Onko yrityksen maksama yrittäjän vapaaehtoinen eläkemaksu konkurssitapauksessa konkurssipesän vai yrittäjän omaisuutta?
Yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus konkurssissa
2
1896
Vastaukset
- hyvä kysymys
Hyvä kysymys. Olen tuota joskun itsekin pohtinut.
Luulen ja olen melkoisen varmakin, että maksetut osuudet ovat yrittäjän omaisuutta eli niitä ei menetä.
Odotan mielelläni kuitenkin jonkun asiantuntijan kommenttia.
Jos sensijaan vakuutuksen myöntänyt vakuutusyhtiö menee konkurssiin, niin silloin on riski, että nämä menetetään. Ne eivät ole suojattuja millään tavalla. Tästä on esimerkki Suomessa 90-luvulla eli Apollo-vakuutusyhtiö.
Onneksi YEL:n osalta ei ole epäselvyyttä. Konkurssi ei jo maksettuihin osuuksiin ja etuuksiin vaikuta. Ne ovat yrittäjän ansaitsemaa 'omaisuutta', jota ei menetä konkurssissakaan.
Ei menetä edes ko YEL-vakuutusyhtiön konkurssissa, josta sellaisestakin on esimerkki Suomessa 90-luvulta eli Eläke-Kansa.- PenttiX99
Asia selvisi vakuutusyhtiöstä. Se riippuu sopimuksesta, jos sopimukseen on merkitty peruuttamaton, rahat ovat turvassa konkurssin sattuessa ja voidaan siirtää esim. uuteen perustettavaan yhtiöön. Helpotuksen huokaus ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791