”Väisty tieltäni, Saatana!

SRO

Pietari veti hänet erilleen ja alkoi nuhdella häntä: ”Jumala varjelkoon! Sitä ei saa tapahtua sinulle, Herra!” Mutta hän kääntyi pois ja sanoi Pietarille: ”Väisty tieltäni, Saatana! Sinä tahdot saada minut lankeamaan. Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta, vaan ihmisestä!”
Matt. 16:22–23

Henget tunteva Jeesus tunnisti Pietarin puheissa ensin Isän äänen ja hetken kuluttua sielunvihollisen kuiskailun. Jeesuksen mukaan Pietari, joka osoittautui ailahtelevaiseksi elämänsä loppuun saakka, ajatteli jatkuvasti sitä, mikä on ihmisestä. Pietari oli kuullut Jeesuksen esittämiä selkeitä viittauksia Vanhaan testamenttiin ja Messiaan kärsimykseen. Raamatun avulla asioita oli avattu vastaansanomattomasti. Ristin tien torjuminen ei siksi voinut olla Jumalan ääni eikä Jumalan seuraajankaan. Pietarin näennäinen suojelevuus ja inhimillisyys olivatkin yllättäen Jeesukselle asetettuja ansoja.

Ehkä mekin voimme kysyä mitkä hyvältä tuntuvat, mutta Raamatun vastaiset asiat ovat sellaisia, jotka tulevat tärkeimpien esteeksi. Missä asioissa tahdomme kristittyinä ja kirkkona olla rakastavia ja hyväksyviä ja samalla ymmärtämättömyyttämme estämme ihmisiä tavoittamasta parasta, sielunsa pelastumista?
Juha Vähäsarja.

13

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepjepjepjepjepjep

''Ehkä mekin voimme kysyä mitkä hyvältä tuntuvat, mutta Raamatun vastaiset asiat ovat sellaisia, jotka tulevat tärkeimpien esteeksi''

• PalvelijaHerran

Nyt herätkää näkemään, mit'ä Jumala puhuu.

• 5342

5234

• sinettisormus1

Aamen.

• Anonyymi
        sinettisormus1 kirjoitti:

Aamen.

suomemn vapåautus ak
        kanut

• näkymätön-ninni

Matt:16

21 Siitä lähtien Jeesus alkoi ilmoittaa opetuslapsilleen, että hänen piti menemän Jerusalemiin ja kärsimän paljon vanhimmilta ja ylipapeilta ja kirjanoppineilta ja tuleman tapetuksi ja kolmantena päivänä nouseman ylös.

22 Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi nuhtelemaan häntä sanoen: "Jumala varjelkoon, Herra, älköön se sinulle tapahtuko".

23 Mutta hän kääntyi ja sanoi Pietarille: "Mene pois minun edestäni, saatana; sinä olet minulle pahennukseksi, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.

26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."

• sinettisormus1

Aamen!

• Tuttu tarina joo, amen! Mutta tarinaan sisältyy eräs poikkeuksellinen ristiriita, joka taitaa olla niitä ainoita joille ei tunnu löytyvät täydellistä seltystä. Kerron selityksen lopuksi mutta alkuun tämä ristiriita. Miettikää siis:
      Pietari siis sanoi että minä suojelen enkä anna sinua ristiinnaulittavaksi, johon Jeesus nuhteli sanomalla väisty saa_tana. Eli henkimaailma ymmärsi että Jeesus kuolisi ja nousisi ja se oli hänen suunnitelma, joka pitäisi romuttaa.... Okei.
      No sitten toinen paikka, jossa saa_tana meni Juudakseen ja kavalsi Jeesuksen, joka jotaisi tähän kaikkeen, mihin Jeesus oli Pietarille aiemmin profetoinut. Siitä huolimatta siis saa_tana vei Jeesuksen papiston ja roomalaisten pidättämäksi ja ristille. Tämä hieman hämmästyttää, koska siihen ei ole oikeen logiikkaa.
      No selitykseni tälle olisi mahdollista ns. inhimillinen tunnetila, joka pakottaa joskus ihmisen tekemään tyhmyyksiä, vaikka tietää varsin hyvin tekevänsä niin. Suomen lakikin tuntee tämän lauseterminä "en voinut mieltäni malttaa". Eli jospa saa_tana tiesi että Jeesus nousisi kuolemansa jälkeen ylös mutta viimekädessä ei voinut vastustaa kiusausta tappaa Jeesus, koska jospa hän ajatteli kuitenkin tuonelan voivan viedä Jeesuksen. Hän ehkä uskoi käyvän toisin, eikä voinut mieltään malttaa kun tuli tilaisuus tappaa Jeesus. Näin minä luulen sen menneen.

• näkymätön-ninni

Saatatpa olla pohdinnassasi lähellä totuutta. Toisaalta kukapa noita sielunvihollisen teitä tarkalleen tuntee ja onko terveellistä niitä liiaksi jäädä puntaroimaan? Sielunvihollisen perimmäinen tarkoitus on erottaa ihminen Jumalasta, eli pois Jeesuksen huomasta.

• Joo en oo jääny miettii :)

• JarmoEklund kirjoitti:

Joo en oo jääny miettii :)

Nii eli tarkoitan että mistä meidän edes pitää tietää sielunvihollisen mietelmiä.
        Tuo ongelma vaan tulee koska olen hyvin kriittinen kaikkeen kuulemaani ja lukemaani. Hassua sitten olla sillä tavalla palava uskova.,

• näkymätön-ninni

No ehkä vähän sama "ongelma" minullakin tuo kriittisyys. Toisaalta siitä on ollut myös paljon hyötyä. :)

• Anonyymi

1. Kor. 2:
      6 Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat,
      7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,
      8 sitä, jota ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-
      9 vaan, niinkuin kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".

ja HUOM

"ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut-sillä jos he olisivat sen tunteneet, eivät he olisi kirkkauden Herraa ristiinnaulinneet-"

Efesolaiskirjeen pahat voimay ja valtiaat:

Ef. 6:
      12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.

se että vaikka paha tietää jotain,
      EI KUKAAN heistä tahi ihmisistä voinnut ymmärtää mitä Herra teki.

Jos olisi tiennyt, koko perkeleen joukko olisi soujellut Herraa ettei kukaan pääse mitään pahaa tekemään.

Nyt
      Hesekiel sanoo:

3 ja katso, viisaampi sinä oletkin kuin Daniel, ei mikään salaisuus ole sinulta pimitetty;
      ja kuitenkin Paavali sanoo ettei KUKAAN tiennyt, eli tässä on myös ristiriita mutta
      heikko käännös eli väännös sanoo
      -92
      "3 Viisaudessa kyllä voitat Danielinkin, mikään ei jää sinulta salatuksi."

JA kun se salaisuus minkä Herra pimitti pahalta ja kaikilta, tuli esille, ei voinnut enää muuttaa sitä. sillä Kuolema, ei voinnut pitää Herraa vaan sen kautta tuli se, OIKEUDELLINEN pelastus, sovitus meille.

nyt Hesekiel jatkaa:
      "11 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
      12 "Ihmislapsi, viritä itkuvirsi Tyyron kuninkaasta ja sano hänelle: Näin sanoo Herra, Herra: Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä viisautta, täydellinen kauneudessa.
      13 Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja jaspista, krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat upotus-ja syvennystyöt sinussa, valmistetut sinä päivänä, jona sinut luotiin.
      14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä."

- Sinä olet sopusuhtaisuuden sinetti, täynnä viisautta, täydellinen kauneudessa.

ja MUTTA
      17 Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden sinä kadotit viisautesi.

tästä olen joskus tutkinut että se "saattaa" merkitä että.
      kasotit viisautesi.
      eli jos maito lasi kaatuu pöydälle, niin se kaikki ei heti tule ulos vaan se valuu sieltä pois kunnes s lasi on tyhjä.
      vielä on perkeleellä paljon viisautta, mutta se päivä päivältä menee pois eli häviää.

Mutta meille, Jumala antaa viisautta ja ymmärrystä, ja älyä joka päivä lisää ja lisää, ja meidän ymmärrys ja viisaus ON JEESUS :)

jes 11, Herran Henki, eli Herran Jeesuksen Sana, että:

Joh. 6:
      63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

ja meidän tulee halata Jumalan puhdasta Sanaa kuin vauva maitoa, ja me kasvamme.

nyt eräs seikka vielä,
      Kukaan jumalaton, saati perkele ei voi ymmärtää Jumalaa sillä Herra on Henki.
      ja me olemme saanneet Jumalan Hengen ei niin että "osan Hengeä" vaan Koko Hengen ja sen VAIKUTUS on sitten kasvava eli Jumala tahtoo että ANNAMME tilaa Herralle eli
      Annamme Hänen hallita ja vallita meitä, Hengensä kautta :)

Mitä sitten tulee Pietarin, NUHTEESEEN Herralle! niin ei Pietari ajatellut sitä mikä on Hengen vaan sitä mikä on ihmisen, eli inhimilistä kärsimystä,

Pietari puhui paljon muutakin mikä ei ollut Jumalan mieleen eikä Jumalasta, sillä, ilman Jumalan Hengeä, eli Opettajaa me emme voi tietää mitä Jumala on meille valmistanut.

Toki jokaisen juutalaisen tulisi olisi, ollut ymmärrättevä että vain uhrin kautta, tulee sovitus ja meille pelastus.
      ja kuten oli asiayhteydessä puhe tästä Herra puhui, mutta heillä oli maalliset mielessä, ei Taivaalliset.

Olkoon Jumala meille armollinen, ja antakoon:
      Ilmestyksen ja Viisauden Hengen meille, ja kasvakoon sen vaikutus meissä:

Hänen tulee kasvaa ja meidän vähetä, sanoo Herran palvelija Johannes Kastaja.
      Joh. 3:
      30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.

Eli Jumalan Sanan eli Hengen :)
      ja miten me voimme "auttaa" Jumalaa kasvattamaan meitä:
      Lukekaa Jumalan Sanaa ! ! !
      Kuin vauvat maitoa halajavat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      59
      4703
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      65
      3808
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      3241
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      114
      3061
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2894
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2558
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2216
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      248
      2003
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1872
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36