Hermovaurio

Varokaa.Varokaa

Kävin terveyskeskuksen hammaslääkärillä, nuorella miehellä, ja hampaanpoiston yhteydessä tuli hermovaurio. Olisin halunnut hermovaurion tutkimista puolueettomalla taholla keskussairaalassa, mutta siihen ei suostuttu. He luistivat vastuusta.
Heillä on siis oikeus aiheuttaa hermovaurio, mutta heillä ei ole mitään velvollisuutta hoitaa aiheuttamaansa vauriota.
Joudun kustantamaan neurologilla käynnin itse. Ja mitä muita kustannuksia vielä tuleekaan.

152

4173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LäheteSaatavaJostain

      Hammaslääkärit ja lääkärit ovat ainoa ammattiryhmä, jotka voivat halutessaan helposti liueta vastuun kannosta. Hoitovirheen tehdessään he kirjoittavat hoitokertomukseen ihan mitä valetta vaan sen jälkeen, kun potilas on poistunut ja potilas ei tiedä yhtään, mitä sinne on kirjoitettu, ja näin he varmistavat, ettei mitään hoitovahinkoa muka ole edes tapahtunut. Vakuutus ( potilasvakuutuskeskus) ei voi mitenkään korvata hoitoja, koska hoitokertomus on kaikkea muuta kuin totuuden mukainen. Ja potilaan sanoilla ei ole minkäänlaista painoarvoa korvausilmoituksessa. Asiantuntijalääkäriä ei voi löytää kirjoittamaan potilasvakuutusilmoitukseen asiantuntijalausuntoa, koska kollegoja suojellaan tiiviisti. Monia kertoja tämän jo elämässä kokeneena, ja niistä todella paljon kärsineenä.
      Turha kritisoida Pohjois-Koreaa, kun meillä on yhtä mielivaltaista tämä lääkärien valta-systeemi.
      Lakipykälien mukaan sinun kuuluisi saada hermovaurioosi hoitoa julkisella puolella ( joko keskussairaala tai terv keskuksen erikoislääkäri, jos heillä sellaista on, ) erikoislääkäriltä , mutta sen eteen pitäis taistella kovasti. Potilasasiamieheen yhteys jne. Lähete saatava siltä hoitaneelta tai toiselta terveyskeskuslääkäriltä erikoislääkärille jne. Toivotan voimia ja kärsivällisyyttä !

      • Varokaa.Varokaa

        Kiitos sinulle ihanasta kirjoituksesta. Olen yrittänyt hoitaa tätä todella usean tahon kautta, mutta mikään ei ole auttanut.
        Nyt tulevana maanantaina menen omakustanteisesti neurologin vastaanotolle ja toivon tietenkin, että saisin lähetteen tutkimuksiin.
        Potilasvahinkoilmoituksen teen. Se on sovittu asia potilasasiamiehen kanssa.
        Suorastaan outoa, että selvä vahinko on tapahtunut ja oireet ovat selvät, niin joudun nyt ainakin tässä vaiheessa, menemään yksityisvastaanotolle, jotta vamma tutkitaan ulkopuolisen tahon toimesta.
        Tuttavani sanoi, että älä odota mitään korvauksia tai hoitoja. Niinkin voi käydä, jos tyyli on samanhenkinen kuin tähän asti.
        Kiitos sinulle kuitenkin.


      • Mitäsluulet

        Kuinka neutraali, ja pelkästään faktoja huomioiva tämä ulkopuolinen taho tutkimuksissaan on?


      • Potilaanosa

        >... Hoitovirheen tehdessään he kirjoittavat hoitokertomukseen ihan mitä valetta vaan sen jälkeen, kun potilas on poistunut ja potilas ei tiedä yhtään, mitä sinne on kirjoitettu, ja näin he varmistavat, ettei mitään hoitovahinkoa muka ole edes tapahtunut....

        Tämä on todella uskomatonta, että mainostetaan "rinta rottingilla" oikeusvaltiota, ja kuitenkin esim. terveydenhoidossa, jossa ihminen on heikoimmillaan ja haavoittuvimmillaan, niin ns. asiantuntija voi kirjoittaa potilaastaan, asiakkaastaan mitä mieleen juolahtaa potilastietoihin.
        Tiedot eivät välttämättä tule koskaan potilaan, asiakkaansa tietoon. Kuitenkin potilaan hoidot ja monet muutkin häntä koskevat asiat perustuvat näihin tietoihin.

        Paljon vähäisemmissäkin asioissa vaaditaan asiakkaan allekirjoitus. Miksi ei tässä asiassa, joka voi vaikuttaa monella tapaa potilaan terveyteen, tervehtymiseen jopa tulevaisuuteenkin?


      • Varokaa.Varokaa
        Potilaanosa kirjoitti:

        >... Hoitovirheen tehdessään he kirjoittavat hoitokertomukseen ihan mitä valetta vaan sen jälkeen, kun potilas on poistunut ja potilas ei tiedä yhtään, mitä sinne on kirjoitettu, ja näin he varmistavat, ettei mitään hoitovahinkoa muka ole edes tapahtunut....

        Tämä on todella uskomatonta, että mainostetaan "rinta rottingilla" oikeusvaltiota, ja kuitenkin esim. terveydenhoidossa, jossa ihminen on heikoimmillaan ja haavoittuvimmillaan, niin ns. asiantuntija voi kirjoittaa potilaastaan, asiakkaastaan mitä mieleen juolahtaa potilastietoihin.
        Tiedot eivät välttämättä tule koskaan potilaan, asiakkaansa tietoon. Kuitenkin potilaan hoidot ja monet muutkin häntä koskevat asiat perustuvat näihin tietoihin.

        Paljon vähäisemmissäkin asioissa vaaditaan asiakkaan allekirjoitus. Miksi ei tässä asiassa, joka voi vaikuttaa monella tapaa potilaan terveyteen, tervehtymiseen jopa tulevaisuuteenkin?

        Noin juuri se on kuin kirjoitit.


      • Infosiirtyy

        > ...Hoitovirheen tehdessään he kirjoittavat hoitokertomukseen ihan mitä valetta vaan sen jälkeen, kun potilas on poistunut ja potilas ei tiedä yhtään, mitä sinne on kirjoitettu, ja näin he varmistavat, ettei mitään hoitovahinkoa muka ole edes tapahtunut......

        Voipa hammaslääkäri kirjoitella potilaskansioihin erillisiä paperilappuja, joissa antaa potilaasta kommenttejaan kollegoilleen!


    • oireitaon

      Mitä on oireena?

    • Uskomatonta

      Ota yhteys heti potilasasiamieheen! Googleta oman kaupunkisi potilasasiamiehen yhetystiedot. Tuollaista ei ammattilaisten käsissä voi tapahtua. Minulla on viisaudenhammas jätetty leikkaamatta juuri tuon hermovauriovaaran takia. Viisaudenhampaan juuret kiertävät hermon ja jos hammas vedettäisiin ulos, vaurioituisi hermoni ja seurauksena olisi lerpattava alahuuli.

      • Varokaa.Varokaa

        Olen ollut yhteydessä potilasasiamieheen aikaisemmin.
        Tuli mieleen, että ohjaiskohan hän siinä, että saisi johonkin hoitosuhteen tämän hermovaurion vuoksi.


    • Varokaa.Varokaa

      Päädyin kuitenkin siihen, että otan itseni hengiltä. Tänään otin jo n. 30-40 tablettia yhtäaikaa. Huomanna haen lisää lääkkeitä ja alkoholia ja kokeilen sitä yhdistelmää. En käytä alkoholia muutoin. Jos se ei auta, niin hakeudun auton alle vilkasliikenteisellä osuudella.

      • ValoaOnTunnelinPäässä

        Sulla on ilmeisti muutenkin vaikeaa ja tämä hermovaurioepisodi oli liikaa. Kyllä asiat järjestyvät! Saat ihan varmasti tarvittavan avun, kun otat yhteyttä potilasasiamieheen! Valitettavaa on tällaiset virheet mutta asiat aina järjestyvät!!


      • Varokaa.Varokaa
        ValoaOnTunnelinPäässä kirjoitti:

        Sulla on ilmeisti muutenkin vaikeaa ja tämä hermovaurioepisodi oli liikaa. Kyllä asiat järjestyvät! Saat ihan varmasti tarvittavan avun, kun otat yhteyttä potilasasiamieheen! Valitettavaa on tällaiset virheet mutta asiat aina järjestyvät!!

        Yritin jo itsemurhaa. Verta sain tulemaan paljon. Lääkkeitä söin myös.
        En vie tätä asiaa potilasasiamiehelle enää ja en mene neurologille. Toivon vain, että kuolen mahdollisimman pian.
        Pahin on, että nyt tajuan, että en ole Jumalan oma. Hän valitsee omansa ja minä en kuuli niihin.


      • ValoaOnTunnelinPäässä

        Lue Isä meidän rukous. Siten tiedät olevasi Jumalan oma. Rukoilen myös puolestasi enkelien välityksellä.


      • RRRMMMRRR
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Yritin jo itsemurhaa. Verta sain tulemaan paljon. Lääkkeitä söin myös.
        En vie tätä asiaa potilasasiamiehelle enää ja en mene neurologille. Toivon vain, että kuolen mahdollisimman pian.
        Pahin on, että nyt tajuan, että en ole Jumalan oma. Hän valitsee omansa ja minä en kuuli niihin.

        Voi ei... Olen ihan samassa tilanteessa juuri nyt kuin sinä. Hammaslääkäri tuhosi koko purentani ja neljä etuhammasta. Mitään vikaa ei ollut ennen tuota hammaslääkärikäyntiä. Olen itkenyt ja haluan vaan kuolla. Valituksille naurettiin ja jopa puolustettiin kyseistä hammaslääkäriä eikä kukaan korvaa tai auta....


      • vastuunKantoKykyä
        RRRMMMRRR kirjoitti:

        Voi ei... Olen ihan samassa tilanteessa juuri nyt kuin sinä. Hammaslääkäri tuhosi koko purentani ja neljä etuhammasta. Mitään vikaa ei ollut ennen tuota hammaslääkärikäyntiä. Olen itkenyt ja haluan vaan kuolla. Valituksille naurettiin ja jopa puolustettiin kyseistä hammaslääkäriä eikä kukaan korvaa tai auta....

        Koska hammaslääkärit eivät itse tiedä, ei ole käytännön kokemusta siitä, miltä tuntuu kärsiä pilatusta purennasta tai hermovauriosta, tai 3-hermosärystä, joka kipuna on pahinta mitä voi olla, niin siksi he eivät välitä. Jos he itse joutuisivat samaan tilanteeseen, niin edes pyytäisivät anteeksi, kantaisivat vastuun myöntämällä hoitovirheen ja tukisivat potilasta saamaan edes rahallista korvausta potilasvakuutuskeskuksesta. Näiää vois potilas kestää tilanteen jotenkin. Ehkä.


      • Vastuut
        vastuunKantoKykyä kirjoitti:

        Koska hammaslääkärit eivät itse tiedä, ei ole käytännön kokemusta siitä, miltä tuntuu kärsiä pilatusta purennasta tai hermovauriosta, tai 3-hermosärystä, joka kipuna on pahinta mitä voi olla, niin siksi he eivät välitä. Jos he itse joutuisivat samaan tilanteeseen, niin edes pyytäisivät anteeksi, kantaisivat vastuun myöntämällä hoitovirheen ja tukisivat potilasta saamaan edes rahallista korvausta potilasvakuutuskeskuksesta. Näiää vois potilas kestää tilanteen jotenkin. Ehkä.

        > Koska hammaslääkärit eivät itse tiedä, ei ole käytännön kokemusta siitä, miltä tuntuu kärsiä pilatusta purennasta tai hermovauriosta, tai 3-hermosärystä, joka kipuna on pahinta mitä voi olla, niin siksi he eivät välitä....

        Eiköhän hammaslääkäreillä jonkinlainen näkemys ja kokemus ole kertomistasi aiheista ja vaurioista? Ovathan he vuosia opiskelleet aihetta. Yliopistossa.
        Tavan tallaajallakin on aiheista todenmukaisia näkemyksiä, ilman suurempia opiskeluja, saatikka kokemuksia!

        Olisivatkohan jotkin aivan muut syyt, jotka ohjaavat heidän käyttäytymistään?


      • kolmoishermosärkykokemus
        Vastuut kirjoitti:

        > Koska hammaslääkärit eivät itse tiedä, ei ole käytännön kokemusta siitä, miltä tuntuu kärsiä pilatusta purennasta tai hermovauriosta, tai 3-hermosärystä, joka kipuna on pahinta mitä voi olla, niin siksi he eivät välitä....

        Eiköhän hammaslääkäreillä jonkinlainen näkemys ja kokemus ole kertomistasi aiheista ja vaurioista? Ovathan he vuosia opiskelleet aihetta. Yliopistossa.
        Tavan tallaajallakin on aiheista todenmukaisia näkemyksiä, ilman suurempia opiskeluja, saatikka kokemuksia!

        Olisivatkohan jotkin aivan muut syyt, jotka ohjaavat heidän käyttäytymistään?

        Minä puhui käytännön OMAkohtaisesta kokemuksesta, tuskin on heiltä joku toinen hammaslääkäri tuhonnut hermon ja he kärsisivät itse helvetillisestä 3 -hermosärystä. teoria ja käytäntö ovat 100% ERI ASIA !!! Etkö tätä käsitä ??? Tiedätkö sinä kirjoittaja, onko sinulle 3-hermosärky itsellä ? veikkan ettei todellakaan ole. Kun noin typerästi kirjoitit. Itsemurhat sietämättömän kivun takia eivät ole harvinaisia 3-hermopotilailla, tiedätkö sitä ?


      • OMAkohtaista

        > Tiedätkö sinä kirjoittaja, onko sinulle 3-hermosärky itsellä ? veikkan ettei todellakaan ole. Kun noin typerästi kirjoitit. Itsemurhat sietämättömän kivun takia eivät ole harvinaisia 3-hermopotilailla, tiedätkö sitä ?

        Mistä sinä tiedät mitä OMAKOHTAISIA vaivoja minulla on ollut?

        On ollut mm. virheellisistä hammaskontakteista, purennasta johtuvat kivut. Takahampaan hermojen ylirasituksesta johtuvat ärsytys, tulehdukselliset, vuosikausia kestäneet suorastaan helvetilliset kivut. Samoin virheellisen purennan aiheuttamat lihaskrampit yläleuan ja takaraivon alueilla.
        Nyt viimeksi myös kolmoishermon myeliinitupen vauriot, eli myös ne 3-hermopotilaan kivut, joka on vain yksi kipuongelma monien muiden helvetillistä kipua aiheuttavien joukossa!

        Kyllä tiedän varsin hyvin myös nuo itsemurha-ajatuksetkin, kun kivut ovat täysin sietämättöät. Lisäksi kun ns. asiantuntijat eivät tunnu tietävän aiheesta mitään. Toistelevat vain, että paljon on kipuja joita ei saada selville, ja kuinka vaikeita tällaiset tapaukset on! Hammas näyttää ihan hyvältä, myös toistellaan.

        Mistä moinen kiivastus? Asiantuntijathan on koulutettu, että he tietävät, ja hoitavat, vaikka ei olekaan niitä OMAKOHTAISIA kokemuksia! Potilaan kipujen ja ongelmien korjaaminen jopa parantaminen, näyttäisivät kuitenkin olevan sivuseikkoja näissä asioissa?


      • Kivusta
        OMAkohtaista kirjoitti:

        > Tiedätkö sinä kirjoittaja, onko sinulle 3-hermosärky itsellä ? veikkan ettei todellakaan ole. Kun noin typerästi kirjoitit. Itsemurhat sietämättömän kivun takia eivät ole harvinaisia 3-hermopotilailla, tiedätkö sitä ?

        Mistä sinä tiedät mitä OMAKOHTAISIA vaivoja minulla on ollut?

        On ollut mm. virheellisistä hammaskontakteista, purennasta johtuvat kivut. Takahampaan hermojen ylirasituksesta johtuvat ärsytys, tulehdukselliset, vuosikausia kestäneet suorastaan helvetilliset kivut. Samoin virheellisen purennan aiheuttamat lihaskrampit yläleuan ja takaraivon alueilla.
        Nyt viimeksi myös kolmoishermon myeliinitupen vauriot, eli myös ne 3-hermopotilaan kivut, joka on vain yksi kipuongelma monien muiden helvetillistä kipua aiheuttavien joukossa!

        Kyllä tiedän varsin hyvin myös nuo itsemurha-ajatuksetkin, kun kivut ovat täysin sietämättöät. Lisäksi kun ns. asiantuntijat eivät tunnu tietävän aiheesta mitään. Toistelevat vain, että paljon on kipuja joita ei saada selville, ja kuinka vaikeita tällaiset tapaukset on! Hammas näyttää ihan hyvältä, myös toistellaan.

        Mistä moinen kiivastus? Asiantuntijathan on koulutettu, että he tietävät, ja hoitavat, vaikka ei olekaan niitä OMAKOHTAISIA kokemuksia! Potilaan kipujen ja ongelmien korjaaminen jopa parantaminen, näyttäisivät kuitenkin olevan sivuseikkoja näissä asioissa?

        Tässä asiantuntija kertoo kivusta ja kivun vaikutuksista!

        http://www.suomenkipu.fi/2015/07/krooninen-kipu-tayttaa-seka-kehon-etta-mielen/


      • Varokaa.Varokaa
        ValoaOnTunnelinPäässä kirjoitti:

        Sulla on ilmeisti muutenkin vaikeaa ja tämä hermovaurioepisodi oli liikaa. Kyllä asiat järjestyvät! Saat ihan varmasti tarvittavan avun, kun otat yhteyttä potilasasiamieheen! Valitettavaa on tällaiset virheet mutta asiat aina järjestyvät!!

        "ValoaOnTunnelinPäässä"
        Et tiedä mitä kirjoitat.
        Toivon sinulle myöskin samaa kärsimystä hermovauriosta kuin minulla on, niin saat katsella sitten sitä valoa tunnelisi päästä.


      • Anonyymi
        RRRMMMRRR kirjoitti:

        Voi ei... Olen ihan samassa tilanteessa juuri nyt kuin sinä. Hammaslääkäri tuhosi koko purentani ja neljä etuhammasta. Mitään vikaa ei ollut ennen tuota hammaslääkärikäyntiä. Olen itkenyt ja haluan vaan kuolla. Valituksille naurettiin ja jopa puolustettiin kyseistä hammaslääkäriä eikä kukaan korvaa tai auta....

        Onko Kanta-Hämeen suupoli kyseessä? Sama suunnitelma itsellä. Tuhosi elämäni ja valehteli potilaskertomukset.


      • Anonyymi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Yritin jo itsemurhaa. Verta sain tulemaan paljon. Lääkkeitä söin myös.
        En vie tätä asiaa potilasasiamiehelle enää ja en mene neurologille. Toivon vain, että kuolen mahdollisimman pian.
        Pahin on, että nyt tajuan, että en ole Jumalan oma. Hän valitsee omansa ja minä en kuuli niihin.

        imisille annetaan aivopesty virheellinen kuva "hyvästä yhteiskunnasta". Ihminen on kuitenkin maailman suurin peto joka pahoinpitelee omaa lajiaan. Terveyskeskuksissa on juuri näitä pahoinpitelijöitä koska he ovat ns. vasuunkannon ulkopuolella. Useat tervyskeskukset ovat täysin ilman ns. omaa lääkäriä ja heidän potilaansa joutuvat lkopuolisen lääkärin, valitettanvan usein kieroonkasvaneen sadistin uhriksi. Nykyisessä yhteiskuntajärjestelmässä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta puolustaa itseään jälikäteen. Kun astuu terveyskeskuslääkärin ovesta sisälle on vapaata riistaa.l


    • ihme-touhua

      Haluanpa tässä vain todeta, että minulla hammaslääkäri ehdotteli ties monen hampaan poistoa, kun kävin rutiinihammastarkastuksessa. Yksi hammas oli poistettava, ei siinä mitään, mutta tämä lääkäri halusi ottaa minulta koko hampaiston röntgenin ja sen perusteella hän luetteli että tuo ja tuo hammas on poistettava. Vähän kävi epäilyttämään, kun ei ollut mitään oireitakaan, niin menin yksityislääkäriin, jotta saisin toisen mielipiteen asiaan. Uudet röntgenit, ja tämä yksityislääkäri totesi, että mitään hampaita ei tarvitse poistaa, tosin yksi paikkaus on syytä tehdä. Mikä ihmeen hinku tuolla tk-hammaslääkärillä oli poistattaa muutama hammas, onneksi alkoi hälytyskellot soida ja kyseenalaistin itse koko touhun.

      • Varokaa.Varokaa

        "ihme-touhua" olet juuri sellainen, jollainen jokaisen tulisi olla hammaslääkärillä käydessään. Selkeä terve oma ajattelu mukaan tilanteisiin.


    • vastuuseenHammaslääkäri

      Tämän viestiketjun aloittajalle, Toivottavasti et ole vielä luovuttanut, ja olet vielä hengissä ??? Voisitko kirjoittaa tänne sen terveyskeskuksen nimen ja hermovaurion aiheuttaneen hammaslääkärin nimen. Jos esim. päädyt lopettamaan elämäsi hermokivun takia, niin me muut voidaan laittaa hänet vastuuseen tekemisestään. On otettava aina riittävän hyvä röntgenkuva poistettavasta hampaasta ENNEN POISTOA, että voi näin varmistaa, ettei poistosta synny hermovauriota! Toimiko sinun hammaslääkärisi niin ?? Suu- ja leukakirurgi voi joskus silti poistaa vaarallisen lähellä hermoa olevan hampaan, jos se hammas on tavallaan pakko poistaa. Ison poskihampaan tai viisaudenhampaan väkisin pois vetäminen on aina riskipeliä, siksi ne pitäis poistaa leikkaamalla. ( porataan ikeneeseen reikä ja juuri työnnetään poispäin yms). Esim juuri voi olla kihara ja siksi sitä on erittäin vaikeaa vetää väkisin pois.

      • Varokaa.Varokaa

        Olen yrittänyt itsemurhaa, muttei onnistunut. En ala tähän laittamaan enää mitää siitä hammaslääkäristä vaan keskityn siihen, että keksin kuolemistavan. Jos tiedät sellaisen hyvän ja tehokkaan, niin kerro.0


      • Varokaa.Varokaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Olen yrittänyt itsemurhaa, muttei onnistunut. En ala tähän laittamaan enää mitää siitä hammaslääkäristä vaan keskityn siihen, että keksin kuolemistavan. Jos tiedät sellaisen hyvän ja tehokkaan, niin kerro.0

        Tekstini viimeisempänä oleva "O" lipsahti siihen vahingossa.


    • Varokaahamppoistoehdotuk

      ihme Touhua n.merkille: Uskon, että se liittyi siihen, että sinulle haluttiin tilanne, että sinun on pakko ottaa erittäin kallis implantti tai implantteja yksit puolella hänen yhteistyökumppani hammaslääkärin vastaanotolla. Nimittäin hampaat alkavat ajan kanssa kaatua kohti sitä tyhjää aukkoa ja purenta alkaa mennä huonoksi, ja siksi tyhjiä aukkoja ei hammasrivistössä saiis pitkiä aikoja olla. Se rahantekohuuma, minkä implantit ovat hammaslääkärikunnassa aiheuttaneet, on todella suuri ja se aiheutti mm Meidän Klinikka hammaslääkärikeskusten sulkemisen viikko sitten ja rikostutkinnan aloittamisen. VAROKAA HAMPAIDENPOISTOEHDOTUKSIA ihmiset ! Vain jos juurihoito ei millään auta, niin vasta sitten hammas poistoon !!! Ja mentävä hakemaan arvio toiseltakin hammaslääkäriltä. Voi olla aivan eri arvio.

      • Anonyymi

        Tietääkseni, hammas mieluummin poistetaan kuin juurihoidetaan, juuri hermovaurioriskin vuoksi. Joka tapauksessa, kummassakin näyttää olevan riskinsä, ja niitä tuskin sen enempää tarkastellaan, hermot kun on missä ne on. Poistossa, sitä tarkastellaan lähinnä siten, miten se saadaan ulos vähimmin vaurioin, ja siihen tarvitaan röntgen, mutten tiedä siitä sen enempää. Juurihoito on mun mielestä ensisijainen, vaikka sitten suosittaisi poisto; sitä kannattaa ajatella itse, ja onko varaa osta uusi hammas, ja sen puute voi luoda lisää ongelmia.

        Julkisella kyllä hoidetaan hermostonkin puolta, mutta enpä tiedä mitä ne osaa, ellei sitten puhuta viime kädessä leikkauksesta. Ongelma julkisella vain on se, että syy-seuraus on todettava, tai se on lähinnä kuvitteellinen ongelma, ja johtuu mielenterveyden ongelmista, jossa psykoosiperäisenä harhana tässä tapauskessa olisi somaattisharharhainen kiputuntemus, ja sen aiheuttajiin voi liittyä myös hampaiden narskutus, pureskelu, tarkkailu (vetää huomiota jatkuvasti ja siksi se on kipeä), ja yhteistyössä hammaslääkärin (osoittaa ja selittää, ettei mitään vikaa ole, näyttäen mahdollisesti röntgenkuvankin) ja psykiatrin tai vastaavan kanssa on hoitomenetelmä, ja mahdollinen masennuslääkitys ja muu psykiatrinen lääkitys pahemmassa tapauksessa.
        Ehdotan kipulääkitystä, esim. puolikas burana, ja vaihtelevasti parasetamolia, koska burana ärsyttää vatsaa ja aiheuttaa vatsahaavan, ja parasetamoli vahingoittaa maksaa, vaikka on yleisesti turvallisempi lääke. Kipu tiettävästi kroonistuu, että sen takia ehdotan, että pitää sitä kurissa. Julkinen sitä lääkitystä ei määrää, koska psykiatrinen. Mutta niitä onneksi vielä saa ilman reseptiä, ettei tarvii harmailta ostaa tai alkaa käyttää kannabista, joka on melko kallista (kun se ei vielä ole laillista, jolloin se saattaa olla halvempaa), eikä kai vaikuta kovin kauan.
        Se kipu ei välttämättä ole pysyvä, vaan vähenee vuosien myötä. Hermojen korjaantuvuutta on olemassa, vaikken niistä hampaiden hermojen kohdalla mitään tiedä, mutta ne voi kai myös kuolettaa itseään, josta tosin on se haitta, jos ne saattaa kuolettaa koko sen alueen tai puoliskon hermot, kolmoishermon vaikutusalueella.
        Se on mahdollinen ongelma iskuista tulleissa vaurioissa, jotka voi olla pahojakin loukkaantumisia, johon voi liittyä myös lihaksisto ja välilevy, jotka ei välttämättä näy rutiinitarkastuksessa, ja silloin kun näkee, ne todisteet on hyvä säilyttää koska, kun ongelma tulee paremmaksi ja rutiinitarkastus ei sitä enää totea, niin sitten se taas on psykiatrinen.


    • VertaistukiOnParasTuki

      Tuollaises hermovauriotilanteessa JOKAINEN!!! ihminen tarvitsee tosi paljon erilaista tukea. Myös henkistä tukea. Kipulääkityksen ja neurologisten tutkimusten lisäksi. Ei tarvitse olla ennenstään henkisesti vaikeassa tilanteessa, kuten joku täällä kirjoitti. On pitkä prosessi oppia mielen avulla hallitsemaan kipua, mutta joillekin se kyllä on onnistunut. Pitäis päästä vertaistuen piiriin ja saada näin tietää, miten muut selviävät kipukohtausten kanssa. Vertaistuki on aina parasta mahdollista tukea. Hammaslääkäriltä ei sitä henkistä tukea saa vaan nimenomaan PÄIN VASTOIN, loukkaavat äärimmäisen voimakkaasti sillä, että kieltävät hoitovirheensä ja jopa kirjoittavat hoitokertomukseen tekstiä, josta voi päätellä, että potilas on psyykkisesti epätasapainoinen ja siksi tod näk on keksinyt koko hermokivun. Lääkärikunnalle on tyypillistä tehdä kaikkensa, ettei hoitovirheet tule esille ja ovat vastuunkannon kiertämisessä mestareita kollegoiden tuen avulla. ja he ovat vannoneet lääkärin VALAN, huom. Se vala pitäis poistaa heiltä, koska se harhaanjohtaa potilaita luottamaan lääkäriin aivan liikaa.

      • Erirotua

        Ovatko lääkärit aivan eri rotua tavallisista ihmisistä, kun vaikuttaa siltä, että heillä on aivan eri arvot ja normit mitä tavallisilla kansalaisilla?


      • JumalastaSeuraaviaTai
        Erirotua kirjoitti:

        Ovatko lääkärit aivan eri rotua tavallisista ihmisistä, kun vaikuttaa siltä, että heillä on aivan eri arvot ja normit mitä tavallisilla kansalaisilla?

        Heidät on koulutettu olemaan joko Jumalia tai Jumalasta seuraavia. Heidän ei saa tehdä ollenkaan hoitovirheitä. Siksi pitää sitten valehdella, tehdä petoksia, rikoksia väärentämällä potilastietoja, jättämällä kokonaan pois hoidon olennaisia asioita jne. Koulutus siis on todella pahasti pielessä. Koulutus pitäisi tuoda nykyaikaan jo !! He tekevät aivan yhtä paljon virheitä kuin muutkin ammattikunnat. Muut joutuvat yleeensä vastuuseen mokistaan, mut lääkärit hyvin harvoin. Joillakin ehkä on vielä moraalia jäljellä.


      • Varokaa.Varokaa
        JumalastaSeuraaviaTai kirjoitti:

        Heidät on koulutettu olemaan joko Jumalia tai Jumalasta seuraavia. Heidän ei saa tehdä ollenkaan hoitovirheitä. Siksi pitää sitten valehdella, tehdä petoksia, rikoksia väärentämällä potilastietoja, jättämällä kokonaan pois hoidon olennaisia asioita jne. Koulutus siis on todella pahasti pielessä. Koulutus pitäisi tuoda nykyaikaan jo !! He tekevät aivan yhtä paljon virheitä kuin muutkin ammattikunnat. Muut joutuvat yleeensä vastuuseen mokistaan, mut lääkärit hyvin harvoin. Joillakin ehkä on vielä moraalia jäljellä.

        Minulla on ollut yhteys potilasasiamieheen. Tuttava sanoi, että tuskin saat mitään korvausta. Sinällään asiakkaan kärsimykset eivät vaikuta ensisijaisesti korvauksen saantiin vaan se, että tekikö hammaslääkäri virhettä. Hammaslääkäri varmasti tekee parhaansa, jottei virhettä voida osoittaa. Näin olen käsittänyt asian.


      • Varokaa.Varokaa

        Oikein kirjoitit. Minäkin luotin ammattihenkilöön. Se asenne häneltä minua kohtaan oli äärimmäisen röyhkeä, kun tuli ilmi hermovaurio.
        Toivon vain nyt, että löydän itselleni tappajan. En jaksa toista itsemurhayritystä.


      • Varokaa.Varokaa

        Kirjoitit lääkärien valasta. Se lienee vain perinnetapa. Kuitenkin se johdattaa ulkopuolisia liikaan luottamukseen.
        Muistoistani nousi mieleen lapseni, joka totesi kolmivuotiaana, että tässä ollaan niin kipeitä, että pitää ihan lääkärille lähteä. Täysi luottamus jo noin pienenä - keneltähän lie oppinut...


    • Onnenonija

      Kauanko hammas muuten kestää itse hoidettuna? Ajoneuvot luultavasti kestää kauemmin, jos käy lidlissä. Hä?

      • Hampaathoidettava

        Mitä varten täällä on joitan tosi sekavia juttuja? Sinunkaan viestistäsi ei saa mitään tolkkua. Oletko ottanut jotain päätä sekoittavaa?
        Jos näitä juttuja lukee joku hammaslääkäripelkoinen, niin kyllä hampaat mätänevät suuhun, kun ei uskalla mennä hoidattamaan hampaitaan. Hoitamattomista hampaista voi saada verenmyrkytyksen ja kuolla. Bakteerit voivat mennä avoimesta reiästä joko sydämeen tai aivoihin ja hoitamattomat hampaat aiheuttavat sydän- ja verisuonitaudin.


    • Hampaidenhoito

      Kuinka hyvin hampaasi on hoidettu? Siksipä täällä jotkut hammaspotilaat kertovat kokemuksistaan, kun ovat yrittäneet hoidattaa hampaansa kuntoon, ettei tulisi niitä kertomiasi, jopa vakaviakin seurauksia. Hammaslääkäripelkoisenkin on hyvä tietää mitä voi olla odotettavissa, kun menee hampaitaan, terveyttään hoitamaan!

      • Missähoidettu

        Säännöllisesti kolen käynyt hoidattamassa ja silti juuri otettiin yksi mädäntynyt hammas pois jottei tule vakavia sairauksia. Kävin jtänään hakemassa antibioottikuurin kun alkoi särkeä sitä kohtaa josta poistettiin. Tulehduksen hoitoon otan kuurin. Tietnkin on mielessä että onkohan kaikki saatu pois vai onk jäänyt jotain juurenpalasia jotka vihoittelevat. Kyllä se hampaiden hoidattaminen melkoista kärsimysnäytelmää on välillä mutta ei se ainakaan hoitamattudesta parane.
        Missä ne ihmiset jotka ovat saaneet ikäviä kokemuksia, ovat käyneet? Yksityisellä vai terveyskeskushammaslääkärillä?
        Luulisi että terveyskeskushammaslääkärissä hoito olisi vakuutetumpaa ja turvallisempaa. Niistä yksityisistä kun ei aina tiedä, että ovatko edes laillistettuja lääkäreitä, kuten Meidän klinikastakin on saatu lukea lehdistä. Joku vaan pistää klinikan pystyyn ja alkaa mainostaa.


    • Valvonnasta

      Luottamus hyvä, valvonta paras!

      Valvontaa on runsaasti, ainakin paperilla, mutta useimmiten kovin huonosti potilas sitä havaitsee hoidoissaan. Toimitaanko vain tuon edellisen ehdoilla?

      http://www.valvira.fi/terveydenhuolto

      • Varokaa.Varokaa

        Olisi ihanaa elämässä, jos voisi luottaa kaikkiin ja kaikkeen. Niin se ei kuitenkaan ole. Se läksy tuli toistamiseen esille.
        Kyllä varmaankin viisas ihminen kyselee ensin luotettavina pitämiltään ihmisiltä hammaslääkärin ammattitaidosta ennen kuin varaa aikaa vastaanotolle.
        Ja toisaalta on tietenkin niinkin, että oikeasti osa hammaslääkäreistä on vastuullisia.


      • yksvaan2
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Olisi ihanaa elämässä, jos voisi luottaa kaikkiin ja kaikkeen. Niin se ei kuitenkaan ole. Se läksy tuli toistamiseen esille.
        Kyllä varmaankin viisas ihminen kyselee ensin luotettavina pitämiltään ihmisiltä hammaslääkärin ammattitaidosta ennen kuin varaa aikaa vastaanotolle.
        Ja toisaalta on tietenkin niinkin, että oikeasti osa hammaslääkäreistä on vastuullisia.

        Osa hammaslääkäreistä vastuullisia? Kuulostaa siltä, että enimmäkseen ovat mielestäsi vastuuttomia? Hui!
        Ehkä lankaan hampaat paremmin tänään, ja unohdan makeat välipalat ja kesäjuomat.


      • Varokaa.Varokaa
        yksvaan2 kirjoitti:

        Osa hammaslääkäreistä vastuullisia? Kuulostaa siltä, että enimmäkseen ovat mielestäsi vastuuttomia? Hui!
        Ehkä lankaan hampaat paremmin tänään, ja unohdan makeat välipalat ja kesäjuomat.

        Hyvin kirjoitit.
        Tämä oma kokemukseni oli raju ja en usko, että olen ainoa Suomessa. Kirjoitan hermovauriosta. Uskon, että osa hammaslääkäreistä on vastuullisia ja pyrkivät välttämään hermovaurioita. Osa heistä jopa kantaa myöskin ryhdikkäästi vastuun siitä, jos sellainen tapahtuu.
        Kyllä varoituksen sana on paikallaan. Näin yleisellä tasolla, kaikkea vastaanottokäyntejä ajatellen, tulee asiakkaan vaihtaa hammaslääkäriä, jos hoito ei ole laadukasta. Ja tosiaankin kysellä suosituksia hammaslääkäristä luottamiltaan ihmisiltä. Niinhän sitä kysellään muidenkin asioiden kohdalla - mikä automerkki on hyvä jne.


    • Varokaa.Varokaa

      Olisko täällä joku, joka voisi ottaa minulta hengen? Olen Aloittaja ja en kestä tilannetta.

      • Hoidot

        Oletko saanut mitään apua, lääkettä pahaan kipuusi?


      • Varokaa.Varokaa
        Hoidot kirjoitti:

        Oletko saanut mitään apua, lääkettä pahaan kipuusi?

        Olen, mutta haluan, että nyt kuoleminen onnistuisi. Luulisi Suomessa olevan jonkun, joka tykkäisi tappaa toisen. Ota sellainen reilusti minuun yhteyttä.


      • Voivoi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Olen, mutta haluan, että nyt kuoleminen onnistuisi. Luulisi Suomessa olevan jonkun, joka tykkäisi tappaa toisen. Ota sellainen reilusti minuun yhteyttä.

        Lopeta toi provoilu tai mene lääkäriin ja psykiatrille että saat asianmukaisen hoidon. Törkeää levittää tuollaista kalmaideologiaa, kun varmaan nuoriakin ihmisiä lukee tätä palstaa. Pyydä katkaisemaan se hermo niin ei ole enää tuntoa, jos sulla nyt oikeasti mitään edes on. Niin sairaita nuo tapan itseni- ja tappakaa mut-viestit.


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Lopeta toi provoilu tai mene lääkäriin ja psykiatrille että saat asianmukaisen hoidon. Törkeää levittää tuollaista kalmaideologiaa, kun varmaan nuoriakin ihmisiä lukee tätä palstaa. Pyydä katkaisemaan se hermo niin ei ole enää tuntoa, jos sulla nyt oikeasti mitään edes on. Niin sairaita nuo tapan itseni- ja tappakaa mut-viestit.

        Toivon, että saat samanlaisen vamman itsellesi, niin tiedät miksi yritin itsemurhaa hammaslääkärin toimenpiteen vuoksi. Ole hyvä ja ota vaikka tuplana kärsimys.!


      • Hermovaurioita

        Sain puudeteaineesta toisenlaisen toimenpiteen johdosta hermovaurioita päästä varpaisiin.
        Yksin vaurioiden kanssa olen saanut kituutella.


      • Hermovaurioita

        Asiassa ei missään nimessä ole hyvä luovuttaa, vaan tulee kärsivällisesti odottaa ja toivoa tosiasioiden ilmenemistä.
        Ihan älytöntä, jos tällaiset hermovaurioasiat ovat yhteiskunnalle täysin käsittämättömiä. Ihmisillä on myös hermosto ja siihen voi tulla vaurioita erilaisista eri ihmisten kohdalla vaihtelevista syistä. Se on FAKTA.


      • Lääkäriin
        Voivoi kirjoitti:

        Lopeta toi provoilu tai mene lääkäriin ja psykiatrille että saat asianmukaisen hoidon. Törkeää levittää tuollaista kalmaideologiaa, kun varmaan nuoriakin ihmisiä lukee tätä palstaa. Pyydä katkaisemaan se hermo niin ei ole enää tuntoa, jos sulla nyt oikeasti mitään edes on. Niin sairaita nuo tapan itseni- ja tappakaa mut-viestit.

        Eikös aloittaja kerro ongelman tulleen juuri lääkärissä?


      • Varokaa.Varokaa
        Lääkäriin kirjoitti:

        Eikös aloittaja kerro ongelman tulleen juuri lääkärissä?

        Kiitos


      • Voivoi
        Lääkäriin kirjoitti:

        Eikös aloittaja kerro ongelman tulleen juuri lääkärissä?

        Joo mutta on olemasssa muitakin lääkäreitä kuin hammaslääkäreitä. Ensin "Varokaa.Varokaa" kirjoitti että aikoo mennä neurologille ja sitten ettei aiokaan mennä neurologille, vaan aikoo tappaa itsensä, sitten pyysi täällä että joku tappaisi hänet. Haluaa näköjään jonkun täältä vankilaan elinkautista lusimaan:(
        Jos tuollainen ei ole sairasta kirjoittelua niin mikä sitten? Neurologit ja neurokirurgit hoitavat hermovaurioasioita.


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Joo mutta on olemasssa muitakin lääkäreitä kuin hammaslääkäreitä. Ensin "Varokaa.Varokaa" kirjoitti että aikoo mennä neurologille ja sitten ettei aiokaan mennä neurologille, vaan aikoo tappaa itsensä, sitten pyysi täällä että joku tappaisi hänet. Haluaa näköjään jonkun täältä vankilaan elinkautista lusimaan:(
        Jos tuollainen ei ole sairasta kirjoittelua niin mikä sitten? Neurologit ja neurokirurgit hoitavat hermovaurioasioita.

        Ihan oikeasti - tiedän, ettet ymmärrä - toivon sinulle tuplana saman ongelmani, niin sitten tiedät myöskin mistä puhun.


      • Varokaa.Varokaa
        Hoidot kirjoitti:

        Oletko saanut mitään apua, lääkettä pahaan kipuusi?

        Olen nyt käyttänyt hermokipulääkettä. Jotenkin tuntuu nyt, että pahin terä on kivusta poissa. Olisin saanut sarjana laseria, mutta sitä en uskaltanut ottaa. Ja toisena syynä se, että kipu tulee minulle hermon vammasta eikä lihasjännityksestä.


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        Asiassa ei missään nimessä ole hyvä luovuttaa, vaan tulee kärsivällisesti odottaa ja toivoa tosiasioiden ilmenemistä.
        Ihan älytöntä, jos tällaiset hermovaurioasiat ovat yhteiskunnalle täysin käsittämättömiä. Ihmisillä on myös hermosto ja siihen voi tulla vaurioita erilaisista eri ihmisten kohdalla vaihtelevista syistä. Se on FAKTA.

        Oikein kirjoitit. Hermovauriot ja muut siihen liittyvät asiat ovat faktaa. Onkohan niin, että niiden tutkiminen ei jostakin syystä ole trendikästä? Vai miksi tämä on niin erikoista?
        Nyt on hampaan poistosta kulunut noin kuukausi ja edelleenkin pyörin tämän asian ympärillä. Kenen etu se on? Ja en kyllä syyllistä tästä itseäni. Sanoin oireet hampaanpoiston tehneelle hammaslääkärille, yritin saada apua useasta paikasta ja olen pyrkinyt pääsemään myös ns. jaloilleni itsemurhayrityksen jälkeen.


      • Hermovaurioita

        Vaurioitakin ikävämpää on, että kaiken saurauksena pitäisi vielä muuttaa elämäntiensä totuudentiestä valeentieksi ? Se on mielestäni jo kohtuutonta. Vaurioille ei kenties mitään voi, mutta tuo seuraava juttu ei ole ihan samanlainen...


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        Vaurioitakin ikävämpää on, että kaiken saurauksena pitäisi vielä muuttaa elämäntiensä totuudentiestä valeentieksi ? Se on mielestäni jo kohtuutonta. Vaurioille ei kenties mitään voi, mutta tuo seuraava juttu ei ole ihan samanlainen...

        Mitä tarkoitat seuraavalla: "...tuo seuraava juttu ei ole ihan samanlainen..."?


      • Hermovaurioita

        Siis tarkoitan sitä, että omakohtaisesti kestän sen vielä jotenkin, että hermostoni on tuhoutunut lääketieteellisen toimenpiteen johdosta ilmeisesti aika laajasti, mutta en sitä, että minun pitäisi vielä elää loppuelämäni valeessa tämän johdosta...
        Tarkoitan, että kenenkään ei olisi pakko painostaa minua elämään valeessa tämän kanssa, vaikka tapahtunutta ei saakaan tapahtumattomaksi...


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        Siis tarkoitan sitä, että omakohtaisesti kestän sen vielä jotenkin, että hermostoni on tuhoutunut lääketieteellisen toimenpiteen johdosta ilmeisesti aika laajasti, mutta en sitä, että minun pitäisi vielä elää loppuelämäni valeessa tämän johdosta...
        Tarkoitan, että kenenkään ei olisi pakko painostaa minua elämään valeessa tämän kanssa, vaikka tapahtunutta ei saakaan tapahtumattomaksi...

        Itse tiedät kuitenkin totuuden asiasta. Nyt en puolestani uskalla kirjoittaa asiasta enenpää.
        Itse ajattelen näin, että kohdallani tapahtunut asia pitää tuoda julkisuuteen. Auttoi tai on auttamatta itseäni tai muita, niin tällaista ei saa salata.
        Pystyn vain luulottelemaan, että miksi poiston tehnyt hammaslääkäri noin toimi kuin toimi. Enkä tule sitä varmaan koskaan tietämäänkään.


      • Hermovaurioita

        Niinpä.
        Tämä on aika monimutkaista juttua.
        Minulla kun nämä vauriot olivat aika laajoja niin, ettei enää samaksi ihmiseksi meinannu tunnistaa.


    • Hermovaurioita

      Lisättäköön vielä, että sitä on vaikea mitenkään olla itse huomaamatta, jos kunnon hermovauriot saa. Jos vaikka urheilija ei yhtäkkiä pysty kävelemään, niin kyllä hän sen osaa havaita ihan ilman lääkäriäkin.
      Sama varmasti pienemmässäkin. Jos nyt vaikka yhtäkkiä leuat kouristelee niin, ettei leukojaan pysty liikuttelemaan, niin kyllä senkin huomaa, jos ei ole lisäksi saanut täysmittaista aivovauriota.

      • Varokaa.Varokaa

        Yksi tekijä on myös se, ettei hampaita pysty pesemään normaalisti, koska silloin hermovauriokohta ärsyyntyy. Koko ajan on paha maku suussa.
        Kuinkahan monta vauriota tämä nuori mies, hammaslääkäri, vielä kerkiääkään tekemään elämässään?


    • Hermovaurioita

      Jos nyt yhtäkkiä ennen ilmeikkäästä ihmisestä tulee kivikasvo, joka saa ponnistella hymyilläkseen jotenkuten, niin kyllä sen itse tajuaa, että siinä on hermovaurioita tullut.
      Muut nyt voivat aina tokaista jotain tämmöstä: "Ehkä sä vaan oot tollanen kivikasvo tai sitte tullu vanhaksi !!!"
      Sellanen on ihan höpöhöpöä

      • Tieteellinenäyttö

        Mutta kun joka tapauksesta pitää olla se TIETEELLINEN NÄYTTÖ! Jos sitä ei ole, niin tervehän sinä olet. Vikaa vain siellä hampaiden yläpuolella!


      • Varokaa.Varokaa

        Minäkin joudun pitämään ilmeeni peruslukemilla, "kasvot pitkinä", jottei kipu ärsyynny lisää.
        Ja harmi, että tappajaa ei ole vielä ilmaantunut. Kyllä Suomessa nyt yksi tappaja pitää löytyä. Ole hyvä ja lähetä sähköpostiosoitteesi tälle palstalle.


      • Hermovaurioita

        Voisiko ennemmin tähän kirjoittaa lisää hermovaurioista ?
        Nyt vähän arkailen kirjottaa.


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        Voisiko ennemmin tähän kirjoittaa lisää hermovaurioista ?
        Nyt vähän arkailen kirjottaa.

        Jatka arkailuasi.


      • Yksivinkki
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Minäkin joudun pitämään ilmeeni peruslukemilla, "kasvot pitkinä", jottei kipu ärsyynny lisää.
        Ja harmi, että tappajaa ei ole vielä ilmaantunut. Kyllä Suomessa nyt yksi tappaja pitää löytyä. Ole hyvä ja lähetä sähköpostiosoitteesi tälle palstalle.

        Jospa kysäiset siltä hammaslääkäriltä, joka aloittikin, josko hän voisi jatkaa "hoitoja" toivomaasi loppuun asti!


      • Varokaa.Varokaa
        Yksivinkki kirjoitti:

        Jospa kysäiset siltä hammaslääkäriltä, joka aloittikin, josko hän voisi jatkaa "hoitoja" toivomaasi loppuun asti!

        Kädellä piti tukea leukaa nauraessa. Olen huumorintajuinen.
        Ilmeisesti eilen tapahtui muutosta psyykessä myönteisempään. Aika näyttää sen pysyvyyden.
        Se hammaslääkäri muuten painoi voimalla minun yläleuassa olevia etuhampaitaita toimenpiteen aikana. Lopetti, kun sanoin asiasta.
        Samoin hän veti puudutettua aluetta voimakkaasti sivulle, jonka aikana tuli hetkellinen tunne, että jokin katkesi kudoksessa.
        Liekö hän norsu koruliikkeessä?
        En tiedä, että liioittelenko, mutta oletan nyt, että en ole ainut vahingon kärsinyt. Tämä liittyen otteiden voimakkuuteen.


      • Varokaa.Varokaa
        Yksivinkki kirjoitti:

        Jospa kysäiset siltä hammaslääkäriltä, joka aloittikin, josko hän voisi jatkaa "hoitoja" toivomaasi loppuun asti!

        Luen näitä palstan kirjoituksia - terapiaa minulle. Aina kirjoituksesi saa minut nauramaan. Ja samalla joudun suojaamaan leukaani, etteivät kudokset veny liikaa.


    • Hermovaurioita

      Tuliko tämä hermovaurio toimenpiteestä vai puudutteen haittavaikutuksesta ?

      • Varokaa.Varokaa

        En tiedä kummasta. Itse luulottelen toimenpidettä.


    • Hermovaurioita

      Miksi et olisi Jumalan oma ?

      Kummallista, että minustakin on tuntunut vähän siltä kun sain hermovaurioita.

      Mutta millä perusteella sellaista voisi tietää, ettei olisi ?
      Jumala varmasti tietää monenlaista mitä me tai lääkäri ei tiedä.

      • Varokaa.Varokaa

        Jos arkijärkisesti jotakin tietää, niin kyllä tuo on selvä viesti minulle. Sinun asiaasi en tiedä ja en ota siihen mitenkään kantaa.


      • Varokaa.Varokaa

        "Hermovaurioita", ajattelin, etten ikinä enää kiinnitä mitään huomiotani kristillisyyteen.
        Eilen kuuntelin kuitenkin jo radiosta erään ohjelman. Mieliala rauhottuu kuitenkin, vaikkei olekaan Hänen omansa enää.


      • Hermovaurioita

        No oonkohan mä kun mulla on kuitenkin aika hirveitä oireita ...


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        No oonkohan mä kun mulla on kuitenkin aika hirveitä oireita ...

        Ensin itsestäni - olen ällistynyt Jumalan edessä. Ja toisaalta tiedän, että Hän koulii omiaan. Ja syntinen olen tietenkin jne.
        Raamatun mukaan Jumala katsoo henkilön sydämeen. Ulkoisilla asioilla ei ole merkitystä siihen, että kuka on Hänen omansa.
        Yleisesti:
        Tietyt synnit ovat käsittääkseni sellaisia, jotka erottavat henkilön Jumalasta. Konservatiivinen kristillisyys tuo ne selvästi esiin Suomessa.
        Olen maallikko kristillisyydessä, joten suhtaudu kirjoitukseeni sen mukaan.


      • Anonyymi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Ensin itsestäni - olen ällistynyt Jumalan edessä. Ja toisaalta tiedän, että Hän koulii omiaan. Ja syntinen olen tietenkin jne.
        Raamatun mukaan Jumala katsoo henkilön sydämeen. Ulkoisilla asioilla ei ole merkitystä siihen, että kuka on Hänen omansa.
        Yleisesti:
        Tietyt synnit ovat käsittääkseni sellaisia, jotka erottavat henkilön Jumalasta. Konservatiivinen kristillisyys tuo ne selvästi esiin Suomessa.
        Olen maallikko kristillisyydessä, joten suhtaudu kirjoitukseeni sen mukaan.

        Jeesus pelastaa. Hän ei ole turhaan kuollut kenenkään puolesta. Pyydä Jeesus sydämeesi asumaan ja siitä se rakkauden kautta vaikuttava voima ja usko lähtee parantamaan.


    • Varokaa.Varokaa

      Nyt poistokohtaan on tullut selkeä punainen kohoama. Ja en osaa lähteä mihinkään.
      Jos se tappo tuleekin tätä kautta?

    • Hermovaurioita

      Koita huolehtia itsestäsi parhaasi taitojesi mukaan.
      Ravinteita hermovaurion paranemiseen ym.

      • Varokaa.Varokaa

        Yleensä huolehdinkin itsestäni hyvin. Nyt en jaksa sellaista tämän viimeisimmän ongelman kohdalla.


      • Voivoi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Yleensä huolehdinkin itsestäni hyvin. Nyt en jaksa sellaista tämän viimeisimmän ongelman kohdalla.

        Niin ja et sitten osaa soittaa aikaa jollekin toiselle hammaslääkärille ja kysyä neuvoa että miten toimia?Tilaa aika terveyskeskushammaslääkärille niin ei ainakaan joudu valelääkärien käsittelyyn. Helpompaa varmaan tilata aika kuin tälle palstalle kirjoittamaan tuleminen.


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Niin ja et sitten osaa soittaa aikaa jollekin toiselle hammaslääkärille ja kysyä neuvoa että miten toimia?Tilaa aika terveyskeskushammaslääkärille niin ei ainakaan joudu valelääkärien käsittelyyn. Helpompaa varmaan tilata aika kuin tälle palstalle kirjoittamaan tuleminen.

        Terveyskeskuslääkäri tämän ongelmani aiheutti. En uskalla mennä sinne.
        Keskussairaalassa aloitettiin hermokipulääkitys tähän. En tiedä, että kuuluuko tämä punainen kohouma enää heidän hoitovastuulleen.
        Usko tai älä, mutta helpompaa on tänne kirjoittaa. Pitää vielä hammaslääkäriä valitessa huomioida, että hän oikeasti ei vahingoita lisää hermokipukohtaa ja osaa tehdä oikean arvion kipeästä patista.
        Onko sieltä poistoalueelta nousemassa jotakin pintaan tuon patin muodossa?
        Pitänee aloittaa sieltä keskussairaalasta ensin kysyminen.
        Hammasongelmani tuli täytenä yllätyksenä ja kaikki suunnitelmat muuttuivat. Ei kuulunut suunnitelmiini itsemurhan yritys tänä kesänä. Nyt pitää pyrkiä toimimaan varovaisesti, ettei tilanne entisestään pahene.


      • Varokaa.Varokaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Terveyskeskuslääkäri tämän ongelmani aiheutti. En uskalla mennä sinne.
        Keskussairaalassa aloitettiin hermokipulääkitys tähän. En tiedä, että kuuluuko tämä punainen kohouma enää heidän hoitovastuulleen.
        Usko tai älä, mutta helpompaa on tänne kirjoittaa. Pitää vielä hammaslääkäriä valitessa huomioida, että hän oikeasti ei vahingoita lisää hermokipukohtaa ja osaa tehdä oikean arvion kipeästä patista.
        Onko sieltä poistoalueelta nousemassa jotakin pintaan tuon patin muodossa?
        Pitänee aloittaa sieltä keskussairaalasta ensin kysyminen.
        Hammasongelmani tuli täytenä yllätyksenä ja kaikki suunnitelmat muuttuivat. Ei kuulunut suunnitelmiini itsemurhan yritys tänä kesänä. Nyt pitää pyrkiä toimimaan varovaisesti, ettei tilanne entisestään pahene.

        Soitin terveyskeskuksen päivystykseen. Hän kehoitti ottamaan yhteyttä päivystävään terveyskeskushammaslääkäriin klo 8. Pitänee vielä yrittää sinne keskussairaalaan klo 10. Hampaan poistoalue punoittaa ja siinä on punoittava selvä kohoama.


      • Varokaa.Varokaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Terveyskeskuslääkäri tämän ongelmani aiheutti. En uskalla mennä sinne.
        Keskussairaalassa aloitettiin hermokipulääkitys tähän. En tiedä, että kuuluuko tämä punainen kohouma enää heidän hoitovastuulleen.
        Usko tai älä, mutta helpompaa on tänne kirjoittaa. Pitää vielä hammaslääkäriä valitessa huomioida, että hän oikeasti ei vahingoita lisää hermokipukohtaa ja osaa tehdä oikean arvion kipeästä patista.
        Onko sieltä poistoalueelta nousemassa jotakin pintaan tuon patin muodossa?
        Pitänee aloittaa sieltä keskussairaalasta ensin kysyminen.
        Hammasongelmani tuli täytenä yllätyksenä ja kaikki suunnitelmat muuttuivat. Ei kuulunut suunnitelmiini itsemurhan yritys tänä kesänä. Nyt pitää pyrkiä toimimaan varovaisesti, ettei tilanne entisestään pahene.

        Ei terveyskeskuslääkäri vaan terveyskeskushammaslääkäri.


      • hermovaurioita

        Se näissä tämmöissä juuri onkin, pitää olla varovainen, ettei söhlitä lisää.
        Minullaki oli ihan erilaiset suunnitelmat kuin mitä elämässä seurasi tästä hermovaurioyllätyksestä.

        Voimia !!!


      • Varokaa.Varokaa
        hermovaurioita kirjoitti:

        Se näissä tämmöissä juuri onkin, pitää olla varovainen, ettei söhlitä lisää.
        Minullaki oli ihan erilaiset suunnitelmat kuin mitä elämässä seurasi tästä hermovaurioyllätyksestä.

        Voimia !!!

        Kiitos sinulle.
        Onneksi en tavallisesti ainakaan arkaile sanoa asiaani.
        Yllättävän vähän nämä hermovaurio-ongelmat ovat esillä. Lamaako hermovaurio ihmisen hiljaiseksi pikkuhiljaa?
        Pyörin nyt täysin oman vammani ympärillä, mutta yritän hahmottaa sinua ja toivoa sinulle myöskin voimia!


      • Hermovauriokipu
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Kiitos sinulle.
        Onneksi en tavallisesti ainakaan arkaile sanoa asiaani.
        Yllättävän vähän nämä hermovaurio-ongelmat ovat esillä. Lamaako hermovaurio ihmisen hiljaiseksi pikkuhiljaa?
        Pyörin nyt täysin oman vammani ympärillä, mutta yritän hahmottaa sinua ja toivoa sinulle myöskin voimia!

        Hermovauriot ovat todellakin kovin vähän esillä. Kukapa sen voi todeta ja siitä kertoa? Ei ainakaan potilas.
        Aiheeseen erikoistumaton kuvittelee, että sen aiheuttama kipu on todellista, jopa kestämätöntä, ja joka kipu lamaannuttavaa todellisesti!
        Mutta mitä kertovat ne TIETEELLISET TUTKIMUKSET?


      • Voivoi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Ei terveyskeskuslääkäri vaan terveyskeskushammaslääkäri.

        Terveyskeskushammaslääkäri voi antaa lähetteen sairaalan suu- ja hammassairauksien poliklinikalle, jossa on erikoishammaslääkäreitä, jos asia vaatii erikoishammaslääkärin hoitoa.


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovauriokipu kirjoitti:

        Hermovauriot ovat todellakin kovin vähän esillä. Kukapa sen voi todeta ja siitä kertoa? Ei ainakaan potilas.
        Aiheeseen erikoistumaton kuvittelee, että sen aiheuttama kipu on todellista, jopa kestämätöntä, ja joka kipu lamaannuttavaa todellisesti!
        Mutta mitä kertovat ne TIETEELLISET TUTKIMUKSET?

        Mitä tieteelliset tutkimukset kertovat?
        Minulla on terävin piikki kivusta lähtenyt ilmeisesti hermokipulääkkeen ansiosta. Se vaikuttaa mielialaani.
        Kipu, hammaslääkärin ylimielinen asenne ja se, etten saanut mistään apua suisti minut itsemurhayritykseen.
        Jotain erikoista tuohon hermokipuun liittyy. Mitä se on?


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Terveyskeskushammaslääkäri voi antaa lähetteen sairaalan suu- ja hammassairauksien poliklinikalle, jossa on erikoishammaslääkäreitä, jos asia vaatii erikoishammaslääkärin hoitoa.

        Vamman tuottanut hammaslääkäri ei antanut lähetettä. Hän sanoi, ettei tässä ole mitään aihetta lisätutkimuksiin.
        Hän olisi ottanut vastaanottokäynnistä myös maksun, mutta tietsikka ei suostunut sitä tekemään. Sanoinkin hänelle, että konekin tietää, ettei tällaisesta laskuteta.
        Pystyin puremaan ruokaa vain toisella puolella, kivut olivat voimakkaat jne.
        Kirjoitat ilmeisesti teorian pohjalta asiasta. Et selvästikään ymmärrä mitä tilanne merkitsee arjessa.


      • Anonyymi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Terveyskeskuslääkäri tämän ongelmani aiheutti. En uskalla mennä sinne.
        Keskussairaalassa aloitettiin hermokipulääkitys tähän. En tiedä, että kuuluuko tämä punainen kohouma enää heidän hoitovastuulleen.
        Usko tai älä, mutta helpompaa on tänne kirjoittaa. Pitää vielä hammaslääkäriä valitessa huomioida, että hän oikeasti ei vahingoita lisää hermokipukohtaa ja osaa tehdä oikean arvion kipeästä patista.
        Onko sieltä poistoalueelta nousemassa jotakin pintaan tuon patin muodossa?
        Pitänee aloittaa sieltä keskussairaalasta ensin kysyminen.
        Hammasongelmani tuli täytenä yllätyksenä ja kaikki suunnitelmat muuttuivat. Ei kuulunut suunnitelmiini itsemurhan yritys tänä kesänä. Nyt pitää pyrkiä toimimaan varovaisesti, ettei tilanne entisestään pahene.

        Minulla Keskussairaala tuhosi suuni. Siellä työskentelevä harjoittelija valehteli teskstit ja luki kaikki potilaskertomukseni yön pimeinä tunteina. Ilmeisesti rikos?


    • Jozzucca

      Suun terveydenhuollossa toimivana mietin tässä, että mikä hammas sinulta poistettiin? Yleisin hermovaurioriski on alaviisaudenhampaan poistossa, jolloin kielihermo tai alaleuan tuntohermo voivat vaurioitua tilapäisesti, tai erittäin harvinaisissa tapauksissa myös lopullisesti. Näissä tapauksissa oireena on tunnottomuus toispuoleista operaatiopuolen kielen reunalla tai huulessa. Valitettavasti hermon korjaamiseksi ei lääketieteellisiä ole keinoja, aika parantaa tässäkin tapauksessa parhaiten. Muutaman viikon kuluessa tunto palautuu ainakin osittain.
      Viestien perusteella oletan VarokaaVarokaa kokeneen voimakasta kipua, mikä ei ole tyypillistä hampaan poistosta aiheutuneelle hermovaurioille. Mahdollisia kivunlähteitä voivat olla mm. leukanivel (johon kohdistuu vääntäviä voimia poiston aikana, kun hammasta kammetaan irti). Nämäkin kivut hellittävät yleensä viikossa. Tulehduskipulääkkeen käyttö helpottaa tehokkaasti oireita.
      Paljon ikävämpi, ja varsin yleinen vaiva, on ns. kuivakuoppa syndrooma, jossa 1-3vrk poiston jälkeen suuhun alkaa tulla pahaa makua ja poistoalueelle voimakas kipu. Vaiva on yleisin alahampaan poiston jälkeen, sillä alaleuka on rakenteeltaan putkiluu ja sen verenkierto ei ole yhtä tehokas kuin yläleuan hohkaluussa. Kuivakuoppa syndroomaan ei ole olemassa tehokasta hoitoa, keskitytään kivunlievitykseen ja voidaan myös yrittää käyttää poistokuoppaan laitettavaa lääketamponointia. Tässäkin aika lopulta parantaa.
      Toivon, että viestistäni olisi jotain hyötyä. Mikäli oireet jatkuvat pidempään kuin 2vk, olisi asian tarkempi selvittely tarpeen.

      • Varokaa.Varokaa

        Sinun viestistä on hyötyä. Luen tätä nyt toistamiseen, että saan hahmotettua ja eriteltyä tätä tilannettani. Kiitos!!
        Huomenna menen keskussairaalaan, jossa hammaslääkäri katsoo poistoalueelle nousseen patin. Yksi kivuista on poistoalueen jomotus, joka tuli jossakin vaiheessa hampaan poiston jälkeen. Heti hampaan poiston jälkeen siinä ei ollut jomotusta, mutta puudutusalue oli turra muutoinkin ja lisänä oli kaikki muut ongelmat lisäksi. Yksi oire oli aavehammassärky. Tuntui, että se entinen kipeä hammas on siinä edelleen, vaikka tiesin, ettei ole. Kertoja oli ehkä kolme ja kestoltaan aaveilu kesti muutamia sekunteja.
        Hammas on alaleuan purentahammas, ei viisaudenhammas.
        Lisää myöhemmin.


      • Varokaa.Varokaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Sinun viestistä on hyötyä. Luen tätä nyt toistamiseen, että saan hahmotettua ja eriteltyä tätä tilannettani. Kiitos!!
        Huomenna menen keskussairaalaan, jossa hammaslääkäri katsoo poistoalueelle nousseen patin. Yksi kivuista on poistoalueen jomotus, joka tuli jossakin vaiheessa hampaan poiston jälkeen. Heti hampaan poiston jälkeen siinä ei ollut jomotusta, mutta puudutusalue oli turra muutoinkin ja lisänä oli kaikki muut ongelmat lisäksi. Yksi oire oli aavehammassärky. Tuntui, että se entinen kipeä hammas on siinä edelleen, vaikka tiesin, ettei ole. Kertoja oli ehkä kolme ja kestoltaan aaveilu kesti muutamia sekunteja.
        Hammas on alaleuan purentahammas, ei viisaudenhammas.
        Lisää myöhemmin.

        Todella hyvä vastaanottokäynti oli tänään keskussairaalassa. Tuntuu, että ensimmäisen kerran saan kunnon otteen tähän asiaan.
        Kirjoittelen vielä itse tästä jatkossakin ja samalla kiitän tässä vaiheessa heitä, jotka ovat tälle palstalle kirjoittaneet. KIITOS!


      • Muutoshavaittavissa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Todella hyvä vastaanottokäynti oli tänään keskussairaalassa. Tuntuu, että ensimmäisen kerran saan kunnon otteen tähän asiaan.
        Kirjoittelen vielä itse tästä jatkossakin ja samalla kiitän tässä vaiheessa heitä, jotka ovat tälle palstalle kirjoittaneet. KIITOS!

        Joko näin pian muuttui kohdallasi käytännöt?
        Yleensä siinä menee paljon pitempään. Tutkitaan, tutkitaan, tutkitaan ja pähkäillään jopa vuodesta toiseen, eikä mitään löydetä, vaikka potilas on sietämättömien kipujensa kanssa täysin toistaitoinen, itsemurhan partaalla. Niitäkin tehdään pelkästään Suomessa yli 300 vuodessa. Syystä, että potilas ei enää kestä jatkuvaa, kestämätöntä, sietämätöntä suorastaan helvetillistä kipua, eikä mitään selvitystä eikä apua ns. asiantuntiloiltakaan saa!


      • Varokaa.Varokaa
        Muutoshavaittavissa kirjoitti:

        Joko näin pian muuttui kohdallasi käytännöt?
        Yleensä siinä menee paljon pitempään. Tutkitaan, tutkitaan, tutkitaan ja pähkäillään jopa vuodesta toiseen, eikä mitään löydetä, vaikka potilas on sietämättömien kipujensa kanssa täysin toistaitoinen, itsemurhan partaalla. Niitäkin tehdään pelkästään Suomessa yli 300 vuodessa. Syystä, että potilas ei enää kestä jatkuvaa, kestämätöntä, sietämätöntä suorastaan helvetillistä kipua, eikä mitään selvitystä eikä apua ns. asiantuntiloiltakaan saa!

        Nyt hieman ns. henkäisen. Minulla on ollut n. kuukausi tavallisuudesta poikkeavaa elämistä.
        Tietyllä tasolla ymmärrän nyt nuo oireet ongelma-alueella. Se helpottaa oloani hyvin paljon.


      • Kolmoishermovaurio1234

        Miksi et kerro tekstissäsi mitään kolmoishermosärystä, joka on täysin sietämätöntä ja lamaannuttaa ihmisen ja siitä on seurannut myös itsemurhia ? Alhaalta kun poistetaan viisaudenhammas, niin on täysin mahdollista, että kolmoishermo vaurioituu. Jos ei ole eritt tarkkaa kuvaa alueesta ennne hampaan poistoa, niin riski on olemassa !!!


      • Varokaa.Varokaa
        Kolmoishermovaurio1234 kirjoitti:

        Miksi et kerro tekstissäsi mitään kolmoishermosärystä, joka on täysin sietämätöntä ja lamaannuttaa ihmisen ja siitä on seurannut myös itsemurhia ? Alhaalta kun poistetaan viisaudenhammas, niin on täysin mahdollista, että kolmoishermo vaurioituu. Jos ei ole eritt tarkkaa kuvaa alueesta ennne hampaan poistoa, niin riski on olemassa !!!

        En tiedä, että kirjoititko minulle. Joskus on vaikea hahmottaa, että kelle kirjoitus on tarkoitettu.
        Se, mitä minulle on tästä ongelmasta sanottu, oli alussa se, että impulssi ei kulje hermossa. Siis sillä puudutusalueella.
        Puudutusalueen hampaat, ien, alahuuli ja leuan etuosa olivat turrat. Ja vaikka alue oli turra, niin kuitenkin erittäin kipeä koskettaessa. Mm. kosketus huuleen oli kuin olisi viilletty puukolla viilto huuleen.
        Mustaa valkoisella en ole nähnyt diagnoosia, mutta minulle on sanottu, että kyseinen hermo on osin vaurioitunut. Hermo ei ole kokonaan poikki, koska silloin ei olisi tuntoa myöskään. Näin olen käsittänyt.
        Hampaan poistanut hammaslääkäri sanoi lähettävänsä lähetteen keskussairaalaan, kielestä koepalan ottoa varten. En ollut huomannut kielessä muuta kuin pienen alueen valkoisen katteen keskellä kieltä. Kun kutsu tuli, niin peruin ajan ja sanoin, että kieleni on kunnossa, mutta leuka on minun ongelma. Nyt viimeisemmällä käynnillä keskussairaalassa, hammaslääkäri ei myöskään huomannut mitään tutkimisen aihetta kielessäni.
        Miksi poiston tehnyt hammaslääkäri yritti ohjata minut keskussairaalaan terveen kielen koepalan ottoa varten?


      • Varokaa.Varokaa

        "Jozzucca", kirjoittelin tämän palstan muihin kohtiin näitä sinun kirjoituksestakin tietyllä tasolla minulle selvenneitä asioita.
        En jaksa vielä kirjoitella asioita täysin asiayhteyteen.


      • Anonyymi

        Tätä minunkin hammaslääkäri selitteli. Moista paskaa. Kuiva-kuoppa paranee itsestään ja kipu poistuu. Hermokipu on ja jää. Kas kummaa kun teki lausuntoa sössimisestään luki kaikki potilastietoni. Kaikki, monena yönä ilta myöhään asti ja etsi sieltä kommentteja, jokla mitätöidä lausuntoni. Ilmeisesti rikos. Teki minulle jopa ihan oman psykiatrisen diagnoosinsa, mitä ei kukaan minua hoitaneista lääkäreistä ole tehnyt.


    • Että_näin

      Harmillista, jos toiminta on noin lieroa hammashoidossa. Tutustukaapa kuitenkin psykiatriaan, jos haluatte oppia tietämään mitä on välinpitämättömyys seuraamuksista.... Psykiatriassa on täysin lain mukaista vahingoittaa ihmisen aivoja, eli aiheuttaa henkilölle aivovaurio, ja sitä puolletaan jopa käypä hoito suosituksia myöden.

      • Hermovaurioista

        Minun laajat hermovaurioni eivät aiheutuneet hammashoidosta eivätkä psykiatriasta, siis muuallakin voi sattua...


      • Voivoi

        Joo kaikenlaista voi sattua. Itsekin saanut nuorena tapaturmaisen piiskansivallusvamman takia 42 vuotta sitten hermovaurion ja lopun elämän niska- ja hartiakivun, mutta en koskaan ole itsaria edes harkinnut!!! Tuolla ylempänä se varokaa.varokaa toivoi minulle kovia hermokipuja mutta kyllä tiedän muutenkin mitä hermokipu on. Kummasti siihenkin tottuu....


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Joo kaikenlaista voi sattua. Itsekin saanut nuorena tapaturmaisen piiskansivallusvamman takia 42 vuotta sitten hermovaurion ja lopun elämän niska- ja hartiakivun, mutta en koskaan ole itsaria edes harkinnut!!! Tuolla ylempänä se varokaa.varokaa toivoi minulle kovia hermokipuja mutta kyllä tiedän muutenkin mitä hermokipu on. Kummasti siihenkin tottuu....

        Haluttaisi kirjoittaa sinulle vieläkin ilkeämpää, mutta jätän kirjoittamatta. Kun olet noin "fiksu", niin osoita se sillä myöskin, ettet enää kommentoi kirjoituksiani.


      • Tottuukohan

        > Kummasti siihenkin tottuu....

        Onpa mielenkiintoista, että pahoihin hermokipuihinkin tottuu!
        Onko sinulla ollut todellisia, pahoja, sietämättömiä, jopa tajunnankin hämärtäviä hermokipuja, jotka ovat jatkuvasti "päällä"?


      • Varokaa.Varokaa
        Tottuukohan kirjoitti:

        > Kummasti siihenkin tottuu....

        Onpa mielenkiintoista, että pahoihin hermokipuihinkin tottuu!
        Onko sinulla ollut todellisia, pahoja, sietämättömiä, jopa tajunnankin hämärtäviä hermokipuja, jotka ovat jatkuvasti "päällä"?

        Suuri kiitos sinulle!


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioista kirjoitti:

        Minun laajat hermovaurioni eivät aiheutuneet hammashoidosta eivätkä psykiatriasta, siis muuallakin voi sattua...

        Haluatko kertoa oireistasi?
        Minulla on vielä heikko olo kaikkinensa, mutta pyrin kuntoutumaan.
        Yksi merkki vaurioituneen hermon parantumisesta on, että pystyn nyt pureksimaan ruokaa molemmilla puolilla hampaita. Kudosta ei jää enää hampaiden väliin ruokaa pureksiessa hermovauriopuolella.


      • Varokaa.Varokaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Haluatko kertoa oireistasi?
        Minulla on vielä heikko olo kaikkinensa, mutta pyrin kuntoutumaan.
        Yksi merkki vaurioituneen hermon parantumisesta on, että pystyn nyt pureksimaan ruokaa molemmilla puolilla hampaita. Kudosta ei jää enää hampaiden väliin ruokaa pureksiessa hermovauriopuolella.

        Siis ... paranemassa oleva hermo. Ei siis parantunut.


      • Varokaa.Varokaa

        Tarkoitatko sähköhoitoa aivoihin masennuksessa?


      • Hermovaurioita
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Haluatko kertoa oireistasi?
        Minulla on vielä heikko olo kaikkinensa, mutta pyrin kuntoutumaan.
        Yksi merkki vaurioituneen hermon parantumisesta on, että pystyn nyt pureksimaan ruokaa molemmilla puolilla hampaita. Kudosta ei jää enää hampaiden väliin ruokaa pureksiessa hermovauriopuolella.

        Vähitellen jotakin voisin kertoa.
        Minulla tähän toipumiseen on mennyt vuosia.
        Oireluetteloni on todella pitkä.
        Kymmeniä oireita.
        Sitä helpompi kertoa mitä toipuneempi on.


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioita kirjoitti:

        Vähitellen jotakin voisin kertoa.
        Minulla tähän toipumiseen on mennyt vuosia.
        Oireluetteloni on todella pitkä.
        Kymmeniä oireita.
        Sitä helpompi kertoa mitä toipuneempi on.

        Tuo on totta, että mitä toipuneenpi on, niin sitä helponpi on kertoa.
        Minulle kävi keskussairaalassa niin, että sain ns. vierihoidon. Koko ajan huoneessa oli hoitaja "pitämässä minua silmällä".
        Se oli minun psyykkeeni pelastus siinä akuuttitilanteessa. Hoito oli niin laadukasta, että päätin pyrkiä tekemään oman osuuteni vastineeksi.
        En odota sinun kertovan mitään vastoin omaa tahtoasi. Tee se, kun on juuri oikea hetki - ei ennen, eikä jälkeen.
        Itse olin ja ajoittain hetkittäin vieläkin, niin raivoissani, että olen vain tyytyväinen, etten ole kirjoittanut tänne sen hammaslääkärin nimeä. Enkä usko, että niin tekisinkään.


      • Miksieinimeä

        >...Itse olin ja ajoittain hetkittäin vieläkin, niin raivoissani, että olen vain tyytyväinen, etten ole kirjoittanut tänne sen hammaslääkärin nimeä. Enkä usko, että niin tekisinkään.

        Kun tiedetään, että potilaan oikeudet ovat enimmäkseen vain paperilla, käytännössä paperia, niin miksi potilaalla ei voisi olla oikeus kertoa esim. täällä tapahtumista ja kokemuksistaan, sen ja sen lääkärin vastaanotolla?


      • Varokaa.Varokaa
        Miksieinimeä kirjoitti:

        >...Itse olin ja ajoittain hetkittäin vieläkin, niin raivoissani, että olen vain tyytyväinen, etten ole kirjoittanut tänne sen hammaslääkärin nimeä. Enkä usko, että niin tekisinkään.

        Kun tiedetään, että potilaan oikeudet ovat enimmäkseen vain paperilla, käytännössä paperia, niin miksi potilaalla ei voisi olla oikeus kertoa esim. täällä tapahtumista ja kokemuksistaan, sen ja sen lääkärin vastaanotolla?

        Luulen myöskin, että hammaslääkärin asiakas on usein miten altavastaaja tällaisessa tilanteessa. Teen vahinkoilmoituksen potilasvahingosta, mutta en odota saavani mitään korvausta.
        En ollenkaan arkaile kirjoittaa asiasta tällä palstalla, koska tällaiset asiat pitää tulla julki jollakin tavalla. Ja sen lisäksi myöskin, että minua tämä auttaa osaltaan ja toivon oikeasti, että auttaa tavalla tai toisella vaikka yhtä ihmistä lisäkseni - se riittää minulle.
        Käynnistä hammaslääkärillä on yli kuukausi aikaa. Eilen tuli takapakkia purennassa. Pystyin neljä päivää jo pureksimaan ruokaa molemmilla puolilla, mutta kipu leuassa ja huulessa voimistui ja nyt sitten pureksin jälleen vain terveellä puolella.
        Saappas nähdä kumpi voittaa lopulta - tuntemani pelko vielä pahemmasta vai elämisen halu. Pitää todellakin opetella hermojen hallintaa.
        Hammaslääkärin nimen kirjoitan tänne siinä tapauksessa, että laitan samalla myöskin oman nimeni.


      • Voivoi

        Mä luulin että sun toimenpiteestäsi on jo useita kuukausia tai yli vuoden ainakin tuosta valituksesta päätellen. Olethan aloittanut tuon valituksen täällä palstalla jo 29.6. eli melkein heti!
        Itselläni tuli hampaan poistosta nyt 2 viikkoa, enkä vieläkään saa kunnolla kokonaan suutani auki kun sattuu sen puolen leukaniveleeseen niin paljon jolta puolelta hammas poistettiin. Enkä inise täällä päivästä päivään. Se toipuminen vie aikansa.
        Oletko aikuinen ihminen vai joku teini? Edellisen hampaanpoiston jälkeen saman puolen leukanivel, siis vastakkaiselta puolelta kuin nyt poistettiin, leukanivel naksui monta kuukautta poiston jälkeen, mutta on nyt parantunut eikä naksu yhtään enää.


      • Varokaa.Varokaa
        Voivoi kirjoitti:

        Mä luulin että sun toimenpiteestäsi on jo useita kuukausia tai yli vuoden ainakin tuosta valituksesta päätellen. Olethan aloittanut tuon valituksen täällä palstalla jo 29.6. eli melkein heti!
        Itselläni tuli hampaan poistosta nyt 2 viikkoa, enkä vieläkään saa kunnolla kokonaan suutani auki kun sattuu sen puolen leukaniveleeseen niin paljon jolta puolelta hammas poistettiin. Enkä inise täällä päivästä päivään. Se toipuminen vie aikansa.
        Oletko aikuinen ihminen vai joku teini? Edellisen hampaanpoiston jälkeen saman puolen leukanivel, siis vastakkaiselta puolelta kuin nyt poistettiin, leukanivel naksui monta kuukautta poiston jälkeen, mutta on nyt parantunut eikä naksu yhtään enää.

        Jälleen ilmeisesti sinä sama, joka yrität vähätellä hermovaurioasiaa. Naksuminen ja hermovaurio ovat erittäin erilaisia asioita. Mikä motiivi sinulla on taustalla? Oletko hammaslääkäri tms?
        Jos olet sama henkilö kuin aikaisemmin, niin toistan, että en halua sinun kommentointeja. Naksuttele sen sijaan leukaniveliäsi, jos / kun tulee tarve kirjoittaa tälle palstalle.


      • Naksunnaksun
        Voivoi kirjoitti:

        Mä luulin että sun toimenpiteestäsi on jo useita kuukausia tai yli vuoden ainakin tuosta valituksesta päätellen. Olethan aloittanut tuon valituksen täällä palstalla jo 29.6. eli melkein heti!
        Itselläni tuli hampaan poistosta nyt 2 viikkoa, enkä vieläkään saa kunnolla kokonaan suutani auki kun sattuu sen puolen leukaniveleeseen niin paljon jolta puolelta hammas poistettiin. Enkä inise täällä päivästä päivään. Se toipuminen vie aikansa.
        Oletko aikuinen ihminen vai joku teini? Edellisen hampaanpoiston jälkeen saman puolen leukanivel, siis vastakkaiselta puolelta kuin nyt poistettiin, leukanivel naksui monta kuukautta poiston jälkeen, mutta on nyt parantunut eikä naksu yhtään enää.

        > leukanivel naksui monta kuukautta poiston jälkeen, mutta on nyt parantunut eikä naksu yhtään enää.

        Onko sinulla ymmärrystä sen vertaa, että sillä pystyy tajuamaan, naksumisten ja hermovaurioiden erot? Ne kun ovat kaksi aivan eri asiaa. Myös kipujen suhteen!


      • hermoraunio
        Voivoi kirjoitti:

        Mä luulin että sun toimenpiteestäsi on jo useita kuukausia tai yli vuoden ainakin tuosta valituksesta päätellen. Olethan aloittanut tuon valituksen täällä palstalla jo 29.6. eli melkein heti!
        Itselläni tuli hampaan poistosta nyt 2 viikkoa, enkä vieläkään saa kunnolla kokonaan suutani auki kun sattuu sen puolen leukaniveleeseen niin paljon jolta puolelta hammas poistettiin. Enkä inise täällä päivästä päivään. Se toipuminen vie aikansa.
        Oletko aikuinen ihminen vai joku teini? Edellisen hampaanpoiston jälkeen saman puolen leukanivel, siis vastakkaiselta puolelta kuin nyt poistettiin, leukanivel naksui monta kuukautta poiston jälkeen, mutta on nyt parantunut eikä naksu yhtään enää.

        Voivoi Ottaa "hermoon" Et todellakaan tiedä hermokivusta ainakaan paljonkaan. Ettäkö inisee ja valittaa. Itse kärsinyt hermokivusta selkäytimen ahtaumista ym. kaularankakivuista kaksi vuotta, Pitkä tarina tulisi terveyskeskuslääkäreistä ja nim mainitsematon ortopedi. Vasta kun vuoden olin yrittänyt elää kivun kanssa pääsin mangeettikuvaan ja totuus paljatui. Nyt sitten halvaantumista ootellessa hyvää kesää Voi voi tästä valituksesta. Mutta tämä ei nyt liittynyt hampaanpoistoon, Hermokipuun kuitenkin. Päivä kerrallaan ja josko huomenna olis parempi päivä niitäkin jo on.


      • hermoraunio
        hermoraunio kirjoitti:

        Voivoi Ottaa "hermoon" Et todellakaan tiedä hermokivusta ainakaan paljonkaan. Ettäkö inisee ja valittaa. Itse kärsinyt hermokivusta selkäytimen ahtaumista ym. kaularankakivuista kaksi vuotta, Pitkä tarina tulisi terveyskeskuslääkäreistä ja nim mainitsematon ortopedi. Vasta kun vuoden olin yrittänyt elää kivun kanssa pääsin mangeettikuvaan ja totuus paljatui. Nyt sitten halvaantumista ootellessa hyvää kesää Voi voi tästä valituksesta. Mutta tämä ei nyt liittynyt hampaanpoistoon, Hermokipuun kuitenkin. Päivä kerrallaan ja josko huomenna olis parempi päivä niitäkin jo on.

        PS. Sinulle "Varokaavarokaa" toivon että sinulla on joku Läheinen ihminen joka ymmärtää hermokivun kanssa elämisen, minä ehkä olen hengissä juuri sen takia. Toivottavasti olet saanut hyvät hermokipuun tarkoitetut lääkkeet (minulla Tramal 100) tulehduskipulääke rauhottavalääke helpottaneet oloa.


      • Voivoi
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Jälleen ilmeisesti sinä sama, joka yrität vähätellä hermovaurioasiaa. Naksuminen ja hermovaurio ovat erittäin erilaisia asioita. Mikä motiivi sinulla on taustalla? Oletko hammaslääkäri tms?
        Jos olet sama henkilö kuin aikaisemmin, niin toistan, että en halua sinun kommentointeja. Naksuttele sen sijaan leukaniveliäsi, jos / kun tulee tarve kirjoittaa tälle palstalle.

        Et sitten lukenut sitä kohtaa viestistäni, jossa kerroin 2 viikkoa sitten poistetun hampaan jäljiltä leukanivelen olevan niin kipeä ja jäykkä, ettei leivän syönti ja haukottelu ole onnistunut leukanivelen kivun takia.
        Tuo leukanivelen naksuminen oli toiselta puolelta poistetun eri hampaan oiretta. Kerroin vain, että se parani, vaikka oireili monta kuukautta ja olen nytkin toiveikas, että tämä kipu menee ohi.
        Söin 10 päivän penisilliinikuurin poiston jälkeen, koska poistokohta kipeytyi niin paljon ja särki ihan yhtä paljon kuin joskus, kun on ollut hampaan ytimen tulehdus, ja tehty sen takia juurihoito, vaikka hammas oli jo poistettu.
        Kyllähän se tietenkin kestää parantua jos on iso poskihammas poistettu. Syvä avohaavahan siinä on, ja tulehtuu helposti, koska suussa on paljon bakteereja ja syöty ruokakin ärsyttää sitä poistokohtaa. Mutta söin särkylääkettä ja sen penisilliinikuurin ja koko ajan on parempi.


      • Varokaa.Varokaa
        hermoraunio kirjoitti:

        PS. Sinulle "Varokaavarokaa" toivon että sinulla on joku Läheinen ihminen joka ymmärtää hermokivun kanssa elämisen, minä ehkä olen hengissä juuri sen takia. Toivottavasti olet saanut hyvät hermokipuun tarkoitetut lääkkeet (minulla Tramal 100) tulehduskipulääke rauhottavalääke helpottaneet oloa.

        "...minä ehkä olen hengissä juuri sen takia..." Sanoisinko, että ymmärrän...
        Mikä tässä hermokivussa on se, joka tekee tästä tällaista? Kipujahan on erilaisia...
        Nyt olen kokeillut puolisen tuntia pitää leveää urheiluteippiä leuan alueella. Nyt leuassa tuntuu paremmalta, vaikka huulessa ja hampaan poistoalueella oireeleekin.
        Keskussairaalassa aloitettiin hermokipulääkitys. Annostusta voisi nostaa, mutta sitten en jaksaisi olla ylhäällä.
        Kipulääkkeitä en mielelläni käytä. Olenkin venytellyt niska-hartia -seutua, käyttänyt lämpöpakkauksia ja hieronut niskan, kaulan ja hartioiden aluetta hierontalaitteella.
        Psyykelääkitystä ehdotettiin myös tarvittaessa aloitettavaksi, mutta pyrin nyt opettelemaan hermojen hallintaa. Nukahtamislääke on kyllä välttämätön.
        Psyykkeen osalta apu on puhelinsoiton päässä. Psykiatri ja sairaanhoita ovat käyneet kotonani. Se alue on hyvin hoidettu.
        Nyt pitäisi saada vielä hemoglobiini nousemaan. Onneksi minulla on arjessa ollut hyvä ravitsemustilanne jo ennestään. Eilen oli ensimmäinen päivä, jolloin tunsin, että kehoni on elossa. Luulen, että veriarvot ovat jo normalisoitumassa.


    • hammasharjakampanja
      • Kiitoosss

        Ei haluta!


    • Varokaa.Varokaa

      Suomella on rahaa ottaa vastaan pakolaisia ja elättää heitä, mutta ei toimia asiallisesti hoitoon ohjaten, kun hammaslääkärin asiakkaalle tulee hermovaurio. Turha sanoa, että tilanteeni on yksittäistapaus tai että nämä asiat ovat eri asioita.

      • Eiyksittäistapaus

        Ei ole todellakaan yksittäistapaus. Minullakin oli täysin sietämättömät, kestämättömät, helvetilliset kivut leuan, takaraivon ja niskan alueilla. Vuosia ja vuosia tutkittiin, eikä mitään syytä tähän helvettiin löytynyt! Tuskinpa vieläkään on ns. virallista löytöä, syytä kipuun tehty?


      • Varokaa.Varokaa
        Eiyksittäistapaus kirjoitti:

        Ei ole todellakaan yksittäistapaus. Minullakin oli täysin sietämättömät, kestämättömät, helvetilliset kivut leuan, takaraivon ja niskan alueilla. Vuosia ja vuosia tutkittiin, eikä mitään syytä tähän helvettiin löytynyt! Tuskinpa vieläkään on ns. virallista löytöä, syytä kipuun tehty?

        Sen verran olen oman leukani ympäriltä päässyt irti, että päättelin, ettei tilanteeni ole yksittäistapaus.
        Kiitos, että kommentoit.


    • ihmepuskarointia

      Kyllä täällä saa pelätä, että mitä syntiä tuli tehtyä, jos ei hampaitaan harjaa.

      • Varokaa.Varokaa

        :D kantsii ottaa opiksi.
        Ja naurunpyrähdyksen jälkeen tulee kipu, vaikka kuinka yritän suojata leukaa. Kasvot pitäisi vain "pitää pitkänä".


    • hermoraunio

      Anteeksi "voivoi" luin kommentisi uudestaan jos olet kärsinyt hermokivuista, tiedät toki mitä se on. Pitäisi laittaa uusi ketju miten selviytyä hermokivusta. Minulla myös kaularagassa hermokipu (selkäydinahtaumat) . Vuosi oli pahinta aikaa nyt on parempi, mutta olen vaarassa halvaantua. Hermokipu koettelee mielenterveyttä se lamaannuttaa. Ja uskon todella että ap:lla ON TODELLA aihetta valittaa.

      • Voivoi

        Pelottavaa lukea että olet vaarassa halvaantua. Toivottavasti niin ei käy.

        En ole käynyt magneettikuvassa niskani takia 20 vuoteen, kun turhauduin niin lääkäreihin. Yksityinen olisi leikannut, mutta minulla ei ollut varaa siihen, ja julkisen puolen lääkäri pelotteli että voi mennä pahemmaksi. Kaikkein hulluinta oli että olin käynyt magneettikuvassa yksityisellä klinikalla, ja kun menin sairaalan poliklinikalle muutamaa vuotta myöhemmin, enkä kertonut tästä aikaisemmasta kuvasta, jossa todettiin pullistumaa kaularangan nikaman parissa välissä ja kaulakylkiluu, joka venyttää plexusta eli hermorunkoa. Kaulakylkiluu on muuttanut asentoa ja on alkanut ärsyttää tätä hermorunkoa retkahdusvammatapaturman vuoksi.
        No, sairaalan poliklinikalla otettiin samasta kohdasta magneettikuva, ja lausunto oli ettei mitään kaulakylkiluuta ole, ja lääkäri sanoi ettei ole mitään vikaa. Olin ihan tyrmistynyt ja kerroin aikaisemmasta kuvasta, jolloin lääkäri pyysi minua tuomaan ne aikaisemmat magneettikuvat ja sanoi että he voivat lausua ne kuvat uudestaan!! Miten voi tuollaista edes ehdottaa? Maallikkonakin osasin katsoa ne aikaisemmat kuvat, että missä oli vika kun kohta oli kuvissa oikein kynällä ympyröity. Ne sairaalan magneettikuvat olivat tosi epäselvän näköiset ja paljon heikkolaatuisemmat.
        Näin yritetään julkisella sektorilla tehdä kuvia uudestaan lausumalla "terveitä" jotta säästetään rahaa. Tämä nyt ei kuulu tähän hammasketjuun, mutta vastasin. Vaikka kyllä se kaulallakin tuntuva hermokipu ja hermovaurio vaikuttaa kaikkiin pään alueella tehtäviin toimenpiteisiin, eikä ainakaan vähennä kipuja. Muutaman kerran on mennyt koko maailma sekaisin silmissä niin että kaikki on näkynyt kahtena, ja silloin tietenkin pelkää että on jokin valtimotukos niskan alueella.
        Mutta pärjäillään!:)


      • Eivikaa
        Voivoi kirjoitti:

        Pelottavaa lukea että olet vaarassa halvaantua. Toivottavasti niin ei käy.

        En ole käynyt magneettikuvassa niskani takia 20 vuoteen, kun turhauduin niin lääkäreihin. Yksityinen olisi leikannut, mutta minulla ei ollut varaa siihen, ja julkisen puolen lääkäri pelotteli että voi mennä pahemmaksi. Kaikkein hulluinta oli että olin käynyt magneettikuvassa yksityisellä klinikalla, ja kun menin sairaalan poliklinikalle muutamaa vuotta myöhemmin, enkä kertonut tästä aikaisemmasta kuvasta, jossa todettiin pullistumaa kaularangan nikaman parissa välissä ja kaulakylkiluu, joka venyttää plexusta eli hermorunkoa. Kaulakylkiluu on muuttanut asentoa ja on alkanut ärsyttää tätä hermorunkoa retkahdusvammatapaturman vuoksi.
        No, sairaalan poliklinikalla otettiin samasta kohdasta magneettikuva, ja lausunto oli ettei mitään kaulakylkiluuta ole, ja lääkäri sanoi ettei ole mitään vikaa. Olin ihan tyrmistynyt ja kerroin aikaisemmasta kuvasta, jolloin lääkäri pyysi minua tuomaan ne aikaisemmat magneettikuvat ja sanoi että he voivat lausua ne kuvat uudestaan!! Miten voi tuollaista edes ehdottaa? Maallikkonakin osasin katsoa ne aikaisemmat kuvat, että missä oli vika kun kohta oli kuvissa oikein kynällä ympyröity. Ne sairaalan magneettikuvat olivat tosi epäselvän näköiset ja paljon heikkolaatuisemmat.
        Näin yritetään julkisella sektorilla tehdä kuvia uudestaan lausumalla "terveitä" jotta säästetään rahaa. Tämä nyt ei kuulu tähän hammasketjuun, mutta vastasin. Vaikka kyllä se kaulallakin tuntuva hermokipu ja hermovaurio vaikuttaa kaikkiin pään alueella tehtäviin toimenpiteisiin, eikä ainakaan vähennä kipuja. Muutaman kerran on mennyt koko maailma sekaisin silmissä niin että kaikki on näkynyt kahtena, ja silloin tietenkin pelkää että on jokin valtimotukos niskan alueella.
        Mutta pärjäillään!:)

        > No, sairaalan poliklinikalla otettiin samasta kohdasta magneettikuva, ja lausunto oli ettei mitään kaulakylkiluuta ole, ja lääkäri sanoi ettei ole mitään vikaa....

        No, lääkärihän on alan asiantuntija, ja sanoo sen viimeisen sanan!


      • Voivoi

        Joo joo mutta kun toiset kuvat oli myös siellä aikaisemmalla klinikalla lääkärin lausumat ja yksityinen kirurgi joka minut lähetti, katsoi kuvat ja totesi saman kuin kuvat lausunut röntgenlääkäri, että mitä vikoja oli.
        Sitten toiset kuvat muka eivät näyttäneetkään mitään samaa mitä aikaisemmat kuvat. Kummallisesti vääristelty kun jälkimmäiset kuvat ovat ihan epäselvät.
        Selvästikin oli jo kuvaukseen lähettäessä päätetty ettei mitään vikaa löydy.
        Ja niiden kuvien lausunto katosi kummasti. Pyysin moneen kertaan sairaalasta tätä lausuntoa itselleni, eikä löytynyt röntgenlehdeltä eikä kuvien välistä tätä lausuntoa, joten tosi hämärältä tuntuu....
        Alan asiantuntijoita ne aikaisemmatkin lääkärit ovat, ja on oikein selvennetty kuvissa päälle kuivamustekynällä ympyröityinä että missä kohdissa viat ovat.


      • Hyväähoitoa
        Voivoi kirjoitti:

        Joo joo mutta kun toiset kuvat oli myös siellä aikaisemmalla klinikalla lääkärin lausumat ja yksityinen kirurgi joka minut lähetti, katsoi kuvat ja totesi saman kuin kuvat lausunut röntgenlääkäri, että mitä vikoja oli.
        Sitten toiset kuvat muka eivät näyttäneetkään mitään samaa mitä aikaisemmat kuvat. Kummallisesti vääristelty kun jälkimmäiset kuvat ovat ihan epäselvät.
        Selvästikin oli jo kuvaukseen lähettäessä päätetty ettei mitään vikaa löydy.
        Ja niiden kuvien lausunto katosi kummasti. Pyysin moneen kertaan sairaalasta tätä lausuntoa itselleni, eikä löytynyt röntgenlehdeltä eikä kuvien välistä tätä lausuntoa, joten tosi hämärältä tuntuu....
        Alan asiantuntijoita ne aikaisemmatkin lääkärit ovat, ja on oikein selvennetty kuvissa päälle kuivamustekynällä ympyröityinä että missä kohdissa viat ovat.

        Niinpä niin. Tämähän on sitä niin hyvää suomalaista sairaanhoitoa!
        Olet varmaan kuullutkin?


    • Hermovaurioita

      Jonkin asteisesti halvaannuin reiluksi vuodeksi. Kituutin siis puolihalvaantuneena ilman mitään apua nälkiintyneenä...sydän ja hengityskin olivat heikot, kun autonominen hermosto meni raiteiltaan sairaalan toimenpiteen seurauksena.
      Soitin sairaalaan monta kertaa, mutta siellä ei minua kunneltu.
      Hieman maailmankuva muuttui. Hermostovaurioita on vielä jonkin verran jäljellä.

      • hjkll

        jkllllll


      • Varokaa.Varokaa

        En oikein uskalla kirjoitella mitään sinulle, sillä tiedän mitä on olla hädässä, saamatta apua.
        Kirjoita lisää, jos oikeasti koet niin haluavasi. Luen ne mielelläni.


      • Hermovaurioista

        Kiitos "vertaistuesta", jota tässä kokemuksessa ei oikeastaan ole löytynyt ollenkaan.
        En ole vielä oikein päättänyt kuinka paljon kokemuksestani toisin julki ja missä ja milloin ja toisinko...
        Ehkä kirjoitan jossain vaiheessa tähän jotakin, kun on lupa tähän kirjoittaa ...

        Kiitoksia


      • Varokaa.Varokaa
        Hermovaurioista kirjoitti:

        Kiitos "vertaistuesta", jota tässä kokemuksessa ei oikeastaan ole löytynyt ollenkaan.
        En ole vielä oikein päättänyt kuinka paljon kokemuksestani toisin julki ja missä ja milloin ja toisinko...
        Ehkä kirjoitan jossain vaiheessa tähän jotakin, kun on lupa tähän kirjoittaa ...

        Kiitoksia

        Niin...
        Itse pyrin nyt oppimaan, että nyt saan asiantuntija-apua ongelmaani. Tilanne aiemmin oli toisenlainen.


      • Asiantuntija-apua
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Niin...
        Itse pyrin nyt oppimaan, että nyt saan asiantuntija-apua ongelmaani. Tilanne aiemmin oli toisenlainen.

        Mistä kertomassasi tilanteessa potilas voi saada asiantuntija-apua? Yleensä asiantunija-avut ovat kovin hakusassa, jos ongelmia syntyy?


      • Varokaa.Varokaa
        Asiantuntija-apua kirjoitti:

        Mistä kertomassasi tilanteessa potilas voi saada asiantuntija-apua? Yleensä asiantunija-avut ovat kovin hakusassa, jos ongelmia syntyy?

        Mistä apua - kysyit.
        Itsemurhayrityksen jälkeen sitä on tullut ja paikkana aluksi keskussairaala. Sen jälkeen halusin kotiin. Pääsin, kun hemoglobiini oli 98 g/l.
        Sieltä olen saanut myös, osittaisen hermon vaurioon liittyvää lisäselvitystä.
        Ehkä järkevin reitti olisi ollut hermokipulääkityksen aloitus jo hermovaurion toteamishetkellä hammaslääkärissä. Neuvonta kivun kanssa pärjäämisessä olisi ollut myöskin paikallaan.
        Tk:n hammaslääkäri, joka poisti hampaani, niin hän huiskauttaen tiedotti, että näitähän tällaisia sattuu ja kestää muutaman kuukauden ja jos ei lopu, niin kestää loppuelämän.
        Tänään jostakin syystä kipu ärsyynyi niin paljon, että sietokykyni loppui ja otin yhteyttä psyyken puolen ammattilaisiin.
        Hermon paranemiseen kuluu aikaa ja yksi tekijä on oppia hallitsemaan kipuvaiheita.
        Kipuun liittyvää neuvontaa, keskyssairaalan lääkärin ohjaamana, saan vielä noin parin kuukauden kuluttua. Toivottavasti vahingoittunut hermo parantuu ja voin puhua ilman kipua ja pestä normaalisti hampaani. Olen nauravainen, mutta se on muuttunut kivuksi hymyilemisenkin jälkeen. Syöminen normaalisti olisi myös mukavaa.
        Kyllähän tämä meni kaikin puolin alussa täydellisen ala-arvoisesti, mutta nyt vaikuttaa jo normaalimmalta.


      • Tottavaitaruaaa
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Mistä apua - kysyit.
        Itsemurhayrityksen jälkeen sitä on tullut ja paikkana aluksi keskussairaala. Sen jälkeen halusin kotiin. Pääsin, kun hemoglobiini oli 98 g/l.
        Sieltä olen saanut myös, osittaisen hermon vaurioon liittyvää lisäselvitystä.
        Ehkä järkevin reitti olisi ollut hermokipulääkityksen aloitus jo hermovaurion toteamishetkellä hammaslääkärissä. Neuvonta kivun kanssa pärjäämisessä olisi ollut myöskin paikallaan.
        Tk:n hammaslääkäri, joka poisti hampaani, niin hän huiskauttaen tiedotti, että näitähän tällaisia sattuu ja kestää muutaman kuukauden ja jos ei lopu, niin kestää loppuelämän.
        Tänään jostakin syystä kipu ärsyynyi niin paljon, että sietokykyni loppui ja otin yhteyttä psyyken puolen ammattilaisiin.
        Hermon paranemiseen kuluu aikaa ja yksi tekijä on oppia hallitsemaan kipuvaiheita.
        Kipuun liittyvää neuvontaa, keskyssairaalan lääkärin ohjaamana, saan vielä noin parin kuukauden kuluttua. Toivottavasti vahingoittunut hermo parantuu ja voin puhua ilman kipua ja pestä normaalisti hampaani. Olen nauravainen, mutta se on muuttunut kivuksi hymyilemisenkin jälkeen. Syöminen normaalisti olisi myös mukavaa.
        Kyllähän tämä meni kaikin puolin alussa täydellisen ala-arvoisesti, mutta nyt vaikuttaa jo normaalimmalta.

        > ...Tk:n hammaslääkäri, joka poisti hampaani, niin hän huiskauttaen tiedotti, että näitähän tällaisia sattuu ja kestää muutaman kuukauden ja jos ei lopu, niin kestää loppuelämän...

        Kerrotaaankohan niissä juhlapuheissa myös näistä arkipäivien tapahtumissa?


      • Varokaa.Varokaa
        Tottavaitaruaaa kirjoitti:

        > ...Tk:n hammaslääkäri, joka poisti hampaani, niin hän huiskauttaen tiedotti, että näitähän tällaisia sattuu ja kestää muutaman kuukauden ja jos ei lopu, niin kestää loppuelämän...

        Kerrotaaankohan niissä juhlapuheissa myös näistä arkipäivien tapahtumissa?

        Missä juhlapuheissa?


      • Juhlapuheet
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Missä juhlapuheissa?

        Etkö todellakaan ole koskaan kuullut niitä mainos- ja juhlapuheita missä alan edustajat mainostavat tätä suomalaista terveydenhoitoa suorastaan "maasta taivaisiin".
        Onpa joskus tainnut olla jopa sitä maailman parastakin.


      • Varokaa.Varokaa
        Juhlapuheet kirjoitti:

        Etkö todellakaan ole koskaan kuullut niitä mainos- ja juhlapuheita missä alan edustajat mainostavat tätä suomalaista terveydenhoitoa suorastaan "maasta taivaisiin".
        Onpa joskus tainnut olla jopa sitä maailman parastakin.

        Tarkoitat tuota - nyt ymmärrän.
        Minä itse mietin, että mitä hampaisiin liittyviä juhlapuheita kirjoittaja tarkoittaa.
        Hampaan poistosta tähän päivään asti, on kokemukseni terveyskeskuksen ja keskussairaalan
        hoitojen tasosta ollut 0-10. Arvioni on vain tähän tilanteeseen liittyvää.
        Ja täytyy myöntää, että en oikein vielä jaksa ajatella asiaa muutoin.


      • Hoitojentasosta
        Varokaa.Varokaa kirjoitti:

        Tarkoitat tuota - nyt ymmärrän.
        Minä itse mietin, että mitä hampaisiin liittyviä juhlapuheita kirjoittaja tarkoittaa.
        Hampaan poistosta tähän päivään asti, on kokemukseni terveyskeskuksen ja keskussairaalan
        hoitojen tasosta ollut 0-10. Arvioni on vain tähän tilanteeseen liittyvää.
        Ja täytyy myöntää, että en oikein vielä jaksa ajatella asiaa muutoin.

        > ...hoitojen tasosta ollut 0-10....

        Valitettavasti hoitojen taso/tulokset, tuntuu todellakin olevan etupäässä sen alimman kolmanneksen alueella.

        Tuohon ylimpään kolmannekseen tunnutaan päästävän kovin harvoin.


      • Varokaa.Varokaa
        Hoitojentasosta kirjoitti:

        > ...hoitojen tasosta ollut 0-10....

        Valitettavasti hoitojen taso/tulokset, tuntuu todellakin olevan etupäässä sen alimman kolmanneksen alueella.

        Tuohon ylimpään kolmannekseen tunnutaan päästävän kovin harvoin.

        Hammas poistettiin ja siitä seurasi osittainen hermovaurio, johon en saanut mistään apua. Siitä seurasi entistäkin pahempaa.
        Selkeästi hyvän hoidon sain sairaalan ns. vierihoidosta ja sen jälkeen psyyken ammattilaisten psyykkisestä keskustelutuesta, joka jatkuu edelleen.
        Peruskipua ja ajaltaan erijaksoiset kipupiikit sekä turruus ovat nyt arkea. Olen mahdollisemman puhumaton, syön varoen, pesen hampaat vain osan kerrallaan, vältän hymyilyä, itkemistä, ponnistelua jne., jottei kipu yltyisi.
        Odotan keskussairaalalta viestiä, että voiko tälle tehdä jotain tai onko aihetta selvittää tilannetta vielä. Oireet ovat ajoittain sietämättömät.


    • Varokaa.Varokaa

      Tämä ketju on ihana. Tämä auttaa minua osaltaan eteenpäin.

      KIITOS kaikille!

    • Anonyymi

      Teen tämän vuoden aikana luultavasti lopullisen päätöksen hammaslääkärin virhe aiheutti hermovaurion kolmoishermokipu lisäksi elän alle köyhyysrajan,koska olin jo valmiiksi monisairas - olen laihtunut luurangoksi ja haaveet on kuopatta olen jo alkanut tehdä kuolinsiivousta ja kertonut läheisille,että rakastan. Jos helvetti maan päällä on olemassa se on tämä.Antakaa anteeksi rakkaat ja Jumala kun lähden täältä. Päivämäärää lykkään elän että en tuottaisi itsemurhan tuskaa muille...piina jatkuu 4 vuotta lääkkeet kokeiltu.Somen olen poistanut.Olen ollut peruspositiivinen ihminen ennen tätä puoskarointia...Selvinnyt monesta.

    • Anonyymi

      Olen jo kipupolin käynyt ja kuvat - ainut toivo on jos pääsee takaisin kipupolille....Ei ole varaa mihinkään. Lisäystä edelliseen kommenttiin. Kyseinen puoskari ketju toimii laajasti Suomessa ovat raha-ahneita rutiinitoimenpiteestä vamma ei saa vastuuseen - varoitan Tampereen keskusta kyseinen ihmisten kusetus paikka...

    • Anonyymi

      Kuulemma löytävät myös olemattomia reikiä joita ei sitten olekkaan toisessa paikkaa asiakaspalvelu ynseää vanha hissi ylös...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      461
      3391
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      456
      3324
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      136
      2931
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2262
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2130
    6. 192
      1487
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1377
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1242
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe