Mika Kallungin saarna suviseuroissa 29.6.14

Melperi1

Sairaalapastori Mika Kallunki Tampereelta piti hyvän puheen Pyhäjoella su 29.6. Mikan puhe rohkaisi uskomaan, että vl-herätysliikkeessä on myös sellaisia saarnamiehiä, joiden saarnoja ei voitele SRK vaan Pyhä Henki.

Mikan puhe oli Jumalan tikari monen vl-johtomiehen, monen vl-saarnamiehen ja myöskin monen tavallisen vl-tallaajan sydämeen.
Hän otti esille mm. toisista ihmisistä juoruamisen ja selän takana puhumisen. Edelleen hän varoitti siitä, että ihminen nostaa itsensä Jumalan paikalle. Voiko tämän paremmin ja suoremmin puhutella SRK:n johtomiehiä ja valtaosaa vl-saarnamiehistä.

Vastaus: Ei voi.

Lähetin Mika Kallungille sähköpostin, jossa kiitin häntä hyvästä puheesta, joka antoi meille itse kullekin evästä matkan tekoon.

78

3030

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En luultavasti pahasti erehdy kun sanon että olet vielä vl-puhuja.

• ^^^^

kaksi eläkeläisikäistä (tai ainakin melkein) käy täällä jatkuvasti nokka pokkaa :-)

• Sisar hentoinen

Joutuukohan SRK:n puhutteluun ja #parannuksen tekoon# puheensa johdosta !??!

• Paljon mahdollista

Kyllä suuri vaara on.

• Kallungin

jokainen sana perustui Raamattuun. Jos SRK tuomitsee Mika Kallungin puheen, SRK sillä teolla tuomitsee itsensä. Silloin on parempi, että SRK ottaa ohjenuoraksee Aku Ankan!

• nuosa
        Kallungin kirjoitti:

jokainen sana perustui Raamattuun. Jos SRK tuomitsee Mika Kallungin puheen, SRK sillä teolla tuomitsee itsensä. Silloin on parempi, että SRK ottaa ohjenuoraksee Aku Ankan!

seurapuhe oli juuri tarkoitettu tämän palstan asukeille

• lohdutettu
        Kallungin kirjoitti:

Rukoillaan ettei tuomitse, kannattaa myös rukoilla SRK:n johtomiesten puolesta. Haluan uskoa, että virheistä olisi opittu ja jatkossa myös puhujat saisivat puhua vapaammin ja näin pyhä henki voisi yhtä väkevällä tavalla vaikuttaa myös muiden sananpalvelijoiden puheen kautta.

• Julkikuuluttaja
        Paljon mahdollista kirjoitti:

Kyllä suuri vaara on.

Viisas ei kersku tiedoillaan, tyhmä kuuluttaa julki tyhmyytensä.

• K. Uolija
        Julkikuuluttaja kirjoitti:

Viisas ei kersku tiedoillaan, tyhmä kuuluttaa julki tyhmyytensä.

Hellitä minusta, anna minun kuolla
        Olen saanut tarpeekseni! Enhän kuitenkaan elä ikuisesti. Päästä jo irti! Minun elämäni on häipyvä henkäys.
        Mikä on ihminen, kun pidät häntä noin tärkeänä ja alati valvot häntä?

• yks uhri

Itse koin lapsena seks hyväksikäytön uhriksi joutuneena tuon saarnan jonkin verrana ahdistavana. Koin, että olen tehnyt pahaa, puhumalla kokemuksistani ja aiheuttanut kärsimystä näin "fariseuksille" . Koin tällä tavalla olevani myös itse fariseus. Koin, että minun on ymmärrettävä enemmän muita, ajateltava rakkauden mielellä "vihamiehiäni" ja unohdettava ihmisten loukkaukset sekä fyysinen, hengellinen että seksuaalinen väkivalta ja laitettava ja kiinnitettävä ihmisistä ja ihmisten pahuudesta (myös omastani) katseeni ja toivoni yksin Kristukseen. Olen sortunut mm. siihen syntiin, että en ole jaksanut tervehtiä minua hyväksikäyttänyttä jumalanterveellä. En tosin ole jaksanut tervehtiä häntä muutenkaan, vaan olen kartellut häntä. Minä olen paha ihminen. Minun on opeteltava edelleen anteeksiantamista ja unohtamista. Siinä on kilvoitteluni ja ristini. Se ei ole helppoa, mutta Jumalalta apua ja voimaa pyytäen yritän unohtaa, rakastaa ja anteeksi antaa (pyytämättäkin). Traumani tosin vaikuttavat minussa edelleen, mutta se ei saisi aiheuttaa sitä, että karttelen "synnintekijää".

Hyvin ristiriitaisin tuntein kuuntelin tuota puhetta. Koin sen jonkin verran lainomaisena, vaativana. Minä en pysty tuollaiseen "armollisuuteen" mihin minun itse kaikki velkani ja syntini anteeksisaanena pitäisi pystyä.

• Reinikainen..

Sympatiat ovat puolellasi.

Ammattiauttajia on yhteiskunnan puolesta ja ne varmaan nopeuttaisivat toipumistasi.

On ymmärrettävää, että tuollaisten rankkojen kokemusten jälkeen vie aikansa ennen kuin pystyy toimimaan kuten kristityn mieli ja halu on.

Hienoa, että jaksat ajatella kaikesta huolimatta hyvin Kristuksen mielen mukaisesti.

Onko Sinulla kaveria jonka kanssa voisit puhua ja hakea ammattiapua.

Siunausta ja pikaista toipumista Sinulle.

• vapaus.

No, käsitin lukemastasi, ettei tuo tyyppi ole pyytänyt anteeksi edes.

Puhuja varmaan tarkoittanut ihan muita asioita. Ei sun tarvi ottaa tuosta ristiä itsellesi enempää. Mahdollista tietenkin on, että noin raskaan taakan itselleen saanut kuin sinä voit ottaa kaikista vihjeistä itselleen syyllisyyttä. Mutta sinun ei tarvitse!

• Älä syytä itseäsi

Onko hyväksikäyttäjä pyytänyt sinulta anteeksi tekojaan? Jos ei, niin kuinka voisitkaan antaa anteeksi? Sinulla ei ole mitään hävettävää eikä erityistä velvollisuutta tervehtiä sinua hyväksikäyttänyttä henkilöä. Onko hän kärsinyt rangaistuksensa maallisen lain edessä?

• Lestadiolainenn

Oli kyllä hyvä saarna, kuuntelin ilolla.

• SelmaAnnikki

No uskoitko Melperi1 Kallungin saarnan alla ja hänen julistamannaan syntisi anteeksi annetuksi ?

• Minä en tarvitse vanhoillislestadiolaisten suorittamaa synninpäästöä. Minulla on ihan toisenlainen tapa.

Apt. 13:38

"38. Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen (= Jeesus) kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus"

Joh. 3:16

"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

• Yks uhri
        Melperi1 kirjoitti:

Minä en tarvitse vanhoillislestadiolaisten suorittamaa synninpäästöä. Minulla on ihan toisenlainen tapa.

"38. Olkoon siis teille tiettävä, miehet ja veljet, että hänen (= Jeesus) kauttansa julistetaan teille syntien anteeksiantamus"

"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

Mua on hoidettu just pahan puhumisesta kun oon yrittänyt puuttua pedofiilin toimintaan puhumalla mitä itse oon kokenut hänen taholtaan. Siksi koin tuon saarnan ahdistavana. Ei siinä annettu armoa minulle, että saisin puhua pahasta asiasta niin kuin ne olen omassa elämässä kokenut. Eli siinä suositeltiin salamaan ja suojelemaan väkivallantekijöitä. He aina vetoavat juuri näihin kohtiin tuollaisen puheen jälkeen. Olen joutunut tekemään monta kertaa parannusta "pahan puhumisesta" kun olen yrittänyt suojella lapsia, joita pedofiilin lähellä edelleen on. Mua on myös syytetty katkeraksi ja anteeksiantamattomaksi ja myös niistä olen joutunut nöyrtymään. Keskustelut mitä olen yrittänyt käydä asioiden korjaamiseksi ovat aina vain pahentaneet tilannettani. Mikään ei ole muuttunut. Ja joku kysyi onko mulla joku jolle puhua ... On olen käynyt vuosia terapiassa ja puhunut puhumasta päästyänikin. Olen saanut ammattiapua, mutta ei se riitä kun muuten jään yksin. Miksi te haluatte oman osuutemme kohtaamisesta kääntää ja ulkoistaa heti ammattilaiselle. Kai minäkin olen lähimmäisesi yhtä lailla kuin minua hyväksikäyttänyt arvostettu Rauhanyhdistyksen johtokunnan nokkamies. Ei minulla ole valtaa ja voimia puuttua asioihin jos te kaikki muut vain hehkutatte onneanne ja suljettu silmänne karulta todellisuudelta. Fariseuksia riittää. "Onneksi en ole niin sairas ja traumatisoitunut kuin tuo uhri ja onneksi en ole joutunut niin rankkoihin synteihin kuin tuo pedofiili"

• ei Selma itse
        Melperi1 kirjoitti:

Minä en tarvitse vanhoillislestadiolaisten suorittamaa synninpäästöä. Minulla on ihan toisenlainen tapa.

mieleen tuli kysymys, että onko tapasi tätä tasoa?
        Ovatko myös nämä avaukset sinun helluntailaisen oksentamia?

http://m.suomi24.fi/node/12322599

http://m.suomi24.fi/node/12316442

http://m.suomi24.fi/node/12317985

• Iisak1
        Yks uhri kirjoitti:

Mua on hoidettu just pahan puhumisesta kun oon yrittänyt puuttua pedofiilin toimintaan puhumalla mitä itse oon kokenut hänen taholtaan. Siksi koin tuon saarnan ahdistavana. Ei siinä annettu armoa minulle, että saisin puhua pahasta asiasta niin kuin ne olen omassa elämässä kokenut. Eli siinä suositeltiin salamaan ja suojelemaan väkivallantekijöitä. He aina vetoavat juuri näihin kohtiin tuollaisen puheen jälkeen. Olen joutunut tekemään monta kertaa parannusta "pahan puhumisesta" kun olen yrittänyt suojella lapsia, joita pedofiilin lähellä edelleen on. Mua on myös syytetty katkeraksi ja anteeksiantamattomaksi ja myös niistä olen joutunut nöyrtymään. Keskustelut mitä olen yrittänyt käydä asioiden korjaamiseksi ovat aina vain pahentaneet tilannettani. Mikään ei ole muuttunut. Ja joku kysyi onko mulla joku jolle puhua ... On olen käynyt vuosia terapiassa ja puhunut puhumasta päästyänikin. Olen saanut ammattiapua, mutta ei se riitä kun muuten jään yksin. Miksi te haluatte oman osuutemme kohtaamisesta kääntää ja ulkoistaa heti ammattilaiselle. Kai minäkin olen lähimmäisesi yhtä lailla kuin minua hyväksikäyttänyt arvostettu Rauhanyhdistyksen johtokunnan nokkamies. Ei minulla ole valtaa ja voimia puuttua asioihin jos te kaikki muut vain hehkutatte onneanne ja suljettu silmänne karulta todellisuudelta. Fariseuksia riittää. "Onneksi en ole niin sairas ja traumatisoitunut kuin tuo uhri ja onneksi en ole joutunut niin rankkoihin synteihin kuin tuo pedofiili"

En usko että Mika tarkoitti sitä että uhrit eivät saisi puhua omia kokemuksia toisille ihmisille. Sillä ne eivät ole pahaa puhumista ja musta maalamista. Mutta se että valheita levitellään toisista ihmisistä ja mustamaaltaan toisia, se on kaksi eri asiaa. Jos selittää todelliset asiat miten ne on, ja voi myös kertoa sen että eihmiset ovat jopa tieden tahtoen toimineet väärin. Se ei ole musta maalamista vaan totuuden kertomista. kennenkään ei ole pakko antaa anteeksi jos ei jaksa eikä kykene siiheen. Se ei voi olla synti kenellekkään. Uhreja ei saa missään muodossa pakottamaan antamaan anteeksi pahointekijöille. Jos joskus ajan myötö voi se on eri asia. Mikan saarna oli kohdistettu niille ihmisille, jotka eivät näe että he jatkuvasti toimivat väärin toisia kohtaan.

• Yhdelle uhrille
        Yks uhri kirjoitti:

En ainakaan minä ymmärtänyt saarnaa niin, etteikö tapahtuneista vääryyksistä saisi puhua. Juuri vääryydet täytyykin pystyä nostamamaan keskusteluun. Se ei ole silloin tahallista juoruamista ja toisen mollaamista, vaan se on rakkautta muita kohtaan. Sinun tapauksessa on täysin suotavaa ja inhimillistä että Sinä et pysty tervehtimään kiusaajaasi. Minusta puheessa ei tarkoitettu ollenkaan sinunkaltaisiasi, vaan heitä, jotka ajattelevat itsellään olevan valtaa "seurakunnassa".

Olen ymmärtänyt, että on myös tapahtunut sellaista, että kun joku on pyrkinyt tuomaan vääryyksiä esiin (lestadiolaisuudessa), niin häntä on saatettu jättää tervehtimättä ja häntä on kiusattu. Se puhe oli tarkoitettu lohduttamaan juuri sinunkaltaisiasi sorrettuja ja kiusattuja. Niin minä sen puheen ymmärsin.

Raamatussa on myös kohtia (paavalin kirjeissa), joissa kehotetaan jättämään tiettyjä seurakuntaan kuuluvia tervehtimättä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä olivat henkilöt, jotka elivät julkisesti moraalittomasti tai saarnasivat Jeesusta vastaan. Olen ihmetellyt lestadiolaisuudessa sitä, että kyseiset kohdat Paavalin kirjeissä on nähtävästi käsitettty päinvastaisesti. Useita pedofiileja suojellaan ja pidetään "seurakunnan rakkaudessa", kun taas heidän uhrejaan on saatettu jättää tervhtimättä ja kiusattu. Ja myös heitä, jotka ovat kyselleet opin puhtauden perään, on myös saatettu "hoitaa" ja jättää tervehtimättä.

Voimia Sinulle Yks uhri. Kuuntele puhe vielä kerran ja usko lohdutus Jeesuksen pelastustyöstä. Hienoa että jaksoit nostaa tämänkin puolen tervehtimisestä keskusteluun.

• tarkennusta
        Yhdelle uhrille kirjoitti:

En ainakaan minä ymmärtänyt saarnaa niin, etteikö tapahtuneista vääryyksistä saisi puhua. Juuri vääryydet täytyykin pystyä nostamamaan keskusteluun. Se ei ole silloin tahallista juoruamista ja toisen mollaamista, vaan se on rakkautta muita kohtaan. Sinun tapauksessa on täysin suotavaa ja inhimillistä että Sinä et pysty tervehtimään kiusaajaasi. Minusta puheessa ei tarkoitettu ollenkaan sinunkaltaisiasi, vaan heitä, jotka ajattelevat itsellään olevan valtaa "seurakunnassa".

Olen ymmärtänyt, että on myös tapahtunut sellaista, että kun joku on pyrkinyt tuomaan vääryyksiä esiin (lestadiolaisuudessa), niin häntä on saatettu jättää tervehtimättä ja häntä on kiusattu. Se puhe oli tarkoitettu lohduttamaan juuri sinunkaltaisiasi sorrettuja ja kiusattuja. Niin minä sen puheen ymmärsin.

Raamatussa on myös kohtia (paavalin kirjeissa), joissa kehotetaan jättämään tiettyjä seurakuntaan kuuluvia tervehtimättä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kyseessä olivat henkilöt, jotka elivät julkisesti moraalittomasti tai saarnasivat Jeesusta vastaan. Olen ihmetellyt lestadiolaisuudessa sitä, että kyseiset kohdat Paavalin kirjeissä on nähtävästi käsitettty päinvastaisesti. Useita pedofiileja suojellaan ja pidetään "seurakunnan rakkaudessa", kun taas heidän uhrejaan on saatettu jättää tervhtimättä ja kiusattu. Ja myös heitä, jotka ovat kyselleet opin puhtauden perään, on myös saatettu "hoitaa" ja jättää tervehtimättä.

Voimia Sinulle Yks uhri. Kuuntele puhe vielä kerran ja usko lohdutus Jeesuksen pelastustyöstä. Hienoa että jaksoit nostaa tämänkin puolen tervehtimisestä keskusteluun.

Tarkennus vielä edellä mainittuihin raamatunkohtiin; Johanneksen kirjeessä on mainita tervehtimättäjättämisestä (2. Joh 1 7-10) heitä kohtaan jotka tuovat Kristuksen opetukseen jotain lisää. Paavalin 1. kirjeessä Korinttolaisille luvussa 5 on siveettömyyden tuomitsimisesta ja tervehtimättäjättämisestä.

Jeesus opettaa tervehtimään kaikkia Herran rauhalla (Luukas 10 5-6.) ja olemaan tuomitsematta ketään (Matteus 7).

Raamatunkohtien voidaan ajatella olevan ristiriidassa keskenään. Itse ajattelisin nämä raamatunkohdat siten, että selkeää, ilmeistä ja häikäilemätöntä vääryyttä ei tulisi hyväksyä uskovaisten keskuudessa ja erityisesti opetuksen puhtautta (Kristuskeskeisyyttä) tulisi vaalia. Mutta muutoin muita tulisi kohdella tuomitsematta ja sorretut ja vähäosaiset tulisi kohdella erityisellä rakkaudella.

• lohdutettu

Minä ainakin halusin uskoa

• Yks uhri

Aion kuunnella puheen uudelleen. Voi olla että omien huonojen kokemusten kautta koen saarnan ahdistavana lakina minua kohtaan, kun minua kohtaan on toimittu juuri niin. Minua pidetään epäuskoisena kun en traumojeni takia aina jaksa tulla seuroihin koska joudun kohtaamaan niitä, jotka ovat painostaneet ja kohdelleet väkivaltaisesti minua. Ahdistun myös siitä kun tiedän niin monien toimivan edelleen puhujana vaikka heillä on taustallaan lasten hyväksikäyttöä (omien lastensa) ja kukaan ei puolusta tai usko uhreja kun tuolla puhujalla on enemmän valtaa ja auktoriteettiä. Tunnen henkilökohtaisesti monta uskonsa kieltänyttä tai koko ajan uskonsa kanssa kamppailevaa seksuaalisen hyväksikäytön uhria, joiden hyväksikäytöstä on kulunut sen verran aikaa, ettei niistä enää maallisen lain edessä tulisi mitään tuomiota ja siksi niitä "rikoksia" vähätellään ja esim puhujana toimiva saa edelleen toimia puhujana kun urhria ei uskota. Tämä on karu totuus. Me uhrit emme saa oikeutta. Me joudumme pahimmassa tapauksessa kuuntelemaan seuroissa traumamme aiheuttanutta puhujaa. Ahdistaa, kun en saa puhua näiden toistenkin (ulkopuolella) olevien uhrien puolesta, koska se olisi jo "juoruamista" ja "pahan puhumista". Milloin oikeasti pystytte kohtaamaan minut ja muut hyväksikäytön uhrit. Ei vain yleisellä tasolla?

• Yhdelle uhrille
        Yks uhri kirjoitti:

Aion kuunnella puheen uudelleen. Voi olla että omien huonojen kokemusten kautta koen saarnan ahdistavana lakina minua kohtaan, kun minua kohtaan on toimittu juuri niin. Minua pidetään epäuskoisena kun en traumojeni takia aina jaksa tulla seuroihin koska joudun kohtaamaan niitä, jotka ovat painostaneet ja kohdelleet väkivaltaisesti minua. Ahdistun myös siitä kun tiedän niin monien toimivan edelleen puhujana vaikka heillä on taustallaan lasten hyväksikäyttöä (omien lastensa) ja kukaan ei puolusta tai usko uhreja kun tuolla puhujalla on enemmän valtaa ja auktoriteettiä. Tunnen henkilökohtaisesti monta uskonsa kieltänyttä tai koko ajan uskonsa kanssa kamppailevaa seksuaalisen hyväksikäytön uhria, joiden hyväksikäytöstä on kulunut sen verran aikaa, ettei niistä enää maallisen lain edessä tulisi mitään tuomiota ja siksi niitä "rikoksia" vähätellään ja esim puhujana toimiva saa edelleen toimia puhujana kun urhria ei uskota. Tämä on karu totuus. Me uhrit emme saa oikeutta. Me joudumme pahimmassa tapauksessa kuuntelemaan seuroissa traumamme aiheuttanutta puhujaa. Ahdistaa, kun en saa puhua näiden toistenkin (ulkopuolella) olevien uhrien puolesta, koska se olisi jo "juoruamista" ja "pahan puhumista". Milloin oikeasti pystytte kohtaamaan minut ja muut hyväksikäytön uhrit. Ei vain yleisellä tasolla?

Hurjaa jos puhujina on edellenkin pedofiilejä. Paavalin kirjeiden neuvojen mukaan puhujan tehtävää ei saa hoitaa ihan millainen henkilö tahansa.

1. Tim. 3 Seurakunnan johtajan ominaisuudet
        1 Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön.
        2 Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, [Tit. 1:6-9]
        3 ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa. [2. Tim. 2:24]
        4 Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.
        5 Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?
        6 Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.
        7 Hänen on nautittava myös ulkopuolisten arvonantoa, jottei hänestä puhuttaisi pahaa ja jottei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan.

Puhujat ovat varmasti itse hyvin tietoisia puhujalta vaadituista ominaisuuksista ja raamatunkohdista. Yhden vaimon mies tarkoittaa ilman muuta myös sitä, että lapsiin ei tulisi missään nimessä sekaantua. Omista lapsistaan tulisi pitää hyvää huolta ja pedofilia ei todellakaan ole sitä. Myös muut kuin seurakuntaan kuuluvat tulisi arvostaa häntä myös. Ihmettelen suuresti kuinka joku pedofiili voi vielä tekojensa jälkeen saarnata tuntien varmasti tämänkin raamatunkohdan.

Kuuntelin Mikan saarnan uudemman kerran ja huomion sen seikan että sinunkaltaisesi pahoja kokeneet voivat tulkita saarnan sanoman myös erillä tavalla. Mielestäni narsismi ja pedofiilia ilmiönä tulisi tuntea ja ymmärtää oikeasti, jotta uhreja ja myös tekijöitä voidaan auttaa. Pedofiili tai narsisti harvoin on tekemässä parannusta oikeasta sydämen tahdosta, he käyttävät monesti häikäilemättömästi anteeksiantoa ja uskovaisuutta hyväkseen. He voivat olla myös oikealla asialla anteeksi pyytäessään, mutta se ei vähennä ihmisen pahaa ominaisuutta ilman oikeaa ymmärrystä ja kovaa halua muuttua.

Itse ymmärrän niin, että saarnassa tarkoitettiin pahanpuhujina henkilöitä, joilla ei ole välttämättä sattuneiden asioiden kanssa mitään tekemistä, mutta he ovat mielessään ja yhteisössään sulkeneet juorujen kohteen uskovaisten joukon ulkopuolelle. Liikkuvat juorut voivat olla keksittyjä, jopa anteeksiannettuja ja sovittuja asioita tms Heillä on unohtunut Jeesuksen neuvo; lähesty "langennutta" ensin yksin, sitten kaksin ja jos hän ei vieläkään ymmärrä tekemäänsä pahaa niin kerro vasta sitten seurakunnalle. Käytännössä monesti hypätään suoraan vaiheeseen kolme, eli kerrotaan ensin kaikille muille ja jätetään juorujen kohteelle kokonaan kertomatta.

Pedofiilin uhrin on kuitenkin käytännössä vaikeaa lähestyä tekijää yksin ja ilmiön tuntien se ei ole edes kaikissa tapauksissa järkevää. Mikäli pedofiili selkeästi käyttää anteeksiantoa väärin tai ei myönnä laisinkaan tekojaan, niin silloin täytyykin kertoa muille, jotta pahuutta ei enää tapahtuisi ja uhrit saisivat tarvitsemansa avun. Eli juuri siten kuin itse olet toiminut.

Ajattelen pedofiilien uhrin tarvitsevan paljon huolenpitoa ja rakkautta. Heille on tehty käsittämättömän suuri rikos ja meidän kaikkien vastuulla on heidän auttamisensa ja uusien tapahtumien estäminen.

Itse ajattelen niinkin, että pedofiilillä on yhtälainen oikeus uskoa jos pystyy ja Jeesus on sovittanut synnit hänenkin puolestaan. Tällaisen henkilön auttaminen on kuitenkin ennenkaikkea uusien tapahtumien estämistä. Auttamiseen kuuluu myös ajallinen rangaistus teoista ja vaatimukset tekojen hyvittämisestä.

• Yks uhri

Hurjaa jos puhujina on edellenkin pedofiilejä. Paavalin kirjeiden neuvojen mukaan puhujan tehtävää ei saa hoitaa ihan millainen henkilö tahansa.

1. Tim. 3 Seurakunnan johtajan ominaisuudet
        1 Tämä sana on varma: joka pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, tahtoo jaloon työhön.
        2 Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan, [Tit. 1:6-9]
        3 ei juomiseen taipuvainen, ei väkivaltainen eikä rahanahne, vaan lempeä ja sopuisa. [2. Tim. 2:24]
        4 Hänen on pidettävä hyvää huolta perheestään, kasvatettava lapsensa tottelevaisiksi ja saavutettava kaikkien kunnioitus.
        5 Jos joku ei osaa pitää huolta omasta perheestään, kuinka hän voisi huolehtia Jumalan seurakunnasta?
        6 Hän ei saa olla vastakääntynyt, jotta hän ei ylpistyisi eikä joutuisi tuomittavaksi Paholaisen kanssa.
        7 Hänen on nautittava myös ulkopuolisten arvonantoa, jottei hänestä puhuttaisi pahaa ja jottei hän lankeaisi Paholaisen virittämään ansaan.

Puhujat ovat varmasti itse hyvin tietoisia puhujalta vaadituista ominaisuuksista ja raamatunkohdista. Yhden vaimon mies tarkoittaa ilman muuta myös sitä, että lapsiin ei tulisi missään nimessä sekaantua. Omista lapsistaan tulisi pitää hyvää huolta ja pedofilia ei todellakaan ole sitä. Myös muut kuin seurakuntaan kuuluvat tulisi arvostaa häntä myös. Ihmettelen suuresti kuinka joku pedofiili voi vielä tekojensa jälkeen saarnata tuntien varmasti tämänkin raamatunkohdan.

Kuuntelin Mikan saarnan uudemman kerran ja huomion sen seikan että sinunkaltaisesi pahoja kokeneet voivat tulkita saarnan sanoman myös erillä tavalla. Mielestäni narsismi ja pedofiilia ilmiönä tulisi tuntea ja ymmärtää oikeasti, jotta uhreja ja myös tekijöitä voidaan auttaa. Pedofiili tai narsisti harvoin on tekemässä parannusta oikeasta sydämen tahdosta, he käyttävät monesti häikäilemättömästi anteeksiantoa ja uskovaisuutta hyväkseen. He voivat olla myös oikealla asialla anteeksi pyytäessään, mutta se ei vähennä ihmisen pahaa ominaisuutta ilman oikeaa ymmärrystä ja kovaa halua muuttua.

Itse ymmärrän niin, että saarnassa tarkoitettiin pahanpuhujina henkilöitä, joilla ei ole välttämättä sattuneiden asioiden kanssa mitään tekemistä, mutta he ovat mielessään ja yhteisössään sulkeneet juorujen kohteen uskovaisten joukon ulkopuolelle. Liikkuvat juorut voivat olla keksittyjä, jopa anteeksiannettuja ja sovittuja asioita tms Heillä on unohtunut Jeesuksen neuvo; lähesty "langennutta" ensin yksin, sitten kaksin ja jos hän ei vieläkään ymmärrä tekemäänsä pahaa niin kerro vasta sitten seurakunnalle. Käytännössä monesti hypätään suoraan vaiheeseen kolme, eli kerrotaan ensin kaikille muille ja jätetään juorujen kohteelle kokonaan kertomatta.

Pedofiilin uhrin on kuitenkin käytännössä vaikeaa lähestyä tekijää yksin ja ilmiön tuntien se ei ole edes kaikissa tapauksissa järkevää. Mikäli pedofiili selkeästi käyttää anteeksiantoa väärin tai ei myönnä laisinkaan tekojaan, niin silloin täytyykin kertoa muille, jotta pahuutta ei enää tapahtuisi ja uhrit saisivat tarvitsemansa avun. Eli juuri siten kuin itse olet toiminut.

Ajattelen pedofiilien uhrin tarvitsevan paljon huolenpitoa ja rakkautta. Heille on tehty käsittämättömän suuri rikos ja meidän kaikkien vastuulla on heidän auttamisensa ja uusien tapahtumien estäminen.

Itse ajattelen niinkin, että pedofiilillä on yhtälainen oikeus uskoa jos pystyy ja Jeesus on sovittanut synnit hänenkin puolestaan. Tällaisen henkilön auttaminen on kuitenkin ennenkaikkea uusien tapahtumien estämistä. Auttamiseen kuuluu myös ajallinen rangaistus teoista ja vaatimukset tekojen hyvittämisestä.

Pedofiili ei koskaan itse myönnä olevansa pedofiili. Ei hän hoidettunakaan myönnä mitään, tai myöntää vain juuri sen, mitä ei mitenkään voi kiistää. Ja tämän takia on edelleen puhujina miehiä, jotka ovat kajonneet lapsiin. Hoitavat toiset puhujat uskovat mielummin puhujaa kuin uhria, joka ei miesten seurassa mitenkään pysty kertomaan kaikkea. Valitettavasti tiedän viisi puhujaa, joiden ei pitäisi olla puhujana, vaikka saavatkin joka päivä KAIKKI synnit anteeksi. Tunnen uhrit ja tiedän miten asiat on hoidettu. Ihmettelen edelleen, että miksi nämä asioita hoitavat puhujat eivät kanna vastuutaan. Miksi he salaavat asiat? Jumala näkee näidenkin toiminnan ja uskon, että he joutuvat niistä jollain tavalla vielä vastuuseenkin. Olen yrittänyt hoitaa asioita omalta paikaltani, mutta minua ei kuunnella. "Nämä ovat niin vaikeita asioita"

• Yhdelle uhrille
        Yks uhri kirjoitti:

Pedofiili ei koskaan itse myönnä olevansa pedofiili. Ei hän hoidettunakaan myönnä mitään, tai myöntää vain juuri sen, mitä ei mitenkään voi kiistää. Ja tämän takia on edelleen puhujina miehiä, jotka ovat kajonneet lapsiin. Hoitavat toiset puhujat uskovat mielummin puhujaa kuin uhria, joka ei miesten seurassa mitenkään pysty kertomaan kaikkea. Valitettavasti tiedän viisi puhujaa, joiden ei pitäisi olla puhujana, vaikka saavatkin joka päivä KAIKKI synnit anteeksi. Tunnen uhrit ja tiedän miten asiat on hoidettu. Ihmettelen edelleen, että miksi nämä asioita hoitavat puhujat eivät kanna vastuutaan. Miksi he salaavat asiat? Jumala näkee näidenkin toiminnan ja uskon, että he joutuvat niistä jollain tavalla vielä vastuuseenkin. Olen yrittänyt hoitaa asioita omalta paikaltani, mutta minua ei kuunnella. "Nämä ovat niin vaikeita asioita"

Minä olen sivusta seurannut hyvin läheltä useamman pedofiilin uhrin elämää, siksi tiedän mitä ilmiö tarkoittaa. Pedofilia ilmiön hoitaminen VL-joukossa aiheutti omalta osaltani sen, että ymmärsin uskomisen vapauden ilman VL-yhteisöä. Mielestäni elävä usko ei viihdy siellä, missä vääryyttä on tietoisesti peitelty ja vääryyksiä ei ole korjattu. Muutamat VL-saarnaajat saarnaavat vielä sitä saarnaa, johon haluan uskoa, mutta nämä yksilöt taitavat olla aikamoisen suurennuslasin alla ja kovasti "hoidettuja". Seurakuntanani on tällä hetkellä samalla tavalla uskovat ystäväni.

Toivon kovasti, että saisit toiminnallesi tukea ja että Sinun läheltä löytyisi ihmisiä, jotka ymmärtävät asian. Voi olla että taistelet kuitenkin tuulimyllyjä vastaan. Muista myös terve itsekkyys ja oma jaksaminen. Pedofilia ilmiönä on niin vaikea asia, kuten sen ilmaisit. Sitä on vaikeaa haluta nähdä ja myöntää läheisistään, kaikkein viimeisimpänä varmasti omasta perheestään.

Oletko kysynyt neuvoa esim. Delfins Ry:ltä? Sieltä luulisi löytyvän ainakin asiantutijuutta ja yhteyksiä tukiryhmiin. Mikä onkaan SRK:n perhetyötoiminta? Olisiko tämä sellainen taho, joka hoitaa myös näitä asioita, vai onko se vain paljon kauniita sanoja ilman toimintaa?

• Armo Turmio
        Yks uhri kirjoitti:

ne ovat vaikeita asioita. Mitäpä jos kääntyisit virkavallan puoleen? Asiat tutkittaisiin ja jos syytä löytyy,sitten hutkittaisiin. Eli leivätön pöytä kutsuisi syyllisiä. Jos tietäisin viisi pf-puhujaa,tekisin varmasti tutkintapyynnön. Synti on synti ja sen saa anteeksi. Mutta jos synti on rikos,siitä tulee saada rangaistus myös maallisen tuomioistuimen toimesta.

• Yks uhri

Minä olen sivusta seurannut hyvin läheltä useamman pedofiilin uhrin elämää, siksi tiedän mitä ilmiö tarkoittaa. Pedofilia ilmiön hoitaminen VL-joukossa aiheutti omalta osaltani sen, että ymmärsin uskomisen vapauden ilman VL-yhteisöä. Mielestäni elävä usko ei viihdy siellä, missä vääryyttä on tietoisesti peitelty ja vääryyksiä ei ole korjattu. Muutamat VL-saarnaajat saarnaavat vielä sitä saarnaa, johon haluan uskoa, mutta nämä yksilöt taitavat olla aikamoisen suurennuslasin alla ja kovasti "hoidettuja". Seurakuntanani on tällä hetkellä samalla tavalla uskovat ystäväni.

Toivon kovasti, että saisit toiminnallesi tukea ja että Sinun läheltä löytyisi ihmisiä, jotka ymmärtävät asian. Voi olla että taistelet kuitenkin tuulimyllyjä vastaan. Muista myös terve itsekkyys ja oma jaksaminen. Pedofilia ilmiönä on niin vaikea asia, kuten sen ilmaisit. Sitä on vaikeaa haluta nähdä ja myöntää läheisistään, kaikkein viimeisimpänä varmasti omasta perheestään.

Oletko kysynyt neuvoa esim. Delfins Ry:ltä? Sieltä luulisi löytyvän ainakin asiantutijuutta ja yhteyksiä tukiryhmiin. Mikä onkaan SRK:n perhetyötoiminta? Olisiko tämä sellainen taho, joka hoitaa myös näitä asioita, vai onko se vain paljon kauniita sanoja ilman toimintaa?

Olen ollut yhteyksissä Delfinsiin, Tukinaiseen, viranomaisiin, lastensuojeluun, puhujiin, vanhempiin, uhreihin (joita itsekin olen) ja kaikkiin tahoihin, myös J. Hurtigiin, joiden olen luullut, toivonut tai kuvitellut voivan auttaa. Olen pettynyt oikeastaan kaikkiin muihin, mutta en omiin terapeutteihini ( tosin sielläkin puolella on tullut vastaan monenlaista) ja lähimpiin ystäviini. En olisi ikinä uskonut kuinka tylyjä ja ymmärtämättömiä mm poliisit voivat olla. Melkein jokaisessa tietämässäni tapauksessa asiat ovat rikousoikeudellisesti vanhentuneita, mutta mielestäni niitä ei silti saisi ohittaa ja antaa sellaisten puhujien toimia puhujina, vaikka heistä ei enää voikaan nostaa rikossyytteitä. Oikeuslaitokseen olen myös pettynyt. Suomen oikeuslaitoksen on rikollistensuojelulaitos monissa näissä tapauksissa. Tosin tiedän joitakin, joilla on nyt oikeuskäsittely tulossa ja toivon että edes niissä toteutuisi jonkinlainen oikeus.

Nämä asiat ovat ongelmallista ja koskettavat usein useampaa ihmistä. Yleensä pedofiili on varmistanut selustansa ja hankkinut hyvän maineen, riittävät tukijoukot joka puolelle ja uhri jää yksin kipuineen.

Olen kääntynyt rukouksiin Jumalan puoleen. Ihmisapuun ei ole turvaamista eikä luottamista. Silti edelleen toivon, että meitä uhreja alettaisiin joskus kuunnella myös SRKn taholta ja meille annettaisiin samanlainen äänioikeus kuin mitä Pedofiileillä on ollut tähän asti. Milloin SRK julkaisee kirjan seksuaalisen väkivallan uhrejen kivuista, kertomuksista? Milloin myönnetään, että meitäkin on? Enemmän kuin muutama yksittäinen tapaus?

Milloin saamme hoitoa ja kohtaamista mikä meillekin kuuluisi?

• Yks uhri
        Yks uhri kirjoitti:

Olen ollut yhteyksissä Delfinsiin, Tukinaiseen, viranomaisiin, lastensuojeluun, puhujiin, vanhempiin, uhreihin (joita itsekin olen) ja kaikkiin tahoihin, myös J. Hurtigiin, joiden olen luullut, toivonut tai kuvitellut voivan auttaa. Olen pettynyt oikeastaan kaikkiin muihin, mutta en omiin terapeutteihini ( tosin sielläkin puolella on tullut vastaan monenlaista) ja lähimpiin ystäviini. En olisi ikinä uskonut kuinka tylyjä ja ymmärtämättömiä mm poliisit voivat olla. Melkein jokaisessa tietämässäni tapauksessa asiat ovat rikousoikeudellisesti vanhentuneita, mutta mielestäni niitä ei silti saisi ohittaa ja antaa sellaisten puhujien toimia puhujina, vaikka heistä ei enää voikaan nostaa rikossyytteitä. Oikeuslaitokseen olen myös pettynyt. Suomen oikeuslaitoksen on rikollistensuojelulaitos monissa näissä tapauksissa. Tosin tiedän joitakin, joilla on nyt oikeuskäsittely tulossa ja toivon että edes niissä toteutuisi jonkinlainen oikeus.

Nämä asiat ovat ongelmallista ja koskettavat usein useampaa ihmistä. Yleensä pedofiili on varmistanut selustansa ja hankkinut hyvän maineen, riittävät tukijoukot joka puolelle ja uhri jää yksin kipuineen.

Olen kääntynyt rukouksiin Jumalan puoleen. Ihmisapuun ei ole turvaamista eikä luottamista. Silti edelleen toivon, että meitä uhreja alettaisiin joskus kuunnella myös SRKn taholta ja meille annettaisiin samanlainen äänioikeus kuin mitä Pedofiileillä on ollut tähän asti. Milloin SRK julkaisee kirjan seksuaalisen väkivallan uhrejen kivuista, kertomuksista? Milloin myönnetään, että meitäkin on? Enemmän kuin muutama yksittäinen tapaus?

Milloin saamme hoitoa ja kohtaamista mikä meillekin kuuluisi?

Milloin saamme osallistua asiantuntijoiden ja ammattiauttajien rinnalla keskusteluun, joka meitäkin koskee?

• Yks uhri
        Armo Turmio kirjoitti:

ne ovat vaikeita asioita. Mitäpä jos kääntyisit virkavallan puoleen? Asiat tutkittaisiin ja jos syytä löytyy,sitten hutkittaisiin. Eli leivätön pöytä kutsuisi syyllisiä. Jos tietäisin viisi pf-puhujaa,tekisin varmasti tutkintapyynnön. Synti on synti ja sen saa anteeksi. Mutta jos synti on rikos,siitä tulee saada rangaistus myös maallisen tuomioistuimen toimesta.

Armo Turmiolle:
        Tässä taas annetaan neuvoja kuuntelematta. Johan tuossa yllä kerroin että virkavallan puoleen on käännytty, mutta rikokset ovat vanhentuneita, niistä ei enää voi nostaa rikossyytettä. Ei virkavalta puutu puhujajärjestelyihin.
        Monilla on ihmeellinen kuva siitä, että virkavalta tai ammattiauttajat ovat automaattisesti se taho, joka hoitaa kaikki ikävät ongelmat pois silmistä ja pois mielestä. Ei se niin mene!

• Ihmettelijänä..
        Melperi1 kirjoitti:

Juuri kerroit, että Mikan puhe oli Pyhän Hengen voitelema ja et sittenkään usko !!!

• raitakissa

puhutko totta ,vai feikkaatko.

en kysy siksi,ettei tuokin voisi olla mahdollista,vaan siksi,kun tällä palstalla on välillä feikkaajia ajamassa omia tarkoitusperiään.

• raitakissa

Johtopäätös:
        melperin vastauksesta Selma-Annikille

Saarna sopi melperille ainoastaan siksi,kun siinä annettiin neuvon sanoja myöskin vl-uskoisille.Tämä oli mannaa hänelle. Samathan neuvot sopii myös muille ihmisille (myös melperille.

Katso hirttä omassa silmässäsi,etkä roskaa toisen. Siis,joka ihminen

• Yks uhri

Mulla ei oo tarvetta feikata. En yleensä kirjoittele tänne, mutta nyt tuntuu että ihmisten ylistyksen mitta on tullut täyteen. Jos Pyhä Henki puhuu jonkun ihmisen kautta (vaikkapa raiskatun lähimmäisen) se on yhtä tärkeää kuin että joku sairaalapastori tai muu arvostettu ihminen puhuu. Ihmistä ei tartte korotta. Puhukaa saarnasta ei ihmisestä!

• Yhdelle uhrille
        Yks uhri kirjoitti:

Mulla ei oo tarvetta feikata. En yleensä kirjoittele tänne, mutta nyt tuntuu että ihmisten ylistyksen mitta on tullut täyteen. Jos Pyhä Henki puhuu jonkun ihmisen kautta (vaikkapa raiskatun lähimmäisen) se on yhtä tärkeää kuin että joku sairaalapastori tai muu arvostettu ihminen puhuu. Ihmistä ei tartte korotta. Puhukaa saarnasta ei ihmisestä!

Tuota minäkin olen miettinyt, että tuskinpa puhuja haluaa edes ihmiskunniaa puheestaan, mikäli sydämessä on oikea usko. Kiitos kuuluu Jumalalle, kun raitista saarnaa saarnataan. Mutta sinänsä ymmärrän henkilöitymisenkin. Tarvitaan valtavaa rohkeutta ja tahtoa puhua totuuden puolesta näissä piireissä, jota harvalta puhtaana löytyy. Toivon Mikalle voimia, uskonymmärrystä ja oikeita sanoja tuleviin koitoksiin, koska niitä varmasti tulee olemaan.

• .....
        Yks uhri kirjoitti:

Matt 18.

6. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
        7. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!
        8. Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen.

Kyllähän tuossa kohtaa on ihan selkeä tuomion Sana lapsen pahentajille. Ennen pedofiilitekoa olisi parempi, vaikka pahentaja tekisi itsensä kyvyttömäksi kuin langeta moiseen tekoon. Lapsella ei ole sellaisia lihallisia haluja.

• etsivä-xx
        Yks uhri kirjoitti:

Tällä puheella on ilmeisesti nyt kaksi erilaista tulkintaa kunkin mielentilan pohjalta.
        Sinulla on aivan oikea tunne saarnasta omalle kohdallesi. Olet seksuaalisen hyväksikäytön uhri etkä halua antaa anteeksi etkä tervetiä niitä jota siihen ovat syyllisiä. Se on oikein, uhrilla ei ole mitään pakkoa antaa anteeksi tai hyväksyä. Syntien anteeksiantamus on sitten eri asia kokonaan.

Puheella on sitten toinen sisältö nille jotka ovat kokeneet 1970-luvun kirkkolain ahdistavaksi sekä tervehtimättömyyden erotteluksi, varsinkin jos oma mieli ei ole ollut ulos vanhoillislestadiolaisuudesta. Näille kuulijoille puhe on kuten ketjun alussa todettiin vapauttavaa kuultavaa. On varmasti vaikeaa sinulle eikä sinun tarvitse niin tehdä, mutta jos kykenet ajatteleemaan toisella tavalla rikkirevittyä "rikkihoidettua" ihmistä, mikä siinä puheessa koskettaa häntä, kun hän on se jonka tekemisiä on tarkasteltu ehkä etsimällä etsimällä vikoja.

• lohdutettu
        Yks uhri kirjoitti:

Kuka täällä nyt puhujaa on korottamassa, ei kukaan. Jos puhuja itse haluaisi itseään korottaa olisi hän korostanut seurakuntaa ja SRK:ta. Onneksi tämä puhuja koki saavansa palkkansa herraltamme Jeesukselta eikä SRK:lta ja täten oli enemmän uskollinen herralleen. Ja siitä uskollisuudesta ja tätä kautta tulevista hedelmistä täällä iloitaan.

• näin on

niin myös mellun sydämeen

• raitakissa

Ihmisestä puhuvat ovat täällä pääosin ulkopuolisia.Se täytyy ottaa huomioon yks uhri. Tarkennuksena vain,jos et tunne tätä palstaa hyvin.

• Martti /)

Onko tämä yli-Kiimingin entisen kirkkoherra Martti Kallungin poika?

• Ylikiiminkinen sisar

En muista, olikohan yhden pojan nimi Ilari??

• Vanhin poika

Erään kirjallisen tiedon mukaan, on Martti Kallunkin poika.

• ikynu

Srk:n johtokunta puuttuu tuollaiseen saarnaan, hyllyttää puhujan. Tässä valtakunnassa ei edes Kristusta nosteta Srk:n yli, loppuu tuollainen savikielinen soperrus, raavon raato ja ruton rutto.

• Nääin se menee

Eihän nyt SRK voi jäädä huonommaksi kuin Kristus, sehän ois vastoin kaikkea opetusta.

• turhaan

eläpäs jauha sontaa

• Yks uhri

Seksuaalirikokset lapsia ja nuoria kohtaan eivät ole "julkista siveettömyyttä" vaan ne ovat juuri syntejä, joiden ilmituloon menee aikaa vuosia ja joskus vuosikymmeniä. Jos omat vanhemmat käyttävät lapsiaan hyväksi, lapselle se on "normaalia" elämää niin kauan kunnes hän pääsee aikuistumaan, irti vanhemmistaan ja jossain vaiheessa traumat puskevat pintaan, vaikka niitä olisi joka ikisen raiskauksen jälkeen evankeliumilla painettu armonmereen. Ei lapsi osaa erottaa "pieniä" ja suuria syntejä. Aikuisella on valta.
      Asiat ovat uhrille sen verran vaikeita, että hoitokokoukset, joita näiden asioiden tiimoilta järjestetään kääntyvät aina paatuneen rikollisen eduksi, joka ei omasta mielestään ole tehnyt mitään väärää. Uhri ei uskalla tai pysty puhumaan kokemuksistaan vaikka haluaisikin tulla kuulluksi. Muut uskovat mieluummin julkikuvaltaan maineettomaan uskovaiseen kuin rikkinäiseen ja mielisairaalta vaikuttavaan uhriin. Tämä on myös karua todellisuutta. Ei näitä asioita hoideta edelleenkään oikein. Milloin SRK antaa meidän uhrien puhua? Milloin me ollaan olemassa IHMISINÄ tasavertaisina muiden kanssa?

• Yks uhri

Tarkoitin moitteettomaan vaikka kirjoitin maineettomaan.
        On ahdistavaa kuunnella mitä kaikkea on tehty SRKn taholta kun tietää todellisuuden ihan omakohtaisesti.
        On ahdistavaa kuunnella muiden hurskastelua vieressä kun ihmiset puhuvat etteivät ole kohdanneet yhtään hyväksikäytttötapausta tai uhria. Saatan olla yksi porukassa, joka kuuntelen mitä muut kauhistelevat. En uskalla paljastaa itseäni omien huonojen kokemusteni vuoksi, mitä avoimuudesta on seurannut. Minua ei enää sen jälkeen ole useimmille ihmisille, minua aletaan karttaa ja jättää kutsumatta tilaisuuksiin, mihin ennen olen kelvannut.

• 10 + 1

Sen kun puhut tässä ja nyt. Siitä vaan, jos siltä tuntuu.

• puolustaja
        Yks uhri kirjoitti:

Tarkoitin moitteettomaan vaikka kirjoitin maineettomaan.
        On ahdistavaa kuunnella mitä kaikkea on tehty SRKn taholta kun tietää todellisuuden ihan omakohtaisesti.
        On ahdistavaa kuunnella muiden hurskastelua vieressä kun ihmiset puhuvat etteivät ole kohdanneet yhtään hyväksikäytttötapausta tai uhria. Saatan olla yksi porukassa, joka kuuntelen mitä muut kauhistelevat. En uskalla paljastaa itseäni omien huonojen kokemusteni vuoksi, mitä avoimuudesta on seurannut. Minua ei enää sen jälkeen ole useimmille ihmisille, minua aletaan karttaa ja jättää kutsumatta tilaisuuksiin, mihin ennen olen kelvannut.

Voimia! Kannattaa hakeutua ammattiauttajalle puhumaan noista asioista. Pääset puhumaan niistä eikä tarvi pelätä torjumista. Halutessasi pääset sitä kautta myös vertaistuen piiriin.

kamalaa, että sinut vaiennetaan ja joudut pyytelemään anteeksi, vaikka sinä olet se jota pitäisi kuunnella ja tukea. Tätä se "uhrin tukeminen" vl-piireissä valitettavasti on ja sen takia useimmat hyväksikäytetyt jättävät vl-piirit. Ulkopuolelta löytyy kyllä ymmärrystä ja tukijoita. Näin se liikkeen maine ei ainakaan puhdistu ettei uskalleta kohdata uhria. Pidetään vain kulisseja yllä.

Voimia taisteluusi. Älä vaikene!

• Yks uhri
        10 + 1 kirjoitti:

Sen kun puhut tässä ja nyt. Siitä vaan, jos siltä tuntuu.

Kuuntelin uudelleen Kallungin saarnan. Mulla jäi silloin seurakentällä mieleen voimakkaimmin tämä kohta " Kun me muistelemme ja muistamme kuinka paljon minua on rakastettu ja kuinka paljon minä olen saanut anteeksi, emmekö mekin halua antaa meidän veljillemme ja sisarillemme heidän vähäiset rikkomukset anteeksi. Toki rikkomukset voivat olla raskaitakin, mutta saamme pyytää ja rukoilla voimaa anteeksiantamukseen"

Tämän koin vaatimuksena ja vaativana. Esim. omalla kohdallani raskaat rikokset on kuitattu evankeliumilla, syyllisyyden ja vastuun kantajaksi toisen rikoksista jäin minä. Ellen minä kanna vastuuta, kukaan ei kanna minusta vastuuta eikä muista uhreista. Olen antanut anteeksi, mutta samalla minua on vaadittu vaikenemaan anteeksiannetuista synneistä. Olen kantanut taakkaa ja huolta hyväksikäyttäjän lähellä olevista lapsista pari vuosikymmentä yksin (koska en ole saanut puhua asioista) ja osin siksi sairastuin lopulta uupumukseen ja nyt kun olen kertonut hyväksikäyttäjän ja mahdollisten uusien uhrien lähellä oleville aikuisille omasta kokemuksestani, että osaisivat suojella lapsia, olen joutunut vielä pahemman painostuksen alaiseksi usean ihmisen taholta. Tämä puhuminen on ollut "syntiä" jota minä en olisi saanut tehdä. Minua on pidetty katkerana ja anteeksiantamattomana. Minua on sanottu hyväksikäyttäjän ja suvun mustamaalaajaksi ja heidän kärsimystensä aiheuttajaksi. Minua on vaadittu ottamaan lääkitys, vaikka olen kulkenut vuosikausia terapiassa eikä kukaan ammattiauttaja ole vaatinut minua lääkityksen alle, vaan ovat sitä mieltä, että traumat voidaan purkaa paremmin tapauksessani ilman lääkitystä. Ilman terapiaa olisin luultavasti vaiennut asioista iäksi. Terapian avulla rohkaistuin puhumaan ja tajusin, että hyväksikäyttö voi edelleen olla totta jonkun muun hyväksikäyttäjän lähellä olevan lapsen elämässä. Minulle on sanottu ammattiauttajien taholta, että lääkitys vain pahentaisi ja estäisi asioiden käsittelyä. Olen toimintakykyinen terapian avulla, työelämässäkin. Vl ihmisten kohtaamattomuus, julmuus ja kovuus minua kohtaan kuitenkin satuttaa koko ajan. Näin se myös raskauttaa uskonelämääni ja toipumistakin. Muut antavat helposti neuvoja minua kuulematta ja kohtaamatta. Tosin he tekevät sen usein vain siksi, että eivät itse halua miettiä omaa osuuttaan asioissa.

Minusta sellainen välinpitämättömyys ei kuitenkaan kumpua kristillisestä rakkaudesta. He eivät uskalla nähdä mitä itse ovat jättäneet tekemättä, miten itse ovat suhtautuneet lapsiin tai nyt jo aikuisiin uhreihin. Moni ei halua menettää idyllistä kuvaa puhujista ja johtokunnista, jonka väistämättä menettää, jos kuulee näistä asioista ja asioiden hoidosta. Moni joutuu vakavaan uskonkriisiin alkaessaan pohtia, mihin oikeastaan lopulta uskookaan. Jos on tottunut uskomaan sellaisenaan kaiken mitä puhujanpöntöstä saarnataan, on vaikeaa kohdata se, että kaikki totuus ei tulekaan sieltä, vaan osa käyttää sitäkin tehtävää vain asemaansa pönkittämiseen ja rikostensa piilossa pitämiseen.

Kuitenkin nyt kun kuuntelin saarnan uudelleen rauhassa, koin sen ehkä armollisempana kuin ensimmäisellä kerralla. Vaikka edelleen koen, että jäin hieman pelokkaana sivuun katselemaan. Minä tarvitsisin niin pieninä murusina ja niin kohdalleni annettuna rohkaisun ja lohdun sanoja, että uskaltaisin sen vastaanottaa puheesta. Silti uskon ja tiedän, että Kristus ei hylkää eikä torju, kuten Kallunkikin saarnassaan sanoi. Ehkä se kohta puheessa oli eniten evankeliumia juuri minulle. Onneksi minulla on muutama ystävä, jotka ovat jaksaneet kuunnella ja siunata silloinkin kun minä en enää jaksaisi uskoa enkä elääkään.

• Yks uhri
        puolustaja kirjoitti:

Voimia! Kannattaa hakeutua ammattiauttajalle puhumaan noista asioista. Pääset puhumaan niistä eikä tarvi pelätä torjumista. Halutessasi pääset sitä kautta myös vertaistuen piiriin.

kamalaa, että sinut vaiennetaan ja joudut pyytelemään anteeksi, vaikka sinä olet se jota pitäisi kuunnella ja tukea. Tätä se "uhrin tukeminen" vl-piireissä valitettavasti on ja sen takia useimmat hyväksikäytetyt jättävät vl-piirit. Ulkopuolelta löytyy kyllä ymmärrystä ja tukijoita. Näin se liikkeen maine ei ainakaan puhdistu ettei uskalleta kohdata uhria. Pidetään vain kulisseja yllä.

Voimia taisteluusi. Älä vaikene!

Kiitos puolustaja. Ulkopuolella liikeen minullakin on vertaistukea ja ystäviä, mutta on myös muutama ystävä liikkeen sisäpuolella. Saan myös ammattiapua usealta eri taholta. En aio vaieta, vaikka toisinaan tuntuu, että helpommalla ihmisten maailmassa pääsisi, mutta itsensä kanssa niin ei jaksa elää. Epärehellisyyden ja vääryyden näkeminen tuntuu pahalta ja sen hiljaisuudella hyväksyminen väärältä.

• etsivä-xx
        Yks uhri kirjoitti:

Kuuntelin uudelleen Kallungin saarnan. Mulla jäi silloin seurakentällä mieleen voimakkaimmin tämä kohta " Kun me muistelemme ja muistamme kuinka paljon minua on rakastettu ja kuinka paljon minä olen saanut anteeksi, emmekö mekin halua antaa meidän veljillemme ja sisarillemme heidän vähäiset rikkomukset anteeksi. Toki rikkomukset voivat olla raskaitakin, mutta saamme pyytää ja rukoilla voimaa anteeksiantamukseen"

Tämän koin vaatimuksena ja vaativana. Esim. omalla kohdallani raskaat rikokset on kuitattu evankeliumilla, syyllisyyden ja vastuun kantajaksi toisen rikoksista jäin minä. Ellen minä kanna vastuuta, kukaan ei kanna minusta vastuuta eikä muista uhreista. Olen antanut anteeksi, mutta samalla minua on vaadittu vaikenemaan anteeksiannetuista synneistä. Olen kantanut taakkaa ja huolta hyväksikäyttäjän lähellä olevista lapsista pari vuosikymmentä yksin (koska en ole saanut puhua asioista) ja osin siksi sairastuin lopulta uupumukseen ja nyt kun olen kertonut hyväksikäyttäjän ja mahdollisten uusien uhrien lähellä oleville aikuisille omasta kokemuksestani, että osaisivat suojella lapsia, olen joutunut vielä pahemman painostuksen alaiseksi usean ihmisen taholta. Tämä puhuminen on ollut "syntiä" jota minä en olisi saanut tehdä. Minua on pidetty katkerana ja anteeksiantamattomana. Minua on sanottu hyväksikäyttäjän ja suvun mustamaalaajaksi ja heidän kärsimystensä aiheuttajaksi. Minua on vaadittu ottamaan lääkitys, vaikka olen kulkenut vuosikausia terapiassa eikä kukaan ammattiauttaja ole vaatinut minua lääkityksen alle, vaan ovat sitä mieltä, että traumat voidaan purkaa paremmin tapauksessani ilman lääkitystä. Ilman terapiaa olisin luultavasti vaiennut asioista iäksi. Terapian avulla rohkaistuin puhumaan ja tajusin, että hyväksikäyttö voi edelleen olla totta jonkun muun hyväksikäyttäjän lähellä olevan lapsen elämässä. Minulle on sanottu ammattiauttajien taholta, että lääkitys vain pahentaisi ja estäisi asioiden käsittelyä. Olen toimintakykyinen terapian avulla, työelämässäkin. Vl ihmisten kohtaamattomuus, julmuus ja kovuus minua kohtaan kuitenkin satuttaa koko ajan. Näin se myös raskauttaa uskonelämääni ja toipumistakin. Muut antavat helposti neuvoja minua kuulematta ja kohtaamatta. Tosin he tekevät sen usein vain siksi, että eivät itse halua miettiä omaa osuuttaan asioissa.

Minusta sellainen välinpitämättömyys ei kuitenkaan kumpua kristillisestä rakkaudesta. He eivät uskalla nähdä mitä itse ovat jättäneet tekemättä, miten itse ovat suhtautuneet lapsiin tai nyt jo aikuisiin uhreihin. Moni ei halua menettää idyllistä kuvaa puhujista ja johtokunnista, jonka väistämättä menettää, jos kuulee näistä asioista ja asioiden hoidosta. Moni joutuu vakavaan uskonkriisiin alkaessaan pohtia, mihin oikeastaan lopulta uskookaan. Jos on tottunut uskomaan sellaisenaan kaiken mitä puhujanpöntöstä saarnataan, on vaikeaa kohdata se, että kaikki totuus ei tulekaan sieltä, vaan osa käyttää sitäkin tehtävää vain asemaansa pönkittämiseen ja rikostensa piilossa pitämiseen.

Kuitenkin nyt kun kuuntelin saarnan uudelleen rauhassa, koin sen ehkä armollisempana kuin ensimmäisellä kerralla. Vaikka edelleen koen, että jäin hieman pelokkaana sivuun katselemaan. Minä tarvitsisin niin pieninä murusina ja niin kohdalleni annettuna rohkaisun ja lohdun sanoja, että uskaltaisin sen vastaanottaa puheesta. Silti uskon ja tiedän, että Kristus ei hylkää eikä torju, kuten Kallunkikin saarnassaan sanoi. Ehkä se kohta puheessa oli eniten evankeliumia juuri minulle. Onneksi minulla on muutama ystävä, jotka ovat jaksaneet kuunnella ja siunata silloinkin kun minä en enää jaksaisi uskoa enkä elääkään.

Olet kuvannut tuntojasi. Rohkea kun tekee sen täällä. Uskon että kohta jonka olet kuunnellut ja sanonut että ahdisti on todellakin sellainen kohta.

Anteeksiantamus ei voi olla vaatimus toiselta ihmiseltä silloin kun kyseessä on esim pedofilia. Asiat tulevat Jumalalta ja Jumalan sanasta sellisena kuin hän sen oikeaksi näkee. Sellaista kuvaa koko se tarina mikä on taustalla tässä jakeessa, mutta siinä Jumala oli tehnyt työtään ja asia nousi siitä, oli sen asian oikea aika. On vaikea kuvata toiselle sitä tunnetta mikä ihmiselle tulee, kun Jumala poistaa ihmiseltä sen katkeruuden tunteen niin että sitä ei enää voi palauttaa mieleen muistijälkenä menneisyydestä, se vain on sulanut pois.
        1. Moos. 50:20
        Te kyllä tarkoititte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi. Hän antoi tämän kaiken tapahtua, jotta monet ihmiset saisivat jäädä henkiin. [1. Moos. 45:5]

• kiinnostus heräsi

Pitääpä kuunnella jossain vaiheessa se saarna, kun Melperi sitä kehui. Mikä siinä oli väärää, joka sai Melperin kehumaan? Vai tulkitsiko Melperi vain korvasyyhynsä mukaan Pyhän Hengen johtaman saarnan? Näihin kysymyksiin saan vastauksen, kun kelaan saarnan ja kuuntelen sen.

• ainut, jota ei koske

"Hän otti esille mm. toisista ihmisistä juoruamisen ja selän takana puhumisen."

Onkohan Melperi ainut ihminen maan päällä, jolle ei ole syntiä juoruta ja puhua pahaa vl:ista selän takana?

• Hauhau5

Taisi puhe puhutella Melperi1.n. Odottelen vastaustasi tuolla toisessa ketjussa.

Melperi1
      13.8.2006 12:01
      0
      Sulje
      Vähän naurattaa
      kun huomasin, että Moppi on poistanut tästä ketjusta muutaman saman vl-rakkikoiran kommentin. Kyseinen tyyppi kirjoittelee täysin asiattomia kommentteja, jotka eivät liity palstan teemaan vaan palstan kirjoittajiin (mm. minuun). Sattumalta tunnistan tämän rakkikoiran, vaikka hän ei kirjoita omalla vakionimimerkillään. Olen jopa nähnyt tämän rakkikoiran omin silmin. :)) "

• lohduttunut

Varmasti puhutteli, elävä Jumalan sana ei jätä ketään ulkopuolelle.

• lohduttunut

• ihmettelevä
        lohduttunut kirjoitti:

Mitä jos keskustelisitte henkilökohtaisesti ei yleisellä palstalla olisi se paljon rakentavampaa.kun lähimmäisen kohtaa kasvotusten asiat tulee oikeaan mittasuhteeseen.jos ei pysty keskustelemaan menee ammatiauttajalle.kun elämässä kohtaa jotain väärää se vie aikaa toipumiseen tulee ensin viha ja sitten suru.joissakin asioissa ja tilanteissa edellä mainittu puhui lääkkeistä ne ovat useasti tarpeen.paras yhdistelmä lääke ja terapia ja vielä ns.trauma tai kriisiterapia.mutta yleensäkään näin yleisellä palstalla ei kannata omaa pahaa oloa purkaa.koska asiat voi käsittää niin väärin ja on monenlaista eritavalla ajattelevaa ihmistä se vain repii itseään.täältä harvoin löytää sellaista lähimmäistä.

• Yks uhri
        ihmettelevä kirjoitti:

Mitä jos keskustelisitte henkilökohtaisesti ei yleisellä palstalla olisi se paljon rakentavampaa.kun lähimmäisen kohtaa kasvotusten asiat tulee oikeaan mittasuhteeseen.jos ei pysty keskustelemaan menee ammatiauttajalle.kun elämässä kohtaa jotain väärää se vie aikaa toipumiseen tulee ensin viha ja sitten suru.joissakin asioissa ja tilanteissa edellä mainittu puhui lääkkeistä ne ovat useasti tarpeen.paras yhdistelmä lääke ja terapia ja vielä ns.trauma tai kriisiterapia.mutta yleensäkään näin yleisellä palstalla ei kannata omaa pahaa oloa purkaa.koska asiat voi käsittää niin väärin ja on monenlaista eritavalla ajattelevaa ihmistä se vain repii itseään.täältä harvoin löytää sellaista lähimmäistä.

Tätä ihmettelevän neuvoa en ymmärrä. Piilotettua rakkauden neuvon kaapuun puettua vaientamista. Näistä asioista ei ole sopivaa puhua, jollekin voi tulla paha mieli. Miksi itse olet tällä palstalla antamassa kasvottomana ja nimettömänä neuvoja pyytämättä.

• palstaa lukeneena
        Yks uhri kirjoitti:

Tätä ihmettelevän neuvoa en ymmärrä. Piilotettua rakkauden neuvon kaapuun puettua vaientamista. Näistä asioista ei ole sopivaa puhua, jollekin voi tulla paha mieli. Miksi itse olet tällä palstalla antamassa kasvottomana ja nimettömänä neuvoja pyytämättä.

Olet katkera ihminen!!!

• Yks uhri
        palstaa lukeneena kirjoitti:

Olet katkera ihminen!!!

Kiitos tuomiosta. Kiitos rakkaudesta. Siksihän minua ei tarvitse kuunnella, auttaa, kohdata.

• etsivä-xx
        Yks uhri kirjoitti:

Kiitos tuomiosta. Kiitos rakkaudesta. Siksihän minua ei tarvitse kuunnella, auttaa, kohdata.

Tällä palstalla tulet haavoitetuksi. Katkeruudesta kirjoittava lienee viimeaikaisia kirjoituksia seurannut ja siksi leimaa sinut katkeraksi vain haavoittaakseen. Tuskin hyväksikäytetty haluaa myöskään niitä posliinikirjoituksia joita täällä on. Täällä ei ole aitoa myötäelämistä. Toivot että sinua kuultaisiin, autettasiin ja kohdattaisiin. Täällä se ei oikein onnistu, Jos luet täällä miltei mitä ketjua tahansa voit sen todeta. Suomi24 ei lestadiolaisten osalta ele enää sellainen vertaistukipalsta kuin se on ollut vuosina 2004-2009. Mobin palstan keskustelu kuoli ja siirtyi kaiketi suljetuille facebook ryhmille. Kaikkein vanhoillisin siipi siirtyi vl-foorumille. Yleisluterilainen keskustelu siirtyi kirkko-kuulolla palstalle.

• Sinulle "Yksi uhri"
        Yks uhri kirjoitti:

Pedofilian käsitys ja käsittely VL-yhteisössä on ollut ja on kokonaan väärin. Kysymys on uhreista. Heidän ei tarvitse antaa anteeksi ja unohtaa, mitä pedofiili on heille tehnyt. Pedofiilin on törkeää kätkeä rikoksensa, vanhentunutkin anteeksiannon taakse. Häpeällistä. Kaikki tällainen toiminta on vienyt uskon luottamusta monilta - eikä ihme. "Yksi uhri" saadaksesi vapautta aukaise asia vielä kerran. Kerro kuka tai ketkä ovat pedofiileja. Pedofiili on aina pedofiili ja heitä tuleekin karttaa. Kukaan ei saa olla puhuja!

Jos joku sanoo, että kirjoitan katkerasti, tuomitsevasti tai hyökkäävästi, niin sanokoon. Sellainen potaska osoittaisi, ettei ko ihmisellä ole tajuakaan ihmisenä olemisesta eikä Jeesuksen sanoista: "Parempi olisi, jos myllynkivi..." Siis: parempi kuin olla pedofiilina, koska tuota merkkiä kukaan ei saa pois itsestään koskaan. Suomen laki on ollut suosiollinen, mutta ei ole jatkossa.

Tutkijat eivät ole voineet paljastaa nimiä. Nyt on uhrien se tehtävä. En tarkoita, että tänne palstalle, vaan viranomaisille. Jos VL-yhteisössä on näinkin paljon (>150) pedofiilia, on liiike mätänemässä, jos asiaa ei kohdata ja anneta uhreille ääntä.

Tapasin yhden pf-miehen seuroissa. En tiennyt hänestä, mutta aavistin ja siirryin toiseen pöytään. Oli pöyrisityttävää nähdä äijän iloiset kasvot. Aina seuroissa ja kukaan ei sanonut mitään, mutta kylläkin hänestä oli varoitettu. Miksi nämä "läjät" istuvat lähes henkselit paukkuen seuroissa. Kokevatko he tehneensä urotyön raiskatessaan ja osoittaneet jotain machoilua. Tekisi meleni sanoa, että hävetkää ja kuunnelkaa nettiseuroja. Olette häiriöksi seuroissa.

"Yksi uhri" ymmärrän tunteesi ja kipusi. Jos asiaa ei nosteta oikeasti esille ja panna noita pedofiileja aisoihin ja istumaan, näivettyy vl-usko omaan mahdottomuuteensa. Uskovaisia on paljon, mutta paljon on niitä, jotka eivät kestä ajatella olevansa samassa "ruokapöydässä" rikoksen tekijän kanssa. Me emme ole jumalia, joten meillä on ihmisen tunteet ja harmistukset.

Mikään anteeksipyytäminen tai anteeksiantaminen ei ole ratkaisu! Jos sinua vähätellään, kysy onko siis sama, että tappajan tuomioksi riittää, että pyytää anteeksi. Kysymys on paljon samankaltasesta rikoksesta, paitsi, että sinä joudut kärsimään loppuikäsi.

Toista: moni saaattaa syyttää minua tästä kirjoituksesta. Ennen kuin alat laukoa mahdollisesti ikäviä ja loukkaavia sanoja, mieti: "Mitä on lähimmäisen rakkaus uhreja kohtaan." Pedofiilit ovat saaneet osakseen rakkautta monin verroin. Uhrit elävät jokapäiväisessä ihmettelyssä ja jopa itsesyytöksissä.

Anteeksi anto tulee Jumalalta, jos Hän näkee sen tarkoitukselliseksi näille pedofiileille. Järjestys on kuitenkin se, että ensi rikoksen tunnustus ja sitten anteeksipyytäminen - laajasti, ei vain supattaen sitä pienen uhrin korvaan!

Olisi aika lopettaa tällä palstalla asian käsittely ja siirtää tämä roska sinne, missä asiat voidaan ratkaista - en tarkoita SRK:ta, joskin senkin on tehtävä osuutensä, kuten uusi puheenjohtaja on välittävästi jo osoittanut asian olevan kauhean ja uhreille pahin.

• 4440333

### Olet katkera ihminen!!! ###

Tarkoitat tietysti nim. "Ihmettelevää"! No se on ihan oikein!

• palstaa lukeneena

Vastaus oli olet katkera ihminen eli hänelle joka vastasit ja kommentoit ihmettelevän meilipidettä.olet kokenut vääryyttä mutta, olet myös katkera!!!!ja kovasti.

• puolustaja
        palstaa lukeneena kirjoitti:

Vastaus oli olet katkera ihminen eli hänelle joka vastasit ja kommentoit ihmettelevän meilipidettä.olet kokenut vääryyttä mutta, olet myös katkera!!!!ja kovasti.

Mitä pahaa on katkeruudessa? Joskus on ihan oikeutettua ollakin katkera, kuten tässä tapauksessa. En väitä, että yks uhri olisi katkera, mutta jos olisikin, niin ihan syystä. Lopettakaa toisten kokemusten mitätöinti. Uhri ei ole syyllinen, joten haukut nyt väärää puuta. Jos huonoista kokemuksista ei puhuta, niin varmaa on ainakin ettei mikään muutu. Hyvä, että jotkut uskaltavat tuoda kokemuksensa esiin. Ehkä joku potentiaalinen pedofiili tajuaa edes kiinnijäämisen pelossa jättää halunsa toteuttamatta. Ja joku arempi uhri voi saada lohtua siitä, ettei ole ainoa.

• puolustaja kirjoitti:

Mitä pahaa on katkeruudessa? Joskus on ihan oikeutettua ollakin katkera, kuten tässä tapauksessa. En väitä, että yks uhri olisi katkera, mutta jos olisikin, niin ihan syystä. Lopettakaa toisten kokemusten mitätöinti. Uhri ei ole syyllinen, joten haukut nyt väärää puuta. Jos huonoista kokemuksista ei puhuta, niin varmaa on ainakin ettei mikään muutu. Hyvä, että jotkut uskaltavat tuoda kokemuksensa esiin. Ehkä joku potentiaalinen pedofiili tajuaa edes kiinnijäämisen pelossa jättää halunsa toteuttamatta. Ja joku arempi uhri voi saada lohtua siitä, ettei ole ainoa.

"Mitä pahaa on katkeruudessa? Joskus on ihan oikeutettua ollakin katkera, kuten tässä tapauksessa."

Katkeruus syö eniten ihmistä itseään. Jos mistä, niin katkeruudesta pitäisi päästä eroon.

Annat miesparka täysin vääriä neuvoja.

Hebr. 12:15

"15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi"

Apt. 8:

"21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
        22. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
        23. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."

• puolustaja
        Melperi1 kirjoitti:

"Mitä pahaa on katkeruudessa? Joskus on ihan oikeutettua ollakin katkera, kuten tässä tapauksessa."

Katkeruus syö eniten ihmistä itseään. Jos mistä, niin katkeruudesta pitäisi päästä eroon.

Annat miesparka täysin vääriä neuvoja.

Hebr. 12:15

"15. ja pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, "ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä", ja monet sen kautta tule saastutetuiksi"

Apt. 8:

"21. Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
        22. Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
        23. Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."

Puhun katkeruudesta normaalina inhimillisenä tunteena. Kyllä kai ihminen tuntea saa, ja puhua tunteistaan? Yks uhri ei ole sanonut olevansa katkera ja kuitenkin hänet sellaiseksi leimattiin. Uskonnollisesti katkeruus on hyvin voimakkaasti värittynyt käsite. Jos joltakin vaikka pyromaani polttaisi talon ja kaikki menisi, niin eikö ihminen saisi tuntea katkeruutta siinä, missä myös surua ja vihaa? Kun tunnistaa ja moninaiset tunteensa (myös katkeruuden), niin niitä voi käsitellä ja niistä voi päästä yli. Ihminen voi olla hetkellisesti katkera olematta sitä lopun ikäänsä. Tunteiden tunnistaminen ja käsitteleminen auttaa ihmistä kehittymään ja selviytymään monenlaisista kokemuksista. Kannustan tuntemaan.

Nähtävästi meillä on eri käsitys "katkeruudesta". On röyhkeää mitätöidä toisen tunteet ja kokemukset toteamalla, että katkera on. Se, että puhuu huonoistakin kokemuksista, ei tarkoita, että kyseinen henkilö on automaattisesti "katkera".

• Hyvä Mika

Upeaa Mika upeaa. Usko tähän liikkeeseen palaa tällaisten aitojen ja rohkeiden toimesta. Upeaa, upeaa.

• voi voi

On tämä niin säälittävää nämä keskustelut näillä palstoilla.empä muuta kertaa näitä lue.voi teitä ihmisparat,kun elämässä ei muuta kuin jauhaa yleisesti pahaa oloa täällä.ilmeisesti ei ole muita apukeinoja kun on paha olla.:):)

• Saa uskoa
        voi voi kirjoitti:

On tämä niin säälittävää nämä keskustelut näillä palstoilla.empä muuta kertaa näitä lue.voi teitä ihmisparat,kun elämässä ei muuta kuin jauhaa yleisesti pahaa oloa täällä.ilmeisesti ei ole muita apukeinoja kun on paha olla.:):)

Myös Mika Kallunkin saarna suviseuroista on tuttua ja turvallista Jumalansanaa! Kuunnelkaa rakkaat ystävät se ajatuksen kanssa ja rukoilkaa Jumalalta oikeaa mieltä ja ymmärrystä.

• nju-gfd

Olen samaa mieltä!

• 39+77

### Myös Mika Kallunkin saarna suviseuroista on tuttua ja turvallista Jumalansanaa! Kuunnelkaa rakkaat ystävät se ajatuksen kanssa ja rukoilkaa Jumalalta oikeaa mieltä ja ymmärrystä. ###

Aivan oikein : Oli tuttua ja turvallista Jumalansanaa, mitä harvoin seuroissa kuulee, kun siinä on niin paljon yhdistettynä korvasyyhyyn sopivaa SRK-oppia.

SRK:lla ei ole valtaa määritellä, missä on Pyhä Henki ja mistä tulee ja mihin menee.

• Eläväksi tekevä

Se on vain niin, että Pyhän Hengen vaikutuksesta puhujan puhuma Raamatun sana tulee eläväksi, niin että se yltää kuulijan sydämmeen saakka, jos vain kuulijalla on kuuleva korva ja kätkevä sydän.

• palstaa lukeneena

Kuulehan Melberi 1 olen kylläkin nainen en mies kuten väität.En kylläkään hyväksy vääriä tekoja enkä hyväksikäyttöä missään suhteessa.Mutta jos asioita ei pysty eikä voi käsitellä hänestä tulee katkera.täältä keskustelupalstoilta ei oikeaa apua löydy.se tulee hakea muualta.täältä haetaan sääliä.

• Sydämenkristitty

Palasin taas vuosien jälkeen tälle palstalle googlettaessani Kallungin suviseurapuhetta, lähettääkseni sen linkkinä ystävälleni. Luettuani viestiketjun loppuun minua alkoi masentaa. VL-uskonsa kieltäneenä, mutta ajoittain kovasti kaipuuta tuntevana en voi ymmärtää. Minkälaiset tarkoitusperät keskustelijoilla on - mistä tämä keskustelun henki ja asenne kumpuaa?

Avatkaa ihmiset silmänne ja lopettakaa parjaaminen ja arvottaminen. Jumala on meille kaikille yhteinen ja hyvä - me ihmiset mm. näillä palstoilla olemme se paha.

• P. Alvelija

Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.
      Minkä sadon te siitä korjasitte? Kaikkea sellaista mitä nyt häpeätte, sillä sen loppuna on kuolema.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      70
      3169
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2515
    3. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2146
    4. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      94
      2065
    5. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      55
      1972
    6. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      42
      1604
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      40
      1570
    8. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      14
      1263
    9. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      139
      1178
    10. Vuodetvierii

E siitä tulee nyt 50 vuotta oivoi
      Ähtäri
      6
      1103
    Aihe