Nykyään usein perustellaan Jumalan olemattomuutta sillä, ettei Jumala näy eikä kuulu millään tavalla, ja että uskovien määrä vähenee. Muka kaikki olisivat uskovia, jos Jumala olisi olemassa. Me uskovaisetkin tiedämme, ettei Jumalan olemassaoloon vaikuta se kuinka paljon Jumalaan uskotaan. Siispä Jumala on olemassa vaikkei uskoisi. Vaikkei Jumalaa tuntuisi olevan missään.
Jumalan olemassaolo ei riipu uskosta
35
<50
Vastaukset
- joo-0
Eli myönnät että usko ei ole sama kuin tietämys.
- 1510
''Siispä Jumala on olemassa vaikkei uskoisi.''
Tai, Jumala ei ole olemassa vaikka uskoisikin. - 019283
Yksisarvisia ja menninkäisiä on myös olemassa, vaikkei niitä missään näy tai kuulu. Sinun epäuskosi ei tee niistä epätodellisia!
Hieno esimerkki saatiin taas uskovaisten logiikan ja järjen puutteesta.- Jumala.on_minä.olen
Eiköhän tuossa ole ihan omat uskomuksesi kyseessä, ei uskovaisen ihmisen logiikka eikä järjen puute! Jumalan näkee vain puhdassydämiset, Hänet näkee maailman kaikkeudessa, luonnossa...elämässä.........aivan kaikessa. Ilman Jumalaa KAIKKI olisi kuollutta, koska Jumala on itse elämän lähde ja sen ylläpitäjä!
- Onkoonkoonko
Jumala.on_minä.olen kirjoitti:
Eiköhän tuossa ole ihan omat uskomuksesi kyseessä, ei uskovaisen ihmisen logiikka eikä järjen puute! Jumalan näkee vain puhdassydämiset, Hänet näkee maailman kaikkeudessa, luonnossa...elämässä.........aivan kaikessa. Ilman Jumalaa KAIKKI olisi kuollutta, koska Jumala on itse elämän lähde ja sen ylläpitäjä!
'' Ilman Jumalaa KAIKKI olisi kuollutta, koska Jumala on itse elämän lähde ja sen ylläpitäjä!''
Tuo väite vaatii todisteita. Jumala.on_minä.olen kirjoitti:
Kerrotko vielä mistä niistä tuhansista väitetyistä Jumalista sinä puhut? ja perustele miksi olet kyseisen Jumalasi valinnut.
- Epäjumalienkieltäjä
Jumala.on_minä.olen kirjoitti:
<
>
Uskonnon pontimena on muun muassa omahyväisyys. Todistelet, raukka itsellesi, että uskovaisena olet jotenkin muita parempi. Eivät harhasi tee sinusta ketään toista parempaa. - katekismus
<
>
Niitä on uskovisten riveissä hyvin vähän.
- kääntäjä_mään
Tämä toimii myös toisinpäin. Jumala voi olla pelkkää mielikuvituksen tuotetta, vaikka kuinka moni uskoisi ja vaikka miten vahvasti. Mikä tahansa asia joko on, tai ei ole todellinen ja se ei riipu millään tavoin uskomusten vahvuudesta tai uskojien lukumäärästä. Tämän nyt luulisi olevan itsestään selvää.
"Muka kaikki olisivat uskovia, jos Jumala olisi olemassa."
Olet sekoittanut asioita, ei kukaan tietääkseni noin väitä. Vaan että jos jumalan olemassaolo olisi havaittavissa, jumala olisi ilmoittanut itsestään kiistattomasti, niin silloin kaikki uskoisivat. Niin kuin selvään faktaan ainakin. - Reddington
Tuota, kyllä se vaan riippuu. Ihminen luo jumalat ei toisinpäin.
- LuojanLuoma
Ihminen luo omia jumaliaan, mutta ei koskaan itse JUMALAA, koska ihminen ei kykene luomaan mitään suurempaansa.
- Reddington
LuojanLuoma kirjoitti:
Ihminen luo omia jumaliaan, mutta ei koskaan itse JUMALAA, koska ihminen ei kykene luomaan mitään suurempaansa.
Se kristinuskonkin jumala on parin kamelikuskin nuotiolla kehittelemä luomus, ei muuta.
LuojanLuoma kirjoitti:
Miten sitten selität että palvottuja Jumalia on kymmeniätuhansia ja kaikki juuri niin aitoja kuten sinunkin.
satan kirjoitti:
Miten sitten selität että palvottuja Jumalia on kymmeniätuhansia ja kaikki juuri niin aitoja kuten sinunkin.
Herää kysymys. Ja toinenkin.
Miksi Jumala (yksi) ei halua näkyä, kuulua, tuntua, olla läsnä? Miksi Jumala haluaa häneen uskottavan, vaikka ei halua olla näkyvä millään lailla? Kaikkihan me uskottaisiin Jumalaan, jos sellainen olisi ilman pienintäkään epäilystä. Nyt kaikki on vain epämääräistä uskottelua Jumalasta. (Yhdestä).
- fda
Hienoa. Miksi siis uskoa jos jumalan olemassaolo ei riipu siitä?
- eipahalle
Yksilölle kun uskoo silloin Jumala on hänelle olemassa. Joka ei usko niin hänellä ei ole Jumalaa.
- atteboi
Miksi siitä "jumalasta" ei ole mitään havaintoa ?
Luulis ny "äijän" tulevan puolustautumaan syytöksistä, mitä on esitetty.
Tuo ei riitä, että vedotaan siihen, ettei mitään ole voinut tyhjästä syntyä, jolloin ainut muka järkevä (kenen) selitys täytyy olla , että joku näkymätön kaikkivoipa on vai voinut asiat toteuttaa. Liian naivistinen, utopistinen selitys, johon vielä pitäisi uskoa.
Silti alku olisi täytynyt tyhjästä alkaa, eiks' vaan.- Sokeiden.taluttaja
Sinä kuljet täällä Jumalan luomassa maailmassa ja sanot että Jumalasta ei ole havaintoa? Koko maailma on havaintosi, älä ole sokea.
- kysyvä_mään
Sokeiden.taluttaja kirjoitti:
Sinä kuljet täällä Jumalan luomassa maailmassa ja sanot että Jumalasta ei ole havaintoa? Koko maailma on havaintosi, älä ole sokea.
Mikä osoittaa kiistattomasti, että maailma on jonkun jumalan ja erityisesti kristinuskon Jumalan luoma? Olen tätä kysynyt monesti, mutta järjellistä perusteltua vastausta en ole saanut.
kysyvä_mään kirjoitti:
Mikä osoittaa kiistattomasti, että maailma on jonkun jumalan ja erityisesti kristinuskon Jumalan luoma? Olen tätä kysynyt monesti, mutta järjellistä perusteltua vastausta en ole saanut.
Ei tarvitse osoittaa edes kiistattomasti, sillä kiistäjiä riittää aina. Kunhan osoitetaan todeksi niin ettei järkevää epäilystä jää, se on ihan hyvin. Ja haaveeksi jää.
Sokeiden.taluttaja kirjoitti:
Olen katsellut tätä kaikkea, ja on aivan utopiaa luulotella jonkun Jumalan luoneen kaiken. Kukkapenkeissä kasvaa ihmisen istuttamia kukkia. On olemassa miljardeja kasveja ja eläimiä. Ja ne miljardit taivaankappaleet.
Kukaan eikä mikään olio ole voinut jaksaa edes ajatella luoda kaikkea sitä mitä nyt on. On aivan liian monimuotoista ja aivan liian monta luotavaa ollakseen uskottavaa. Kuka jaksaa ajatelle tehdä tämän kaiken? Henkiolento? Ei kuulkaa ole uskottavaa, sori.
Mihin vedät rajan jumalan olemassaolon kanssa, että voit väittää kyseeon olevan milloin tietämisestä, milloin uskosta?
Voiko vaikkapa väittää, että Odin on olemassa vaikka siihen ei uskoisi?
Vai onko epäusko jopa itse todiste Odinin olemassaolosta?- TääsJehova
Minäpä pikkusen ovelana savolaisena uskon kaikkiin uskontoihin, mitään en kiellä. Niinpä viimeisellä portilla olen varmasti voittajan puolella. Taivasosuus on takuuvarma. Eräs tuttava on lestadiolainen, kuten vaimonsakin. 40v pariskunta ja jokunen vuosi sitten 14 lasta. On tuokin tyyli turvata taivaspaikkansa.
Kennelissäkään eivät hyväksy nartulle kuin kolme tiineyttä peräkkäin. Sitten on pidettävä tauko välissä. Mihin on taivaspaikkaa tavoitellessa hävinnyt ihmisen arvostaminen ja ihmisarvo? - RUÅTTALAINEN
aaammeeeen että on tämäkin suomi24 mennyt ihantylsäksi :(
eikävain senvuoksi, että modet ovat opiskelleet LYHYEN MATIKAN :(
:D:D:D:D
minumielestäni tässä viestissäni on 6 hymiötä, mutta VARMASTI MODEN LASKUOPIN MUKAAN VÄHINTÄÄNKIN 10 hymiöö!!!- fda
Hauska. :)
Ohjelmistossa on selvästi jotain vikaa. Olisiko päivityksessä tapahtunut virhe.
- ilmantietoa
Autuaita ne jotka uskovat vaikka eivät näe. Jotenkin tuohon tapaan sanoo Jeesus Tuomakselle, joka uskoo kun saa koskettaa Jeesuksen haavaa kyljessä.
Mutta toisaalta, miksi tuo näkemättömyys tulisi kohdistua Jumalan olemassaoloon, yhtälailla autuaita ovat ne näkevät kyllä Jumalan mutta uskovat ja luottavat Jumalaan ilman syytä uskoa tai luottaa tämän sanaan.
Toki näkymättömään tahoon luottaminen vaatii enemmän uskoa, mutta tämä tekee samalla oikeaan näkymättömään tahoon luottamisesta puhtaasti arpapeliä koska Jumala ei erotu mitenkään kilpailijoistaan jotka ovat yhtälailla näkymättömiä.
Näkyvä Jumala tarkoittaisi sentään sitä että Jumala erottuisi sentään selkeästi näkymättömistä vääristä jumalista ja kyse olisi nimenomaan puhtaasti siitä että luottaako ihminen Jumalan sanaan vai päättääkö tätä epäillä ja olla luottamatta Jumalaan.
Ja miksi testata ihmisen luottamusta Jumalaan edes ollenkaan, sitä luulisi että Jumalan täydellinen rakkaus tarkoittaisi sitä että pelkkä vilpitön halu rakastaa Jumalaa riittäisi, riippumatta täysin siitä kuinka huterin perustein ihminen on valmis Jumalaan luottamaan.
"Nykyään usein perustellaan Jumalan olemattomuutta sillä, ettei Jumala näy eikä kuulu millään tavalla,"
Tähän liittyy myös se että jos Jumala olisi olemassa, on järjetöntä olettaa tämän piilottelevan, kyllä se todellinen Jumala oikeusti antaisi itsensä näkyä hyvin selvästi ihmisille tässä maallisessa maailmassa, niin selkeästi että tämän olemassaolo olisi kaikille ihmisille oikeasti asia josta kaikki olisivat yksimielisiä, varsinkin nimenomaan Jumala joka haluaa vaikuttaa ihmisten tekemisiin esiintyisi jatkuvasti hyvinkin näkyvästi.
"ja että uskovien määrä vähenee."
Ja monet uskovat perustelevat Jumalansa olemassaoloa sillä heidän uskontonsa on vielä elossa, koska nimenomaan oikea Jumala on itä suojellut.
"Muka kaikki olisivat uskovia, jos Jumala olisi olemassa. "
Ei vaan niin että jos Jumala olisi olemassa, tämä näyttäytyisi ihmisille niin selvästi ettei kukaan voisi tämän olemassaoloa ainakaan epäillä, näin sillä perusteella että itsensä tekeminen hyvin näkyväksi ihmisille voi olla vain eduksi Jumalan omien tavoitteiden kannalta.
" Me uskovaisetkin tiedämme, ettei Jumalan olemassaoloon vaikuta se kuinka paljon Jumalaan uskotaan. "
Me ateistit tiedämme myös että asia on kyseisellä tavalla jonka tiedämme että voi hyvinkin olla niin että todellisella Jumalalla ei ole tällä hetkellä uskovia ollenkaan ja että tämän edustama uskonto on voinut kuolla jo aikoja sitten, tai kyseinen Jumala ei ole edes vielä ilmoittanut itsestään mitään ja tämän ilmoitus ihmiskunnalle on vasta tulossa jonain päivänä.
"Siispä Jumala on olemassa vaikkei uskoisi. Vaikkei Jumalaa tuntuisi olevan missään."
Aivan kuten Jumala ei ole olemassa vaikka kuinka uskoisi, vaikka Jumala tuntuisi olevan kaikkialla. Ja erittäin epätodennäköisenä todistamattomana asiana Jumalan olemassaolon olettamatta jättäminen on se järkevin asema, joka periaatteessa vastaa tilaa jossa Jumalaa ei ole. Joten todistustaakka on sillä joka väittää Jumalan olevan olemassa ja Jumalan olemassaolemattomuus on se lähtökohta, oletusasema josta koko keskustelu lähtee.- pohtinut_mään
"Tähän liittyy myös se että jos Jumala olisi olemassa, on järjetöntä olettaa tämän piilottelevan, kyllä se todellinen Jumala oikeusti antaisi itsensä näkyä hyvin selvästi ihmisille"
Tuo kylläkin pätee vain siinä tapauksessa, että olemassaoleva jumala tahtoo ihmisen tietävän itsestään. Voidaan hyvin ajatella olevan jumala, joka ei tahdo ihmisen tietävän itsestään mitään ja tällaiselle on helpostikin keksittävissä loogisia perusteluja. Jumala saattaisi myös vaikuttaa niihin tekemisiin paljastamata itseään. Tällainen jumala ei oletettavasti olisi kuitenkaan luonut kadotusta ja taivasta eikä edellyttäisi uskoa itseensä, jotta ihminen pelastuu kadotukselta.
- A_the_ist
"Minä kieltäydyn todistamasta olevani olemassa", sanoo jumala, "sillä todisteet tekevät uskon tarpeettomaksi, ja ilman uskoa minä en ole mitään."
"Mutta", sanoo ihminen, "Baabelinkala on kiistaton todiste olemassaolostasi, eikö vain? Mitään sen kaltaista ei olisi voinut kehittyä sattumalta. Se todistaa että sinä olet olemassa, joten omien perustelujesi mukaan sinä et ole olemassa. M.O.T."
"No voihan nenä", sanoo jumala. "Tuota minä en ollut tullut ajatelleeksikaan", ja katoaa kuin irreaalinen pieru logiikan Saharaan.
-Douglas Adams - 2w323
Kelatkaa nyt jos Jumala onkin olemassa ja sit se tulee tänne yksi päivä ja se on sellainen Godzillamainen kerrostaloja isompi ärripurri joka repii taloja maasta ja pudottaa lentokoneita. Mitäs sit tehään?
Ensitöikseen se haluaa että kaikki homot pitää seivästää ja kaikki muut paitsi vanhoillislestaadiolaiset se heittää kiuhuvaan mereen..
It would be terrible.. - dfdhdfh
Ei todellakaan. Jumalaa ei ole vaikka kuinka miljardit ihmiset niin uskoisivat.
Ei jumalten olemassaolemattomuutta oikein voi todistaa. Jotkut tietyt jumaluudet, esimerkiksi Raamatun esittämä, nyt ovat tietysti täysin mahdottomia ja siten olemassaolemattomia, mutta noin yleisellä tasolla...
Toisaalta, ongelmaa ei ole. Jumalia joko on tai ei ole. Heihin uskominen joko hyödyttää, haittaa tai ei vaikuta mitään. Periaatteessa on ihan saman tekevää, uskooko vai ei. Ja kun viitteitä mistään jumalista ei ole, ei niihin järkevä ihminen usko.
Edelleen tosin epäilen, että JOS olisi olemassa jokin ihmisistä erityisesti kiinnostunut jumala, niin eiköhän se arvostaisi sitä, että ihminen pystyy toteuttamaan parhaansa mukaan potentiaaliaan. Tähän liittyy järjen käyttäminen. Ja järkeä käyttävä ihminen ei jumaliin usko. Tästä johtuen tämä jumala tuomitsee uskovaiset ikuiseen helvettiin.
Ja edelläoleva on muuten vähintään yhtä pätevä päättelyketju kuin uskovaisten taivaaseenpyrkimysteoreemat. :)- ettäsillälailla
Joku on sanonut, että usko jumalaan tekee jumalan todelliseksi. Mikä sitten tekee jumalan todelliseksi? Enkä nyt tarkoita löpinää luomakunnasta.
Kirkot ja muut pyhätöt voidaan siis jyrätä hyvillä mielin vaikka parkkipaikoiksi, sillä eihän niitä mihinkään tarvita, varsinkaan jumalien palvomiseen, koska eihän niiden olemassaolo riipu palvomisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5371768Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84863
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50719- 63705
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2697- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?73618- 65533