ONKO JEHOVAN TODISTAJILLA OLLUT VÄÄRIÄ KÄSITYKSIÄ LOPUN AJANKOHDASTA?
Jehovan todistajilla on ollut vääriä odotuksia sen suhteen,
milloin loppu tulee.
Ensimmäisellä vuosisadalla eläneiden Jeesuksen opetuslasten tavoin olemme profetioiden täyttymistä odottaessamme
toisinaan menneet Jumalan aikataulun edelle
(Luukas 19:11; Apostolien teot 1:6; 2. Tessalonikalaisille 2:1, 2).
Ajattelemme kuitenkin samoin kuin
pitkäaikainen todistaja A. H. Macmillan:
”Olen – – oppinut, että meidän pitäisi myöntää erehdyksemme
ja etsiä jatkuvasti Jumalan sanasta lisää valistusta.”
Miksi sitten edelleen korostamme lopun läheisyyttä?
Suhtaudumme vakavasti Jeesuksen sanoihin:
”Tähyilkää, pysykää hereillä.”
Vaihtoehto olisi se,
että Jeesus tapaisi meidät ”nukkumasta”,
jolloin emme saisi hänen hyväksyntäänsä. (Markus 13:33, 36.)
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/2013003?q=vääriä odotuksia&p=par
Todistajien LOPUN vuosiluvut vääriä????
11
57
Vastaukset
- jt mies
Tosin väärillä hälytyksillä saadaan aikaan myös välinpitämättömyyttä ja kun kyseessä ei ole palohälytys vaan paratiisi ajan alkamisen ilmoittaminen, niin tietolähteeseen joka pitää itsevarmasti kiinni lähes kaikista julkaisemisistaan tulkinnoista seuraa pettämisen tunne.
Tosin vähänkin raamattua tutkinut tietää, että lopun ennustaminen raamatusta on mahdotonta.
"Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivaiden enkelit eikä Poika, vaan ainoastaan Isä."
Jeesuksella oli kirjoitukset käytössä ja varmaan muutakin tietoa vähän enemmän kuin ihmisellä, jos hän ei sitä pystynyt laskemaan mistään ennustuksista, niin miten tämä uskollinen ja " ymmärtäväinen " orja luuli pystyvänsä tähän.
Tietysti tästä voi oppia, että uskollinen ja ymmärtäväinen orja ei ole eryhtymätön eikä siihen kannata luottaa silmittömästi, muuten voipi pettymys hiipiä puseroon.Vääriä todistuksia Jumalasta ja Raamatusta ym. on jehovan todistajien oppi väärällään
- kerro nyt?
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Vääriä todistuksia Jumalasta ja Raamatusta ym. on jehovan todistajien oppi väärällään
totuusvoittaaaina28.8.2014 17:41
Vääriä todistuksia Jumalasta ja Raamatusta ym.
on jehovan todistajien oppi väärällään ------------------
kerroppa, mitä
" väärää todistusta"
löysit tuosta
avauksen Vartiotornin artikkelista ? - Juupelisjoopelis
kerro nyt? kirjoitti:
totuusvoittaaaina28.8.2014 17:41
Vääriä todistuksia Jumalasta ja Raamatusta ym.
on jehovan todistajien oppi väärällään ------------------
kerroppa, mitä
" väärää todistusta"
löysit tuosta
avauksen Vartiotornin artikkelista ?==kerroppa, mitä
" väärää todistusta"
löysit tuosta
avauksen Vartiotornin artikkelista ?
==Jehovan todistajilla on ollut vääriä odotuksia sen suhteen,
milloin loppu tulee.
Rivijehovantodistajilla ei omasta aloitteestaan ole vääriä odotuksia, väärät odotukset tulkevat hallintoelimeltä. Rehellisemmin ilmaistuna tulisi teksi olla:
"Jehovan todistajien hallintoelimellä on ollut ainoastaan lukuisia vääriä odotuksia sen suhteen, milloin loppu tulee. Väärien odotusten lisäksi hallitseva elimellä on myös ollut monia vääriä ennustuksia, joita se on esittänyt Jehovan voidellun profeetan edustajana."
==Ensimmäisellä vuosisadalla eläneiden Jeesuksen opetuslasten tavoin olemme profetioiden täyttymistä odottaessamme
toisinaan menneet Jumalan aikataulun edelle
(Luukas 19:11; Apostolien teot 1:6; 2. Tessalonikalaisille 2:1, 2).
Ensimmäisen vuosisadsan porukka uskoi Jeesuksen lupausta ja odotti sen täyttymistä lupauksen mukaisesti. V-liike on kehittänyt ja ennustellut aivan omia ihmislähtöisiä maailmanloppuja. Ei siis mitään yhteistä ensimmäisen vuosisadan porukkaan.
==Ajattelemme kuitenkin samoin kuin
pitkäaikainen todistaja A. H. Macmillan:
”Olen – – oppinut, että meidän pitäisi myöntää erehdyksemme
ja etsiä jatkuvasti Jumalan sanasta lisää valistusta.”
V-liike ei myönnä erehdyksiään. Jehovan voideltuna profeettama kauppaamansa 1975-maailmanlopun jälkeen haukuttiin ensin jäsenistö väärän jäsenistö muka vääristä omista odotteistaan. Sitten vuosia myöhemmin otettiin lusikka kauniiseen käteen ja varovaisin sankääntein otettiin osavastuu, vaikka koko vastuu kuuluu ennustajalle, jonka ennustuksia on pakko uskoa, avoin poikkiteloin asettuminen johtaisi ongelmiin ja lopuklta erottamiseen.
==Miksi sitten edelleen korostamme lopun läheisyyttä?
Suhtaudumme vakavasti Jeesuksen sanoihin:
V-liikkeen toiminta on kaiken aikaa perustunut siihen, että loppu tulee kulloisenkin sukupolven elinaikana. Tuon liikeidean kannalata ei ole kannattavaa saarnata sukupolvien päässä olevaa loppua, koska se ei menisi kaupaksi lainkaan samalla tavalla kuin pelote nurkan takana olevasta maailmanlopusta.
==Vaihtoehto olisi se,
että Jeesus tapaisi meidät ”nukkumasta”,
jolloin emme saisi hänen hyväksyntäänsä. (Markus 13:33, 36.)
Tuo ei pidä paikkaansa, muitakin vaihtoehtoja on, kuten esimerkiksi Raamatun tekstin kunnioittaminen sellaisenaa, ei kikkailu lukuisilla täyttymyksillä, joita Raamatun teksti ei tunne.
- Töttöröö
==Ensimmäisellä vuosisadalla eläneiden Jeesuksen opetuslasten tavoin olemme profetioiden täyttymistä odottaessamme
Näinhän se on mennyt, ennen maailmanloppua on Jehovan voideltuja profeettoja liikkeellä ja sitten mokan jälkeen ei Jehovan voideltuja profeettoja ollutkaan liikkeellä, vaan jehovantodistajilla (siis jäsenistöllä, ei oppeja muokkaavilla) on vain ollut vääriä odotuksia.
Järjestö ei ota minkäänlaista vastuuta tekemisistään, vaan sysää sen kirjoituksissaan jäsenistölle.
==Miksi sitten edelleen korostamme lopun läheisyyttä?
No ihan siitä syystä, että ei ole kanttia myöntää mokaa.
==Suhtaudumme vakavasti Jeesuksen sanoihin:
Jeesus sanoi nuo sanat seuraajilleen, joiden elinaikana hän lupasi palata. Nuo seuraajat odottivat Jeesuksen paluuta kutsuivat tuota aikaa lopun ajaksi. Raamatun UT:n lopun aika meni jo pari vuosituhatta sitten.- loppu edessä
** Raamatun UT:n lopun aika meni jo pari vuosituhatta sitten.**
okei, mut miks sit noi kaikki uskikset venaa Jeesuksen tuloa
ja maailmanloppua edelleen?
Muutkin kuin jeppulat?
et oo ihan tarkkaan Raamattuas lukenut kuitenkaan... - Töttöröö
loppu edessä kirjoitti:
okei, mut miks sit noi kaikki uskikset venaa Jeesuksen tuloa
Muutkin kuin jeppulat?
et oo ihan tarkkaan Raamattuas lukenut kuitenkaan...==okei, mut miks sit noi kaikki uskikset venaa Jeesuksen tuloa
Kysy niiltä, kai ne vastaa.
==et oo ihan tarkkaan Raamattuas lukenut kuitenkaan...
Jos tunnet minut noin hyvin, niin tiedät, että parantamisen varaa on tietysti, mutta kaiken aikaa parantelen. - MuTu:a vaan
Töttöröö kirjoitti:
==okei, mut miks sit noi kaikki uskikset venaa Jeesuksen tuloa
Kysy niiltä, kai ne vastaa.
==et oo ihan tarkkaan Raamattuas lukenut kuitenkaan...
Jos tunnet minut noin hyvin, niin tiedät, että parantamisen varaa on tietysti, mutta kaiken aikaa parantelen.** Raamatun UT:n lopun aika meni jo pari vuosituhatta sitten.**
on erilainen käsitys kuin
miljoonien Raamattunsa __hyvin __tutkineitten uskisten käsitys asiasta. - Töttöröö
MuTu:a vaan kirjoitti:
on erilainen käsitys kuin
miljoonien Raamattunsa __hyvin __tutkineitten uskisten käsitys asiasta.==on erilainen käsitys kuin
miljoonien Raamattunsa __hyvin __tutkineitten uskisten käsitys asiasta.
Parantamisen varaa noilla Raamattunsa hyvin tutkineilla on paljon:
”Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.” (Matt. 10:23)
"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." (Matt. 16:27, 28)
”Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.” (Matt. 24:34)
”Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa"." (Mark. 9:1)
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat." (Mark. 13:30)
"Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27)
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32)
”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.” (1. Kor. 15:51, 52)
Lopun odotus oli sitä luokkaa, että sen piti kohdata silloin elossa olleita, aivan kuten Jeesus oli luvannut::
”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.” (1. Tess. 4:15-18)
Loppu oli tulossa, koska tarvittava antikristuskin oli jo havaittu useampana kappaleena:
”Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.” (1. Joh 2:18)
"...sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." (Hepr. 9:26)
"Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut." (1. Kor. 10:11)
Uskonnollisilla liikkeillä ei olisi mitään Raamattuun liittyvää pelotetta jos myönnettäisiin, että Jeesuksen lupaus oli katteeton. Tästä syystä lopun aikaa ylläpidetään edelleen, kuten V-liikkeessäkin on toinen lopun aika jo 100-vuotias. Kolmas on pakko ottaa käyttöön siinä vaiheessa kun ei nauramatta uskalleta enää kytkeä useita sukupolvia peräkkäin yhdeksi sukupolveksi. - suvut polvissa
Töttöröö kirjoitti:
==on erilainen käsitys kuin
miljoonien Raamattunsa __hyvin __tutkineitten uskisten käsitys asiasta.
Parantamisen varaa noilla Raamattunsa hyvin tutkineilla on paljon:
”Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.” (Matt. 10:23)
"Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan." (Matt. 16:27, 28)
”Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat.” (Matt. 24:34)
”Ja hän sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan tulevan voimassansa"." (Mark. 9:1)
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin nämä kaikki tapahtuvat." (Mark. 13:30)
"Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Jumalan valtakunnan." (Luuk. 9:27)
"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki tapahtuu." (Luuk. 21:32)
”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.” (1. Kor. 15:51, 52)
Lopun odotus oli sitä luokkaa, että sen piti kohdata silloin elossa olleita, aivan kuten Jeesus oli luvannut::
”Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.” (1. Tess. 4:15-18)
Loppu oli tulossa, koska tarvittava antikristuskin oli jo havaittu useampana kappaleena:
”Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.” (1. Joh 2:18)
"...sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." (Hepr. 9:26)
"Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut." (1. Kor. 10:11)
Uskonnollisilla liikkeillä ei olisi mitään Raamattuun liittyvää pelotetta jos myönnettäisiin, että Jeesuksen lupaus oli katteeton. Tästä syystä lopun aikaa ylläpidetään edelleen, kuten V-liikkeessäkin on toinen lopun aika jo 100-vuotias. Kolmas on pakko ottaa käyttöön siinä vaiheessa kun ei nauramatta uskalleta enää kytkeä useita sukupolvia peräkkäin yhdeksi sukupolveksi.Monta vuotta kesti Jeesuksen opetuslasten aikainen sukupolvi?
ps polvet maassa - Töttöröö
suvut polvissa kirjoitti:
Monta vuotta kesti Jeesuksen opetuslasten aikainen sukupolvi?
ps polvet maassaVielä ensimmäisen vuosisadan loppupuolella Ilmestyskirja pyrki luomaan uskoa siihen, että kyllä se Jeesus sieltä pian saapuu. Toisella vuosisadalla Pietarinkirje jatkoi samaa haikailua, vaikka parasta uskottuna ennen päiväys oli jo silloin varmasti mennyt menojaan. Ihmisten yleinen eliniän odotteen piteneminen on vasta myöhempää perua, siis ajalta, jolloin V-liikkeen opetuksen mukaan kaikki menee huonommaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1115317Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493412Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle923272Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku403166- 811857
450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1271605Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411580Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt311566Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1381264- 161169