Juttu Ilkassa Kirkon tulevaisuudesta

ajattelija_x

Tässä muutama hieman provosoiva leikkaus Ilkassa esiintyväsät jutusta kirkon tulevaisuudesta. Johtopäätöksestä en ole niinkään samaa mieltä, vaikka Ilkassa mainitaankin tämän jälkeen vielä valtion niukat varat.

"Juuri käydyt seurakuntavaalit saivat paljon julkisuutta. Äänestysprosentti jäi silti kovin pieneksi. Julkisuudessa on paljon pohdittu, miksi kirkko ei enää kiinnosta kansalaisia...

Syytä on etsitty kirkosta ja seurakunnista, niiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Monikaan ei ole tuonut esille keskeisintä tekijää, eli sitä että ihmiset eivät enää usko...

...Ehkä valtiovalta on saatava mukaan turvaamaan kirkon ja sen mittaamattomien kulttuuriarvojen säilyminen myös Suomessa..."

4

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittaat ilmeisesti tähän Ilkan yleisönosastokirjoitukseen:
      http://www.ilkka.fi/mielipide/yleisöltä/kirkon-tulevaisuus-1.1720463

      Hyvä että tämäntyyppisiä mielipiteitä tulee yleisöltä entistä enemmän.

      • Joo, siihen viittasin. Mielestäni valtiovallan ei vaan pidä tulla avuksi kirkon rahojen hiipuessa. "Kulttuuriarvojen" taakse on helppo sisällyttää kaikkea höttöä, minkä näkee mm nykyisin siitä miten löysäkätisesti yhteisöveroa jaetaan. Siinä ei ole kontrollista tietoakaan.


      • kamalaa!
        ajattelija_x kirjoitti:

        Joo, siihen viittasin. Mielestäni valtiovallan ei vaan pidä tulla avuksi kirkon rahojen hiipuessa. "Kulttuuriarvojen" taakse on helppo sisällyttää kaikkea höttöä, minkä näkee mm nykyisin siitä miten löysäkätisesti yhteisöveroa jaetaan. Siinä ei ole kontrollista tietoakaan.

        Lähi-Idästä tuotua kulttuuriako pitäisi verovaroin ylläpitää?


      • kulttuurin puhdistus
        kamalaa! kirjoitti:

        Lähi-Idästä tuotua kulttuuriako pitäisi verovaroin ylläpitää?

        Näitä saa tukea verovaroin:

        1. Rautakautinen ja sitä vanhempi suomalainen kulttuuri. (Ei kuitenkaan vuoden 1100 jälkeinen "myöhäisrautakautinen kulttuuri", koska se on jo osittain Lähi-Idästä tuotojen ainesten saastuttamaa.)

        2. Sellaiset kulttuurit, joissa ei ole havaittavissa Lähi-Idän kulttuurien vaikutusta. Esimerkiksi Amerikan intiaanien kulttuuri ennen 1500-lukua.

        3. Uusi ateistinen kulttuuri, joka on huolellisesti tarkistettu ja puhdistettu Lähi-Idän kulttuuriaineksista. Tämä tarkoittaa mm. latinalaisista kirjaimista luopumista, koska ne perustuvat foinikialaisiin kirjaimiin, jotka ovat kotoisin Lähi-Idästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe