vanhukset syövät nälkäänsä perunankuoria. Ensin peruna, seuraavana päivänä kuoret. Päättäjien sietäisi hävetä!
Sitten kerätään myös ulkomaille nälkää näkeville, esim. kirkon ulkomaanapu. En taatusti sellaiseen keräykseen rahaa anna. Suomessa on ihan tarpeeksi autettavia. Ulkomaille kun ruokaa lähetetään, aina vain lisää lapsia tekevät. Kahta kauheammin ja taas lisää ruokittavia.
perunankuoret
70
668
Vastaukset
- siilimuori
Noh, minä olen nähnyt senkin ihmeen että vanhuselle tuee ruoka viisi kertaa päivässä, hyvää ja monipuolista ruokaa sopivan lämpöisenä tarjottua. Silti nokka rutussa nyrpistellään kun ei ole sitä eikä tätä ja tuota en ainakaan syö. Suomessa on asiat vanhuksilla ruoan suhteen viel' hyvin. Sanoisinko että potunkuoriajat ovat vielä edesäpäin.
- maiskista
Vihannesten kuoret ovat terveellisiä syökää vain kuoret
Minä syön usein perunat kuorineen Olen syönyt myös "hienostoravintolassa" perunankuoria, jotka oli uppopaistetut ja hyviä olivat.
Toivottavasti päättäjät eivät määrää, että kuoret on laitettava biojätteisiin, että saadaan lisää multaa.
Naapurini, jolle tulee ruoka kunnallisesta palvelusta tuo usein minulle ruokansa, koska ei mukamas jaksa niitä syödä ja kaikki jälki-ruokansa, kun "hänellä on ehkä tulossa sokeritauti"? Itse niin kertoi!- ö-Öö
Kristiina23 kirjoitti:
Minä syön usein perunat kuorineen Olen syönyt myös "hienostoravintolassa" perunankuoria, jotka oli uppopaistetut ja hyviä olivat.
Toivottavasti päättäjät eivät määrää, että kuoret on laitettava biojätteisiin, että saadaan lisää multaa.
Naapurini, jolle tulee ruoka kunnallisesta palvelusta tuo usein minulle ruokansa, koska ei mukamas jaksa niitä syödä ja kaikki jälki-ruokansa, kun "hänellä on ehkä tulossa sokeritauti"? Itse niin kertoi!Perunankuoret on juu biojätettä.
Edelleen ihemettelen, potun paras osa jätteisiin. Tosta kunnan tms ruokapalvelusta sen verran, net mun käsittääkseni standardiannoksia, oikeasti liian isoja monille. Energian kulutuksessa paljon eroja. Kaks aivan eri asiaa hakata halkoja viidenkymmenen asteen pakkasessa, kuin istuskella sohvalla, takkatulen ääressä kattelemassa telkkaria.
Ite olen pieniruokainen, koska en tee ruumiillista työtä. Nykyisin kun käy vaikka pitsalla, salaatti ja puolikas pitsa on jo suuri annos. Aikanaan joutui mättämään puoli ämpäriä salaattia ja kaksi pitsaa, että tuli jotenkuten ravituksi. Ja just lämpötila vaikuttaa ihmisenkin energian kulutukseen erittäin paljon. Pakkasessa kuluu energiaa ihan vaan lämpimänä pysymiseen. Lämpimissä sisätiloissa ei ja liian lämpimissä jäähdyttämiseen. Saunassa tulee nestehukka hikoilun takia, siksi saunakaljat keksitty.
Näissäkin ruoka-asioissa mahdoton tehdä yleispäteviä suosituksia, ihmiset niin erilaisia.
=DW=
- ö-Öö
?
Potuissa kuoret parasta ruokaa. Kaikki maku ja suurin osa ravinteista niissä- Aina ihmetellyt pottujen kuorimista, ei siihen ole kitään perustetta. Ravintolassa kallista ruokaa paistetut kuoret.
Peruste kai vusoikymmenten takaa, kun perunalajikkeet oli erilaisia, kuin nykyisin. jokin laivapottu älyttömän kuoppainen ja kuhmurainen, hankala pestä. Joskus sotien jälkeen saatiin jalostettuja pottuja, jotka sopivat koneelliseen viljelyyn. Siis sileitä ja tasamuotoisia, ne meni koneista läpi rikkoontumatta. Timo ja Tuomo tutuimmat. Kaikki nykypottulajikeet, mitä käytetään, ne on siistiä kamaa muodoiltaan, jos ei ei ole perunaruttoa, eikä ruttoa ole, koska ruttoinen pottu ei kelpaa myytäväksi.
Pottujen kuorimiselle en ole keksinyt nykyaikana muuta syytä, muussissa ne on epäsiistin näköisiä. Paras muussi muuten tulee kuoripäällä keitetyistä potuista, kuoret voi käyttää vaikka leivontaan tai jonnekin, ne on siis arvokkain osa potuista. Ite syön erittäin harvoin pottuja, mutta aina keittopotut kuorineen. Laitoskeittiöissä suotta keitinpotut on kuorittuja, se vaan on tapa, kunnon pesu riittäisi. Ja paras spydärihän tulee kun paistaa raakat potut kuorineen voissa. Ei siis jämäpotuista.
Sama monella muullakin, ei porkkanoita kannata kuoria jne. Mun käsityksen mukaan suomessa käytettävissä ruokakasveissa ei missään ole myrkyllinen kuori. Maku voi joissain olla omaperäinen, että niitä ei käytetä sen takia. Appelsiinin kuori on kuu kitkerää, mutta sitä voi käyttää limppujen tekoon jne.
Että jos loispummieläkeläiset syö potunkuoria, sehän tarkoittaa, että heillä on ravinto-oppi hallussa ja ymmärtävät hyvän päälle.
=DW=Että jos loispummieläkeläiset syö potunkuoria, sehän tarkoittaa, että heillä on ravinto-oppi hallussa ja ymmärtävät hyvän päälle.
Kävin miettimään, miten kirjoitan vastineen, mutta olit nopeampi. On sinulla sana hallussa ja tietoakin juuri "hienostoravintoloista". Kiitti!- keskonen
Kuka tai ketkä ovat loispummieläkeläisiä, kysyn vaan? Millainen tutka sinulla on päässäsi jolla jaottelet eläkeväen eri ryhmiin.
- ö-Öö
keskonen kirjoitti:
Kuka tai ketkä ovat loispummieläkeläisiä, kysyn vaan? Millainen tutka sinulla on päässäsi jolla jaottelet eläkeväen eri ryhmiin.
?
Meitsi kannattaa tasa-arvoa. Kaikki eläleläiset on loispummeja.
=DW=
- yhteskuntaTarjoaa
Paistettuja perunankuoria tarjoillaan gourmet-herkkuja ravintoloissakin.
Nuorempia pitäisi opettaa tekemään ruokaa. Saa halvemmalla ja terveellisempää. Ihmiset voisivat myös auttaa omia vanhempiaan. Ruokaa voi valmistaa vaikka kerran viikossa seuraavaa viikkoa varten. En ole vuosiin kuorinut perunoita, olkoot kyseessä sitten keitot tai laatikot, keitinperunatkin syön kuorineen. Isommat "silmut" saatan ottaa pois.
- ö-Öö
Harvemmin oltu samaa mieltä, tässä asiassa kyllä.
=DW= Harvemmin oltu samaa mieltä, tässä asiassa kyllä.
Nyt tekisi mieli kirjoittaa, että "hevonen ei saa mennä edelle vedettävästään", sillä samoin ajattelin, mutta taas olit nopeampi!:))
Tätä et kirjoittanut, että ketsuppi "voisi" sopia mausteeksi! :)))
Pilkoin juuri kuorellisia uuniperunoita (eilisiä)pannulle "sikapossun" lisukkeeksi, jossa on myös kaali/porkkana raastetta. Raaste olisi tuore syötävää, mutta kuumennan sen varmuuden vuoksi, kun ei ole tänään tehty.
- siilimuori
Nii, onhan se kuitenkin vähän yksipuolista jos pelkät potunkuoret lautasella, mutta lisänä mennevät.
- keskonen
Tuttava joka tilasi valmisateriat kotiin, kertoi kyllä se alkaa leuoille ottamaan kun aina haaleita, vaaleita muovilaatikko aterioita tulee kotiin lisäksi ovat mauttomia, vetisiä. Totta onkin suurkeittiöt valmistavat ateriat kaikille sopiviksi oli sitten asiakas jolla ei ole ruokarajoituksia tai sitten on. Samaa mössöä sitä kouluissa ja sairastuvilla tarjoillaan.
Kaikessa pitää säästää, niinpä on keksitty suurkeittiöt jotka valmistavat koko pitäjälle ateriat ja halpaa on, vaikka kotiin ja kouluihin, sairaaloihin ym paikkoihin ne pakettiautoilla kuljetetaan ateriat. Monet firmat valmistavat ja pakastavat 5kg jopa 10kg könttejä ruokaa,jotka sitten myydään suurkeittiöille. Eivät ne katukeittiöissä kenttätöpinöistä myydyt annokset ole aitoja vaan vetisiä pakaste ruokia, jos on ärtsoppa vielä liian oaksua heitetäänpä ämpärillinen vettä sekaan.
Nyt purnaan. Sitten TV ohjelmat ovat täynnä mitä monimutkaisempia aterian valmistus tapoja. Jo tarvikkeet ovat arvokkaita, eipä taida monen eläke niiden valmistukseen riittää. Olen tosi kyllästynyt TV ohjelmien ruuanvalmistus ohjelmiin. Se on moro sitten! - 1eero
keskonen kirjoitti:
Tuttava joka tilasi valmisateriat kotiin, kertoi kyllä se alkaa leuoille ottamaan kun aina haaleita, vaaleita muovilaatikko aterioita tulee kotiin lisäksi ovat mauttomia, vetisiä. Totta onkin suurkeittiöt valmistavat ateriat kaikille sopiviksi oli sitten asiakas jolla ei ole ruokarajoituksia tai sitten on. Samaa mössöä sitä kouluissa ja sairastuvilla tarjoillaan.
Kaikessa pitää säästää, niinpä on keksitty suurkeittiöt jotka valmistavat koko pitäjälle ateriat ja halpaa on, vaikka kotiin ja kouluihin, sairaaloihin ym paikkoihin ne pakettiautoilla kuljetetaan ateriat. Monet firmat valmistavat ja pakastavat 5kg jopa 10kg könttejä ruokaa,jotka sitten myydään suurkeittiöille. Eivät ne katukeittiöissä kenttätöpinöistä myydyt annokset ole aitoja vaan vetisiä pakaste ruokia, jos on ärtsoppa vielä liian oaksua heitetäänpä ämpärillinen vettä sekaan.
Nyt purnaan. Sitten TV ohjelmat ovat täynnä mitä monimutkaisempia aterian valmistus tapoja. Jo tarvikkeet ovat arvokkaita, eipä taida monen eläke niiden valmistukseen riittää. Olen tosi kyllästynyt TV ohjelmien ruuanvalmistus ohjelmiin. Se on moro sitten!Jos on haaleita ei muuta kuin lämmität, toiseksi kyllä ateriapalvelu on paikallaan tosin en tiedä onko hinta laatusuhde kohdallaan. Äetmuori oli tyytyväinen eikä jaksanut kaikkia syyvvä.
- siilimuori
keskonen kirjoitti:
Nyt purnaan. Sitten TV ohjelmat ovat täynnä mitä monimutkaisempia aterian valmistus tapoja. Jo tarvikkeet ovat arvokkaita, eipä taida monen eläke niiden valmistukseen riittää. Olen tosi kyllästynyt TV ohjelmien ruuanvalmistus ohjelmiin. Se on moro sitten!Totta. Eihän suurkeittiöiden ruoka vastaa kotona tehtyä kotiruokaa mutta toisaalta voiko vaatia jos itse ei kykene, pysty ruokaa valmistamaan, on otetava sitä mitä saa kun kukaan ei syömättä selviä. Minun edesmennyt mummoni otti ensin myös ateriapalvelun, mutta sitten alkoi luulemaan että työntekijät syö siitä parhaat palat päältä ja hälle vain jämät, se lopetettin :)). Sukulaiset pitivät mumman eväissä ja hän oli tyytyväinen.
Toisaalta taas toisille ei kelpaa/ maistu mikään ruoka. Vaikka miten vietäisiin, laitetaisiin ja houkutelytaisiin, kun ei maistu niin ei maistu. - siilimuori
1eero kirjoitti:
Jos on haaleita ei muuta kuin lämmität, toiseksi kyllä ateriapalvelu on paikallaan tosin en tiedä onko hinta laatusuhde kohdallaan. Äetmuori oli tyytyväinen eikä jaksanut kaikkia syyvvä.
Joisain kylissä viedään vanhuksille ruoka vain kolme kertaa viikossa, siis kylmänä ja se pitäisi sitten jollain konstilla saada päivittäin lämpimäksi.
- leski
Olen ollut sotaveteraanien kotipalvelussa puolivuotta työssä. Ruoat tuotiin lämpölaatikoissa heidän koteihinsa. Ilmaiseksi .Ainakin nämä kaikki sotaveteraanit oikein odottivat ruoka-annostaan. Kehuivat,että ovat hyvänmakuisia ja jälkiruoat vielä päälliskauppaa. Sotaveteraanit saavat myös ilmaisia ruokakuponkeja,joilla voivat käydä lounastamassa. Kupongit käyvät myös kauppoihin,joissa on ruoka-annoksia myytävänä. Tämä juttu koskettaa tietty vain sotaveteraaneja. Moni on heistäkin pienituloinen eläkeläinen.
Iltapäivälehdet repivät otsikoita pienistä eläkkeensaajista. Unohdetaan kertoa, että he saavat toimeentulotukea,asumistukea,leskeneläkettä. Ei asiat ole aina siltä, miltä ne näyttävät. - siilimuori
leski kirjoitti:
Olen ollut sotaveteraanien kotipalvelussa puolivuotta työssä. Ruoat tuotiin lämpölaatikoissa heidän koteihinsa. Ilmaiseksi .Ainakin nämä kaikki sotaveteraanit oikein odottivat ruoka-annostaan. Kehuivat,että ovat hyvänmakuisia ja jälkiruoat vielä päälliskauppaa. Sotaveteraanit saavat myös ilmaisia ruokakuponkeja,joilla voivat käydä lounastamassa. Kupongit käyvät myös kauppoihin,joissa on ruoka-annoksia myytävänä. Tämä juttu koskettaa tietty vain sotaveteraaneja. Moni on heistäkin pienituloinen eläkeläinen.
Iltapäivälehdet repivät otsikoita pienistä eläkkeensaajista. Unohdetaan kertoa, että he saavat toimeentulotukea,asumistukea,leskeneläkettä. Ei asiat ole aina siltä, miltä ne näyttävät.Nyt kun sotaveteraanit alkavat vähentyä, oisko aika kohdista katseet soptsorpoihin, jotka menettivät isänsä ja jopa äitinsäkin sota-aikana. Varoja kuntotukseensa ja tukiinsa voisi kohdistaa jatkossa heille. Pelkkä metallinen rintarossi ei riitä.
keskonen kirjoitti:
Nyt purnaan. Sitten TV ohjelmat ovat täynnä mitä monimutkaisempia aterian valmistus tapoja. Jo tarvikkeet ovat arvokkaita, eipä taida monen eläke niiden valmistukseen riittää. Olen tosi kyllästynyt TV ohjelmien ruuanvalmistus ohjelmiin. Se on moro sitten!(No, nyt onnistui tuo "lainaten"kirjoitus, ei vaan vastaus)
Pelkään (no en todellakaan)sitä päivää, jos joudun kunnallisen ruokapalvelun armoille. Työpaikka ruokalatkin oli viikon jälkeen "samaa sössöä", joten omilla eväilläni pärjäsin paremmin.
Kun nyt olen saanut "maistiaiset" vanhuksille toimitettavasta ruoasta, josta ei saanut aina selvää oliko lihaa/kalaa/maksaa, vai mitä sössöä, niin pakko on varautua siihen.....niin...olkoon, koska en varaudu mihinkään.
Ihmetyttää kyllä itseänikin, että miksi ne ruuat ei maistu, koska yleensä minulle kelpaa kaikki. Voin huoletta sekoitaa esim. lapsenlasteni tähteet ja hyvältä maistuu, kun suolaa lisää!! Naureskelevatkin siellä, että syökö mummi, vai heitetäänkö biojätteisiin?
Vaan yksi on, ei vaan kaksi/kolme maustetta, joita inhoan. (Lapseni luona).Kumina/siirappi leipä, siis makea, maustettu kuminalla. Onkohan timjami/rosmarini, ..ainakin vedin vessanpönttöön tämä kastikkeen, joka oli tarkoitettu maksalle.
Yhden makuelämyksen olen kuitenkin saanut, kun totuin homejuustoon.
Onneksi vielä jaksan tehdä itse ruokani, mitä nyt lisukkeena aina tulee lapseltani, kun siellä käyn. Turhaa heille on sanoa, että päiväykset on vain "osviitta"! Heille se on aina syömäkelvotonta.- keskonen
Katsoin illalla ohjelmaa Adoptoidut joka kirvoitti miettimään juuri sotaorpojen tilanteita. Tuttavapiirissäni on joitakin joiden isä on menehtynyt jo ennen lapsen syntymää sotatantereella. Äidit vain nuo toivossa väkevät hoitivat lapsensa hyvin niillä mahdollisuuksilla joita heillä oli. Viikkolehdistä voi lukea miten juuri nämä sotaorvot ovat selviytyneet elämässään varsin hyvin oman yritteliäisyytensä ansiosta. Tasan ei käy onnenlahjat, ympäristöjen suhtautuminen heihin ei aina kiitosta ansaitse. Siitä seurannut usein syrjäytyminen, masennus ym jopa mielenterveydelliset asiat.
Tänä päivänä mietin UKrainan tilannetta miten sekasortoinen ajanjakso heillä on meneillään.Kun ja jos kaaos joskus loppuu, menee kauan aikaa saada tilanne uudelleen järjestykseen. - siilimuori
keskonen kirjoitti:
Katsoin illalla ohjelmaa Adoptoidut joka kirvoitti miettimään juuri sotaorpojen tilanteita. Tuttavapiirissäni on joitakin joiden isä on menehtynyt jo ennen lapsen syntymää sotatantereella. Äidit vain nuo toivossa väkevät hoitivat lapsensa hyvin niillä mahdollisuuksilla joita heillä oli. Viikkolehdistä voi lukea miten juuri nämä sotaorvot ovat selviytyneet elämässään varsin hyvin oman yritteliäisyytensä ansiosta. Tasan ei käy onnenlahjat, ympäristöjen suhtautuminen heihin ei aina kiitosta ansaitse. Siitä seurannut usein syrjäytyminen, masennus ym jopa mielenterveydelliset asiat.
Tänä päivänä mietin UKrainan tilannetta miten sekasortoinen ajanjakso heillä on meneillään.Kun ja jos kaaos joskus loppuu, menee kauan aikaa saada tilanne uudelleen järjestykseen.Minun äitini isä kuoli sodassa äidin ollessa 3-votias. Äidinäiti kuoli hampaasta aivoihin (näin tarina kertoo) levinneeseen tulehdukseen äidin ollessa 7-vuotias. Sen jälkeen 8-lapsista sakkia huolehti isänisä, joka myös sitten menehtyi. Lisäksi ettei liian helpoksi menisi, heidän kotitalonsa paloi ja lapset sijoitettiin kuka minnekin, osa jo omilleen. Tuista ei tiedotettu ja ei ole satavarmaa huijattiinko lapsikatrasta tuolloin näissäkin eduissa, kun eivät itse osanneet etujansa valvoa. Koko sakki kuitenkin selvinneet elämässään hyvin. Sitkeitä naisia.
- Viatonsivullinen
Kyllä nyt vähän liioittelet, ei kukaan pelkkiä perunankuoria syö. Sinällään kuorissa mitään pahaa ole, uuniperunassa maukas ja rapsakkaa pureskeltavaa.
Perunan maku säilyy hyvänä kun keittää kuorineen, kuorimaton kun likoaa keitinvedessä on maku mennyttä. Lapissa puikulan kuorivat vasta keitettynä,
tulee maukas muusi poronkäristyksen kanssa. Valitettavasti perunasta tulee paljon hiilareita, sitä ei jokapäivä kannata syödä, olen vaihtanut juureksiin ja vihanneksiin. Vesikielellä kyllä ajattelen hyviä pottuja, niiden kanssa kunnollista
kinkusta tehtyä sianlihakastiketta, sitä ruskeaa, tuoksutkin tulee nenään...
Taidan piipahtaa maatilakaupassa possunliha ostoksilla, ai kauhea miten mun luonne on heikko, että siihen soosiin se nyt keikahti.... Hyi olkoon!
Onks nää kaikki nimmarit teeveen?
Asian peri-aate on oikein.
Espanjaan salaa saapuneiden orja-työläisten poimimat Tomaatit meille.
Perunan-kuoret heille.
Varsinkin niistä eristä, joissa on keltaisia kuoriaisia.
H.- eppu2
Minä kyllä syön mieluummin suomalaisia perunankuoria, (Sen minkä omassa maassa kasvatan, syön aina kuorineen) kuin Espanjalaisia tomaatteja.
Myös omenassa on suurin vitamiinipitoisuus on heti kuoren alla. (Kuorineen syön kotimaisia).
- Pirrepäs
Tuskin köyhyyttään syövät potunkuoria, ehkä jos kerran niin saituuttaan.
Vielä meillä Suomessa on hyvä elää, jos ei rahojaan laita alkon tuotteisiin. - lähiömimmi
Pienillä tuloilla pärjää. Usein onki n kysymys siitä, miten rahansa käyttää, tupakasta ja pullosta ei voi tinkiä, vaan ruosta ja lääkkeistä. Tiedän tapauksia, joilla rahat riittää television uusimiseen lediaikaan, useampaan tietokoneeseen ja hienoimpaan kahvinkeittimeen, johon kahvi ostetaan annoksen pakkauksina, mutta pitipä käydä hakemassa sossusta rahat hammaslääkäriin tai kenkien oston ja vuokrankin maksaa yhteiskunta.
Moni ei teistä asiaa usko, mutta tämä on aivan totta. En vain ymmärrä miten he saavat kaiken tuon onnistumaan ja kuinka kehtaavat yleensä tehdä. Ei tarvitse ihmetellä, jos sosiaalisen puolen menot kasvavat ja tosi tarpeessa olevat eivät saa apua.
Omat tuloni ovat hävttömän pienet, mutta hyvin olen tullut toimeen ja sossuun en mene se on kunnia kysymys."lähiömimmi"
Sinun ei pidä lausua väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Koska sinä et tiedä mitään.
Sinä kirjoittelet huviksesi provoja.
Ehkä jopa pirren mieliksi.
Syyn kirjoittamiseesi tiedät vain itse.
Sillä katsos... todellakin, vain sossu tietää totuuden.
H.- kohtuuselämään
Olen hoitanut vanhuksia. Kyllä pienilläkin tuloilla pärjää, mutta syy köyhään ravintoon on yleensä se, ettei vanhus enää hallitse rahankäyttöä. Saattaa olla että ostetaan hyvin kallista rääsää, tuhlaillaan rahat vaikka kirppereilla, ostetaan tarpeettoman kallista ja sitten rahat loppuvat. Ei enää taitoa harkita ja hoitaa talouttaan ja elämää. Paljon ruokaa unohtuu syömättä ja vanhenee. Joku saattaa olla niin säästäväinen, että ei raski ostaa ruokaa ja saituus menee sairauden piikkiin. On myös tapauksia, että suku käyttää hyväksi: syö vanuksen eväät ja vierailee liian usein...
Käyttö rahaa piilotellaan sukanvarteen, vaatekaappeihin, mutta ei sitten muisteta kun on kauppaan lähdön aika.
Ihminen vanhenee, hiipuu ja elinvoimat murenevat - ei sille mitään voi. Ei meitä voi kohtuuttomasti vahtia ja kontrolloida. Ollaan kiitollisia kun kuulutaan onnekkaisiin, joilla olosuhteet ovat näinkin hyvin elämän ehtoossa. Ehkä me sen vuoksi kidutaankin täällä kohtuuttoman pitkään. Muualla olosuhteet armahtavat jo paljon aikaisemmin. "kohtuuselämään"
Sinun ei pidä lausua väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Koska sinä et tiedä mitään.
Sinä kirjoittelet huviksesi provoja.
Ehkä jopa pirren mieliksi.
Syyn kirjoittamiseesi tiedät vain itse.
Sillä katsos... todellakin, vain sossu tietää totuuden.
H.lähiömimmi
Siis tiedät varmasti tapauksia (siis useita, vai tapauksen?) ja ovat mukamas totta? Sopii epäillä.
Mutta onhan näitä. Itsekkin sossulassa olen ollut töissä ja nähnyt mitä ihmeellisimpiä virityksiä. Jotkut "käräytettiin", mutta ovelampia ei mitenkään. Jotenkin kornia, kun osa porukasta tuli meidän toimiston pihaan julkisesti juopottelemaan. Siinä he vain moikkailivat tuttuja auttajiaan!
Tuo kansalaispalkka hieman askarruttaa, jos se kaikille annetaan? Jotenkin se pitäisi verotulojen mukaan ratkaista, sillä ei joku "Nalle" sitä ansaitse, mutta olen ehkä ...niin...en ole edes perehtynyt asiaan.
Yhden "luukun" tukia kyllä kannatan, sillä liikaa on byrokratiaa sossulan ja verottajan kanssa. Yhteistyö ei toimi.
Ai` niin, ne perunankuoret? Tästähän päästään pian oikeaan vaalikeskusteluun, että ketä äänestetään?
Kuka syö perunat kuorineen ja kuka inhoaa niitä??DDD
- bessie-
Minkä takia sivullisten pitäisi hävetä tuntemattomien vanhuksien syömisiä, olivat he päättäjiä tai eivät?
Jos joku syö perunankuoria nälkäänsä, ja vielä niin, että yhtenä päivänä perunan sisus ja seuraavana päivänä pelkät kuoret niin hävetköön itse omaa osaamattomuuttaan. Tai olkoon häpeämättä, ihan sama. - realisti111
oma äitini saa eläkkeitä käteen 700 euroa kuukaudessa. elää oikein mukavasti omakotitalossa. juuri vaihtoi tekarit jne. lääkkeet on varaa ostaa. rahaa jää säästöön.mistään ei ole pulaa.
itse elän vielä pienemmillä tuloilla.
osa ihmisistä vaan ei osaa elää pienillä tuloilla. he elävät yli varojensa koska mielestään heillä on oikeus tiettyyn elintasoon ja vähemmällä ei muka voi elää. osa vanhuksista laittaa lähes kaikki rahansa säästöön ja valittavat kun mihinkään ei ole varaa.
todellista köyhyyttä suomessa ei ole, on vain pienituloisuutta ja yli varojen elämistä. iso ongelma on myös ahneus ja kiittämättömyys - satunnainenkävijä
Mitä ihmettä niissä perunankuorissa on pahaa. Itse olen syönyt perunat vain ja ainoastaan kuorien kanssa viimeiset 30 vuotta. Perunan parhaat osat, kivennäiset ja aromit ovat kuoressa. Kuorittuna keitetyt perunat jätän aina syömättä, jos joku idiootti niitä tarjoaa. Jos on asiaa, mistä pitää valittaa, niin kannattaa vähän ajatella, mihin seikkoihin vetoaa. Ei joutava höpötys mihinkään johda.
- bessie-
Ai mitä ihmettä niissä perunankuorissa on pahaa? Eiköhän tuo liene maku...
Kyllä kai perunan "parhaat osat" sentään ovat muualla kuin kuoressa. Juuri kuoren alla on aika paljon kivennäisaineita, ja kun keittää kuorineen niin niitä ei juurikaan karkaa keitinveteen. Kovin pitkälle alkutalveen ja ainakaan enää kevättalven puolella en itse halua syödä keitettyjä perunoita kuorineen päivineen, maku ratkaisee. - ö-Öö
bessie- kirjoitti:
Ai mitä ihmettä niissä perunankuorissa on pahaa? Eiköhän tuo liene maku...
Kyllä kai perunan "parhaat osat" sentään ovat muualla kuin kuoressa. Juuri kuoren alla on aika paljon kivennäisaineita, ja kun keittää kuorineen niin niitä ei juurikaan karkaa keitinveteen. Kovin pitkälle alkutalveen ja ainakaan enää kevättalven puolella en itse halua syödä keitettyjä perunoita kuorineen päivineen, maku ratkaisee.Muistui mieleen.
Kerran jossain paarissa syötiin uuniperunoita. Osoittautui, että pari persoonaa ei syönyt kuoria. Omituista, paras osa siinä ruokalajissa. Ilmeisesti äitee kotona opettanut, että potunkuoret sian ruokaa. Hah, aikanaan ollutkin tärkeää ruokkia elukat hyvin, siitä kai perunan kuoriminen kans jotenkin juontuu. Nyt mennään rehuilla, että ne kuoret vois niinkuin käyttää ihmisravinnoksi.
=DW= - bessie-
ö-Öö kirjoitti:
Muistui mieleen.
Kerran jossain paarissa syötiin uuniperunoita. Osoittautui, että pari persoonaa ei syönyt kuoria. Omituista, paras osa siinä ruokalajissa. Ilmeisesti äitee kotona opettanut, että potunkuoret sian ruokaa. Hah, aikanaan ollutkin tärkeää ruokkia elukat hyvin, siitä kai perunan kuoriminen kans jotenkin juontuu. Nyt mennään rehuilla, että ne kuoret vois niinkuin käyttää ihmisravinnoksi.
=DW=Uuniperunan paras osa on yhdistelmä täyte/perunan sisus. Kuoret voi olla hyvän makuisia tai sitten ei. Foliossa hionneet jäävät minulta syömättä.
Vähän ihmettelen tuota perunankuorien ylistämistä. Niihinkin joita 'herkkuina' syödään (samaan tapaan kuin esim. siipipaloja, ei siis gourmet- vaan enemmänkin 'kansanravintoloiden' ruokaa), jätetään aika reilusti perunaa.
Perunan kuoriminen varmasti johtuu siitä, että kuoret eivät ole hyvän makuisia eivätkä mukavia syödä vielä nykyäänkään, saati millaisia olivat vielä muutama kymmenen vuotta sitten. Varmasti nälänhädässä ja äärimmäisessä köyhyydessä elävät ovat aina syöneet tarkemmin, pakosta. - ö-Öö
bessie- kirjoitti:
Uuniperunan paras osa on yhdistelmä täyte/perunan sisus. Kuoret voi olla hyvän makuisia tai sitten ei. Foliossa hionneet jäävät minulta syömättä.
Vähän ihmettelen tuota perunankuorien ylistämistä. Niihinkin joita 'herkkuina' syödään (samaan tapaan kuin esim. siipipaloja, ei siis gourmet- vaan enemmänkin 'kansanravintoloiden' ruokaa), jätetään aika reilusti perunaa.
Perunan kuoriminen varmasti johtuu siitä, että kuoret eivät ole hyvän makuisia eivätkä mukavia syödä vielä nykyäänkään, saati millaisia olivat vielä muutama kymmenen vuotta sitten. Varmasti nälänhädässä ja äärimmäisessä köyhyydessä elävät ovat aina syöneet tarkemmin, pakosta.Sitäkin ihmetellyt, ihmiset vetää kemikaaleja nappeina, saadakseen vitamiineja. Siinäkään ei ole välttämättä järkeä. Normisapuskasta saa kyllä vitamiineja rutkasti. Perunassa parhaat ravintoarvot kuorissa :D
Mun mielestä yks syy perunankuorien hylkimiseen on laitosruoka. Päiväkodeista ja kouluista asti ihminen opetetaan syömään kuorittuja perunoita. Kuorineen keitettyjä ei pahemmin ole tarjolla, koska kahelit tuhraisivat puolet ruokatunnistaan niitten kuorimiseen.
Eipä sen puoleen, aika paljon ihmisiä, jotka syövät pitsasta vain keskustan, rapeat taikinalaidat jättävät lautaselle. Ja nekin, jotka leikkaavat joulukinkusta läskit lautasen reunalle. Ei joulukinkku maistu joulukinkulle, ilman läskiä- Vastaavia juttuja valtavan paljon.
Asia tosiaan vois ajatella eettisesti ja luonnonsuojelullisesti. Onko oikein jättää kehittyneissä maissa perunankuoret syömättä, miksi jokin kirkon ulkomaanapu ei kerää niitä ja lähetä afriikan nälkäänäkeville nekkereille syötäväksi, vaikkapa pakasteena tai kuivattuna?
Ai niin, kuivahtanut leipä ei hyvää. Mutta hokasin, mulla tossa pussillinen erittäin maukkaita kuivattuja, valkosipuli/yrtti ruisshipsejä. Kumma homma, ei ole tullut itellä mieleen koskaan kuivattaa vanhaa leipäää uunissa snakseiksi.
=DW= - bessie-
ö-Öö kirjoitti:
Sitäkin ihmetellyt, ihmiset vetää kemikaaleja nappeina, saadakseen vitamiineja. Siinäkään ei ole välttämättä järkeä. Normisapuskasta saa kyllä vitamiineja rutkasti. Perunassa parhaat ravintoarvot kuorissa :D
Mun mielestä yks syy perunankuorien hylkimiseen on laitosruoka. Päiväkodeista ja kouluista asti ihminen opetetaan syömään kuorittuja perunoita. Kuorineen keitettyjä ei pahemmin ole tarjolla, koska kahelit tuhraisivat puolet ruokatunnistaan niitten kuorimiseen.
Eipä sen puoleen, aika paljon ihmisiä, jotka syövät pitsasta vain keskustan, rapeat taikinalaidat jättävät lautaselle. Ja nekin, jotka leikkaavat joulukinkusta läskit lautasen reunalle. Ei joulukinkku maistu joulukinkulle, ilman läskiä- Vastaavia juttuja valtavan paljon.
Asia tosiaan vois ajatella eettisesti ja luonnonsuojelullisesti. Onko oikein jättää kehittyneissä maissa perunankuoret syömättä, miksi jokin kirkon ulkomaanapu ei kerää niitä ja lähetä afriikan nälkäänäkeville nekkereille syötäväksi, vaikkapa pakasteena tai kuivattuna?
Ai niin, kuivahtanut leipä ei hyvää. Mutta hokasin, mulla tossa pussillinen erittäin maukkaita kuivattuja, valkosipuli/yrtti ruisshipsejä. Kumma homma, ei ole tullut itellä mieleen koskaan kuivattaa vanhaa leipäää uunissa snakseiksi.
=DW=Käsittääkseni kouluissa ei enää tarjoilla kuorittuja perunoita vaan kuorellisia.
Mistä olet saanut päähäsi, että perunan kuoren ravintoarvot olisivat huomattavasti suuremmat kuin sisuksen. Kuori on kuori ja sillä on oma tehtävänsä, tuskin se tehtävä edellyttää koko perunan kalium, c-vitamiini ym. varastojen siirtämistä kuoren rakennusaineiksi.
Kaiken kaikkiaan perunaa ei syödä nimenomaan vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin takia, vaikkakin se monille vielä nykyäänkin on suurin ja joillekin jopa ainoa c-vitamiinin lähde.
Vai eettisesti ja luonnonsuojelullisesti, just joo. Huumoria (toivottavasti) tavoittelit, mutta ehdotus sinänsä on niin päätön ja tyhmä että ei naurata.
Makuasioitahan nämä, itse taas kuivatan leipää ihan tarkoituksella, ihan jo säilyttämällä sen ilman kääreitä alun perin. - ö-Öö
bessie- kirjoitti:
Käsittääkseni kouluissa ei enää tarjoilla kuorittuja perunoita vaan kuorellisia.
Mistä olet saanut päähäsi, että perunan kuoren ravintoarvot olisivat huomattavasti suuremmat kuin sisuksen. Kuori on kuori ja sillä on oma tehtävänsä, tuskin se tehtävä edellyttää koko perunan kalium, c-vitamiini ym. varastojen siirtämistä kuoren rakennusaineiksi.
Kaiken kaikkiaan perunaa ei syödä nimenomaan vitamiinien ja kivennäisaineiden saannin takia, vaikkakin se monille vielä nykyäänkin on suurin ja joillekin jopa ainoa c-vitamiinin lähde.
Vai eettisesti ja luonnonsuojelullisesti, just joo. Huumoria (toivottavasti) tavoittelit, mutta ehdotus sinänsä on niin päätön ja tyhmä että ei naurata.
Makuasioitahan nämä, itse taas kuivatan leipää ihan tarkoituksella, ihan jo säilyttämällä sen ilman kääreitä alun perin.Yleistietoa, koska et tiedä, opettele käyttämään internetin hakukoneita.
Kyllä mun mielestä toi potunkuoriasia ja muutenkin biojäteasiat pitäisi ottaa vakavasti. Kun jokin kirkon ulkomaanavun mielestä maapallon pitää täyttyä ihmisistä ja tuhoutua ja sen takia pitää nekkereitä ruokkia, omituista että eivät tee mitään realistista asian edistämiseksi. Ideahan olisi radikaalisti vähentää maapallon ihmismassaa, eikä suinkaan lisätä sitä. Nämät avustusjärjestöt ei tee oikein kumpaakaan. Esiintyvät "auttajina", mutta eivät tietenkään auta, koska se olisi typerää. Karmeeta ties monenkolaista moraalia.
=DW= - bessie-
ö-Öö kirjoitti:
Yleistietoa, koska et tiedä, opettele käyttämään internetin hakukoneita.
Kyllä mun mielestä toi potunkuoriasia ja muutenkin biojäteasiat pitäisi ottaa vakavasti. Kun jokin kirkon ulkomaanavun mielestä maapallon pitää täyttyä ihmisistä ja tuhoutua ja sen takia pitää nekkereitä ruokkia, omituista että eivät tee mitään realistista asian edistämiseksi. Ideahan olisi radikaalisti vähentää maapallon ihmismassaa, eikä suinkaan lisätä sitä. Nämät avustusjärjestöt ei tee oikein kumpaakaan. Esiintyvät "auttajina", mutta eivät tietenkään auta, koska se olisi typerää. Karmeeta ties monenkolaista moraalia.
=DW=Mitä yleistietoon kuuluvaa minä en nyt mielestäsi tietänyt?
- terveys
Lohkoperunat unissa muiden juureslohkojen kanssa ehdottomasti kuorineen. Bataatin, sellerin ja punajuuren kuorin.
- piruparat
Tarja Tallquist lässytti jotain perunankuorista iltalehdessä. Kummastakaan en tykkää, lehdestä enkä Tarjasta. Täti on ollut kansanedustaja, olis sitten tehnyt jotain. Blääh, ärsyttää, mut kyllä mua ärsyttää kirkon ulkomaanapukin.
- Pirrepäs
Tuota, mikä ei ärsytä ? :)
- kuorennielijä
Taisi olla joskus kasarilla kun ensimmäisen kerran ravintolassa (F.D.Camel, Helsinki) sain maistaa paistettuja perunankuoria. Tämän jälkeen otin tavakseni keittää perunat aina kuorineen. Keitetyistä perunoista leikkaan kuoret n. Sentin paksuisina, maustan ja laitan uunin grilliin paahtumaan. Perunoiden ylijäämä sisällön soseutan ja sekoitan koiran ruoka-annokseen.
- Yhteiskunnanmätäpaise
Tietäisittepä millaiset määrät laitoksissa heitetään hyvää tuoretta ruokaa pois ja jätteeksi. Eikä kukaan tee asialle mitään eli eikö ymmärrä. Paitsi ne kaikki asiasta tietämättömät, jotka rahaa jakavat, säästävät hoitajamitoituksesta kun selvää silkkaa rahaa haaskataan tunkiolle ja tärvätään tyhjän pantiksi.
Kun turhanaikainen energiankulutus, ruuan hävittäminen ja esim. hukkaan menevät lääkkeet laskettaisiin rahaksi, niin tahtoisinpa todella tietää, kuinka monen hoitajan palkka siitä syntyisi. Mutta ketään ei kiinnosta, säästäminen on lähinnä kiro- tai humoristinen sana näinä päivinä. "Tämä sukupolvi ei säästä", sanoi nuori hoitaja ja se on todellista tämän päivän työelämässä.- eppu2
Tämä ongelma on tosi.
- keskonen
Mätäpaiseen puhkaisua, se jämäruoka joka jää käyttämättä myydään eläinten muonaksi. Jokikinenpäivä sopimuksen tehneet yrittäjät hakevat ylijäämäruuan eläinten ruuaksi joten kkierrätys pelaa.
- eppu2
keskonen kirjoitti:
Mätäpaiseen puhkaisua, se jämäruoka joka jää käyttämättä myydään eläinten muonaksi. Jokikinenpäivä sopimuksen tehneet yrittäjät hakevat ylijäämäruuan eläinten ruuaksi joten kkierrätys pelaa.
Näin oli aikanaan sielläkin, missä minä olin töissä.
MUTta sitten, ´´jämäruuasta´´ löytyikin liikaa lääkejäämiä.
Eläintenruuaksi menenminen loppui jo parikymmentä vuotta sitten. - hallooMitäKkummaa
Siis miten jämäruuasta voi löytyä liikaa lääkejäämiä? Mistä niitä oli syntynyt?
Oliko ruoka valmistettu lääkitystä raaka-aineesta vai oliko lääkkeet piilotettu ruokiin? - keskonen
Ihmeellistä lääkejäämät esim sairaala-, ja ravintolaruuissa. Kyllä minä sen uskon että virtsaan ja faecekseen voi jäädä lääke-,ym jäämiä, mutta että ihmisille tarjottavissa ruokala ym tarjoilussa lääkejäämiä olisi jo tarjoiluvaiheessa. Valitan, kaikki on kyllä mahdollista tänä päivänä.
Vältän vacuumi pakkauksissa olevia eineksiä. Kun reunan repäisee auki, pöllähtää sellainen kaasujen sekoitus naamalle että pakkaus menee jätteisiin. JOs eineksiä käyttää taidamme pysyä maatumattomina nurmen alla säilöntäaineiden vaikutuksesta tai sitten räjähdetään kovalla paukulla tuhkaamossa.
Vuosi-pari sitten alueella tutkittiin mitä jätededet sisältävät, valitettavasti paikkakunta oli kärkikastissa, jäte-viemäri vesistä öytyi yllättävän paljon lääkejämiä monenlaisista lääkkeistä.Lääkkeiksi kait ne huumausaineetkin luetaan, en ole asiasta varma.
Mikä olisi puhdasta luonnon ruokaa, kun poronhoito alueellakin jäkälissä voi olla vaikka mitä ilman saasteita ja sen sisältämiä jätteitä vaikka ydin sellaisia. - Pirrepäs
keskonen kirjoitti:
Eihän nykyään ruokajätteitä saa käyttää eläintenruoaksi, jos joku niin tekee niin jätteiden tuottaja ja eteenpäintoimittaja tekee rikoksen.
- Pirrepäs
Pirrepäs kirjoitti:
Eihän nykyään ruokajätteitä saa käyttää eläintenruoaksi, jos joku niin tekee niin jätteiden tuottaja ja eteenpäintoimittaja tekee rikoksen.
Korjaan, siis omille eläimilleen ja oman ruoan valmistukseen tarkoitettuille eläimille tietenkin voi syöttää oman talouden ruoantähteitä jms., mutta elintarvike jalostukseen meneville eläimille ei, muistaakseni ...
- keskonen
Ne menee bio-jätteisiin, myös perunan kuoret multineen ja matoineen.Ovat siis bioenergiaa käsittelyn jälkeen.
- eppu2
hallooMitäKkummaa kirjoitti:
Siis miten jämäruuasta voi löytyä liikaa lääkejäämiä? Mistä niitä oli syntynyt?
Oliko ruoka valmistettu lääkitystä raaka-aineesta vai oliko lääkkeet piilotettu ruokiin?Potilaat pinnasivat lääkkeistään ja jättivät ruokaa lautaselle, jonka vetivät laskiin, sinne sekoittivat lääkkeitään.
Aina riitti uusia pinnareita.
Ennenmuinoin ne ruuantähteet meni sikatiloille. Jonkimoinen kontrolli kai niillä oli. Sitä en tarkemmin tiedä. - luonnonihmeitä
eppu2 kirjoitti:
Potilaat pinnasivat lääkkeistään ja jättivät ruokaa lautaselle, jonka vetivät laskiin, sinne sekoittivat lääkkeitään.
Aina riitti uusia pinnareita.
Ennenmuinoin ne ruuantähteet meni sikatiloille. Jonkimoinen kontrolli kai niillä oli. Sitä en tarkemmin tiedä.Ennenmuinoin ne siat olivatkin ihmeen terveitä.
Taisi niillä olla se lääkitys kohdallaan.
- kuorineen
ja taas, kaikki kirjoittavat perunoista ja kuorista, kun tarkoitus oli alkaa keskustelu vanhusten hoidon tilasta. Vaan eipä ole ensimmäinen kerta. Eikö teillä koulussa ollut ainekirjoitusta, jossa ehdottamasti piti kirjoittaa otsikossa olevasta asiasta. Onhan tuo aloitukseni vähän sekava, mutta kyllä jokaisen pitäisi ymmärtää mitä ajoin takaa.
- palautus
Miksi et itse kirjoita vanhusten hoidon tilasta. Aloittaja vastaa siitä että pysytään aiheessa. Jos aihe vinksahtaa toisaalle, aloittajan velvollisuus on keksimällä jotakin hauskaa juttuun palauttaa aihe vanhusten hoitoon. Yritäpä nyt ! Kenessä siis pikku syy, kysyy Nyyti.
"kuorineen"
Meitä nuoria ei taida oikein kiinnostaa vanhusten-hoidon tilanne.
Se on niin henkilö-kohtainen juttu.
Jokaisen lapsen ja vanhuksen oma.
Minä en ala niitä julkisesti rääpimään.
Minua kiinnostavat enemmän nuorten työ-paikat.
Heidän uskonsa tulevaisuuteen.
Perunat syön kuorineen.
H.- leski
Työskentelin kotihoidossa jonkin aikaa. Voin sanoa,että jokaisella vanhuksella oli ruokaa yllin kyllin jääkaapissa ja pakastimet täynnä. Ruokapalvelu myös toimi. Omaiset olivat osalle näin järjestäneet. Ongelma oli siinä,että kukaan ei valvonut,syökö vanhus vai ei.
Ruokapalvelulla oli kiire jättää lämpölaatikot pöydälle ja rientää seuraavaan paikkaan. Omaiset olivat kaukana,tai eivät välittäneet.
Yhdessäkin paikassa kun menin,sähköliesi oli tulikuuma ja vanhus sanoi,että hänen pitää paistaa ruokaa. Hellalla oli tyhjä paistinpannu. Tuotu ruoka- annos vieressä. Vanhus pelkäsi mikrouunia. Ei uskaltanut käyttää sitä ollenkaan.
Ei auttanut muu kuin ottaa sulakkeet pois liedestä,ettei tule tulipaloa.
Suurin syy on mielestäni se,että liian huonokuntoisia vanhuksia on kotona yksin. Eivät hallitse enää tavallisia perusasioita. - helmiä
http://www.mtv.fi/lifestyle
tässä sinulle linkki joka varmasti sinua kiinnostaa. Kohdallasi ei voi muuhun tulokseen tulla kun huomioi musa-toiveesi ja ne rivien välistä kirjoitetut kommentit.
Hyvä niin eletään täysillä vaikka........." vuodet vierii armahainen elon ilta luoksein saa....", ei sisällä yhtäkään atka ajatusta viesti,
Syön Pito-perunoita ilman kuoria. leski kirjoitti:
Työskentelin kotihoidossa jonkin aikaa. Voin sanoa,että jokaisella vanhuksella oli ruokaa yllin kyllin jääkaapissa ja pakastimet täynnä. Ruokapalvelu myös toimi. Omaiset olivat osalle näin järjestäneet. Ongelma oli siinä,että kukaan ei valvonut,syökö vanhus vai ei.
Ruokapalvelulla oli kiire jättää lämpölaatikot pöydälle ja rientää seuraavaan paikkaan. Omaiset olivat kaukana,tai eivät välittäneet.
Yhdessäkin paikassa kun menin,sähköliesi oli tulikuuma ja vanhus sanoi,että hänen pitää paistaa ruokaa. Hellalla oli tyhjä paistinpannu. Tuotu ruoka- annos vieressä. Vanhus pelkäsi mikrouunia. Ei uskaltanut käyttää sitä ollenkaan.
Ei auttanut muu kuin ottaa sulakkeet pois liedestä,ettei tule tulipaloa.
Suurin syy on mielestäni se,että liian huonokuntoisia vanhuksia on kotona yksin. Eivät hallitse enää tavallisia perusasioita."leski"
Edelleen haluat rääpiä ihmisten yksityis-asioita?
H.- bessie-
Ja taas, aloittaja kehtaa arvostella muita väärän laisista kommenteista.
Tuttua huttua; tehdään yliampuva ja moneen suuntaan osoitteleva aloitus (jossa usein tahatontakin hölmöyttä), muutaman mieleisen vastauksen jälkeen ilmoittaudutaan aloittajaksi, sitten jo onkin 'selittelyn' paikka jos tulee vääränlaisia vastauksia, jne..
Aika tyypillistä joillekin on selitellä opastamalla kuinka aloitus tulisi ymmärtää. Ilmeisesti ei käy mielessäkään, että suurin osa ymmärtää lukemansa.
Tämä on tarkoitettu vastaukseksi nimimerkin "kuorineen" :) 8.2.215 09:46 kirjoittamaan, vastaajia aliarvioivaan viestiin, 'kommentoi lainaten' mahdollisuutta ei ollut.
- flegu
Kaiken ikäiset irkut syövät perunansa kuorineen.
Traditio syntyi 1800-luvun nälkävuosien aikaan. - kuorimummo
Vanhusten tilasta on kirjoitettu paljon ja on otsikoissa. En lainkaan vähättele aihetta... Mutta samaa ei jaksa jankuttaa. Anteeksi.
Jonkin verran kokemusta omaavana voin kertoa yhden näkökohdan aloitukseen. Vanhuksella voi olla muhkea pankkitili, on elänyt sodanjälkeiset pula-ajat, nuukuus ja tarkkuus on iskostunut todella sitkeästi ja syvään.
Äitini on aina ollut nuuka, vanhemmiten muuttui aina vain nuukemmaksi, rahasta ei ollut kiinni. Onneksi asuin lähellä ja vein ruokaa, olisi ollut muuten pahasti aliravittu. Ei suostunut ostamaan kaupasta kuin punaista maitoa ja perunoita loppu aikoina, tykkäsi kahvista, mutta oli liian kallista, vein hänelle kahvia mutta ei tahtonut raaskia juoda sitäkään vaikka oli ilmaista.
Hän asuu palvelutalossa nyt, ei enää huolehdi huomisesta, syö hyvällä halulla siellä. Muisti reistailee, vanhat asiat ovat kirkkaina mielessä, vaikka syökin hyvin, unohtaa sen saman tien ja valittaa että ei ole saanut ruokaa pitkään aikaan.- eppu2
Kotihoito alkaa olla kaaoksessa.
Niinhän siinä kävi, kun olettaa saattoikin, että kotihoito jäi kehittämättä, ennenkuin laitospaikkoja purettiin.
Kotihoidon asiakkaat ovat monisairaita, heikkokuntoisempia, kuin aikaisemmin, joten kotikäyntejä tarvitaan useammin.
Käyntien lukumäärä kotihoidossa kasvanut huimasti, mutta työntekijämäärä ei.
Sen seurauksena on kotihoidon saannin kriteerejä tiukennettu, palveluja karsittu.
Yli puolet kotihoidon henkilöstöstä on harkinnut alan vaihtoa.- Sairastahommoo
Tiedän monta hoitajaa, jotka sanovat, että terveyskeskusosasto ja kotihoito ovat ne paikat, johon eivät mene työhön suin surminkaan; "rahaa saa helpommallakin" ja jos muuta paikkaa ei löydy, niin "Siwan kassa on parempi vaihtoehto".
Oma hartain toiveeni on, että kaikki hoitajat lopettaisivat työnsä sopimuksesta yhtä aikaa ja marssivat ulos työpaikoistaan. Mutta sitä ei tule koskaan tapahtumaan, hoitajiksi valikoituvat ovat luonteiltaan velvollisuuden- ja oikeudentuntoisia, kuin hyvin koulutettuja koiria, jotka istuvat ja antavat tassua kun pomo niin tahtoo. Hyvin opetettu eläin ei pistä hanttiin, se tekee mitä käsketään vaikka oma terveys tärveltyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733614Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91971Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2251315- 1341186
- 1001063
- 1081036
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil681001- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876