1. 80 km/h tiellä risteykseen tullessa pitkä hidastuskaista (hyvä niin). Hidastuskaistalla 60 km/h merkki ilman lisäkilpeä. Tarkoittanee, että 60 km/h on maksimi myös suoraan menijöille. Mutta en voi nähdä merkkiä jos merkin kohdalla on sopivasti hidastuskaistaa menevä rekka. Siispä ajan 80 km/h kun en ole voinut nähdä 60 km/h merkkiä. Näitä on ainakin vanhalla 3-tiellä sekä Riihimäki-Lahti tiellä. Tuleeko sakot?
2. Taajamassa linja-autopysäkin kohdalla 40 km/h aluemerkki. En voi nähdä merkkiä jos pysäkille sattuu linja-auto. Siispä ajan 50 km/h kun en ole voinut nähdä merkkiä? On ainakin Porvoossa. Tuleeko sakot vai kelpaako selitys?
3. 30 km/h alueelta poistuttaessa on 30 km/h alue loppuu merkki: Onko sitten 50 km/h koska ollaan taajamassa? Vastaantulijoilla on 40 km/h aluemerkki, mutta enhän voi tietää vastaantulijoiden merkkejä. Samalta 30 km/h alueelta eri katua poistuttaessa on kuitenkin 40 km/h alue alkaa merkki. Ainakin Porvoossa.
4. 40 km/h alue päättyy taajamassa ennen risteystä ja tulen isommalle poikkitielle. En voi mistään tietää että isommalla tiellä onkin 60 km/h, ajan 50 km/h vetäen jonoa perässäni, takanatulijat hermostuvat ja tekevät mielenosoitusohituksia. Ei hyvä. Paikka ainakin Tammelassa.
5. Taajamassa harmaaksi haalistunut neliömerkki. Ei mitään mahdollisuutta tietää onko se 40 km/h loppuu vai pysäköintikieltoalue loppuu.
6. Taajamassa 40 km/h alue loppuu merkki vasemmalla puolella, vastaantulijoiden takia en näe merkkiä ja vedän jonoa turhan takia perässäni. Ei hyvä. Sama juttu maanteillä: Harmaita haalistuneita heikosti havaittavissa olevia 60 km/h loppuu merkkejä vasemmalla puolella pusikon seassa. On ainakin Mäntsälä-Oitti tiellä. Ajan turhaan 60 km/h ja perään kertyy kiukutteleva jono.
7. 80 km/h tie, risteykseen tullessa ei mitään merkkiä, ajan suoraan, risteyksen jälkeen 60 km/h loppuu merkki. Säikähdän ajaneeni 20 km/h ylinopeutta. Näitä oli ennen aika paljon kun ihan kampanjana vaihtoivat 80 km/h merkkejä 60 km/h loppuu merkeiksi vaikka se 80 km/h merkki oli aivan oikein.
Mitä tahdon sanoa? Autoilijalle pitäisi aina ilmoittaa selvästi mikä rajoitus on voimassa ajosuunnassa eteenpäin eikä mikä rajoitus päättyy, koska taakse jäänyt tie on aivan turhaa tietoa. Jos on useita kaistoja rinnakkain, merkki olisi sijoitettava niin että sen voi nähdä vieressäolevista autoista huolimatta. Merkkejä ei saisi panna linja-autopysäkkien kohdalle eikä vasemmalle puolelle tietä. Ellei merkkiä edes voi nähdä, on jo oikeusturvakysymys jos saa ylinopeussakot. Merkkien pitäisi olla selvän värisiä, siis keltapunaisia rajoitusmerkkejä eikä harmaita päättyy merkkejä, jotta ne näkyvät kunnolla myös suttukelissä ja pimeällä.
Tarkoitukseni on ajaa sallittua maksimia jos vain keli ja liikennetilanne sallivat. Tienpitäjän kuuluisi kertoa maksimi selvästi ja yksikäsitteisesti tielläni eteenpäin, jotta en suotta vetäisi jonoja.
Merkkien sijoitussäännöt rajoitus loppuu merkkeineen lienee laatinut joku ajokortiton lakimies lakikirja kädessään.
Mistä tiedän mikä nopeusrajoitus on voimassa?
40
5682
Vastaukset
- erwdfvcwwww
Laita tiehallinnolle vai mikä se nyt on/kaupungille palautetta asiasta.
Kerro sitten tänne tähän viestiin että miten ovat korjanneet asian.
Poliisiltakin voisi asiaa kysyä, ne vastaa aina niin jämptisti että kuinka asiat on, niitä vastauksia olisi kiva lukea täälläkin.- AloittajanKommentti
Hiljattain soitin tiehallinnon palvelunumeroon yhdestä selvästä vaaranpaikasta isolla tiellä. Mielestäni olisi voinut varoittaa vaikka ohjenopeusmerkillä. Tiehallinto vastasi että asia kuuluu paikalliselle ELY-keskukselle. Soitin ELY-keskukseen, josta vastasivat että kuuluu tienpitäjäurakoitsijalle, siis Destialle tai jollekin, jolla on urakka siitä tieosuudesta. Mutta tienpitäjä ei saa laittaa merkkejä ilman ELY-keskuksen lupaa. Ympyrä sulkeutui, tiedän itse varoa paikkaa mutta ehkä joku muu ei tiedä varoa.
Vastaavasti joskus 10 vuotta sitten tielaitos siirsi aika pikaisesti kotipaikkani lähellä olevat hirvivaroitusmerkit uusiin kohtiin, kun kerroin mistä hirvet oikeasti kulkevat (kuulun kyseisen kylän hirviporukkaan). Eli silloin homma pelasi, ottivat vastuun ja kiittivät palautteesta. Nyt on sotkeutunut byrokratiaan. - Just_joo
Tarinasi on ihan höpö-höpöä.
Ensinnäkin tiehallintoa ei ole ollut enää vuosiin. Toiseksi Destia tai mikään muukaan urakoitsija EI päätä liikennemerkkien paikoista. He vain asentavat ja hoitavat paikallaan olevat merkit. Kolmanneksi jos tiellä on vaaranpaikka, siihen laitetaan vaarasta kertova merkki, ei mitään nopeussuosituksia.
Jos todella olet tämän ketjun aloittaja, suosittelen paria tuntia autokoulussa. Siellä kerrotaan, miten nopeusrajoituksiin kuuluu suhtautua. Ja mistä tietää missä on mikäkin rajoitus. - MitäKerronOnTotta
Just_joo kirjoitti:
Tarinasi on ihan höpö-höpöä.
Ensinnäkin tiehallintoa ei ole ollut enää vuosiin. Toiseksi Destia tai mikään muukaan urakoitsija EI päätä liikennemerkkien paikoista. He vain asentavat ja hoitavat paikallaan olevat merkit. Kolmanneksi jos tiellä on vaaranpaikka, siihen laitetaan vaarasta kertova merkki, ei mitään nopeussuosituksia.
Jos todella olet tämän ketjun aloittaja, suosittelen paria tuntia autokoulussa. Siellä kerrotaan, miten nopeusrajoituksiin kuuluu suhtautua. Ja mistä tietää missä on mikäkin rajoitus.Käyttämäni puhelinnumero oli 02002100. Se on TVH:n/TVL:n/Tiehallinnon/Tielaitoksen/Valtionteiden (mikä liekään nyt viralliselta nimeltään, en tiedä enkä välitä) yleisölle tarkoitettu tieliikenteen palvelu- ja ongelmanilmoitusnumero. Olen soittanut sinne monta kertaa vuosien varrella, myös niin että asia on onnistunut. Viittamassani tapauksessa antoivat ELY-keskuksen numeron ja ihan henkilön nimen, jolle soitin. Hän sanoi, että merkit ovat urakoitsijan vastuulla, koska kyseinen tiejakso oli parannustyön alla.
Suhtaudun nopeusrajoituksiin ja nopeuksiin vastuullisesti. - Kunnossasepaikka
AloittajanKommentti kirjoitti:
Hiljattain soitin tiehallinnon palvelunumeroon yhdestä selvästä vaaranpaikasta isolla tiellä. Mielestäni olisi voinut varoittaa vaikka ohjenopeusmerkillä. Tiehallinto vastasi että asia kuuluu paikalliselle ELY-keskukselle. Soitin ELY-keskukseen, josta vastasivat että kuuluu tienpitäjäurakoitsijalle, siis Destialle tai jollekin, jolla on urakka siitä tieosuudesta. Mutta tienpitäjä ei saa laittaa merkkejä ilman ELY-keskuksen lupaa. Ympyrä sulkeutui, tiedän itse varoa paikkaa mutta ehkä joku muu ei tiedä varoa.
Vastaavasti joskus 10 vuotta sitten tielaitos siirsi aika pikaisesti kotipaikkani lähellä olevat hirvivaroitusmerkit uusiin kohtiin, kun kerroin mistä hirvet oikeasti kulkevat (kuulun kyseisen kylän hirviporukkaan). Eli silloin homma pelasi, ottivat vastuun ja kiittivät palautteesta. Nyt on sotkeutunut byrokratiaan.Yllä viitattu ohjenopeusmerkkiesimerkkipaikka on nyt kunnossa. Aiemmin siinä oli 100 km/h ja kurvissa "korpraalinnuolimerkit". Nyt siinä paikassa on tiputus 80 km/h ja edelleen 60 km/h ja kurvissa "korpraalinnuolimerkit". Ilmeisesti joku muukin on huomannut saman asian. Joissain vastaavissa paikoissa olen nähnyt neliönmuotoisia sinisiä ohjenopeusmerkkejä.
Autoilijanhan olisi voitava luottaa siihen, että 100 km/h tiellä ei ole sellaisia kurveja, heittoja, kuoppia tai muuta, jotka tuottavat vaarallisen ison yllätyksen jos ajaa hyvällä kelillä normaalikuntoisella autolla 100 km/h. Toki hirvi voi hypätä eteen mutta se on eri juttu.
- diippadappadaa
Aloittajalle suosittelen julkisten liikennevälineiden käyttöä.
- autokuski_joka_tietää
Lukisit tieliikenne lait ja asetukset. Se 80 km nopeusrajoitus on "yleisrajoitus" josta voidaan poiketa paikallisilla liikennemerkeillä tai säännöksillä.
Moottoriteiden liittymissä on selvät säännöt. Moottoritielle tuleva tai sieltä poistuva ei saa häiritä muuta moottoritien liikennettä. Kyllä sen "ramppialueen" tunnistaa.
Ehkä viisainta olisi se, että luopuisit ajokortista jos tietosi ovat noin heikkoja. Mistä ihmeen kummasta olet edes saanut ajokorttisi jos et tunne säännöksiä moottoritie liikenteestä ? - luovu_ajokortista
"Tarkoitukseni on ajaa sallittua maksimia jos vain keli ja liikennetilanne sallivat. Tienpitäjän kuuluisi kertoa maksimi selvästi ja yksikäsitteisesti tielläni eteenpäin, jotta en suotta vetäisi jonoja."
Sinulla on aivan väärä asenne. Tieliikennelain mukaan kuljettajan on aina hallitava ajoneuvonsa "tien näkyvällä osalla" .
Ja tämä vaatii nopeuden sopeuttamista kulloiseenkin olosuhteeseen. Laki ei pakota ajamaan aina liikennemerkin osoittamaa "suurinta sallittua" maksiminopeutta.
Useimminn on pakko sopeutua paikalliseen eli hetkelliseen olosuhteeseen mm. näkyvyyden rajoissa. Jos liikennemerkkiä ei näe niin silloin on oltava erityisen varovainen tilanteiden varalta.
Olet tosi vaarallinen kuski, luulet eittä sinulla on ehdoton oikeus päättää oma nopeutesi muista ja olosuhteista riippumatta.- Minä-myös
Samaa mieltä.
- oihvoih
Joillekin jopa liikennemerkkien näkeminen on liian vaikeaa. Ja syy on tietty Jonkun Muun.
- TyperätJututJaHymiöt
1516 kirjoitti:
nå aika vaikeaa niitä on nähdä jos niitä ei ole olemassa :D
Nå katå qu sä oot niin tyhmä ja såkea ettet välttis edes näe liikennemerkkejä tai niinqu ymmärrä niistä mitään. :D
TyperätJututJaHymiöt kirjoitti:
Nå katå qu sä oot niin tyhmä ja såkea ettet välttis edes näe liikennemerkkejä tai niinqu ymmärrä niistä mitään. :D
oliko taas sinulle liian vaikea aihe, nå ethän sinä vajakki ole koskaan mitään mistään liikennemerkkeihin liittyvästä ymmärtänyt :D
- kelliksellä.kellillään
1516 kirjoitti:
oliko taas sinulle liian vaikea aihe, nå ethän sinä vajakki ole koskaan mitään mistään liikennemerkkeihin liittyvästä ymmärtänyt :D
On taas hoitojakso Kelliksellä tehonnut.
- JokuRotiSossussakin
Viranomaiset ovat lähteneet pelleilemään rajoituksien kanssa ainakin 8-tiellä pohjanmaalla. 80-risteyksien nopeus on laskettu 60- km nopeuteen.... ja rajoitusmerkin jälkeen heti pönttökamera, kyllä välkkyy !! Varsinainen ANSA, kun navigaattorikin näyttää edelleen 80-aluetta. Miksi viranomainen saa ansoittaa näitä pönttöjä "omilla" aatoksillaan, onko tämä nyt sitä sipilän verokerruuta. Minäkin aloitin valtion kulujen maximoinnin omalla toiminnallani.... minun ansasakkoja ette halvalla ota, tublaan ainakin valtiokulun. Siinähän keräilette......
- vastuun_pakoilua
Se on ihan oikein, että sakotetaan navigaattorin ohjauksessa olevia autoja. Vielä nykyään moinen ei ole sallittua, vaan auton ohjaamisesta pitää olla vastuussa ihmiskuljettajan.
- Just_joo
Kuinka pitkästi rajoituksen alkamisen jälkeen pitäisi saada ajaa edellisen rajoituksen mukaista nopeutta? JokuRotiSossussakin on hyvä esimerkki siitä, että kamerat ovat todella paikallaan ja tarpeen.
Autokoulun perusasioita: Näe liikennemerkit ja toimi niiden mukaan. Jos et näe, et aja.
- AloittajaPalaa
Ketjun aloittaja vastaa: En ole puhunut moottoritieliikenteestä vaan tavallisten teiden ristyksistä, joissa hidastuskaistalla on nopeusrajoitusmerkki. Pyrin ajamaan niin että en ole tien tukkona. Toki ajan alle rajoituksen jos keli, pimeys tai liikennetilanne niin vaatii.
Olen saanut ABC-korttini 1970-luvulla (täydennetty ABEC:ksi). Silloin rajoitukset merkittiin kunnolla ja selvästi. Ei ollut aluerajoitusten kanssa kikkailua eikä harmaita rajoitus tai aluerajoitus päättyy merkkejä vasemmalla puolella tietä. Nykyisin 30 000 km/vuosi. Ainoat kolarit pari pientä minun perään ajanutta kävelyvauhtinopeuksissa kaupungissa - minä syytön.
Turha jatkaa ketjua jos lähdetään "luovu kortista" ohjeisiin vaikka olen aloittanut aivan asiallisilla ja yksilöydyillä huomioilla nykyisistä rajoitusten esittämistavoista. - Pojutus
1. Jos et puhu moottoriteistä, tarkoittanet hidastuskaistalla kääntymiskaistaa. http://www.suomisanakirja.fi/hidastuskaista http://www.suomisanakirja.fi/kääntymiskaista Poliisilla saattaa olla mahdollisuus perustella sakottamista siten, että sinun olisi pitänyt nähdä nopeusrajoitusmerkki, jos olet noudattanut muita liikennesääntöjä. Viittaan 4 sekunnin turvaväliin, joka 80:n nopeudessa on 89 metriä.
Olisiko näin?- EiNäeToisenAutonLäpi
Eipähän vaan näe jos hidastus- tai kääntymiskaistalla on hidastava täysperävaunurekka, jota suoraan menevä jo pikku hiljaa ohittaa suoraan menevää kaistaa pitkin aivan laillisesti.
Eikä näe kun rajoitusmerkki on linja-autopysäkin kohdalla ja siinä seisoo linja-auto tai kaksikin onnikkaa peräkkäin. - diippadappa
EiNäeToisenAutonLäpi kirjoitti:
Eipähän vaan näe jos hidastus- tai kääntymiskaistalla on hidastava täysperävaunurekka, jota suoraan menevä jo pikku hiljaa ohittaa suoraan menevää kaistaa pitkin aivan laillisesti.
Eikä näe kun rajoitusmerkki on linja-autopysäkin kohdalla ja siinä seisoo linja-auto tai kaksikin onnikkaa peräkkäin.Eikä näe, jos aivan laillista nopeutta ohitat rekkaa merkin kohdalla tavallisella valtatiellä.
- poliisiltakysyttty
Tuohon #3 olen kerran puuttunut (jalankulkijana liikkeellä ollessani) nopeusratsian vetäjälle. Tuossa paikassa alueelle tultaessa oli 30 km/h aluerajoitusmerkki ja vastaavasti poistuttaessa sen päättyminen. Kokoojatiellä oli sitten 40 km/h rajoitus,
jota tuolta 30 km/h alueelta tullessa ei merkein ollut osoitettu.
Tuon naisylikonstaapelin vastaus oli, että koska kyseessä on pussinperä niin asia pitää kuskin tietää, eli selittely "luulin, että oli yleinen taajamanopeusrajoitus" ei kelpaisi. Oikeudessa sitä voisi sitten koettaa haastaa.
Muuten, liikennemerkin peittyminen toisen ajoneuvon tai vaikkapa puun oksan taakse näkymättömiin ei poista vastuuta sen noudattimselle. samaa mieltä aloittajan kanssa, varsinkin kohdissa 3, 4, 5, 6 ei voi tietää :D
lisää kohdasta 3 http://keskustelu.suomi24.fi/t/13766152/aluenopeusrajoitus-quotpaattyyquot
esimerkki kohdasta 3 https://goo.gl/maps/u9cFbWX6TTx
esimerkki kohdasta 4 https://goo.gl/maps/FQwQgGMJMsH2 (siellä tosin 30 päättyy eikä 40 mut periaate on sama)
esimerkki kohdasta 5 https://goo.gl/maps/8sxzwVZT5G32 (30)
esimerkki kohdasta 6 https://goo.gl/maps/CvTAnhrA82x (30)
lisätään vielä kohta 8: taajaman ulkopuolella 30 tai 40 km/h alueelta poistuttaessa on 30 tai 40 km/h alue päättyy liikennemerkki, päätiellä risteyksen jälkeen onkin 50 km/h nopeusrajoitusalue mut sivutieltä tuleva saa ajaa 80 km/h? :O
esimerkki tällaisesta https://goo.gl/maps/Z5sHtFPMswN2- NoloSikaBussissa
Kirjoitustesi sisältö on tyhmintä mitä palstalla ylipäätään on ja tyhmyyttäsi vielä korostaa pakollinen mutta niin typerä hymiö. Mitä sillä yrität kertoa vqi onko sellaisen käyttö sinulla juuri opittua?
NoloSikaBussissa kirjoitti:
Kirjoitustesi sisältö on tyhmintä mitä palstalla ylipäätään on ja tyhmyyttäsi vielä korostaa pakollinen mutta niin typerä hymiö. Mitä sillä yrität kertoa vqi onko sellaisen käyttö sinulla juuri opittua?
niin teille vajakeille sisältö ei avaudu kun pitää tietää mitä liikennemerkit tarkoittavat, mutta sinä et tiedä yhtäkään :D
- Pussinperäselitykset
En voi ymmärtää noita pussinperäselityksiä "pitäisi tietää" tai aluejuttuja, koska vaikka vaimo on saattanut ajaa auton alueen sisälle ja minä ajan pois. Tai jos olen ajanut itse alueen sisälle, saatan ajaa pois eri reittiä jota en ole koskaan ajanut, enkä voi tietää mitä aluerajoitusmerkkejä vastaantulijoilla on. Merkkien pitäisi aina kertoa ajajalle rajoitus, joka on voimassa auton auton etupuskurin puolella eikä mikä päättyy takapuskurin puolella. Taakse jäänyt rajoitushan on autoilijalle aivan turha tieto.
Edes taajamamerkki ei ole vedenpitävä, koska olen nähnyt kohteita, joissa voi ajaa sisään taajamaan yleisen tien reittiä, jonka varrella ei ole taajamamerkkiä eikä poistuessa taajaman loppumismerkkiä.- merkki-sen-kertoo
Yleisrajoitus on se joka määrää, mikäli ei erikseen ole liikennemerkkiä kertomassa mikä on suurin sallittu nopeus. Yleisrajoitus maantiellä on 80 km/h ja taajamassa 50 km/h.
- Ruiseri
1) se nopeusrajoitus on voimassa, jonka merkin ohitit viimeksi. Tähän ei vaikuta se, näitkö sen eli oliko se rekan tai vastaavan peittämä.
2) on ihan totta, että samassa paikassa voi olla voimassa yhtä aikaa monta eri nopeusrajoitusta, riippuen siitä, mistä suunnasta paikalle saapuu. Muun muassa Helsingissä Kaupintien ja Vihdintien risteyksessä oli (ennen nykyistä tietyötä) sellainen tilanne, että Kaupintien bussipysäkkien kohdalla saattoi olla rajoitus 60, 70 tai 80 riipuen siitä, tuliko Kaupintielle pohjoisesta, etelästä vai ajoiko Kaupintietä suoraan. Tämä on hankallaa, koska pysäkiltä lähtevän bussikuskin pitäisi tietää, mistä takaa tuleva auto tulee, eli pitääkö sitä väistää vai ei. Samoin Vihdintien pysäkeillä oli rajoitus 60 Vihdintietä ajavilla, mutta 80 Kaupintieltä kääntyneillä. - JoutavaaNarinaa
Virheellisesti asetettuja liikennemerkkejä on varmasti paljon, mutta oleellista on se, että jokaisesta niistä alkaa niiden vaikutusalue, joka sitten loppuu, ellei vaikutusaluetta ole rajattu, toiseen merkkiin (ja joidenkin risteykseen, esim. pysäköiminen kielletty) Vaikka tulisi alueelle ufolla, ei se poista merkin vaikutusta. Asiasta voi spekuloida vaikka vuoden, mutten suosittele asian viemistä oikeuden puntarointiin.
Nopeusrajoutusalue päättyy päättymismerkkiin ja jos tuosta aluenopeusrajoituksesta poiketaan jollain merkillä, sen merkin päättymismerkki palauttaa aluenopeusrajoituksen. #3: kannattaa vaimon vierelläkin katsella merkit ja muistaa, jos aiko ajaa rajoitusten mukaan. #4: aja vain aluenopeusrajoituksen mukaan ja usko seuraavia merkkejä.- joutava.osaaja
Taas ei paikallinen besserwisser hokannut mistä oli kysymys.
Kysymys oli siitä mistä tulee millekin alueelle,ei millä tulee. - mikä_rajoitus
> Nopeusrajoutusalue päättyy päättymismerkkiin ja jos tuosta aluenopeusrajoituksesta poiketaan jollain merkillä, sen merkin päättymismerkki palauttaa aluenopeusrajoituksen.
Vastaan tulee ensin taajamamerkki, sitten 40 km/h ALUERAJOITUS, sitten 30 km/h aluerajoitus. Tämän jälkeen vastaan tulee 30 km/h ALUERAJOITUS PÄÄTTYY merkki. Mikä on rajoitus tässä kohtaa, 40 vai 50? Ei todellakaan päivänselvä juttu ja näitä sisäkkäisillä aluerajoituksilla kikkailuja on nähty. Koitin pykäliäkin tavailla, mutta ei niistäkään selvää vastausta saanut. Ilmeisesti ongelma on tiedostettu, koska näitä en enää tehdä.
Rajoitusmerkkien kanssa perseilykin on tuttua. Rajoituksen alkamisesta kertova merkki laitetaan kyllä hyvin näkyville tien oikeaan reunaan, mutta päättymismerkin kanssa pihdataan ja se lätkäistään yleensä johonkin valmiiiseen tolppaan vastaantulevan liikenteen puolella. Kaupunkialueilla kun on liikenteenjakajia tai viherkaistoja vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoratojen välillä, se päättymismerkki voi olla kaukana sivussa omasta ajolinjasta ja harmaana se hukkuu helposti taustaan -> 30/40 rajoituksen päättyminen jää helposti huomaamatta. Mikä lienee ollut tarkoituskin.. mikä_rajoitus kirjoitti:
> Nopeusrajoutusalue päättyy päättymismerkkiin ja jos tuosta aluenopeusrajoituksesta poiketaan jollain merkillä, sen merkin päättymismerkki palauttaa aluenopeusrajoituksen.
Vastaan tulee ensin taajamamerkki, sitten 40 km/h ALUERAJOITUS, sitten 30 km/h aluerajoitus. Tämän jälkeen vastaan tulee 30 km/h ALUERAJOITUS PÄÄTTYY merkki. Mikä on rajoitus tässä kohtaa, 40 vai 50? Ei todellakaan päivänselvä juttu ja näitä sisäkkäisillä aluerajoituksilla kikkailuja on nähty. Koitin pykäliäkin tavailla, mutta ei niistäkään selvää vastausta saanut. Ilmeisesti ongelma on tiedostettu, koska näitä en enää tehdä.
Rajoitusmerkkien kanssa perseilykin on tuttua. Rajoituksen alkamisesta kertova merkki laitetaan kyllä hyvin näkyville tien oikeaan reunaan, mutta päättymismerkin kanssa pihdataan ja se lätkäistään yleensä johonkin valmiiiseen tolppaan vastaantulevan liikenteen puolella. Kaupunkialueilla kun on liikenteenjakajia tai viherkaistoja vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoratojen välillä, se päättymismerkki voi olla kaukana sivussa omasta ajolinjasta ja harmaana se hukkuu helposti taustaan -> 30/40 rajoituksen päättyminen jää helposti huomaamatta. Mikä lienee ollut tarkoituskin..niin silloin pitäisi olla 50 yleisrajoitus mutta aika usein ne liikennemerkit on asetettu väärin niin silloin on 40 aluerajoitus :D
Tuolla tulee silloin tällöin ajettua. Tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus, mutta sinne pääsee seitsemästä eri paikasta. Onko tuolla merkillä mitään virkaa?
https://goo.gl/maps/snMb4jqtEdq- Mikä_vaikeaa
Niin mikä tässä on se ongelma? Edessäsi on 40 km/h rajoitus. Enintään sitä ajat sitten siihen asti että tulee seuraava nopeusrajoituksen sisältävä liikennemerkki. Tai käännyt pois tältä tieltä.
Mikä_vaikeaa kirjoitti:
Niin mikä tässä on se ongelma? Edessäsi on 40 km/h rajoitus. Enintään sitä ajat sitten siihen asti että tulee seuraava nopeusrajoituksen sisältävä liikennemerkki. Tai käännyt pois tältä tieltä.
Nå katå kun menen tuolle tielle seuraavaa tietä pitkin, ei tuå rajåitus ålekaan våimassa, kun en sitä näe.
- mikseinäintehdä
mikä_rajoitus kirjoitti:
> Nopeusrajoutusalue päättyy päättymismerkkiin ja jos tuosta aluenopeusrajoituksesta poiketaan jollain merkillä, sen merkin päättymismerkki palauttaa aluenopeusrajoituksen.
Vastaan tulee ensin taajamamerkki, sitten 40 km/h ALUERAJOITUS, sitten 30 km/h aluerajoitus. Tämän jälkeen vastaan tulee 30 km/h ALUERAJOITUS PÄÄTTYY merkki. Mikä on rajoitus tässä kohtaa, 40 vai 50? Ei todellakaan päivänselvä juttu ja näitä sisäkkäisillä aluerajoituksilla kikkailuja on nähty. Koitin pykäliäkin tavailla, mutta ei niistäkään selvää vastausta saanut. Ilmeisesti ongelma on tiedostettu, koska näitä en enää tehdä.
Rajoitusmerkkien kanssa perseilykin on tuttua. Rajoituksen alkamisesta kertova merkki laitetaan kyllä hyvin näkyville tien oikeaan reunaan, mutta päättymismerkin kanssa pihdataan ja se lätkäistään yleensä johonkin valmiiiseen tolppaan vastaantulevan liikenteen puolella. Kaupunkialueilla kun on liikenteenjakajia tai viherkaistoja vastakkaisiin suuntiin kulkevien ajoratojen välillä, se päättymismerkki voi olla kaukana sivussa omasta ajolinjasta ja harmaana se hukkuu helposti taustaan -> 30/40 rajoituksen päättyminen jää helposti huomaamatta. Mikä lienee ollut tarkoituskin..Tuossa tapauksessa olisi tietysti kaikkein järkevintä se, että ei laitettaisi sitä 30 km/h alue päättyy - merkkiä vaan 40 km/h alue - merkki. Samalla merkkimäärällä selkeämpi lopputulos.
Varmaan jokin pykälä sanoo, että tämä on mahdotonta... mikseinäintehdä kirjoitti:
Tuossa tapauksessa olisi tietysti kaikkein järkevintä se, että ei laitettaisi sitä 30 km/h alue päättyy - merkkiä vaan 40 km/h alue - merkki. Samalla merkkimäärällä selkeämpi lopputulos.
Varmaan jokin pykälä sanoo, että tämä on mahdotonta...niin useimmin on tehty noin mut on olemassa monta paikkaa jossa on laitettu väärin se liikennemerkki :D
- Juuriniinpitäisi
Juuri noin olisi parempi. Siis kerrottaisiin mikä rajoitus on ajosuunnassa eteenpäin eikä mikä on jos tekee u-käännöksen. Rajoitusmerkit ovat myös punakeltaisia ja näkyvät paljon paremmin kuin haalistuneet lopetusmerkit. Sama juttu selvän 80 km/h rajoitusmerkin ja harmaan haalistuneen 60 km/h loppuu merkin kanssa.
On vain esimerkki että lainsäätäjän ja tienpitäjän ei ole tarkoituskaan tehdä selvää systeemiä käytännön sateisiin, pimeään ja vasemman puolen harmaat lopetusmerkit helposti peittäviin pusikoihin, vaan aivan suotta luovat monimutkainen systeemin jossain kirjoituspöydän ääressä.- Susi.jo.syntyessään
Ne lopetusmerkit pitäisi kieltää, etenkin asennettuna väärälle puolelle...
- Holhousvaltio
Peltipoliisista tietää, että nopeusrajoitus muuttui juuri äsken ja silloin on jo liian myöhäistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793