omasta elämästäni ja niistä asioista jotka minulla olivat hyvin. Kiukkuinen tuppisuu murjoittaja kuitenkin pilasi lähes aina ennen puoltapäivää hyvän tuuleni.
Se kaiveli mielessään elämääni sellaisilta kanteilta, joihin oli hyvä iskeä harppuuna. Mitä hemmetin mieltä siinäkin oli. Senkin oli pakko olla narsisti. Ja niitä riittää. - enkäsitä
"Narsistit vihaavat onnellisuutta ja iloa ja riemua ja pirteyttä - lyhyesti sanottuna, he vihaavat elämää itseänsä. Tämän omituisen taipumuksen taustalla on muutamia psykologisia voimia, jotka ovat käynnissä yhtäaikaisesti (narsistina oleminen on hyvin kaoottista). Ensimmäinen on patologinen kateus.
Narsisti on koko ajan kateellinen muille ihmisille: heidän menestykselleen, heidän luonteelleen, heidän sivistykselleen, heidän lapsilleen, heidän ajatuksilleen, sille että he kykenevät tuntemaan, heidän hyville hetkilleen, heidän menneisyydelleen, heidän tulevaisuudelleen, heidän nykyisyydelleen, heidän puolisoilleen, heidän ystävilleen tai rakastajilleen, heidän asuinpaikalleen…
Mikä tahansa voi laukaista purevan ja happaman kateuden puuskan. Mutta mikään muu ei muistuta narsistia niin kokonaisvaltaisesti hänen kateellisesta elämänkokemuksestaan, kuin onnellisuus. Narsistit sivaltavat onnellisia ihmisiä, koska he eivät kestä omaa nalkuttavan halveksuntansa kokemusta."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Survive.htmlNiin "en käsitä", tuossa jo kerroinkin että pikkusen olen ymmälläni, kun huomasin että pikkusen loukkaannuit, että puhutaanko ny yleisellä tasolla tuosta että narsistit vihaavat onnellisuutta...johon tuo lainaukseikin liittyy...
Vaiko sinun tilanteestasi lapsuudessa vaiko nykyisyydessä...kun välillä tulee yleisellä tasolla mm. aloituksessa, sitten annetaan ymmärtää, että puhutaankin lapsena koetusta tilanteesta/tunteista (vanhemmat eivät sietäneet onnellisuuttasi) ja välillä tuntuu, että nykyisestä tilanteesta...- mä käsitän
Minä ymmärrän ainakin täysin, mistä enkäsitä puhuu. Ihmeelliseksi vääntämiseksi juttu meni matkan varrella tässä ketjussa.
Mun ex-narsistipuoliso ainakin iski silloin pahiten, kun näki että mun oli hyvä olla ja olin onnellinen tai itseeni tyytyväinen. Ja silloin ne sanat myös satuttivat eniten, kun putosit sieltä vuoristoradan korkeimmalta kohdalta syvimpään mutakuoppaan. Kukaan ei ole mua koskaan niin loukannut.
Minä en ollut täysin narsistin hallinnassa, koska pystyin nostamaan kytkintä, koska minun ei ollut pakko yrittää jatkaa mahdotonta elämää hullun ihmisen kanssa.
Tsemppiä kaikille, nää on vaikeita asioita, ei kannattais alkaa täällä enää siitä riidellä, kuka on oikeassa mistäkin asiasta ja kuka saa mitäkin sisimmässään tuntea. Jokaisella on yksinoikeus tunteisiinsa. mä käsitän kirjoitti:
Minä ymmärrän ainakin täysin, mistä enkäsitä puhuu. Ihmeelliseksi vääntämiseksi juttu meni matkan varrella tässä ketjussa.
Mun ex-narsistipuoliso ainakin iski silloin pahiten, kun näki että mun oli hyvä olla ja olin onnellinen tai itseeni tyytyväinen. Ja silloin ne sanat myös satuttivat eniten, kun putosit sieltä vuoristoradan korkeimmalta kohdalta syvimpään mutakuoppaan. Kukaan ei ole mua koskaan niin loukannut.
Minä en ollut täysin narsistin hallinnassa, koska pystyin nostamaan kytkintä, koska minun ei ollut pakko yrittää jatkaa mahdotonta elämää hullun ihmisen kanssa.
Tsemppiä kaikille, nää on vaikeita asioita, ei kannattais alkaa täällä enää siitä riidellä, kuka on oikeassa mistäkin asiasta ja kuka saa mitäkin sisimmässään tuntea. Jokaisella on yksinoikeus tunteisiinsa."
"Tsemppiä kaikille, nää on vaikeita asioita, ei kannattais alkaa täällä enää siitä riidellä, kuka on oikeassa mistäkin asiasta ja kuka saa mitäkin sisimmässään tuntea. Jokaisella on yksinoikeus tunteisiinsa."
Niin, olen samaa mieltä, että jokaisella on yksinoikeus omiin tunteisiinsa eikä ole tarkoitus riidellä/vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta tosiaan minut vei ikäänkuin harhateille tuo lause, "Eli uhri on täysin narsistin hallinnassa. "Sinä tunnet mitä minä päätän sinun tuntevan", jonka luulin tarkoittavan tämän hetkistä tilannetta/ajatusmallia...joka mielestäni on juurkin narsistin ajatusmalli...- enkäsitä
Niin "en käsitä", tuossa jo kerroinkin että pikkusen olen ymmälläni, kun huomasin että pikkusen loukkaannuit, että puhutaanko ny yleisellä tasolla tuosta että narsistit vihaavat onnellisuutta...johon tuo lainaukseikin liittyy...
Vaiko sinun tilanteestasi lapsuudessa vaiko nykyisyydessä...kun välillä tulee yleisellä tasolla mm. aloituksessa, sitten annetaan ymmärtää, että puhutaankin lapsena koetusta tilanteesta/tunteista (vanhemmat eivät sietäneet onnellisuuttasi) ja välillä tuntuu, että nykyisestä tilanteesta...Siis omasta lapsuudesta ja yleisellä tasolla. Tuolla sivustolla oli asiasta hyvä kuvaus.
- enkäsitä
enkäsitä kirjoitti:
Siis omasta lapsuudesta ja yleisellä tasolla. Tuolla sivustolla oli asiasta hyvä kuvaus.
Aina ei tarvitse eritellä tarkasti asioita, varsinkaan yleisellä palstalla, mutta koska kommenttejani ei ymmärretty tai väännettiin ne toiseksi katsoin parhaimmaksi kertoa tarkemmin. Mutta eiköhän tätä asiaa ole jo väännetty tarpeeksi.
enkäsitä kirjoitti:
Aina ei tarvitse eritellä tarkasti asioita, varsinkaan yleisellä palstalla, mutta koska kommenttejani ei ymmärretty tai väännettiin ne toiseksi katsoin parhaimmaksi kertoa tarkemmin. Mutta eiköhän tätä asiaa ole jo väännetty tarpeeksi.
"Aina ei tarvitse eritellä tarkasti asioita, varsinkaan yleisellä palstalla, mutta koska kommenttejani ei ymmärretty tai väännettiin ne toiseksi katsoin parhaimmaksi kertoa tarkemmin."
Niin luulin tuota kritisoimaani komenttia, että narsisti hallitsee/määrää/päättää aikuisen ihmisen tunteista sinun tämän hetkiseksi mielipiteeksesi, tämmöstä tää keskustelupalstalla joskus on, että väärin ymmärryksiä syntyy...
Lapsuudessa asiat koetaan/ovat vähän erilaisia, kun ei vielä tietoa/elämänkokemusta ole tarpeeksi...on ikäänkuin pakko ottaa vastaan "mitä ylhäältä annetaan"...kun on toisesta/vanhemmista riippuvainen...- Ilo pintaan
Onnellisuuden voima tuli narsistituttavan kanssa konkreettisesti koettua. Olin saanut jo pitkään pidettyä narsistin loitolla, mutta sitten tämä alkoi taas eri verukkein tunkeutua elämääni. En ole hyvä näyttelemään, joten hän varmastikin näki että hänen seuransa tympi vaikka yritinkin olla neutraali. Reaktioni rohkaisi häntä jatkamaan tunkeutumistaan.
Kerran kuitenkin oli tapahtunut juuri jotakin hauskaa kun narsisti saapui paikalle, samaan kyläpaikkaan. Kun hän näki iloni, hän selkeästi sekosi pasmoissaan ja oli hämmentynyt. Normaalisti hänen läsnäolonsa olisi saanut hymyn hyytymään, mutta tuo hänen hämmennyksensä oli jotenkin niin riemastuttavaa että hymy ei todellakaan hyytynyt. Hän hermostui lisää, yritti olla kuin en olisi paikalla ollenkaan, ja minä olin jo naurun partaalla. Hän hörppi kiireesti kupin kahvia, höpötti muille paikalla oleville jotakin outoa ja häipyi. Muut läsnäolijat jäivät kirjaimellisesti suu auki, eivät ymmärtäneet ollenkaan mitä tapahtui. Minä ymmärsin, ja olin onnellinen löydettyäni hyvän aseen narsistin tunkeutumista vastaan: ILO!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1411339Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa443892Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1143068Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1272406Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812065Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3041029Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17820Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143765- 53709