Vapaa-ajattelijan ominaisuudet

FUCKIFUU

Millaisia ominaisuuksia on keskimääräisellä (suomalaisella) vapaa-ajattelijalla?

-Kiinnostus luonnontieteisiin?
-Kristittyjä merkittävästi korkeampi keskimääräinen ÄO (no tämä on fakta)
-Kuuluu poliittisessa nelikentässä liberaaliin vasemmistoon?
(nelikenttä: sivusuunnassa vasemmisto-oikeisto ja pystysuunnassa konservatiivi-liberaali)
-Kuuluu taloudelliseen keskiluokkaan (tulot n. 3000e/kk)?
-Koulutus: Korkeasti koulutettuja (maisteri, DI, lisensiaatti, tohtori, dosentti)?

Vastustaa kuolemantuomiota
Kannattaa aborttia
Vastustaa pakkoruotsia
Vastustaa NATO
Kannattaa sitovia kansanäänestyksiä Sveitsin malliin

Tässä koko joukko kysymyksiä, ja kyseessä on siis keskiverto vapaa-ajattelija, aivan varmasti hajontaa löytyy laidasta toiseen saakka, mutta kysymykseni kuuluu mihin suuntaan enemmistö vapareista taipuu? Esitttämäni kysymykselliset väitteet ovat ennakkoluuloisia mutta asiantuntevia arvauksia.

18

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älykkyydestä ei taida olla Suomalalsia tutkimuksia. Selvä enemmistö kaikista tutkimuksista osoittaa uskonnollisuuden ja älykkyyden välille negatiivista korrelaatiota, mutta eivät aivan kaikki tutkimukset. Eron suuruutta en muista.

      Enpä osaa sanoa mikä on vaikkapa NATO-jäsenyyteen tai pakkoruotsiin kanta. Ei niistä ole keskusteltu va-piireissä. Toki oletan enemmistön olevan pakkoruotsia vastaan, mutta niin on enemmistö kaikista suomalaisistakin. Korkeammin koulutettujen oletan olevan yliedustettuina liki kaikissa järjestöissä.

      Ainakin yksi selvä asia jäi listasta pois: Sukupuoleltaan mies. Ei tämäkään tietenkään kategorisena, mutta selvää on että miehiä on naisia enemmän.

      • FUCKIFUU

        Ettekö te voisi tehdä kyselytutkimuksen jäsenistönne parissa, se antaisi myös hyvää tietoa johtamiseen kun tunnettaisiin millaisia jäsenistö on. Ei tuollainen kysely maksaisi edes mitään, kun sen toteuttaisi internetissä.


      • FUCKIFUU kirjoitti:

        Ettekö te voisi tehdä kyselytutkimuksen jäsenistönne parissa, se antaisi myös hyvää tietoa johtamiseen kun tunnettaisiin millaisia jäsenistö on. Ei tuollainen kysely maksaisi edes mitään, kun sen toteuttaisi internetissä.

        Onhan sellainen mahdollinen, mutta ei kysymys minusta ole kovin kiinnostava. Ei liitto kuitenkaan ole ottamassa NATOon kantaa suuntaan tai toiseen jne.

        Abortti ja eutanasia ovat vähän eri asia. Niihin liitto ottaa kantaa, mikä ei tarkoita että kaikkien jäsenten kanta olisi välttämättä sama.


      • FUCKIFUU
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Onhan sellainen mahdollinen, mutta ei kysymys minusta ole kovin kiinnostava. Ei liitto kuitenkaan ole ottamassa NATOon kantaa suuntaan tai toiseen jne.

        Abortti ja eutanasia ovat vähän eri asia. Niihin liitto ottaa kantaa, mikä ei tarkoita että kaikkien jäsenten kanta olisi välttämättä sama.

        Eikö kannata kuitenkin saman tien tehdä kattava tutkimus aiheesta.


      • FUCKIFUU kirjoitti:

        Eikö kannata kuitenkin saman tien tehdä kattava tutkimus aiheesta.

        Mutta mitä sillä tiedolla tekisi. Oletaan, että esimerkiksi 78% vapaa-ajattelijoista vastustaa NATOa, ja suomalaisten keskiarvo on 64%. (Luvut hatusta revittyjä.) Miten tämän pitäisi näkyä liiton toiminnassa?


      • FUCKIFUU
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mutta mitä sillä tiedolla tekisi. Oletaan, että esimerkiksi 78% vapaa-ajattelijoista vastustaa NATOa, ja suomalaisten keskiarvo on 64%. (Luvut hatusta revittyjä.) Miten tämän pitäisi näkyä liiton toiminnassa?

        Pitääkö kaikella informaatiolla jokin välitön käyttötarkoitus? Eikö tutkimusta voi tehdä myös informaation keräämiseksi vaikka kaikelle ei välitöntä tarvetta olisi. NATO on kristillinen järjestö ja siksi tulisi varmistaa ettei kukaan uskonnoton suomalainen koskaan joudu palvelemaan vastoin tahtoaan kyseisessä järjestössä.


      • psykologiaa
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Pitääkö kaikella informaatiolla jokin välitön käyttötarkoitus? Eikö tutkimusta voi tehdä myös informaation keräämiseksi vaikka kaikelle ei välitöntä tarvetta olisi. NATO on kristillinen järjestö ja siksi tulisi varmistaa ettei kukaan uskonnoton suomalainen koskaan joudu palvelemaan vastoin tahtoaan kyseisessä järjestössä.

        Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle.


      • FUCKIFUU
        psykologiaa kirjoitti:

        Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle.

        Emme ole huomanneet, ja vaikka vapareilla olisi tuollainen tarve niin se on hyödytöntä koska minä saan viimeisen sanan joka tapauksessa. Muistutan tässä taas implikaatiosta ettei sen suuntaa voi vaihtaa. Vaikka lause "Jos sataa niin taivaalla on pilvistä" on tosi väittäämä, niin se ei käänny suoraan toiseen suuntaan "Jos taivaalla on pilviä niin sataa" ei ole tosi väittämä vaan epätosi taivaalla voi olla pilviä eikä silti sada. Aivan samalla väittämä "Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä pitää saada viimeinen sana" on ehkä tosi väittämä, mutta se ei käänny eli "jos pitää saada viimeinen sana kärsii narsistisesta persoonallisuushäiriöstä" ei taasen ole tosi väittämä selvästikään.

        Kristityillä on todellisia vaikeuksia ymmärtää implikaatio ja he sotkevat sen lähes aina ekvivalenssiin.


      • psykologiaa kirjoitti:

        Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle.

        Minä kun luulin että tässä keskusteltiin?


      • FUCKIFUU kirjoitti:

        Pitääkö kaikella informaatiolla jokin välitön käyttötarkoitus? Eikö tutkimusta voi tehdä myös informaation keräämiseksi vaikka kaikelle ei välitöntä tarvetta olisi. NATO on kristillinen järjestö ja siksi tulisi varmistaa ettei kukaan uskonnoton suomalainen koskaan joudu palvelemaan vastoin tahtoaan kyseisessä järjestössä.

        Ei tietysti tarvitse. Mutta pitäisin kyselyä jopa hiukan epäilyttävänä. Vertailun vuoksi, jos Flug ry kysyisi ketkä jäsenistä uskovat jumaliin, taitaisin kysyä vastaan miten ihmeessä uskonnot liittyvät Linuxin käyttöön.

        NATO kristillinen? Näet kristillisyyttä kummallisissa paikoissa.


      • Jappervokki
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Mutta mitä sillä tiedolla tekisi. Oletaan, että esimerkiksi 78% vapaa-ajattelijoista vastustaa NATOa, ja suomalaisten keskiarvo on 64%. (Luvut hatusta revittyjä.) Miten tämän pitäisi näkyä liiton toiminnassa?

        Jep, pitäisikö 22% NATOsta väärin ajattelevien erota Liitosta tällaisen kyselyn tuloksena? Miksi kysellä juttuja, joista ei olla lainkaan kiinnostuneita? Saman tien voisi selvittää punatukkaisten ja vasenkätisten määrä Liitossa.


      • 20+4
        psykologiaa kirjoitti:

        Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle.

        Nimimerkille psykologiaa

        Psykiatri/-logi ei näe, ei kuule, ei puhu, ei tunne mitään, vaan havaitsee kaikessa ja kaikissa persoonallisuushäiriöitä. Hoitaa/leimaa/kuittaa kanssaihmiset liioitellun ylitörkeillä diagnooseilla/kirjoituksilla ja mahdollisuuksien mukaan epäsopivilla pillereillä.
        Kandeisko teidän mennä skitsoatrian ja skitsologian kursseille?


      • psykiksen luo
        psykologiaa kirjoitti:

        Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle.

        "Oletteko huomanneet?
        Vaparien pitää saada sanoa aina viimeinen sana.
        Sellainen on tyypillistä narsistiselle persoonallisuushäiriölle."

        joo. niiltä puuttuu se vapaus. kompensaatio paljastaa analyytikolle heti, että ei ole tasapainoa.


    • 16+16

      Minä en ole koskaan osannut yhdistää vapaa-ajattelijoita älykkyyteen tai korkeampaan koulutukseen. Mielestäni yhdistävä piirre on katkeruus.

      Skeptikot ovat eri asia kuin vapaa-ajattelijat.

      • Hassu huomio. Tunnetko jonkun katkeran vaparin, jos niin mille hän on katkera? Vai oliko vain heitto?


    • .AJATTELIJA,

      Viisasteleva ihminen joko, tai, sekä että :
      - Näkee pahaa uskontojen ja uskoMUKSIEN uhreissa
      - Kuulee pahaa uskontojen ja uskoMUKSIEN uhreista
      - Puhuu pahaa uskontojen ja uskoMUKSIEN uhreista
      - On turta uskontojen ja uskoMUKSIEN uhrien suhteen.
      mutta uskoo, että itse on erinomainen.

    • umpikujan orja

      "Vapaa-ajattelijan ominaisuudet"

      Vapaa-valittelijalla luulisi olevan suurikin sopu kantansa kanssa, "vapaus". Mutta noinpa ei näy olevan, koskapa turvautuu koko ajan ankaraan kompensaatioon. Höyryää ja valittaa. Kaupittelee suurella vaivalla tyhjää.

      Ja tulee pettymään.

      • Mielenkiintoinen pointti...

        Osaatko esimerkein näyttää, mitä on tämä "tyhjä" ja kuinka sitä Vapaa-ajattelijain toimesta kaupitellaan?

        Esimerkiksi joku Vapaa-ajattelijoiden tempaus, tiedote tai kannanotto osoitteesta http://vapaa-ajattelijat.fi


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      137
      987
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      599
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe