Juttu Ilkassa Kirkon tulevaisuudesta

ajattelija_x

Tässä muutama hieman provosoiva leikkaus Ilkassa esiintyväsät jutusta kirkon tulevaisuudesta. Johtopäätöksestä en ole niinkään samaa mieltä, vaikka Ilkassa mainitaankin tämän jälkeen vielä valtion niukat varat.

"Juuri käydyt seurakuntavaalit saivat paljon julkisuutta. Äänestysprosentti jäi silti kovin pieneksi. Julkisuudessa on paljon pohdittu, miksi kirkko ei enää kiinnosta kansalaisia...

Syytä on etsitty kirkosta ja seurakunnista, niiden tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Monikaan ei ole tuonut esille keskeisintä tekijää, eli sitä että ihmiset eivät enää usko...

...Ehkä valtiovalta on saatava mukaan turvaamaan kirkon ja sen mittaamattomien kulttuuriarvojen säilyminen myös Suomessa..."

4

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viittaat ilmeisesti tähän Ilkan yleisönosastokirjoitukseen:
      http://www.ilkka.fi/mielipide/yleisöltä/kirkon-tulevaisuus-1.1720463

Hyvä että tämäntyyppisiä mielipiteitä tulee yleisöltä entistä enemmän.

• Joo, siihen viittasin. Mielestäni valtiovallan ei vaan pidä tulla avuksi kirkon rahojen hiipuessa. "Kulttuuriarvojen" taakse on helppo sisällyttää kaikkea höttöä, minkä näkee mm nykyisin siitä miten löysäkätisesti yhteisöveroa jaetaan. Siinä ei ole kontrollista tietoakaan.

• kamalaa!
        ajattelija_x kirjoitti:

Joo, siihen viittasin. Mielestäni valtiovallan ei vaan pidä tulla avuksi kirkon rahojen hiipuessa. "Kulttuuriarvojen" taakse on helppo sisällyttää kaikkea höttöä, minkä näkee mm nykyisin siitä miten löysäkätisesti yhteisöveroa jaetaan. Siinä ei ole kontrollista tietoakaan.

Lähi-Idästä tuotua kulttuuriako pitäisi verovaroin ylläpitää?

• kulttuurin puhdistus
        kamalaa! kirjoitti:

Lähi-Idästä tuotua kulttuuriako pitäisi verovaroin ylläpitää?

Näitä saa tukea verovaroin:

1. Rautakautinen ja sitä vanhempi suomalainen kulttuuri. (Ei kuitenkaan vuoden 1100 jälkeinen "myöhäisrautakautinen kulttuuri", koska se on jo osittain Lähi-Idästä tuotojen ainesten saastuttamaa.)

2. Sellaiset kulttuurit, joissa ei ole havaittavissa Lähi-Idän kulttuurien vaikutusta. Esimerkiksi Amerikan intiaanien kulttuuri ennen 1500-lukua.

3. Uusi ateistinen kulttuuri, joka on huolellisesti tarkistettu ja puhdistettu Lähi-Idän kulttuuriaineksista. Tämä tarkoittaa mm. latinalaisista kirjaimista luopumista, koska ne perustuvat foinikialaisiin kirjaimiin, jotka ovat kotoisin Lähi-Idästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      94
      5482
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4201
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      46
      2466
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2258
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1835
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1494
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      33
      1342
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1158
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      22
      1058
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1051
    Aihe