Nastavero tulee!!!

Repikää siitä

Ensi vuodesta alkaen tulee nastavero henkilöautoihin! Maksu on 100 Euroa ja veromerkki kiinnitetää tuulilasiin. Tällä tavalla valtio kerää rahaa n.200milj. Euroa

49

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Idea hyvä, muttei tule toteutumaan.

      • Älä rotta aina pilaa hyvää uutista


      • pelle
        autoilija kirjoitti:

        Älä rotta aina pilaa hyvää uutista

        Palstapelle tuli takaisin!


    • Revitellään nastoill

      Jep ja lisäksi liikenneturvallisuusmaksu kitkarenkaiden käyttämisestä johtuvista lisämenoista. Suuruusluokka 1000 euroa, koska kitkarenkaita on noin kymmenesosa talvirenkaista, joten maksun pitää olla kymmenkertainen.

      Tuleeko nastavero muuten kaikkiin autoihin renkaista riippumatta?

      • veroa maksamaan

        kyllä tulee, toteutetaan samalla tavalla kuin yle vero,


    • ei paljon repimistä

      Järjettömiä juttuja on joskus aiemmin tullut.
      Noin järjetöntä ei kuitenkaan.
      Eikä tule nytkään.

      • Tohtori Njet

        Kyllä tupakointiakin alettiin rajoittaa, kun terveysriskit alkoivat valjeta.


      • Monenlaisia tohtoreita
        Tohtori Njet kirjoitti:

        Kyllä tupakointiakin alettiin rajoittaa, kun terveysriskit alkoivat valjeta.

        Missähän vaiheessa tuo ajattelu tulisi liikennepuolellekin. Kohteita on runsaasti.
        Koko autoilu on melkoisen saastuttavaa päästöineen, teiden suolaus myrkyttää pohjavesiä ja luontoa ja lisää liikennepölyä. Nastatkin lisäävät melua ja myös liikennepölyä jossain määrin. No pölyongelma on muutamia viikkoja maksimissaan. Pohjavedet ei puhdistu itsestään, muu luonto kyllä korjautuu suolamyrkyistä ajanmittaan kunhan se lopetetaan tai vähennetään radikaalisti. Tietysti pohjavesiäkin voidaan kemiallisesti puhdistaa.
        No nastarenkaiden hyödyt on tiedossa, samoin suolauksen. Molemmat liittyvät liikenneturvallisuuteen ja puntarissa onkin monta asiaa, kun rajoituksia noihin mahdollisesti mietitään.

        Lämmitys on pahin pienhiukkastuottaja tuonnin lisäksi. Miten tuonti lopetettaisiin. Lämmityskin on tärkeää kylmässä Suomessa ja hiukkasten osalta pystyttäneen vähentämään nykyisestä.

        Tupakointiakkaan ei ole kielletty, vaikka hyötyjä ei ole tiedossa yhtään. Ja vaarallisuutta ei kukaan ole kieltänyt.


      • Karseaaaaa
        Monenlaisia tohtoreita kirjoitti:

        Missähän vaiheessa tuo ajattelu tulisi liikennepuolellekin. Kohteita on runsaasti.
        Koko autoilu on melkoisen saastuttavaa päästöineen, teiden suolaus myrkyttää pohjavesiä ja luontoa ja lisää liikennepölyä. Nastatkin lisäävät melua ja myös liikennepölyä jossain määrin. No pölyongelma on muutamia viikkoja maksimissaan. Pohjavedet ei puhdistu itsestään, muu luonto kyllä korjautuu suolamyrkyistä ajanmittaan kunhan se lopetetaan tai vähennetään radikaalisti. Tietysti pohjavesiäkin voidaan kemiallisesti puhdistaa.
        No nastarenkaiden hyödyt on tiedossa, samoin suolauksen. Molemmat liittyvät liikenneturvallisuuteen ja puntarissa onkin monta asiaa, kun rajoituksia noihin mahdollisesti mietitään.

        Lämmitys on pahin pienhiukkastuottaja tuonnin lisäksi. Miten tuonti lopetettaisiin. Lämmityskin on tärkeää kylmässä Suomessa ja hiukkasten osalta pystyttäneen vähentämään nykyisestä.

        Tupakointiakkaan ei ole kielletty, vaikka hyötyjä ei ole tiedossa yhtään. Ja vaarallisuutta ei kukaan ole kieltänyt.

        Ei ole kielletty, mutta rajoituksia on pilvien pimein. Haluatko samaistua toimiston ulko-oven vieressä kovalla pakkasella naama sinisenä tupakkaa imevään, värjöttelevään tyyppiin? Tulevaisuudessa pääkaupunkiseudulla ropinaa aiheuttava saa ajaa mustat lasit silmillä ja kaulukset pystyssä, vähän päätä näkyy kojelaudan takaa.


    • Ei voe mittä

      Samalla voitaisi poistaa talviregaspakko, niin veisin autoni nastarenkaat suoreen kaatopaikalle :) mutta ei... pakko ne on alle laittaa tai sakkoa paukkuu joulu-tammi-helmikuussa... kitkarenkaita kun ei ole, ja kesärenkailla ei saa ajella, koska siitä sakoketaan

      • tosiasiat julki

        Kitkarenkaita saa kaupasta.

        Jyrsimet on puolestaan löydetty käytetyn ruppanan takakontista ja niillähän on turvallisuus maksimissa, kun on vielä pintaa ja jokunen nastakin jäljellä

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693


      • 44645
        tosiasiat julki kirjoitti:

        Kitkarenkaita saa kaupasta.

        Jyrsimet on puolestaan löydetty käytetyn ruppanan takakontista ja niillähän on turvallisuus maksimissa, kun on vielä pintaa ja jokunen nastakin jäljellä

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Mutta nyt on jo valmiinakesärenkaat... Ajaisin niillä ympäri vuoden jos se sallittaisï, ei aiheuttaisi nastat haittaa

        Eli jos nastarenkaille tulisi kielto tai lisävero. tulisi se asettaa 10 vuoden siirtymäajalla, että nastarenkaat menisi luonnollisesti vaihtoon


    • Hurraa!!!!!!!

      Vuonna 2015 on ihana vuosi! Silloin tiet ovat ehjät kun on 200 miij. rahaa mitä käyttää tiestöön.

      Ja jos taas kukaan ei käytä enään nastoja niin on pirun monta lakaisuautoa/koneita myynnissä kun ei ole enään katupölyä!

      • kitkat 10

        Eihän kukaan nastarenkaita tarvitse...JOS osaa ajaa ja hallita autoa...
        Olen kuullut ja nähnyt talvella kolareita Nastarenkailla ...kin....


      • piikkejä ei
        kitkat 10 kirjoitti:

        Eihän kukaan nastarenkaita tarvitse...JOS osaa ajaa ja hallita autoa...
        Olen kuullut ja nähnyt talvella kolareita Nastarenkailla ...kin....

        Oikein intohimoinen nastarengastyyppi mittaa joka hetki ajotavallaan oletetun turvallisuuspisteen pois ja on sitten ajava kolaripommi.
        Kitkarengasmies tai -nainen sovittaa jo lätökohtaisesti ajotapansa olosuhteitten mukaiseksi ja siten estää myös nastahenkilöiden törmäilyjä.
        Näin se vain menee, että siellä ohjauspyörän takana on kuitenkin se järki, jos sitä on, ei nastat mitään pysty ajattelemaan.


      • sokka irti
        piikkejä ei kirjoitti:

        Oikein intohimoinen nastarengastyyppi mittaa joka hetki ajotavallaan oletetun turvallisuuspisteen pois ja on sitten ajava kolaripommi.
        Kitkarengasmies tai -nainen sovittaa jo lätökohtaisesti ajotapansa olosuhteitten mukaiseksi ja siten estää myös nastahenkilöiden törmäilyjä.
        Näin se vain menee, että siellä ohjauspyörän takana on kuitenkin se järki, jos sitä on, ei nastat mitään pysty ajattelemaan.

        Joo ja nastatyypit laittaa vielä turvavyönkin päälle osoittaakseen olevansa tosissaan lähdössä kaahaamaan.


      • 8+14
        sokka irti kirjoitti:

        Joo ja nastatyypit laittaa vielä turvavyönkin päälle osoittaakseen olevansa tosissaan lähdössä kaahaamaan.

        Näin tekee.

        Kitkahemmohan ei moista turvavyötäkään tarvitse, kun ajotaito on kohdallaan eikä onnettomuuksia tarvitse pelätä.

        Hemmo osaa myös ennakoida tulevat onnettomuudet varautumalla, joten kaikki auton turvavarustelu on turhanpäiväistä ja pelkästään osaamattomia varten.


      • hip huraa

        Meinaatko, että hiekat ja suolausjätteet harjalla lakaistaan pois? No työllistyyhän siinä jokunen, jos työ vain jollekin kelpaa ja maksajakin löytyy... No veroistahan ne.

        On hitaampaa, joten pölyongelma kestää sitten nykyistä muutamaa viikkoa kauemmin.


      • 9+19=28
        hip huraa kirjoitti:

        Meinaatko, että hiekat ja suolausjätteet harjalla lakaistaan pois? No työllistyyhän siinä jokunen, jos työ vain jollekin kelpaa ja maksajakin löytyy... No veroistahan ne.

        On hitaampaa, joten pölyongelma kestää sitten nykyistä muutamaa viikkoa kauemmin.

        Jos nastarenkaita ei käytetään niin ei ole suola eikä hiekkaongelmia koska kitkarengaskuskit ovat niin taitavia kuskeja että ei sellaista tarvii!


      • Hip huraa
        9+19=28 kirjoitti:

        Jos nastarenkaita ei käytetään niin ei ole suola eikä hiekkaongelmia koska kitkarengaskuskit ovat niin taitavia kuskeja että ei sellaista tarvii!

        Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
        Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ...


      • Mr Nasta Vero
        Hip huraa kirjoitti:

        Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
        Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ...

        Jyrsijöiden vuoksi joudutaan suolaamaan teitä

        ”Tuoreen tutkimuksen mukaan puolet kevään katupölystä on peräisin tien päällysteestä. Päällysteiden kulumatuotteet kertyvät tienpinnoille pitkin talvea pääosin nastarenkaiden tuottamina. Aiemmin on oletettu, että suurin osa katupölystä johtuu talvihiekoituksesta.”

        http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Artikkeli?urile=hki:path:/hkr/fi/ajankohtaista/nasta_020213¤t=true

        "Kalsiumkloridi on pääkaupunkiseudulla yleisimmin käytetty pölynsidonta-aine. Hygroskooppisena aineena se sitoo hyvin kosteutta ilmasta ja pitää pölyn kosteana pitempään kuin esimerkiksi natriumkloridi mutta aiheuttaa enemmän korroosiota."

        http://www.redust.fi/tiedostot/sidontaesite.pdf


      • sokea usko
        Hip huraa kirjoitti:

        Hups, tuonhan unohdinkin. Tavallista paremmat kuskit kun vähät välittää turvavarusteista. Hehän eivät niitä tarvitse. Niinhän tuossa edellä jo todettiinkin.
        Kaikista kuskeistahan tulee luonnollisesti tavallista parempia kuskeja vaihtaessaan kitkat alle. Sehän onkin edellytys turvalliselle liikkumiselle, jos vielä suolaus ja hiekotuskin lopetettaisiin. Nastoilla ajaville noista ei juuri hyötyä ole ollutkaan, joten ...

        Ei näy jyrsimien ylivertainen turvallisuus tilastoissa

        Nasta -tutkimushankkeen haastattelujen mukaan kitkarenkain kolaroineet myönsivät rehellisesti, että tuli käytettyä liian kovaa tilannenopeutta. Jyrsijät puolestaan olivat sitä mieltä, että kolarin pääsyy oli huono tienpito. Eli tarvitaan aina vaan lisää suolaa yms. jotta voi puupäät ajaa samalla tyylillä vuodenajasta piittaamatta.

        Jyrsijöiden kyky huomioida kelin vaihtelu on tutkitusti kehno. Kelillä puolestaan on paljon suurempi vaikutus mm. jarrutusmatkoihin kuin renkaiden tyypillä. Mikä selittää mm. sen "yllättävän" tuloksen, että "ylivertaisista" renkaistaan huolimatta jyrsijät ajavat useammin toisen auton perään. Sokeasti vaan uskovat siihen, että jyrsimet muuttavat talven kesäksi...

        NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi

        NASTA-tutkimusohjelman loppuraportti, Kitkarenkaiden käytöllä parempaa ilmanlaatua – liikenneturvallisuudesta tinkimättä, on julkaistu kokonaisuudessaan projektin sivuilla www.nasta-tutkimusohjelma.fi

        "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693


    • PaskaMaaSuomi

      Mielellään maksaisin tuonkin verran vuodessa jos sillä saataisiin paremmat tiet. Mutta nekin rahat menisivät johonkin aivan muuhun, eikä tiestöä edelleenkään korjattaisi.

    • WooBer

      Mistäs moisia luit? Satukirjastako? tiesuolavero, jolla korvattaisiin autoilijoiden ajoneuvoihin tulleet ruostevauriot. Kjeh.. Ei huono ehdotus.

    • ...

      Tyhmyys pitäisi laittaa verolle. Siinä vasta olisi valtiolle suuri rahantulolähde.

      • Parempi idea

        Ennemmin asennevammaisuus pitää laittaa verolle. Tyhmä osaa noudattaa sääntöjä ja rajoituksia mutta asennevmmainen ei edes halua sitä tehdä.


      • oikea johtopäätös

        Tyhmyys laitetaan verolle, kun jyrsimien käytöstä ruvetaan perimään haittamaksua!

        ”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument


    • aina nastat.

      Niin, entäs sitten?

      • Huvinsa kullakin

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.

        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..


      • Mr Nasta Vero
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.

        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..

        "Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."

        Lainaus on Nasta -tutkimusohjelman loppuraportista.

        "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        ”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

        ”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia.”

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/


      • Traction.
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.

        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..

        Tänäkin talvena jyrsiäpellet ovat turvallisuuden nimissä jyrsineet paljasta asvalttia n 6 kuukautta, kyllä on hölmöjen hommaa. Toivottavasti valtiovalta säätää tuntuvan nastaveron sillä eihän nämä jyrsiäpellet muuten luovu jyrsimistään.


      • Huvinsa kullakin
        Mr Nasta Vero kirjoitti:

        "Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."

        Lainaus on Nasta -tutkimusohjelman loppuraportista.

        "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        ”Nastarenkaiden turhalla käytöllä on lukuisia negatiivia vaikutuksia, muun muassa ilmanlaadun heikentyminen, melun ja päästöjen lisääntyminen sekä teiden kuluminen. Lisäksi talvirenkaiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavat ajo-ominaisuudet kesäolosuhteissa eivät ole yhtä hyvät kuin kesärenkailla.”

        https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/PFBD/12426D56F23C16A7C2257B550035B10C?opendocument

        ”Ruotsissa julkaistun tutkimuksen mukaan 30-40 tukholmalaista kuolee vuosittain nastarenkaiden käytön takia.”

        http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/nastarenkaiden-kayttorajoitus-parantaisi-ilmanlaatua/1892232

        ”kaupunki-ilman laatua on mahdollista parantaa merkittävästi nastarenkaiden käyttöä vähentämällä ilman että liikenneturvallisuus vaarantuu.”

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..


      • Huvinsa kullakin
        Traction. kirjoitti:

        Tänäkin talvena jyrsiäpellet ovat turvallisuuden nimissä jyrsineet paljasta asvalttia n 6 kuukautta, kyllä on hölmöjen hommaa. Toivottavasti valtiovalta säätää tuntuvan nastaveron sillä eihän nämä jyrsiäpellet muuten luovu jyrsimistään.

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.

        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..


      • jotain järkeä
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.

        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..

        Telaketjut pitää vielä paremmin mutta mihin raja vedetään?


      • ujo ylivertaisuus
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..

        No niinpä näkyy. Pysähtyminen vaan on vähän heikompaa jyrsimillä, minkä vuoksi peräänajoja tulee enemmän

        "Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."


      • Jyrsimien haittavero
        jotain järkeä kirjoitti:

        Telaketjut pitää vielä paremmin mutta mihin raja vedetään?

        Helsinkiin kaavailtua rajanvetoa

        - Sallitaan nastarenkaiden käyttöaika vain esimerkiksi joulukuun 15 päivän ja helmikuun 15 päivän välillä.
        - Katukohtainen (alueellinen) nastarengaskielto.
        - Aluekohtainen haittamaksu. Alue voi käsittää laajimmillaan Helsingin sisäänajoväylät ja Kehä III:n sisäpuoliset alueet.
        - Nastavero. Nastarenkaiden hankintahintaan lisättävä vero, jonka tarkoitus on nostaa nastarenkaan kuluttajahintaa kitkarengasta suuremmaksi (esim. 100 e/rengassarja).

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        Ruotsissa on sama tyyli eli alueellisia käyttökieltoja. Norjassa on puolestaan haittamaksu.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html


      • Huvinsa kullakin
        ujo ylivertaisuus kirjoitti:

        No niinpä näkyy. Pysähtyminen vaan on vähän heikompaa jyrsimillä, minkä vuoksi peräänajoja tulee enemmän

        "Kuljettajat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevällä tasolla myöskään liikennevahinkotyyppien osalta toisistaan. Kuitenkin suuntaa antavina eroina nastarengaskuljettajien vahingoista 34 % oli peräänajoja, kun vastaava osuus kitkarengaskuljettajilla oli 27 %."

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..


      • Huvinsa kullakin
        Jyrsimien haittavero kirjoitti:

        Helsinkiin kaavailtua rajanvetoa

        - Sallitaan nastarenkaiden käyttöaika vain esimerkiksi joulukuun 15 päivän ja helmikuun 15 päivän välillä.
        - Katukohtainen (alueellinen) nastarengaskielto.
        - Aluekohtainen haittamaksu. Alue voi käsittää laajimmillaan Helsingin sisäänajoväylät ja Kehä III:n sisäpuoliset alueet.
        - Nastavero. Nastarenkaiden hankintahintaan lisättävä vero, jonka tarkoitus on nostaa nastarenkaan kuluttajahintaa kitkarengasta suuremmaksi (esim. 100 e/rengassarja).

        http://leostranius.fi/2013/05/ymparistolautakunta-7-5-2013-nastarenkaat-vai-kitkarenkaat/

        Ruotsissa on sama tyyli eli alueellisia käyttökieltoja. Norjassa on puolestaan haittamaksu.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..


      • Nastat nastarenkaat
        Huvinsa kullakin kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat ylivoimaiset talvirenkaita. Ei kai siitä kenelläkään voi olla epäselvyyttä. Jos on, niin kannattaa tutustua mihin tahansa talvirengastesteihin miltä vuodelta tahansa. Jokainen alan lehti on tehnyt joka vuosi nuo testit. Yhdessäkään niistä ei kitkarenkaat ole koskaan osoittautuneet paremmiksi.
        Koirat haukkuu karavaani kulkee, kuten erään edullisen cittarin mainos kuuluu... Mitäpä noista räksyttäjistä..

        Tuo ylivoimaisuus on muuten todistettu. Olen ajanut tänä talvena Espoossa nastarenkailla, enkä ole suistunut kadulta kertaakaan. Aion ajaa huhtikuun loppuun saakka, sillä en ota mitään riskejä.


    • ropisija

      Jeps eipä tule, jyrsin jatkossakin koko vuoden.

    • Ässem

      Nastarenkaat on aina olleet paksulompakkoista etuoikeus kun kitkut on sujutelleet halvoilla kitkuillaan. Toivottavasti tarra on näkyvän kokoinen jottei pääse unohtumaan kellä on paalua ja kuka vaan kitkuilee.

    • Mielestäni nastavero olis ihan ok, mutta vain niille jotka nastoja käyttää.

      Ja veron syyksi ei mielestäni kelpaa missään mittakaavassa se,
      että nastapöly aiheuttaa hengityssairauksia, sillä nastaverosta
      tuskin menisi senttiäkään niille jotka pölystä kärsivät.
      Ja tuli vero tai ei niin sitä nastapölyä tulee jokatapauksessa.

      • Loogista, eikö totta

        Mitä kovempi vero, sitä vähemmän nastoja, sitä vähemmän pölyä, sitä vähemmän hengityssairauksia. Tupakoinninkin lopettaminen kannattaa aina.


      • huhhuh.

        Yksityisautoilua pääkaupunkiseudulla pitää verottaa rankasti. Nastarenkaat täällä maalla on ainoat oikeat talvirenkaat, täällä kun on tiet useammin jäiset kuin kaupungeissa. En kyllä tajua autoilijoita jotka pyytävät lisää veroja/maksuja vapaaehtoisesti.


    • Hyinastoja
    • voisi olla enemmänki

      Hyvä, jokainen nastarenkailla ajava mielellään maksaa vähän turvallisuudesta, sehän on elämässä tärkeintä.

    • Malaga

      Onneksi suomen kesä on vähäluminen pärjää nää nasta tumpelotkin hengissä!

      • 7+13

        Totta. Saati sitten nämä kitkakitisijätkin selviävät ilman tonnitolkulla kylvettyä tiesuolaa.. Luontokin saa välillä hengähtää...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      122
      3959
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      314
      2049
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1801
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      105
      1727
    5. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1690
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      439
      1661
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      440
      1512
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1266
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1242
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      429
      1198
    Aihe